Přítomno: | 117 poslanců Sněmovny lidu |
64 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
57 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek, Balgavý, Bartončík, Dienstbier
ml., Dlouhý, Gyimesi, Honner, Hrušínský,
Hrušovský, Jambor, Jansta, Kakačka, Kapusta,
Klaus, Kňažko, Kováč, Kučera
P., Kučera S., Langoš, Malý, Miller, Němcová,
Rajnič, Richterek, Rothmayerová, Sahligerová,
Šepetka, Šidík, Šlápota, Tejkl, Vandas,
Varga, Záležáková
Sněmovny národů zvolení v Českě republice:
Arnošt, Blažek, Humpál, Lis, Lux, Ovčačíková,
Parkanová, Pernica J., Stome, Šolc, Štern
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Bugár, Čalfa, Kočtúch, Košnár,
Kováč L., Kulan, Mečiar, Molnár, Peter,
Roman, Sándorová, Serenčéš, Slota,
Suchán, Sýkora, Szllösová, Vicen, Zelenay
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS J. Stank.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené poslankyne, vážení
poslanci, otváram 4. deň 11. spoločnej schôdze
Snemovne ľudu a Snemovne národov. Želám
vám dobrý deň. Máme na programe 2.
bod schváleného programu
Návrh zákona o rokovacom poriadku Federálneho
zhromaždenia, tlač 156, a spoločnú správu
výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov -
tlač 328.
Predtým, než začneme rokovať o tomto bode,
dovoľte mi niekoľko organizačných predstáv
o tom, ako by mala schôdza prebiehať.
Dnes by sme pracovali - bohužiaľ, začíname
až 20 minút po vyhlásenom začiatku spoločnej
schôdze - do 15. hodiny bez prestávky. Myslím
si, že tento spôsob rokovania sa už zažil.
V prípade, že by sa to nepodarilo prerokovať,
tak by sme pokračovali v pondelok od 10. hodiny spoločnou
schôdzou.
Pôvodný návrh skupiny poslancov bol po prerokovaní
vo výboroch podstatne prepracovaný. Toto prepracovanie
našlo výraz v spoločnej správe výborov.
Túto spoločnú správu výborov
odôvodnia spravodajcovia, ktorých ste zvolili v jednotlivých
výboroch. Pripomínam, že návrh prerokovali
všetky výbory obidvoch snemovní, okrem výborov
mandátových a imunitných.
Prosím spoločného spravodajcu výborov
Snemovne ľudu poslanca Pavla Konečného, aby
predniesol spravodajskú správu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
P. Konečný: Vážený pane předsedající,
vážené dámy, vážení
pánové, dovolte mi, abych na úvod řekl
nejdříve pár vět o tomto návrhu
zákona o jednacím řádu. V souvislosti
s novým volebním zákonem vyvstala potřeba
vypracovat nový jednací řád, který
především vytvoří podmínky
pro to, aby poslanci mohli pracovat ve sněmovnách
a v jiných orgánech za zcela nových podmínek,
které budou odpovídat novému volebnímu
zákonu. Potom nový volební řád
musel respektovat princip plurality a ochranu práv politických
menšin v parlamentu a za další jednací
řád by měl vytvořit podmínky
pro parlament a upravit jednání sněmoven
směrem k dělnosti parlamentu. Vzorem pro tento návrh
zákona byly moderní evropské jednací
řády, především španělský,
rakouský, belgický, německý a zčásti
francouzský, dále aplikace z předválečné
republiky z jednacího řádu z roku 1947 a
1968 a v poslední řadě zkušenosti z
práce parlamentu od ledna roku 1990 až dosud.
Tento jednací řád je silně navázán
na ústavní zákon č. 143/1968 Sb.,
to znamená jsou trochu problémy s jeho nejasností
a nedomyšleností ústavního zákona,
který je prakticky každé dva měsíce
novelizovaný, a to se trochu v jednacím řádu
odráží. Na tento zákon navazuje také
zákon o poslaneckých náhradách - jsou
v něm ustanovení a odvolávky na nový
jednací řád.
Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu si vám dovolím předložit zpravodajskou
zprávu k návrhu zákona o jednacím
řádu tisk 156, který byl upraven ve znění
společně zprávy výborů, tisk
328.
Návrh zákona byl přikázán k
projednání všem výborům sněmoven.
Všechny výbory jej projednaly, výbory sociální
a kulturní a životního prostředí,
hospodářský, výbor pro plán
a rozpočet a výbor zahraniční návrh
zákona o jednacím řádu doporučily
k přijetí s doplňujícími a
pozměňujícími návrhy. Výbor
branně bezpečnostní projednal návrh
zákona jen zčásti a bez doplňujících
a pozměňujících návrhů.
Tento návrh zákona nedoporučil ke schválení.
To bylo 15. 10., přičemž hlavním důvodem
bylo pro výbor branně bezpečnostní
nepřijatelné omezení práv a možností
poslanců získávat informace.
K návrhu zákona se také vyjádřil
legislativní odbor vlády ČSFR a dodal řadu
připomínek, ze kterých byla značná
část v souvislosti s ostatními připomínkami
z výborů akceptována. Obdrželi jsme
návrh stanoviska vlády ČSFR, která
vyjádřila s návrhem zákona souhlas.
S tímto návrhem zákona o jednacím
řádu souhlasil i ústavně právní
výbor Slovenské národní rady. Některé
připomínky z toho byly akceptovány. Ve společné
zprávě České národní
rady vyslovily výbory České národní
rady souhlas s návrhem zákona a uplatnily 65 připomínek,
z nich řada byla akceptována ve společné
zprávě.
Návrh zákona o jednacím řádu
vznikl v srpnu t.r. jako návrh poslanecký - první
verzi navrhl předseda výboru ústavně
právního pan Mikule a iniciativní skupina
poslanců posoudila tento návrh a připomínkovala.
Na základě připomínek a dalších
informací byl zpracován druhý návrh
zákona o jednacím řádu, tzn. ve formě
tisku 156 a přikázán k projednání
ve výborech začátkem října.
Výbory tento tisk projednávaly. Na základě
usnesení výboru branně bezpečnostního
a na základě stanoviska předsednictva Federálního
shromáždění a po rozpravě o návrhu
č. 156 o návrhu zákona v ústavně
právním výboru byli do výboru vyzváni
předsedové sněmoven, to bylo 17. srpna, a
potom bylo rozhodnuto zpracovat pracovní text skupinou
složenou ze zpravodajů, místopředsedů
Federálního shromáždění
a z pracovníků legislativního odboru. V této
pracovní variantě, která neměla číslo,
byly zapracovány z velké části připomínky
z výborů Federálního shromáždění,
z národní rad a popř. i z vlády.
Výbor ústavně právní projednával
tuto verzi k návrhu zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění
5. a 6. listopadu, přičemž přihlížel
jak k původní druhé variantě návrhu
tisk č. 156, tak ke všem připomínkám,
i k pracovní třetí variantě návrhu
zpracovanou skupinou zpravodajů a pracovníků
legislativního odboru. výsledek máte v lavicích
jako návrh čtvrtý, tzn. tisk č. 328.
Dovolil bych si krátký statistický přehled.
Návrh zákona má v této formě
106 paragrafů, z nich byly připomínky uplatněny
k 78 paragrafům, z toho 17 paragrafů bylo jen s
jednou připomínkou.
Celkem bylo 230 písemných připomínek
různě obsáhlých, z toho z výborů
Federálního shromáždění
bylo 136 připomínek. Rozhodl jsem se tedy pro tento
postup: nebudu vás seznamovat s osudem všech připomínek
a s průběžnou změnou návrhu zákona
o jednacím řádu Federálního
shromáždění: Vedl mě k tomu značný
rozsah připomínek, složité projednávání
a časová odlehlost návrhu zákona od
projednávání ve výborech, což
je 3 až 3 a půl měsíce.
Pokusil bych se vás raději seznámit s konečnou
variantou a oživit nejdůležitější
pasáže, o kterých se vedly ve výborech
nejrozsáhlejší diskuse. V časti, která
se jmenuje "Poslanci" v § 3 je formulace: "Poslanec
se účastní jednání" -
na základě řady připomínek
z výborů byla zvolena tato třetí formulace,
volnější varianta, než v tisku 156, kde
byla povinnost zúčastnit se jednání.
V tomto ustanovení je také nepřímo
vyjádřena přednost jednání
ve sněmovnách před ostatním jednáním.
V § 4: "Poslanec je povinen se omluvit předsedovi
sněmovny nebo výboru, neúčast posuzuje
předseda sněmovny nebo výboru a po ukončení
kalendářního měsíce vyhodnocuje".
Opět je tady změna oproti daleko rozsáhlejší
úpravě tisku 156 a vyhovělo se zde připomínkám
výborů. Proti rozhodnutí předsedy
se může poslanec odvolat předsednictvu sněmovny,
rozhodnutí je konečné. Neúčast
bez řádné omluvy zakládá důsledky
vyplývající ze zákona o platu a náhradách
poslanců.
V § 5 je zakotvena povinnost orgánů činných
v trestním řízení žádat
při jakémkoli i úkonu předsedu Federálního
shromáždění. O předchozí
písemný souhlas. Tohoto souhlasu je třeba
i v případě, pokud jde o písemnosti,
ať se nacházejí kdekoliv.
V § 6 se upravují náležitosti žádosti
k souhlasu k trestnímu stíhání poslance
nebo jeho vzetí do vazby a ochrana poslance před
kárným, kázeňským a přestupkovým
řízením. Obsahuje též úpravu,
kdy se pozastavuje výkon poslaneckých práv
a povinností po dobu vazby.
Paragraf 7 obsahuje mechanismus, jakým si poslanec prostřednictvím
předsednictva může opatřit podklady
pro kontrolní činnost i pokud jde o kontrolu, jak
jsou prováděny zákony Federálního
shromáždění orgány republik.
V § 8 je ustanovení, že poslanci nesmějí
zneužívat svého postavení k provádění
obchodní a jiné podnikatelské činnosti
nebo při podpoře zájmů účastníka
řízení před státním
nebo jiným veřejným orgánem.
V další části nazvané specifické
služby v § 9 jsou určeny podmínky pro
vznik poslaneckého klubu, a to podle politického
zaměření, nejméně pětičlenného,
se zápisem o založení a s oprávněním
předsedy či místopředsedy klubu účastnit
se jednání předsednictev a vyjadřovat
se k věci.
Paragraf 11 obsahuje materiální zabezpečení
klubů. V § 12 je nóvum jednacího řádu,
jedna z podstatných novinek, a to politické grémium
předsedů poslaneckých klubů. Na základě
připomínek z výborů byly jeho pravomoce
značně omezeny, jeho stanoviska mají povahu
doporučení, grémium posuzuje zejména
otázky politické povahy, program a organizaci práce
Federálního shromážděni.
V další části nazvané "ustavující
schůze sněmoven" v § 14 je obsažena
zásada poměrného zastoupení při
rozdělení funkcí a míst v orgánech
Federálního shromáždění
na návrh poslaneckých klubů, a to na základě
výsledků voleb. Také velmi diskutovaný
princip. Tento princip byl ve výborech velmi diskutován,
konečnou verzi máte v tisku 328.
Další část, první společná
schůze sněmovny. V § 16 týkajícím
se volby předsedy a místopředsedů
Federálního shromáždění
byl upraven text v tom smyslu, že se jeho ustanovení
týká první společné schůze.
Toto byly návrhy z výborů.
V § 18 - Schůze sněmoven - je zde určeno,
kdo může vstoupit do jednacího sálu,
to znamená poslanci, domácí technický
personál, pracovníci televize apod. Povinnost poslanců
obsazovat vždy jen určené křeslo v sále,
to nesmí být během schůze nikým
jiným obsazeno. Dále obsahuje zákaz vstupu
do budov Federálního shromáždění
a tam, kde Federální shromáždění
jedná, zákaz vstupu se střelnou zbraní
a s výbušninou. Tento zákaz se nevztahuje na
parlamentní stráž a na osoby zajišťující
ochranu ústavních činitelů. Jinak
samozřejmě pro osoby sledující jednáni
platí povinnosti účastníků
shromáždění.
V § 19 je obsažena možnost zahájit jednání
ve sněmovnách, i když není přítomna
více než polovina poslanců. Dnes jsme mohli
vidět, jak to vypadá, to je racionální
změna.
Nadpoloviční účast poslanců
je potřeba pro hlasování a volbu. Jednání
by mělo trvat maximálně do 20. hodiny, pokud
sněmovny nerozhodnou jinak.
Paragraf 20 zakotvuje právo účasti na jednání
a udílení slova, pokud jde o prezidenta ČSFR,
předsedy národních rad, předsedu a
členy federální vlády, pro předsedy
vlád Slovenské republiky a České republiky,
předsedu Nejvyššího soudu ČSFR
a generálního prokurátora ČSFR.
V § 21 je obsažena klausule o tom, kdy může
být schůze sněmoven veřejná
či neveřejná, kdo se může účastnit
veřejné schůze, to jsou osoby uvedené
v § 20, případně se souhlasem sněmovny.
Osoby, které sledují jednání, mají
povinnost účastníků shromáždění.
K § 22 byla opět rozsáhlá diskuse ve
výborech, nakonec lhůta pro předání
tisku před projednáním návrhu zákona
byla stanovena na 48 hodin před zahájením
rozpravy s tím, že výjimečně
lze od ní upustit. Na základě připomínek
výborů bylo změněno ustanovení
o přihlašování do rozpravy a pořadí
řečníků takto:
"Do rozpravy se hlásí poslanci písemně
před nebo během jednání. Předseda
oznámí přihlášené řečníky,
udělí jim postupně slovo a oznámí
dalšího řečníka v pořadí,
že přijde na řadu. Nepřítomný
řečník ztrácí pořadí.
Řečníci vystupují k projednávanému
bodu v pořadí: první zpravidla navrhovatel,
druzí zpravidla oba zpravodajové, třetí
mluvčí poslaneckých klubů, pokud o
to požádají a další přihlášení
řečníci v pořadí přihlášek."
Dále je zde ustanovení o odvolání
předsedy sněmovny, místopředsedy sněmovny
a členů předsednictva, předsedů
a členů výborů sněmovny, členů
předsednictva Federálního shromáždění,
prvního místopředsedy a místopředsedů
Federálního shromáždění.
To znamená minimálně 30 poslanců příslušné
sněmovny musí žádat o povolení.
V § 23 byla především vypuštěna
klausule o omezení řečníků
mluvit k téže věci více než dvakrát,
což byla připomínka z několika výborů.
Řečnická doba, na které se usnesou
sněmovny, nesmí být kratší než
10 minut, nikdo nesmí být nikým přerušován,
když mluví, s výjimkou předsedajícího
ve smyslu dalších ustanovení jednacího
řádu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán spravodajca, v tejto súvislosti
sa zapojím. Domnievam sa, že nie je potrebné
celú tlač komentovať, len tie najdôležitejšie
veci, ktoré sa zmenili. Poslanci majú tento text
pred sebou, aby sme zracionalizovali rokovanie, odporúčam
to takto.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
P. Konečný: Soustředil jsem se jen na ty,
kde jsou změny opravdu frekventované, navíc
neříkám všechny paragrafy.
Předsedající nemůže vystoupit
v rozpravě, aniž by nepředal řízení
jinému k tomu oprávněnému poslanci.
Paragraf 24 - jednací jazyk je český a slovenský,
poslanci jiné národnosti než české
a slovenské mohou mluvit v jiném jazyce, tlumočení
zajistí Kancelář Federálního
shromáždění.
V § 25 je upraveno přednesení faktické
poznámky, kde je podstatě zahrnuta i poznámka
technická. Slovo je uděleno neprodleně, ale
bez přerušení řečníka,
který právě mluví. Může
mluvit maximálně 2 minuty, za faktickou poznámku
se považuje i procedurální návrh, týkající
se způsobu projednávání.
Paragraf 26 upravuje postup při rozpravě. Poslanec
mluví k projednávané věci, odkloní-li
se od ní, po upozornění mu předsedající
slovo odejme. Poslanec může proti tomu vznést
námitku, o tom rozhoduje sněmovna hlasováním
bez rozpravy. Slovo mu po předchozím odejme i v
případě překročení sněmovnou
maximálně stanovené řečnické
lhůty.