Ostatní návrhy pokud jde o pravomoci předsednictva
Federálního shromáždění
se vlastně dotýkají několika dalších
paragrafů, kde v případě, kdy je to
možné, jsme navrhli, aby v době, kdy parlament
zasedá, nerozhodovalo například v případech
odvolání vůči rozhodnutím některých
funkcionářů atd. předsednictvo Federálního
shromáždění, ale sněmovny a aby
předsednictvo Federálního shromáždění
rozhodovalo pouze v době kdy parlament nezasedá.
Dovolte mi, abych se vyjádřil ke druhému
hlavnímu východisku našich pozměňovacích
návrhů. Chtěl bych zdůraznit, že
podporujeme princip poměrného zastoupení
ve výborech i v předsednictvu (jako předobrazu
stálého výboru Federálního
shromáždění), poněvadž ho
považujeme za nezbytný princip v demokratickém
parlamentu. Nedomnívám se však, že tento
princip, který je matematicky řešitelný
ve výborech a ve všech těchto orgánech,
kde má poměrné zastoupení být
zachováno, může být matematicky zcela
přesně dodržen v případě
rozdělení funkcí ve Federálním
shromáždění. Obsazení funkcí
ve Federálním shromáždění
je stejně obsahem politických jednání
a nedomníváme se, že by pod tento princip mělo
být zahrnováno. Z toho vyplývá náš
návrh na to, aby § 13 společné zprávy
byl vypuštěn a princip poměrného zastoupení,
aby byl zakotven do § 15, kde by se vložil nový
odstavec 4 v tomto znění: "Sněmovna
stanoví hlasováním na návrh politického
grémia rozdělení počtu míst
ve výborech sněmovny a v předsednictvu Federálního
shromáždění tak, aby byla dodržena
zásada poměrného zastoupení poslaneckých
klubů. Po té sněmovna zvolí ze svého
středu členy předsednictva Federálního
shromáždění v počtu stanoveném
ústavním zákonem a členy výboru
sněmovny. " Odstavec 4 by se pak přečísloval
na odstavec 5.
Třetí hlavní okruh, kterého se naše
pozměňovací návrhy týkaly,
snad nalezne porozumění mezi vámi. Po zkušenostech
z projednávání zásadních zákonů,
jakými byla v poslední době například
Listina základních práv a svobod, kdy je
podáváno velké množství pozměňovacích
návrhů, se náš pozměňovací
návrh týká způsobu rozpravy a hlasování
o pozměňovacích návrzích.
Dovolím si obrátit vaši pozornost k §
28, kam navrhujeme vložit nový odstavec 1. Předesílám,
že návrh tak, jak nám byl předložen
ve společné zprávě, nevylučuje
možnost podání procedurálního
návrhu na ukončení rozpravy. Poněvadž
se domníváme, že takový návrh
může být podán a že pokud bude
podán, mělo by o něm být rozhodnuto
hned, navrhujeme doplnit odstavec 1.: "Každý
poslanec může navrhnout ukončení přijímání
přihlášek do rozpravy. O návrhu rozhodne
sněmovna bez rozpravy " Odstavce první a druhý
by se přečíslovaly na druhý a třetí.
V původním odstavci 2 se totiž hovoří
o tom, že jestliže v rozpravě vystoupili všichni,
kdo se do ní přihlásili, předsedající
rozpravu ukončí. To je dostatečnou zárukou
proti obavám, že jde o opatření nedemokratické.
Nicméně se domnívám, jak už jsem
předeslal, že návrh na ukončení
přijímání přihlášek
do rozpravy může být stejně podán.
Tento jednací řád to nevylučuje. Šlo
nám o to, aby o něm bylo hlasováno ihned.
Jedná se o ukončení přijímání
přihlášek do rozpravy, takže poté
všichni přihlášení ještě
v rozpravě promluví. Nespatřujeme ovšem
v tomto návrhu nic tak podstatného, abychom jim
podmiňovali přijetí celého jednacího
řádu. To jistě ne.
V § 30 se řeší způsob hlasování
o pozměňovacích návrzích, a
to je jádro tohoto jednacího řádu,
na které jsem se odvolával, když jsem hovořil
o významných zákonech, kde se předkládá
množství pozměňovacích návrhů.
Návrh předpokládá, že o pozměňovacích
a doplňovacích návrzích se hlasuje
v pořadí, v němž byly podány.
Víme všichni dobře, že pokud tam toto
ustanovení dáme, tak je dozajista splnitelné,
ovšem kladu si otázku, jestli je účelné,
abychom je dodržovali, jestli je účelné,
aby tam bylo. Sami dobře víte, že tento princip
nebyl v jednání našeho parlamentu často
dodržován, a to čistě z věcných
a dobrých důvodů, aby se totiž předešlo
tomu, že se přijmou vlastně protichůdné
návrhy. Je zřejmé v praxi našeho parlamentu
běžné a dobré, že se návrhy
jistým způsobem mohou seřadit a že pořadí
hlasování má určitou hierarchii. Je
ovšem na druhé straně zřejmé,
že toto řazení nelze ponechat libovůli.
Byli jsme si vědomi při hodinách, kdy jsme
o tomto paragrafu přemýšleli, že toto
nelze zákonnou normou zcela dobře do důsledku
vyřešit. Nicméně předkládáme
tento pozměňovací návrh: "O pozměňovacích
a doplňovacích návrzích se hlasuje
zpravidla v pořadí v němž byly podány,
pokud sněmovna nerozhodne jinak. Pokud spolu některé
návrhy souvisejí, je možno o nich hlasovat
společně." Toto by byl nový odstavec
1 v § 30.
Druhá věta o tom, že je možné o
některých návrzích hlasovat společně,
vychází z toho, že některé návrhy
podané třeba různými poslanci v různou
dobu mohou spolu velmi úzce souviset a je dobré,
abychom o nich rozhodli společně, poněvadž
spolu souvisejí.
Zároveň v jiném ustanovení tohoto
§ se hovoří o opačném právu,
že je totiž možné navrhnout, aby o některých
návrzích bylo hlasováno odděleně
(o návrzích, které byly podány společně.)
Dovolte mi ještě pár drobných poznámek
k ostatním pozměňovacím návrhům,
a to nikoli formulačním, kterých jsme také
několik předložili, projednali, seznámili
s nimi zpravodaj a legislativce, kteří s nimi souhlasí.
Ty bychom vám rádi předložili písemně.
Je tu ještě moment, který je hodný zřetele.
V § 20 se hovoří o osobách, které
se mohou zúčastnit (resp. Funkcionářích),
kteří se mohou zúčastnit zasedání
Federálního shromáždění
a dostanou slovo kdykoli o to požádají. Domníváme
se, že ve výčtu funkcionářů,
kteří toto právo mají, by neměli
chybět tito dva:
Za prvé - guvernér Státní banky československé,
uvážíme-li, jakou zvláštní
roli ve vztahu k vládě, ve vztahu k parlamentu hraje
v moderních evropských zemích cedulová
centrální banka. Domnívám se, že
by tento princip určité nezávislosti na vládě
měl být vyjádřen už tím,
že guvernér Státní banky československé
nebude mít jen právo, a to pouze s hlasem poradním
se zúčastňovat jednání vlády,
nýbrž bude mít právo se zúčastňovat
jednání parlamentu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Iba vás chcem upozorniť, že už
hovoríte 17 minút.
Poslanec SN J. Schneider: Druhou osobou, o které se domníváme,
že bychom její účast měli zakotvit
do tohoto paragrafu - je předseda Ústavního
soudu ČSFR, přičemž upozorňuji
na to, že Ústavní soud je už v této
době v ústavě zakotven, tedy není
v rozporu s ústavou.
Závěrem bych vás chtěl požádat
o podporu v návrzích, které shledáme
rozumnými na základě svých už
dnes, dá se říci, bohatých zkušeností
z jednání s tímto parlamentem.
Chtěl bych vysvětlit to, že tak rozsáhlé
pozměňovací návrhy podáváme
vlastně až v době plenárního
zasedání. Jak už tady řekl zpravodaj,
jednací řád, návrh jednacího
řádu prošel dlouhým vývojem,
kdy se objevovaly stále nové a nové postřehy
a poznatky. Myslím si, že tento dlouhý vývoj
nebyl tomuto jednacímu řádu na škodu.
Náš rozsáhlý pozměňovací
návrh vyplývá z toho, že uplynula dosti
značná doba od doby, kdy byl tento návrh
projednáván ve výborech a určitý
myšlenkový vývoj neprobíhal jen v hlavě
tvůrců a předkladatelů tohoto návrhu,
ale i v hlavách nás ostatních, kterým
leží na srdci, aby náš parlament mohl
v následujícím období, kdy před
ním leží velké úkoly, pracovat
co možná nejfunkčněji. Děkuji
vám za pozornost a za shovívavost k délce
mého projevu. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Prosím, aby ste upravili svoje vystúpenia
do kratšieho časového intervalu. Slovo má
poslanec Wagner, pripraví sa poslanec Prokop.
Poslanec SL J. Wagner: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové. Nejprve dovolte poznámku
k upozornění, kterého se dostalo mému
předřečníkovi za překročení
lhůty, resp. za překročení lhůty,
která neexistuje. Dohodli jsme se v našem poslaneckém
klubu, že vystoupí za poslance Občanského
fóra dva poslanci s řadou návrhů,
které jsme projednali a vystoupení obou dvou mohou
být proto o chvíli delší; diskutujeme
hlavně proto, abychom zajistili dalšímu fungování,
po zbytek volebního období tohoto parlamentu, jeho
racionálnější činnost.
K předmětným návrhům. Doporučujeme
doplnit § 19 o nový odst. 2 a číslování
potom posunout a znění navrhujeme takto: "Schůze
může být zahájena, je-li přítomno
alespoň 30 poslanců sněmovny." Stav,
který je právě v tuto chvíli, ukazuje,
že je přítomno 55 poslanců Sněmovny
národů a 53 poslanců Sněmovny lidu.
To prokazuje, že přijetí takovéhoto
paragrafu tohoto či jiného znění se
jeví potřebným, aby se dostalo do souladu
to, co se zde obvykle a normálně stává
a to, co je de jure psáno.
Považujeme to za důležité i z důvodu
jakési osvěty. Jsme často napadáni
různými sdělovacími prostředky,
že v tomto sále sedí příliš
málo poslanců. To je často pravda. Je to
pravda i v této chvíli. Neznamená to nic
jiného, než že řada z nás v průběhu
jednání řeší i jiné náležitosti
a záležitosti, než které probíhají
v tomto sále.
Není to jen v této zemi, v tomto parlamentě,
je to tak obvyklé i jinde. Je třeba to vzít
jen na vědomí a chovat se přiměřeně.
Důležité je, aby se poslanci dostavili k hlasování,
aby byli v budově. Není přímo nezbytné,
aby to, co mohou poslouchat event. v jiných prostorách,
poslouchali přímo zde, a přitom jim uteče
spousta věcí, které musí projednat
vzájemně mezi sebou nebo s někým jiným
a jinou časovou možnost prostě nemají
(tento týden budiž vzat za důkaz - od úterka
do dnešního dne se nepřetržitě
jedná).
Myslím si, že na textu nebo na počtu poslanců
nutných k přítomnosti pro zahájení
jednání je možné se dohodnout i jinak,
ale na skutečnosti, že je věc třeba
nějakým způsobem definovat, je jeví
jako jednoznačné.
Dále doporučujeme doplnit § 30 o odst. 4 tohoto
znění: "Každý poslanec může
navrhnout, aby se o projednávaném návrhu
zákona jednalo ve dvou čteních. Návrh
musí být podán nejpozději při
otevření jednání k návrhu zákona
ve sněmovně. O návrhu se hlasuje bez rozpravy.
Je-li návrh přijat, postupuje se takto:
V prvním čtení a v rámci podobné
rozpravy se hlasuje o jednotlivých částech
návrhu. Druhé čtení lze zahájit
nejdříve 24 hodin po skončení čtení
prvního, a hlasuje se o celé osnově.
Při druhém čtení není rozprava,
lze navrhnout jen odročení hlasování,
vrácení věci výborům nebo opravu
případně si odporujících ustanovení
schválených po prvním čtení
nebo opravy slohové, jazykové, písma či
tisku."
Podobné ustanovení jsme našli v jednacím
řádu Národního shromáždění
Republiky československé z roku 1920.
Zřejmě v popřevratové době
měli podobnou práci před sebou jako my, obrovskou
práci. Učinili přijetím tohoto ustanovení
něco, co bylo pojistkou proti event. zbytečným
chybám a dali šanci, aby je sami během doby
24 hodin měli možnost ještě opravit, neb
spěch, ve kterém byli oni, a ve kterém jsme
my povinni pracovat, takovéto opatření vyžaduje.
Pak doporučujeme pouze maličkost v § 84 doplnit
za "schůze výborů svolává"
slova "zpravidla řídí předseda
nebo místopředseda výborů". Už
se nám mnohokrát stalo, že nebyl přítomen
ve schůzi ani jeden a nemohli bychom jednat.
Dále doporučujeme v § 89 vložit odstavec
první, stávající text označit
jako odstavec druhý a odstavec první by zněl
takto: "Výbor může pozvat ke svědectví
občany nebo dožadovat takového svědectví
u příslušného soudu. Pro výpověď
před výborem platí přiměřeně
ustanovení trestního řádu. "
Jsme si vědomi spornosti uvedené věci s ohledem
na to, že v navrženém jednacím řádu
i dnes už platí novela starého jednacího
řádu o vyšetřovacích komisích.
Nicméně považujeme za důležité
při projednávání některých
závažných záležitostí mít
možnost vyslechnout přiměřeně
závazně experty či kohokoli jiného
dle potřeby projednávání věci
a uplatnit tak v praxi, která v mnoha parlamentech světa
běžně existuje. Původní text
§ 89 se potom zařazuje jako odstavec druhý.
Dále doporučujeme zařadit text, který
by nahradil předmětné sporné věci,
o kterých mnozí z nás mají za to,
že jejich vypuštěním z tohoto jednacího
řádu nebo zákona o poslancích, který
se tímto zákonem bude rušit, vlastně
přicházejí o některá svá
práva. V obvyklých normálních demokratických
poměrech nebývá příliš
potřebné, aby bylo nutno zdůrazňovat
povinnost někoho poskytnout poslanci informace a podobně,
poněvadž z demokratických poměrů
samozřejmě vyplývá, že tak každý
učiní pod tlakem okolností, v nichž
se žije. U nás tyto okolnosti zatím nenastaly,
alespoň se tak domníváme, a doporučujeme,
aby všechna práva, která byla až nepřiměřeně
velká, byla jedinou větou zatím v tomto jednacím
řádu ještě ponechána takto:
"Poslanec má právo požadovat informace
u vedoucích státních orgánů
a organizací." Její zařazení
činí problém a doporučujeme, aby to
byl samostatný paragraf. Prosím pány zpravodaje,
aby to takto vzali na vědomí.
Včera v debatě o lustracích a o zprávě
vyšetřovací komise vznikl problém doplnit
tuto komisi a tím se objevil problém, který
se může objevit kdykoliv, problém, že
komise k vyřešení některých věci
se může cítit nedostatečně vybavena
počtem svých členů nebo eventuálně
potřebuje někoho se zvláštní
kvalifikaci k vyřízení jedné věci.
Doporučujeme proto zařadit do § 94 ještě
odstavec 7, který by zněl takto:
"Vyšetřovací komise je oprávněna
přizvat k řešení jednotlivých
úkolů další poslance. Takto přizvání
poslanci mají povinnost mlčenlivosti jako členové
komise." To byly návrhy kolektivní.
Nyní bych rád, přesto, že se nedomnívám,
že bych mohl být velmi úspěšný,
chtěl navrhnout věci, které rovněž
už v jednacím řádu tohoto shromáždění
byly a které tam mají své opodstatnění.
Samozřejmě je to věc náhledu a věc
situace a doby, pro kterou se rozhoduje.
Především k návrhu, který už
je předložen, to je návrh na ukončení
rozpravy, bych chtěl podotknout, že pokud je takovýto
návrh předložen a pokud by měl být
přijat, musí být současně přijato
něco, co upřesňuje pravidla hry poté,
když byla rozprava ukončena. Musí to upřesňovat
i tím závažným způsobem, který
určí, v jaké fázi může
být ukončena, abychom si nezlehčili život
tím, že vlastně budeme řešit čas
natolik, že se ani vzájemně neoslovíme.
Jednací řád z roku 1920, který platil
celou první republiku, s jednou malou novelou, řešil
tuto věc tak, že mohl být návrh na ukončení
rozpravy podán až poté, když promluvili
nejméně čtyři řečníci.
Doporučuji proto přijetí tohoto návrhu.
Rozpravu lze ukončit na návrh hlasováním
až tehdy, promluvili-li již alespoň řečníci
za každý Poslanecký klub. Byla-li takto rozprava
ukončena, mají nárok promluvit ještě
po jednom zástupci za každý poslanecký
klub, případně jeden poslanec ze skupiny
návrh podporující a jeden poslanec ze skupiny
návrhu odporujícím. Nedohodnou-li se na řečníkovi
poslanci, rozhodne los. Poslanci, kteří získali
právo hovořit, mají nárok své
právo postoupit jinému poslanci.
To je pouze jiná varianta toho, co pan kolega Schneider
předložil s tím, že už jsme neměli
možnost domluvit se, nebo jsme přemýšleli
o věcech déle než bylo záhodno, v podstatě
až do posledních chvil před zahájením
této schůze, jak vyřešit věci,
které nám v tomto sále znepříjemňují
život.
Ještě bych měl jednu věc, kterou můžete
pojímat vážné či vesele, jak
kdo chce, ale rovněž připomínám,
že Národní shromáždění
Československé republiky tuto věc mělo
ve svém jednacím řádu a téměř
ve znění jednacího řádu Poslanecké
sněmovny Národního shromáždění
podle zákona 325 z roku 1920.
Přečtu návrh: "Při jednání
ve Federálním shromáždění
není dovoleno projevy číst. Výjimka
platí pouze pro projevy prezidenta, předsedy vlády,
členů vlády, předsedů sněmoven
a Federálního shromáždění,
předsedů a zpravodajů výborů.
Číst lze též stručná prohlášení
jménem poslaneckých klubů, citace a formulace
návrhu. Všichni řečníci však
smějí používat poznámek psaných
k podpoře paměti."
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Wagnerovi, slovo má
poslanec Michal Prokop, pripraví sa poslanec Hubálek.
Poslanec SN M. Prokop: Pane předsedající,
vážení kolegové, dámy a pánové,
budu velmi stručný. Můj pozměňovací
návrh se týká pouze jednoho paragrafu a jednoho
odstavce. Do jisté míry navazuje na to, o čem
hovořil pan poslanec Wagner, a na to, o čem já
sám jsem se zmiňoval v tomto Federálním
shromáždění už několikrát,
a to se týká míry objektivity informovanosti
o našem jednání.
Myslím, že se shodneme na tom, že všichni
mají maximální zájem na tom, abychom
dokázali veřejnost informovat o našich jednáních
a rozhodnutích Federálního shromáždění
co nejobjektivněji. Je ovšem potřeba si uvědomit,
že rozhodnutí i jednání Federálního
shromáždění mají celou řadu
aspektů věcných, mechanických, ale
především politických a v tom se liší
možnost míry informovanosti o našich jednáních
a našich rozhodnutích od jiných orgánů
státní správy. Proto jsem navrhoval před
časem možnost zřízení institutu
parlamentního mluvčího, který by byl
jakýmsi partnerem sdělovacím prostředkům.
Domnívám se, že nový jednací
řád otvírá určitou možnost
v tomto směru.
Můj pozměňovací návrh se týká
§ 12, kde se hovoří o zřízení
politického grémia, jakéhosi poradního
orgánu složeného z předsedů poslaneckých
klubů zastoupených ve Federálním shromáždění.
Navrhuji, aby v § 12 byl zřízen novy odstavec
4, který by zněl: "Politické grémium
jmenuje ze svého středu mluvčího,
který vystupuje na veřejnosti v tisku a v hromadných
sdělovacích prostředcích se stanovisky
k politickým aspektům, jednáním a
rozhodování Federálního shromáždění."
Rád bych na závěr uvedl ještě
jeden klasický případ toho, proč hovořím
především o politických aspektech a
proč se mi zdá, že zřízení
tohoto mluvčího by vlastně spadalo do kompetence
tohoto politického grémia.
Pokud vím, například včera byla veřejnost
informována některými hromadnými sdělovacími
prostředky o tom, že více než dvacet minut
musel čekat diplomatický sbor na to, než se
sejdou poslanci k vyslechnutí expozé ministra zahraničí.
Bohužel ovšem sdělovací prostředky
již neinformovaly veřejnost o tom, že se tak
stalo mimo jiné také proto, že už od osmi
hodin zasedaly některé poslanecké kluby,
které projednávaly např. tak závažnou
politickou otázku, jako je otázka lustrací
tohoto zákonodárného sboru. Myslím,
že podobných případů by se nalezlo
poněkud více. Proto se domnívám, že
právě k těmto mechanismům, které
nemusí být zástupcům sdělovacích
prostředků k dispozici, by zřízení
takovéhoto mluvčího v tomto smyslu politického
grémia bylo vhodné. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)