Středa 9. ledna 1991

Skupina expertov a poslancov odporúča návrhu vyhovieť. Korešponduje to i s príslušnými konvenciami. Ide o dohovor o ľudských právach, myslím článok 8. odporúčame uvedené znenie prijať. V prípade prijatia sa doterajší odstavec 2 označuje ako odstavec 3.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: O slovo se hlásí druhý zpravodaj, poslanec Ševčík.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec V. Ševčík: Prosím, aby poslanec, který toto navrhoval, dal současně souhlas k tomu, že z článku 7 odst. 1 se vypouštějí slova "a jeho soukromí", protože to má na sebe návaznost. Budete hlasovat o dvou změnách, které na sebe v podstatě navazují.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: To je myslím jasné, po tomto doplňku poslance Ševčíka můžeme přistoupit k hlasování.

Nejprve budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Ptám se jich, kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Sto dva.) Sto dva.

Kdo je proti? (Jeden.) Jeden.

Zdržel se někdo hlasování? (Sedm.) Sedm.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů zvolení v České republice. Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Padesát šest.) Padesát šest.

Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se hlasování? (Jeden.) Jeden.

Nyní hlasují poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice. Kdo z nich je pro tento návrh, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Padesát jedna.) Padesát jedna.

Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se hlasování? (Jeden.) Jeden.

Obě sněmovny tento pozměňovací návrh přijaly.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec E. Valko: To znamená, že doterajšie znenie odstavca 2, článku 10 sa označuje ako článok 3 a článok 7, odst. 1....

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Hlasovali jsme najednou o dvou návrzích. (Šum v sále.)

Společný zpravodaj výborů SL poslanec E. Valko: Pokiaľ ide o článok 10, poslanec Sacher navrhuje nový odstavec tohto znenia, že by to bol teraz odstavec 4. V článku 7, odst. 1 sa vypúšťajú slová "a jeho súkromie". Článok 10, odst. 4 navrhuje nanovo pán poslanec Sacher.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Poslanec Mandler se hlásí s technickou poznámkou.

Poslanec SL E. Mandler: Myslím, že to není totéž. Hlasovali jsme o § 10 a tam se hovoří o neoprávněných zásazích do soukromí. Uznávají se proto oprávněně zásahy do soukromí. V § 7 je deklarována nedotknutelnost soukromí. To má logiku, jinak jsme si odhlasovali, že se smí do soukromí zasahovat.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec E. Valko: Žiadam, aby sa o článku 7 hlasovalo oddelene. Prijatý článok hovorí: Každý má právo na ochranu pred neoprávneným zasahovaním do súkromia a rodinného života.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: K tomu ještě druhý zpravodaj.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec V. Ševčík: Článek 7 v původním zněni chrání dva právní zájmy. Nedotknutelnost osoby byl jeden zájem, tedy fyzický a druhý zájem byl soukromý. U obou se předpokládalo, že mohou být a patrně.také svým způsobem musely by být omezeny zákonem, to zde znamená omezovací podmínku. Přijali jsme hlasováním ochranu jiným způsobem, a sice, že každý má právo na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého a rodinného života. Čili ta omezující podmínka je vlastně vyložena tím pojmem neoprávněného zásahu. Tím pádem ochrana podle článku 7 je zcela nadbytečná a neobstojí vedle sebe z důvodu formálních, logických a systematických.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Myslím, že toto vysvětlení je jasné a pokud bychom to nechali v původní dikci, tak je to zcela nadbytečné. Ona změna, kterou jsme akceptovali má svůj logický důsledek v tom druhém článku.

Nyní má slovo poslanec Benda, připraví se poslanec Sokol.

Poslanec SL V. Benda: Já nesdílím váš názor, pane místopředsedo, protože se domnívám, že není-li tady článek o nedotknutelnosti soukromí, tak se stává velmi sporným co jsou to neoprávněné zásahy do soukromého a rodinného života. Tyto věci mají opravdu jiný význam, navazují na sebe a právě proto, že nesdílím vysvětlení, které nesdílí pan zpravodaj, trvám na tom, a je to zcela logické, aby se o té věci hlasovalo odděleně.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má místopředseda Sněmovny národů pan Sokol, po něm vystoupí poslanec Mandler.

Místopředseda SN J. Sokol: Já bych jenom chtěl všem kolegům připomenout, že pan zpravodaj to říkal, když uváděl hlasování. Říkal, že zároveň s tím je třeba udělat takovouto úpravu. Divím se, že ty technické poznámky nepřišly v tom okamžiku. Prosil bych, abychom sledovali lépe to, co zpravodaj říká.

Poslanec SL E. Mandler: Pěkně prosím, pane místopředsedo, tady bylo na nás několikrát apelováno, abychom měli strpení, že zpravodajové jsou také lidi a že to nemohou všechno stihnout. My se také přece nemůžeme za pět vteřin přeorientovat. Proto ta technická poznámka je pozdě. Chtěl bych říci, že podle mého názoru to, jak to tady pan zpravodaj řekl, ve skutečnosti zdůvodňuje, proč to tam v tom § 7 má zůstat. Protože to, co je v § 10, to je specifikováno v § 7 s tím, že ta oprávněnost je dána jenom zákonem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má pan Masopust.

Poslanec SL Z. Masopust: Dámy a pánové, já se ještě jednou pokusím tu věc vysvětlit. Já sdílím stanovisko obou zpravodajů. Domnívám se, že jak článek 8 tak článek 11 v té doplněné dikci předpokládá určitou oblast zákonem autorizovatelných zásahů do soukromí člověka. Domnívám se, že článek 4, odstavec 2 jasné říká, že meze základních práv a svobod mohou být upraveny pouze zákonem. Čili i v původní dikci i v nové dikci se může předpokládat jedině omezování daně zákonem, čili nikoliv podzákonnými předpisy. Já se skutečně domnívám, že vypuštěním těch slov z článku 7 se nic z obsahu příslušného osobního práva neztrácí.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vzhledem k tomu, že zde vzníkly určité nejasnosti myslím, že bude lepší, když budeme o tom článku 7, původně 8 hlasovat. Ještě jednou a odděleně, a to tak, že je logické, abychom hlasovali o tom, že se z tohoto článku vypouští slova "a jejího soukromí". Čilí budeme hlasovat o tomto, i když v logickém důsledku proti tomu někteří poslanci mají námitky.

Nejprve budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Kdo je pro vypuštění těchto slov, nechť zvedne ruku! (Třicet jedna.) Děkuji. Třicet jedna.

Kdo je proti? (Čtyřicet jedna.) Čtyřicet jedna.

Kdo se zdržel hlasování? (Třicet čtyři.) Třicet čtyři.

Nyní bude hlasovat Sněmovna národů, poslanci zvolení v České republice. Kdo z nich je pro vypuštění těchto slov, nechť zvedne ruku! (Osmnáct.) Děkují. Osmnáct.

Kdo se zdržel hlasování? (Dvanáct.) Dvanáct.

Nyní hlasují poslanci Sněmovny národů, zvolení ve Slovenské republice. kdo je pro tuto změnu, nechť zvedne ruku. (Sedmnáct.) Sedmnáct.

Kdo je proti? (Dvacet.) Děkují. Dvacet.

Kdo se zdržel hlasování? (Šestnáct.) Šestnáct.

Změna nebyla přijata, odstavec zůstává v původním znění.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec E. Valko: Článok 10 - poslanec Sacher. Nový odstavec: "občan má právo na zoznámenie sa so všetkými údajmi, ktoré o ňom štátne orgány a zamestnávateľ vedú. Toto právo môže byť obmedzené len v záujme riadneho a určeného priebehu trestného konania."

Skupina expertov neodporúča vyhovieť tomuto návrhu. odporúčame však, a beriem to ako svoj návrh, vetu "podrobnosti stanoví zákon". Poukazujeme napríklad na niektoré zákony iných právnych poriadkov, napr. zákon nemecký z r. 1977 na ochranu pred zneužitím osobných dát pri spracovaní dát. Tento zákon upravuje spôsob spracovania dát atď.

Nikde to nie je ústavne riešené, je to vždy riešené príslušným zákonom. Nová formulácia je najskôr poslanec Sacher a potom môj pozmeňovaní návrh.

Pán poslanec Sacher, ktorého návrh neodporúčame, navrhuje: "občan má právo na zoznámenie sa so všetkými údajmi, ktoré o ňom štátne orgány a zamestnávateľ vedú. Toto právo môže byť obmedzené len v záujme riadneho a účinného priebehu trestného konania."

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Poslanec Sacher trvá na svém pozměňovacím návrhu. Budeme hlasovat o tomto návrhu.

Jako první hlasuje Sněmovna lidu. ptám se poslanců Sněmovny lidu kdo je pro tento pozměňovací návrh, ať zvedne ruku! (Šedesát sedm.) Šedesát sedm.

Kdo je proti? (Jeden.) Jeden.

Zdržel se někdo hlasování? (Třicet sedm.) Třicet sedm.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů zvolení v České republice. Kdo z nich je pro tento pozměňovací návrh, ať zvedne ruku! (Čtyřicet jedna.) Čtyřicet jedna.

Kdo je proti? (Dva.) Dva. Zdržel se někdo hlasování? (Dvanáct.) Dvanáct.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice. Kdo z nich je pro tento pozměňovací návrh, ať zvedne ruku! (Padesát.) Padesát.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Tři.) Tři.

Obě sněmovny návrh nepřijaly.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec E. Valko: I keď je vidieť, že tento návrh má pomerne veľkú podporu, odporúčam, aby sa predišlo týmto veciam. Článok 10, odst. 3 doplniť o vetu "podrobnosti stanoví zákon" a ten by potom mohol určiť tieto skutočnosti.

Článok 10, odst. 4 znie: "Podrobnosti stanoví zákon". To je celý odstavec 4.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec V. Ševčík: Článek celý zní takto: "Každý má právo, aby byla zachována lidská důstojnost a osobní čest, dobrá pověst a chráněné jeho jméno. "

Odstavec druhý zní takto: "Každý má právo na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným zneužitím údajů o své osobě."

Vzhledem k tomu, že v jiných ústavách je úprava způsobu shromažďování dat, jejich kontrola, výdej atd. podmíněna zvláštními zákony, tak v souvislosti s pozměňovacím návrhem jsme dospěli k názoru, že by bylo dobré v ústavním zákonu dát pokyn k tomu, aby takovýto zákon, který by hospodaření s informacemi upravil, byl vydán. Samozřejmě, že nikterak by neomezoval práva, která již jsou konstituována.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Je to direktiva zákonodárci, která je důležitá, protože u nás komplexní právní úprava této problematiky neexistuje.

Poslanec Sacher se hlásí s technickou poznámkou.

Poslanec SL R. Sacher: Moje připomínka se skládala vlastně ze dvou vět. První věta spočívala v tom, že občan má právo na to, aby znal údaje, které o něm státní orgán a zaměstnavatel vedou. Měl jsem za to, že druhá věta, kde bylo řečeno - toto právo může být omezeno pouze ve prospěch řádně vedeného trestního řízení - bude nahrazena pouze tím, že podrobnosti upraví zákon, ale že zůstane první věta, že občan bude mít právo na to, aby mu státní orgány a zaměstnavatel sdělil údaje, které se o něm vedou. (Potlesk.)

Společný zpravodaj výborů SL poslanec E. Valko: Domnievam sa, že takýto výklad nie je prípustný z jedného hľadiska. Pozmeňovací návrh odst. 4 som prečítal celý, skladal sa z dvoch viet. Túto skutočnosť, ktorú sme navrhovali, že podrobnosti stanoví zákon, nie je nič nového. Napríklad v čl. 32 máte to isté. Je to odst. 6 - podrobností stanoví zákon. Myslia sa všetky podrobnosti.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Aby bylo jasné, první část pozměňovacích návrhů poslance Sachera byla zamítnuta. Teď jde o tento pozměňovací návrh, který odůvodnil zpravodaj z důvodů, které jsou myslím jasné, že je účelné, aby zákonodárci byla dána direktiva, že má tyto věci zákonem upravit. o tom budeme hlasovat.

S technickou poznámkou se hlásí poslanec Uhl.

Poslanec SN P. Uhl: Omlouvám se, ale neustále se tady opakuje, že jde o odst. 4.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec E. Valko: Je to odstavec 4. Prijali sme pozmeňovací návrh poslanca Schneidera. V čl. 10 za odst. 1 sme prijali odstavec 2: Každý má právo na ochranu. To bol pozmeňovací návrh poslanca Schneidera. Tým pádom sa doterajší odstavec 2 označil za odst. 3, na ktorý som upozornil a z toho dôvodu "podrobnosti stanoví zákon" je odstavec 4.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Je to správné, pane kolego, ale poslanci, protože to nemají před sebou, těžko mohou sledovat všechno. Je třeba, jestliže dojde ke spojení určitých změn, abychom to připomenuli, aby nedocházelo k pochybnostem a nejasnostem. Myslím, že teď je věc vysvětlena a můžeme hlasovat o odstavci 4.

Hlásí se o slovo poslanec Masopust.

Poslanec SL Z. Masopust: Dámy a pánové, domnívám se, že skutečně došlo k situaci, kterou nikdo nezamýšlel. Ať už situace vznikla přeřeknutím zpravodaje dr. Valka, nebo tím, že jinak zpětně interpretoval to, co předtím řekl. Myslím, že stenograf by to dokázal zcela jednoznačně.

Poslanec Valko řekl zhruba toto: "dr. Sacher podal pozměňovací návrh na nový odstavec, který má dvě věty". Navrhl: "občan má právo na seznámení se se všemi údaji, které o něm státní orgány a zaměstnavatel vedou". Druhá věta: "Toto právo může být omezeno jen - a teď to zkrátím - pro řádné vedení trestního stíhání."

K tomu dodal zpravodaj Valko toto: "Já si dovolím návrh poslance Sachera modifikovat." A modifikoval ho jen v té druhé větě. Čili všichni jsme tomu rozuměli tak, že modifikace zpravodaje zní: "občan má právo na seznámení se všemi údaji, které o něm státní orgány vedou. Podrobnosti stanoví zákon." (Potlesk.) Rozuměli jsme tomu tak, že nejprve hlasujeme o Sacherovu návrhu v Sacherově verzi a pak budeme hlasovat o Sacherově návrhu ve Valkově verzi. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Myslím, že tomu tak nebylo. (Hlasy ze sálu: Bylo!). Ale máte-li za to, že tady došlo k nejasnostem, doporučuji, abychom o tom hlasovali znovu. (Potlesk.)

Společný zpravodaj výborů SN poslanec V. Ševčík: Pokud bude znovu hlasováno a znovu se dostaneme k úvaze, zda přijmout nebo nepřijmout základní první větu - rozuměl jsem tomu tak, že se bude hlasovat o vaší verzi - která bude znít: "Občan má právo na seznámeni se všemi údaji, které o něm státní orgány a zaměstnavatel vedou. Podrobnosti upraví zákon " Tak to bylo chápáno a o tom se bude teď hlasovat. Chtěl bych dokončit svoji myšlenku. Pokud by se o tom znovu hlasovalo, prosím, abyste zvážili, že v tržní ekonomice, která se tady velmi často až příliš nadsazuje, těžko přinutíme soukromého zaměstnavatele, aby vydával pramen svých informací o zaměstnancích, které chce získat, nebo které odmítne. Také dost těžko budete moci toto vynutit. Nemá smysl dávat do ústavních předpisů práva, která budou pochybená a nevynutitelná.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec E. Valko: Keď došlo k takej interpretácii, potom som sa zrejme ja zle vyjadril, ale takto som to nemyslel. Z mojej strany to bolo myslené tak, že celý Sacherov návrh sa nahradí slovami "podrobnosti stanoví zákon", ale celý, nielen prvá veta atď. Po prvé som prečítal celú Sacherovu vetu, dobre si spomínam. Po druhé som prečítal celé znenie a to pozostávalo z obidvoch vecí. To bolo odhlasované a potom sa hlasovalo o vete, že podrobnosti stanovuje zákon. Zopakoval som to. ospravedlňujem sa ešte raz, ale domnievam sa, že som dal hlasovať o návrhu, ktorý mal pán poslanec Sacher taký, aký ste neodhlasovali.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP