Pátek 11. ledna 1991

Paragraf 27 se týká pozměňovacích a doplňovacích návrhů v rozpravě. Mají se vztahovat na věci projednávaného návrhu, musí z nich být zřejmé, na čem se má sněmovna usnést. Předsedající může zjistit, zda má návrh předběžnou podporu, pokud návrh nepodpoří aspoň 30 poslanců, předsedající doporučí navrhovateli, aby jej stáhl.

Paragraf 29 je věnován hlasování: "O každém návrhu se rozhoduje hlasováním. Sněmovny jsou usnášení schopné, jestliže je přítomna nadpoloviční většina poslanců. Na okamžik hlasování upozorňuje akustický signál. Předsedající zjistí a oznámí počet přítomných, je stanovena technika hlasování, tu lze změnit usnesením sněmovny. Před hlasováním je třeba zopakovat přesně znění návrhu, pokud není písemně v lavicích. Usnesení je přijato, jestliže pro ně hlasuje většina přítomných, pokud ústavní zákon požaduje jinak". Hlasování nesmí být nikým přerušeno. Přesně podrobnosti používání hlasovacího zařazení upraví usnesení předsednictva.

Paragraf 30: "Na návrh poslance lze hlasovat o jednotlivých částech návrhu samostatně. O návrhu rozhodne sněmovna hlasováním bez rozpravy. Pokud se neschválí všechny části návrhu, je třeba ještě hlasovat o návrhu jako celku. O pozměňovacích a doplňovacích návrzích se hlasuje v pořadí, jak byly podány. O procedurálních návrzích se hlasuje podle potřeby i během rozpravy."

Paragraf 31: "Hlasuje se veřejně, pokud se sněmovna neusnese jinak a pokud způsob hlasování o určitém návrhu není stanoven zákonem. Lze hlasovat i tajně. Hlasuje se zdvižením ruky, popřípadě technickým zařízením. Po hlasování předsedající sdělí počet pro, proti, zdržel se a počet poslanců, kteří ač byli přítomni nehlasovali - nedodrželi technické podmínky pro hlasování, či hlasování ignorovali. Každý volič má právo se seznámit s tím, jak poslanci v jednotlivých věcech hlasovali, pokud šlo o veřejné hlasování.

Paragraf 38: "Na každém zasedání se pořizuje doslovný těsnopisný zápis a zvukový záznam. V zápise je uvedeno, kdo řídil schůzi, kolik poslanců bylo přítomno, kteří řečníci se zúčastnili rozpravy, kdy se hlasovalo a jaký byl výsledek. Bylo-li hlasování veřejné, je přílohou zápisu uvedení, jak který poslanec hlasoval. Zvukové záznamy se zachovávají nejméně do doby ověření a schválení zápisu. Každý řečník ověřuje svoje vystoupení. Celý zápis z jednání ověřují ověřovatelé, předsedové sněmoven a předseda Federálního shromáždění. Ověřený a schválený zápis je autentickým záznamem o schůzi, včetně příloh. Tyto listiny jsou trvale uloženy v archivu Federálního shromáždění.

Část Projednání návrhů zákonů:

Paragraf 40: Tento paragraf vyžaduje při předkládání návrhu zákonů předložit nejprve zásady zákona, od nichž může být upuštěno rozhodnutím předsedy Federálního shromáždění.

Paragraf 41: "Návrh zákona se předkládá písemně předsedovi Federálního shromáždění. Musí obsahovat přesné znění, důvodovou zprávu, popřípadě odůvodnění základních zásad úpravy a popřípadě i nároky na státní rozpočet, pokud není navrhovatelem poslanec či poslanci."

Paragraf 42: "Předseda Federálního shromáždění postoupí návrh zákona předsednictvům sněmoven. Ty je pošlou k vyjádření podle ustanovení tohoto jednacího řádu. Přikážou je také k projednání příslušným výborům a těm, které o to požádají. Rozešlou jej také všem poslancům. Pokud jde o novelu, je Kancelář Federálního shromáždění povinna zajistit poslancům plné znění zákona. V usnesení sněmovny se stanoví i právní konzultant z Kanceláře Federálního shromáždění. Lze pověřit jeden z výborů shrnutím výsledků projednávání zákona v ostatních výborech a v jiných orgánech a předložit sněmovně návrh usnesení."

Paragraf 43: Upravuje po vyžádání a projednání stanoviska k návrhům zákonů Slovenské národní rady, České národní rady a federální vlády.

Paragraf 44: Tento paragraf stanoví, kdo může vystupovat jako navrhovatel ve výborech, pověřený člen vlády nebo jiná osoba, pověřený poslanec národní rady, prezidentem pověřená osoba, kterýkoliv z poslanců navrhovatelů, popřípadě pověřený člen výboru, který zákon navrhuje.

Paragraf 45: Zajišťuje postup při projednávání zákona ve výborech, včetně možností konání expertních porad, pomocí právního konzultanta a způsobu práce zpravodaje.

Paragraf 51: Zde je upraven způsob podávání návrhu zákona poslanci Federálního shromáždění. Ti jej předkládají písemně iniciativnímu a petičnímu výboru. Ten jej přezkoumá a buď postoupí s kladným vyjádřením předsedovi Federálního shromáždění, nebo vrátí poslancům s vysvětlením. Pokud by se nevyjádřil iniciativní a petiční výbor do 30 dní, lze jej předložit přímo předsedovi Federálního shromáždění na návrh poslanců navrhovatelů.

Paragraf 52: Navrhovatelé - poslanci mohou požádat předsednictvo Federálního shromáždění o přezkoumání stanoviska iniciativního a petičního výboru.

Paragraf 57: "Poslanci mají právo interpelovat federální vládu nebo její členy ve věcech jejich působnosti. Interpelaci podávají písemně předsedovi sněmovny. Interpelovaný má povinnost odpovědět do 30 dnů. Na návrh sněmovny lze označit interpelaci jako naléhavou a lhůtu zkrátit. Poslanci se vyjádří o tom, zda považují odpověď na interpelaci za uspokojivou."

Paragraf 59: "Poslanec může interpelovat na schůzi sněmovny přítomného člena vlády ústně."

Paragraf 60: "Poslanec má právo klást otázky ústně přítomným členům vlády na schůzích sněmoven i výborů. Dotyčný odpoví ihned nebo do 3o dnů. Poslanec se vyjádří, zda považuje odpověď za uspokojivou."

Část "Výbory, sněmovny a postup při jejich jednání". Paragraf 83: "Výbor volí sám svého místopředsedu a tajemníka." Zde není uplatněn princip poměrného zastoupení.

Paragraf 84: "Schůze výborů svolává a řídí předseda nebo místopředseda výboru."

Paragraf 85: "Poslanci těch výborů, kterým není návrh zákona přikázán, mohou své stanovisko sdělit písemně těm výborům, kterým byl přikázán k projednání. Poslanci, kteří nejsou členy výboru, jsou oprávněni se účastnit jednání tohoto výboru a vyjádřit se k projednávané věci."

Paragraf 86: "Výbor může jednat, je-li přítomna nadpoloviční většina jeho členů. Před začátkem jednání předseda výboru sdělí, kteří poslanci požádali o omluvení neúčasti a kteří se dosud neomluvili. K přijetí usnesení stačí ve výboru nadpoloviční většina z přítomných ve výboru, pokud tento zákon nestanoví jinak. Pokud aspoň jedna třetina přítomných nevyslovila souhlas s usnesením výboru, ve stanovisku se jejich mínění konstatuje, pokud o to kdokoliv z přítomných členů výboru požádá."

Paragraf 87: "Výbory mají právo zvát na schůze výboru členy vlády ČSFR, generálního prokurátora a vedoucí ostatních federálních ústředních orgánů a vyžadovat od nich vysvětlení a potřebné podklady. Tito jsou povinni se dostavit, vysvětlení podat a podklady předložit."

Paragraf 88: "Výbory mohou, vyžaduje-li to povaha věci, zvát na své schůze představitele ústředních orgánů České republiky a Slovenské republiky, požádají-li o to, udělí se jim slovo.

Paragraf 89: "Výbor může usnesením upřesnit pravidla svého jednání, ale tak, aby to nebylo v rozporu s tímto zákonem. Pro to však musí hlasovat nadpoloviční většina všech členů výboru."

Paragraf 91: "Výbory obou sněmoven mohou konat společné schůze. V jejich řízení se předsedové střídají a výbory hlasují vždy odděleně - podle sněmoven."

Disciplinární opatření.

Paragraf 96: "Proti poslanci lze zavést disciplinární řízení, pokud urazil v souvislosti s výkonem funkce poslance nebo jiného ústavního činitele. Zahajuje se na návrh toho, koho se urážka týká. Návrh se podává mandátovému a imunitnímu výboru sněmovny."

Paragraf 97: "Lze zavést disciplinární řízení i tehdy, jestliže je důvodné podezření, že se poslanec dopustil jednání, kterým závažně porušil poslanecký slib. Návrh podává předsednictvo sněmovny nebo výbor."

Paragraf 98: "V disciplinárním řízení musí být poslanci poskytnuta možnost obhajoby. Ten, jehož se urážka týká, je oprávněn se jednání mandátového a imunitního výboru zúčastnit. Mandátový a imunitní výbor předloží návrh předsednictvu sněmovny."

Paragraf 99: "Předsednictvo sněmovny projedná návrh a rozhodne o tom, zda se poslanec tohoto jednání dopustil a případně mu uloží některé disciplinární opatření podle tohoto jednacího řádu. Poslanci může být uloženo, aby se omluvil. Za závažné porušení slibu může být poslanci uložena důtka. Poslanec má právo požádat sněmovnu, aby rozhodnutí předsednictva přezkoumala a její rozhodnutí je konečné. Pokud se poslanec nepodrobí rozhodnutí předsednictva a nepožádá sněmovnu o přezkoumání, předsednictvo na návrh toho, koho se ta urážka týkala, může rozhodnout o vhodném způsobu uveřejnění svého rozhodnutí."

Všeobecná a závěrečná ustanovení.

Paragraf 100: "Úkoly spojené se zabezpečováním činnosti Federálního shromáždění plní Kancelář Federálního shromáždění. Podrobnosti upravuje zákon Federálního shromáždění."

Paragraf 101: "Informačním periodikem pro potřeby Federálního shromáždění a veřejnosti je Parlamentní tiskový zpravodaj."

Paragraf 102: "K ochraně Federálního shromáždění a udržování pořádku se zřizuje parlamentní stráž. Podrobnosti upravuje zákon o Federálním shromáždění."

Paragraf 103: Zde jsou vyjmenovány oficiální publikace o Federálním shromáždění, které dostávají všichni poslanci: parlamentní tisky, zprávy o schůzích sněmovny, zprávy o nově schválených zákonech aj.

Paragraf 104: Po uplynutí volebního období Federálního shromáždění, či po jeho rozpuštění nebudou již projednávány návrhy a podání, které nebyly do té doby vyřízeny, s výjimkou peticí a těch záležitostí, o kterých je oprávněno rozhodnout předsednictvo Federálního shromáždění.

Paragraf 105: Ruší se zákon o jednacím řádu č. 31/1989 Sb., z 22. 3. 1989 a zákon o poslancích č. 32/1989 Sb., z 22. 3. 1989, s výjimkou § 8 odstavce 1, kde se jedná o ztrátu mandátu v případě, kdy poslanec přestal být volitelný, a s výjimkou § 9, kde jde o dobrovolné vzdání se mandátu. Ruší se novela zákona č. 455/1990 Sb., a č. 31/1989 Sb., to je novela o vyšetřovací komisi.

Účinnost byla navržena v § 106 k 1. 1. 1991. Ta se bude muset změnit.

Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, doporučuji vám konečně tento návrh zákona k přijetí.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Konečnému. Slovo má spoločná spravodajkyňa Snemovne národov paní poslankyňa Soňa Matochová.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně S. Matochová: Pane předsedající, dámy a pánové, přijetí zákona o jednacím řádu má velký význam pro vnitřní život parlamentu a o nezbytnosti změny dosavadního jednacího řádu všichni víme. Přestože dosud platný jednací řád byl přijat v roce 1989, neodpovídá už reálným potřebám chodu parlamentu. Víme, že příprava jednacího řádu prošla určitým vývojem, kdy do původního tisku č. 156 byla pojata převážná část připomínek výborů, pokud mohly přispět ke zkvalitnění zákona.

Předložený tisk č. 328 se vyznačuje oproti původnímu tisku 156 v podstatě vyšší mírou obecnosti. Některé připomínky nebyly akceptovány z toho důvodu, že se vychází z rámce ústavního zákona č. 143/1968 Sb., a ten také vymezuje rozsah změn jednacího řádu.

Připojuji se ke zpravodajské zprávě zpravodaje výborů Sněmovny lidu a doporučuji návrh ke schválení. Jako zpravodaj chci ještě navrhnout, aby došlo k vypuštění možnosti v § 6, kde se jedná o kárné řízení, vzhledem k tomu, že kárné řízení bylo novelou zákoníku práce vypuštěno, nemá smysl toto ustanovení v návrhu zákona o jednacím řádu.

Závěrem bych chtěla poprosit poslance, aby své pozměňovací návrhy podávali písemně. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Takže máme to chápať ako doplnenie spravodajskej správy v § 6? Ide zrejme o poslednú vetu, posledné slová § 6.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně S. Matochová: V § 6 se vypouští v první větě "nebo kárnému", v poslední větě § 6 se vypouští "a nebo orgán oprávněný zahájit kárné řízení" a v odstavci 4 tohoto paragrafu bude uveden text za čárkou: "...má orgán činný v trestném řízení."

Předsedající místopředseda FS J. Stank: K tejto zmene sa pripája aj spravodajca výborov za Snemovňu ľudu? (Ano.) Takže spravodajská správa je z tohto hľadiska zhodná.

Dovoľte, aby som otvoril rozpravu. Zatiaľ sa do rozpravy prihlásili poslanci Schneider, Wagner, Prokop, Hubálek a Huml. Slovo má poslanec Jiří Schneider; prosím, aby sa ujal slova. Pripraví sa poslanec Wagner.

Poslanec SN J. Schneider: Pane předsedo, pane předsedající, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil s návrhem klubu poslanců Občanského fóra s návrhem na pozměnění příp. doplnění společné zprávy k návrhu zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění - tisk 328. Omezím se, alespoň rád bych se omezil na v podstatě obecné poznámky a obecné zdůvodnění východisek, ze kterých tyto návrhy vycházejí a poněvadž tyto návrhy se týkají více paragrafů, byť vycházejí v podstatě ze tří hlavních principů, tak bych doporučil nebo požádal, aby bylo možné, až tento návrh písemně předložím, aby bylo zajištěno, aby byl rozdán všem poslancům.

Dovolte několik slov úvodem. Předpokládám, že hodláme přijmout jednací řád, který bude platit až do konce našeho volebního období. Znamená to, že nemusíme být tak úzkostliví, jako v případě Listiny lidských práv, která by měla mít v podstatě delší platnost, nicméně přesto se domnívám, že období několika měsíců, které nás čeká v tomto parlamentě, si zasluhuje, abychom tomuto jednacímu řádu věnovali náležitou pozornost.

Prvním problémem, ke kterému se náš návrh našeho poslaneckého klubu vyslovuje, je otázka předsednictva Federálního shromáždění. Všichni jsme jistě už poznali z dob svého působení v parlamentě, že v orgánu předsednictva Federálního shromáždění nám tu zůstalo jakési politbyro parlamentu, převodová páka dřívějšího mocenského centra. 40 lidí bylo snáze ovladatelných než 350 poslanců. V okamžiku, kdy po volbách získala tato struktura demokratické složení, vynikl paradox, a to dvojaký charakter, dvojaká role, jakou předsednictvo Federálního shromáždění v našem parlamentu má.

Za prvé je to jakési "ředitelství parlamentu", které plní určité funkce i v době, kdy celý parlament zasedá, za druhé je to ústavní orgán, nezbytný v době, kdy parlament nezasedá. Jakási obdoba stálého výboru či hlavního výboru, jak to bývá v jiných parlamentech či jak tomu bylo za první republiky i u nás. Všechny pravomoce tohoto "ředitelství", čili předsednictva Federálního shromáždění v době, kdy parlament zasedá, vyplývají ze stávajícího jednacího řádu. V ústavě, tedy v ústavním zákonu č. 143/68 Sb., jsou - zhruba řečeno - pravomoce stálého výboru, t.j. předsednictva v době, kdy parlament nezasedá. Není důvodu, proč by měl "malý parlament", stálý výbor rozhodovat v době, kdy zasedá "parlament velký. Nicméně je zřejmé, že v našem ústavním řádu potřebujeme orgán, který bude plnit ústavní funkce v době, kdy plénum Federálního shromáždění nezasedá.

Pravomoce týkající se doby, kdy Federální shromáždění zasedá, vyplývají z jednacího řádu, jak jsem již řekl, a jsou tedy v tomto okamžiku, kdy projednáváme nový jednací řád v našich rukou. Domnívám se, že předsednictva sněmoven mohou, pokud jde o technické otázky provozu i programu, rozhodovat stejně dobře, ba možná lépe, než předsednictvo Federálního shromáždění a tento názor podpořil i Klub poslanců Občanského fóra. Podstatou parlamentní práce v politických otázkách jsou stejná politická jednání jejichž výrazem v jednacím řádu je politické grémium, jehož řízení, faktické uznání podporujeme. To je tedy první princip, ze kterého jsme v našem návrhu vycházeli, to je omezení pravomoci předsednictva Federálního shromáždění, které nevyplývají z ústavy a nesouvisejí s jeho funkcí coby stálého výboru v době, kdy parlament nezasedá, v tomto jednacím řádu, a případně převedení na jiný orgán parlamentu.

Toho se dotýká v podstatě hlavně náš pozměňovací návrh k § 66, kde navrhujeme písmena c), d) a e) vypustit.

V písmenu c) se mluví o tom, že předsednictvo Federálního shromáždění koordinuje činnost sněmoven a jejich orgánů. Domnívám se, že není důvodu proti tomu, aby tuto činnost koordinovala společně předsednictva obou sněmoven, kde jsou zastoupení mimo jiné předsedové jednotlivých výborů.

V bodě d) se mluví o tom, že předsednictvo Federálního shromáždění schvaluje rozpočet Kanceláře Federálního shromáždění a projednává jeho plnění. Vzhledem ke zkušenostem z projednávání kapitoly rozpočtu Kanceláře Federálního shromáždění ve výboru pro plán a rozpočet jsme dospěli k názoru, že je stejně dobře možné, aby tento rozpočet projednával výbor pro plán a rozpočet.

Pokud jde o bod e), kde se hovoří o tom, že předsednictvo schvaluje plán legislativní činnosti a plán zahraničních styků Federálního shromáždění, rovněž se domníváme, že je docela možně tyto pravomoci rozdělit mezi jiné orgány Federálního shromáždění.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP