Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Dále je do rozpravy přihlášen
poslanec Bratinka. Kolega Malý má technickou připomínku.
Poslanec SL M. Malý: Jen faktickou. Já se domnívám,
že bychom problém ohledně listiny lidských
práv měli postavit trochu jinak. Já myslím,
že právě bychom měli hájit práva
lidí, kteří byli pronásledování
Státní bezpečností, a lidí,
kteří jsou doposud v nebezpečí, vzhledem
k tomu, že Státní bezpečnost pravděpodobně
pracuje dále. Měli bychom to postavit tak, že
chráníme ty, které konfidenti pronásledují.
(Potlesk.)
Poslanec SN P. Bratinka: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, několikrát zde
padla námitka, že navrhované opatření
na očištění našich řad by
bylo v rozporu s listinou práv, kterou jsme včera
přijali. Všichni však víme, že se
tam mluví o zákazu neoprávněného
shromažďování a zveřejňování,
tudíž celá řada možností,
jak toto shromažďování a zveřejňování
učinit oprávněným. To má dvě
stránky. Z hlediska legálnosti tato listina práv
vyžaduje, aby pravomoc shromažďování,
rozšiřování informací měla
instituce s náležitým pověřením.
Samozřejmě, že toto pověření
by vždy přímo nebo nepřímo pocházelo
od Federálního shromáždění.
Tudíž Federální shromáždění,
pokud pověří komisi k vyšetřování
události 17. listopadu, dá mu toto oprávnění,
tak se bude jednat o oprávněně shromažďování
a publikování informaci.
Existuje navíc celá řada už konkrétně
fungujících věcí, jako například
daňový úřad má pravomoc vyžadovat
od nás všech, ať už jsme schválili
daně nebo ne, podrobně hlášení
o našich příjmech. My jsme dokonce povinni
tyto informace jim odevzdat a informace jsou vlastně veřejně
přístupné.
Jiným příkladem shromažďování
a vlastně zveřejňování informaci
je trestní rejstřík. Je samozřejmé,
že nemocnice, když vyhodnocovat uchazeče o místo
na dětském oddělení, má plné
právo zjišťovat zda-li, kdy a jak byl trestám
třeba za nějakou sexuální úchylnost.
Víme, že tento případ před několika
měsíci proběhl. Představte si, že
by se všichni uchazeči začali odvolávat
na tutu listinu, že nemocnice nemá právo zjišťovat
o nich informace.
Druhá věc je, aby pověření
mělo náležitého ducha. V tomto směru
lze konstatovat jedno: přijatá listina práv
říká, že nejrůznější
práva lze omezit, pokud je to nutné, z důvodu
bezpečnosti státu, udržení veřejného
pořádku, ochrany zdraví nebo práv
a svobod druhých. Nemůže být sebemenších
pochyb, že z hlediska zajištění bezpečnosti
tohoto státu naše opatření je nanejvýš
nutné, aby naše země se nestala rejdištěm
cizích tajných služeb, často nám
velmi nepřátelských. Pokud je to opatření
naprosto nutné, pokud ho neučiníme, zpronevěříme
se naším voličům, protože neučiníme
nic na jejich ochranu.
Za druhé, je důležité k udržení
veřejného pořádku. Tito agenti, když
budou fungovat v různých institucích, nebudou
plnit poslání těchto institucí a nebudou
plnit, alespoň v míře náležitě
potřebné, popřípadě budou sabotovat
příkazy svých nadřízených.
Za třetí, je to nutné a důležité
pro ochranu práv a svobod druhých občanů,
například před vydíráním,
popřípadě před možnosti rozvratu
této země.
Takže domnívám se, že jsou všechny
důvody pro to, aby naše rozhodnutí, pokud se
Federální shromáždění
jako nejvyšší zákonodárný
orgán usnese a pověří svou komisi,
že to bude naopak na zajištění trvalé
platnosti Listiny práv a svobod. Děkuji vám.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Bratinkovi. Dále je přihlášen
poslanec Ransdorf. Kolega Mandler má technickou připomínku.
Poslanec SL E. Mandler: Já mám technickou připomínku
k tomu, co tu bylo v souvislosti s komisí 17. listopadu.
Tady padlo, že snad by se i disidenti měli jako zvláštní
skupina ošetřit u toho. Já bych to připomněl
zvláště panu poslanci Kostyovi. Poslanec Benda
jako člen Výboru pro obranu nespravedlivě
stíhaných - a mohu to říci z vlastni
zkušenosti - už před půldruhým
rokem, před dvěma lety znal hodně agentů,
ne snad proto, že by mohl do těch knih, ale protože
se těmito otázkami zabýval. Já jeho
považuji za osobu zvlášť kvalifikovanou
v této věci, a to co říkal poslanec
Kostya, mě opravdu i osobně uráží
(Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Technickou poznámku má pan poslanec Uhl.
Poslanec SN P. Uhl: Pan poslanec Mandler mi to vzal z úst.
Je to skutečně tak a já bych chtěl
připomenout panu Kostyovi, že včera jsme schválili
Listinu práv a svobod, kde se uvádí: "Občané
mají právo postavit se na odpor proti každému,
kdo by odstraňoval demokratický pořádek
lidských práv a základních svobod,
založených Listinou, pokud je znemožněna
činnost ústavních orgánů a
účinné použití zákonných
prostředků."
V době totalitního režimu tak bezpochyby bylo
a bylo tedy na nás, abychom v zájmu sebeobrany a
obrany dalších nezávislých aktivistů
a dalších spoluobčanů zjišťovali,
kdo byl agentem Státní bezpečnosti a vyvozovali
z toho určité důsledky. To jsme činili.
Po 17. listopadu dlouhé měsíce situace byla
taková, aby bylo možno hovořit o účinném
použití zákonných prostředků
proti těm,kteří jednají proti demokratickému
pořádku. Není to žádná
výtka na adresu pana Langoše ani současného
ministerstva, ale musím konstatovat,že určitá
nevyjasněná místa jsou ještě
dnes. Proto použil poslanec Benda při sběru
těchto informací - a netýká se to
jen jeho, ale dalších lidí - tohoto práva,
které si dovoluji nazvat právem revolučním.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji, slovo má poslanec Ransdorf.
Poslanec SN M. Ransdorf: Pane předsedající,
dámy a pánové, lustrace už patří
k domácímu politickému folklóru. Osobně
nemám naprosto nic proti lustraci vlastní osoby,
ale jako kolektivní princip pokládám lustrace
za pochybeně v řadě ohledů dokonce
za absurdní. Pokusím se své stanovisko podpořit
citací osoby nepochybně renomovaně, prezidenta
SRN Richarda von Weizsäckera, který čelí
ve sjednoceném Německu situaci, která je
- možno říci - ještě hrozivější,
než u nás. Víte, že bývalé
Stassi v NDR shromáždili celkem 6 miliónů
svazků. Weizsäcker vyzval odpovědná
místa SRN, aby zacházela rozvážně
s materiály bývalé Stassi. Poskytl rozhovor
listu Bild am Sonntag a upozornil, že Stassi představovali
propletenec, který dával pachateli a oběti
působení Stassi do záměrných
souvislosti. Nelze vyloučit, že k podobrým
postupům docházelo také v Československu.
Pro ty, kteří nespadají do žádné
z uvedených kategorii, je velmi těžké
dospět k lidskému a správnému úsudku,
uvedl spolkový prezident Weizsäcker, a zároveň
vyjádřil pochybnost nad tím, že z písemných
materiálů Stassi lez vyčíst vždycky
jen pravdu. Důležitá je osobni důvěryhodnost,
která - jak říká - pro mě znamená
více než cílevědomě zpracované
dokumenty v kartotéce, o jejíž existenci postižení
vůbec nevěděli.
Domnívám se, že při kolektivním
uplatněni tohoto principu má bývalá
druha správa stále možnost zasahovat do politické
situace země v novém období. Porušila
ba se i základní právní presumpce
neviny a domnívám se, že jestliže se sáhne
bez odpovídajícího právního
mechanismu k uplatnění tohoto principu kolektivně,
bude to vyúsťovat v řadu zmatečných
situaci. namístě je skutečny požadavek,
který tu zazněl, aby lidem, kteří
takto budou vlastně v souvislosti s StB uvedení,
byla dána možnost veřejné obrany. Jak
se říká, v domech božích se káže
slovo boží a nečiní to ještě
hromosvody zbytečnými, tak myslím, že
je tomu tak i u nás.
Už jsem řekl, že paušální
splnění tohoto principu pokládám do
jisté míry za absurdní, ale jestliže
se Federální shromáždění
rozhodne tento princip uplatnit, navrhují ještě
rozšíření této zásady.
Když být důslední, tak se vším
všudy. Nepochybně Federální shromáždění
pracuje ve věcech státního zájmu.
Proto myslím, ze mezi námi nemají co činit
osoby, které jednaly nebo jednají v rozporu s trestním
řadem této země. Proto bych žádal,
aby u poslanců byly provedeny výpisy z trestního
rejstříku. Protože jde o věci státního
zájmu, domnívám se, že je nebezpečný
jev, pokud by se mezi námi objevovali agenti jakékoliv
cizí zpravodajské nebo výzvědně
služby. Myslím, že pokud existují příslušně
informace, bylo by na místě i tyto věci vzít
v úvahu. Děkuji vám. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu poslanci. Z trestního rejstříku
mám osobně hrůzu. (Smích v sále.)
Ještě technická připomínka kolegy
Mlynárika.
Poslanec SN J. Mlynárik: Chcel by som sa opýtať
pána predhovorcu, či osobami v trestnom registri
myslí ľudí, ktorí boli odsúdení
podľa hlavy 1. trestného zákona, od §
92 podvracania republiky až po § 109 - opustenie republiky.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Dále je přihlášen pan
poslanec Roubal, ale nejdříve technická připomínka.
Poslanec SN M. Ransdorf: odpovím jednoznačně,
prvohlavové záležitosti nemíním,
jde mi o čistě kriminální věci.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji, to mě uklidňuje. (Smích v
sále.) Prosím pana poslance Roubala.
Poslanec SN M. Roubal: Vážený pán predsedajúci,
vážené poslankyne, vážení
poslanci, dovoľte, aby som vás zoznámil so
stanoviskom poslaneckého klubu VPN, ktorý toto závažné
rozhodnutie prerokoval a v rámci kompetencie Federálneho
zhromaždenia sa prikláňa k návrhu uznesenia,
ktoré tu predniesol pán poslanec Sokol a svojim
hlasovaním ho bude podporovať. K tomuto stanovisku
chcem dodať, že by sme asi ťažko mohli súhlasiť
s uznesením pána poslanca Bendu, v ktorom bolo aj
doporučenie pre Slovenskú národnú
radu a Českú národnú radu a doplnenie
komisie. Myslíme si, že toto by sme mali nechať
na jej vlastnom rozhodnutí a dúfame, že teraz
sa už obidva zastupiteľské zbory rozhodnú
správne. Ďakujem. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Dále je přihlášen pan
poslanec Sokol. Ještě technická poznámka.
Poslanec SL V. Benda: Vážené Federální
shromáždění, nekomplikoval bych to.
Tady běží o věc, nikoliv o slova nebo
autorství těchto slov. Velmi rád vezmu svůj
návrh zpět a budu podporovat návrh, jak ho
přednesl pan Sokol, ovšem mám vůči
němu dvě námitky. Jednak tam chybí
náměstci ministrů vlády, a to je myslím
velmi palčivý bod, a pokud to rozšiřujete
i na Úřad předsednictva vlády, tak
by náměstci neměli být vynechávání
už proto, že často chodí v zastoupení
na zasedání vlády. Pak je tu ještě
druhy palčivý bod, že se další
rozhodnutí v této věci svěřuje
ústavně právním výborům.
Obávám se, že ústavně právní
výbory nejsou v této věci z různých
důvodů zcela kompetentní a že by tím
tedy měla být pověřena také
komise. Toto jsou dvě výhrady, které mám
proti usnesení. Pokud je lze opravit, tak by poslanci KDU
podporovali navržené usnesení.
Poslanec SL P. Uhl: Páni a pánové, na vysvětlenou
v druhé námitce Václava Bendy. Půjde
o dvě etapy. První etapa je zjišťováním,
kdo byl tajným spolupracovníkem z okruhu osob, které
jsou tam uvedeny, a to se má svěřit komisi
pro objasňování události kolem 17.
listopadu. Teprve až to bude provedeno, bude druhá
etapa - vypracování zákona nebo jiné
právní normy, a to se ukládá ústavné
právním výborům. Z toho časového
sledu je zřejmé, že ústavné právní
výbory k této práci pravděpodobně
přistoupí až poté, co bude ukončena
etapa první. Pokud jsem tedy dobře chápal
Václava Bendu, tak by tím měl být
upokojen.
Pokud se týká té první výhrady,
domnívám se, že je to formulační
záležitost a zde má Václav Benda pravdu.
My jsme o tom také na klubu OF mluvili, o těch náměstcích
ministrů federální vlády a mohlo by
se to tedy doplnit, aby se stanoviska sblížila.
(Hlas z pléna:Doplnil bych ještě kolegu poslance
Uhla - v rámci těch dvou etap je ještě
jedna mezietapa a zveřejnění těchto
jmen. Až potom následuje druhá etapa - vypracování
ústavně právními výbory.)
Poslanec SL v. Benda: Omlouvám se, že jsem vás
zdržoval,nyní jsem dostal na lavici nový text.
Čili moje námitka, pokud jde o ústavně
právní výbory padá a zůstává
jedině požadavek, aby tam byli zařazeni náměstci.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Dále hovoří pan poslanec Pospíšil.
Poslanec SL J. Pospíšil: Protože se postupně
krystalizuje to, že se lidé připojují
ke stanovisku občanského fóra, připojil
bych tam jeden bod, na který by se nemělo zapomenout.
Přednesl to zde Jiří Ruml, když se projednávala
zpráva. Je to návrh rozšířit
komisi o Vojtu Deyla, abychom mohli rychleji a efektivněji
postupovat při práci v oblasti armády. Vojta
Deyl byl předsedou tak zvané prezil- gentské
komise, která odvedla perfektní práci a v
té by se mělo pokračovat. Jako jeden z bodů
usnesení bych tedy navrhoval znění: Volí
dalšího člena komise Vojtěcha Deyla.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Dále se hlásí poslanec Lis.
Poslanec SN L. Lis: Pane předsedající, páni
a pánové, domnívám se, že návrh
pana poslance Pospíšila je objektivně správný.
Pan poslanec Deyl je velice kvalifikovaný a schopný
pracovník, ale z našeho výboru již pracuje
podstatná část poslanců v komisi 17.
listopadu. Domnívám se tedy, že by pan Deyl
neměl být členem této komise, ale
měl by být přizváván k otázkám,
které se tykají vojenských problémů.
Jinak nejsme schopni zajistit činnost branných a
bezpečnostních výborů.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Dále se ujme slova pan poslanec Sokol.
Místopředseda SN J. Sokol: Vážený
pane předsedající, vážené
Federální shromáždění,
záležitost, kterou projednáváme, je
komplikovaná a zodpovědná. Možná
právě proto, že jsem katolík, kterým
se to někdy předhazuje, nesoudím, že
by účel vždycky světil prostředky.
Proto bych chtěl probrat několik námitek
vznesených a naopak upozornit na jeden případ,
který mi připadá přece jen problematický.
Z námitek, které tu byly předneseny, bych
především chtěl říci,
že v případě, o kterém mluvíme,
podle mého názoru neplatí princip presumpce
neviny. Princip presumpce neviny platí v trestních
záležitostech pro občana. Ve veřejných
a zejména volených funkcích nelze samozřejmé
trestat ale naopak zastávání těchto
funkci je zatíženo něčím, co
by se dalo nazvat presumpci viny. V demokratických zemích
je běžné, že když dojde například
k velké železniční nehodě, že
odstoupí ministr dopravy. Není to proto, že
by s nehodou měl něco společného,
ale klade se důraz na to, aby právě veřejný
činitel byl mimo jakékoliv podezření.
A protože tam jistou souvislost nelze vyloučit, musí
v takových případech ministr odstoupit. Velmi
to prospívá k důvěryhodnosti veřejných
činitelů.
Mluvilo se zde o shromažďování a zveřejňování
informaci. Upozorňují na to, že se jedná
o použiti informaci shromážděných
jinými. Bohužel v době, kdy k tomuto shromažďování
docházelo, Charta lidských práv v naší
zemí ještě neplatila. v porovnání
se situaci ve Spolkové republice Německo chtěl
bych upozornit také na to, že při přičlenění
bývalé NDR k Spolkové republice Německo
byly prakticky všichni vysocí státní
úředníci propuštěni ze služeb.
O zastupitelských sborech nemluvě. Tam se upozornění
prezidenta Weizsäkera týká jiných oblasti
společnosti.
Nicméně se mi zdá, že je zde jeden zvláštní
případ, který zasluhuje zvláštní
pozornost a na ten bychom měli soustředit své
další úvahy. Bohužel, tím případem
jsme my sami, poslanci zastupitelských sborů. Domnívám
se totiž, že poslanec je v jistém smyslu nadřazen
svému parlamentu. Svrchovanost parlamentu je odvozena od
jisté svrchovanosti poslance. Domnívám se,
že parlament jako celek, nemá žádnou pravomoc
nad jednotlivými poslanci. Toto je velmi složitý
případ, který by zasloužil velmi pečlivé
prozkoumání a rozebrání, aby postup,
který zvolíme, nebyl v rozporu s tím, podle
mého názoru, v demokracii velmi podstatným
principem, že totiž v parlamentním hlasování
nemůže rozhodovat žádná skupina
poslanců o tom, co bude s jinými poslanci. Nemám
v zásobě žádné řešení
tohoto problému, ale chtěl abych vám ho všem
předestřít jako problém a velmi bych
se přimlouval, za to, abychom o něm ještě
přemýšleli, případně diskutovali.
Považoval bych za velké neštěstí,
kdybychom v náhlém návalu spěchu této
chvíle udělali něco, co by nás potom
mrzelo a z čeho bychom těžko hledali cestu
ven.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Hovořit bude pan poslanec Novosád.
Poslanec SL K. Novosád: Já bych chtěl jen
připomenout, že se domnívám, že
občané mají právo vědět
o poslancích všechno, co se týká jejich
života, ať už prováděli třeba
i spolupráci se Státní bezpečností
formou zájmové činnosti nebo na základě
tržního mechanizmu. (smích v sále.)
Přdsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Dále je do rozpravy přihlášen
poslanec Soboňa.
Poslanec SL V. Soboňa: Vážený pán
predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia,
keď dovolíte, poviem len veľmi krátko,
prčo považujem lustrácie za potrebné,
a to rozhodne v plnom rozsahu.Mj krátky príspevok
bude možno čiastočne odpovedať aj na príspevok
pána Sokola.
Vo svjej podstate nepovažujem za základný moment
nepojenie bývalej ŠtB na KSČ. Samozrejme toto
napojenie bolo veľmi silné pretože komunistická
strana bola vládnúcou stranou.Z toho aspoň
mne logicky vyplíva, že struktura ŠtB usiluje
o absolútnu moc, a to bez napojenia na ktorúkoľvek
vládnucu strsnu či hnutie. Bývalý
vyský sovietský funkcionár KGB prehlásil,
že sú pripravení na rôzne alternatívy
politického a spoločenského vývoja.
V tom vidím pre naše národy nejvčšie
nebezpečenstvo, pokiaľ nebudeme dostatočne
rozhodnutí. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Dále je přihlášen poslanec
Doležal. Připraví se poslanec Vrabec.
Poslanec SN B. Doležal: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, vzhledem k tomu, že podstatné
a obecné věci zde již odezněly, omezil
bych se na poznámku k tomu, co říkal poslanec
Sokol, a to na poznámku o svrchovanosti poslanců.
Tato záležitost nemá jen tuto formálně
právní stránku, ale má také
stránku praktickou. Nedovedu si představit, jak
může prakticky tuto svrchovanost naplňovat
poslanec, o kterém někdo další ví,
že ho může kdykoliv znemožnit a skandalizovat.
Tomto poslanci v jeho postavení bude jeho svrchovanost
málo platná.
Otázka, kterou projednáváme, je otázka
prakticky politická. Parlament zpravidla v zemích,
kterým se říká parlamentní
demokracie, nebývá tou institucí, která
má právě největší autoritu.
Souvisí to s tím, že každý volič
si představuje, že ten, komu dal svůj hlas,
musí jednoznačné vykonávat jeho vůli
a spousta voličů je přitom zklamána.
U nás je to ještě o to silnější,
že k tomu přistupují určité nepěkné
národní vlastnosti (alespoň v Čechách),
jak se to projevilo v diskusi o poslaneckých platech, kterou
bych nazval nepřiměřenou sociální
starostlivostí o cizí kapsu. Navíc nás
čekají do budoucna velmi nepopulární
rozhodnutí. V této situaci je pro nás krajně
důležité, abychom udrželi autoritu parlamentu
a abychom nedávali laciné záminky nebo snad
dokonce věcné důvody k tomu, aby tato autorita
byla podryta, což by pak znamenalo destabilizaci u nás.
Proto si myslím, že by se lustrace v každém
případě měly provést. Myslím
si, že provedení lustrace není ještě
zásah do svrchovanosti poslance. Zásahem do svrchovanosti
poslance by byly případné důsledky,
které by se z toho vyvodily. Pokud by tyto důsledky
byly stanoveny zákonem, pak se domnívám,
že je také všechno v pořádku. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)