Čtvrtek 10. ledna 1991

Budeme usilovat o vytvoření nových vztahů se Sovětským svazem. Deklarace o vzájemných vztazích z února 1990 de facto nahradila pookupační smlouvu o přátelství z roku 1970. Československo-sovětské vztahy zůstávají přesto dosti neuspořádané. Vázne politický dialog na nejvyšší úrovni. Všechny významně akce, počínaje návštěvou prezidenta republiky, byly v Moskvě. Je v našem zájmu vzájemné vztahy stabilizovat a dát jim dlouhodobou perspektivu. Zatím tomu brání i nevyjasněnost kompetenci mezi sovětským centrem a republikami a poslední vývoj nás znepokojuje. Dovolte mi, zmínit se v této chvíli o mimořádně pozitivní roli, kterou v naších vztazích hrál Eduard Ševarnadze. Byl kritizován, že ztratil východní Evropu. Tu však ztratili jeho předchůdci tím, jak se k ní chovali. Ševarnadze svým respektem k suverenitě naších národů a rovnoprávným jednáním se svými partnery z této oblasti působil k obnově opravdu přátelských vztahů. V několika případech, kdy jednání vázla, zasáhl s konečnou platností tak, že bylo dosaženo dobrého výsledku. Před oznámením o jeho rezignaci jsme jednali o jeho pozvání do Československa a také o návštěvě ministra zahraničí v Moskvě, Kyjevě, Minsku a Vilniusu. Doufám, že se tato návštěva bude moci v krátké době uskutečnit v atmosféře, která umožní její pozitivní výsledky.

Chceme spolupracovat jak se sovětskou vládou, tak s republikami i oblastmi. Podepsali jsme memoranda o hospodářské spolupráci s Ruskou federací a Litvou, navázali jsme kontakty s ministry zahraničí Ruska, Běloruska, Ukrajiny a Estonska. V přípravě jsou dohody s dalšími svazovými republikami, v zásadě je dokončen návrh statutu zájmových kanceláři s Litvou.

Snad nejvýraznějšího rozvoje doznaly styky s Německem. Dvě letošní setkání prezidenta s kancléřem Kohlem, březnová návštěva prezidenta Weizsackera v Praze, listopadová návštěva premiéra Čalfy v Bonnu, mých sedm schůzek s Genscherem - to vše vytvořilo pevné základy k tomu, abychom ještě v lednu zahájili jednání o politické smlouvě s Německem. Podle názoru Kancléře Kohla by mohla být podepsána do velikonoc. Současně jednáme o řešení důsledků rozpadu východoněmeckého trhu pro Československo a o nástupnictví mezinárodních smluv mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a zaniklou Německou demokratickou republikou.

Nová politická smlouva by měla s definitivní platnosti řešit i otázku majetko-právních nároků. Opakuji znovu, že všechny otázky se budou řešit výhradně na vládní úrovni a nejsou žádné důvody k znepokojení. Je třeba jednat ve věcné, klidné atmosféře, bez vášní a bez emoci.

Přátelské vztahy máme s Rakouskem, bilaterálně i v rámci Pentagonály. Pro novou atmosféru v Evropě je příznačné, že spory o československé jaderné elektrárny se nepromítají do spolupráce v jiných oblastech.

Bereme v úvahu také posílení úlohy organizace spojených národů, umožněné překonáním studeně války. Spojené národy nyní mohou plnit své poslání při ochraně míru a posilování mezinárodní bezpečnosti, např. v reakci na iráckou agresi proti Kuvajtu. Mohou nyní dokázat mnohem více i při koordinaci ekonomické spolupráce státu, ochraně životního prostředí, prosazování lidských práv a řešení dalších aktuálních problémů současného světa. Naše republika se podporou OSN profiluje jako plnoprávný, tvůrčí a spolehlivý partner v mezinárodním životě. S tímto vědomím aspirujeme na členství v Radě bezpečnosti v letech 1994 až 1995 a na předsednictví 52. zasedání Valného shromáždění OSN v roce 1997. Proto jsme také aktivizovali naše styky s vedoucími představiteli organizace spojených národů, včetně jednání s generálním tajemníkem, který vloni navštívil Československo.

V rámci aktivní podpory Spojených národů jsme připraveni zapojovat se do mírových operaci. Rozšiřují se možnosti využívání OSN pro řešení našich aktuálních potřeb - zmínil bych např. pomoc při postupu proti zneužívání narkotik a jejích tranzitu přes naše území. Jednáme s OSN také o umístění některých jejích vídeňských pracovišť v Bratislavě. Aktivně hodláme i nadále vystupovat v helsinském procesu.

Ve spolupráci s federálním ministerstvem obrany připravujeme novou československou koncepci pro jednání 22 států o konvenčních ozbrojených silách v Evropě i pro jednání o opatřeních k posílení důvěry. Říkáme sice novou, ale spíše bych měl říci vůbec první či po dlouhé době vůbec samostatnou. Předložíme ji brzy federální vládě i výborům Federální shromáždění. Budeme v ní formulovat i naše základní přístupy k mandátu pro nové celoevropské odzbrojovací a bezpečnostní fórum, které zahájí práci po Helsinkách v roce 1992.

V letošním roce proběhne řada jednání o tzv. lidské dimenzi helsinského procesu. Konference v Moskvě, Krakovská schůzka o evropském kulturním dědictví, Seminář o demokratických institucích v Oslo a některé další.

V helsinském procesu začnou v letošním roce fungovat nové instituce i mechanismy jednání. V červnu se sejdou v Berlíně ministři zahraničí všech 34 států. V únoru mají zahájit v Praze - v Thunovské ulici - činnost sekretariát Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě, kde kromě ředitele budou další tři diplomaté a čtyři administrativně techničtí pracovníci. V Československu se budou konat pravidelně a v případě potřeby i mimořádné politické konzultace účastnických zemi na úrovni zplnomocněných zástupců.

Kromě sekretariátu budou pracovat Úřad pro svobodně volby ve Varšavě a Středisko pro předcházeni konfliktům ve Vídni. V těchto institucích spatřujeme první výsledky našeho úsilí vyjádřeného poprvé v dubnovém Memorandu o evropské bezpečnostní komisi na vytvoření nových struktur bezpečnosti a spolupráce na kontinentě.

Varšavskou smlouvu po likvidaci všech vojenských struktur budeme orientovat výlučně na otázky odzbrojení a připravovat kroky k jejímu úplnému rozpuštění.

Budeme specifikovat vztahy ČSFR k NATO jako jednoho z pilířů evropské bezpečnosti a stability v současné době. Kromě příslušných expertních jednání se na jaře uskuteční v Praze i mezinárodní konference o perspektivách evropské bezpečnosti pod společnou záštitou generálního tajemníka NATO Vornera a mne jako ministra zahraničních věcí.

Československo se vzhledem ke jeho geografické poloze a jeho minulým vazbám mohou výrazně dotknout nejrůznější sporné či konfliktní situace v blízkém okolí a z nich pramenící důsledky. Mám na mysli migraci, možnost regionální energetické krize, nacionální i etnické vření v různých částech kontinentu i další otázky.

Proto se budeme aktivně zapojovat do všech jednání a mechanismů předcházení či řešení krizi a konfliktů. Budeme usilovat o realizaci návrhů přednesených prezidentem Havlem na pařížském summitu (schůzka expertů k přípravě Evropské energetické charty a expertní panel o migraci). Řadu námětů předneseme i na lednové schůzce expertů o mírovém řešení sporů na Maltě i na schůzce o národnostních menšinách v červnu v Ženevě.

Významný impuls očekáváme od konference o nové evropské architektuře, o cestách k evropské konfederaci, která se má pod záštitou a na návrh prezidenta Mitteranda uskutečnit na jaře v Praze. Měla by být oním kulatým stolem, za nimž se i v minulosti zrodili náměty vedoucí posléze k vytvoření nových struktur v Evropě. Nové cesty spolupráce otevře i jednání o parlamentní dimenzi helsinského procesu, které by mělo být zahájeno letos v Madridu. Hlavními účastníky tohoto fóra by měli být podle našeho názoru přímo poslanci, neboť nejlépe znají možnosti, ale i potřeby podobné instituce. Federální ministerstvo zahraničních věci, pokud se tak rozhodnete, vám v tomto směru bude plně k dispozicí.

V nadcházejícím roce budeme věnovat patřičnou pozornost naším vztahům k rozvojovým zemím. Jejich význam pro naší zahraniční politiku je dán především ekonomickými faktory. Představují rozsáhlý a perspektivní trh pro náš průmysl a významný alternativní zdroj ropy, zemního plynu a dalších důležitých surovin.

Přes hluboké deformace minulé éry má ČSFR dobré předpoklady pro aktivní politiku vůči rozvojovým zemím. Vztahy k nim jsou značné intenzivní a mají dlouholetou tradicí a poskytuji značně možnosti pro rozvíjení vzájemné výhodné spolupráce.

Naše nová koncepce vztahů vůči rozvojovým zemím vychází ze zásad vzájemné výhodnosti z desideologizace vztahů, z diferenciace. Budeme rozvíjet styky zvláště s vyspělejší části zemi, ale to Není podmínka. Jsme připraveni pomáhat k urovnání mezinárodních sporů a konfliktů v rozvojovém světě. Zvýšenou pozornost i zde věnujeme dodržování lidských prav.

Musím však připomenout ještě jeden zásadní, strategický aspekt. Překonávání bipolární konfrontace v ose Východ - Západ vyvolává u četných představitelů světového Jihu obavy, že se značně sníží rozvojová pomoc, protože prostředky poplynou do střední a východní Evropy. To je krátkodobě možné. Avšak bloková konfrontace byla přenášena do rozvojového světa a často se právě v tomto světě realizovala, a to i vojensky. Její konec už dnes umožnil zmírnění nebo skončení některých regionálních konfliktů. Snížení výdajů na zbrojení na severu by umožnilo uvolnit obrovské prostředky i na skutečné rozvojové programy, na skutečné zapojení všech do světového hospodářství, do vytváření opravdu jednotné světové ekonomiky, v niž by postupně všichni získávali alespoň relativně stejné šance. To je ovšem zatím jen možnost. Obavy jsou zatím dokonce tak silné, že významný indický politik mi řekl, že pro ně byl bipolární svět možná výhodnější, než svět, v němž zůstala jen jedna velmoc. To je sice nepochopení vývoje pluralitního demokratického mezinárodního řádu na Severu, avšak nerespektování těchto obav by mohlo mít tragické následky.

Extremismus se rodí ze ztráty naděje a ne nadarmo už kdosi označil irácký útok na Kuvajt za první válku 21 století. Je proto vynikajícím úspěchem mezinárodního společenství, že se v odporu proti této agresi spojil nejen bývalý Východ a Západ, ale také naprostá většina Jihu. Toto spojenectví je třeba nepřetržitě pěstovat a prohlubovat. Nemohlo by se nám stát nic horšího, než kdyby konfrontaci Východ - Západ nahradila dlouhodobá konfrontace Sever - Jih, opět s hrozivým zbrojením a dalším vyčerpáváním a znehodnocováním ekonomického, ekologického i lidského potenciálu. Musíme ve vztazích ve všech zeměpisných směrech přispívat k tomu, aby všechny zdroje planety i lidstva sloužily stále více a stále výhradněji harmonickému rozvoji lidi a jejích přírodnímu prostředí.

Vážené kolegyně a kolegové, nová koncepce československé zahraniční politiky vyžaduje změnu struktury, činnosti a metody československé diplomacie i jejího odborného aparátu. V posledních měsících proto reorganizujeme ministerstvo a provádíme personální změny.

Nová struktura ministerstva odstraňuje staré byrokratické členění aparátu na rozdrobené a izolované útvary, což vyhovovalo centralistickému systému a služebnosti tohoto aparátu. Vytváříme nové ucelené větší útvary (sekce), členěné na tématické pracovní týmy. Dřívější atomizaci nahrazuje širší spolupráce specialistů. Do čela sekcí chceme stavět vysoce kvalifikované a zkušené diplomaty jako šéfy, odpovědné ministrovi a jeho náměstkům.

Jsme si vědomi, že kvalitu československé diplomacie určí nikoliv sama nová struktura, ale lidé v ní působící. Z ministerstva odešli a odcházejí zkompromitovaní a neschopní služebníci totalitního období. Přijímáme nové mladší adepty diplomacie z řad vzdělaných a talentovaných absolventů vysokých škol nebo z oborové praxe, kteří od léta procházejí náročnými konkursy.

Naším cílem je vytvořit během několika let plně kvalifikovanou a kompetentní civilní službu. Jedním z cílů reorganizace federálního ministerstva zahraničních věcí je větší hospodárnost v celé činnosti aparátu i na zastupitelských úřadech.

Chceme snížit počty pracovníků doma i na zastupitelských úřadech, odkud již odešli bez náhrady bývali rezidenti jiného resortu. Je ovšem zapotřebí počítat se zřizováním nových zastupitelských úřadů v zemích, s nimiž teprve navazujeme styky, např. v Jižní Koreji a jinde.

Úspory v počtu zaměstnanců jsou nezbytné i z toho důvodu, že neúnosně zaostáváme v odměňováni pracovníků zahraniční služby. Ve srovnání s platy představitelů jiných států jsou naší diplomaté na úrovni až několikanásobně horší. V nových podmínkách tržního hospodářství a vstupu zahraničního kapitálu hrozí nebezpečí, že nejlepší lidé nám odejdou do soukromého sektoru, kde si vydělají mnohem více. Musíme se rozhodnout. I způsob odměňováni určí, jak kvalitní zahraniční službu budeme mít. Chci zvlášť upozornit na situaci v zemích bývalého komunistického bloku. Už půl roku nejsme schopni najít prvního radu do Moskvy, který by měl kvalifikaci nutnou pro zastupováni velvyslance. Při přechodu na platy v tvrdých měnách od 1. ledna 1991 se situace může ještě zhoršit.

Za zmínku stojí i materiálně technické problémy. Nové metody práce se nemohou uplatnit bez vybudováni moderní sítě přenosu informaci uvnitř ministerstva, mezi ústředím a zastupitelskými úřady, mezi federálním ministerstvem zahraničních věci a jinými vrcholnými orgány - kanceláří prezidenta republiky, Úřadu předsednictva vlády, Federálním shromážděním, atd. Tato síť si vyžádá nemalé náklady, avšak přinese obrovské zkvalitnění a urychlení celé činnosti. Všude na Západě tyto systémy již fungují a ani my se bez nich neobejdeme. Za pomoci externích specialistů máme již k dispozici zásadní studii uplatnění systémového inženýrství v naší práci a hodláme ji v letošním roce realizovat.

V souvislosti s novou ústavou zamýšlíme zahájit práci na předloze zákona o zahraniční službě, která na rozdíl od jiných úseků státní správy má svá specifika a v řadě států je upravena zákonem.

Vážené kolegyně a kolegové, ministerstvo zahraničí muselo v uplynulém roce zvládat úkoly, jejichž počet a kvalita se dají jen těžko srovnat s předchozími lety. Zvládlo je přitom ve stavu neustálé obměny pracovníků, kdy ti dobři a kvalitní byli přirozeně značně přetížení. Za uplynulý rok se jasně prokázalo, kdo na práci v diplomatické službě stačí a kdo ne. Přes komplikace s výpovědními lhůtami odešlo z ministerstva k 31 prosinci 439 zaměstnanců, s 22 je rozvázán pracovní poměr a 46 dostalo "upozorňovací" dopis. Ze zahraničí bylo odvoláno k témuž datu 472 pracovníků (z toho 165 zaměstnanců jiných útvarů).

Kdo chce kritizovat stav zahraniční služby, měl by si uvědomit několik skutečnosti. Předně nevím o žádném jiném úřadě, kde by došlo k tak výrazné obměně. Možná na federálním ministerstvu vnitra. Nedělali jsme však kolem toho žádnou propagandu. Odcházejí lidé různého typu, od špiónů a lidí zdiskreditovaných až po slušné lidi, kteří si už nemohou z různých důvodů zvyknout na nové tempo a nový přístup k práci. Je také velmi obtížné právě pro zahraniční službu získávat nové kvalifikované lidi. Vyžaduje to kvalifikaci mnohem náročnější a všestrannější než na mnoha jiných místech. Prostřednictvím konkursů jsme však už mnoho kvalitních lidi získali a budeme získávat další. Bude však chvíli trvat, než získají potřebně zkušenosti. Je třeba také uvážit finanční stránku. Výměna pracovníka na zastupitelském úřadu v Evropě stojí přibližně 120 000 Kčs, v Severní Americe 350 000 Kčs a v ostatním zámoří asi půl milionu. Například v roce 1987 bylo vyměněno 250 pracovníků, v loňském roce zatím 472. Zvládli jsme to bez dodatečných nároků na státní rozpočet. Další obměna pracovníků bude souviset s právě probíhající reorganizací. Bude však také souviset s některými aférami z minulosti, které právě prokuratura vyšetřuje. Bohužel také s lustracemi, o které jsme usilovali od počátku roku, ale jejichž výsledky - vzhledem k různým změnám na ministerstvu vnitra - dostáváme až nyní.

Chtěli bychom dokončit reorganizaci ministerstva nejpozději do poloviny letošního roku, abychom se pak už mohli věnovat skutečně jenom zahraniční politice a neztrácet energii neustálým řešením organizačních a personálních otázek. Abychom pak už jen dolaďovali zaváděné funkční struktury podle vyvíjejících se potřeb zahraniční politiky a mohli plně přenášet odpovědnost na kvalifikované, tvůrčí a zahraniční službě oddané pracovníky.

Vážené kolegyně a kolegové, za uplynulý rok jsme všichni dohromady dokázali víc, než jsme mohli ještě donedávna doufat či, chcete-li, snít. Mnohé se nám ještě nepovedlo. Stále více se vzdalujeme od oněch nádherných, televizně přitažlivých stříháni drátů k trpělivé mravenčí práci stovek a stovek lidí. K tomu vytrvalému navrtávání a obrušování kamenů, které někdy přináší výsledky dlouhou dobu neviditelně. Tedy k tomu, co je pravou podstatou diplomacie. Počítáme přitom se spoluprácí vás všech. Přes všechny časové obtíže si myslím, že spolupráce se zahraničními výbory parlamentu je slušná. Budeme stále rozšiřovat podmínky pro přímé zapojení poslanců do vytváření zahraniční politiky. Se vstupem do mezinárodních instituci, které vytvářejí svá parlamentní shromáždění, je ostatně aktivní činnost parlamentu nezbytná.

Přál bych si, abychom dokázali uchovat ve světovém podvědomí takový obraz Československa, jaký se nám všem podařilo vytvořit listopadovou revolucí a v období po ní. Obraz demokratické, tolerantní, tvořivé a pracovité společnosti, která se dokáže při vší různosti názorů spojit ke společnému dílu, která nepropadne vášním národnostním ani politickým, která nedá kvést nenávisti a bude dbát na spravedlnost a úctu k lidem. Společnosti, která nebude zdrojem obav, ale naopak stabilizačním prvkem a jedním ze základních kamenů nové demokratické mírové Evropy svobodných národů. Zahraniční politika se bude snažit vytvářet pro náš pokojný vývoj mezinárodní předpoklady. Klíč k našemu úspěchu je však výhradně v rukách nás všech. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Páni a pánové, vážení poslanci, dovolte, abych poděkoval panu ministrovi Dientsbierovi za jeho obsáhlou zprávu. My bychom se teď měli dohodnout o našem dalším postupu. Rád bych vás upozornil, dřív než tak učiním, že máme před sebou ještě tři body jednání této 2. schůze. Máme projednat návrh jednacího řádu Federálního shromáždění, pak je zde bod lustrace a komise 17. listopadu. Náš nepřítel je čas. Nicméně nemohu vás omezovat v případné rozpravě k tomuto bodu a ke zprávě pana ministra. Ale snad bychom se mohli dohodnout. Já samozřejmě mám jeden operativní návrh, že bychom mohli schválit expozé ministra bez rozpravy. Ale nicméně už zde je přihláška k některým vystoupením, takže snad bych vás jen poprosil, zda bychom nemohli zvolit takový postup, že by příspěvky, které zde odezněli nebo budou chtít odeznít, byly krátké, byly věcné a byly spíš dotazy na pana ministra. Jestli se domníváte, že by tento postup byl přijatelný, abychom přece jenom získali čas pro další jednání, byl bych vděčen.

Pan ministr upozorňuje, že případná rozprava by mohla proběhnout v nějakém dalším zasedání. Nicméně hlásí se kolega Bratinka.

Poslanec SN P. Bratinka: Vážený pane předsedající, pane ministře, vážené dámy, vážení pánové, já využívám přítomnosti našeho pana ministra zde, abych přednesl v podstatě tři velmi krátké interpelace na něj.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP