K odstavci 5 preambule: myslím, že svobodu je možno
chápat jako závazek, a to v tom smyslu, že
plně svobodný mohu být teprve tehdy, přijmu-li
úsilí o svobodu druhého i za svůj
úkol vlastní. Proto navrhuji připojit za
větu "vkládajíc naděje do zabezpečení
těchto práv společným úsilím
všech svobodných národů" text "a
zavazujíc se přispět k tomu dle svobodné
vůle občanů ČSFR a se zřetelem
k možnostem ČSFR."
Odstavec 6 preambule. Za text "vycházejíc z
práva českého národa a slovenského
národa na sebeurčení" navrhuji přidat
text "při respektu k právům všech
národností a etnik na území ČSFR,
jak je stanoví tato listina, ústava a zákony
ČSFR."
Dále navrhuji doplnit v hlavě jedna v článku
2 odstavec 4 s tímto textem: "Nesmí být
vydán žádný trestní zákon
se zpětnou působností nebo takový
zákon, jehož obsahem by byl soudní rozsudek."
Připomínám, že tento návrh vychází
z textu prvního článku 9 odstavce ústavy
USA.
Dále navrhuji připojit v hlavě druhé
článku 17 odstavec 5.: "Nikdo nesmí
pro své náboženské přesvědčení
způsobit újmu na zdraví druhému nebo
ohrozit život jiných osob". K tomu mi dovolte
několik slov k vysvětlení. Existují
náboženské sekty, které brání
působení lékaři a lékařským
zákrokům při ohrožení svého
zdraví nebo života. Sám jsem měl možnost
se s takovými případy seznámit - podotýkám,
že nejsem lékař - ale domnívám
se, že může dojít k situaci, kdy například
rodiče budou bránit transfúzi krve svému
dítěti vzhledem ke své příslušnosti
k určité náboženské sektě.
Tento případ se skutečně stal. Lékaři
si potom poradili tím, že ten odpor zlomili argumenty
o své povinnosti, o svém závazku vůči
Hippokratově přísaze.
V souvislosti s článkem 24, tisk 392, mi dovolte
připomenout, že jeho smysl navazuje na historickou
tradici spravedlivé vzpoury proti tyranovi, založenou
už antickým vědomím a jeho praxí.
Tento smysl byl dále rozvíjen ve středověku,
např. v učení Tomáše Akvinského,
který připouští možnost zbavit
se tyrana i násilím jakožto akt legitimní,
a to tehdy, porušuje-li tyran práva lidské
přirozenosti. Podobně je tomu i u jeho duchovních
žáků a pokračovatelů, když
například jeden z nich, Francisco Suarez, hovoří
dokonce o možnosti vraždy tyrana jakožto legitimním
aktu obrany společnosti před zlem, které
tyran působí.
V moderní podobě má toto právo bránit
se despocii zvýšit sebevědomí občana,
který tak má být vychováván
k vědomí důstojenství, které
mu podíl na udržování demokratického
a právního pořádku ve společnosti
zaručuje.
Proto navrhuji, aby článek 24 návrhu listiny,
který vyhlašuje právo občanů
postavit se na odpor proti každému, kdo by v případě
diskontinuity ústavních pořádků
a institucí odstraňoval demokratický řád
založený touto listinou, byl doplněn odstavcem
číslo 2 s tímto zněním: "Obrana
demokratického pořádku ve státě,
lidských práv a základních svobod
proti všemu, co je ohrožuje, je přední
občanskou ctností."
Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím poslance Kavana,
by se ujal slova, potom bude hovořit poslankyně
Sándorová.
Poslanec SL J. Kavan: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážení kolegové poslanci a poslankyně,
dámy a pánové, považuji se za poměrně
disciplinovaného poslance a stejně jako poslanec
Sokol se domnívám, že pozměňující
návrhy se mají předkládat především,
ovšem ne výlučně, ve výborech.
Návrh, který budu chtít předložit,
jsem již předložil v zahraničním
výboru, i když v méně čisté
právní podobě a tam, při projednávání
a za poměrně malé účasti, neprošel.
K jeho přijetí však nescházelo zase
tolik hlasů, aby mě to přesvědčilo
o tom, že nemá smysl jej dát k posouzeni tomuto
širokému plénu poslanců.
Dovolte mi nejdříve několik úvodních
poznámek, abych svůj návrh dal do kontextu.
Problematikou lidských práv se zabývám
více než 20 let, a to jak teoreticky na dvou britských
univerzitách, tak i v denní praxi. Velice jsem uvítal
argumenty Charty 77, že tato práva a svobody jsou
nezadatelná a nedělitelná, a to jak v domácím,
tak v mezinárodním měřítku.
Nemůžeme tedy být svobodni, jsou-li některé
naše základní svobody omezeny a nemůžeme
být skutečně svobodni, je-li někdo
jiný nesvoboden. V praxi to pro mě znamenalo, že
jsem do angličtiny překládal a potom různým
organizacím a vládám rozesílal a snažil
se publikovat nejenom velmi důležitá, politicky
závažná prohlášení Charty
77, ale i všechna detailní sdělení Výboru
na obranu nespravedlivě stíhaných, kterých
byly stovky a stovky a které se zabývaly nespravedlivým
pronásledováním a justičním
pošlapáváním některých
práv ve světě naprosto neznámých
jedinců. To je tady samozřejmě velmi známé,
neboť i v tomto shromáždění sedí,
pokud vím 9 poslanců - členů VONS,
například zde už nepřítomný
ministr Jiří Dienstbier, pánové Rudolf
Battěk, Ladislav Lis, Ing. Petr Uhl, který mně
většinu sdělení VONS zasílal,
Václav Benda, paní Dana Němcová, Stanislav
Devátý a další, z nichž někteří
zaplatili za tuto svou práci mnohaletým vězením.
V té době se mne někteří západní
pravicoví přátelí snažili přesvědčit,
že přílišné prosazování
lidských práv v komunistických zemích
za dané politické situace může podkopat
detente, omezit obchod a dokonce i ohrozit mír a stabilitu
v Evropě. Někteří mí západní
levicoví přátelé mi naopak tvrdili,
že boj za dodržování lidských práv
není dostatečně radikální,
neboť nemění základní struktury
a vztahy ve společnosti, a proto by neměl být
tak moc podporován. Díky našim zkušenostem
je nám jasné, že se mýlily obě
tyto skupiny. Nechaly se samozřejmě ovlivnit atmosférou
a prioritami jejich společnosti v tehdejší
době.
Na druhé straně mám někdy dojem, že
mnozí z nás jsme se podobně nechtěně
nechali ovlivnit atmosférou, kterou vytvořila politika
bývalého režimu. Máme dnes strach používat
formulace a pojmy, které kdysi ukradli a zneužili
ideologové KSČ. Mám na mysli termíny,
jako je mír, levice, pravice, ale i právo na práci,
sociální jistoty a v posledních týdnech
bylo vidět, že i pojmy "odbory" a "odborářská
práva" máme spíš ztotožněny
s převodovou pákou tehdejší vládnoucí
strany, než s institucemi obecně respektovanými
v západní Evropě.
Jsme pochopitelně ovlivněni špatnými
zkušenostmi posledních 40 let, ale domnívám
se, že se musíme snažit je překonat a
vrátit pojmům jejich původní smysl.
Právo na práci přece neznamená ani
povinnost pracovat, ani povinnost státu zajistit každému
práci a vytvářet tak umělou plnou
zaměstnanost. Vyjadřuje - aspoň to tak cítím
- jen přesvědčení, že je přirozenější
stav, kdy lidé spíše pracují, než
zahálí, a přání snažit
se o dosažení co nejplnější zaměstnanosti
jako našeho dlouhodobého cíle.
Díky našim zkušenostem se zneužíváním
mocenských prostředků státu, máme
dnes často obavy vybavit stát příslušnými
pravomocemi, aby mohl plnit svou povinnost zajistit podmínky
pro důstojný život každého občana
jako jedno z jeho základních lidských práv.
Občas si tady v novinách přečtu poněkud
zjednodušené představy, že levice a pravice
na Západě se liší především
velkým rozdílem ve výši daní,
neboť levice čeká od státu zajištění
většiny sociálních a kulturních
potřeb občanů, zatímco pravice prý
dává přednost nechat tuto zodpovědnost
spíše na obcích nebo soukromých charitativních
nadacích či bohatých firmách. Chtěl
bych vás ujistit, že principy tzv. "wellfare
state" a sociálně tržního hospodářství
jsou v podstatě přijaty v celé západní
Evropě. Tomu odpovídají i principy z oblasti
lidských práv tak, jak jsou zakotveny v sociální
Chartě Evropy, k níž z dvanáctky Evropského
společenství vyslovila jisté výhrady
jen britská vláda, a to jen k některým
aspektům a formám. Přijetí stanoveného
minima principů ze sociální charty Evropy
je podmínkou pro vstup do Rady Evropy. Domnívám
se, že přijetím předloženého
návrhu ústavního zákona, kterým
se vyhlašuje Listina základních práv
a svobod, uděláme nesmírně důležitý
krok tímto správným směrem.
Přesto bych rád varoval před přílišnou
strohostí a nekonkrétností některých
ustanovení upravujících hospodářská
a sociální práva. Lidská práva,
která se těší respektu v Evropském
společenství, zahrnují jednak občanská
a politická práva, která například
hrubě porušoval bývalý totalitní
režim v této zemi, jednak hospodářská,
sociální a kulturní práva. I tato
práva by měla být chápána jako
nedělitelná. Jsou zakotvena ve dvou mezinárodních
paktech, které Československo ratifikovalo v roce
1976 a které vyšly ve Sbírce zákonů
jako zákon č. 120/1976. V této souvislosti
doporučuji přijetí varianty článku
5 odst. 1 a 2 zprávy ústavně právních
výborů obou sněmoven v tisku 392 a navrhuji,
aby byl přepracován odstavec 3 článku
26, který by zněl takto: "Každý
má právo na práci, které zahrnuje
právo na příležitost získávat
prostředky pro své životní potřeby
prací. Občany, kteří toto své
právo nemohou bez vlastní viny vykonávat,
stát v přiměřeném rozsahu hmotně
zajišťuje. Podmínky stanoví zákon."
Má navržená formulace není totožná
s formulací navrženou poslancem Benčíkem,
i když je podobná, tak bych potom prosil o separátní
zvážení. Vycházím z Mezinárodního
paktu o hospodářských, sociálních
a kulturních právech, článek 6, odst.
1, i z toho, že Evropská Sociální Charta
(část II článek 1) upravuje výslovně
právo na práci, které vymezuje tak, že
jde především o to, že každý
má právo na to, aby si vydělával na
živobytí prací, kterou si svobodně a
dobrovolně zvolí. Návrh Listiny základních
práv a svobod více méně přejímá
toto právo v článku 26 odst. 3, avšak
vypouští výslovně označení
tohoto práva, jako práva na práci. Chápeme-li
právo na práci ve stejném významu
jako uvedené mezinárodní dokumenty, není
důvodu se výslovnému označení
"právo na práci" vyhýbat.
Druhý návrh se týká článku
28, jehož znění navrhuji přepracovat
takto:
"1) Všichni zaměstnanci bez rozdílu pohlaví
mají právo na:
a) stejné pracovní příležitosti
a stejné zacházení ve věcech zaměstnání
a povolání,
- spravedlivou odměnu za práci dostatečnou k zajištění důstojné životní úrovně,
c) stejnou odměnu za práci stejné hodnoty,
- rovné a důstojné pracovní podmínky, zejména zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
- Podrobnosti stanoví zákon."
To místo stručné věty, která
v současné době je navržena v článku
28. Vycházím z toho, že navržená
formulace rozšiřuje dosavadní článek
29, jehož znění je příliš
strohé a obecné. Můj návrh spojuje
práva obsažená v článku 7 písm.
a) a písm. b) mezinárodního paktu o hospodářských,
sociálních a kulturních právech, dále
v článku 29 písm. c) návrhu Slovenské
národní rady a některá obdobná
ustanovení Evropské Sociální Charty,
především část II, článek
4, odst. 3, a v doplňujícím protokolu k Evropské
Sociální Chartě, část II článek
1, který je nazvaný "Právo bez rozdílu
pohlaví na stejné příležitosti
a stejné zacházení ve věcech zaměstnání
a povolání."
Tato práva jsou v mém návrhu stanovena nejen
v obecné rovině, ale záhlaví navrženého
znění zároveň výslovně
zdůrazňuje rovnost mužů a žen v
těchto otázkách. Jde mi o to, aby v Listině
práv a svobod byla zakotvena skutečná rovnost
mezi muži a ženami, která by pak byla respektována
i v praxi. Papírová rovnoprávnost, kterou
halasně propagoval minulý režim, jen špatně
zakrývala skutečně nerovné podmínky.
Princip stejné odměny za práci stejné
hodnoty je přijatý jednak v Evropském společenství,
jednak je zdůrazňovaný předními
politiky ve Spojených státech amerických,
a to jak na levici, tak na pravici.
Rovněž pracovními podmínkami se holedbal,
a to neoprávněně, totalitní režim.
Nebylo by správné na to reagovat tím, že
bychom zdůraznění potřeby důstojných
pracovních podmínek podcenili či ignorovali.
Zbytečně bychom tím nahráli těm,
kteří budou chtít zneužít nespokojenosti
občanů, kteří budou postiženi
důsledky ekonomické reformy.
V minulosti byly naše zákony plny krásných
slov a naše společnost plna hrůzné praxe,
která tato slova zdiskreditovala. Vraťme pojmům
jejich původní smysl a jejich ztracenou váhu
a přijměme Listinu základních práv
a svobod ve formě, která odpovídá
ustanovením Mezinárodního paktu o hospodářských,
sociálních a kulturních právech i
ustanovením Evropské Sociální Charty.
I k tomu směřují mé pozměňovací
návrhy. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím poslankyni
Sándorovou, připraví se poslanec Bobovnický.
Poslankyně SN E. Sándorová: Vážený
pán predsedajúci, vážené kolegyne,
vážení kolegovia, táto ústavná
listina, o ktorej dnes rokujeme, a dúfam, že ju aj
schválime, do určitej miery determinuje podobu našich
budúcich ústav a aspoň v tomto smere nám
dáva záruky, že tieto ústavy z hľadiska
ľudských a občianskych práv budú
ústavy dobré. Ústava však fakticky v
praxi existuje len vtedy, keď občania, ktorí
ju stvorili, ju považujú za svoju, tak povediac fakticky
ju nosia v sebe. V krajine, kde nie sú občania citoyeni,
aj dobrá ústava zostáva len kúskom
papiera. Ak sa obzrieme po našej krajine, s poľutovaním
musím konštatovať, že skutočných
občanov v tomto zmysle je u nás veľmi málo.
Nie je to však výčitka na adresu obyvateľov
tejto krajiny. Predsa na sebavýchovu všetci potrebujeme
čas. Práve tohto času však máme
teraz veľmi málo. Občianske cnosti by sme potrebovali
okamžite. Štátna moc sa zakladá na slobode
vtedy, keď občania štátu splnomocnia svoju
vládu, aby konala určitým spôsobom.
Avšak pokiaľ neexistuje silná občianska
vrstva, prah ochoty znášania ťažkostí
je veľmi nízky a bolestné zákony vlád
nemajú podporu zakladajúcu sa na konsenze. V takom
prípade sa hľadá náhrada za túto
konstitutio libertatis. Takouto náhradou sa stáva
potom náboženský fundamentalizmus, premoderný
tradicionalizmus, nacionalizmus či moralizovanie politiky.
Kde demokratické liberálne spôsoby vytvárania
konsenzu sú nové a slabé, hľadajú
sa iné zásady konsenzu. Tieto však zase brzdia
vznik silného občianskeho stavu. Byť dobrým
katolíkom totiž ešte zďaleka nestačí
na to, aby človek bol aj dobrým občanom.
Fanatických fundamentalistov či šovinistov
vôbec nemožno považovať za citoyenov. Nacionalizmus
je vyhovujúcim, stmeľujúcim prvkom v krajinách
s početnými národnosťami. Nacionalizmus
však môže sa stať aj služobníkom
oného konstitutio libertatis ak z revolúcie sa zrodí
národ občanov, plnohodnotným členom
ktorého národa je každý, kto cíti
v sebe zodpovednosť za ústavu krajiny, angažovanosť
za dobro republiky. Tradičný nacionalizmus sa treba
pokúsiť pretvoriť na nacionalizmus konštitučný.
Aby sa nám to podarilo, musíme sa raz navždy
naučiť nezamieňať kategórie a dôsledne
rozlišovať medzi národom v zmysle Volk, kultúrno-etnickom
a v zmysle politickom.
Prvé mesiace tzv. nežnej revolúcie mnohých
z nás naplnili nádejou, že takýto vývoj
v Československu je možný a niektoré
prejavy fundamentalizmu či tradicionalistického
nacionalizmu by nás nemali odradiť usilovať sa
o ďalší vývoj v takomto smere.
V tomto momente si dovolím vrátiť sa na chvíľku
k diskusii o kompetenčnom zákone, a to konkrétne
k prejavu pána Kroupu. Z toho, čo som doteraz povedala,
je, dúfam, viac-menej jasné, že som zástankyňou
koncepcie politického národa. Nie som si však
vôbec istá, že vzhľadom na smerovanie vývoja
v tejto dvojfederácií nebolo by oveľa reálnejšie
a perspektívnejšie rozmýšľať
v intenciách vzniku dvoch politických národov
vo svojprávnych republikách. Takéto chápanie
problému by nám umožnilo denacionalizovať
kompetenčné spory a brať ho ako problém
spôsobu výkonu federálnej štátnej
správy, ako problém čisto technický
či byrokratický v dobrom slova zmysle.
Po tomto krátkom odbočení naspäť
k ústavnej listine. Ja osobne veľmi oceňujem
nové koncipovanie práv príslušníkov
etnických a národnostných menšín.
Považujem za veľmi významný pokrok, že
sa upustilo od praxe ústavného článku
144, ktorý výkon týchto práv pripustil
iba menšinám taxatívne vymenovaným,
a dúfam, že toto riešenie bude príkladom
aj pre nové ústavy. Tým by sa konečne
diskusie o tom, ktoré etniká si môžu
nárokovať štatus národnosti a ktoré
nie, dostávajú tam, kam patria, do pôsobnosti
vedy, sociálnej a kultúrnej, antropológie,
etnografie, sociológie, teda vedeckého výskumu
vôbec.
Často sa v posledných mesiacoch ozývajú
hlasy, varujúce pred uznaním práv týchto
menšín ako možného dezintegračného
činiteľa. Som toho názoru, že túto
mienku zdieľajú iba tí, ktorí sú
zástancami tuhého štátneho centralizmu.
Etnickú a kultúrnu homogenizáciu obyvateľstva
môže totiž realizovať jedine takýto
systém.
Lenže mocenský centralizmus neohrozuje len etnické
spoločenstvá, on takisto ohrozuje všetky subkultúry,
všetko regionálne snaženie, a práve to
je ten moment, ktorý by mohol už konečne priviesť
na spoločnú platformu všetkých tých,
ktorí to s decentralizáciou moci a minimalizáciou
štátu myslia úprimne, bez ohľadu na to,
či ich motiváciou sú regionálne a
lokálne záujmy, alebo všeobecne liberálne
ideály. Predsa hlavným cieľom tejto Listiny
je práve ochrana občanov pred zásahmi štátnej
moci.
Nakoniec som chcela predložiť jeden podnet pre federálnu
vládu. Som veľmi rada, že tento podnet vychádza
práve z federálnej vlády, ako to tu predložil
pán Mikloško, totiž federálna vláda
už premýšľa v intenciách zriadenia
inštitúcie ombudsmanov. Je totiž ťažko
predstaviteľné, že všetky sťažnosti,
týkajúce sa tejto listiny, budú riešiteľné
súdnou cestou. Riešením by skutočne
mohol byť systém inštitúcie ombudsmanov
buď regionálnych, na spôsob kanadský,
alebo aspoň parlamentných.
Celkom nakoniec - chcela by som sa vyjadriť k vystúpeniam
niektorých poslancov kresťanských strán,
i keď si myslím, že pozmeňovacie návrhy
nepriniesli. Ja mám tiež taký názor,
že zákony týkajúce sa umelého
prerušenia tehotenstva v našom štáte sú
príliš liberálne. Určite nie je udržateľný
ten stav, ktorý momentálne vládne, keď
sa tento zákrok chápe ako akási bezplatná
služba. Na druhej strane však skôr, než začneme
uvažovať o absolútnom zákaze, mali by
sme začať uvažovať v intenciách primeranej
sexuálnej výchovy a výchovy k rodičovstvu,
alebo aspoň dostupnosti takých antikoncepčných
prostriedkov, ktoré už konečne nebudú
ohrozovať zdravie žien.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
poslanec Bobovnický. Připraví se poslanec
Čičmanec.
Poslanec SL J. Bobovnický: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
kolegovia a kolegyne, nebudem vás dlho zdržovať,
lebo veľa myšlienok už zaznelo v slovách
predrečníkov. Chcel by som však nadviazať
na to, čo tu už mnohí povedali, že prijatím
ústavného zákona, ktorým sa vyhlasuje
Listina ľudských práv a slobôd, vytvárame
vlastne skutočne vážnu historickú situáciu.
Myslím, že historická nie je len čo
do obsahu a formy tohto zákona alebo tohto dokumentu, ale
i čo do trvania a vážnosti. Preto sa domnievam,
že by sme nemali tento zákon ako niektoré iné
pripravovať na pol roka, na rok, dva či tri, ale mal
by mať dlhodobú platnosť. Pokiaľ by sa mal
meniť, tak vždy len k lepšiemu.