Čtvrtek 10. ledna 1991

Po prvé, v klube máme vážne pochybnosti, až nevieru o správnosti a úplnosti záznamov o spolupracovníkoch ŠtB, najmä záznamov počítačových.

Po druhé, čelní predstavitelia totalitnej moci sotva boli, myslíme si, že neboli, na zoznamoch spolupracovníkov ŠtB. Ti dávali príkazy. Sme presvedčení, že vysokí funkcionári ŠtB, tzv. veľké ryby, už unikli a zamietli za sebou stopy.

Po tretie, je potrebné, aby tým, ktorí boli lustrovaní s pozitívnym výsledkom, bola daná možnosť obrany. Objektivita musí byť zaručená. Odporúčame výsledky lustrácie nezverejniť, ale dať ich k dispozícii poslaneckým klubom. Spravodlivosť káže, aby pri lustrácii neboli poškodení nevinní alebo tí, čo len málo zavinili a ich česť by bola neúmerne poškodená.

Po štvrté, výhoda, že po zverejnení členstva v ŠtB príslušný človek prestane byť vydierateľný, neobstojí. Ako vidíme, pokusy o ďalšiu lustráciu sa opakujú a pri použití nečistých metód by bolo možné v budúcnosti ohroziť kohokoľvek.

Po piate, zdá sa, že lustrácia, ale najmä zverejnenie výsledkov bez súhlasu lustrovaného, je v rozpore s Listinou ľudských práv, ktorú sme práve včera prijali.

Po šieste, sme kategoricky proti akémukoľvek zasahovaniu do kompetencie Slovenskej národnej rady a Českej národnej rady, ako aj proti akýmkoľvek podnetom pre Slovenskú národnú radu a Českú národnú radu v tomto smere. Je známe, že Slovenská národná rada odmietla lustráciu poslancov do miestnych zastupiteľských zborov pred voľbami v jeseni 1990.

Po siedme, máme obavy, aby situácia nevyústila namiesto želaného ozdravenia Federálneho zhromaždenia a federálnej vlády do zhoršenia situácie, ozdravenia atmosféry estebáckym jedom a vyrovnávania si účtov. Podotýkam, že všetci poslanci KDH už boli lustrovaní s negatívnymi výsledkami. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji také. S technickou připomínkou se hlásí poslanec Kováč.

Poslanec SN M. Kováč: Chcel by som sa iba ozvať na možnosť obrany týmto ľuďom. Pýtam sa, ľudia, čo zahynuli vo väzniciach, keď na nich eštébáci niečo nakuli, dali im možnosť obrany? Nesúhlasím s takým stanoviskom. Ďakujem.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pan poslanec Kvasnička s technickou poznámkou.

Poslanec SN L. Kvasnička: Chcel by som iba pripomenúť pánu poslancovi Čičmancovi, že zabudol na jeden dôležitý bod. Všetky tieto body sme prerokovali, bohužiaľ, je to trochu skreslené. Nebolo to všetko tak, ako to on čítal. Najmä zabudol na jeden bod, že napriek tomu súhlasíme, aby tieto lustrácie u poslancov Federálneho zhromaždenia a funkcionárov boli vykonané. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Hlásí sa ještě pan poslanec Čičmanec.

Poslanec SL P. Čičmanec: To je dôležité. Ďakujem kolegovi Kvasničkovi. Myslel som, že to z toho vyplýva, ale musím povedať pár slov k tomu, čo povedal pán Kováč. Budujeme demokraciu, a nie totalitu. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Přihlášen je pan poslanec Mečl.

Poslanec SL J. Mečl: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych vás jen velmi stručně seznámil se stanoviskem, přesněji řečeno se závěry z rozpravy našeho klubu. Neměli jsme čas, protože jsme respektovali zahájení ve 13.30 hodin, připravit usnesení, ani jiný uceleny písemný dokument. Bude to několik poznámek, které shrnují diskusi členů Klubu komunistických poslanců.

Vycházíme, vážené kolegyně, vážení kolegové z toho, že celá procedura lustrací není jen technický pojem, není jen technická záležitost - o té jsme zde hovořili v souvislosti s projednáváním zprávy komise 17. listopadu, není to jen politická a morální záležitost, ale je to podle našeho názoru záležitost navýsost právní, ústavně právní. Myslíme si, že v našich diskusích o těchto procedurách ústavně právní stránky ustupují poněkud do pozadí.

Má-li Federální shromáždění vyvinout iniciativu v tomto směru, svým způsobem nařídit lustrace poslanců Federálního shromáždění, myslíme si, že bychom měli spolu s tímto usnesením, tímto nařízením současně připravit, a zpracovat veškeré právní záruky, které jsou k dispozici, k správnosti, zákonnosti a ústavnosti těchto šetření. Myslíme si, že při tom je zapotřebí vycházet z platného práva včetně ústavní listiny, kterou jsme včera schválili. Podle mého názoru se nenajde mezi námi právník, který by tady v parlamentě tvrdil, že ústavní Listina lidských práv a svobod zatím neplatí, pokud není vyhlášena a pokud nezavazuje nikoho, tak už v této fázi a v těchto hodinách zavazuje Federální shromáždění, které ji včera přijalo.

To, co dnes nebo na příštích zasedáních bychom schválili jako faktickou činnost, jako soubor opatření procedur a rozhodnutí bez potřebných právních forem, vrátí se tomuto sboru, těmto sněmovnám za čas jako velmi komplikovaný, téměř neřešitelný právní a soudní problém.

Na okraj bych chtěl říci osobni poznámku, že v případech, které proběhly tiskem, jen ve zcela výjimečných případech došlo k tomu, že by ten, kdo byl podezřelý nebo obviněný jako agent Státní bezpečnosti, toto respektoval. Myslíme si, že je třeba v této souvislosti vycházet i z presumce neviny. Pokud některá činnost, která je v rozporu s právním řádem, není řádně dokázána, je třeba se na tyto osoby dívat jako na nevinné. Ale to my nechceme, ve svém stanovisku řešit. Myslíme si, že v této souvislosti je třeba požádat Nejvyšší soud a Generální prokuraturu, aby předložily Federálnímu shromáždění všechny právní aspekty procedury, která se ve Federálním shromáždění připravuje a která se týká lustraci. Jde o takové otázky jako je právní relevance výsledků lustraci, jejích přezkoumatelnost, jejích průkaznost atd. Nemyslím si, že Federální shromáždění je zcela kompetentní, aby tyto právní náležitosti v celé proceduře, které říkáme lustrace, zpracovalo samo, a tyto federální orgány, ať už je to Nejvyšší soud a Generální prokuratura by měly, Federálnímu shromáždění své názory a své právní stanovisko dát k dispozici.

Domníváme se, že k celé této záležitosti je potřeba vytvořit komisi poslanců. Podle našeho názoru komisi novou, která by dozírala nad operativním prováděním lustrací a operativním provádění lustrací by podle našeho názoru mělo být svěřeno ústavně odpovědnému orgánu, kterému to patří do kompetence, a sice ministerstvu vnitra.

Chtěl bych jménem našeho klubu ještě upozornit na to, že celé této záležitosti je třeba dát charakter regulérního a právního postupu. Nemyslíme si, že je dobře, aby tato záležitost se stála kampaní bez potřebného právního podkladu. Mohou přijít i další vnější podněty - v tisku se běžně uvádí, že zde existovali spolupracovníci KGB - kde podklady chybí, mohou být názory na občany, kteří udávali, posílali anonymy atd. Věci, které spočívají v narušeném morálním profilu některých našich občanů v tomto směru, mohou přijít do Federálního shromáždění i v příštím období. Myslím si, že Federální shromáždění by je mělo řešit právní cestou, jak se k tomu včera přihlásilo. Chtěl bych říci, že jednou ze zásad právního státu je, že státní orgány v právním státě mohou jen to, co těmto státním orgánům zákon dovolí. To platí i pro Federální shromáždění s tím rozdílem, že na rozdíl od výkonných orgánů si takové právní předpisy, zákonné podklady může vytvořit. Ale pokud chtějí postupovat v této oblasti, dotýkat se této oblasti, přicházet se závažnými závěry, musí si takový právní podklad a právní základ vytvořit. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, pane poslanče. Do rozpravy je přihlášen poslanec Sokol.

Poslanec SN J. Sokol: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, Klub poslanců občanského fóra mě pověřil, abych vás seznámil s tímto návrhem usnesení.

"Federální shromáždění pokládá za nepřípustné, aby nadále ve vrcholných státních orgánech setrvávali lidé, kteří spolupracovali se Státní bezpečností. Lustrace před parlamentními volbami proběhly nedostatečně a u některých politických stran neproběhly vůbec. Proto požadujeme urychlené a důkladné prověření všech poslanců Federálního shromáždění, členů federální vlády, pracovníků Kanceláře Federálního shromáždění, pracovníků Úřadu předsednictva vlády. Dále doporučujeme prezidentu České a Slovenské Federativní Republiky, aby stejně prověření umožnil u pracovníků Kanceláře prezidenta republiky, a to z těchto důvodů:

1..Federální shromáždění vyzývá všechny, kteří spolupracovali se Státní bezpečností, aby odstoupili ze svých výše jmenovaných míst a funkci.

2. Federální shromáždění pověřuje vyšetřovací komisi pro objasněni událostí 17. listopadu 1989 zjištěním, kdo z poslanců Federálního shromáždění, členů federální vlády, zaměstnanců Kanceláře Federálního shromáždění a zaměstnanců Úřadu předsednictva vlády byl registrován jako spolupracovník Státní bezpečnosti a v jaké kategorii.

.3. Federální shromáždění pověřuje zástupce této komise, aby případný pozitivní výsledek šetření sdělili dotyčným osobám.

4. Federální shromáždění vyzývá vládu České a Slovenské Federativní Republiky aby umožnila stejný.postup orgánů obou republik.

5. Federální shromáždění ukládá ústavně právním výborům vypracování návrhu zákona, který vymezí okruh míst a funkcí, které nesmějí být obsazeny bývalými spolupracovníky Státní bezpečnosti a současně umožní jejich odchod z těchto míst a funkcí

6. Po skončení šetření budou jména těch, kteří neodstoupili ze svých míst a funkci zveřejněna."

Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Sokolovi. Dále je přihlášen, pan poslanec Petr Kučera.

Poslanec SL P. Kučera: Pane předsedající, kolegyně, kolegové. Já. naváži na slova Jana Sokola, předsedy Klubu poslanců OF a z pověření, vedení občanského fóra a Veřejnosti proti násilí přečtu společné prohlášení, které jsme dnes k této otázce přijali.

Dne 10. 1. 1991 se v Praze setkali představitelé VPN a OF a zaujali k problémům lustrací následující stanovisko.

"Je součástí zodpovědnosti parlamentních stran a hnutí, aby zabezpečily funkčnost a akceschopnost všech orgánů. Zákonodárné výkonné a soudní moci. Jsme shodného názoru, že výkon funkcí v těchto orgánech není slučitelný s aktivní spoluprací s bývalou StB. Současně jsme však přesvědčeni, že je třeba postupovat v souladu s právním řádem, který vychází z presumpce neviny, ochrany integrity a soukromí občanů. O konkrétnosti a průběhu lustrací by měly rozhodnout zákonodárné sbory a jejích orgány. Domníváme se, že by v této souvislosti bylo užitečně přijmout zákonnou normu, která by zabezpečovala regulérnost i rozsah procesu lustrací bez vyvolávání společenského napětí. Za Veřejnost proti násilí Fedor Gál, Juraj Flámik, Martin Stryko; Za občanské fórum Václav Klaus, Dáša Havlová, Petr Kučera, Vojtěch Sedláček".

Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Kučerovi. Dále je do diskuse přihlášen poslanec Mlynárik, prosím, aby se ujal slova.

Poslanec SN J. Mlynárík: Vážený pán predsedajúci, kolegyne a kolegovia. Sme svedkami historickej chvíle. Síce som historik, ale chcel by som sa viac venovať budúcnosti. Naša spoločnosť bude nevyhnutne prechádzať politickými a spoločenskými otrasmi. Bude teda dosť dôvodov pre znepokojenie, averziu, nervozitu. A do toho sa z času na čas v kolotoči politických bojov, čo je logické, zasiahne zverejňovanie agentov a spolupracovníkov ŠtB, bude to situáciu len zostrovať. My by sme si mali z vlastnej vôle a z vlastnej iniciatívy vyčistiť stôl, teda urobiť, čo sa dá už dnes. Predstavme si, že za mesiac alebo za pol roka sa bude opakovať tu alebo inde prípad ministra Moldana, že ten či onen minister či člen parlamentu spolupracoval so silami, ktoré utláčali našich spoluobčanov. To by bolo trvalé pracovisko, v ktorom by sa spochybňovala legitimita novej štátnej moci, oprávnenosť našich ústavodarných funkcii. Obyvatelia tejto zeme by mali právo rozohnať zbory a vládu. Tomu musíme predchádzať. Každý, kto spolupracoval s ŠtB na tom či onom stupni, nemá morálne právo ani faktické právo zúčastňovať sa verejného života, zasahovať z mocenských pozícií do nášho života. Bývalým agentom nikto nebraní podnikať, pracovať ako riadni občania a žiť život obyčajných ľudí. Nejde o krvavú pomstu, ale o očistný akt, ktorý nás môže ochrániť pred možnými ťažkými otrasmi.

Viem, o čom hovorím. Viem, o akých ľudí ide. Desaťročia nás prenasledovali na slobode, vo väzeniach aj v cudzine. Kto z nás tu sedí, kto sme to zažili na vlastnej koži. A predsa necítime pomstu. Chceme, aby sme už raz a navždy boli zbavení jedu stalinizmu a neostalinizmu. Neboli by sme inak hodní našej ťažko sa rodiacej demokracie. Sme za to, aby všetky zákonodarné zbory, to znamená Česká národná rada, Slovenská národná rada a náš parlament boli podrobene lustráciám. Ďakujem vám za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Mlynárikovi. Dále je do diskuse přihlášen poslanec Hubálek.

Poslanec SL B. Hubálek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Já jenom stručně doplním doktora Mlynárika. Všichni víme, že v roce 1989 se nám otevřela cesta k lepšímu životu. To, co jsme prožívali předtím, by nám jaksi mělo být vodítkem, že i v bídě, nouzi jsou nejdůležitější hodnoty morální. A když já slyším řeči o tom, že by se někomu ublížilo tím, že se o něm zveřejní pravda, tak já to považují dost za zcestně. A pokud budu brát případ ekonomicky, uvědomme si, že naše federativní republika má 15 a půl milionů obyvatel. Spočítejme, kolik lidi, ať již ze slabosti, ale měli tu smůlu, že slabosti podlehli, podepsalo. Uvědomme si, až do jakých věkových kategorií patří. V naší společnosti nejsou pogromistické nálady. Já bych vám mohl předložit svazek dopisů, které mi chodí z Konfederace politických vězňů Slovenska i Čech, a pokud jsem byl upozorněn, že se stal případ napadení člověka - spolupracovníka StB, prosím vás, tak to nebyl politický vězeň, to byli psychopaté. Na to máme normální bezpečnostní službu, proto do těchto zákonů nemusíme vmontovávat zvláštní opatření na ochranu těchto lidí. Já bych se velice přimlouval za to, že všichni, kteří jakýmsi způsobem škobrtli a měli tu smůlu, tak ať se zachovají čestně.

My jsme tady asi před půl druhým měsícem tleskali paní Margit Tchatcherové za to, jaký je státník - nechci říkat byla, protože ona ještě je - a jak se dovedla zachovat. Uvědomme si, že máme v našich národech spoustu mladých lidí. Já mluvím docela upřímně. Mně ta práce tady zmáhá a já se těším, že ve volbách sem za mne přijde někdo mladší, abych já s klidem spoléhal na to, že náš stát dospěje k demokracii. Já uznávám připomínky pana profesora Mečla, že celá tato věc by měla mít právní podklad. Ale na mne ta práce tady v parlamentu tolikrát působí tak, že to právo se nám zde předkládá tak, aby to bylo těžkopádné, spíše aby se dokazovalo proč to nejde, než aby to šlo. Já znovu kladu důraz na morální stránku věci.

Dovolím si končit tím - já se snažím zde dělat svou práci, já a mnozí mí vrstevníci nepatříme do starého železa, ale my už pro tuto republiku nejsme perspektivní. Jestliže se mezi námi vyskytuje někdo v našem věku nebo mladší, kdo svědomí a ruce nemá docela čistě - vždyť je tolik oblasti působnosti, kam by se mohli uchýlit a dokázal by že je chlap. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pan poslanec Kostya. Já se omlouvám. Já jsem myslel, že jeho příspěvek už byl odmluven a tak jsem ho zasunul zcela mimo.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, dámy a pánové, já se chci omluvit, že vystoupím s doplněním k tomu, co jsem řekl před polední přestávkou v technické poznámce, když se rozhodovalo o zařazení tohoto bodu, ale musím se k tomuto tématu vrátit, protože já jsem to skutečně myslel jako otázku na předsednictvo Federálního shromáždění a domníval jsem se, že by se právě toto Federální shromáždění mělo tímto zabývat, než se vůbec rozprava k tomuto bodu otevře.

Já chci předem upozornit, že jsem tuto poznámku nevznesl proto, že bych chtěl zpochybnit to, aby se proces lustrací provedl. Šlo mi o vytvoření takových mantinelů, takových pravidel hry, aby to, co bude v souvislosti s tímto bodem Federální shromáždění provádět a projednávat, bylo důstojné nejvyššího zákonodárného sboru. Protože jsem tehdy citoval - a je to už několik hodin - ten článek, a možná že už některým z paměti vypadl, dovolím si vás ještě zdržet a tu jednu větu přečíst ještě jednou - článek 10 odst. 3: "Každý má právo na ochranu před neoprávněným" - zdůrazňuji neoprávněným - "shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným zneužíváním údajů o své osobě."

Prosím vás, zamysleme se, jakým způsobem, než byl vůbec tento bod navržen do programu, se už o něm mluvilo tady, v těchto kuloárech. Na adresu neoprávněnosti chtěl bych právě říci kolegovi poslanci Bendovi, že například on je pro mne tou neoprávněnou osobou, protože z tohoto místa v době, kdy navrhoval tento program, prohlásil, že je schopen kdykoliv řadu poslanců, kteří tady sedí v této síni, oslovovat jejích krycími jmény. Pokud já se domnívám, není pan poslanec Benda ani pracovník Federální informační služby, aby měl přistup k těmto zdrojům, ani, pokud si vzpomínám, není členem komise 17. listopadu.

Kladu si proto řečnickou otázku, nechci na ni odpověď od nikoho: Jak to, že pan poslanec Benda má přístup k těmto informacím a já je nemám? A proto, že jsem měl tyto pochybnosti, zda skutečné oprávněné osoby mohou shromažďovat, zveřejňovat nebo zneužívat údaje, a ne neoprávněné, jsem tento problém nanesl. Já na svoji technickou otázku jsem dostal jedinou odpověď z předsednictva - on se už tady k tomu vyjádřil kolega Mečl - že tato ústavní Listina práv ještě nenabyla účinnosti. Já myslím, že by to bylo určitým způsobem pokrytectví, kdybychom to takto hodnotili, protože mohu tento argument vzít po stránce právní, ale nemohu ho vzít v žádném případě po stránce morální, protože my se tady nemůžeme tvářit jako že o tom ještě nevíme, že jsme tady včera hlasovali a nemůžeme využívat pravě toho, že ještě to nenabylo účinnosti, abychom takovýmto způsobem, zejména po těch krásných slovech, která tady byla o lidských právech včera řečena, postupovali. Děkuji. (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP