Čtvrtek 10. ledna 1991

Kromě lustraci, pokud nás s tím pověříte, budeme dál dělat na objasněni příčin 17. listopadu, protože - znovu opakuji - to s tím velmi úzce souvisí. Zrovna tak, jak budeme pokračovat v prověřování jednotlivých spolupracovníků, tak současně budeme objasňovat nitky, které vedly k 17. listopadu i to, jak se někdo po 17. listopadu snažil to všechno zatemnit a jak se snaží dosud, protože ti agenti jsou mezi námi. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Rumlovi. Za mnou se hlásí s technickou poznámkou pan poslanec Sacher.

Poslanec SL R. Sacher: Nehodlám ctěné shromáždění zdržovat, ale na ministerstvu vnitra se musí najít rozkaz, kterým jsem určil skupinu, aby vyjela do Brna, jela tam v březnu nebo dubnu a přinesla zprávu, že registr svazků se v Brně nenachází.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Neplatí vždycky"Kdo hledá, ten najde." Kolega Lis jde s jednou holi, doufám, že ji nebudete používat. (Smích v sále.)

Poslanec SN L. Lis: Na jaře, když probíhaly lustrace z pokynu pana ministra Sachera, bylo provedeno opatření, které všechny svazky, které jsou na krajích, zablokovalo a uzavřelo a nebyl k nim přístup. Tudíž, jestli následně došlo k tomu, že některý ze svazků se objevil, je to zcela něco jiného než to, jaký byl podle mého názoru záměr, aby určitě dokumenty nebyly k dispozici pro jednání a šetření. Federálnímu shromáždění je zřejmé už z probíhajících diskusí kolem lustrací, že jeden ze základních problémů byl právě v zkoumání platnosti a věrohodnosti registračních svazků. Na adresu pana Černého, když zpochybňuje vystoupení pana Uhla, bych chtěl říci, že pan Uhl upozorňoval, že jednou z možností je expertíza, ale ne jedinou. Existují ještě další prostředky, mikrofiše atd., které korigují pravdivost údajů. Tudíž se domnívám, že diskuse a polemika o těchto otázkách je zavádějící a měli bychom jednat na základě určitých dalších skutečností.

Předsedající předseda SL R. Battěk: opomněl jsem jednu podstatnou připomínku do vašich řad. Jak se zdá, rozhodně už dnes nepřistoupíme k projednávání důležitého bodu, to je návrhu zákona o jednacím řádu a budeme muset nutné zítra pokračovat v 11 schůzi. Prosím, vezměte to na vědomí. Ti, kteří odlétají, by odletět neměli. Děkuji. Chtěl promluvit poslanec Ruml. Poslanec SL J. Ruml: V podstatě už to bylo obsaženo v tom, co jsem řekl, jen bych chtěl panu poslanci Sacherovi říci, že já jsem žádný pokyn nevydal, ale vyjelo auto z Prahy a svazky přivezlo bez rozkazu. Rozkaz vydal samozřejmě ministr vnitra. Prostě jsme vyjeli a přivezli jsme je. Bez jakéhokoliv dalšího šetření a hledání. Pokud jde o možnost zneužiti v předvolebním období, právě proto to děláme, aby se to do budoucna nemohlo zneužit.

Poslanec SL J. Pospíšil: Byl bych nerad, kdyby tato debata vedla k tomu, že to vypadá, že registr je jediný zdroj, který komise využívá. Využíváme všech dostupných prostředků, pokud se ukáže další prostředek, budeme ho také využívat.

Druhá věc je k úplnosti a obsažnosti zprávy. Komise sama o sobě zprávu podat nechtěla, byla vyzvána předevčírem usnesením a podali jsme zprávu, jakou jsme byli schopni sestavit během doby, kterou jsme k tomu měli a uvést takové okolnosti, protože etapy, které jsme měli naplánované, než podáme zprávu, nejsou hotové, tak tato zpráva opravdu není úplná. Poslanci Černému bych řekl, že to není naše vina, my jsme ke zprávě byli vyzváni. Nepodávali jsme ji z vlastního rozhodnutí.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji.

Poslanec SN V. Moric: Vážený pán predsedajúci, veľmi ma zaujalo, čo tu hovoril pán Ruml, ako komisia pokročila pri sledovaní prepojenia StB a niektorých členov Komunistickej strany a prepojení StB na armádu. Hovorí sa tiež o prepojení StB na niektorých disidentov. Rád by som sa dozvedel, či sa aj v tomto pokročilo. Zaujímalo ma tiež, že spisy na Bartončíka sa našli tesne pred voľbami a aféra Budaj bola uverejnená tesne po voľbách.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Hlásí se ještě pan poslanec Ruml.

Poslanec SL J. Ruml: Poznámku k tomu, co uvedl pan poslanec Moric - říkal jsem, že nešlo jenom o komunistickou stranu, o armádu, ale šlo i o občanské iniciativy, jako součást akce "Klín". I v tom jsme samozřejmě pokročili, i tam jsme našli určitá spojení.

Poslanec SN P. Kulan: Chcel by som kolegovi Moricovi pripomenůť, že pán Budaj svoju kandidatúru, na rozdiel od pána Bartončíka, stiahol a z politickej scěny odišiel.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Pokud se už z poslanců a poslankyň nikdo nechce přihlásit, měli bychom tedy bod ukončit a navrhuji, abychom vzali zprávu přednesenou poslancem Rumlem na vědomí. Ještě se hlásí pan poslanec Černý a poslanec Toman.

Poslanec SL J. Černý: Předpokládám, že jsme se dostali k závěru a že přijmeme usnesení. Přimlouvám se, ale zda by tam mohl být stanoven termín. Pan kolega říkal, že má komise nějaké intervaly, ve kterých pracuje, ale mně jde o to, aby se v usnesení objevilo datum, že třeba k 31. 1. Obdrží plénum Federálního shromáždění zprávu, která bude obsahovat konkrétnější údaje.

Poslanec SN P. Toman: Nevím, do jaké míry jste se někteří z vás zúčastnili jakéhokoliv vyšetřování, ale to nelze naplánovat podle hodinek. Pro nás je velice odstrašujícím případem, že předčasně v Lidových novinách byly zveřejněny údaje, které jsme ještě zveřejnit nechtěli - týkalo se to školení, různých bojůvek ve Slušovicích a tam naší práce absolutně skončila, protože bylo zveřejněno všechno, co jsme dosud věděli a pak všechny ostatní, které jsme si předvolávali nám citovali jen to, co bylo v novinách. Chtěli bychom vás proto požádat o důvěru. Myslím, že zatím nemáte důvod, abyste řekli, že vám něco zatajujeme, nebo že děláme průtahy, nebo nechceme něco říci, žádáme tedy, abyste nám důvěru dali a až budeme moci něco skutečně říci, až to budeme mít prokázáno, abychom za to mohli dát, jak se říká, ruku do ohně, že vám to řekneme, a to i bez termínu, který by na nás zbytečně tlačil a mohl vést ke špatným závěrům, které by nebyly podloženy tak, jak by profesionalita naší práce vyžadovala.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Sám se domnívám, že komise byla zřízena plénem Federálního shromáždění a plénum, má tedy kdykoliv možnost další zprávu si vyžádat. Domnívám se tedy, že by nebylo nutné, abychom komisi vázali přesným datem vzhledem k problematice, kterou se zabývá. Ještě se hlásí poslanec Kováč.

Poslanec SN M. Kováč: Komisia moju dôveru má, ale nie je možné stanoviť presný termín, kedy nám správu odovzdá. Chcel by som preto požiadať, aby informácie boli priebežné, aby som sa informácie nedozvedal najskôr z novin, a až potom v parlamente. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Byla to připomínka pro komisi - předpokládám, že ji bere na vědomí.

Přistoupíme k hlasování. Je nás zde dostatek a hlasujeme jenom o tom, že bereme zprávu komise na vědomí. Nejprve bude hlasovat Sněmovna národů jako celek. Táži se poslanců Sněmovny národů, kdo je pro schválení předložené zprávy a její vzetí na vědomí, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) (osmdesát šest.) osmdesát šest.

Kdo je proti? (Jeden.) Jeden.

Kdo se zdržel hlasování? (Čtrnáct.) Čtrnáct.

Sněmovna národů vzala předloženou zprávu na vědomí.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Kdo souhlasí s předloženou zprávou. (Hlasuje se.) (osmdesát jedna.) Osmdesát jedna.

Je někdo proti? (Jeden.) Jeden.

Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet šest.) Dvacet šest.

Konstatuji, že poslanci Federálního shromáždění vzali na vědomí předloženou zprávu komise 17. listopadu.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 93, SL č. 142, SN č. 142)

Měli bychom tedy přistoupit k dalšímu bodu dnešního programu a to je problém lustrací.

4 a

Projednávání postupu v lustracích v zákonodárném sboru a vládě ČSFR

Mám zde ve scénáři poznámku, že k tomuto bodu vystoupí pan poslanec Václav Benda. Prosím, aby se ujal slova.

Poslanec SL V. Benda: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, moje vysvětlovací úloha byla poněkud usnadněna debatou, která zde proběhla k předchozímu bodu. Nemyslím ani pokud jde o spory, o věrohodnosti či nevěrohodnosti zjištěni, která mohou být učiněna. Ostatně jsem přesvědčen, že dnes můžeme již ve většině případů s naprostou jistotou rozhodnout, máme-li v ruce věrohodně materiály či nic a že při dostatečně péči lze se v podstatě těchto věrohodných materiálů dobrat i tam, kde přímý zdroj byl eventuálně zničen. Mnohem více mně ale posloužila debata tím, jak zde proti sobě vystupovalo poměrně ostře několik skupin.

V pozadí všeho byla obava, zda ta či ona strana, ta či ona skupina, ta či ona komise nezíská do ruky takovou mocnou zbraň, jakou je znalost tajných spolupracovníků Státní bezpečnosti, a ona je to skutečně nesmírně mocná zbraň. Dokud to o nich zůstává utajeno, tak se nikdy nemůžeme spolehnout na to, jak se tito lidé zachovají, pokud se budou nacházet v citlivých místech politického veřejného života, ve sdělovacích prostředcích, ve vedení politických stran, ve vedení odborů. Tito lidé jsou kdykoliv vydíratelní jak svými bývalými řídícími orgány, tak těmi, kterým se údaje o nich dostanou do rukou.

Proto jsem navrhl otevřít problém lustraci, problém odkrytí těchto agentů, nebo problém ochrany společnosti před nimi a koneckonců ochrany jejích starými nebo novými pány. Dnešní rozprava by měla vest k rozhodnutí, jaký učinit první krok a jaké eventuelně učinit kroky následné. Abychom dosáhli politického i morálního cíle, o kterém jsem tady hovořil, domnívám se, že máme v zásadě dvě možnosti.

Jednou možnosti je po pečlivém prověření a po vyloučení všech těch případů, které by byly z jakéhokoliv důvodu nejasné, neúplné nebo kde by spolupráce nebyla významná nebo dobře prokazatelná, zveřejnění úplného seznamu tajných spolupracovníků Statní bezpečnosti. Proti tomuto postupu se ozývají především výhrady, že by to mohlo vyvolat pogromistické nálady a destabilizaci, že by tito lidé byli ohroženi. Může na tom být trochu pravdy, ale nedomnívám se, že by tyto věci šly až tak daleko. Je ale fakt, že tato skutečnost mluví do určité míry proti zveřejněni seznamu. Nicméně, současně by toto zveřejnění mělo určitě zásadní přednosti. Především by mohlo být aktem jednorázovým, znamenalo by tedy definitivní skoncování s minulostí, definitivní tečku za celou problematikou, nepřicházelo by v úvahu, aby se věci za rok nebo za pět let nějakým způsobem znovu otevíraly, a bylo by do značně míry očistně i pro spolupracovníky bezpečnosti samotně. Tím, že by byli zveřejněni, přestali by být potenciálním nebezpečím, přestali by být vydíratelní a celkem by jim nic nebránilo v tom, aby se třeba i do veřejného nebo politického života za nějaký čas vrátili.

Druhý možný směr postupu je naopak vytvoření jakéhosi ochranného štítu (řečeno ve zkratce) nad těmi citlivými místy politického a veřejného života, která jsme vyjmenovával, to znamená alespoň nad důležitými orgány státní správy, státu, volenými funkcionáři, komunálními, určité na masovými sdělovacími prostředky patrně nějakým způsobem nad vedením stran, odborů, případně dalších orgánů. Tento postup by předpokládal určitý zákon nebo právní úpravu, která by umožňovala zjišťovat napříště při přijímání do těchto citlivých míst jakousi občanskou bezúhonnost (nevím, jak by to ten zákon nazýval). Prostě by nedocházelo ke zveřejnění všech agentů, ale každý člověk, který by chtěl být zaměstnán v těchto vybraných úsecích by musel mít příslušné bezpečnostní prověření. Tato metoda se nezdá tak pogromistická, umožňovala by v podstatě vyváznout všem agentům, kteří by se prostě stáhli do ústrani nebo by se stranili veřejného života. Má však také určité nevýhody, a to podle mého názoru podstatné. Jednak představuje moment trvalé diskriminace. Tito lidé budou takto poznamenáni, takto kategorizování. Aby tato metoda byla účinná, tak tento zákon musí platit stále nebo velmi dlouho a oni po tu dlouhou dobu budou vyřazení z veřejných služeb. To je první věc.

Druhá věc je, že tato metoda by patrně otravovala atmosféru v naší zemí dalších 10 nebo 15 let, pořád by se prováděly nové lustrace při novém přijímání, stále by se zřejmě nacházely další a další citlivé body, další a další organizace by se dožadovaly prolustrování svých členů. Otevírá to dlouhodobý proces, který může vést do nedohledna a může vyvolat značně nepříjemnosti. Navíc v tom chybí moment osvobození pro agenty, protože nikdo nemůže neprozrazenému tajnému agentovi, který se odebere někam na venkov a bude si tam pěstovat ovce zaručit, ze za 15 let za nim nepřijde nějaká služba a nepoloží mu nůž na krk - "buď té prozradíme, nebo budeš dále pracovat pro nás."

Z mého vykladu je asi jasně, že já osobně se přikláním k první metodě. Předložil jsem poctivě i tu druhou, protože se domnívám, že stoji za to uvažovat o obou. Myslím, že obé tyto metody předpokládají takovou logickou a zákonnou přípravu, že by bylo nevhodné o nich definitivně rozhodnout teď na tomto plénu. Já jsem si dovolil navrhnout usnesení, které by se po debatě mohlo stát základem pro usnesení Federálního shromáždění. Týká se první etapy, která by měla být oběma těmto metodám společná, to je očisty Federálního shromáždění, federální vlády a bude-li k tomu souhlas České národní rady a Slovenské národní rady a také příslušných republikových orgánů. Navrhují touto očistou pověřit již existující komisi 17. listopadu.

Žádná jiná možnost není, protože každé jiné řešení, pokud bychom nechtěli spoléhat na profesionály z ministerstva vnitra (a na ty valná část tohoto shromáždění asi nespoléhá stoprocentně), žádné jiné řešení není, protože ustavení komise. Bez pravomoci by byla bezmocná. Znamenalo by to pečlivou lustraci, jakou byli podrobení členové stávající komise, a znamenalo by to také seznámit se s celou technikou a metodikou. Znamenalo by to zároveň odklad celé záležitosti. Odhadují to o 3, 4 měsíce, a to si v tuto chvíli nemůžeme tady před sebou ani před očima veřejnosti dovolit.

Navrhuji současně pověřit tuto komisi, aby navrhla, jaké další etapy lustraci by měly následovat. Dovolím si přečíst návrh usnesení:

"Federální shromáždění jsouc si vědomo toho, jak žádným politickým i morálním nebezpečím pro stabilitu a demokratický vývoj v ČSFR je skutečnost, že v klíčových orgánech moci výkonně i zákonodárně nadále působí spolupracovníci StB, kteří by mohli být řízení či vydíráni. Jsouc si vědomo toho, že hrozí nebezpečí z prodlení, nebudou-li podniknuty alespoň první rozhodné kroky pro upevnění důvěryhodnosti naší politické reprezentace a pro její ochráněni před nekontrolovatelnými zásahy zvenčí, pověřuje komisi pro vyšetřování události 17. listopadu, aby využila už dříve udělených pravomocí a podrobně prošetřila, kdo z poslanců Federálního shromáždění a členů federální vlády i jejích náměstků v minulosti spolupracovali s StB. Pokud k tomu udělí souhlas Česká národní rada a Slovenská národní rada, je komise pověřena stejným způsobem prověřit i příslušné republikově orgány. Výsledky tohoto svého šetření poskytne komise do 15 února 1991 Federálnímu shromáždění. (Na tomto datu se musíme ještě domluvit s členy komise.)

Ukládá komisi, aby na základě podnětů vznesených při projednávání v plénu Federálního shromáždění navrhla další postup při prováděni lustraci i očišťování našeho veřejného života od pracovníků i spolupracovníků StB včetně návrhů zákonných i jiných institutů nezbytných pro tuto očistu.

Navrhuje České národní radě a Slovenské národní radě, aby udělily komisi souhlas k lustracím příslušných republikových orgánů. Česká národní rada a Slovenská národní rada, aby vyslaly své poslance do této komise. Jinou podmínkou je, že se přizpůsobí příslušnému vnitřnímu režimu komise včetně důkladné předběžné lustrace jejích členů. Doporučuje všem bývalým spolupracovníkům StB ve výše uvedených sborech, aby využili poslední příležitosti a v tichosti rezignovali na své funkce do 15 2. 1991."

To je všechno. Děkuji vám za pozornost. Upozorňují některé z vás, kterým jsem dal opisy, že jsem tam prováděl ještě nějaké drobné úpravy. Jen ten opis, který odevzdávám nyní předsedajícímu, je autentický.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Bendovi. S technickou poznámkou se přihlásil poslanec Kulan.

Poslanec SN P. Kulan: Pán predseda, dámy a páni, chýba mi v tom iba jedna jediná inštitúcia, a tou je Hrad. Myslím si, že tú by sme vynechať nemali... (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Je pravda, že Hrad je nejvýše položené místo... Prosil bych nyní pana poslance Čičmance.

Poslanec SL P. Čičmanec: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, keďže sme vedeli, že nejaký taký návrh príde, prerokovali sme záležitosť v klube a dospeli sme k stanovisku, ktoré vám teraz prečítam. Stanovisko KDH k návrhu znovu lustrovať všetkých poslancov Federálneho zhromaždenia, členov vlády, námestníkov ministrov federálnej vlády, príp. ďalších funkcionárov a občanov, ako to vyplynulo z toho, čo povedal poslanec Benda.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP