3. den jednání - čtvrtek 10. ledna 1991
(Pokračování schůze v 9.10 hodin.)
Přítomno: | 123 poslanců Sněmovny lidu |
63 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
63 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Omluvení poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek, Balgavý, Battěk, Dlouhý, Honner,
Hrušínský, Hrušovský, Jambor, Jansta,
Klaus, Kňažko, Kocáb, Kováč,
Kovář, Kučera S., Miller, Musílek,
Novosád, Pobežal, Pospíšil, Richterek,
Sahligerová, Savčinský, Soukup, Tarchoviská,
Vandas, Záležáková
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Arnošt, Blažek, Mikule, Mlčák, Ovčačíková,
Parkánová, Pernica J., Senjuk, Šolc, Štern,
Toman, Vild
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Bugár, Čalfa, Kočtúch, Košnár,
Mečiar, Molnár, Peter, Serenčéš,
Slota, Vícen, Viktorín, Zelenay
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS a předseda SL R. Battěk)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vážené Federální shromáždění,
vážení hosté, zahajuji třetí
den 11 společné schůze Sněmovny lidu
a Sněmovny národů, na které vás
všechny srdečně vítám. Dovolte
mi, abych mezi námi přivítal zvláště
milé hosty, členy pražského diplomatického
sboru, kteří se zúčastní dnešního
jednání o zahraniční politice. (Potlesk.)
Jednání nemůžeme zahájit, protože
nejsou přítomny nadpoloviční většíny
poslanců - ve Sněmovně lidu nám schází
4 poslanci. Prosím, zaujměte svá místa.
Podle programu máme na pořadu
3
expozé ministra zahraničních věci ČSFR Jiřího Dienstbiera k zahraniční politice České a Slovenské Federativní Republiky
Uděluji slovo panu ministrovi.
Ministr zahraničních věci ČSFR J.
Dienstbier: Pane předsedo, vážené kolegyně
a kolegové, jsem rád, že mohu předstoupit
před Federální shromáždění
s informaci o našem mezinárodním postavení,
o výkonech zahraniční politiky a podělit
se s vámi také o její starosti.
Prvním úkolem bylo obnovit svrchovanost republiky
a postupně normalizovat vztahy se všemi zeměmi
a oblastmi. Žádný z naších vztahů,
ať už s jednotlivými zeměmi nebo mezinárodními
organizacemi, nebyl normální. Byla, a je to činnost
časově a energeticky mimořádně
náročná, avšak radostná, viditelná
a bez velkých překážek. Patřila
k ní i gesta, jakými bylo společné
stříhání drátů s Aloisem
Mockem a Hansem Dietrichem Genscherem. Záběry z
těchto aktů oblétly svět a dodnes
v očích miliónů lidi symbolizuji novou
svobodu naších národů a otevírání
naší republiky světu.
K obnovení suverenity bylo třeba především
dosáhnout odchodu sovětských vojsk. Bylo
úspěchem naších vyjednávačů,
že prosadili okamžité zahájení
jednání a týdenní rytmus etap. Smlouva
mohla být proto podepsána už koncem února
1990 Mohu s radostí konstatovat, že do konce února
budou staženy - s výjimkou jednoho motostřeleckého
pluku - všechny bojové jednotky. Na Slovensku už
nejsou žádné. K dnešnímu dní
bylo odsunuto 54.816 vojáků, tj. 74,6 % a zůstává
18 684, tj. 25,4 %. zbývá odsunout do konce června
jednotky týlové a dojednat majetkové otázky,
spojené se vstupem, pobytem a odchodem sovětských
vojsk. Složitých jednání se kromě
ministerstva zahraničí účastní
i zástupci jiných resortů a také poslanci
Federálního shromáždění.
K normalizačním činnostem, tedy takovým,
které napravují to, co dřívější
vlády zanedbaly nebo záměrně odmítaly,
patří sjednání bezvízových
dohod s téměř všemi evropskými
státy. Zbývají Řecko a Portugalsko,
s nimiž uzavřeme dohodu zřejmě letos.
Zrušili jsme vízovou povinnost pro občany Spojených
států a Kanady. Obnovili jsme diplomatické
styky s Izraelem, Vatikánem a Chile, navázali jsme
je s řádem Maltézských rytířů,
Ománem, Katarem, Bahreinem a Nambií, připravuji
se se Saúdskou Arábií. Brzy otevřeme
konzulát v Jihoafrické republice s perspektivou
diplomatických styků při dalším
pozitivním vývoji v této zemi.
Obnovování našeho postavení v Evropě
a ve světě si vyžádalo mimořádnou
aktivitu nejen ministerstva zahraničí, ale také
prezidenta republiky, předsedy federální
vlády, předsedů národních vlád,
ministrů i poslanců. Nemohu zde vyjmenovávat
desítky významných návštěv,
které vyvrcholily koncem roku příjezdem prezidenta
Mitteranda, páni Thatcherové a prezidenta Bushe.
Státníci z celá Evropy a mnoha zemí
světa chtěli navštívit a navštívili
Československo. Já sám jsem jednal ve 27
státech, prezident republiky v 16, prezident, členové
vlád a poslanci v Evropě a po celém světě.
Zúčastnili jsme se četných mezinárodních
konferenci. Autorita naší pokojné revoluce,
prezidenta Havla, vědomí o naších demokratických
tradicích a vzpomínka na někdejší
vyspělost naší země nám poskytly
potřebný základ k rychlému uznání
a opětnému přijetí do rodiny svobodných
národů.
Včleňujeme se, nebo se vracíme, do hlavních
evropských a světových seskupení.
Získali jsme statut hosta v Radě Evropy, jejímž
řádným členem se máme stát
v první polovině tohoto roku. Po schválení
Opčního protokolu k mezinárodním paktům
o lidských právech a po včerejším
schválení Listiny práv a svobod Federálním
shromážděním nám už nic
nebrání podepsat Evropskou konvenci lidských
práv, což je při slavnostním ceremonielu
přijetí člena povinné. Přijetí
do Rady Evropy bude naším dalším vstupem
do postupně se vytvářejícího
společného evropského politického,
právního, ekonomického a kulturního
prostoru, v němž budou platit stejná měřítka
lidských práv.
20. prosince jsme jako první země střední
a východní Evropy zahájili oficiální
jednání o přidružení k Evropským
společenstvím. V porovnání s existující
dohodou o obchodu a obchodní a hospodářské
spolupráci mezi asociačními dohodami, jež
Evropská společenství uzavřela před
dvěma desítkami let, bude mít připravovaná
dohoda o přidružení naší země
ke "dvanáctce" novou kvalitu a výrazně
preferenční charakter. Především
v počátečním období počítá
s asymetrickými koncesemi v náš prospěch,
zdůrazní politický dialog i poskytování
všestranné pomoci naší hospodářské
reformě. Vzhledem k této nové "přidané
hodnotě" nazývají sama Evropská
společenství připravované dohody o
přidružení Československa, Polska a
Maďarska "evropskými dohodami" či
"Superasociaci".
Přidružení bude založeno na postupném
vytváření oblasti volného obchodu
a liberalizaci pohybu osob, služeb a kapitálu. Trhy
Evropských společenství se nám však
otevírají již nyní. Země Evropských
společenství odstranily či pozastavily kvantitativní
restrikce na dovozy z naší země a od 1. ledna
vůči nám aplikují tzv. všeobecný
systém celních preferencí.
Již před splněním hlavní podmínky,
kterou je členství v Radě Evropy, nás
Evropská společenství zařadila do
skupiny "stejně smýšlejících"
zemí, což nám zajišťuje pravidelně
informace o činnosti Evropské politické spolupráce,
tedy struktury ke stále výraznější
koordinaci zahraničních politik členských
zemi "dvanáctky".
Chtěli bychom, aby asociační dohoda vstoupila
v platnost již 1. ledna 1992. Přidružení
musíme využít k přípravě
naší pozdější kandidatury na přijetí
za plnoprávného člena společenství.
Už od této chvíle je nezbytné přizpůsobovat
naše zákonodárství zákonům
a předpisům Evropských společenství,
čímž je dána významná
role právě Federálnímu shromáždění.
Cenným příspěvkem k rozvoji spolupráce
s Evropskými společenstvími jsou styky Federálního
shromáždění s Evropským parlamentem,
který je jednou z hlavních instituci,,dvanáctky,,.
Dynamiku těchto styků ilustruje i skutečnost,
že již za několik dní u nás přivítáme
předsedu Evropského parlamentu pana Enrigua Barona
Crespa.
Současně rozvíjíme vztahy s Evropským
sdružením volného obchodu. Při úsilí
o nalezení pevného místa v budoucí
evropské architektuře má velký význam
naše působení v subregionálním
rámci. Příkladem je Pentagonála. Rok
po svém založení je pružnou skupinou s
vlastním programem a identitou. Mezinárodní
společenství ji přijímá jako
aktivní prvek celoevropského procesu. O členství
usiluje několik dalších zemí, zvláště
intenzívně Polsko, o spolupráci se zajímá
Švýcarsko a Bavorsko. Pentagonála působí
jako stabilizující prvek ve střední
Evropě, je však také nástrojem pomáhajícím
k integraci do evropských instituci. Přispívá
k překonání negativních důsledků
evropského rozdělení. Před dvěma
roky by bylo nemyslitelné, aby podobným způsobem
spolupracovaly země různých bloků
se zeměmi neutrálními.
Stěžejním kritériem Pentagonály
budou ovšem konkrétní výsledky. Do perspektivního
programu byly zařazeny pro nás velmi důležité
projekty propojení evropského ropovodu se Schwechatu
do Bratislavy a z Ingolstadtu do Litvínova, významný
je rovněž připravovaný projekt přepravy
zemního plynu z Alžírska přes Jugoslávii
do Rakouska a Československa. Na financováni se
má podílet Světová banka.
Zintenzivnění naší spolupráce
s mezinárodními ekonomickými organizacemi
chci dokumentovat na příkladu Investičního
fora, které v Praze v listopadu uskuteční
organizace spojených národů pro průmyslový
rozvoj (UNIDO). Tato akce umožní naším
státním i soukromým podnikům navázat
kontakty se zahraničními investory.
Diplomacie České a Slovenské Federativní
Republiky věnuje zvýšenou pozornost ekologii.
Prezident Václav Havel vyzval v září
poselstvím ke spolupráci mezi evropskými
společenstvími a zeměmi střední
a východní Evropy při ochraně životního
prostředí. Na pařížském
summitu Konference o bezpečnosti a spolupráci v
Evropě podpořil návrh předsedy Komise
Evropského společenství J. Delorse na přijetí
Evropské energetické charty. Cílem je společné
využívání všech zdrojů energetických
surovin v Evropě a vybudování energetické
dopravní sítě, která by pokryla celý
evropský kontinent. Na konferenci ministrů životního
prostředí všech evropských zemí
v červnu v Dobříši navrhneme vypracování
celoevropského systému ochrany životního
prostředí a budeme prosazovat přijetí
společného programu, jenž by stanovil prioritní
cíle a strategii.
Oddělovat ekonomické, bezpečnostní,
kulturní či politické vztahy už dávno
není možné. Tyto otázky vždy úzce
souvisely, dnes jsou zcela propojeny. Československá
zahraniční služba bude zcela novým přístupem
a ve spolupráci s ostatními resorty na federální
a republikové úrovni účinné
přispívat k úspěšnému
přechodu naší země k tržnímu
hospodářství a k postupnému zapojování
ČSFR jak do evropských integračních
procesů, tak do světové ekonomiky.
Fakt, že ve většině integračních
seskupení je hlavním výkonným orgánem
rada ministrů zahraničí, klade a bude klást
stále větší nároky na československou
diplomacii.
S rozpadem blokových struktur roste také úloha
mezinárodního práva. V loňském
roce sjednala ČSFR 69 dvoustranných a 20 mnohostranných
smluv. Letos jich bude zřejmě mnohem víc.
Od počátku jsme věnovali veškerou pozornost
zajištění bezpečnosti. Z nové
politické situace po pádu komunistických
režimů ve střední a východní
Evropě jsme vyvodili potřebu nahradit struktury
konfrontace strukturami spolupráce. Tomu odpovídal
návrh na vytvoření Evropské bezpečnostní
komise. Sehrál nemalou roli v zahájení diskuse
o potřebě nových bezpečnostních
vztahů na kontinentě a institucionalizaci helsinského
procesu. Mnohé z těchto myšlenek se objevily
v závěrečném dokumentu londýnského
summitu NATO a nakonec Pařížské chartě
za novou Evropu. Rozhodnutí umístit sekretariát
KBSE v Praze bylo také oceněním této
naší aktivity.
Jedním z nejdůležitějších
závěrů pařížského
sumitu je dohoda o tom, že po ukončení helsinské
následné schůzky v roce 1992 by měly
začít už skutečné celoevropské
odzbrojovací rozhovory. Zatím se o odzbrojení
jedná na blokové základně, což
je také důvod k tomu, že se ještě
zachovávají některé funkce Varšavské
smlouvy. Pohelsinská fáze si vynutí posilování
a rozvoj celoevropských bezpečnostních struktur,
samozřejmě za účasti Spojených
států a Kanady. Při budovaní nové
bezpečnosti bychom také měli využít
všech pozitivních zkušeností existujících
institucí. Navázali jsme i proto pravidelné
styky s NATO, ale i se Západoevropskou unii. Spolupráce
má i civilní charakter - v současné
době studuje na stipendia NATO v zahraničí
18 naších studentů.
V červnu 1990 jsme vystoupili na moskevském zasedání
PPV Varšavské smlouvy s návrhem na postupnou
přeměnu Varšavské smlouvy. Využili
jsme toho, že náměstek ministra zahraničí
Z. Matějka je v tomto roce generálním tajemníkem
PPV Varšavské smlouvy a předložili jsme
harmonogram demontáže vojenských struktur paktu.
Svolali jsme v krátkém čase 4 zasedání
zvláštní komise pro odzbrojení. Dočasná
organizační podoba Varšavské smlouvy,
která by měla skončit definitivně
svojí činnost po Helsinkách 2. musí
být zcela průhledná. Demontáž
vojenských struktur chceme ukončit k 1. červenci
1991. Od listopadu se však postup podle harmonogramu zastavil,
protože plánované schůzky byly na žádost
Sovětského svazu už několikrát
odloženy. Jednáme proto s Maďarskem a Polskem
o dalším postupu. V případě nezájmu
o další jednání budeme uvažovat
o zastavení činnosti Varšavské smlouvy
v předhelsinském období.
S normalizací naších vztahů jsme pochopitelně
začali v Evropě a na severoamerickém kontinentě.
Postupně však usilujeme o zajištění
našich zájmů i jinde. Prezident navštívil
Mexiko a Nicaraguu, já jsem navštívil Argentinu,
Chile a Uruguay, Japonsko, Thajsko, Indii a Jižní
Koreu, předseda vlády země Maghrebu a v posledním
měsíci jsem v čele politické a hospodářské
delegace jednal v Egyptě, Saúdské Arábii
a Sjednocených arabských emirátech a v Ománu.
všechny tyto země mají z hlediska naších
politických a hospodářských zájmů
mimořádný význam. Styky s nimi nás
dále začleňuji do světového
společenství jako konstruktivního partnera.
Chci se na okamžik zastavit u poslední návštěvy.
S arabskými zeměmi Perského zálivu
jsme v minulých desetiletích měli styky jen
minimální nebo žádné. Byli jsme
však schopni rychle reagovat na agresi proti Kuvajtu nejen
slovy, ale také vysláním vysoce odborné
vojenské jednotky. Mluví se o ní často
jako o jednotce symbolické. Navštívili jsme
ji v poušti jen několik desítek kilometrů
od iránských a kuvajtských hranic. Ujišťuji
vás, že pro tyto statečné chlapce to
není žádná symbolika, ale tvrdá
realita písku a možné války. Jsou dokonale
připraveni a odhodláni splnit svůj úkol.
Na výzvu velitele, zda si to někdo z nich nerozmyslel
a nechce se vrátit naším letadlem domů,
se nepřihlásil ani jeden. (Potlesk.) Naši vojáci
však bezděky plní i další úkoly.
Jejich techniku a dovednosti uznávají kolegové
ze saúdské a jiných armád v oblasti
a už dnes je velký zájem o tatry, techniku
protichemické obrany a o naše specialisty v budoucnu,
po vyřešení kuvajtské otázky.
Mimořádný je také politický
význam jejích přítomnosti. Vládcové
a ministři všech tří států
i generální tajemník Rady pro spolupráci
v zálivu vysoce hodnotí tuto konkrétní
pomoc svým zemím. Všichni bez výjimky
také ocenili naší návštěvu
jako výraz politické podpory a solidarity v těžké
chvíli, několik dní před možným
vypuknutím války. Jak to řekl prezident Sjednocených
arabských emirátů, sultán Abu Dhabi,
Zaid ben Sultan Alnahyan: "Přítel navštívil
přítele v nouzi, a my na to nikdy nezapomeneme".
Vážené kolegyně a kolegové, mohu
se v tomto vystoupení zmínit jen málo o aktivitě
československé zahraniční politiky.
Pouze podklady k tomuto vystoupení čítají
stovky stránek.
Mluvil jsem Zatím vlastně jen o úspěších.
Vážně neúspěchy jsme dosud neměli.
Protože na vážně neúspěchy
ještě nebyl čas. To však neznamená,
že před námi nestojí problémy,
které nemusí být snadno řešitelně.
Poměrně příznivá politická
atmosféra v oblasti bývalých bloků,
tedy v Evropě a Severní Americe ještě
neznamená příznivou mezinárodní
ekonomickou atmosféru.
Zahájili jsme ekonomickou reformu v situaci, kdy se rozpadly
naše tradiční trhy a nalézt trhy nové
či vrátit se na tradiční trhy se zbožím,
jemuž nebudou moci odolat, nebude snadné. Koupěschopný
trh ve světě je poměrně nasycen, světové
hospodářství neprožívá
konjunkturu, irácká agrese nás připravila
nejen o značné prostředky a další
trh, ale spotřebovává značné
prostředky i našich amerických a evropských
partnerů.
Ale ani politická situace v zemích střední
a východní Evropy není zcela stabilní.
Bylo by neštěstím, kdyby nové demokracie
v této části světa měly být
zardoušeny hospodářským zhroucením,
z něhož by se vynořili populističtí
či nacionalističtí demagogové a nové
diktatury.
Nejisté poměry také odrazují zahraniční
kapitál. Přestože naše země je
na tom ze všech zemí bývalého východního
bloku poměrně nejlépe, i my jsme pocítili
váhavost bankéřů a průmyslníků.
Mnohde ve světě ovšem příliš
nerozlišují mezi bývalými komunistickými
zeměmi. Ale vina je i na naší straně,
protože jsme protahováním kompetenčních
sporů a četnými vnitropolitickými
spory přispěli k nejistotám o našem
budoucím vývoji a o stabilitě Československa.
Zahraniční politika může mnohé
dokázat vysvětlováním tam, kde v cizině
neznají a nemohou proto chápat naší
situaci. Nezmůže nic tehdy, kde našemu postavení
a pronikání do světa budou bránit
vnitřní politické a ekonomické limity.
Jedním z takových limitů může
být i nepochopení naších mezinárodních
zájmů. Ve světě, v němž
se spor v Asii projeví pumovým atentátem
v Londýně, v němž irácký
prezident vyhrožuje teroristickými akcemi po celém
světě. Není místo pro lhostejnost
k událostem, vývoji a tím méně
k bezpráví kdekoliv.
Je také pošetilé dát přednost
krátkodobé výhodě, často zdánlivé,
před dlouhodobým skutečným zájmem.
Nelze si například myslet, že unikneme do Evropy
rychleji, nebudeme-li si všímat problémů
na východ, severovýchod a jihovýchod od naších
hranic. Myslím, že jsme ještě neučinili
vše podstatné, abychom dali přátelskému
Polsku jasně najevo, že nepřipustíme
jeho izolaci.
Pocity národů vyrůstají z historické
zkušenosti a je lhostejné, zda jsou v té, či
oné chvíli bezdůvodné, měly-li
mnohokrát důvod v minulosti. Jsem přesvědčen,
že pocit izolace mezi Německem a Ruskem přispěl
k fenoménu Tyminského. Nepůjdeme-li do Evropy
společně s Polskem a Maďarskem, nemusíme
tam dojít velmi dlouho. S Polskem a Maďarskem nás
spojují nejen hranice, ale i společné zájmy.
Bude prospěšné koordinovat naše přístupy
k Evropským společenstvím i k Radě
Evropy a také vůči Spojeným státům.
Zejména mnozí Američané dali najevo,
že podpora naším ekonomikám by mohla značně
vzrůst, kdybychom dokázali vystupovat společně.
Předpokládáme, že rozsah společných
zájmů bude vyjádřen ve společné
deklaraci, o niž jsme se dohodli v Bratislavě v dubnu
1990. V nejbližší době - pravděpodobně
již za dva týdny - by se měli sejít
nejvyšší představitelé tří
států v maďarském Vyšegradu, kde
se kdysi sešli český, polský a maďarský
král.