Úterý 8. ledna 1991

Nadväzujem na vyhlásenie spravodajcu poslanca Ševčíka, ktorý povedal, že tento dokument má svoju dôstojnosť a krásu. Myslím, že by ju mohol mať ešte väčšiu. Preto si dovoľujem menší pozmeňovací návrh. Myslím, že takýto dokument by mal byť lepšie zaradený do priestoru európskeho i svetového a mal by byť i časovo lepšie zaradený. Premýšľal som, kam by sa hodilo dať takýto doplnok. Domnievam sa, že by to bolo možné len do preambuly, konkrétne tak, že v druhom riadku na strane 5 za slová "Federálne zhromaždenie" by bol vložený text "Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, štátu uprostred Európy, štátu, v ktorom žijú Česi, Slováci a ďalšie národnosti, rok po pokojnej revolúcii 17. 11. 1989". K tomu by sa pridal odsek 4 preambuly "Nezabúdajúc na trpké skúsenosti z doby...". Potom by nasledoval ďalší odsek "Na základe návrhov...", ktorý by bol týmto vytvorený.

Mnohým z vás sa bude zdať, že ide o zbytočný návrh, ale ja si myslím - najmä keď to posudzujeme z historického pohľadu - že to má svoj zmysel. Myslím, že túto preambulu sa budú raz deti učiť naspamäť. Prial by som si, aby ste môj príspevok chápali ako konštruktívny názor. Uznávam, že to možno nemá tú právnu čistotu a brilanciu, ale šlo mi v tomto prípade o podstatu veci.

Celkom na záver by som chcel povedať, že by som samozrejme hlasoval za túto Listinu i bez mojich doplnkov. Súčasne by som chcel povedať, že budem podporovať návrhy pozmeňovacích doplnkov, ktoré predniesli najmä kolegovia poslanci Michálek a Lux. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Nyní bude hovořit poslanec Čičmanec. Připraví se poslanec Mandler.

Poslanec SL P. Čičmanec: Vážení kolegovia a kolegyne, vo výboroch sociálnych a kultúrnych som predložil návrh, ktorý síce nezískal väčšinu, ale menšina nebola taká malá, že by nebola nádej na jeho schválenie. Dávam preto znovu návrh na doplnenie článku 7, za bod 1 zaradiť bod: "Ľudský život je hodný ochrany od počatia."

Táto formulácia nie je z mojej hlavy. Ja ju poznám najmenej 10 rokov. Ostatné body by potom boli prečíslované na 3 a 4. Tento návrh výbory ústavnoprávne neodporučili najmä z dôvodov obtiažneho vynucovania. Myslím, že problém nie je v nemožnosti alebo obtiažnosti v oblasti vynucovania tohto práva, ale v tom, že štát za starého režimu interrupčným zákonom umožnil viesť vojnu proti nenarodeným. Naša spoločnosť bola viac ako 40 rokov morálne devastovaná materialistickou ideológiou. Medzi právami narodených a nenarodených je priepastný rozdiel. Nenarodení nemajú v prvých troch mesiacoch ani deklaratívne právo na život. Naša spoločnosť by sa k tomuto problému mala stavať úplne inak, novo ho profilovať. Základom je zaradiť vhodnú vetu do Listiny ľudských práv. Som presvedčený, že tam patrí. Môj návrh je mäkší než návrh kolegov Michálka a Luxa a je viac deklaratívny. Žiadam, aby o ňom bolo hlasované iba v tom prípade, že by neprešli ich návrhy.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Mandler. Připraví se poslanec Kvasnička.

Poslanec SL E. Mandler: Vážený pane předsedající, pane předsedo, dámy a pánově, také poslanci Liberálně demokratické strany vítají tuto Listinu základních práv a svobod. Jde z velké části o ony ideje, které od americké a francouzské revoluce vítězně kráčejí světem a zaujaly své místo nejen v ústavách a zákonech států, ale také v myšlení, cítění a jednání lidí. I po 40 letech bezpráví a dezinformace vedly tyto ideje lidi k demokratické revoluci a dávají jim naději dodnes. Z tohoto důvodu, jak už to bývá (a tím nechci ani trochu devalvovat tento významný dokument) je snadnější uzákonění těchto obecných principů, než to, co se prosazuje s nimi.

Ruku v ruce s tím se musejí některé principy vyjádřit. Chtěl bych se pozastavit u otázky úpravy federace a národnostních otázek. Nejprve k úpravě poměru federace. Nesouhlasím tak úplně s tím, co říkal dr. Valko, pokud jsem dobře rozuměl, že kdyby neexistovalo dvojí občanství - státní a republikové - byl by to právní výraz konfederace.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Unitárního státu.

Poslanec SL E. Mandler: Promiňte, rozuměl jsem tomu takto.

Při současném rychlém, obrazně řečeno haluškovém vývoji od federace ke konfederaci je v novelizaci ústavního zákona o čs. federaci ustanovení o dvojím občanství právě výrazem konfederace. Jde o § 3 odst. 1 a 2 - státní občan každé z obou republik je zároveň státním občanem ČSFR. Odst. 2 - občan jedné republiky má na území druhé republiky stejná práva a povinnosti jako občan této druhé republiky.

Navrhuji tyto dva odstavce vypustit a následující dva přečíslovat jako první a druhý.

Dále navrhuji vypustit z uvozujícího ústavního zákona odst. 2 § 2, který zní, že v "Ústavě České republiky a Slovenské republiky mohou být základní práva a svobody rozšířeny nad míru upravenou Listinou základních práv a svobod". Tento odstavec prejudikuje trojústavnost a navíc termín rozšíření je zde vágní. Je zákon o slovenštině rozšířením či zúžením lidských práv?

Tímto způsobem by se odstavec mohl použít ke zúžení lidských práv...

Nyní k otázce národnostní. V preambuli Listiny základních práv a svobod je jedna výjimka. Všude se tu hovoří o lidských právech, sdílených hodnotách lidství atd. Výjimkou je ustanovení šestého odstavce nebo šesté věty, zní: "vycházejíc z práva českého národa a slovenského národa na sebeurčení". V daném kontextu to vzbuzuje dojem, jako by nám v Evropě, ve střední Evropě šlo podstatně více o naše právo na sebeurčení než o práva jiných národů a národností.

Společně s kolegou Doležalem navrhujeme upravit tuto formulaci takto: "Vycházejíc z práva národů na sebeurčení."

Závěrem ještě jednu poznámku o tom, co říkal poslanec Kanis. Říkal, že v posledních 40 letech nebylo u nás všechno jen špatné, zvláště v oblasti sociální. Ovšem, že nebylo všechno špatné. To by snad lidi ani nepřežili. Nikdy nebývá všechno špatně. V souvislosti s Listinou lidských práv je však třeba vidět především to, že u toho tzv. dobrého - tzn. sociálního zajištění - bylo dosaženo likvidací práva vlastnit, podnikat, mluvit, sdružovat se a politicky jednat. To na jedné straně. Na druhé straně, že toho bylo dosaženo takovou devastací budoucnosti, kterou si nedokážeme stále ještě představit, i když v této budoucnosti už vlastně žijeme.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní má slovo poslanec Kvasnička. Připraví se poslanec Šebek.

Poslanec SN L. Kvasnička: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, kolegyne a kolegovia, opäť sa chcem vrátiť k článku 7, odst. 1, napriek tomu, že o ňom bola už viackrát reč a chcel by som túto dikciu, ktorá je uvedená, zmeniť takto: "zaručuje sa právo na ochranu ľudského života a základné podmienky pre jeho telesný a duševný vývin". Takto by znel môj návrh. Dovoľte zdôvodnenie.

Pôvodná dikcia - každý má právo na život - zaručuje toto právo jedincovi iba od okamžiku, keď nadobudne z hľadiska nášho práva právnu subjektivitu - teda až od narodenia.

Predpokladám, že je nutné, aby boli právne normy zosúladené so súčasným stavom vedeckého poznania. Podľa posledných vedeckých poznatkov, najmä vďaka technike svetlovodných vlákien, sonografii a iných vedeckých metód, celkom určite vieme, že život človeka začína skôr, ako sme to pôvodne predpokladali.

V súčasnej dobe sa rozvíja embryonálna patológia a v súvislosti s ňou aj embryonálna terapia Už u plodu sa dejú nielen chirurgické, ale aj iné terapeutické zákroky. Pokiaľ má nenarodené dieťa už v embryonálnom štádiu vývoja právo na liečenie, malo by mať predovšetkým aj právo na život. Toto právo by malo v Listine ľudských práv celkom prirodzene zakotvené. Ak by bola prijatá pôvodná dikcia článku 7 odst. 1 - život pred narodením dieťaťa by zostal bez právnej ochrany, čo by bolo v rozpore s Chartou práv dieťaťa, ktorú sme nedávno odhlasovali.

Neexistencia právnej subjektivity ako nositeľa predmetu ochrany života neznamená, že by život pred narodením nemohol, resp. nemal sa stať predmetom právnej ochrany. Práve naopak. Predmetom právnej ochrany nemusí byť iba subjekt, môže ním byť aj objekt alebo predmet, ktorý vyžaduje právnu ochranu napr. zo spoločenského, morálneho alebo iného hľadiska.

Nesmieme zabúdať ani na to, že transcendentálny rozmer človeka nezačína až po jeho narodení.

Z uvedených dôvodov žiadam panie poslankyne a pánov poslancov, aby za môj návrh hlasovali. Žiadam to najmä preto, lebo nenarodené deti o to žiadať nemôžu. Samozrejme, ak by prešli návrhy, ktoré boli predtým prednesené, či už ide o návrh pána Michálka, pána Luxa alebo pána Čičmanca, ktoré majú podobný zmysel ako môj návrh, v takom prípade by som svoj návrh stiahol späť. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní bude mluvit poslanec Šebek, připraví se poslanec Schneider.

Poslanec SL P. Šebek: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové! Předkládám připomínky k článku 32 tisku 392 ve znění článku 31 k dodatku a znění. Článek zní - cituji: "Každý má právo na ochranu zdraví. Občané mají na základě veřejného pojištění právo na bezplatnou zdravotní péči a zdravotní pomůcky za podmínek, které stanoví zákon". Ke znění první věty nemám poznámek. Ke znění druhé věty mám čtyři poznámky.

Za prvé: Pojem veřejné pojištění je nejasný. Jde ve skutečnosti o povinné zdravotní pojištění, případně všeobecné zdravotní pojištění a formou takového pojištění vyžaduje účast na úhradě výdajů v zdravotní péči od výdělečně činného občana jako nový systém zdravotní péče České republiky přijatý vládou České republiky v prosinci, tak i reforma zdravotní péče Slovenské republiky. Povinnost a rozsah tohoto zdravotního pojištění však určí teprve příslušné zákony České národní rady a Slovenské národní rady, kterými bude nahrazen zákon o zdraví lidu č. 20/1966 Sb. Zmínka o jakkoliv nazvaném, dosud neuzákoněném pojištění je tedy předjímáním a nelze ji do znění listiny přijmout.

Navrhuji proto, aby slova "veřejného pojištění" byla vypuštěna.

Za druhé: Pojem bezplatné zdravotní péče. Takto stanovený pojem vytváří nepravdivou představu. Jak jsem již řekl, nová nebo reformovaná zdravotní péče obou republik počítá se zdravotním pojištěním, tedy formou péče peněžně zajištěnou do určité míry platbami výdělečně činných občanů. Je pamatováno i na ty občany, kteří z nějakých důvodů nemohou platit zdravotní pojištění. Povinnost těchto občanů přejímá stát a platí za ně. Nepůjde tedy o péči bezplatnou, jako o ni nešlo i v minulých desítiletích komunistického zřízení a jako o ni nejde nyní. Každý výdělečně činný občan platil a platí v daňových odvodech určitou částku na zdravotní péči srovnatelnou s připravovaným povinným zdravotním pojištěním. Navrhuji proto, aby slovo "bezplatnou" bylo z článku vypuštěno.

Za třetí: Pojem zdravotní pomůcky. Do pojmu zdravotní péče náleží výchova ke zdraví, preventivní péče, péče léčebná a péče rehabilitační. Do všech těchto složek, zejména do poslední, jsou zahrnuty i zdravotní pomůcky. Navrhuji proto, aby slova "zdravotní pomůcky" byla vypuštěna.

Za čtvrté: Druhá věta článku je uvedena na rozdíl od prvé pojmem "občané". Článek tím zaručuje právo na zdravotní péči, což je něco jiného než ochrana zdraví, pouze občanům České a Slovenské Federativní Republiky podle článku 43 návrhu této listiny a nikoliv cizincům pobývajícím z nějakých důvodů na území České a Slovenské Federativní Republiky. Podmínky, za jakých mohou cizinci uplatňovat právo na zdravotní péči, stanoví opět zákon. Ale i cizinci musí mít právo na poskytnutí zdravotní péče. Navrhuji proto, aby slovo "občané" bylo vypuštěno.

Celý pozměňovací návrh, který ke článku 32 podávám, zní takto: "Každý má právo na ochranu zdraví a na zdravotní péči za podmínek, které stanoví zákon."

Toto znění zaručuje základní právo na zdraví a základní zdravotní péči v celé České a Slovenské Federativní Republice pro všechny lidi, např. i pro uprchlíky, bez ohledu na to, jakým směrem se bude ubírat zákonodárství ve zdravotnictví v obou republikách a neodporuje znění ani české listiny práv a svobod, ani slovenské listiny základních práv a svobod tak, jak byly již národními radami přijaty. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní má slovo poslanec Schneider, připraví se poslanec Sacher.

Poslanec SL J. Schneider: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové. Dovolte mi předně říci několik málo slov o tom, v čem spatřuji význam této listiny, kterou máme přijímat, a to proto, abych zdůvodnil důvody a pohnutky, které mne vedou k mým pozměňovacím návrhům. Spatřuji význam této listiny, obrovský význam této listiny a závažnost v tom, že formou pozitivního práva zakotvuje přirozená práva člověka. Proto si myslím, že je nutno pamatovat na tři věci.

Za prvé na to, abychom nezapomněli zakotvit něco, co by zakotveno být mělo. Za druhé: abychom mohli zajistit splnitelnost - jak říkají právníci vymahatelnost - práv, které zde zakotvíme. A za třetí: abychom zabránili případným budoucím nedorozuměním, sporům při interpretaci, abychom se pokusili vyjasnit termíny, slova, která zde používáme. To jsou tři hlavní pohnutky, které mne vedou k pěti pozměňovacím návrhům.

První pozměňovací návrh vychází v podstatě z obou předložených návrhů tisku 330 a 331, z návrhů České národní rady a Slovenské národní rady a v předloženém tisku č. 392 se jedná o článek 11. Navrhuji, aby zde byl v souladu s Úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod zahrnut modifikovaný článek 8 této úmluvy ve znění: "Každý má právo na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého a rodinného života" a to jako odst. 2. Odstavec 2 by se označil jako odst. 3. Domnívám se, že není třeba tento návrh podrobně zdůvodňovat.

Můj další návrh je drobný, nicméně domnívám se, že důležitý. V článku 18 společné zprávy - používám tedy původního číslování - doporučuji, aby v odst. 1 bylo právo na informace právě z důvodu ochrany osobnosti specifikováno na informace z obecně přístupných zdrojů. Čili za slovo informace by se vložilo "z obecně přístupných zdrojů".

Další návrh se týká článku 28 - tedy 27 podle nového číslování - a vychází z návrhu České národní rady a je veden vlastně pohnutkou, abychom si nezavřeli dveře při dalších legislativních úpravách, které nás čekají. Týká se odst. 3, kde se hovoří o možnosti za jistých okolností omezit zákonem činnost nejenom odborových organizací, ale i jiných sdružení na ochranu hospodářských a sociálních zájmů, tj. např. sdružení podnikatelských, průmyslnických, spotřebitelských atd., a to také mimo jiné, jde-li o opatření v demokratické společnosti nutná pro ochranu hospodářské soutěže.

Lze si zajisté dobře představit situaci, kdy bude v zájmu právě těchto organizací - a zdůrazňuji, že se nejedná zde jen o odbory - podporovat případné kartelové dohody a jistým způsobem blokovat činnost zamýšleného proponovaného protimonopolního úřadu. Domnívám se, že by bylo účelné zde za slova "veřejného pořádku" vložit slova "hospodářské soutěže".

Další pozměňovací návrh se týká článku 33, tedy 32 podle dodatku ke společné zprávě, a to odstavce 1, kde navrhuji rozšířit instituce, které jsou pod ochranou zákona, to je rodičovství a rodinu, o instituci manželství. Čili přeřadit to tak, jak je to v návrzích České národní rady a z některých výborů, a sice termín "manželství".

Můj poslední pozměňovací návrh vychází z toho, že podporuji to, co zde řekl můj předřečník o matení skrze pojem bezplatnosti. Tento pojem se vyskytuje v zákoně třikrát. Na rozdíl od článku 32, resp. 31, kde se hovořilo o zdravotnictví, není v ostatních dvou případech možno tento termín vypustit tak, jak to navrhuje kolega Šebek v případě zdravotnictví a doporučuji ho nahradit termínem "státem hrazené" nebo "státem hrazenou". Jedná se o případ čl. 34 resp. 33, kde se jedná o vzdělání a o čl. 41 resp. 40 odst. 3, kde se jedná o státem hrazenou činnost obhájce.

Domnívám se totiž, že pojem bezplatnosti může, i když nemusí, jak mohou někteří namítnout, být vykládán různě, a to tak, že se jedná o bezplatnost pro občana a v daném okamžiku. Ale jelikož se nejedná o bezplatnost absolutní, protože to by pak znamenalo, že by učitelé dělali práci zadarmo, zrovna tak i obhájci, domnívám se, že bude přesnější, když budeme používat termín "státem hrazenou".

Omlouvám se za to, že jsem předložil návrhů tolik. Omlouvám se vzhledem k důvodům, které mě k tomu vedou a k závažnosti projednávané listiny, která, chceme-li stavět na právu, by měla platit, jak už tady bylo řečeno, nejen několik měsíců. Domnívám se, že tento počet mých pozměňovacích návrhů nebude důvodem k tomu, aby se na ně, jak tu bylo přednedávnem řečeno, moji voliči zlobili.

Pokud se spolu se mnou domníváte, že mnou předložené pozměňovací návrhy mohou v tom smyslu, jak jsem o tom hovořil, listinu vylepšit, prosím, abyste je podpořili. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má nyní poslanec Sacher, připraví se poslanec Mikan.

Poslanec SL R. Sacher: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánově, vítám článek 11, který každému zabezpečuje to, aby byla zachována jeho lidská důstojnost, osobní čest, pověst, bylo chráněno dobré jméno, má také právo na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným zneužíváním údajů o své osobě.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP