Domnívám se, že by bylo vhodné tento
článek 11 rozšířit o třetí
odstavec, který by měl znít: "Občan
má právo na seznámení se všemi
údaji, které o něm státní orgány
a zaměstnavatel vedou. Toto právo může
být omezeno jen v zájmu řádného
a účinného průběhu trestního
řízení."
Myslím, že toto právo by mělo být
vztaženo jen podle výkladového pravidla, které
je obsaženo v článku 43 jenom na občana
a ne na každého, ale vědomost našich občanů
o tom, co o nás shromažduje zaměstnavatel nebo
státní orgán, na to bychom právo mít
měli.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Mikan, připraví se poslanec Ambros.
Poslanec SN V. Mikan: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážení poslanci, dámy a pánové,
v této listině jsou v dostatečné míře
zahrnuta práva a svobody duševní, ale myslím,
že ideály antické i pozdějších
myslitelů na harmonický rozvoj těla i ducha
mají také dosud svoji platnost.
V návrhu mě chybí právo na tělesný
rozvoj. Tělovýchova a sport a turistika jsou jedněmi
z nejefektivnějších prostředků
plného a hodnotného způsobu života.
Sedí tu mezi námi řada sportovců,
mnozí se musíme bohužel označit, díky
své politické angažovanosti, za sportovce bývalé.
Nejsme soustředěni v žádném výboru,
komisi či klubu a tím chci zde vysvětlit
skutečnost, že při projednávání
ve výborech i národních radách se
nepodařilo do znění Listiny základních
práv a svobod doplnit právo na tělovýchovu,
sport a turistiku.
Proto zde vystupuji i jménem svým a snad i jménem
téměř dvou miliónů členů
sportovních a tělovýchovných organizací
a spolků. V prosinci se uskutečnila na Pražském
hradě porada představitelů osmnácti
národních, federálních, státních
a společenských institucí, která se
zabývala tělovýchovou a sportem. Jednání
vedla paní Čáslavská a navštívil
ho také pan prezident. Výsledkem bylo mimo jiné
přání doplnit do listiny článek,
který jsem si dovolil zformulovat do znění:
"Každý má právo zúčastňovat
se aktivně tělovýchovné, sportovní
nebo turistické činnosti podle svých zájmů
a možností. Podrobnosti stanoví zákon."
Tento článek navrhuji zařadit za článek
31 a dát mu číslo 32, následující
články se přečíslují.
Domnívám se, že zde není třeba
dlouhého zdůvodňování potřeby
tělesné výchovy a sportu pro péči
o zdraví, tělesnou a duševní kondici.
Také vliv tělovýchovy na pozitivní
životní orientaci, zejména mládeže,
na snížení sociálního napětí
i na žádoucí pokles kriminality. Vědecký,
technický a ekonomický rozvoj společnosti
zanechává své důsledky nejen na životním
prostředí, ale i na biopsychické podstatě
člověka, především trvalým
omezováním pohybu a růstem psychických
zátěží. Důsledky se již
projevily podstatným zhoršením zdravotního
stavu našich obyvatel. Možnost aktivní účasti
na rozmanitých formách tělovýchovy,
sportu a turistiky se proto musí stát v demokratické,
humanitně orientované společnosti právem
každého člověka.
Návrh nového článku 32 podávám
jako doplňující návrh.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím poslance Ambrose,
po něm má slovo poslanec Fišera.
Poslanec SN R. Ambros: Vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, dámy
a páni, mám jeden pozmeňovací návrh,
ktorý vychádza z pôvodného znenia návrhu
zákona v Českej národnej rade a v Slovenskej
národnej rade. Týka sa § 3 odseku 2, podľa
pôvodného znenia je to § 2.
Navrhujem nasledovné znenie: "V ústave Českej
republiky a v ústave Slovenskej republiky môžu
byť základné práva a slobody rozšírené
a upravené nad mieru stanovenú listinou základných
ľudských práv a slobôd." Toto znenie
dáva parlamentom Českej republiky a Slovenskej republiky
väčšie právomoci pri príprave republikových
ústav.
Predložený ústavný návrh, ktorý
posudzujeme, je zložený z návrhov Českej
národnej rady a Slovenskej národnej rady. Len rozšírenie
nad mieru stanovenú týmto zákonom nedáva
jednotlivým republikovým parlamentom plné
možnosti v základných ľudských
právach. Nejde o zmeny, ktoré by obmedzovali základné
ľudské práva, ale v duchu, a zdôrazňujem
ešte raz - v duchu tohto zákona umožní
Česká národná rada a Slovenská
národná rada novú definíciu jednotlivých
ľudských práv, vypustenie jednotlivých
ľudských práv, vypustenie jednotlivých
paragrafov a ich nové znenie alebo rozšírenie
a takto ich začleniť do ústavy Českej
republiky a ústavy Slovenskej republiky.
Som si vedomý, že bez prijatia tohto zákona
máme zablokovanú cestu do Európy. Preto predložený
zákon plne podporujem. Zároveň je treba umožniť
Českej národnej rade a Slovenskej národnej
rade úpravu tohto zákona a vypracovanie republikových
ústav, ktoré budú pre tieto prijateľné.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Fišera.
Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, mám velmi krátký
pozměňovací návrh, který vychází
z této základní logiky: ta práva,
která budou člověku touto listinou jasně
zaručena, budou také realizovatelná. Jsme
v situaci přechodu z velmi obtížného
období, kdy nebylo možné dostatečně
vytvořit takové instituce, jež by zaručovaly
jednotlivé svobody, a proto bychom měli být
velmi realističtí. Uvědomme si, že všechna
práva, která nebude možné dodržet,
budou působit velmi demoralizujícím účinkem
na celkovou účinnost této listiny.
Abych dlouho nemluvil, doporučuji v článku
9, odst. 3 tuto změnu: Ve druhé větě
doplnit, že zákon ve zvláštních
případech může tuto dobu, to je 24 hodin,
prodloužit. Znamenalo by to, že by ve velmi výjimečných
případech - zdůrazňuji ve velmi výjimečných
případech - kdy by osoba byla podezřelá
z velmi vážného zločinu - znovu zdůrazňuji
- velmi vážného a taxativně vymezeného
typu zločinu, bylo by možné prodloužit
tuto dobu a zase opět jen velmi přesně ohraničený
časový úsek. Hrozí zde riziko, že
v případě, kdybychom nechali jen 24 hodin,
mohlo by docházet k velmi vážným nebezpečným
situacím, kdy by nebylo možné, aby soudy tuto
situaci zvládly. Předpokládám, že
časem bychom se mohli dostat i na normální
evropský standard. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
poslanec Kudláček.
Poslanec SL L. Kudláček: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, mám jeden pozměňovací
návrh, týkající se oblasti, o které
už zde byla řeč, a sice institutu občanství
ve vztahu k občanství federálnímu
a republikovému. Je to § 3, v novém číslování
§ 4 uvozujícího ústavního zákona.
V poslaneckém klubu Občanského fóra
jsme odsouhlasili verzi, kterou doporučujeme v zásadě
z praktických a formálních důvodů,
aby nedocházelo k možným situacím, které
by instituty občanství jak ve vztahu k zahraniční,
tak při řešeni vnitřních záležitostí
mohly různým způsobem mísit a nakládat
s nimi obtížně identifikovatelně. Navržené
znění odstavce 1 nyní přečtu:
"Občan každé z obou republik je státním
občanem ČSFR".
Kromě toho už jako jednotlivec podporuji v zásadě
návrh, který podal poslanec Mandler na vypuštění
odst. 2, který se mi v té souvislosti opět
ryze formální a logické jeví v navrženém
znění jako nadbytečný. Děkuji
za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
kolegové, než přeruším schůzi,
dovolte mi ještě několik slov. Je ještě
asi 17 diskusních vystoupení. Budeme pokračovat
po přestávce, která bude určena večeři.
Nechci poslance, kteří podali pozměňovací
návrhy, nějak omezovat, jen je vyzývám,
aby ti, kteří podali návrhy, jež jsou
si velmi blízké, v některých případech
téměř totožně a některé
se liší možná jen slovosledem, se ještě
sešli, abychom redukovali počet pozměňovacích
návrhů, o kterých budeme jak předpokládám
zítra dopoledne hlasovat. Je to moje upozornění,
nemohu k tomu nikoho nutit, ale myslím, že rozdíly,
které byly v názorech, pokud jde o právo
na život od početí, jsou tak minimální,
že by bylo vhodné, kdyby se tyto skupiny návrhů
nějak sjednotily. Platí to pro některé
další návrhy. Nehodlám žádnému
poslanci zasahovat do jeho práva podat pozměňovací
návrh, ale v zájmu věcnosti a přehlednosti
hlasování zítra bych to považoval za
možné.
Druhá věc je, a věnujte této zprávě
pozornost, protože je pro nás důležitá,
že ve dnech 13. - 15. ledna navštíví náš
stát jako host Federálního shromáždění
předseda Evropského parlamentu pan Enrick baron
Krespo. V pondělí vystoupí před poslanci
- členy zahraničních výborů
i ostatními poslanci, kteří zastupují
různé politické strany a hnutí ve
Federálním shromáždění.
Jde o to, abychom věděli, kolik z vás se
tohoto setkání s předsedou tohoto parlamentu
zúčastní, abychom mohli rozhodnout, ve které
zasedací síni se má toto setkání
konat. Zítra vás žádáme, abyste
vy, kteří se setkání chcete a můžete
zúčastnit, při prezenci oznámili,
že se zúčastníte.
Ti, kteří mají zájem o halušky,
mohou je dostat v naší jídelně, kteří
mají zájem o něco jiného, si mohou
objednat něco jiného. Je to dobrovolná záležitost,
a dává se v úvahu, aby ti, kteří
nechtějí halušky, šli do jídelny
v druhém sledu. Přesně v 18.30 hodin budeme
pokračovat.
(Jednání přerušeno v 17.30 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 18.38 hodin.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Zahajuji přerušené
jednání. Jako první vystoupí poslankyně
Nováková.
Poslankyně SL E. Nováková: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
vážení přítomní, nedovedu
si představit důstojnější zahájení
naší zákonodárné činnosti
pro nadcházející rok, než že schválíme
Listinu základních práv a svobod. Pro pocit
zodpovědnosti, na základě životních
zkušeností lékařky a zároveň
jako matka, žádám vás, vážené
kolegyně a kolegové, abychom vzali pod ochranu práva
a zákona i nejbezbrannější lidské
bytosti, kterými jsou děti, vyvíjející
se v mateřském lůně. Činím
tak i navzdory argumentaci zpravodaje pana poslance Ševčíka,
kterou nepovažuji za přesvědčující.
Jaký smysl by mělo vyhlášení
lidských práv, kdybychom nerespektovali a nechránili
lidský život od jeho počátku? Pokládám
za zbytečné snášet další
a další důkazy pro skutečnost, že
lidský život se začíná početím.
Od prvého okamžiku, kdy si matka uvědomí
své těhotenství, čeká dítě,
vyvíjí se neopakovatelný člověk.
Odedávna byl počatý život pod ochranou
zákona i obecného morálního vědomí.
Jaká je však skutečnost v našem současném
světě? Prvním státem, kde byla odepřena
právní ochrana nenarozeným dětem,
byl v roce 1920 právě Sovětský svaz
se svojí zrůdnou ideologii. Současný
konzumní člověk si přestal vážit
života v jeho křehké vyvíjející
se podobě. Je pak logickým důsledkem, že
si přestává vážit života
opotřebovaného, končícího.
Existuje přímý vztah mezi vzestupem počtu
potratů a voláním po eutanásii, stejně
tak jako odkládání dětí do
jeslí a starých rodičů do domovů
důchodců.
Kolik dětí se nesmí narodit, protože
jejich matky, mnohdy nedospělé, vidí smysl
života a štěstí ve stále větším
konzumu věcí a požitků. Otcové
těchto dětí podle našeho zákonodárství
jsou z rozhodování o narození svých
dětí vyloučeni.
Současný pokrok lékařské vědy
dává možnost ještě před
narozením odhalit některé vrozené
choroby dítěte a tak jsou prováděny
tzv. selektivní potraty. Nezdá se vám hrůzné,
když zdraví je považováno za základní
kritérium pro hodnotu života a právo narodit
se? Nemáme bezpočtu případů
činorodosti a velké morální úrovně
mnohých, kteří jsou tělesně
handicapováni? V naší době by se rozhodně
neměl právo narodit největší
hudební génius Beethoven, neboť jeho matka
byla tuberkulózní a otec syfilitik. Dnešní
lékaři by takové rodiče donutili k
interrupci ze zdravotních důvodů.
Současná věda a zvláště
technické možnosti dovolují až fantastické
způsoby manipulace s vyvíjejícím se
lidským životem. Nejedná se, bohužel,
vždy jen o ryze vědecký zájem, ale i
komerční zneužívání tkání
a orgánů počínajících
lidských životů.
Neméně závažná je ochrana dětí
před narozením z pohledu negativního působení
špatného životního prostředí,
neboť vyvíjející se organismus je nejcitlivější
k těmto vlivům. Stejně negativní důsledky
pro děti vznikají i vzhledem k nezodpovědnému
počínání a životosprávě
matek v těhotenství.
Je otřesnou skutečností, že valná
část občanů není si vědoma
těchto závažných a dovolím si
říci základních morálních
problémů. Jsem přesvědčena,
že jsou hodnoty, které musí být nedotknutelné
a výsostné.
K takovým patří i ochrana a nedotknutelnost
lidského života od jeho početí až
do přirozeného konce. Proto dávám
doplňující návrh k článku
33 odst. 1, věta druhá, tisk 392; doporučuji
toto znění: "Zvláštní ochrana
dětí před narozením i po něm
a mladistvých je zaručena."
Toto znění je i v souladu s nedávno námi
přijatou Úmluvou o právech dítěte.
Víte, že mravní ideály nelze prosadit
zákonodárstvím, protože zákon
je užší než mravnost. Zákony by však
měly vést k mravnosti.
Zároveň bych chtěla upozornit ty kolegyně
a kolegy, že považovat můj pozměňující
návrh jen jako protiinterrupční a dávat
ho do souvislosti s plánovaným rodičovstvím
je nepochopení rozsahu celé problematiky.
Doufám, že u vědomí závažnosti
tohoto dokumentu pro budoucnost lidskosti našich národů
neodmítnete ochranu i dětem před jejich narozením.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Nyní vystoupí
poslanec Kroupa, připraví se poslanec Gandalovič.
Poslanec SL D. Kroupa: Pane předsedající,
pane předsedo, vážené Federální
shromáždění, Listina základních
práv a svobod, kterou máme přijmout, je jedním
z důležitých kroků při našem
přechodu od totalitního právního systému
k právnímu státu. Právní stát
bývá také někdy nazýván
"vládou zákona". Možná, že
při této příležitosti stojí
za to si připomenout důvod této myšlenky.
Myšlenka vlády zákona se zrodila v antice,
ve starém Řecku, kde lidé poprvé pochopili,
že je rozdíl, jestliže nad nimi vládne
nějaký člověk nebo nějaká
skupina lidí a rozdíl, jestliže si lidé
vládnou sami, respektive jestliže na základě
dohody poslouchají jen zákon. Svobodní lidé
jsou ti, kteří nemají nad sebou žádného
pána, kteří si vládnou sami a poslouchají
pouze zákon. Toto se nazývalo "vládou
zákona".
V téže době se vynořil spor, odkud se
vlastně zákon bere. Zda zákon a právo,
které poskytuje, je dílem nějakého
státu, anebo zda je výrazem přirozenosti,
přírody. Je to spor, který známe jako
spor mezi právním positivismem a přirozeným
právem ještě dnes.
Totalitní právní systém pochopil právo
ve zcela odlišném smyslu. Pochopil právo jako
prostředek vlády jedné skupiny lidí,
jedné strany nad ostatními. Právo a zákon
se zde staly pouhým nástrojem. Lidé, kteří
odmítli totalitní panství, se proti tomuto
pojetí zákona postavili. O co se asi tito lidé
opírali, o co se mohli opřít? Tehdy jedinou
oporou, která se vynořila, byla myšlenka lidských
práv, která mlčky předpokládá,
že právo a zákon platí původněji,
než pouhým odvozením od právě
vládnoucí moci. Že je spjaté s myšlenkou
přirozenosti práva.
Dnes v moderní Evropě se záhadným
způsobem tato myšlenka přirozeného práva
znovu vrátila a těší se všeobecné
podpoře. Přesto žádná přirozenoprávní
teorie vlastně není zcela uspokojivá. Nikdo
z těch právníků nevychází
z obecné shody v této věci. Shoda, o kterou
se může opřít, však je, že
jiná než přirozenoprávní cesta
znamená posun po šikmé ploše ke zneužití
práva.
Myšlenku přirozeného práva naše
listina vyjadřuje už v preambuli. Je smutné,
že právě v preambuli došlo k prapodivné
záměně, kde přirozené právo
se přisuzuje nejenom člověku, ale i občanu.
Ve větě "uznávajíc neporušitelnost
přirozených práv člověka a
občana a svrchovanost zákona" se vlastně
předpokládá, že přirozené
právo přísluší také občanu.
Ale občan je občan nějakého státu.
Právo občana je odvozené od státu,
nikoliv od přirozenosti. Cituji to jako ukázku,
jak jiná než totalitní ideologie práva
je v naší zemi vlastně neznámá,
jestliže právníci, jejichž rukama tato
preambule prošla, kteří ji mnohokrát
četli, nechali uniknout takový lapsus.
Odtud vychází můj první pozměňovací
návrh. Je velmi triviální. V této
větě navrhuje toto znění: "Uznávajíc
neporušitelnost přirozených práv člověka,
práv občana a svrchovanost zákona."
Tím dojde k odlišení tohoto dvojího
druhu práva.
Je to důsledek toho, že nikdo se nepokusil tomuto
shromáždění nějakou koncepci
přirozeného práva vlastně vysvětlit,
v jakém vztahu toto přirozené právo
je s právem pozitivním, v jakém vztahu je
k zákonu, které nyní my máme přijímat.
A proto celá listina má vlastně takovou velmi
disparátní a často nesrozumitelnou podobu.
Jednotlivé články jsou přejímány
z různých mezinárodních úmluv,
aniž chápeme koncepci a filozofii těchto úmluv
a často přejímáme i věty, které
mají ne příliš vysokou sémantickou
hodnotu a jejichž pravdivost musíme složitým
způsobem zdůvodňovat.