Středa 9. ledna 1991

Poslanec Kříž má pripomienku k názvu. Uviedol, že jeho pozmeňujúci návrh pozostával z toho, aby sa názov doplnil ako Listina ľudských práv a základných slobôd. Tento problém sme dlho riešili aj v ústavnoprávnom výbore. Po obsiahlych diskusiách sme pristúpili k tomu názvu, aký je, t.j. Listina základných práv a slobôd. Z akého dôvodu? Ak si všimneme, hlava druhá má názov "Ľudské práva a základné slobody", čiže keby sme prijali Listina ľudských práv a základných slobôd, znelo by to, že je to Listina, týkajúca sa len druhej hlavy. Domnievam sa, že názov Listina základných práv a slobôd je názov ďaleko širší, a preto aj prijateľnejší.

Okrem toho prijatím tohto pozmeňujúceho návrhu by sme museli tým pádom zmeniť celú konštrukciu a koncepciu prijímanej Listiny.

Z uvedeného dôvodu ústavnoprávne výbory neodporúčajú prijať pozmeňujúci návrh.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ptám se poslance Kříže, zda trvá i po tomto vystoupení na svém pozměňovacím návrhu. (Netrvám.)

Společný zpravodaj výborů SL poslanec E. Valko: Ďalšie návrhy sa týkali uvodzujúceho ústavného zákona, konkrétne: poslanec Mandler navrhoval vypustiť § 3 odst. 1. Prečítam: V ústave Českej republiky a v ústave Slovenskej republiky môžu byť základné práva a slobody rozšírené nad mieru upravenou Listinou základných práv a slobôd. Je to v tlači 392, § 2 odst. 2. Po zmenách, ktoré sú vysvetlené v dodatku, je to § 3 odst. 1.

Ústavnoprávne výbory po prerokovaní tejto pripomienky dospeli k záveru, že niet dôvodu vypustiť toto ustanovenie, a to predovšetkým z toho hľadiska, že by vypustením došlo k zabráneniu, aby v ústavách obidvoch republík, ktoré majú byť prijímané, nemohli byť v prípade vypustenia práva upravené v tejto listine nad rámec. Iný výklad nie je totiž prípustný. Pri gramatickom, logickom a sémantickom výklade je jednoznačné, že si môžu obidva zákonodarné zbory upraviť len rozsah práva. Z tohto dôvodu ústavnoprávne výbory neodporúčajú vypustiť toto ustanovenie.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ptám se poslance Mandlera, zda trvá po tomto vysvětlení na svém pozměňujícím návrhu. (Ano.) Slovo má poslanec Pospíšil.

Poslanec SL J. Pospíšil: Domnívám se, že v případě, že by tento odstavec byl vypuštěn, tak by je to naopak - protože co není zakázáno, je dovoleno - zmocňovalo k dalším změnám.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec E. Valko: Tento princíp platí pre občanov, neplatí pre štát.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Přistoupíme tedy k hlasování. Slyšeli jste tedy návrh poslance Mandlera i negativní stanovisko ústavně právních výborů. Před hlasováním připomínám, že jde o projednávání ústavního zákona, k jehož přijetí je třeba tří pětin všech poslanců Sněmovny lidu i tří pětin poslanců Sněmovny národů, a to nejen celkově, ale rozděleně ve vztahu ke každé části, tj. tři pětiny poslanců zvolených v České republice a tři pětiny poslanců zvolených ve Slovenské republice. Je to tedy ve Sněmovně národů 45 poslanců v každé části.

Nejprve bude hlasovat česká část Sněmovny národů. Ptám se poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice, kdo je pro pozměňující návrh poslance Mandlera, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. (Deset.) Deset.

Je někdo proti? (Třicet jedna.) Třicet jedna. Děkuji.

Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet jedna.) Děkuji. Dvacet jedna.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Děkuji. (Jeden.) Jeden.

Kdo je proti? (Padesát dva.) Děkuji. Padesát dva.

Kdo se zdržel hlasování? (Šest.) Děkuji. Šest.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Kdo je pro uvedený návrh, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. (Třináct.) Třináct.

Kdo je proti? (Padesát osm.) Děkuji. Padesát osm.

Zdržel se někdo hlasování? (Čtyřicet osm.) Čtyřicet osm.

Sněmovny tento pozměňovací návrh nepřijaly.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec E. Valko: Ďalší pozmeňovaní návrh k § 3 odstavec 1 mal poslanec Ambros: "V ústave Českej republiky a ústave Slovenskej republiky môžu byť základné práva a slobody rozšírené a upravené nad mieru stanovenú Listinou základných práv a slobôd." Teda za slovom "rozšírené" sa dáva slovo "upravené".

Ústavnoprávny výbor po porade s expertmi tiež neodporúča túto zmenu vzhľadom na dosť vážny termín "upravené". Jednak sa domnievame, že vo výraze "rozšírené" je dosť takého charakteru, že tým môžu byť i upravené. Takže neodporúčame prijať pozmeňovací návrh spočívajúci v zaradení slova "a upravené".

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Myslím, že věc je jasná. Bude hlasovat nejprve Sněmovna lidu. Ptám se poslanců zvolených ve Sněmovně lidu, kdo je pro uvedený pozměňující návrh, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. (Devět.) Devět.

Kdo je proti? (osmdesát pět.) Děkuji. osmdesát pět.

Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet tři.) Děkuji. Dvacet tři.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice. Ptám se poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice, kdo souhlasí s uvedeným pozměňujícím návrhem, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. (osmnáct.) osmnáct.

Kdo je proti? (Třicet dva.) Děkuji. Třicet dva.

Zdržel se někdo hlasování? (Deset.) Děkuji. Deset.

Nyní bude hlasovat česká část Sněmovny národů. Kdo je pro tento pozměňující návrh, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. (Nikdo.) Nikdo.

Kdo je proti? (Padesát devět.) Děkuji. Padesát devět.

Zdržel se někdo hlasování? (Tři.) Děkuji. Tři. Ani tento pozměňující návrh nebyl přijat.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec E. Valko: Paragraf 4 uvodzujúceho zákona - pán poslanec Mandler navrhol vypustiť odst. 1 a 2, tzn. z čl. 5 ústavného zákona č. 143/1968 Zb. v navrhovanom znení tisku 392. Chcel by som tu doplniť svoj včerajší výklad k tomuto ustanoveniu, a to v jednom význame. Jedným z určujúcich znakov suverenity, zvrchovanosti republiky je okrem iného i viac bodov. Je to predovšetkým sústava najvyšších orgánov - tá existuje. Štátne symboly - existujú. Piatym je štátne občianstvo. Dávam na uváženie, že v prípade vypustenia by následok bol taký, aký bude. Ďalej ešte upozorňujem, že v súčasnej dobe platia na území i Slovenskej republiky i Českej republiky dva zákony Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady, ktoré hovoria o nadobudnutí štátneho občianstva republík. Cez toto občianstvo sa potom vysvetľuje občianstvo ČSFR, pretože občianstvo ČSFR do dnešného dňa nie je právne upravené. Vypustením týchto dvoch článkov by sme nemali upravené občianstvo ČSFR. Na základe týchto okolností teda ústavnoprávny výbor nedoporučuje prijatie tohto pozmeňovacieho návrhu.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ptám se poslance Mandlera, zda po tomto vysvětlení pana zpravodaje trvá na svém pozměňujícím návrhu. (Ano.) Ano.

Hlasovat budou nejprve poslanci zvolení do Sněmovny lidu. Ptám se poslanců zvolených do Sněmovny lidu, kdo je pro tento pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. (Sedm.) Sedm.

Kdo je proti? (Šedesát tři.) Děkuji. Šedesát tři.

Zdržel se někdo hlasování? (Čtyřicet osm.) Děkuji. Čtyřicet osm.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů, nejprve slovenská část. Kdo je pro tento pozměňující návrh, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. (Jeden.) Jeden.

Kdo je proti? (Padesát tři.) Děkuji. Padesát tři.

Zdržel se někdo hlasování? (Šest.) Děkuji. Šest.

Nyní prosím poslance Sněmovny národů, zvoleně v České části. Kdo je pro uvedený pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. (Šest.) Šest.

Kdo je proti? (Třicet jedna.) Děkuji. Třicet jedna. Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet pět.) Děkuji. Dvacet pět.

Návrh nebyl přijat.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec E. Valko: Ďalší pozmeňovací návrh k tomuto ustanoveniu mal poslanec Kudláček, ktorý navrhuje nasledujúce znenie: "občan každej z obidvoch republík je zároveň občanom ČSFR." Čiže navrhuje vypustiť slovo "štátny". Okrem pripomienok, ktoré som uviedol pred chvíľou, upozorňujem na jednu závažnú vec, pokiaľ by došlo k vypusteniu. V článku 42 Listiny, ktorá tvorí integrálnu súčasť s týmto zákonom, sa hovorí, že pokiaľ Listina používa pojem "občan", rozumie sa tým štátny občan ČSFR. Keď spojíme pri výklade obidva tieto pojmy, zistíme, že keď tam necháme len"občan", má to význam štátny občan ČSFR, takže by to vyzeralo, že každý z občanov obidvoch republík je štátnym občanom ČSFR. Z tohto dôvodu neodporúčame ako ústavnoprávne výbory tento pozmeňovací návrh.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu. Opět hlasuje nejprve Sněmovna lidu. Kdo z nich souhlasí s návrhem, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. (Třicet pět.) Třicet pět.

Je někdo proti? (Dvacet čtyři.) Dvacet čtyři.

Zdržel se někdo hlasování? (Padesát devět.) Padesát devět.

Sněmovna lidu s návrhem nesouhlasí.

Nyní bude hlasovat Sněmovna národů, nejprve její česká část.

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Dvacet čtyři.) Dvacet čtyři.

Kdo je proti? (Dvanáct.) Dvanáct.

Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet šest.) Dvacet šest

Nyní hlasují poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku! (Nikdo.) Nikdo.

Je někdo proti? (Třicet devět.) Třicet devět.

Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet jedna.) Dvacet jedna.

Takě tento návrh nebyl přijat.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec E. Valko: Ďalší pozmeňovací návrh k ustanoveniu § 5 Listiny má poslanec M. Világi, ktorý navrhuje vrátiť celý odstavec 1 do § 5 tak, ako je v tlači č. 392. Túto skutočnosť som do určitej miery rozviedol vo včerajšom vystúpení. Čo nás k tomu viedlo? Doplnil by som, že ani porada expertov nedošla k názoru, že by sa malo toto ustanovenie vrátiť. Časť článku 1 je inkorporovaná do článku 25, odstavec 1 a pokiaľ ide o Listinu, domnievame sa, že táto problematika musí byť riešená a mala by byť jednoznačne riešená v ústave. Toto je Listina základných ľudských práv a slobôd. Problematika musí byť riešená v ústavách ako otázka štátotvorná a otázka toho, kto tvorí poslancov, ktorá na tom pracovala, neodporúča tento pozmeňovací návrh prijať.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: o návrhu hlasuje nejprve Sněmovna národů, česká část. Ptám se poslanců zvolených v České republice do Sněmovny národů, kdo je pro? (Hlasuje se.) (Šest.) Šest.

Je někdo proti? (Devatenáct.) Devatenáct.

Zdržel se někdo hlasování? (Třicet čtyři.) Třicet čtyři.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice. Ptám se kdo je pro? (Hlasuje se.) (Třináct.) Třináct.

Je někdo proti? (Dvacet tři.) Dvacet tři.

Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet pět.) Dvacet pět.

Sněmovna národů s návrhem nesouhlasí.

Nyní bude o návrhu hlasovat Sněmovna lidu. Kdo z poslanců Sněmovny lidu je pro uvedený pozměňovací návrh? (Hlasuje se.) (Dvacet dva.) Dvacet dva.

Je někdo proti? (Třicet.) Třicet.

Zdržel se někdo hlasování? (Šedesát sedm.) Šedesát sedm.

Návrh nebyl přijat.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec E. Valko: Vzhľadom k tomu, že boli niektoré zmeny v preambuli, prosím poslanca Ševčíka, aby sa ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec V. Ševčík: Dámy a pánové, ještě než vám předestřu pozměňovací návrhy a zároveň vyjádřím stanovisko ústavně právních výborů, vrátím se několika větami k otázce preambule a její závažnosti.

Mám dojem, že velká část pozměňovacích návrhů dost dobře funkci preambule nepochopila. Ve zprávě, která vám byla dána do lavic, jsem se snažil vyložit, že preambule je určitý proklamativní akt, který ve zhuštěné formě poukazuje na prameny, z nichž se pozdější práva odvozují a z tohoto hlediska také musí jít o proklamaci, která je vyvážená.

Jakýkoli zásah do preambule znamená rozkolísání všech hodnot, na které preambule poukazuje, stejně tak i otřesení systematiky, která na ně ve zvláštní části navazuje. Proto prosím, abyste tyto okolnosti při úvahách o změnách brali v potaz.

Jde o pozměňovací návrhy podané především poslancem Blažkem, a to ve třech směrech. Navrhuje, aby ve 4. větě preambule za slovo "potlačovaný" byl doplněn text, který by zněl: "a vyjadřuje lítost nad všemi obětmi zvůle totalitní moci a uznáni všem, kdo jí kladli odpor."

V páté větě navrhuje, aby za slovo "národy" byl doplněn text znějící: "a zavazující se přispět k tomu ze svobodně vůle občanů ČSFR a se zřetelem k možnostem ČSFR. "

Větu šestou - za slovo "sebeurčeni" navrhuje doplnit dalším textem, který zní: "Při respektu k právům všech národností a etnik na území ČSFR, jak je stanoví tato listina, ústava a zákony ČSFR. " Už z textu, tak jak jsem jej přečetl, je zřejmé, že nerespektuje ani základní skladbu preambule, že jde o doplňky několika větami, které navíc z rámce obvyklého u takových prohlášení zcela zřetelně vykračují, a to podrobnostmi poukazujícími na text. Ústavně právní výbory dospívají k závěru, že není důvod, aby původní návrh změnily.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ptám se poslance Blažka, zda po tomto vysvětlení trvá na pozměňujícím znění preambule?

Poslanec SN A. Blažek: Ano.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Budeme hlasovat o návrhu. Formulace poslance Blažka jste slyšeli. Nejprve bude hlasovat Sněmovna národů česká část.

Kdo je pro změny v preambuli, ve smyslu pozměňovacího návrhu poslance Blažka, nechť zvedne ruku! (Šest.) Šest.

Kdo je proti? (Dvacet devět.) Dvacet devět.

Kdo se zdržel hlasování? (Třicet dva.) Třicet dva.

Nyní budou hlasovat poslanci zvolení ve Slovenské republice. Kdo je pro uvedený návrh, nechť zvedne ruku. (Osm.) Děkuji. osm.

Kdo je proti? (Čtyřicet.) Čtyřicet.

Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet.) Dvacet.

Nyní bude hlasovat Sněmovna lidu. Kdo je pro uvedený návrh? (osm.) osm.

Kdo je proti? (Padesát šest.) Padesát šest.

Kdo se zdržel hlasování? (Padesát čtyři.) Padesát čtyři.

Pozměňující návrh nebyl přijat.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP