Čtvrtek 10. ledna 1991

K otázkám pana poslance Sychry. Domnívám se, že pravděpodobně bude třeba uzavřít nějakou dohodu nebo smlouvu, ale tuto věc je podle mého názoru třeba řešit pragmaticky. Tam, kde bude možné dohody dosáhnout a jakým způsobem ji bude možno dosáhnout, tak to učiníme. Ostatně naše komise je tak široká - jsou v ni i poslanci Federálního shromáždění a zástupci všech možných hospodářských resortů - že bude jistě schopna sama posoudit, jaké postupy jednání jsou nejlepší. Na komplikaci při odsunu sovětských vojsk jsme zatím nenarazili a nevím také o své únorové cestě do Sovětského svazu. Byla původně projektována ještě před časem, ale za současně situace není ani nic potvrzeno a dokonce se v této chvíli o tom ani pořádně nejedná, protože není jasné, kdo bude ministrem zahraničí a jak se to všechno bude vyvíjet.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji pane ministře. Dále je přihlášena paní poslankyně Branná.

Poslankyně SL D. Branná: Pane předsedající, pane ministře, vážení přítomní, chtěla bych připomenout, že v říjnu loňského roku skupina poslanců podala na vládu ČSFR interpelaci ve věci malého pohraničního styku s Polskem. Tenkrát na naší interpelaci odpovídal pan premiér Čalfa a slíbil, že bude o vývoji této záležitosti parlament průběžně informován. Bohužel, to se nestalo, žádné další informace k tomuto tématu jsme neobdrželi, proto bych chtěla využít tuto příležitost a obrátit se na vás, pane ministře, se dvěma otázkami.

1. Jestli vláda splní svůj slib, že zruší povinnost pozvání pro cesty do Polska a z Polska k nám a tím úplně otevře hranici s Polskem, protože byl splněn - alespoň podle mého názoru - částečně předpoklad, který zde byl podmínkou, to jest vnitřní směnitelnost koruny.

2. V případě, že by nebylo možné z nějakých důvodů hranici s Polskem otevřít úplně nebo zrušit pozvání, jestli vláda uvažuje o obnovení malého pohraničního styku, který, jak bych chtěla zdůraznit, byl vypovězen jednostranně československou stranou a který má především sloužit ke styku v pohraničním pásmu mezi rodinnými příslušníky a ne k nějakému pašování, jak bylo častokrát poukazováno jeho odpůrci.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji paní poslankyni Branně. Upozorňuji plénum, že rozprava, která již byla zahájena, je rozpravou k expozé pana ministra, tedy nikoliv normální interpelace. Měli bychom vzít toto na vědomí, abychom neodbíhali od věci. Jsou zde ještě tři příspěvky. Dávám slovo panu poslancovi Kanisovi.

Poslanec SN P. Kanis: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, len ten, kto bude schopný vidieť vývoj našej neveľkej krajiny s troma tisícinami obyvateľov sveta v kontexte gigantických zmien prebiehajúcich nielen v Európe, ale aj v celosvetovom merítku, len ten, kto v týchto súvislostiach pochopí jej miesto a objektívne možnosti, môže v tejto komplikovanej, zložitej a rozporuplnej dobe pochopiť mieru a stupeň možnosti, v ktorých sa záujmy, túžby a nádeje našich národov môžu zmeniť v reálnu silu vytvárajúcu našu perspektívu a našu budúcnosť. Doba, ktorú prežívame, je práve obdobím rozkladu jedného povojnového systému medzinárodných vzťahov a len začiatkom - to chcem zdôrazniť - formovania systému nového. Zvláštnosťou tohto procesu je súčasne pôsobenie hneď dvoch skupín makrofaktorov, jednak ekonomických a sociálno-politických, ktoré majú rozhodujúci vplyv na rozklad štruktúry systému, jednak exogénne globálne faktory biologických a sociálno-ekonomických podmienok vývoja ľudskej civilizácie, ktoré pôsobia pomalšie, dlhodobejšie, ale dejinne neúprosne.

Podľa môjho názoru práve tieto makrofaktory boli rozhodujúcimi aj ohľadne radikálnych zmien v strednej a východnej Európe a výrazne práve oni ovplyvnili štruktúry medzinárodných vzťahov svojim reálnym dopadom na pomer a rozloženie síl.

Prekonanie hrozivého antagonizmu dvoch proti sebe stojacich vojensko-politických zoskupení vedie k formovaniu novej štruktúry budúcej Európy mieru, kolektívnej bezpečnosti a rovnoprávnej spolupráci. Tohoročný parížsky summit signatárskych štátov helsinskej konferencie v tomto smere urobil významný krok. Tento nový bezpečnostný systém prirodzene predpokladá postupnú likvidáciu blokov. V tejto súvislosti je na mieste pripomenúť, že Varšavská zmluva už veľa rokov navrhovala súčasne odstrániť obidva pakty a jeho prvý krok likvidáciu ich vojenských organizácii. Teraz sa však situácia vyvíja dosť asymetricky, pretože Varšavská zmluva uvažuje o rozpustení svojej vojenskej zložky, zatiaľ čo NATO ponecháva svoju organizáciu takmer nedotknutú.

Keď hovoríme o skončení vojny, o prekonaní rozdelenia Európy a keď hovoríme o jej usporiadaní na princípoch kolektívnej bezpečnosti, potom úsilie zaisťovať bezpečnosť nášho kontinentu len na základe existencie NATO je treba chápať len ako prechodnú fázu v celoeurópskej bezpečnostnej organizácii.

V tejto súvislosti by som mal na pána ministra svoju prvú otázku. Svojho času podal svoj vlastný návrh na riešenie tohto problému tvorby v podstate nového bezpečnostného systému Európy. Bol by som rád, keby bol tak láskavý a zoznámil nás s osudom tohto svojho návrhu, v čom bol tento návrh prospešný, čomu pomohol, pripadne čo sa ukázalo jeho slabinou alebo nevyužiteľnou možnosťou.

Druhá moja otázka na pána ministra sa odvíja od problému nasadenia československej vojenskej jednotky v oblasti Perzského zálivu. O tomto probléme boli podľa môjho názoru vedené veľmi podnetné a z časti aj vzrušené diskusie už v predsedníctve Federálneho zhromaždenia aj v samotnom Federálnom zhromaždení. Otázka okupácie Kuvajtu Irakom je podľa môjho názoru jasná. Nemalo by sa však zabúdať na to, že otázka ako spravodlivo vyriešiť vzniklú krízu, ktorá svojimi nepredvídanými dôsledkami môže ľahko ohroziť krehký svetový mier, je o čosi závažnejšia. Ak sa objektívne dívame na tento problém, potom si musíme všimnúť aj ďalšieho závažného problému, ktorý je na Blízkom východe a ktorý podľa môjho názoru úzko súvisí aj s krízou v Perzskom zálive. Skutočnosťou totiž ostáva, že žiadny arabský štát, umiernený alebo radikálny, neakceptoval politiku USA, ktorá aj naďalej pokračuje v podpore Izraela s cieľom uchovať jeho vojenskú prevahu nad jeho arabskými susedmi. Naviac tvrdošijnosť Izraela a jeho odmietanie rešpektovať medzinárodné právo a podriadiť sa rezolúciám OSN o palestínskej otázke a o budúcnosti území, ktoré Izrael okupuje, ponecháva Arabom jedinú voľbu - snažiť sa o vojenskú rovnováhu, čo vedie k rozširovaniu pretekov v zbrojení v tejto oblasti a možno aj k prehĺbeniu obojstranných obáv a obojstrannej nedôvery.

Domnievam sa, že ani prípadné rozdrtenie irackej vojenskej sily nič nevyrieši, pretože rozhorčenie Arabov, vyvolané USA a Izraelom, a hlavne hlboký pocit urážky a krívd nakoniec môže viesť ako jedna z možností aj k nastoleniu ešte radikálnejšej vlády v krajinách susediacich s Izraelom alebo v krajinách v oblasti Perzského zálivu.

Domnievam sa, že pokiaľ chcú USA a vôbec Západ zachovať svoje záujmy v tejto strategickej oblasti, musia aj oni zanechať logiky vojenskej sily a na druhej strane uznať práva na rôznorodé záujmy Arabov, predovšetkým bezpečnostnej a politickej. To vtedy znamená, že hospodársko-ropnému riešeniu musí predchádzať riešenie politické. Aby si USA a západné veľmoci zaistili trvalé dodávky ropy, musia predovšetkým nevyhnutne dospieť k spravodlivému riešeniu krízy na Blízkom východe a jej podstaty alebo problému, ktorý s tým úzko súvisí, to je palestínskej otázky.

Na základe tohto objektívneho problému si dovolím položiť otázku pánu ministrovi. Prosím, aby charakterizoval svoj názor na túto otázku v rámci celkovej koncepcie československej zahraničnej politiky.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Dále se do rozpravy přihlásil poslanec Michal Kováč. Dávám mu slovo.

Poslanec SN M. Kováč: Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, vážení kolegovia, chcel by som si dovoliť pánu ministrovi povedať jeden príbeh, ktorý sa stal, pretože viem, že k ministrom sa všetky nedostatky našich veľvyslanectiev asi nedostanú. Myslím, že je treba zvážiť, či takí ľudia, ktorí žijú z daní našich ľudí vonku a majú hlavne pomáhať naším ľuďom, keď sa dostanú do problémov, sú naozaj na svojich miestach.

Stal sa taký prípad. Naši pracovníci - jednalo sa asi o 25 ľudí - pracovali v Turecku pre švajčiarsku firmu. Na sviatky sa mali vrátiť domov. Švajčiarska firma im zaistila cez terminál letenky. Mali nastúpiť v Bulharsku, ale niekde sa stala chyba, takže neodleteli. Bolo pol druhej v noci, boli premrznutí a nevedeli si rady, boli bez peňazí, pretože s takou alternatívou nerátali. Zašli preto na naše veľvyslanectvo, aby im poskytlo aspoň nejakú miestnosť. Tam ich neprijali, ľudsky povedané "vyrazili ich". Na druhý deň prišiel splnomocnenec ich firmy, priniesol peniaze a všetko im zaistil, takže prileteli asi o dva dní neskôr. Ide o to, že veľvyslanec je tam predsa pre to, aby naším ľuďom pomohol, keď sa dostanú do nejakých ťažkostí.

Bol by som rád, keby ľudia na našich diplomatických zastúpeniach boli upozornení, že slúžia naším občanom za ich dane.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Dále je přihlášen poslanec Erich Kříž.

Poslanec SL E. Kříž: Pane předsedající, chtěl bych doplnit kolegu Suchánka v tom, že se v jeho případě jedná o přenesení prohlášení zahraničních výborů k situaci v pobaltských republikách. Je to oficiální stanovisko zahraničních výbojů. Vycházejíc z toho, co bylo řečeno, že by se měly zahraniční výbory sejít dřív, než to půjde do pléna, což se stalo, proto považují za vhodné, aby toto bylo podáno jako návrh usnesení Federálního shromáždění a bylo o tomto návrhu hlasováno.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. S technickou poznámkou se přihlásil poslanec Jenerál.

Poslanec SL J. Jenerál: Mí kolegové ze zahraničních výborů zde hovořili o oficiálním textu ze zahraničních výborů. Konzultoval jsem s některými dalšími kolegy ze zahraničních výborů, a nevíme, kdy bylo včera či předevčírem toto jednání svoláno a kdy se toto stanovisko projednávalo.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Tedy vznášíte pochybnost o řádném hlasování o navrženém textu u zahraničních výborů...

Poslanec SL J. Jenerál: Nebyl jsem na žádné jednání zahraničních výborů včera ani dnes pozván.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Předsedové zahraničních výborů by měli tedy tuto věc vyřídit. Děkuji. Dále je přihlášen do rozpravy kolega Mlynárik.

Poslanec SN J. Mlynárik: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia poslanci, chcel by som sa vyjadriť k otázke urovnania vzťahov so SRN. Ide o nášho najbližšieho západného suseda, a preto by sme mali v tomto prípade zvlášť opatrne postupovať. Vieme, že najakútnejšia je otázka vy- rovnania sa so sudetonemeckým a karpatonemeckým problémom. S tým sú spojené morálne aj materiálne problémy. Pokiaľ viem, predstavitelia násilne vysídlených Nemcov z Československa nežiadajú hneď plné navrátenie majetkov, ani sa neusilujú, aby zmluva bola uzavretá v priebehu dvoch-troch mesiacov.

Ide im predovšetkým o poskytnutie pôdy, kde stávali ich dnes so zemou zrovnané obce, takých prípadov bolo na tisíc, kde dnes nič nestojí, rastie iba planá travina, vŕby a podobne. Chceli by tam založiť podniky, pripadne si postaviť domky. Toto všetko by prinášalo západný kapitál. Nejde teda o požiadavku, aby sa im vrátili jestvujúce domy, podniky. Sudetskí Nemci nechcú, aby sa riešenie ich problémov viazalo na ďalšie vyháňanie ľudí zo sídiel. To bude základ, aby Československo mohlo žiadať odškodnenie od SRN za násilie, spáchané na národoch Československa hitlerovským nacizmom za druhej svetovej vojny.

Nezabúdajme napokon, že sudetský problém sa neobíde tým, že sa bude ignorovať. Bude živý dotiaľ, pokiaľ budú žiť vyše tri milióny ľudí a ich potomkovia. Naviac predstavitelia sudetských Nemcov majú veľmi silné postavenie vo finančnom svete SRN a Bavorska. Sám predseda sudetonemeckého spolku pán Neubauer je predsedom bavorských Sparkasse, teda najväčšieho finančného podniku Bavorska. Minister financií SRN je pôvodom zo Sudet. Ide mi teda o to, ako sa v zahraničnej politike Československa prejaví riešenie tohto problému. Sú mi známe stanoviská pána ministra zahraničných veci k tomuto problému, ako aj pána prezidenta republiky. Teraz ide o konkrétne rokovanie, a bolo by zlé, aby sa tu urobili chyby z akejsi historickej animozity na našej i nemeckej strane. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. S technikou poznámkou se přihlásil kolega Suchánek.

Poslanec SL J. Suchánek: Dámy a pánové, dovolte mi zareagovat ještě na poznámku poslance Jenerála. Je pravdou, že žádné zasedání zahraničního výboru ve zmíněně otázce neproběhlo. Poslanci - členové zahraničních výborů přítomni na plenárním zasedání byli vyzvání k podpisu tohoto prohlášení, které jsem zde přečetl. Rovněž musím upozornit, že členové komunistické strany přistupovali k tomuto prohlášení diferencovaně. Někteří podepsali, někteří ne. Aby bylo po formální stránce učiněno zadost, domnívám se, že bude v pořádku, bude-li návrh takovéhoto usnesení podán iniciativní skupinou poslanců, a poté by se hlasovalo o tom, zda parlament usnesení přijme, či nikoliv.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Hlásí se pan poslanec Pobežal.

Poslanec SL J. Pobežal: vážený pane předsedající, vážené plénum. V návaznosti na vystoupení ministra zahraničních věcí k jeho prohlášení, že smlouva se SRN by měla být uzavřena do velikonoc a vzhledem k tomu, že v mnoha situacích se jako poslanci dovídáme závažné skutečnosti až z tisku, chci se pana ministra zeptat, zda-li je možné, aby alespoň některé podrobnosti majetkoprávního vyrovnání vzhledem k požadavkům sudetských Němců a jejích krajanských spolků bylo možné nastínit už teď. Zajímá mě, zda smlouva bude obsahovat i otázky zaměstnání našich občanů v SRN, event. zda oba okruhy problémů budou řešeny v nějaké souvislosti - tzn. majetkové vyrovnání a zaměstnání našich občanů, např. jako ústupek při kompenzačních požadavcích nebo v nějaké jiné souvislosti. Děkuji.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Dále se přihlásil poslanec Černý.

Poslanec SL J. Černý: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych se vrátil ještě k problémům humanitární jednotky. Asi většina z vás obdržela tisk 408, což je vládní návrh Dohody, kterou uzavřela naše republika s vládou Království Saúdské Arábie.

Zazněly zde v podstatě odpovědi pana ministra k otázce velení naší jednotce a k otázkám jejího nasazení. Dovolím si citovat čl. 2: Jednotka za účelem obrany Království Saúdské Arábie bude plnit následující úkoly.

- Provádět pro saúdsko - arabské síly chemický a radiační průzkum. V případě nepřátelského použití chemických zbrani podporovat saúdsko - arabské síly při likvidování jejích následků v rozsahu, který je stanoven kapacitními možnostmi jednotky.

- Varovat saúdsko - arabské obyvatelstvo před chemickým a radiačním nebezpečím a školit personál v oblasti chemické obrany včetně poskytnutí vojenské technické pomoci. Tolik čl. 2.

Čl. 4 - Jednotka bude podléhat ve strategickém řízení nejvyššímu veliteli saúdsko - arabských ozbrojených sil prostřednictvím velitele jednotky, aniž by byl dotčen čs. právní řád. V důvodové zprávě se potom uvádí, že jednotka bude podřízena čs. veliteli, že bude plnit strategické cíle dané arabským vedením.

Tuto dohodu citují z jednoho prostého důvodu: ač voják pouhých pět měsíců ve svém životě, tedy plnící náhradní službu, tudíž neznající terminologii a ani to, čemu se říká strategie a taktika a další věcí týkající se vojenství, mám za to, že činnost, která se nazývá prováděním chemického a radiačního průzkumu, je činnosti, která se obvykle provádí v prvním sledu. Bezprostředně souvisí s bojovými operacemi. Znamená to tedy, že naše jednotka by měla působit v prvním sledu - aspoň se tak domnívám.

Všechno to říkám proto, že bych rád dostal vysvětlení. Chápu sice, že obrana jakékoli země před jakoukoli agresí je v podstatě obrana lidí, obrana země, obrana národa, obrana společnosti. Z tohoto pohledu je to nepochybně činnost, která má humanitární charakter. Přesto si však myslím, že existuje pojem humanitární činnosti a činnost vojenská. Stejně tak existuje samozřejmě humanitární pomoc a pomoc vojenská. Jsem si rovněž vědom toho, ze velikost naší jednotky - nevím jestli umožňuje hovořit o pomoci vojenské, ale vzhledem k tomu, že činnost této jednotky má, aspoň podle této dohody, která se mi dostala do ruky, všechny znaky vojenské činnosti. Zdá se mi, že pojem humanitární jednotka je pojem poněkud přitažený za vlasy. Zdá se mi, že tato jednotka má působit v prvním sledu nasazení a zdá se mi - podle článku 4 - že tato jednotka je podřízena velení arabskému. Český nebo slovenský velitel - nevím, jaké je národnosti - by v podstatě velel této jednotce přímo s tím, že by byl vlastně výkonným velitelem strategických cílů nebo strategických nasazení, která zabezpečuje arabská strana.

Domnívám se, že po přečtení této dohody nebo po získání této informace aspoň mně se jeví problém humanitární jednotky poněkud v jiném světle. Chtěl bych upozornit a vyvést z omylu každého, kdo by si myslel, že zde nyní napadám vyslání naší jednotky. Nenapadám. Snažím se pouze napadnout obrovskou neinformovanost, se kterou jsme možná o celé věci rozhodovali.

Dnes už si ani nevzpomínám, kdy tato otázka proběhla parlamentem. Dohoda byla uzavřena 22. listopadu 1990 Nevím tudíž, jestli tato dohoda byla k dispozici, když se o těchto věcech zde rozhodovalo. Pokud ano, pak vyjadřuji velkou lítost, že jsme ji neměli k dispozici. Pokud byla tato dohoda uzavřena následovně, beru tuto lítost zpět.

Prosil bych pana ministra, zda by se k těmto dvěma naprosto zásadním znakům charakteru naší jednotky v Saúdské Arábii mohl vyjádřit. Domnívám se, že je to nutné pro objasnění celé situace.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Černému. Ještě je přihlášen pan poslanec Sacher.

Poslanec SL R. Sacher: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážený pane ministře, naše země sousedí s pěti státy a se všemi jsme měli co do činění stran území. Doba přešla, stojíme uprostřed Evropy a na Západě se formuje politický a ekonomický kolos - můžeme říci budoucí velmoc v Evropě. Na východě je tento kolos v pohybu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP