2. den jednání - středa 9. ledna 1991
(Pokračování schůze v 9.52 hodin.)
Přítomno: | 134 poslanců Sněmovny lidu |
67 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
68 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Omluvení poslanci:
Sněmovny lidu: Adámek, Balgavý, Dienstbier
J. st., Dlouhý, Hrušínský, Jambor, Kakačka,
Kessler, Klaus, Kňažko, Kováč, Langoš,
Mller, Musílek, Richterek, Záležáková
Sněmovny národů zvolení v České
republice: Devátý, Matochová, Ovčačíková,
Parkánová, Pernica J., Skalický, Šolc,
Tichý
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Čalfa, Kočtúch, Mečiar,
Pánis, Peter, Slota, Vicen
(Řízení schůze převzal první
místopředseda FS Z. Jičínský.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
kolegové, pokračujeme v přerušeném
jednání. Omlouvám zpoždění
proti původně ohlášenému začátku
tím, že se musely sejít ještě ústavně
právní výbory, aby projednaly pozměňovací
návrhy, které byly včera v průběhu
diskuse vzneseny.
Bude tedy pokračovat diskuse. Mám jedno přání
na ty, kteří budou vystupovat. Nikdo samozřejmě
nemůže být krácen ve svých právech,
která mu dává jednací řád
a i zákon o poslancích, ale zároveň
si uvědomujeme, že jsme v dost velké časové
tísni. Prosím kolegy, kteří budou
mluvit k návrhům, které již byly předneseny,
aby zkrátili svou argumentaci, aby se neopakovaly shodně
argumenty k jedné a téže věci.
Jako první vystoupí v diskusi poslanec Olej, připraví
se poslankyně Nazari.
Poslanec SN J. Olej: vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, dámy
a páni, budem rešpektovať požiadavku, ktorú
predniesol prof. Jičínský a budem veľmi
stručný. odporúčam doplniť článok
33 ústavnej listiny v odseku 1, v ktorom sa hovorí
o tom, že každý má právo na vzdelanie.
odporúčam doplniť túto vetu: "Každý
má právo na vzdelanie podľa najnovších
dostupných vedeckých poznatkov." Nazdávam
sa, že toto právo treba limitovať v uvedenom
smere - stav nášho školstva je jasným
dôkazom, že tento článok treba takto
doplniť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Vystoupí
poslankyně Nazari, připraví se poslanec Sokol.
Poslankyně SL M. Nazari - Buřivalová: Vážené
předsednictvo, kolegyně a kolegové, nechci
dát pozměňovací návrh. To hned
úvodem jako jediný světlý bod. Přesto
věřím, že to nebude ztracený
čas.
Přijímáme dnes listinu, která deklaruje
práva a svobody a má být skvostem mezi zákony,
které tyto sněmovny přijaly a ještě
přijmou. V průběhu včerejší
rozpravy zaznělo mnoho myšlenek na podporu přijetí
listiny i pozměňovacích návrhů,
které by měly zvýšit - možná
i snížit - kvalitu, či zkrášlit
tento dokument. Dlouho jsem váhala s mým příspěvkem
mezi parlamentním legislativním přístupem
a Hippokratovým slibem, který mne celoživotně
profesně zavazuje. Převládl druhý.
V článku 32 předloženého tisku
392 nebo článku 31 ve smyslu dodatků a změn
je zakotveno právo na ochranu zdraví, právo
na bezplatnou zdravotní péči a zdravotní
pomůcky na základě veřejného
pojištění za podmínek, které
stanoví zákon. Listina je koncipována tak,
že zachování jí stanovených práv
je vůči každému - a tedy i vůči
státu - vynutitelné, a to prostřednictvím
nezávislého soudnictví či garancí
Ústavním soudem. Zatím je ale nemáme.
Ptám se, jak si může v následujících
dnech či měsících nemocný občan
vynutit vůči státu jedno ze základních
práv zakotvených v listině, tj. právo
na zdravotní péči, kterou zatím provádí
zákon číslo 20 z roku 1966, když víme,
že tento zákon je překonaný odborně
i politicky a veřejné pojištění
jako podklad deklarované bezplatné zdravotní
péče zatím rovněž neexistuje.
Proč se ptám? Protože přistup k listině
v případě článku 32 mi připadá
jako illusion de javue. Vzniklá představa o státě,
ve kterém v současnosti i blízké budoucnosti
žijí jen zdraví lidé se zbytečně
vyspělými a dobře zabezpečenými
zdravotními službami. Víme, že opak je
pravdou.
Již včera zde zaznělo - i když v jiné
souvislosti - že v loňském roce u nás
zemřelo více lidi, než se narodilo. Ptám
se proto, protože nemoc, event. smrt nečeká
a nemůže čekat na přijetí zákonů
či vybudování zdravotní sítě
za 5 či 10 let. Je nesmiřitelná a bezcitná.
Mezi tyto dvě kategorie - mezi nemoc a smrt - lze vložit
jen to, co nazýváme zdravotní péče,
v užším slova smyslu léčba.
Bude-li listina schválena, již v okamžiku schválení
nebude v článku 32 platit, a to na dlouhou dobu,
neboť potřebná dostupná bezplatná
zdravotní péče - je lhostejné, jak
to nazveme - zvláště v některých
oblastech medicíny není a ještě dlouho
nebude dostupná pro všechny naše občany,
spíše naopak. Jako příklad mohu uvést
chirurgické léčení kardiovaskulárních
chorob, což je zdaleka nejčastější
příčina úmrtí našeho obyvatelstva.
Vyjímám z materiálu docenta Černého,
přednosty jednoho z pěti kardiochirurgických
center v ČSFR. Provedlo-li se ročně v naší
republice 1 580 srdečních operací a skutečná
minimální potřeba je 5x vyšší,
tedy 7 500 operaci, znamená to, že přes šest
tisíc nemocných je každoročně
odsouzeno k rychlé nebo pomalé smrti. Možností
operačního léčení však
tento problém nekončí. Je zde potřeba
předchozí diagnostiky, a to na speciálním
rentgenovém přístroji, jehož cena se
pohybuje kolem 30 milionů devizových korun.
Dnes je situace brněnského kardiochirurgického
centra, které provádí největší
počet srdečních operací v našem
státě s nejlepšími operačními
výsledky, natolik závažná, že každým
okamžikem hrozí zastaveni diagnostiky srdečních
chorob - a tedy i chirurgické léčby - jen
proto, že diagnostický přístroj je natolik
amortizován po 12 letech užívání,
že je pro poruchy často mimo provoz. Na toto vyšetření
čekají stovky nemocných z obou moravských
krajů, neboť zatímco v českých
krajích je těchto přístrojů
12 a na Slovensku 5, na Moravě existuje jeden jediný.
Je samozřejmé, že při takovémto
vybavení kardiocentra se mnozí nemocní tohoto
vyšetření pro pokročilost své
choroby již nedočkají. Stejně tak se
řada nemocných nedočká potřebné
zdravotní péče v brněnské fakultní
nemocnici, která na dokončení a zprovoznění
staveb v roce 1991 potřebuje 350 milionů, které
stojí jako vykřičník proti přiděleným
50 miliónům, které nestačí
ani na zakonzervování stavby. - Vyjmuto z materiálu
ředitele fakultní nemocnice Bohunice dr. Vachka.
Řada pozměňovacích návrhů
se včera týkala ochrany nenarozeného dítěte.
Zatím ale těm narozeným nejsme schopni zabezpečit
potřebnou zdravotní péči. Jako příklad
uvedu z materiálu doktora Lavického, ředitele
Fakultní dětské nemocnice v Brně,
oddělení neuronatologie, kde dochází
k situacím, kdy lékař rozhoduje o tom, které
dítě napojí, nebo nenapojí na respirátor,
čímž vlastně rozhoduje o jeho životě
jen proto, že tato fakultní dětská nemocnice
vlastní 7 respirátorů již značně
opotřebovaných a na nové investice nebyla
vyčleněna na letošní rok ani jedna koruna.
Situace je o to tristnější, že ve všech
případech jde o výuková centra vysokoškoláků,
kteří se v nedůstojných podmínkách
a v nedostatečně vybaveně fakultní
nemocnici připravují na své budoucí
povolání.
Jestliže deklarujeme v listině základní
práva a svobody, které mají být prostředkem
k uchování a kultivaci lidského potenciálu,
tudíž potenciál zdraví jako jednoho
ze základních předpokladů člověka
pro jeho činnost a bytí, je potřebné
se zabývat myšlenkou, jak překlenout období
mezi dědictvím uplynulých let, schválením
Charty a přijetím nových republikových
prováděcích zákonů, neboť
zdravotnictví v tomto státě je v tak hluboké
krizi a tísni, že ve velmi krátké době
- a v Brně přibližně v druhé
polovině letošního roku - bude schopno poskytovat
zdravotní péči jen ve vitální
indikaci, tj. v případě ohrožení
života, a takto není pojato právo na zdravotní
péči v dnes přijímané listině.
Mohu vás ubezpečit, že nemocné - a každou
minutu to může být kdokoli z nás - ale
ani zdravotníky v podmínkách reality nebude
zajímat deklarované právo na zdravotní
péči, nýbrž realita sama. A to je smyslem
mého expozé, upozornit Federální shromáždění
a představitele všech vlád, že dodnes,
přesto, že zdravotníci volají a varují,
nebyla na úrovni vrcholných orgánů
vytvořena Rada péče o zdraví, která
by zabezpečovala realizaci evropské varianty WHO,
to je zdraví pro všechny do roku 2000, aniž by
zasahovala do kompetence republik. Právě Rada péče
o zdraví by měla být garantem článku
31 respektive 32 Charty.
Co říci závěrem? Bojím se,
a nejen já. Mám strach o nemocné, mám
strach z toho, že pro jistoty občanů v tak
citlivě sféře, jako je poskytování
léčebné péče, o jejíž
budoucnosti nejsou ani dostatečně informováni,
je deklarace o tomto právu málo. Je to skvost z
papíru, podbarvený strachem. Přitom osvobozeni
od strachu byla svého času jedna ze čtyř
vyhlášených svobod prezidentem Roosweltem.
A tak mi dovolte, abych se zeptala naposledy u vědomí
současné situace ve zdravotnictví: Co budou
psát lékaři do úmrtních listů
jako causa mortis? Totalitní režim, přechod
na tržní ekonomiku, neschopnost zastupitelských
sborů či vlád, ministerstvo zdravotnictví,
když z dosavadního přístupu k této
problematice jde o naprosto nedostatečně pochopeni
hodnoty zdraví, a to v předstihu před vznikem
neřešitelných problémů. Děkuji
vám za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Sokol, připraví se poslanec Ivan Fišera. Tomu
dávám slovo přednostně, protože
má důležitý zprostředkující
návrh v bodě, který včera byl předmětem
největšího sporu v plénu a o tomto zprostředkovacím
návrhu už jednali ústavně právní
výbory. Čili bude vhodné, aby si poslanci
mohli tento návrh promyslet.
Místopředseda SN J. Sokol: Pane předsedo,
pane předsedající, vážené
Federální shromáždění,
zákon, který projednáváme, je velmi
obtížný, složitý. Jedni v něm
vidí spíš - jak řekla moje paní
předřečnice - skvost, druzí jakési
hnízdo plné dračích vajec a třetí
praktický argument, který nám má pomoci
k tomu, abychom mohli začít budovat nový
právní řád.
Já zcela souhlasím s pani doktorkou, že tento
zákon neuzdraví nemocně, neopraví
životni prostředí, nezachrání
to, co se nám ve státě hroutí. Ale
může k tomu pomoci. Je k tomu jakýmsi krokem.
Prosím vás, abyste v něm viděli tuto
praktickou stránku. Stránku jistého základu,
jistě přípravy, jistého rámce.
Včerejší debata byla nejenom dlouhá,
ale místy hodně dramatická. V každém
dobrém dramatu následuje katarze. Chtěl bych
k ní drobným příspěvkem přispět.
Zdá se mi, že tady toto drama se odehrávalo
kolem několika pojmů, které lze vykládat
několikerým způsobem. Jistá nedůvěra,
která tu mezi námi je, působí, že
jsou vykládány pro druhou stranu, často nepříznívým
způsobem. Zdá se mi, že prvním z nich
je pojem bezplatnosti. Bezplatnost ve školství, zdravotnictví
i soudnictví lze vykládat tak, že znamená
osvobození od poplatků při výkonu
práva. Samozřejmě je lze vykládat
i tak, že se utají skutečnost, že tyto
výkony něco stojí. Domnívám
se, ať už hlasování o pozměňovacích
návrzích dopadne jakkoli, že se shodneme na
tom, že v žádném případě
tím neutajíme skutečnost, že soudnictví,
školství i zdravotnictví něco stojí,
že učitele, lékaře i advokáta
je nutno platit.
Druhým pojmem, o kterém se tu poněkud diskutovalo,
je otázka občanství. Domnívám
se, že není možné obejít skutečnost,
že občanství je atributem státu a že
federace je soustátí. Že občanství
republik je uznaný fakt plynoucí ze samé
povahy federace. Ať už pozměňovací
návrhy dopadnou jakkoli, prosím, aby ti, kteří
nebudou ve svých požadavcích uspokojeni, se
přiklonili k tomuto výkladu.
Třetím takovým pojmem je otázka ochrany
života před narozením. To je nesmírně
vážné téma a rozumím pohnutkám,
které vedly k pozměňovacím návrhům,
jež tu byly včera podány. Všichni víme,
že současné zacházení s nenarozenými
dětmi není uspokojivé. Tady bude potřeba
dlouhé cesty k tomu, abychom se dostali tam, kde dnes civilizované
země jsou.
Na druhé straně tuto oblast, jakož ani stav
brněnské nemocnice znění tohoto zákona
přímo nezmění. Jde o to, abychom ji
měnili pozvolna, nepřímo a k cíli,
o který se nám jedná. Prosím vás
proto, abyste - ať hlasování o pozměňovacích
návrzích dopadne jakkoli, dokázali překonat
eventuální zklamáni a neohrozili tento velice
důležitý projekt jako celek. Děkuji
vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Fišera, připraví se poslanec Horník.
Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedo, pane Předsedající,
dámy a pánové, pan poslanec Sokol velmi usnadnil
mně osobně situaci, protože nemusím
v podstatě zdůvodňovat svůj pozměňovací
návrh. Chtěl bych jenom velmi stručně
říci, že nic na tomto světě není
dokonalé. To, co je hodně úcty, je poctivé
úsilí lidi vyrovnat se s nejtěžšími,
nejsložitějšími, a přitom morálně
nejzávažnějšími problémy.
Vážím si Pascalova výroku, který
říká, že nedává za pravdu
ani těm, kteří člověka vyvyšují,
ani těm, kteří ho ponižují, ale
těm, kteří v úzkostech - a já
bych řekl odpovědně - hledají. Měli
abychom si v základní preambuli opravdu otevřít
prostor pro hledání, aniž bychom se dostali
okamžitě do rozporu se současným právním
řádem, protože budeme muset řešit
velmi složité, sociální, morální,
ale i vědecké problémy, které v poslední
době u mnohých z nás změnily náš
názor na lidský život. Doporučuji proto,
aby tento pozměňovací návrh, článek
7, odstavec 1. zněl takto: "Každý má
právo na život. Lidský život je hoden
ochrany už před narozením."
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má nyní
poslanec Ambros.
Poslanec SN J. Ambros: Za Klub poslancov Kresťanskodemokratického
hnutia chcem vyjadriť, že plne podporujeme návrh
poslanca Fišeru. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. V této
souvislosti bych se potom jenom zeptal ostatních poslanců,
kteří přicházeli s oněmi pozměňujícími
návrhy k této věci, zda po návrhu
poslance Fišery, svůj návrh stahují
nebo zda na něm trvají. Prosím poslanec Lux.
Poslanec SN J. Lux: Vážení kolegové,
já se domnívám, že tento problém
tady byl trochu zdramatizován, že jsme zde nejednali
o interrupčním zákoně. Tady jsme překládali
návrhy - tak zde byl předložen i můj
návrh v tom smyslu, že lidský život před
narozením zaslouží ochranu státu nebo
zákonu. To znamená, já se vzdávám
svého návrhu a jednoznačně podporuji
návrh kolegy Fišery. (Potlesk.)
Poslanec SN D. Vincze: Ja by som chcel tlmočiť názor
Maďarského kresťanskodemokratického hnutia
a Klubu súžitia Egyteles. Naše hnutie podporuje
pozmeňovací návrh pána Fišeru.
(Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Nyní má slovo
poslanec Krejcar, potom bude mluvit poslankyně Nováková.
Poslanec SL M. Krejcar: Plne souhlasím s poslancem Fišerou
a vzdávam sa svého včerejšího
návrhu. (Potlesk.)
Poslankyně SL E. Nováková: Podporuji také
doplňující návrh poslance Fišery
a pokud projde, vzdávám se svého doplňujícího
návrhu.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: o slovo se hlásí
poslanec Michálek.
Poslanec SL F. Michálek: Kolegyně a kolegové,
nechť mi Federální shromáždění
promine, já jsem se ve svém životě vždy
řídil zásadami, i když jsem na ně
doplatil. Bojoval jsem za existenci tohoto státu, bojoval
jsem za lidská práva politických vězňů
a v této formulaci se držím svého návrhu
a žádám, aby o něm bylo hlasováno.
Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: O to nemusíte žádat
pane poslanče, to vyplývá z jednacího
řádu. Ještě se hlásí pan
poslanec Čičmanec.
Poslanec SL P. Čičmanec: Ja sa vzdávam svojho
návrhu vzhľadom na to, že návrh poslanca
Fišeru je sice o to prijateľnejši pre viac ľudí.
Dúfam, že bude schválený. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Kvasnička.
Poslanec SN L. Kvasnička: Ja sa tiež vzdávam
svojho návrhu za predpokladu, že bude prijatý
návrh pána poslanca Fišeru. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Hlásí se poslanec
Horník. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec SN J. Horník: vážený pán
predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, svoj príspevok značne skrátim,
pretože niektorými problémami nie je potrebné
sa zaoberať. Chcel by som však na niektoré veci
upozorniť. Viac poslancov uvádzalo vo svojich vystúpeniach
štatistiku potratov, ani tou sa nebudem zaoberať. Nebudem
ju ani opakovať, uvediem len jeden údaj, a to ten,
ktorý sa uvádza od roku 1958, že u nás
v republike bolo viac než 3 milióny potratov. Keď
sa zamyslime nad týmto číslom a začneme
uvažovať, koľko sme vlastne stratili vynikajúcich
ľudí, napr. takých Hayrovských, Seifertov,
Hviezdoslavov alebo Aurelov Stodolov.
Preto je treba toto vziať do úvahy a brániť
život už od jeho začiatku, a preto sa pripájam
k tomuto návrhu, ktorý tu predniesol pán
poslanec Fišera a budem zaň hlasovať. Tento návrh
je ďalším krokom na mravnej obnove nášho
štátu a všetkých našich ľudí.
o týchto otázkach sme mohli čítať
v Pastierskom liste. Všetci biskupovia, českí,
moravskí i slovenskí na túto veľmi vážnu
problematiku upozorňovali. Verím, že my ako
poslanci sa i nad tými vecami zamýšľame
a tento návrh pána poslanca Fišeru do Listiny
práv a slobôd vtesnáme. Ďakujem za pozornosť.