Úterý 8. ledna 1991

Toto platí o článku 1 v první hlavě, kde se říká, že "lidé jsou svobodni a rovni v důstojnosti i právech". Nyní můžeme říci: "Ano, lidé někdy jsou svobodni a někdy nesvobodni." Víme, že v České národní radě se vedl spor o to, zda lidé se rodí či nerodí svobodni. Důvodem je, že v duchu přirozenosti myšlenky přirozených práv se opsala věta z jedné deklarace, která vycházela z úplně vlastně dnes už opuštěné filozofie práva.

Z představy, že člověk je svobodný mimo stát, z představy, že toto chce říci filozofie přirozeného práva. Ale to je veliký omyl. Filozofie přirozeného práva chce zdůraznit, že člověk má nárok být svoboden.

Proto navrhuji tento článek pozměnit následujícím způsobem: "Být svoboden je přirozeným právem člověka. Toto právo je nezadatelné, nezcizitelné, nepromlčitelné a nezrušitelné."

Myslím, že se tato formulace vyhýbá všem námitkám, které proti článku I zazněly a pokud jsem o nich byl informován.

Chtěl bych podat ještě pozměňovací návrh k článku II odst. 1, který ve staré verzi zní: "Stát je založen na demokratických hodnotách a nesmí se vázat ani na výlučnou ideologii, ani k náboženským vyznáním."

(Zpravodaj upozorňuje, že nová verze zákona má upravené předložky.)

Moje námitka se netýká předložek, ale týká se myšlenky. Chápu, že po mnoha desetiletích totalitních režimů, založených na zvrhlých ideologiích nebo na totalitních ideologiích, v této situaci mají lidé nechuť i k pouhému slovu ideologie. Ale chtěl bych připomenout, že u samotného Marxe, který jeho užívání uvedl do obecnějšího povědomí, se tento pojem vyskytuje v pěti rozličných významech.

Chtěl bych upozornit, že řada moderních právních myslitelů jako například Fridrich von Hajek hovoří právě o demokratických hodnotách jako o ideologii a že pojem je užíván v řadě dalších významů. Domnívám se, že je tedy vlastně zbytečné takový pojem dávat do listiny práv, protože potom se příslušný článek sám stává ideologickým a velmi pochybným výrokem.

Proto navrhuji, aby byla věta zkrácena ve smyslu: "Stát je založen na demokratických hodnotách". Z toho vyplývá jeho konfesijní nezávislost a nezávislost na totalitních ideologiích.

Toto jsou mé pozměňovací návrhy a prosím, aby k nim bylo přihlédnuto. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím poslance Gandaloviče, připraví se dr. Černý.

Technická poznámka - poslanec Masopust.

Poslanec SL Z. Masopust: Dámy a pánové, jsem jedním z členů pracovní skupiny, která připravovala finální redakční verzi textu, který máte před sebou.

Vyslechli jsme velice zajímavé stanovisko, plné filozofických úvah, k nimž je možno zaujmout to či ono stanovisko. Pokud jde o mne, já samozřejmě jako kterýkoli slušný člověk jsem ochoten si nechat říci, že jsem trouba, ale musí se tak dít odůvodněně.

Padlo tady, jak se mohlo stát, že právníkům uniklo "nepřirozené" formulační spojení "přirozená práva člověka a občana". Myslím že až takový lapsus to není. Chtěl bych jenom připomenout, že ne každý člověk musí být občan, ale každý občan musí být člověk. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Gandalovič, připraví se poslanec Černý.

Poslanec SN P. Gandalovič: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, domnívám se, že v takto pojaté Listině práv by v hlavě o sociálních právech nemělo chybět jedno z nejvyšších společenských práv člověka, právo uzavřít manželství. Argumenty, že se nejedná o základní právo člověka, nemohu přijmout, neboť lze jistě těžko stanovit, co je vlastně základním právem, když je v této listině samozřejmě zakotveno právo sdružovací v politických stranách a odborových organizacích.

Uvedení institutu manželství do Listiny o základních právech by naopak manželství vrátilo onu hodnotu, onu váhu, kterou v dějinách evropských států vždy mělo a kterou v současně době i v naši společnosti mnohdy ztrácí.

Dávám tedy pozměňovací návrh k článku 33 odst. 1: "Každý má právo uzavřít manželství za podmínek, které stanoví zákon." Ostatní odstavce by se přečíslovaly. Podotýkám, že podobný článek je např. i v Evropské chartě lidských práv a podobně. Děkuji vám za pozornost a za podporu při hlasování.

(Technická poznámka: Chtěl bych poprosit kolegu Gandaloviče, aby se ještě jednou podíval na 6. článek, kde je "podmínky stanoví zákon". To, co navrhuje, by tam snad nemuselo být.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Černý, připraví se poslankyně Kaplanová.

Poslanec SL J. Černý: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, já sem přicházím jen proto, abych podpořil návrh poslance Michálka a poslance Luxe. Možná u celé řady poslanců, možná i poslankyň vznikne nevrlost, že se opět vracím k článku 7 a že opět někdo hovoří o právech nenarozeného dítěte. Nicméně se domnívám - ať už se to komu líbí nebo nelíbí - že je to natolik závažná věc, že by nám všem měla být připomínána denně. Dovolte mi jen krátce několik poznámek k tomuto problému na podporu změny přednesené poslancem Michálkem a Luxem.

Chtěl bych připomenout jeden ze závažných znaků, kterým je charakterizováno postavení dítěte nebo člověka od početí do jeho narození. Tímto závažným znakem je naprostá absolutní bezbrannost, bezbrannost faktická a bezbrannost právní. Bezbrannost faktická je zvýšena o to, že tato bytost, toto dítě, tento člověk, není schopen jakékoliv komunikace ve svém zájmu se svým okolím. Právní bezbrannost je zajímavá tím, že ten, kdo zabije ježka, užovku, nebo jiné zvíře, dostane alespoň pokutu. Zabije-li někdo nenarozené dítě, je plně kryt zákonem a nestane se mu vůbec nic. Nenarozené dítě tedy je naprosto ignorováno právním řádem až na dvě výjimky:

První výjimka je vlastně akceptována již z římského práva - nasciturus má zaručené právo dědit. Počaté dítě je oprávněno dědit, zemřel-li jeho otec.

Po druhé si na něj právní řád vzpomene vlastně nepřímo, protože jeho se to "netýká" při úpravě interrupcí. Interrupční zákon upravuje právo matky, nikoliv nenarozeného dítěte. Shrneme-li tuto jistou ignorací právního řádu vůči nenarozenému dítěti, tak se dá konstatovat, že stav nenarozeného dítěte je z hlediska právního řádu charakterizován tím, že nenarozené dítě má právo dědit, ale nemá právo na život, resp. má "právo", aby mu z pouhého rozhodnutí matky byl život odňat. Je to nesmírně zvláštní postavení.

Myslím si, že uvědomíme-li si všichni co jsme tady (a ženy zvláště), že takto každý z nás začínal, tedy tím, že byl počat a že v té době jsme vlastně díky náhodě proklouzli touto skvělou právní úpravou naší ochrany, tak bychom měli být velmi rádi, že jsme tady.

Dále bych chtěl ještě připomenout jednu podle mého názoru zajímavou věc. Lidská existence v době početí do narození nebo alespoň podle lékařských hledisek do tří měsíců těhotenství je vlastně neustále předmětem sporu, co to vlastně je. Je již to ono člověkem nebo ne? Je tady jakási pochybnost, která není rozřešena. Myslím, že jedná-li se o život, mohu per anologiam zde uplatnit zásadu trestního práva, tedy zásadu "v pochybnosti ve prospěch obžalovaného". Tady bych uplatnil zásadu "v pochybnostech ve prospěch nenarozeného dítěte". Nejsme-li dohodnuti a není-li stanoveno, zda člověk okamžikem početí je člověkem, tak bychom měli být natolik humánní, abychom se nedopouštěli z důvodů naší neznalosti (protože bohužel ještě nejsme schopni poznat) dnes a denně zločinu, aby každý, kdo hlasuje pro interrupce a naopak nehlasuje pro to, aby tento život byl chráněn, neměl svoji ruku, své svědomí zatíženo zločiny, které se dnes a denně opakují, takže bychom tomuto dítěti, tomuto tvoru, této existenci, tomuto člověku měli přiznat všechna práva, která jsou přiznávána člověku a když ne, tak alespoň právo základní, tedy právo na život.

Já vám velmi děkuji a velmi bych si přál, aby na podporu tohoto požadavku nestálo jen právo a jen spravedlnost, ale aby za ním stáli lidé, jejichž svědomí nestačilo okorat. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Hovořit bude poslankyně Kaplanová, připraví se poslanec Anderko.

Poslankyně SN M. Kaplanová: Já se svého příspěvku vzdávám. Chtěla jsem jen podpořit pozměňovací návrh poslance Luxe a poslankyně Dany Němcové a poslance Ryndy, protože to souvisí. Zdůvodnění nebudu podávat.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Anderko. Připraví se poslankyně Samková.

Poslanec SN A. Anderko: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci, ak chceme riešiť akýkoľvek problém, musíme postupovať od princípu, od základu, lebo všetko, čo je postavené na zlých základoch, nemá dlhú trvácnosť. To som si uvedomil, keď som študoval Listinu základných práv a slobôd. Uvedomil som si z toho dôvodu zodpovednosť za dielo, ktoré tu postavíme a schválime. Má to byť perla, základ našej práce, od ktorého sa odvíja celá naša poslanecká činnosť. Preto sme tu, lebo sme zameraní na človeka. Stredobodom tejto Listiny je človek. Nad touto skutočnosťou som sa zamyslel, keď som došiel k pojednaniu o živote. Uvedomil som si, že skutočnosť v našej spoločnosti je iná, pretože život pred narodením nemá právnu ochranu, život najbezbrannejší, ktorý sa tiež svojím spôsobom sám bráni proti brutálnemu zákroku. Sú tu naporúdzi ospravedlnenia - nevieme, kedy započatý život je už životom. Nevieme, kedy už nastala smrť pri umieraní. Opierame sa o vedecké názory, vedecké práce, siahodlho sa vedecky na túto tému diskutuje. Len nechceme pripustiť, že život je životom od chvíle, kedy prirodzene začal a smrť smrťou vtedy, keď prirodzene nastala.

Prečo to nechceme vedieť? Pretože to nie je otázka vedy, ale otázka morálky. Je to morálno-etický problém. Prirodzenosť človeka ťahá k pohodliu, k príjemnostiam. Zrieknuť sa príjemného v prospech rozumného je u mnohých ľudí neprekonateľný problém. Prijať dieťa znamená určité obmedzenia rodiča. Zástancovia interrupcie majú plno rozumových dôvodov pre vlastné sebauspokojenie, ospravedlnenie, aby mohli problém z vlastnej zodpovednosti sňať.

Vážené poslankyne, vážení poslanci, každé dodržovanie práv a slobôd je proti vôli mnohým občanom. Ak by tomu tak nebolo, neboli by potrebné zákony. Aj toto právo bezbranných je proti vôli mnohých. Ale to nie je dôvod, aby sme toto právo nemali brať do úvahy. A v tom je naša zodpovednosť pred životom ako takým. Sme pri podstate. Alebo pripustíme, že chránime život od počiatku, od počatia (aj slovo počatie je odvodené od slova počiatok), alebo Listinu základných ľudských práv a slobôd postavíme ako budovu bez základov.

Naše poslanie v parlamente je v tom, že nielen ekonomiku, hospodárstvo, ale aj morálku máme usmerniť do prirodzeného prúdenia zákonitostí, pretože ich porušenie sa nám v budúcnosti vypomstí ďalšou devastáciou.

Týmto krátkym pohľadom na tento problém som zdôvodnil svoje stanovisko, ktorým podporujem pozmeňovací návrh poslanca Luxa, Michalku, poslankyne Novákovej a všetky návrhy, ktoré sú v prospech ochrany manželstva, rodiny a rodičovstva. Ak táto Listina nebude chrániť život ako celok, moje svedomie mi nedovolí pre ňu hlasovať, hoci celý jej ďalší obsah zodpovedá mojim predstavám. Týmto svojím vystúpením a ďalšou doplňujúcou argumentáciou by som chcel vás, poslancov, ovplyvniť a poprosiť, aby ste hlasovali v prospech života. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslankyně Samková. Připraví se poslanec Bratinka.

Poslankyně SN K. Samková: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, cítím jako svůj morální úkol ujmout se otázky, která je zde diskutována už dlouhou dobu a upozornit vás na některé pohledy, které jsou zcela protichůdné tomu, co řekl můj předřečník a tomu, co řekli všichni ostatní, zejména pan poslanec Lux.

Mluvíme o právech nenarozeného dítěte. Mluvíme o věci, která je z morálního hlediska nesmírně obtížná. I když se mé srdce kloní k morální stránce, nepokládám za možné, aby byla do tohoto prohlášení Listiny lidských práv zapracována v tom směru, jak zněly návrhy mých předřečníků.

Prosím, abyste mě nepovažovali za právního pragmatika, který manipuluje právem v tom směru, ve kterém to považuje za prospěšné pro svou vlastní osobu nebo za vhodné, nebo jak už bylo řečeno mým předřečníkem - prostě za pohodlné.

Ale ptám se vás. Mluvíme o právech nenarozeného dítěte, ale kdo se zastal práva matky? Kdo se zastal jejího práva na život, jestliže by těhotenstvím byl její život ohrožen. Kdo se zastane dívek a žen, které budou znásilněny a které tímto brutálním činem přijdou do jiného stavu? Jsem přesvědčena, že tato otázka je velice komplikovaná, složitá. Před touto otázkou stojíme nejen my, ale i všechny ostatní parlamenty světa.

Jsem přesvědčena o tom, že v tuto chvíli není místo na to, abychom činili tak zásadní změnu v celé koncepci našeho právního řádu. Kromě toho, že si myslím, že tento systém zasluhuje větší pozornosti a ucelenějšího pohledu, chci vás upozornit ještě na právní konsekvence, které by přijetí tohoto přispělo.

Byly zde vyčísleny počty interrupcí, byly zde vyčísleny počty nenarozených dětí. Zákon o interrupci, který je velmi benevolentní a statistiky, které z něho vyplývají, ukazují, že ani tento velmi benevolentní zákon nevede k statisticky významnému zvýšení počtu interrupcí. Můžeme se tedy domnívat, že s ohledem na zpětný pohled do civilizace, že se jedná o určitý konstantní jev, který tím, že zakážeme, prostě nevyhubíme. V momentu, kdybychom přijali tento zákon, resp. tento pozměňovací návrh, musíme okamžitě změnit zákon interrupční, kterým bychom zakázali veškeré interrupce. Výsledkem tohoto zákazu by byla okamžitá činnost pokoutných, stydím se to nazvat lékařů, ale zákrokářů, kteří by zcela bezpečně mnoho žen svým neodborným zásahem připravilo o život.

Doufám, že po mně, jako po právníkovi, nechcete, abych podporovala přijetím tohoto návrhu faktické uzákonění protiprávního stavu, který by tady okamžitě nastal.

Prosím vás proto, abyste nehlasovali pro tento pozměňovací návrh. Vím, že pro vás, kterým v tom brání vaše víra, to bude velmi obtížné. Domnívám se, že svůj postoj můžete vyjádřit tím, že se při hlasování o tomto protinávrhu zdržíte hlasování.

Navrhuji zároveň, aby se na toto téma rozvinula další diskuse, mimo rámec přijetí Listiny základních práv.

Nicméně, aby můj příspěvek nebyl pouze negativní, dovolím si vznést jeden pozměňovací návrh. Bude se týkat článku 3 odst. 1, u něhož navrhuji toto znění: Základní práva a svobody se zaručují všem - bez rozdílu pohlaví, sexuální orientace, rasy, barvy pleti, jazyka, víry, náboženství atd. (Šum v sále.) Možná, že se vám zdá návrh směšný; bezprostředně se dotýká 4 % našeho obyvatelstva, které jsou nespravedlivě postiženi, ale kteří nejsou ani nemocní, ani nenormální, ani úchylní, jsou prostě jiní.

Jestliže má toto být Listina práv všech občanů a všech lidí v tomto státě žijících, nechť je opravdu všech, nechť je tam zakotvena i možnost této jinakosti.

Mohu vás ubezpečit, že k této právní úpravě sáhly i jiné státy jako např. Francie a Dánsko. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: S technickou poznámkou se hlásí poslankyně Kaplanová.

Poslankyně SN M. Kaplanová: Musím oponovat poslankyni Samkové. Chtěla bych vysvětlit, že v důsledku změny v návrhu poslance Luxe nevyplývá, že někdo by chtěl okamžitě změnit zákon. Myslím, že především jde o změnu smýšlení, o změnu postoje k této věci. Jde o změnu pravdy a o to, abychom konečně začali s osvětou a výchovou lidí.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má nyní poslanec Bratinka.

Poslanec SN P. Bratinka: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové! Mám dva návrhy. První se týká článku 7, kde navrhuji vypustit odst. 3 - trest smrti se nepřipouští. Považuji za velmi nevhodné, aby se otázka přípustnosti či nepřípustnosti trestu smrti řešila touto listinou. Za druhé se osobně domnívám, a nejsem jistě sám, že by trest smrti měl být možná zachován pro případ války nebo výjimečného stavu, kdy totiž bez tohoto opatření by vláda měla velmi omezené prostředky jak chránit životy a svobodu jiných občanů. To je můj návrh.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP