Středa 9. ledna 1991

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní má slovo poslanec Šamalík. Než mu předám slovo, chtěl bych vám říci jenom jednu poznámku k tomu, co říkal pan poslanec Lux. Situace včera se vyvíjela dosti dramaticky, připomínám zde jenom stanovisko poslance Anderka, který prohlásil, že pokud nebude jeho pozměňovací návrh přijat, že on nemůže hlasovat pro ústavní listinu jako celek. Ze stanoviska těch, kteří takovýto pozměňovací návrh formulovali se zdálo, že mají takovéto zásadní stanovisko. Protože jde o ústavní zákon, který vyžaduje schválení třípětinové většiny všech poslanců v obou sněmovnách i v obou částech Sněmovny národů, mohla by vzniknout skutečně neřešitelná situace.

Poslanec SN F. Šamalík: Dámy a pánové, já se musím trochu omluvit, protože se teď vrhnu trochu do teorie. Ne ze své vůle, ale abych reagoval na to, co tady včera říkal poslanec Kroupa. V podstatě bychom vlastně neměli mluvit o přirozených právech, neboť všechno to, o čem zde jednáme se vztahuje ke společenské smlouvě, jíž se zakládá společnost a stát a právě touto společenskou smlouvou to, co bylo určeno jako přirozeně, se nám vrací ve formě státního zákona, jako něco pozitivistického. Ale to neznamená, že se přirozenost ztrácí. V podstatě jde o to, že formulujeme-li něco jako přirozeně právo, pak to znamená, že zde a tím je každý státní zákon legitimován. Stejně tak princip občanství, který získáme společenskou smlouvou je něčím, co předchází státu v tom smyslu, že každá státní moc se jako demokratická moc legitimuje pouze tehdy, jestliže je založena na principech občanství. Říkám to proto, protože z přirozenoprávní doktríny lze vyvodit jak demokratický systém, tak systém zcela autokratický. Jestliže se v minulosti zdůrazňovalo, že zákon je zákon, pak se zdůrazňoval právě zákon bez této hloubkově legitimace. Toto nebezpečí tady samozřejmě existuje vždy. Pokud jde o to, zda svoboda je právem, pak samozřejmě v právní doktríně je svoboda přirozeným stavem. První věta společenské smlouvy zní, že člověk se narodil svobodný a všude je v poutech. U Hobbese je svoboda přirozeným stavem, který však vede k "válce všech proti všem", takže v jeho pojetí společenské smlouvy se ji lidé vzdávají ve vlastním zájmu ve prospěch vladaře.

Jestliže to bereme takovým způsobem, pak bychom měli tuto svobodu i občanská práva brát jako to, co je skutečně nejsuverénnější v celé společensko - politické konstrukci. Mluvíme o tom, že stát je suverénní, ale máme na mysli suverenitu vůči jiným státům, mluvíme o suverenitě lidu, ale tato suverenita, jak státu, tak lidu musí ustupovat před základními ideály, tj. před komplexem občanských a politických práv.

Chtěl bych ještě reagovat na námitku proti vazbě státu na výlučnou ideologii či vyznáni. Tady poslanec Kroupa argumentoval Haykem s tím, že demokratické hodnoty jsou ideologií. Já o tom vůbec nepochybuji. Jenže pro Hayka je tato ideologie záležitosti občanské společnosti, nemůže být záležitostí státu. Stát může přikazovat jedině to, abychom dodržovali zákony. To je jeho základní funkce, ale nemůže nás vést nebo nutit k tomu, abychom milovali demokracii či vyznávali pouze demokratické ideály. V tomto smyslu je to záležitosti občanské společnosti, abys z určitě ideologie, na níž byla budována, udělala všeobecnou ideologii. Stát se nesmí vměšovat do toho, aby určitým způsobem přímo formoval či dělal kvalitu občanů závislou na tom, zda jsou nebo nejsou v tomto poměru k vládnoucí ideologii.

Mimochodem, Hayek sám podle mého názoru je pro nás prorokem dost špatným, protože my děláme vlastně to, co Hayek vehementně odmítá, tj. tvoříme zákony, děláme racionální zákonodárství, což v haykovské koncepci je samozřejmě prolomením liberálního principu. Neboť podle něho mají být zákony produktem vlastní činností soudů, tedy systémem precedentů apod.

Říkám to ještě z těchto důvodů: když už bychom rozlišili práva přirozená a práva občanská, pak jde o problém, že na jedné straně nám jde o tuto proměnu přirozených práv a na druhé straně o systém práv, která nejsou formulována jako přirozená, ale která získáváme v důsledku toho, že jsme se stali společností a že máme stát. Tady samozřejmě je velký problém a ten není nový. Už u Rousseaua máme např. problém vlastnictví nikoli jako právo přirozené, neboť hluboce poznal, že vyrůstá z procesu práce, že je produktem civilizace. Na rozdíl od Locka, který vlastnictví pojal jako právo přirozené. Tam se už objevuje problém, který před námi vyvstává jako rozdíl mezi základními občanskými a lidskými právy a právy hospodářskými, kulturními apod., tedy právy druhé kategorie.

Chtěl bych říci, že tato otázka, která tehdy trápila nekonečně tehdejší myslitele, by měla trápit i nás, tj. jak se má individualismus základních společenských práv, jak se má "já" přeměnit v"my", v my smysluplný, solidarizující kolektivismus.

Domnívám se, že v celé koncepci, kterou vyrovnáváme individualismus, jak je formulován v prvních částech, bychom měli velmi přesně vycházet z toho, že ta občanská práva, když už je nemůžeme formulovat jako "přirozená", by měla mluvit o naší morální a jiné kvalitě, o tom, jak jsme schopni pochopit naši vzájemnou odpovědnost.

Máme tam i tezi "vlastnictví zavazuje". Včera se zde vyskytla námitka proti pojmu "bezplatné zdravotnictví" a nahrazoval se nešťastně "hrazené státem". Ale to nebude přece hrazené státem, bude to náš vlastní solidární přínos. Domnívám se, že právě zřetel k těmto principům solidárnosti musíme nějakým způsobem vsunout do všech textů. V této souvislosti se mimochodem přikládám k tomu, aby právo na práci bylo do formulací listiny zahrnuto. Proto tedy myslím, že pozměňovací návrhy poslance Kroupy z tohoto hlediska neobstojí.

Poslanec Kříž měl námitky proti pojmu "samosprávná tradice". Řekl, že samospráva a demokracie jsou v podstatě synonyma. Není to tak. V našich vlastních dějinách samospráva předbíhá demokracii. Má u nás větší tradici, než tradice demokracie. To je jedna věc. Za druhé demokracie a samospráva nejsou totožné. Vezmeme-li např. francouzský systém, pak vidíme, že je to sice demokracie, ale celý samosprávný systém je výrazně etatistický a centralistický.

Jestliže skutečně vycházíme z toho, abychom princip občanství povýšili i na princip svobodných obcí a ostatních celků, pak je zcela na místě, aby pojem samosprávy tam zůstal.

Teď k celkově preambuli. Ta podle mého názoru je vyvážena i z hlediska estetického a zatěžovat některé články jako např. odkaz na to, jaký byl starý režim, nebo rozvíjení těch věcí, které se týkají suverenity práva na sebeurčení Českého a Slovenského národa, mění těžiště. V jakém smyslu? Jádrem skutečně musí být přirozená a občanská práva. Na nich pro nás, pro oba národy a všechny národnosti je základní. Princip sebeurčení národů, proti němuž tady byly také námitky, je podřazeným principem, ale nekonečně důležitým právě vzhledem k tomu, co musí být zdůrazněno. Myslím, že právě my, kteří máme tak rozháranou tradici, bychom měli do textu zahrnout to, že právě tyto dva národy v nesmírně těžkém a obtížném zápasu s velkým úsilím se staly národy, které se jako národy uvědomily a vytvořily si svůj vlastni stát.

Další dodatky v podstatě rozvíjeli to, co je obsaženo v textu preambule. Já se proto domnívám, že rozvíjet je do dalších souvislostí je z tohoto hlediska zbytečné, tím spíš, že nám musí jít o to, abychom se zároveň vyhnuli, když už tady máme silnou tendenci k liberalismu, i silné tendenci k jakobinismu, tj. k takovému pojetí demokracie, která kvantitativní převahu chápe jako rozhodující převahu, zatímco odkaz na přirozená a občanská práva nás musí vést k vědomí, že naše svoboda, svoboda všech, je potvrzována právě svobodou těch, kteří jsou menšinou.

Jestliže to bereme z tohoto hlediska, pak je před námi dnes výzva k tomu, abychom vkročili do budoucnosti s přesvědčením, že to, co děláme, že chartu, kterou přijímáme, přijímat musíme s vědomím, že se v ní každý musí najít. Že nemůžeme vytvářet žádné menšiny, pro něž by situace byla odlišná, jiná, nesnesitelná, nebo něco podobného. Tahle rovnost a tento princip rovnosti, ta tolerance, která je v tom obsažena, by myslím měla charakterizovat i celou naší příští práci. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Uhl, připraví se poslanec Roman.

Poslanec SN P. Uhl: Pane předsedo, pane předsedající, paní a pánové, ve zprávě společného zpravodaje Sněmovny národů k ústavnímu zákonu o Listině svobod, kterou projednáváme, je na straně 40 uvedeno, že nebyl přijat návrh výborů branných a bezpečnostních na přidání dalšího odstavce ve znění (týká se to dosavadního článku 17): "Církve a náboženské společnosti jsou odděleny od státu". Ústavně právní výbory jsou toho názoru, že úprava vztahu mezi církví a státem jde nad rámec daný listině a svou povahou i významem náleží do ústavy.

Nemohu souhlasit s tímto stanoviskem výborů ústavně právních už proto, že v článku 21 dosavadního číslování podle tisku 392 je uvedeno, že politické strany a politická hnutí, jakož i jiná sdružení jsou oddělena od státu. Domnívám se, že postavení církví a náboženských společností je v našem státě analogické postavení politických stran, politických hnutí a jiných sdružení. Jsem přesvědčen o tom, že zařazení tohoto ustanovení do listiny by pouze posílilo to, co je uvedeno v článku 2, a sice že stát má být založen na demokratických hodnotách a nesmí se vázat ani k výlučné ideologii, ani náboženskému vyznání - ať už toto ustanovení podle článku 2 bude přijato v této či pozměněné podobě. Posílilo by to také přesvědčení vyjádřené v článku 3, že základní práva a Svobody se zaručuji všem bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství.

Chtěl bych připomenout, že požadavek nikoli na oddělení církví od státu, ale přímo na odluku církví od státu, což by byl zřejmě další krok, který by v legislativní práci mohl následovat, byl vysloven už před třemi roky v petici, jejímž autorem byl katolický aktivista Augustin Navrátil, signatář Charty 77. Petici tenkrát podepsalo více než půl miliónu lidi, a to naprostou většinou katolických křesťanů, ale také křesťanů jiných vyznání a podpořili ji i lidé bez vyznání, včetně mnohých signatářů Charty.

Je mi známo, že situace se nyní změnila, vztahy mezi církvemi a státem se upravují. Chtěl bych zdůraznit, že tento návrh, který oficiálně podávám jako pozměňovací návrh a předal jsem ho písemně, neznamená v žádném případě oddělení církve od společnosti, stejně tak jako ustanovení, které budeme schvalovat o politických stranách a které předpokládá oddělení politických stran od státu, nepředpokládá pochopitelně oddělení politických stran od československé společnosti. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Roman, připraví se poslanec Hanák.

Poslanec SN L. Roman: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne poslankyne, vážení kolegovia poslanci, vážení hostia, máme tu pred sebou dokument, podľa ktorého má byť usporiadaný život v našej spoločnosti vo všetkých jeho prejavoch. Dokument, ktorý vychádza z ideálov ľudského života, z prirodzených morálnych zásad a základných princípov spravodlivosti.

Cieľom našej politiky má byť teda všeobecné dobro a služba verejnosti, ktorá má na zreteli všeobecné záujmy. Konsolidované štáty boli a budú vždy dielom zrelosti národov. Suverenita, ktorá označuje vlastnosti moci, patrí predovšetkým národom ako organickým nositeľom moci a len v odôvodnenej forme patrí štátu ako orgánu a vykonávateľovi štátnej moci. Základom jednoty štátu je v prvom rade jednota národa, základom jednoty zloženého štátu je jednota vôle národov zveriť časť svojej kompetencie, nie suverenity - ako nám to mnohí nahovárajú - spoločným orgánom tohto zloženého štátu. Reálny politik nemôže byť nikdy bez ideológie, ale nemôže byť ani v takom zaujatí svojej ideológie, že by pre ideológiu obetoval záujmy vlastného národa. Kým o rýdzosti čestných českých politikov nepochybujem ani v najmenšom, hoci sa formálne hlásia ku geopolitickým názorom a teóriám, o niektorých slovenských politikoch sa dá kedykoľvek pochybovať. Sám sa o tom presviedčam takmer denne i na pôde tohto parlamentu. Viem, my Slováci sa nemáme čim chváliť, veď keď nás chytí pocit malosti, túžby po majetku, snažíme sa dosiahnuť viac, než nám Slovensko môže poskytnúť, píšeme a hovoríme inak, odnárodňujeme sa, hľadáme záujmy a ciele, dávame sa do služieb druhým. Pravdaže, v každej etape historického vývoja nájdeme zdôvodnenie. otázka národnej suverenity nie je problém politickej oportunity. Keby sme mali zaniknúť v národnom, malo by to zmysel vzdorovať storočia cudzím nadvládam, malo by zmysel znášať z toho vyplývajúce útrapy?

Preto musíme vychádzať z prirodzeného práva oboch národov na vlastný život vo všetkých jeho dôsledkoch. Je to len prirodzené, že najvyššou ambíciou národa, a to každého národa, je vlastná nezávislá štátnosť. Preto nemôže byť pre nás Slovákov - a som presvedčený, že ani pre Čechov - prijateľná nijaká politická koncepcia, ktorá by znamenala zánik sebaurčovacieho práva každého národa. Ak sme sa však rozhodli pre spoločný štát a chceme v ňom zotrvať i v budúcnosti, vyšlo to a musí to vychádzať zo slobodnej vôle oboch našich národov. Musíme sa pridržať hierarchických potrieb každého z týchto národov, je to dôsledok logického myslenia i dejín.

Preto sa pýtam, prečo chcú niektorí tento zväzok ústavne vyhlásiť za večný, prečo sa vedome chce obidvom našim národom odobrať sebaurčovacie právo, prečo chce o vôli jedného či druhého národa rozhodovať jednotlivec či skupina osôb? Ak tieto dva národy budú v budúcnosti naďalej spolu žiť, trebárs aj v spoločnej Európe, bude to nie preto, že ich k tomu niekto ústavne zaviaže, odoberie im právo slobodného rozhodovania, alebo preto, že jeden druhého sa pridržuje, aby sa oňho staral, keď je to ponižujúce, ale preto, že tieto dva národy budú presvedčené, že je to pre obidvoch prospešné. Ivan Dérer, známy slovenský politik prvej Československej republiky tvrdil, že štátna jednota sa udrží iba vtedy, keď bude spočívať na československej národnej jednote.

A tak ako stvrdená etnická jednota bola predpokladom pre vytvorenie nového československého štátu, jednotný štát stal sa argumentom pre vytvorenie jednotného národa. I dnes sa hovorí o ekonomickej vzájomnosti a o vzájomnom napomáhaní si pri zdolávaní ťažkostí, ktoré prináša so sebou život a hriechy minulosti. Žiaľ, začína sa viac a viac hovoriť o jednote národnej, o akomsi federatívnom národe. Podľa jedných je treba ho vytvoriť, podľa iných jeho existovanie dokonca je už skutočnosťou. Pravda, že od toho nie je ďaleko, aby sme začali popierať národnú identitu; aby tieto politické práva obidvom našim národom, Čechom a Slovákom, boli zabezpečené i do budúcnosti, aby sebaurčovacie právo a národná štátna zvrchovanosť sa nepokladali za dar z milosti, navrhujem za článok 24 zaradiť hlavu III práva národné a ďalšie hlavy a články nasledovne prečísľovať:

1. Národ je organickým nositeľom tej moci a práv, ktoré v praxi vykonáva štát.

2. Český a slovenský národ majú sebaurčovacie právo na vlastný život vo všetkých jeho dôsledkoch.

3. Každý národ má sebaurčovacie právo a môže sa na základe neho slobodne rozhodnúť, že si utvorí slobodný spôsob a formu svojho národného a štátneho života, alebo že sa rozhodne pre spoločný štát vo forme, o akej sa s druhým národom dohodne.

4. Zakazuje sa akékoľvek obmedzovanie práv jedného národa druhým.

5. Zvrchovanosť národnej republiky vychádza zo sebaurčovacieho práva národov, zvrchovane zloženého spoločného štátu, vychádza zo sebaurčovacieho práva obidvoch národov a zo zvrchovanosti ich vlastných národných štátnych útvarov.

6. V rámci spoločného štátu obidva národy majú právo na uplatnenie práva na sebaurčenie referendom, ktoré je povinný vyhlásiť prezident spoločného štátu na návrh zákonodarného orgánu príslušnej republiky najneskôr do deväťdesiatich dní od podania návrhu.

7. Referendum sa uskutočni v tej národnej republike, kde sa na jeho konaní dohodli jej zákonodarné zbory.

8. Výsledky referenda v rozsahu sebaurčovacieho práva každého národa o zvrchovanosti jeho národnej republiky zaväzujú obidve národné republiky i republiku spoločného štátu.

9. Majetok spravovaný republikou zloženého spoločného štátu prechádza do vlastníctva tej národnej republiky, na ktorej území sa nachádza.

10. Štátne finančné aktíva a pasíva republiky spoločného štátu, menové rezervy jej štátnej banky a spoločné hmotné rezervy sa rozdelia medzi obidve národné republiky v pomere podľa počtu obyvateľov.

Vážené dámy, páni, vieme, že musíme stavať pred spoločnosť a štát zásadu plného rozvoja bytostných síl každého člena či občana, realizáciu potenciálu jeho osobnosti a zásadu mravnej zodpovednosti za všetkých príslušníkov tohto štátu. Tejto zásady sú si zrejme vedomí i príslušníci národnostných menšín, keď obhajujú svoje práva. Postup Českého a Slovenského národa voči menšinám je prakticky daný našou vlastnou skúsenosťou pod Rakúsko-Uhorskom. Čo sme nechceli my, aby nám robili, nebudeme to robiť ani my im.

Avšak článok 26 prerokovávaného ústavného zákona prekračuje hranicu princípov Charty ľudských práv a slobôd i Kodaňskej konferencie o ľudskej dimenzii. Práva národností sú v predkladanom návrhu ústavného zákona tak rozsiahle koncipované, že sa prakticky dostávame do stavu, kedy o národných právach budú rozhodovať národnostné menšiny, možno i etnické skupiny, ktoré žijú na teritóriu tohto štátu.

Som za práva a spravodlivosť pre každého, avšak národy musia byť samy strojcom svojho osudu; keď sa toho domáhame v rámci medzinárodného spoločenstva, o to viac to platí vnútroštátne.

Vychádzajúc z týchto skutočnosti navrhujem tieto zmeny hlavy práva národnosti - to je článok 25, bývalý 26 - v tomto znení:

1. občanom patriacim k národnostným menšinám a etnickým skupinám sa zaručuje slobodne vyjadrovať, uchovávať a rozvíjať svoju etnickú, kultúrnu a jazykovú svojbytnosť.

2. občania patriaci k národnostným menšinám a etnickým skupinám majú predovšetkým právo slobodne užívať svoj materinský jazyk v súkromí

i na verejnosti, zakladať a udržovať svoje vlastné vzdelávacie, kultúrne a náboženské inštitúcie, organizácie a spolky, žiadať dobrovoľné finančné a iné príspevky a verejnú podporu, rozširovať informácie, mať k nim prístup a vymieňať si ich vo svojom materinskom jazyku.

3. Výkon práv príslušníkov národnostných menšín a etnických skupín nesmie byť na ujmu obyvateľstva národov.

4. Podrobnosti budú stanovené príslušným národným zákonodarstvom.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP