Říkal jsem, že tím rozhodneme nejen
o těchto právech a svobodách, ale rozhodneme
tím také o povaze státu, o tom, zda stát
si bude osobovat moc, výhradně určovat, co
je právo a co není z povahy, že tuto moc má
anebo, zda se stát skloní před civilizačním
procesem, jehož horizont nikdo není schopen dohlédnout
a uzná, že občanům přísluší
práva z toho důvodu a z toho titulu, že jsou
lidé a že tato práva uznává,
jakož to lidská přirozená práva.
Z tohoto důvodu sématicky je daleko přesnější,
jestliže francouzská deklarace hovoří
o právech člověka, protože ta nemohou
být jiná, než přirozená a právech
občana.
Ve větě, k níž jsem dal pozměňovací
návrh, došlo ke smíšení. Navrhuji
proto buď vypustit pojem "přirozená"
a pak je věc jasná. Jedná se o práva
člověka a občana, anebo, jestliže nám
záleží na tom výslovně v preambuli
určit výraz "přirozená",
oddělit tyto dvě věci tak, aby nebyly směřovány.
Ještě jednu poznámku k pojmu ideologie. Myslím,
že ta věta opravdu nedává valný
smysl. Politologie nezná žádný pojem
"výlučná ideologie", ale zná
pojem "totalitní ideologie". Proto prosím,
abyste uvážili, jestliže vám záleží,
aby bylo výslovně řečeno, že
stát není koncesí vázán k nějakému
náboženství a chcete zachovat tuto větu,
jestli chcete zachovat jakýsi kontext doby, jakousi souvislost
s dobou minulou, pak prosím, abyste akceptovali návrh
pana kolegy, který navrhoval totalitní ideologii.
Nechci zdržovat, jenom prosím, abyste neposuzovali
tato vystoupení jako nějakou nekvalifikovanou polemiku
či snahu přenášet sem věci, které
sem vlastně nepatři. Myslím, že kdyby
tato diskuse předcházela formulaci Listiny práv,
kdybychom měli v naší zemi několik právních
škol, které by vedly polemiky na stránkách
odborných časopisů a tyto polemiky přesáhly
do oblasti politické, diskuse by se odehrála mimo
tento sál a věci by byly mnohem jasnější.
V této situaci nejsme, a proto celá naše práce
má vlastně ráz velmi provizorní.
Proto prosím ty, kterým záleží
na myšlence lidských práv, tzn. přirozených
práv, aby této věci věnovali pozornost
i nadále a aby i při formulaci ústavních
listina na to nezapomněli. Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Černý, připraví se poslankyně
Sándorová.
Poslanec SL A. Černý: Pane předsedo, pane
předsedající, páni poslanci, paní
poslankyně, jedním ze základních principů
demokracie je ochrana menšin a slabších. Jsem
hluboce přesvědčen o tom, že zajištění
práv menšin musí být ne snad vyšší
než práv většiny, ale že musí
byt pečlivější právě proto,
že většina svá práva může
svou většinovou vahou lépe zajišťovat.
Jsem také přesvědčen, že princip
práv a svobod jednotlivého občana, byť
by byl jakéhokoliv původu, je daleko vyšší
a je nadřazen právům skupinovým.
Chtěl bych připomenout Slovákům, ale
i Čechům, že práva a identita jednoho
národa nemohou být potvrzena popřením
práv a identity národa druhého, byť
by byl i ve výrazně menšinovém postavení.
Chtěl bych připomenout Slovákům, Čechům,
Maďarům, Polákům, Rusínům,
Němcům, Romům i Židům, že
špatné a nedůsledné řešení
vztahů národů a národností
v tomto státě mj. přispělo k rozbití
první republiky. Jsem hluboce přesvědčen,
že jsme dnes povinni vyřešit tyto problémy
co nejlépe a co nejspravedlněji. Proto vás
prosím, abyste velmi pečlivě zvážili
návrhy poslance Duraye na vyjádření
národnostních a menšinových práv
a doporučuji vám, abyste je spolu se mnou podpořili.
Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslankyně
Sándorová, připraví se poslankyně
Branná.
Poslankyně SN E. Sándorová: Vážený
pán predsedajúci, vážený pán
predseda, vážené kolegyne a kolegovia, nikto
ma nemôže obviňovať z toho, že by
som nebola zástankyňou práva menšín.
Predsa si neodpustím niekoľko poznámok k prejavu
pána Duraya.
Po prvé, nie je seriózne zameňovať politiku
a názory niektorých politických strán
s oficiálnou politikou vlády. Po druhé, je
pravda, že všetky pozmeňovanie a doplňovacie
návrhy, ktoré predniesol, sú takmer doslova
citáciou medzinárodných dokumentov, takže
je to plne oprávnené. Tieto medzinárodné
dokumenty však práve prijatím tejto ústavnej
listiny sa stanú súčasťou nášho
právneho poriadku. Takýmto spôsobom by sme
mohli odcitovať medzinárodné dokumenty, čo
nemá veľký význam, keďže ich
ratifikáciou sa stanú súčasťou
nášho právneho poriadku.
Okrem toho by som chcela povedať, že v prejave pána
kolegu Duraya sa niekoľkokrát vyskytol výraz
"kolektívne práva". Ja princíp
kolektívnych práv uznávam, ale neodpustím
si pripomenúť pánovi poslancovi, že práve
minulý týždeň pred verejnosťou
v novinách povedal, že kolektívne práva
sú pojem veľmi mlhavý a bez obsahu.
Čo sa týka stykov s občanmi iných
štátov, s ktorými niektorí naši
občania majú spoločný etnický
či národný pôvod, tiež súhlasím
s požiadavkou a bola by som veľmi rada, keby sa táto
požiadavka realizovala tak, aby každý občan
tohto štátu mohol udržiavať styky s občanmi
ktoréhokoľvek štátu a nikto im v tom nebránil
bez ohľadu na to, či sú príslušníkmi
minority či majority. Ale neodpustím si pripomenúť
prípad, kedy sme s niekoľkými kolegami interpelovali
vo veci malého pohraničného styku s Poľskom
a v odpovedi pána Čalfu sa črtalo riešenie
tohto problému a práve v tomto prípade členovia
klubu, ktorého vedúcim je pán Duray, hlasovali
proti prijatiu odpovede pána Čalfu. Čo sa
týka práva priznať svoj národný
či etnický pôvod, nemyslím si, že
by v tomto štáte niekto bránil tomu, aby sa
niekto dobrovoľne priznal k svojmu etnickému či
národnému pôvodu, ale ako to vyplýva
z vystúpenia pána Világiho, my žiadame
práve to, aby nikto nemohol byť nútený
priznávať si svoj etnický či národný
pôvod, takže v žiadnom prípade by som túto
požiadavku nepodporila. S kolegom Romanom sme si už
vyjasnili, že išlo o nedopatrenie, Rakúsko-Uhorsko
vzníklo v roku 1867.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím kolegyni Brannou.
Poslanec SL o. Branná: vážený pane předsedo,
pane předsedající, vážení
přítomní, chci krátce reagovat na
vystoupení kolegy Romana. Z jeho vystoupení můžeme
nabýt dojmu, že národní menšiny
jsou u nás určitým cizorodým prvkem,
který - pokud bude přijato znění zákona
tak, jak je navrhováno ve společné zprávě
- bude využívat tohoto znění ve svůj
prospěch, a to neadekvátním způsobem.
Jako příslušnice národní menšiny
a zároveň jako občanka tohoto státu
se cítím velmi dotčena jeho tvrzením.
My, příslušníci národních
menšin, jsme také občany tohoto státu
a záleží nám na dalším vývoji
a blahu nás všech, to znamená celého
státu. Pokud se jedná o pozměňovací
návrh pana kolegy Duraye, plně se ztotožňuji
s tím, co řekla moje předrečnice poslankyně
Sándorová. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážené
kolegyně a vážení kolegové, vystoupili
všichni písemně přihlášení
řečníci. Ptám se, zda ještě
někdo si přeje v rozpravě slovo? Prosím,
pan poslanec.
Poslanec SL P. Molnár: Vážený pán
predseda, kolegyne a kolegovia poslanci, viem, že sa chýli
čas obeda, viem, že máme dlhú a únavnú
rozpravu za sebou, a tak dovoľte len niekoľko krátkych
poznámok.
Vstupujeme, alebo chceme vstúpiť do Európy.
Hovorilo sa teda o právach človeka, o právach
človeka i pred jeho narodením. Vysoko si vážim
svojich predrečníkov, ktorí mali odvahu vystúpiť
tam, kde je to pre nich určitá riziková záležitosť
a tiež si vážim toleranciu, s ktorou pristupujú
členovia klubu OF a VPN, vážim si ich spolupráce
a odvahy pristúpiť k riešeniu pod hlavičkou
návrhu kolegu Fišeru.
Ak bývalé východné a západné
Nemecko sa dohodli prakticky bez vážnejších
problémov na colných a podobných záležitostiach,
na záležitostiach hospodárskych, tak, ak sa
dobre pamätáme, nedohodli sa v rámci schválenia
interrupčného zákona na úrovni bývalého
východného Nemecka. Prečo, kolegyne a kolegovia?
Nechávam na vás, aby ste si o tom sami urobili svoj
názor. Pokiaľ ide o súčasné znenie
interrupčného zákona, dovolím si malú
analógiu. Prichádza 17-ročné dievča
s potvrdením....
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pane kolego, to skutečně
přesahuje rámec této listiny, protože
tady jde o základní problém, jak budou vypadat
interrupční zákony, to je jiná záležitost,
to není třeba tady nyní řešit,
kromě toho je to věc národní rady.
Poslanec SN P. Molnár: Pán profesor, vážim
si vášho názoru, veľmi vás ale
prosím, dovoľte mi to povedať. Predstavte si,
že prichádza 17-ročné dievča
s potvrdením od svojich rodičov, že je gravidná
a má sa vykonať určitý zákrok.
V akej situácii je lekár, ktorý dostane tento
papier? Dostane na stôl papier a je podľa zákona
povinný vykonať určitý zákrok.
Keby sme to previedli do analógie, bol by lekár,
povedzme chirurgie, na príkaz pacienta povinný vykonať
zákrok, že mu zajtra odoberie žlčník.
Porovnávať ľudský život so žlčníkom
je smiešne. Mal som ešte niekoľko poznámok,
ale dávam za pravdu pánovi profesorovi Jičínskému,
že je treba to skrátiť. Ešte raz chcem poďakovať
kolegom a chcem poďakovať za to, že tento parlament
má úroveň lepšiu a vyššiu,
než bola úroveň predtým a dovoľte
mi vysloviť nakoniec presvedčenie, že pokiaľ
by tento parlament sa mal vysloviť k interrupčnému
zákonu, taká forma, aká bola schválená
za určitých čias, by iste teraz neprešla.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Přihlásil se
pan poslanec Kudláček. Myslím, že pan
poslanec trochu dramatizoval situaci. V tomto parlamentě
se nikdo nemusí bát promluvit a každý
může říci co si myslí.
Poslanec SL L. Kudláček: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, jen několik slov, dovolte.
Týká se to pozměňovacího návrhu
poslance Kříže a reakce pana profesora Šamalíka
na něj. V preambuli se hovoří o navazování
na demokratické a samosprávné tradice. Já
bych jen rád předešel možnému nedorozuměni
při výkladu těchto dvou pojmů. Myslím
si, že výtka poslance Kříže směřovala
k tomu, že se jedná o pojmy nesouřaditelné,
nikoli, že to nazval synonymem, nebo, že bychom to měli
chápat jako synonymum, jak zde bylo uvedeno. Demokracie
je pojem, podle mého názoru, hodnotově nadřazený
pojmu samosprávy, který v sobě obsahovat
může a nemusí. Samosprávu chápeme
jako jeden z principů uplatnění demokratických
hodnot. V tomto smyslu a v tomto duchu tedy podporuji návrh
poslance Kříže. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Hlásí se ještě
někdo do diskuse? (Nikdo.) Není tomu tak.
Prohlašuji rozpravu za skončenou. Vystoupilo 60 poslanců,
pokud jsem si dělal dobře záznamy.
Pokračovali bychom odpoledne ve 13.15 hodin. Prosím
o dochvilnost, abychom mohli skutečně začít.
Žádám zároveň také prezenci
všech poslanců, kteří jsou v budově,
protože po stanoviscích navrhovatelů a po stanoviscích
zpravodajů přistoupíme k hlasování,
nejprve o jednotlivých pozměňujících
návrzích, potom o zákonu jako celku.
Chtěl bych říci, ještě jednu
věc. Znovu se obracím na všechny poslance,
kteří dávali pozměňující
návrhy, zda nedospěli po dalším průběhu
diskuse k tomu, že od některých svých
návrhů mohou ustoupit. Mám na mysli například
některé změny týkající
se preambule apod., protože jinak hlasování
bude skutečně velmi složitou a dlouho se táhnoucí
záležitosti. Na nikoho nenaléhám, jenom
žádám, zda v rámci vyjasnění
určitých věcí trvají na všech
stanoviscích. Pokud by některé návrhy
stáhli, prosím, aby to sdělili zpravodaji.
Druhý zpravodaj není přítomen v jednací
síni, protože připravuje určitě
formulační úpravy pro zpravodajskou zprávu,
abychom odpoledne mohli o věci jednat.
Teď žádám členy odborné
skupiny z ústavně právních výborů,
což jsou oba předsedově těchto výborů,
oba zpravodajově, dále poslanci Šamalík,
Masopust, Mečl, Posluch a Vosček, aby se odebrali
do zasedací místnosti č. 534.
Dále žádám poslance, kteří
se dosud nedali vyfotografovat, aby se ve 13.00 hodin dostavili
do druhého poschodí do tiskového střediska.
Přečtu jejich jména: poslanci Babálová,
Balgavý, Bláha, Bratinka, Čalfa, Dienstbier
ml., Dlouhý, Fišera Ivan, Gandalovič Petr,
Hlávková, Kňažko, Kováč
Michal - ministr financi Slovenské republiky, Mikloš
Ištván, Petrová Jana, Pobežal Ján,
Seman Karol, Selner Jaroslav, Vandas Pavel, Vidím Jan,
Vincze Daniel a Žáček Ladislav.
Poslední zpráva: Liberálni klub OF se sejde
ve 12.45 hodin v místnosti č. 209. Přeji
vám dobrou chuť.
(Jednání přerušeno ve 12.05 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 13.15 hodin.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Paní poslankyně,
páni poslanci, když jsem oznamoval zahájení
odpolední schůze, tak jsem byl příliš
optimistický. Vzhledem k tomu, že bylo předloženo
mnoho různých návrhů a stanovísek,
které se musí ještě zpracovat, zahájíme
odpolední jednání až ve 14.15 hodin.
(Jednání přerušeno v 13.20 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 15.06 hodin.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážené
Federální shromáždění,
budeme pokračovat v přerušené dopolední
schůzi. Omlouvám se, že jsem byl příliš
optimistický v odhadu času. Jednání
o pozměňovacích návrzích a
úprava stanovisek zpravodajů si vyžádaly
delší dobu než jsem předpokládal.
Prosím tedy znovu o omluvu.
Prosím zpravodaje, aby zaujali svá místa,
abych mohl udělit slovo. Nejprve dávám slovo
předsedkyni České národní rady,
aby jako navrhovatelka zaujala stanovisko k diskusi a pozměňovacím
návrhům.
Předsedkyně ČNR D. Burešová:
Vážený pane předsedo, vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, já bych chtěla jen závěrem
při této slavnostní chvíli říci
pár slov. Domnívám se, že způsob
projednávání této listiny potvrdil
význam tohoto ústavního zákona, který
mu připisovali jeho předkladatelé. Při
projednávání Listiny základních
práv a svobod v národních radách i
zde ve Federálním shromáždění
se projevil hluboký zájem všech zúčastněných,
aby obsah této listiny skutečně co nejlépe
vyjadřoval základní principy naší
federace jako právního a demokratického státu.
Chtěla bych se zároveň zmínit i o
tom, že právě na přípravě
této listiny se ukázala velmi výrazná
spolupráce mezi institucemi českými a slovenskými,
ať už ústavními, či odbornými.
Konečně bych chtěla podtrhnout tu skutečnost,
že Listina základních práv a svobod
je mimořádně důležitá,
protože se stane součástí našeho
nového ústavního systému, ať
už bude pojata do nových ústav nebo bude existovat
vedle nich a spolu s nimi. Je to první ústavní
zákon, který není jen novelou dosavadních
předpisů, ale který je koncipován
od samého začátku úplně nově.
To umožňuje, aby se do něj skutečně
promítly myšlenky dneška. Tyto myšlenky
dneška spočívají především
v tom, že nejde pouze o úpravu základních
lidských práv a svobod, ale že jde o to, aby
se tato práva stala přímo vynutitelná.
Pokud jde o základní lidská a politická
práva, měla by být přímo vynutitelná,
pokud jde o ostatní v mezích zákonů,
které budou ústavu provádět. Myslím
si, že to je další důležitý
důvod, proč je tak nezbytně nutné
o vážnosti této chvíle uvažovat.
Nepřísluší mi zaujímat stanovisko
k pozměňovacím návrhům, které
jste při projednání přednesli. Jsem
tu jen jako reprezentantka České národní
rady. Chtěla bych ale vyjádřit naději,
že vědomí významu této listiny,
i to, že od vás nezazněl nikdy žádný
zásadní nesouhlas s jejím obsahem (listina
není dokonalá a nebude dokonalá, ani když
na ni budeme pracovat několik dalších let,
jen se můžeme snažit o to, aby byla co nejlepší)
znamená, že byly vytvořeny předpoklady
k tomu, aby listina jako ústavní zákon byla
přijata. Její přijetí bude znamenat
zcela mimořádně důležitý
krok v našem demokratickém vývoji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji paní
předsedkyni. Nyní dávám slovo předsedovi
Slovenské národní rady Františku Mikloškovi.
Předseda SNR F. Mikloško: Vážený
pán predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie,
za tieto dva dni tu bolo povedané takmer všetko, a
to kvalifikovane, preto len niekoľko slov na záver.
Pred niekoľkými týždňami ma navštívil
jeden guvernér z Argentíny. Spýtal som sa
ho, či ešte Južnej Amerike hrozí nebezpečie
marxizmu. On povedal, že už nie, že si myslí,
že vôbec doba "izmov" a ideológií
končí a že sa znovu dostáva do popredia
záujem o človeka.
Som veľmi rád a som hrdý na to, že som
mohol menom Slovenskej národnej rady predniesť návrh
Listiny práv človeka. To, že všetky tri
vrcholné orgány, národné rady i Federálne
zhromaždenie, k tomu zaujímajú stanovisko,
svedčí o tom, že máme ruku na čase,
že máme zmysel pre znaky času.
Verím, že Federálne zhromaždenie dnes
prijme túto Listinu a verím, že táto
Listina bude mať blahodarný účinok na
ďalší náš vývoj.
Ďakujem vám v mene Slovenskej národnej rady
za všetku námahu, ktorú ste pri tvorbe a práci
na nej vykonali. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji předsedovi
Slovenské národní rady a nyní prosím
o závěrečně slovo zpravodajů.
Než začne hovořit poslanec Valko, rád
bych vás upozornil, abyste věnovali závěrečným
zprávám zpravodajů velkou pozornost, protože
jak víte, v průběhu diskuse vystoupilo 6
desítek poslanců. Byla vznesena celá řada
různých pozměňovacích návrhů.
Některé se týkaly pouze formulačních
změn, některé měly větší
význam. Zpravodajové ke všem zaujmou stanoviska
a je třeba, abyste pozorně sledovali tato stanoviska
tak, abychom se při hlasování event. vyhnuli
tomu, že by se muselo všechno podrobně opakovat
a číst.
Prosím teď, poslanec Valko má slovo.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
E. Valko: Vážený pán predseda, vážený
pán predsedajúci, vážené dámy,
vážení páni, úzka skupina odborníkov
prerokúvala včera a dnes ráno, taktiež
zasadal ústavnoprávny výbor a posudzovali
včerajšie a dnešné pozmeňovanie
návrhy. K týmto pozmeňovaním návrhom
zaujímam ako spravodajca nasledujúce:
Zhodli sme sa na jednej záležitosti, a to na tej,
že pôjdeme systematicky kvôli jasnosti a zrejmosti
podľa toho, ako je vyložená celá Listina
a jej uvodzovací zákon.