Poslanec Kříž má pripomienku k názvu.
Uviedol, že jeho pozmeňujúci návrh pozostával
z toho, aby sa názov doplnil ako Listina ľudských
práv a základných slobôd. Tento problém
sme dlho riešili aj v ústavnoprávnom výbore.
Po obsiahlych diskusiách sme pristúpili k tomu názvu,
aký je, t.j. Listina základných práv
a slobôd. Z akého dôvodu? Ak si všimneme,
hlava druhá má názov "Ľudské
práva a základné slobody", čiže
keby sme prijali Listina ľudských práv a základných
slobôd, znelo by to, že je to Listina, týkajúca
sa len druhej hlavy. Domnievam sa, že názov Listina
základných práv a slobôd je názov
ďaleko širší, a preto aj prijateľnejší.
Okrem toho prijatím tohto pozmeňujúceho návrhu
by sme museli tým pádom zmeniť celú
konštrukciu a koncepciu prijímanej Listiny.
Z uvedeného dôvodu ústavnoprávne výbory
neodporúčajú prijať pozmeňujúci
návrh.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ptám se poslance Kříže,
zda trvá i po tomto vystoupení na svém pozměňovacím
návrhu. (Netrvám.)
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
E. Valko: Ďalšie návrhy sa týkali uvodzujúceho
ústavného zákona, konkrétne: poslanec
Mandler navrhoval vypustiť § 3 odst. 1. Prečítam:
V ústave Českej republiky a v ústave Slovenskej
republiky môžu byť základné práva
a slobody rozšírené nad mieru upravenou Listinou
základných práv a slobôd. Je to v tlači
392, § 2 odst. 2. Po zmenách, ktoré sú
vysvetlené v dodatku, je to § 3 odst. 1.
Ústavnoprávne výbory po prerokovaní
tejto pripomienky dospeli k záveru, že niet dôvodu
vypustiť toto ustanovenie, a to predovšetkým
z toho hľadiska, že by vypustením došlo
k zabráneniu, aby v ústavách obidvoch republík,
ktoré majú byť prijímané, nemohli
byť v prípade vypustenia práva upravené
v tejto listine nad rámec. Iný výklad nie
je totiž prípustný. Pri gramatickom, logickom
a sémantickom výklade je jednoznačné,
že si môžu obidva zákonodarné zbory
upraviť len rozsah práva. Z tohto dôvodu ústavnoprávne
výbory neodporúčajú vypustiť
toto ustanovenie.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ptám se poslance Mandlera,
zda trvá po tomto vysvětlení na svém
pozměňujícím návrhu. (Ano.)
Slovo má poslanec Pospíšil.
Poslanec SL J. Pospíšil: Domnívám se,
že v případě, že by tento odstavec
byl vypuštěn, tak by je to naopak - protože co
není zakázáno, je dovoleno - zmocňovalo
k dalším změnám.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
E. Valko: Tento princíp platí pre občanov,
neplatí pre štát.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Přistoupíme
tedy k hlasování. Slyšeli jste tedy návrh
poslance Mandlera i negativní stanovisko ústavně
právních výborů. Před hlasováním
připomínám, že jde o projednávání
ústavního zákona, k jehož přijetí
je třeba tří pětin všech poslanců
Sněmovny lidu i tří pětin poslanců
Sněmovny národů, a to nejen celkově,
ale rozděleně ve vztahu ke každé části,
tj. tři pětiny poslanců zvolených
v České republice a tři pětiny poslanců
zvolených ve Slovenské republice. Je to tedy ve
Sněmovně národů 45 poslanců
v každé části.
Nejprve bude hlasovat česká část Sněmovny
národů. Ptám se poslanců Sněmovny
národů zvolených v České republice,
kdo je pro pozměňující návrh
poslance Mandlera, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
(Deset.) Deset.
Je někdo proti? (Třicet jedna.) Třicet jedna.
Děkuji.
Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet jedna.)
Děkuji. Dvacet jedna.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Děkuji. (Jeden.) Jeden.
Kdo je proti? (Padesát dva.) Děkuji. Padesát
dva.
Kdo se zdržel hlasování? (Šest.) Děkuji.
Šest.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Kdo
je pro uvedený návrh, nechť zvedne ruku! (Hlasuje
se.) Děkuji. (Třináct.) Třináct.
Kdo je proti? (Padesát osm.) Děkuji. Padesát
osm.
Zdržel se někdo hlasování? (Čtyřicet
osm.) Čtyřicet osm.
Sněmovny tento pozměňovací návrh
nepřijaly.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
E. Valko: Ďalší pozmeňovaní návrh
k § 3 odstavec 1 mal poslanec Ambros: "V ústave
Českej republiky a ústave Slovenskej republiky môžu
byť základné práva a slobody rozšírené
a upravené nad mieru stanovenú Listinou základných
práv a slobôd." Teda za slovom "rozšírené"
sa dáva slovo "upravené".
Ústavnoprávny výbor po porade s expertmi
tiež neodporúča túto zmenu vzhľadom
na dosť vážny termín "upravené".
Jednak sa domnievame, že vo výraze "rozšírené"
je dosť takého charakteru, že tým môžu
byť i upravené. Takže neodporúčame
prijať pozmeňovací návrh spočívajúci
v zaradení slova "a upravené".
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Myslím, že věc
je jasná. Bude hlasovat nejprve Sněmovna lidu. Ptám
se poslanců zvolených ve Sněmovně
lidu, kdo je pro uvedený pozměňující
návrh, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
(Devět.) Devět.
Kdo je proti? (osmdesát pět.) Děkuji. osmdesát
pět.
Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet tři.)
Děkuji. Dvacet tři.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů
zvolení ve Slovenské republice. Ptám se poslanců
Sněmovny národů zvolených ve Slovenské
republice, kdo souhlasí s uvedeným pozměňujícím
návrhem, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
(osmnáct.) osmnáct.
Kdo je proti? (Třicet dva.) Děkuji. Třicet
dva.
Zdržel se někdo hlasování? (Deset.)
Děkuji. Deset.
Nyní bude hlasovat česká část
Sněmovny národů. Kdo je pro tento pozměňující
návrh, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
(Nikdo.) Nikdo.
Kdo je proti? (Padesát devět.) Děkuji. Padesát
devět.
Zdržel se někdo hlasování? (Tři.)
Děkuji. Tři. Ani tento pozměňující
návrh nebyl přijat.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
E. Valko: Paragraf 4 uvodzujúceho zákona - pán
poslanec Mandler navrhol vypustiť odst. 1 a 2, tzn. z čl.
5 ústavného zákona č. 143/1968 Zb.
v navrhovanom znení tisku 392. Chcel by som tu doplniť
svoj včerajší výklad k tomuto ustanoveniu,
a to v jednom význame. Jedným z určujúcich
znakov suverenity, zvrchovanosti republiky je okrem iného
i viac bodov. Je to predovšetkým sústava najvyšších
orgánov - tá existuje. Štátne symboly
- existujú. Piatym je štátne občianstvo.
Dávam na uváženie, že v prípade
vypustenia by následok bol taký, aký bude.
Ďalej ešte upozorňujem, že v súčasnej
dobe platia na území i Slovenskej republiky i Českej
republiky dva zákony Českej národnej rady
a Slovenskej národnej rady, ktoré hovoria o nadobudnutí
štátneho občianstva republík. Cez toto
občianstvo sa potom vysvetľuje občianstvo ČSFR,
pretože občianstvo ČSFR do dnešného
dňa nie je právne upravené. Vypustením
týchto dvoch článkov by sme nemali upravené
občianstvo ČSFR. Na základe týchto
okolností teda ústavnoprávny výbor
nedoporučuje prijatie tohto pozmeňovacieho návrhu.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ptám se poslance Mandlera,
zda po tomto vysvětlení pana zpravodaje trvá
na svém pozměňujícím návrhu.
(Ano.) Ano.
Hlasovat budou nejprve poslanci zvolení do Sněmovny
lidu. Ptám se poslanců zvolených do Sněmovny
lidu, kdo je pro tento pozměňovací návrh,
nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. (Sedm.) Sedm.
Kdo je proti? (Šedesát tři.) Děkuji.
Šedesát tři.
Zdržel se někdo hlasování? (Čtyřicet
osm.) Děkuji. Čtyřicet osm.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů,
nejprve slovenská část. Kdo je pro tento
pozměňující návrh, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. (Jeden.) Jeden.
Kdo je proti? (Padesát tři.) Děkuji. Padesát
tři.
Zdržel se někdo hlasování? (Šest.)
Děkuji. Šest.
Nyní prosím poslance Sněmovny národů,
zvoleně v České části. Kdo
je pro uvedený pozměňovací návrh,
nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. (Šest.)
Šest.
Kdo je proti? (Třicet jedna.) Děkuji. Třicet
jedna. Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet
pět.) Děkuji. Dvacet pět.
Návrh nebyl přijat.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
E. Valko: Ďalší pozmeňovací návrh
k tomuto ustanoveniu mal poslanec Kudláček, ktorý
navrhuje nasledujúce znenie: "občan každej
z obidvoch republík je zároveň občanom
ČSFR." Čiže navrhuje vypustiť slovo
"štátny". Okrem pripomienok, ktoré
som uviedol pred chvíľou, upozorňujem na jednu
závažnú vec, pokiaľ by došlo k vypusteniu.
V článku 42 Listiny, ktorá tvorí integrálnu
súčasť s týmto zákonom, sa hovorí,
že pokiaľ Listina používa pojem "občan",
rozumie sa tým štátny občan ČSFR.
Keď spojíme pri výklade obidva tieto pojmy,
zistíme, že keď tam necháme len"občan",
má to význam štátny občan ČSFR,
takže by to vyzeralo, že každý z občanov
obidvoch republík je štátnym občanom
ČSFR. Z tohto dôvodu neodporúčame ako
ústavnoprávne výbory tento pozmeňovací
návrh.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Budeme hlasovat o pozměňovacím
návrhu. Opět hlasuje nejprve Sněmovna lidu.
Kdo z nich souhlasí s návrhem, nechť zvedne
ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. (Třicet pět.)
Třicet pět.
Je někdo proti? (Dvacet čtyři.) Dvacet čtyři.
Zdržel se někdo hlasování? (Padesát
devět.) Padesát devět.
Sněmovna lidu s návrhem nesouhlasí.
Nyní bude hlasovat Sněmovna národů,
nejprve její česká část.
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku! (Hlasuje
se.) (Dvacet čtyři.) Dvacet čtyři.
Kdo je proti? (Dvanáct.) Dvanáct.
Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet šest.)
Dvacet šest
Nyní hlasují poslanci Sněmovny národů
zvolení ve Slovenské republice. Kdo je pro tento
návrh, nechť zvedne ruku! (Nikdo.) Nikdo.
Je někdo proti? (Třicet devět.) Třicet
devět.
Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet jedna.)
Dvacet jedna.
Takě tento návrh nebyl přijat.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
E. Valko: Ďalší pozmeňovací návrh
k ustanoveniu § 5 Listiny má poslanec M. Világi,
ktorý navrhuje vrátiť celý odstavec
1 do § 5 tak, ako je v tlači č. 392. Túto
skutočnosť som do určitej miery rozviedol vo
včerajšom vystúpení. Čo nás
k tomu viedlo? Doplnil by som, že ani porada expertov nedošla
k názoru, že by sa malo toto ustanovenie vrátiť.
Časť článku 1 je inkorporovaná
do článku 25, odstavec 1 a pokiaľ ide o Listinu,
domnievame sa, že táto problematika musí byť
riešená a mala by byť jednoznačne riešená
v ústave. Toto je Listina základných ľudských
práv a slobôd. Problematika musí byť
riešená v ústavách ako otázka
štátotvorná a otázka toho, kto tvorí
poslancov, ktorá na tom pracovala, neodporúča
tento pozmeňovací návrh prijať.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: o návrhu hlasuje nejprve
Sněmovna národů, česká část.
Ptám se poslanců zvolených v České
republice do Sněmovny národů, kdo je pro?
(Hlasuje se.) (Šest.) Šest.
Je někdo proti? (Devatenáct.) Devatenáct.
Zdržel se někdo hlasování? (Třicet
čtyři.) Třicet čtyři.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů
zvolení ve Slovenské republice. Ptám se kdo
je pro? (Hlasuje se.) (Třináct.) Třináct.
Je někdo proti? (Dvacet tři.) Dvacet tři.
Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet pět.)
Dvacet pět.
Sněmovna národů s návrhem nesouhlasí.
Nyní bude o návrhu hlasovat Sněmovna lidu.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu je pro uvedený
pozměňovací návrh? (Hlasuje se.) (Dvacet
dva.) Dvacet dva.
Je někdo proti? (Třicet.) Třicet.
Zdržel se někdo hlasování? (Šedesát
sedm.) Šedesát sedm.
Návrh nebyl přijat.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
E. Valko: Vzhľadom k tomu, že boli niektoré zmeny
v preambuli, prosím poslanca Ševčíka,
aby sa ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
V. Ševčík: Dámy a pánové,
ještě než vám předestřu
pozměňovací návrhy a zároveň
vyjádřím stanovisko ústavně
právních výborů, vrátím
se několika větami k otázce preambule a její
závažnosti.
Mám dojem, že velká část pozměňovacích
návrhů dost dobře funkci preambule nepochopila.
Ve zprávě, která vám byla dána
do lavic, jsem se snažil vyložit, že preambule
je určitý proklamativní akt, který
ve zhuštěné formě poukazuje na prameny,
z nichž se pozdější práva odvozují
a z tohoto hlediska také musí jít o proklamaci,
která je vyvážená.
Jakýkoli zásah do preambule znamená rozkolísání
všech hodnot, na které preambule poukazuje, stejně
tak i otřesení systematiky, která na ně
ve zvláštní části navazuje. Proto
prosím, abyste tyto okolnosti při úvahách
o změnách brali v potaz.
Jde o pozměňovací návrhy podané
především poslancem Blažkem, a to ve třech
směrech. Navrhuje, aby ve 4. větě preambule
za slovo "potlačovaný" byl doplněn
text, který by zněl: "a vyjadřuje lítost
nad všemi obětmi zvůle totalitní moci
a uznáni všem, kdo jí kladli odpor."
V páté větě navrhuje, aby za slovo
"národy" byl doplněn text znějící:
"a zavazující se přispět k tomu
ze svobodně vůle občanů ČSFR
a se zřetelem k možnostem ČSFR. "
Větu šestou - za slovo "sebeurčeni"
navrhuje doplnit dalším textem, který zní:
"Při respektu k právům všech národností
a etnik na území ČSFR, jak je stanoví
tato listina, ústava a zákony ČSFR. "
Už z textu, tak jak jsem jej přečetl, je zřejmé,
že nerespektuje ani základní skladbu preambule,
že jde o doplňky několika větami, které
navíc z rámce obvyklého u takových
prohlášení zcela zřetelně vykračují,
a to podrobnostmi poukazujícími na text. Ústavně
právní výbory dospívají k závěru,
že není důvod, aby původní návrh
změnily.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ptám se poslance Blažka,
zda po tomto vysvětlení trvá na pozměňujícím
znění preambule?
Poslanec SN A. Blažek: Ano.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Budeme hlasovat o návrhu.
Formulace poslance Blažka jste slyšeli. Nejprve bude
hlasovat Sněmovna národů česká
část.
Kdo je pro změny v preambuli, ve smyslu pozměňovacího
návrhu poslance Blažka, nechť zvedne ruku! (Šest.)
Šest.
Kdo je proti? (Dvacet devět.) Dvacet devět.
Kdo se zdržel hlasování? (Třicet dva.)
Třicet dva.
Nyní budou hlasovat poslanci zvolení ve Slovenské
republice. Kdo je pro uvedený návrh, nechť
zvedne ruku. (Osm.) Děkuji. osm.
Kdo je proti? (Čtyřicet.) Čtyřicet.
Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet.) Dvacet.
Nyní bude hlasovat Sněmovna lidu. Kdo je pro uvedený
návrh? (osm.) osm.
Kdo je proti? (Padesát šest.) Padesát šest.
Kdo se zdržel hlasování? (Padesát čtyři.)
Padesát čtyři.