Středa 9. ledna 1991

Říkal jsem, že tím rozhodneme nejen o těchto právech a svobodách, ale rozhodneme tím také o povaze státu, o tom, zda stát si bude osobovat moc, výhradně určovat, co je právo a co není z povahy, že tuto moc má anebo, zda se stát skloní před civilizačním procesem, jehož horizont nikdo není schopen dohlédnout a uzná, že občanům přísluší práva z toho důvodu a z toho titulu, že jsou lidé a že tato práva uznává, jakož to lidská přirozená práva. Z tohoto důvodu sématicky je daleko přesnější, jestliže francouzská deklarace hovoří o právech člověka, protože ta nemohou být jiná, než přirozená a právech občana.

Ve větě, k níž jsem dal pozměňovací návrh, došlo ke smíšení. Navrhuji proto buď vypustit pojem "přirozená" a pak je věc jasná. Jedná se o práva člověka a občana, anebo, jestliže nám záleží na tom výslovně v preambuli určit výraz "přirozená", oddělit tyto dvě věci tak, aby nebyly směřovány.

Ještě jednu poznámku k pojmu ideologie. Myslím, že ta věta opravdu nedává valný smysl. Politologie nezná žádný pojem "výlučná ideologie", ale zná pojem "totalitní ideologie". Proto prosím, abyste uvážili, jestliže vám záleží, aby bylo výslovně řečeno, že stát není koncesí vázán k nějakému náboženství a chcete zachovat tuto větu, jestli chcete zachovat jakýsi kontext doby, jakousi souvislost s dobou minulou, pak prosím, abyste akceptovali návrh pana kolegy, který navrhoval totalitní ideologii.

Nechci zdržovat, jenom prosím, abyste neposuzovali tato vystoupení jako nějakou nekvalifikovanou polemiku či snahu přenášet sem věci, které sem vlastně nepatři. Myslím, že kdyby tato diskuse předcházela formulaci Listiny práv, kdybychom měli v naší zemi několik právních škol, které by vedly polemiky na stránkách odborných časopisů a tyto polemiky přesáhly do oblasti politické, diskuse by se odehrála mimo tento sál a věci by byly mnohem jasnější. V této situaci nejsme, a proto celá naše práce má vlastně ráz velmi provizorní.

Proto prosím ty, kterým záleží na myšlence lidských práv, tzn. přirozených práv, aby této věci věnovali pozornost i nadále a aby i při formulaci ústavních listina na to nezapomněli. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Černý, připraví se poslankyně Sándorová.

Poslanec SL A. Černý: Pane předsedo, pane předsedající, páni poslanci, paní poslankyně, jedním ze základních principů demokracie je ochrana menšin a slabších. Jsem hluboce přesvědčen o tom, že zajištění práv menšin musí být ne snad vyšší než práv většiny, ale že musí byt pečlivější právě proto, že většina svá práva může svou většinovou vahou lépe zajišťovat.

Jsem také přesvědčen, že princip práv a svobod jednotlivého občana, byť by byl jakéhokoliv původu, je daleko vyšší a je nadřazen právům skupinovým.

Chtěl bych připomenout Slovákům, ale i Čechům, že práva a identita jednoho národa nemohou být potvrzena popřením práv a identity národa druhého, byť by byl i ve výrazně menšinovém postavení.

Chtěl bych připomenout Slovákům, Čechům, Maďarům, Polákům, Rusínům, Němcům, Romům i Židům, že špatné a nedůsledné řešení vztahů národů a národností v tomto státě mj. přispělo k rozbití první republiky. Jsem hluboce přesvědčen, že jsme dnes povinni vyřešit tyto problémy co nejlépe a co nejspravedlněji. Proto vás prosím, abyste velmi pečlivě zvážili návrhy poslance Duraye na vyjádření národnostních a menšinových práv a doporučuji vám, abyste je spolu se mnou podpořili. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslankyně Sándorová, připraví se poslankyně Branná.

Poslankyně SN E. Sándorová: Vážený pán predsedajúci, vážený pán predseda, vážené kolegyne a kolegovia, nikto ma nemôže obviňovať z toho, že by som nebola zástankyňou práva menšín. Predsa si neodpustím niekoľko poznámok k prejavu pána Duraya.

Po prvé, nie je seriózne zameňovať politiku a názory niektorých politických strán s oficiálnou politikou vlády. Po druhé, je pravda, že všetky pozmeňovanie a doplňovacie návrhy, ktoré predniesol, sú takmer doslova citáciou medzinárodných dokumentov, takže je to plne oprávnené. Tieto medzinárodné dokumenty však práve prijatím tejto ústavnej listiny sa stanú súčasťou nášho právneho poriadku. Takýmto spôsobom by sme mohli odcitovať medzinárodné dokumenty, čo nemá veľký význam, keďže ich ratifikáciou sa stanú súčasťou nášho právneho poriadku.

Okrem toho by som chcela povedať, že v prejave pána kolegu Duraya sa niekoľkokrát vyskytol výraz "kolektívne práva". Ja princíp kolektívnych práv uznávam, ale neodpustím si pripomenúť pánovi poslancovi, že práve minulý týždeň pred verejnosťou v novinách povedal, že kolektívne práva sú pojem veľmi mlhavý a bez obsahu.

Čo sa týka stykov s občanmi iných štátov, s ktorými niektorí naši občania majú spoločný etnický či národný pôvod, tiež súhlasím s požiadavkou a bola by som veľmi rada, keby sa táto požiadavka realizovala tak, aby každý občan tohto štátu mohol udržiavať styky s občanmi ktoréhokoľvek štátu a nikto im v tom nebránil bez ohľadu na to, či sú príslušníkmi minority či majority. Ale neodpustím si pripomenúť prípad, kedy sme s niekoľkými kolegami interpelovali vo veci malého pohraničného styku s Poľskom a v odpovedi pána Čalfu sa črtalo riešenie tohto problému a práve v tomto prípade členovia klubu, ktorého vedúcim je pán Duray, hlasovali proti prijatiu odpovede pána Čalfu. Čo sa týka práva priznať svoj národný či etnický pôvod, nemyslím si, že by v tomto štáte niekto bránil tomu, aby sa niekto dobrovoľne priznal k svojmu etnickému či národnému pôvodu, ale ako to vyplýva z vystúpenia pána Világiho, my žiadame práve to, aby nikto nemohol byť nútený priznávať si svoj etnický či národný pôvod, takže v žiadnom prípade by som túto požiadavku nepodporila. S kolegom Romanom sme si už vyjasnili, že išlo o nedopatrenie, Rakúsko-Uhorsko vzníklo v roku 1867.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím kolegyni Brannou.

Poslanec SL o. Branná: vážený pane předsedo, pane předsedající, vážení přítomní, chci krátce reagovat na vystoupení kolegy Romana. Z jeho vystoupení můžeme nabýt dojmu, že národní menšiny jsou u nás určitým cizorodým prvkem, který - pokud bude přijato znění zákona tak, jak je navrhováno ve společné zprávě - bude využívat tohoto znění ve svůj prospěch, a to neadekvátním způsobem. Jako příslušnice národní menšiny a zároveň jako občanka tohoto státu se cítím velmi dotčena jeho tvrzením. My, příslušníci národních menšin, jsme také občany tohoto státu a záleží nám na dalším vývoji a blahu nás všech, to znamená celého státu. Pokud se jedná o pozměňovací návrh pana kolegy Duraye, plně se ztotožňuji s tím, co řekla moje předrečnice poslankyně Sándorová. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážené kolegyně a vážení kolegové, vystoupili všichni písemně přihlášení řečníci. Ptám se, zda ještě někdo si přeje v rozpravě slovo? Prosím, pan poslanec.

Poslanec SL P. Molnár: Vážený pán predseda, kolegyne a kolegovia poslanci, viem, že sa chýli čas obeda, viem, že máme dlhú a únavnú rozpravu za sebou, a tak dovoľte len niekoľko krátkych poznámok.

Vstupujeme, alebo chceme vstúpiť do Európy. Hovorilo sa teda o právach človeka, o právach človeka i pred jeho narodením. Vysoko si vážim svojich predrečníkov, ktorí mali odvahu vystúpiť tam, kde je to pre nich určitá riziková záležitosť a tiež si vážim toleranciu, s ktorou pristupujú členovia klubu OF a VPN, vážim si ich spolupráce a odvahy pristúpiť k riešeniu pod hlavičkou návrhu kolegu Fišeru.

Ak bývalé východné a západné Nemecko sa dohodli prakticky bez vážnejších problémov na colných a podobných záležitostiach, na záležitostiach hospodárskych, tak, ak sa dobre pamätáme, nedohodli sa v rámci schválenia interrupčného zákona na úrovni bývalého východného Nemecka. Prečo, kolegyne a kolegovia? Nechávam na vás, aby ste si o tom sami urobili svoj názor. Pokiaľ ide o súčasné znenie interrupčného zákona, dovolím si malú analógiu. Prichádza 17-ročné dievča s potvrdením....

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pane kolego, to skutečně přesahuje rámec této listiny, protože tady jde o základní problém, jak budou vypadat interrupční zákony, to je jiná záležitost, to není třeba tady nyní řešit, kromě toho je to věc národní rady.

Poslanec SN P. Molnár: Pán profesor, vážim si vášho názoru, veľmi vás ale prosím, dovoľte mi to povedať. Predstavte si, že prichádza 17-ročné dievča s potvrdením od svojich rodičov, že je gravidná a má sa vykonať určitý zákrok. V akej situácii je lekár, ktorý dostane tento papier? Dostane na stôl papier a je podľa zákona povinný vykonať určitý zákrok. Keby sme to previedli do analógie, bol by lekár, povedzme chirurgie, na príkaz pacienta povinný vykonať zákrok, že mu zajtra odoberie žlčník. Porovnávať ľudský život so žlčníkom je smiešne. Mal som ešte niekoľko poznámok, ale dávam za pravdu pánovi profesorovi Jičínskému, že je treba to skrátiť. Ešte raz chcem poďakovať kolegom a chcem poďakovať za to, že tento parlament má úroveň lepšiu a vyššiu, než bola úroveň predtým a dovoľte mi vysloviť nakoniec presvedčenie, že pokiaľ by tento parlament sa mal vysloviť k interrupčnému zákonu, taká forma, aká bola schválená za určitých čias, by iste teraz neprešla. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Přihlásil se pan poslanec Kudláček. Myslím, že pan poslanec trochu dramatizoval situaci. V tomto parlamentě se nikdo nemusí bát promluvit a každý může říci co si myslí.

Poslanec SL L. Kudláček: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, jen několik slov, dovolte. Týká se to pozměňovacího návrhu poslance Kříže a reakce pana profesora Šamalíka na něj. V preambuli se hovoří o navazování na demokratické a samosprávné tradice. Já bych jen rád předešel možnému nedorozuměni při výkladu těchto dvou pojmů. Myslím si, že výtka poslance Kříže směřovala k tomu, že se jedná o pojmy nesouřaditelné, nikoli, že to nazval synonymem, nebo, že bychom to měli chápat jako synonymum, jak zde bylo uvedeno. Demokracie je pojem, podle mého názoru, hodnotově nadřazený pojmu samosprávy, který v sobě obsahovat může a nemusí. Samosprávu chápeme jako jeden z principů uplatnění demokratických hodnot. V tomto smyslu a v tomto duchu tedy podporuji návrh poslance Kříže. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Hlásí se ještě někdo do diskuse? (Nikdo.) Není tomu tak.

Prohlašuji rozpravu za skončenou. Vystoupilo 60 poslanců, pokud jsem si dělal dobře záznamy.

Pokračovali bychom odpoledne ve 13.15 hodin. Prosím o dochvilnost, abychom mohli skutečně začít. Žádám zároveň také prezenci všech poslanců, kteří jsou v budově, protože po stanoviscích navrhovatelů a po stanoviscích zpravodajů přistoupíme k hlasování, nejprve o jednotlivých pozměňujících návrzích, potom o zákonu jako celku.

Chtěl bych říci, ještě jednu věc. Znovu se obracím na všechny poslance, kteří dávali pozměňující návrhy, zda nedospěli po dalším průběhu diskuse k tomu, že od některých svých návrhů mohou ustoupit. Mám na mysli například některé změny týkající se preambule apod., protože jinak hlasování bude skutečně velmi složitou a dlouho se táhnoucí záležitosti. Na nikoho nenaléhám, jenom žádám, zda v rámci vyjasnění určitých věcí trvají na všech stanoviscích. Pokud by některé návrhy stáhli, prosím, aby to sdělili zpravodaji. Druhý zpravodaj není přítomen v jednací síni, protože připravuje určitě formulační úpravy pro zpravodajskou zprávu, abychom odpoledne mohli o věci jednat.

Teď žádám členy odborné skupiny z ústavně právních výborů, což jsou oba předsedově těchto výborů, oba zpravodajově, dále poslanci Šamalík, Masopust, Mečl, Posluch a Vosček, aby se odebrali do zasedací místnosti č. 534.

Dále žádám poslance, kteří se dosud nedali vyfotografovat, aby se ve 13.00 hodin dostavili do druhého poschodí do tiskového střediska. Přečtu jejich jména: poslanci Babálová, Balgavý, Bláha, Bratinka, Čalfa, Dienstbier ml., Dlouhý, Fišera Ivan, Gandalovič Petr, Hlávková, Kňažko, Kováč Michal - ministr financi Slovenské republiky, Mikloš Ištván, Petrová Jana, Pobežal Ján, Seman Karol, Selner Jaroslav, Vandas Pavel, Vidím Jan, Vincze Daniel a Žáček Ladislav.

Poslední zpráva: Liberálni klub OF se sejde ve 12.45 hodin v místnosti č. 209. Přeji vám dobrou chuť.

(Jednání přerušeno ve 12.05 hodin.) (Jednání opět zahájeno v 13.15 hodin.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Paní poslankyně, páni poslanci, když jsem oznamoval zahájení odpolední schůze, tak jsem byl příliš optimistický. Vzhledem k tomu, že bylo předloženo mnoho různých návrhů a stanovísek, které se musí ještě zpracovat, zahájíme odpolední jednání až ve 14.15 hodin.

(Jednání přerušeno v 13.20 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 15.06 hodin.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážené Federální shromáždění, budeme pokračovat v přerušené dopolední schůzi. Omlouvám se, že jsem byl příliš optimistický v odhadu času. Jednání o pozměňovacích návrzích a úprava stanovisek zpravodajů si vyžádaly delší dobu než jsem předpokládal. Prosím tedy znovu o omluvu.

Prosím zpravodaje, aby zaujali svá místa, abych mohl udělit slovo. Nejprve dávám slovo předsedkyni České národní rady, aby jako navrhovatelka zaujala stanovisko k diskusi a pozměňovacím návrhům.

Předsedkyně ČNR D. Burešová: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych chtěla jen závěrem při této slavnostní chvíli říci pár slov. Domnívám se, že způsob projednávání této listiny potvrdil význam tohoto ústavního zákona, který mu připisovali jeho předkladatelé. Při projednávání Listiny základních práv a svobod v národních radách i zde ve Federálním shromáždění se projevil hluboký zájem všech zúčastněných, aby obsah této listiny skutečně co nejlépe vyjadřoval základní principy naší federace jako právního a demokratického státu. Chtěla bych se zároveň zmínit i o tom, že právě na přípravě této listiny se ukázala velmi výrazná spolupráce mezi institucemi českými a slovenskými, ať už ústavními, či odbornými. Konečně bych chtěla podtrhnout tu skutečnost, že Listina základních práv a svobod je mimořádně důležitá, protože se stane součástí našeho nového ústavního systému, ať už bude pojata do nových ústav nebo bude existovat vedle nich a spolu s nimi. Je to první ústavní zákon, který není jen novelou dosavadních předpisů, ale který je koncipován od samého začátku úplně nově. To umožňuje, aby se do něj skutečně promítly myšlenky dneška. Tyto myšlenky dneška spočívají především v tom, že nejde pouze o úpravu základních lidských práv a svobod, ale že jde o to, aby se tato práva stala přímo vynutitelná. Pokud jde o základní lidská a politická práva, měla by být přímo vynutitelná, pokud jde o ostatní v mezích zákonů, které budou ústavu provádět. Myslím si, že to je další důležitý důvod, proč je tak nezbytně nutné o vážnosti této chvíle uvažovat. Nepřísluší mi zaujímat stanovisko k pozměňovacím návrhům, které jste při projednání přednesli. Jsem tu jen jako reprezentantka České národní rady. Chtěla bych ale vyjádřit naději, že vědomí významu této listiny, i to, že od vás nezazněl nikdy žádný zásadní nesouhlas s jejím obsahem (listina není dokonalá a nebude dokonalá, ani když na ni budeme pracovat několik dalších let, jen se můžeme snažit o to, aby byla co nejlepší) znamená, že byly vytvořeny předpoklady k tomu, aby listina jako ústavní zákon byla přijata. Její přijetí bude znamenat zcela mimořádně důležitý krok v našem demokratickém vývoji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji paní předsedkyni. Nyní dávám slovo předsedovi Slovenské národní rady Františku Mikloškovi.

Předseda SNR F. Mikloško: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, za tieto dva dni tu bolo povedané takmer všetko, a to kvalifikovane, preto len niekoľko slov na záver. Pred niekoľkými týždňami ma navštívil jeden guvernér z Argentíny. Spýtal som sa ho, či ešte Južnej Amerike hrozí nebezpečie marxizmu. On povedal, že už nie, že si myslí, že vôbec doba "izmov" a ideológií končí a že sa znovu dostáva do popredia záujem o človeka.

Som veľmi rád a som hrdý na to, že som mohol menom Slovenskej národnej rady predniesť návrh Listiny práv človeka. To, že všetky tri vrcholné orgány, národné rady i Federálne zhromaždenie, k tomu zaujímajú stanovisko, svedčí o tom, že máme ruku na čase, že máme zmysel pre znaky času.

Verím, že Federálne zhromaždenie dnes prijme túto Listinu a verím, že táto Listina bude mať blahodarný účinok na ďalší náš vývoj.

Ďakujem vám v mene Slovenskej národnej rady za všetku námahu, ktorú ste pri tvorbe a práci na nej vykonali. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji předsedovi Slovenské národní rady a nyní prosím o závěrečně slovo zpravodajů. Než začne hovořit poslanec Valko, rád bych vás upozornil, abyste věnovali závěrečným zprávám zpravodajů velkou pozornost, protože jak víte, v průběhu diskuse vystoupilo 6 desítek poslanců. Byla vznesena celá řada různých pozměňovacích návrhů. Některé se týkaly pouze formulačních změn, některé měly větší význam. Zpravodajové ke všem zaujmou stanoviska a je třeba, abyste pozorně sledovali tato stanoviska tak, abychom se při hlasování event. vyhnuli tomu, že by se muselo všechno podrobně opakovat a číst.

Prosím teď, poslanec Valko má slovo.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec E. Valko: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, úzka skupina odborníkov prerokúvala včera a dnes ráno, taktiež zasadal ústavnoprávny výbor a posudzovali včerajšie a dnešné pozmeňovanie návrhy. K týmto pozmeňovaním návrhom zaujímam ako spravodajca nasledujúce:

Zhodli sme sa na jednej záležitosti, a to na tej, že pôjdeme systematicky kvôli jasnosti a zrejmosti podľa toho, ako je vyložená celá Listina a jej uvodzovací zákon.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP