Následující články ústavně
chrání zásady, které v současném
právním řádu jsou již obsaženy.
Jde o takové zásady, jako je rychlost a veřejnost
soudního jednání, že bez zákona
nelze trest uložit, presumpci neviny, práva na obhajobu,
zákaz dvojího potrestání, zákaz
zpětné účinnosti trestního
zákona apod., tedy o zásady, které jsou pojaty
do příslušných procesních předpisů,
zejména pak do ustanovení trestního řádu.
Tím, že tyto zásady jsou povýšeny
na zásady ústavní, respektive přiznává
se jim ústavní ochrana, zdůrazňuje
se jejich význam pro řádný výkon
spravedlnosti a pro zájem státu na tom, aby riziko
omylů při soudním rozhodování
bylo co nejmenší. Současně se tak každému
dostává ústavní záruky, že
o jeho věci bude rozhodnuto způsobem zákonem
předepsaným, za vyloučení všech
vlivů, které by mohly takové rozhodnutí
nežádoucně ovlivnit.
V ústavně právních výborech
byly vyslovovány vážné pochybnosti o
významu zásady pojaté do odstavce prvého
článku 3 a bylo poukazováno na to, že
podobné pochybnosti lze nalézti již i v předválečné
teorii československého ústavního
práva. Bylo proto navrhováno tento odstavec vypustit.
Ústavně právní výbory po obšírné
rozpravě však této námitce, resp. návrhu,
nepřisvědčily.
Je sice pravda, že předválečná
teorie československého ústavního
práva (např. prof. Weyr - Čs. ústavní
právo, str. 238) s poukazem k tomu, že imperativ "nikdo
nesmí být odňat svému soudci"
je věta naprosto samozřejmá, a proto zbytečná,
neboť - po příslušné argumentaci
- vlastně znamená tolik, co povšechná
norma "zákony buďtež zachovávány"
nebo - vyjádřeno pojmy normativní teorie
- "co býti má, má býti".
I když se připustí oprávněnost
logiky prof. Weyra - ostatně spolutvůrce ústavní
listiny z roku 1920 - a nejsou-li zásadní námitky
proti normativní teorii jako takové, nelze přehlédnout,
že i prof. Weyr posléze přiznává
historické opodstatnění onoho imperativu,
a to v tom, že on měl čelit kabinetní
justici zavedené dříve v řadě
některých absolutních monarchií. A
právě o tento historický aspekt jde.
Zkušenosti z předchozího období ukazují,
jak za jistých okolností - nikoli již v období
absolutní monarchie - lze justici zmanipulovat a k jak
účelovým rozhodnutím ji lze poměrně
snadno donutit. Jsou ještě v paměti zvláštní
soudci, určení k rozhodování určitých
věcí a u určitých osob, což ve
svých důsledcích vedlo nejen ke známému
stavu, ale současně též k degradaci
soudců a soudního rozhodování vůbec.
Nebylo řídkým jevem, že v souzené
jedné a téže věci se soudci střídali
nakonec podle okolností zcela nahodilých, což
se přirozeně nemohlo neprojevit ve výsledku
věci.
Takovému postupu má být uvažovanou zásadou
napříště bráněno; zejména
s ohledem na větu druhou odstavce prvého článku
39 se předpokládá, že jednací
řád a zejména přesně stanovený
rozsah práce soudu na delší dobu každému
soudci určí i místně obsah jeho práce
(pravomoci), a že již nebude přípustné,
aby věci soudu k projednání napadlé
soudcům přiděloval předseda soudu
podle měřítek, která si sám
zvolí.
Posléze zbývá - stran ochrany práv
a svobod - dodat, že zásada vyjádřena
v odstavci pátém a článku 41 nikterak
neznamená porušení zákazu, že nikdo
nemůže být pro týž skutek (trestný
čin) potrestán dvakrát. Jde o mimořádně
oprávněné prostředky (v současně
době o stížnost pro porušení zákona),
jejichž podmínky jsou přesně definovány
procesním předpisem; sem spadá těž
institut obnovy řízení. Dodat zbývá
jen tolik, že pokud by mimořádné prostředky
směřovaly v neprospěch odsouzeného
(zproštěného), je jejich přípustnost
omezena lhůtou nebo zvláštními podmínkami.
Dámy a pánové, tímto výkladem
jsem se podle svého soudu dostatečně vypořádal
se základními myšlenkami a ustanoveními
Listiny práv a svobod, když v hlavě šesté
jsou obsaženy vysvětlivky k pojmům, které
listina užívá a dále upravená
omezení, která z hlediska celospolečenských
zájmů, případně pro řádnou
funkci státu, se jeví jako nezbytná. Ze zmocnění
tímto článkem uděleného však
nikterak neplyne, že je nutno takovéto zmocnění
v plném rozsahu využít.
Ustanovení kupř. článku čtvrtého,
odstavce čtvrtého listiny spíše nasvědčuje
opaku.
Dodat zbývá jen tolik, že tato omezení
nejsou nikterak v rozporu s mezinárodními úmluvami,
k nimž ČSFR přistoupila nebo přistoupit
zamýšlí.
Pane předsedo, paní a pánové, po desítkách
let útlaku občana jako jedince a jedince jako občana,
po létech, v nichž hodnota a význam lidského
života pod šálivou etiketou pomyslného
celospolečenského blaha a prospěchu byly
sníženy na obsah pouhé pracovní síly,
kterou bylo zapotřebí jen jakž takž udržovat
při životě, po desítkách let
ničení a mravního nihilismu a v době,
kdy od propasti hospodářské i mravní
nás dělí toliko krůček, je
na nás, abychom - doslova z trosek - zcela rozrušeného
právního systému a právního
vědomí postavili občana opět na místo,
které mu již od minulých staletí právem
náleží, abychom mu nejen v ekonomické
sféře, ale i v ústavních jistotách
vytvořili podmínky pro lidsky důstojný,
bezpečný a pokud možno i šťastný
život.
Řekl jsem už, že člověka, jeho
přirozená práva a svobody jsme záměrně
v preambuli listiny postavili na první místo, vycházejíce
přitom z přesvědčení, že
meze jeho práv a svobod nejsou a již nikdy nesmějí
být určovány státem, ale toliko právy
a svobodami druhých. K tomu nás opravňuje
mimo jiné těž i jedinečnost a neopakovatelnost
lidského života.
Bezohlednost totalitního režimu, který tak
výrazně poznamenal nás všechny, téměř
až k úplnému zániku ohrožoval naši
historickou paměť; měli jsme, zřejmě
jednou pro vždy, zapomenout nejen na vůdčí
postavy našich národů, jimiž a od nichž
byly a jsou vytvářeny naše tradice, ale též
i na tužbu našich předků po nezávislosti,
svrchovanosti a svobodě.
Závažnými událostmi roku 1938 a okupací
Čech a Moravy německými vojsky z března
1939, vznikem samostatného Slovenského státu
byl tehdejší ústavní život československého
státu přetržen. Rozpad státu, zmíněná
okupace a vznik Slovenské republiky přirozeně
znamenaly faktický zánik československé
ústavnosti. O právech a svobodách občanských
té doby, ať již v okupovaných Čechách
nebo na Moravě či na Slovensku nemohlo být
ovšem ani řeči.
Avšak nejen léta po září 1938,
ale i léta po roce 1948 jsou pro svobody a práva
občanská léty nesmírně truchlivými.
I když ustanovení o svobodách a právech
občanských ("přepracovaná v novém
duchu") byla formálně převzata i do
Ústavy 9. května, co z nich při společenských
a koneckonců ústavních změnách
nakonec zůstalo, je nabíledni a projevilo se již
také zanedlouho: tisíce nezákonných
rozsudků, desetitisíce správních paktů
vydaných často i bez alespoň formálního
řízeni, vulgarizace veřejného života
a v důsledku toho všeho pak nespočet lidí
ve věznicích či táborech, nepopsatelné
tragédie jednotlivců i jejich rodin, násilím
odňaté majetky a posléze úpadek právní
jistoty a právního vědomí vůbec,
slovem společenský marasmus, který později
s notnou dávkou eufémie bude označován
jako deformace.
Ústavní rozvrat byl posléze dovršen
Ústavou z roku 1960. Zatímco předchozí
ústava se alespoň formálně přidržovala
ještě obvyklých ústavních formulací,
tato ústava již od tohoto tradičního
způsobu zřetelně - po známém
vzoru - z převážné míry upouští;
zejména z hlediska občanských práv
a svobod je převážně vágní
a celá pak anonymní, anonymní v tom smyslu,
že není ani vybavena důvodovou zprávou.
Pramen vzniku této poslední ústavy lze ovšem
zřetelně rozeznat podle článků,
jimiž se zavádí, do té doby v teorii
ústavního práva nepředstavitelná
novinka: při stálé existenci několika
politických stran komunistická strana sama sebe
ústavně konstituuje jako "vedoucí síla
ve společnosti i ve státě", čímž
je vlastně řečeno vše. Nejen politická
vůle, ale i vůle zákonodárná,
od té doby mají i normativně jediné
a výlučné ohnisko, a to se posléze
- jak známo - koncentruje do rukou velmi omezeného
a uzavřeného okruhu lidí. Současně
s tím ovšem také zcela mizí jakýkoli,
byť i jen náznak rozdílu mezi touto stranou
a státem, takže vždy existují vedle sebe
duplicitní (a mnohdy i vícečetné)
orgány s jakous takous pravomocí, která však
vždy a všude je zcela formální. Jak řečeno,
ohnisko skutečné moci leží mimo ně.
Nachází se tedy jinde a mnohdy se vnucuje důvodná
otázka, zda ještě vůbec leží
v tomto státě.
Uvažovati za takovéhoto stavu o právech a svobodách
občanských je krajně iluzorní; důsledky
ústavního rozvratu jsou stejně zřetelné
jako otřesné: nepřehlednost a rozporuplnost
předpisů různé provenience, nejistota
a strach v občanském a zřejmě i ve
veřejném životě, rozpad v oblasti ekonomické,
stejně jako společenské.
V těchto souvislostech je zcela na místě
alespoň ještě jedna letmá zmínka
o soudech a ochraně, kterou mají a v budoucnu budou
muset soudy poskytovat. Dovolte mi připomenout, že
již při jiné příležitosti
měl jsem tu čest sněmovny upozornit na to,
že v lidské společnosti není, nebylo
a zřejmě nikdy nebude spravedlnosti absolutní,
jestliže ona vůbec existuje. Maximem, které
můžeme očekávat a od našich soudů
také právem vyžadovat, je spravedlnost lidská,
spravedlnost založená na dosaženém stupni
lidského poznání, na odpovědně
vytvořeném právním řádě
a soudcovském svědomí.
A právě o toto svědomí jde především.
Soudcovská moc, a zmínil jsem se o tom již
dříve, podle kdysi i u nás osvědčených
nauk, musí být nezávislá, nezávislá
nejen institucionálně, tedy v zákonech a
právním řádu vůbec, ale též
- ne-li především - v osobnostech soudců.
Mluvím-li o soudcovských osobnostech, činím
tak záměrně, neboť chci tím říci,
že toliko osobnost soudcova v tom nejširším
a nejpůvodnějším smyslu, osobnost se
všemi lidskými hodnotami a životními zkušenostmi
odlišuje soudce od pouhého justičního
úředníka v taláru. Soudcovská
moc jako moc na moci výkonné a zákonodárné
zcela nezávislá, ba leckdy nad ně povýšená,
je zřetelně výrazným ústavním
pilířem, bez něhož si nelze složitou
stavbu právního státu představit.
Je mocí zajisté natolik závažnou, že
může a musí být svěřována
jen do rukou lidí odpovědných s lidským
citem i svědomím. To je také současně
důvod, pro který, mimo jiné, soudcům
bylo odepřeno právo na stávku.
Paní a pánové, tímto jsem podle svého
přesvědčení dostatečně
vyčerpal základy předloženého
návrhu ústavního zákona s Listinou
základních práv a svobod, když; pokud
jde o změny a doplňky, vám předložené,
budou zdůvodněny kolegou - zpravodajem Sněmovny
lidu - Valkem. Pro tento okamžik sám pro sebe pokládám
tedy svoji zpravodajskou povinnost za splněnu, ve zbytku
dovoluji si vás již odkázat na tisky, které
každý z vás má k dispozici, když
současně předpokládám, že
další otázky budou objasněny v rozpravě.
Nicméně závěrem ještě
na chvíli vyprošuji si vaši laskavou pozornost
ke dvěma poznámkám.
Tento ústavní zákon s listinou je vlastně
prvým, a podle mého soudu zcela nekompromisním
krokem k ústavnímu a zákonnému pořádku,
které charakterizují spořádaný
stát. Stát, v němž nebude připravována
a trpěna křivda a násilí, stát,
který se bohdá v budoucnu stane opravdovou vlastí
občanů, kteří na ní budou hrdí
a kteří v ní najdou svůj skutečný
a pravý domov. Ne na pohled a nikoliv jen pro nezbytné
údaje v cestovním pase či spíše
v občanském průkazu. Končí
tedy údobí právního nihilismu vysmívajícího
se lidským hodnotám a údajné slabosti
občana jako jedince, končí, a doufejme, že
natrvalo, pohrdání zákonem, které,
kdykoli se to jevilo účelným a žádoucím,
dávalo přednost svévoli a násilí.
Končí tak údobí, v němž
občanská čest, ona klasická virtus
proklesávala mravním bahnem, až téměř
k samotnému dnu.
Právní stát, ke kterému jako konečnému
cíli chceme dospět, a dovolte, abych to ještě
jednou slovy listiny připomenul, je vybudován na
zásadě, že lidé jsou svobodní
a rovní v důstojnosti i právech, že
tato práva a svobody jim neposkytuje ani společnost,
ani stát, ale že - vyjádřeno stručně
- jsou nezadatelná a věčná.
Znamená to ovšem, že demokratický stát
se vskutku nesmí pojit s ni žádnou ideologií,
ať by tato měla jakýkoli původ a předkládala
jakékoli úmysly a cíle, neboť - a mějme
to na paměti zejména pro těžké
údobí, které stojí před námi
- každá ideologie povyšujíc jedny, současně
potlačuje druhé. Ve svých důsledcích
pak rovnost mezi lidmi porušuje vždy. Ať chce či
nechce, nemůže nedospět k bodu, kdy tato práva
a svobody jsou již jen na obtíž. Řečeno
jinak, s povzdechem Mefista: "Kdo při vstupu byl pán,
poté se rabem stává."
V našich dějinách je nemálo údobí,
kdy, řečeno slovy Karla Staršího ze
Žerotína: "... jsme hrubě zašlí.
Z jedné strany právo potřeno, svobody vnic,
obyčejové zhynuli, pořádkové
z paměti vyšli, zřízení za koutem
leží a knížka pana Tovačovského
spuchla".
Zajisté, byla to vždy údobí zlá
a těžká, nicméně a navzdory všemu,
údobí nikoli tak zcela beznadějná,
neboť vždy se našel někdo, kdo opět
řečeno slovy Karla Staršího: "co
až doposavad činil, toho ještě nepřestal,
kdo s to býti nemůže, aby stavěl, dosti
činí, když tak dalece zpodpírá,
aby jenom nepadlo".
Z hloubi této dějinné zkušenosti vyslovuji
proto své přesvědčení, že
údobí rozvratu, násilí a křivd,
jimiž náš společný stát
prošel, je skutečně za námi, a že
společným úsilím nejen nás,
ale všech našich občanů i těch,
kteří v našich zemích žijí,
znovu - po létech - vytváříme stát
vskutku demokratický, sociálně spravedlivý
a etický i právně stabilizovaný.
Pane předsedo, paní a pánové, jako
zpravodaj výboru ústavně právního
Sněmovny národů a jako společný
zpravodaj této sněmovny, doporučuji, abychom
Listinu základních práv a svobod spolu s
uvozovacím zákonem a navrženými změnami
a doplňky přijali.
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem poslancovi Ševčíkovi
za prednesenie spravodajskej správy. Prosím poslanca
Ernesta Valka, aby predniesol spravodajskú správu
za ústavnoprávny výbor Snemovne ľudu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
E. Valko: Vážený pán predseda, vážené
dámy a páni, dovoľte mi, aby som začal
výrokom amerického politológa Charlesa Millsa:
"Je omnoho bezpečnejšie občianske slobody
oslavovať, než ich hájiť. Je omnoho bezpečnejšie
hájiť ich ako formálne práva, než
ich účinne používať v politike.
"
Pri riešení otázky ľudských a občianskych
práv je nutné hľadať ich historické
korene, pričom je potrebné si uvedomiť, že
oba pojmy nemajú úplne totožný význam.
Identita človeka a práva občana sú
tak samozrejmé, že sa nám zdá zbytočné
ich rozlišovať. Vznik týchto pojmov sa spája
s predstavou prirodzenosti ľudských a občianskych
práv, ich nezávislosti na štátnej moci,
ako i na danom spoločenskom poriadku. Podľa tejto
prirodzeno-právnej koncepcie špecifičnosť
týchto práv spočíva v tom, že
ľudské a občianske práva sú ľuďom
dané samotnou prírodou, resp. vyplývajú
zo samotného rozumu, náležia ľuďom
odjakživa a navždy.
Na túto koncepciu sa snažíme nadviazať
i touto predlohou, ktorú máme pred sebou, a to po
tom, keď sa nedokázala v našej spoločnosti
uplatniť socialistická kvalifikácia práv,
vychádzajúca z názoru, že všetky
práva sú bez rozdielu prvkom spoločnosti,
majú triedny charakter a sú historicky premenlivé.
Vážené dámy a páni, stručne
by som sa vrátil do histórie konštituovania
základných ľudských a občianskych
práv a slobôd. Za najstarší dokument,
ktorý vymedzoval tieto práva a slobody, je všeobecne
považovaná Magna Charta Libertátum z roku 1215.
Tento dokument zabezpečoval ľuďom rozsiahly aktívny
podiel na riadení štátnej moci a na druhej
strane ukladal štátu vo vzťahu k nim rôzne
obmedzenia.
Za jeden z prvých moderne spracovaných dokumentov
zaoberajúcich sa ľudskými právami sa
považuje vyhlásenie práv, ktoré bolo
prijaté 29. júna 1776 v štáte Virgínia.
Toto vyhlásenie konštatuje, že všetci ľudia
sú od prírody rovnako slobodní a nezávislí.
Majú určité vrodené práva,
ktoré sú neodňateľné. Predovšetkým
je to právo tešiť sa zo života a slobody,
získavať majetok, usilovať sa o šťastie
a bezpečie a dosiahnuť ich. Vláda je zriadená
pre všeobecné dobro a k ochrane bezpečnosti.
Ak podľa názoru občanov túto úlohu
neplní, je možné ju odstrániť alebo
pretvoriť v štáte. Všetka moc patrí
ľudu.
K druhej a významnej kodifikácii ľudských
a občianskych práv došlo vo Francúzsku
26. augusta 1789, keď sa uznieslo Francúzske ústavodarné
zhromaždenie na vyhlásení práv človeka
a občana, ktoré sa potom stalo súčasťou
prvej francúzskej ústavy z roku 1791.
Francúzska deklarácia v 17 článkoch
v podstate vyhlasuje, že ľudia sa rodia slobodní
a čo do svojich práv sú si rovní.
Rozdiely môžu byť v spoločnosti založené
len vtedy, ak to žiada verejný prospech. Cieľom
politického združenia ľudí je uchovať
prirodzené neodňateľné práva,
slobody, vlastníctva, bezpečnosť a právo
brániť sa proti utláčaniu. Prameňom
najvyššej moci v štáte je ľud. Nie
je možné vykonávať žiadnu právomoc,
ktorá by sa od ľudu neodvodzovala. Zvlášť
slávne a skutočne veľmi príznačné
sú formulácie v článku 4 a 5: "Sloboda
je možnosť robiť všetko, čo neškodí
inému." Uskutočňovanie prirodzených
práv je ohraničené len tam, kde by znemožňovalo
výkon týchto istých oprávnení
druhým.
Oba tieto dokumenty ovplyvňujú a ovplyvňovali
doterajší vývoj. Presvedčivo dokazujú,
že koncepcia prirodzeno-právneho poňatia ľudských
a občianskych práv i napriek jej negácii
marxisticko-leninskou filozofiou je základom demokratického
rozvoja v spoločnosti.
Vážené poslankyne, vážení
poslanci, v priebehu krátkeho času pristupujeme
k rozprave o návrhu ďalšieho ústavného
zákona, a to Listiny základných práv
a slobôd, ktorý sa vo svojom kontexte má stať
indikátorom aplikácie celého nášho
právneho poriadku, a tak jeho intencie a demokratický
duch vytvoria aj lepšie predpoklady i pre riešenie vzájomných
vzťahov reformy našej ekonomiky.
Predkladaný ústavný zákon vychádza
už zo zhora uvedenej prirodzeno-právnej koncepcie
ľudských práv a slobôd. Základná
úprava a slobody koncipované touto Listinou sú
neodňateľným právom človeka.
Je jeho zákonom a právnou povinnosťou, a to
tým viac, že ide o človeka nadaného
rozumom, toto prirodzené právo rešpektovať,
upevňovať, prehlbovať a dôsledne sa vo
vzájomných vzťahoch jeho princípmi riadiť.
Je však smutnou realitou, že ľudstvo pri uplatňovaní
týchto základných myšlienok naráža
na prekážky egocentrizmu, samovlády, nadvlády,
na prekážky demagógie a sociálne nespravodlivosti
a porušovanie základných práv a osobných
slobôd vôbec. Tieto prekážky sú,
bohužiaľ, produktom človeka viac-menej úspešne
kamuflované, ale vždy sa končiace morálnym
úpadkom a ekonomickou devastáciou.