Čtvrtek 20. prosince 1990

Velkou pozornost nyní vyvolává problematika změn sazeb daně z obratu. Pan poslanec Wagner zde přečetl informace od ředitele odboru nepřímých daní mého ministerstva ing. Klaka, ale nečetl je přesně. Myslím, že má stejnou informaci jako já. On mluvil o 644 mil. Kčs, zde je napsáno 604, ale to je jedno. Podstatná věc je, dát neperiodickým publikacím nulovou daňovou sazbu a ostatním výrobkům polygrafického průmyslu naopak zvýšit sazbu na 32 procent. Rozdíl v tom by byl asi 65 mil. Kčs v neprospěch státního rozpočtu.

Samozřejmě připouštím, že toto je možné vzít v úvahu a i takto uvažovat, nicméně bych chtěl říci, že jsme o tom všem dlouho přemýšleli, vláda o tom dlouho jednala. Dlouho jsem jednal s ministerstvy kultury obou republik a stále jsme žádali jejich návrh jistého kritéria pro dělení daňové sazby příznivější, méně příznivě, protože, aby všechny knihy, všechny neperiodické publikace měly nulovou daňovou sazbu, je pro mne velmi obtížná věc. Myslím, že je mnoho produktů polygrafického průmyslu v kategorii publikací neperiodických, které by málokdo z nás považoval za skutečnou kulturu. Je to velmi obtížné, dostávali bychom se do velmi složitých debat. Ve vládě jsme o tom dlouho jednali a nepodařilo se nám nalézt jednoduchý princip v duchu toho, co zde poněkud příliš razantně naznačil poslanec Stome.

Kdyby se tomu tak stalo, tak pro státní rozpočet to znamená ztrátu v daném případě řádově 73 mil. Kčs na straně příjmů. Možná, že bychom mohli hledat řešení mezi návrhy, které zde přednáší poslanec Zeman.

Druhá položka - snížení daně z obratu u všech publikací periodického typu o 10 % - vede ke ztrátě dalších 547,6 mil. Kčs, a to už by znamenalo další výrazný problém. Dobře víme, že tyto půlmiliónové částky vzhledem k tomu, že federální vláda má jako celkovou svou částku, se kterou bude schopna hrát, nějakých 6,5 mld., jsou dost zásadní.

Nejde o to, abychom tyto věci vyhrocovali, ale musím vám za sebe říci, jako občanský názor, že mám daleko větší problém a daleko větší strach a daleko více přemýšlení věnuji úvahám o tom, co se má udělat s daní z obratu u mléka, sunaru, u některých jiných výrobků, poněkud více, než jaký mám problém ohledně z periodických nebo neperiodických publikací. Nicméně respektuji, že uplatníte svůj názor.

Několikrát tady zazněla od poslanců Ambrosze, Wagnera a opačně od poslance Šimka úvaha o době projednávání státního rozpočtu v parlamentech, o podrobnosti nebo nepodrobnosti členění a o tom, že by se mělo vidět hlouběji do rozpočtu. Myslím, že to není úplně přesné. Velmi hezky to řekl poslanec Šimko, když řekl, že Federální shromáždění má nepochybně za úkol revidovat hierarchii hodnot či priorit, které stanovila vláda a že má tuto revizi udělat z politického hlediska. To je naprosto nesporným legitimním úkolem Federálního shromáždění, zvážit dobrou či špatnou, rozumnou či nerozumnou hierarchii priorit, které vládní orgány do státního rozpočtu zabudovaly.

Nejsem si jist, jestli k úvaze o hierarchii hodnot přispěje nějakým způsobem další detailizace jednotlivých položek státního rozpočtu. Naopak. Čím bude státní rozpočet podrobnější a detailnější, tím se v něm daleko více utopíme a tím se nám poztrácejí hlavní obrysy, hlavní kontury, kde je - podle mého názoru - největší prostor pro politické rozhodování parlamentu oproti případně technokratickému rozhodování vlády.

Tím bych skončil. Nebudu se vyjadřovat k položkám, které jsou uváděny jako protipoložky případné úspory, která by pro rozpočet vznikla v kapitole federálního ministerstva obrany a co z toho plyne. My si nemůžeme dovolit dál změnit saldo. Prostor pro mezi kroky plně nechávám na vašem rozhodnutí. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J.Stank: Ďakujem pánovi ministrovi Klausovi za jeho vystúpenie za federálnu vládu. Teraz prosím spravodajcov, aby sa vyjadrili najskôr ku zmenám, ktoré navrhujú v spoločnej správe a potom k jednotlivým pozmeňovacím návrhom, o ktorých budeme hlasovať.

Zpravodaj výboru pro plán a rozpočet SN poslanec M. Zeman: Vážení kolegové, jsem poprvé v parlamentu poněkud nervózní, protože se na svět dívám očima pana místopředsedy Šútovce, který mně půjčil svoje brýle, když jsem vlastní ztratil. Poněvadž on má poněkud jiný počet dioptrií, promiňte mi, když se budu občas trapně dívat do papíru.

Za prvé plně akceptujeme návrh jednoho z kolegů, abychom v prvním bodě naší zprávy zaměnili zkratku Vojenské inspekce za přesnější, i když delší název "generálního inspektora ozbrojených sil" a za slova "vzniku,, dodali slova "a činnosti". To lze pokládat za součást zpravodajské zprávy.

Pak zde byl pouze druhý bod, a to vypuštění § 9. To je doporučení našeho legislativního odboru. Prosil bych pana ministra financí, aby mne teď vnímal, protože se v podstatě jedná i o jeho pozměňovací návrh. Zpravodajové proti tomuto vypuštění naprosto nic nemají, protože výbor pro plán a rozpočet přesně zde rozhodl polovinou hlasů pro a polovinou proti a nakonec jsme dali na doporučení našich právníků. Nicméně, aby informace byla zcela jasná, přečtu jejich argument.

Vypuštění § 9 doporučujeme v návaznosti na přijetí novely ústavního zákona o federaci v oblasti pojišťovnictví, není zahrnuta do působnosti federace. Navíc republikové orgány projednávají v současně době návrhy zákonů upravujících pojišťovnictví, v nichž je otázka finančního hospodaření dle sdělení pracovníků ministerstva financí republik řešena.

Poslední věta: Po přijetí zákona národních rad by vedle sebe byla dvojí právní úprava, a to zákonem Federálního shromáždění a národních rad. Naši právníci tvrdí, že když přijmeme jednu z variant, kterou zde navrhuje pan ministr financí, tak to znamená, že tady bude nutně § 9 časem novelizovat. Ale výhoda jeho uchovaní je mimo jiné v tom, že překlene jakési vakuum. Bod 4 s klidným svědomím, protože se nejedná o peníze, vypouštíme. § 9 vypouštíme ze zpravodajské zprávy.

Po projednání pozměňujících návrhů a po odhlasování návrhu zákona bych vás chtěl ještě seznámit s návrhem usnesení. Protože si myslím, že tato informace už zde byla řečena a usnesení je velmi stručné, tak vám budeme navrhovat, abyste souhlasili se dvěma body.

1. Federální shromáždění souhlasí s tím, aby v rámci schváleného rozpočtu federálního ministerstva obrany byly výdaje tohoto resortu čerpány v prvním čtvrtletí 1991 do výše 7 mld. korun. O tom jsme před chvílí mluvili.

2. Federální shromáždění žádá vládu ČSFR, aby mu každé čtvrtletí předkládala zprávu o plnění státního rozpočtu. Vláda s tím nebude mít nadbytečnou práci, protože totéž bude dělat pro Mezinárodní měnový fond. O tomto usnesení budeme patrně hlasovat až po přijetí celého zákona a kolega Borgula se bude nyní zabývat pozměňovacími návrhy.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ešte sa prihlásil pan minister Klaus.

Ministr financí ČSFR V.Klaus: Proti tomu poslednímu návrhu vůbec nic nemám, ale ten jste schválili minulý týden v zákonu o rozpočtových pravidlech.

Předsedající místopředseda FS J.Stank: To bysme mohli potom eventuálne vypustiť, ale k tomu sme sa ešte nedostali. Prosím pána poslanca Borguľu.

Spravodaj výboru pre plán a rozpočet SL M. Borguľa: Vážené poslankyne, vážení poslanci, pristúpili bysme k prerokovávaniu jednotlivých pozmeňovacích návrhov. Pán poslanec Zukal navrhol znížiť výdaje na armádu o 10 %, nie ako v spravodajskej správe o 5 %, na čiastku 24 mld Kčs.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Trvá poslanec Zukal na tomto návrhu?

Poslanec SL R. Zukal: Ano.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Budeme o návrhu hlasovat,. S technickou poznámkou sa hlásí poslanec Kostya.

Poslanec SN L.Kostya: Pane předsedající, dámy a pánové, vzhledem k tomu, že jsem byl členem dohodovacího jednání tří výborů a pana ministra obrany, cítím se povinen být akceptován přijatou dohodou a jsem ochoten upustit od svého návrhu týkajícího se této kapitoly ministerstva obrany upustit za předpokladu, že tak učiní i ostatní kolegové, kteří v této položce navrhovali různě jiné úpravy a vyzývám je k tomu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Zukal trvá na pozmeňovacom návrhu. Prosil by som, aby televízia nezdržovala niektorých poslancov.

Budeme hlasovať o návrhu pána poslanca Zukala znížiť výdaje o 10%.

Pýtam sa poslancov Snemovne národov v Českej republike, kto z nich je za tento návrh, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko! (Jedenáct.)

Kto je proti? (Třicet jedna.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Šestnáct.)

Teraz prosím poslancov Snemovne národov Zvolených v Slovenskej republike.

Kto z nich je za tento návrh, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko! (Deset.)

Je niekto proti? (Devatenáct.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Dvacet tři.)

Snemovňa národov tento návrh neprijala.

Prosím poslancov Snemovne ľudu.

Kto je za tento návrh? (Třicet tři.)

Kto je proti? (Třicet šest.).

Kto sa zdržal hlasovania? (Třicet devět.)

Ani Snemovňa ľudu neprijala tento pozmeňovací návrh.

Spravodaj výboru pre plán a rozpočtu SL poslanec M. Borguľa: Poslanec Vild navrhuje zmeniť § 2, a to v bodoch a) a b). Odporúča, aby podiel na výnosoch bol stanovený v obidvoch prípadoch na 100 %.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec, chcete, aby sme o tom hlasovali? (Ano.) Myslím, že je to v rozpore so zákonom o rozpočtových pravidlách, ktorý sme schválili.

Poslanec SN J. Vild: Není to v rozporu se zákonem o rozpočtových pravidlech, protože § 4 odst. 2 připouští, že rozpočtovým zákonem může být percentuální výnos federace změněn. Nenavrhuji to proto, aby příjmy šly do rozpočtu federace, ale aby mohly být tyto neidentifikovatelné příjmy, u kterých není jasné, odkud pocházejí, spravedlivě rozděleny mezi obě republiky v poměru 2:1. Potom jsem doporučoval, abychom přijali usnesení, ve kterém požádáme ČNR, aby prostředky, o které se zvýší její rozpočet (zhruba o 7 mld.) Slovenské republice půjčila na zabezpečení jejího deficitního rozpočtu. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J.Stank: Budeme hlasovať o tomto návrhu pána poslanca Vilda.

Hlasujú poslanci Snemovne národov zvolení v Českej republike.

Kto je za? (Pět.)

Kto je proti? (Dvacet osm.)

Kto sa zdržal hlasovania? (Dvacet šest.)

Hlasujú poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej republike.

Kto je za? (Nikto.)

Kto je proti? (Čtyřicet osm.)

Kto sa zdržal hlasovania? (Čtyřicet šest.)

Teraz prosím poslancov Snemovne ľudu.

Kto je za tento návrh (Devatenáct.)

Kto je proti? (Čtyřicet osm.)

Kto sa zdržal hlasovania? (Čtyřicet šest.)

Návrh nebol prijatý ani jednou snemovňou.

Z pravodaj výboru pro plán a rozpočet SL poslanec M. Borguľa:O návrhu pána poslanca Ambrosa zrušiť vyrovnávací príspevok a využiť takto uvoľnené prostriedky odporúčam nehlasovať, pretože by to predpokládalo úpravu zákonného opatrenia. Je potrebné to normálne predložiť ako zmenu zákona.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Ambros sa zrejme chce prihlásiť k tomu, že to tak nemyslel.

Poslanec SN R. Ambros: Chci jen upozornit, že to nebyl můj pozměňovací návrh.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Podal někdo návrh tohoto znění?

Spravodaj výboru pre plán a rozpočet SL poslanec M. Borguľa: Omlouvám sa, jednalo sa o iného poslanca. Nehlási sa ale k tomu, takže odporúčam o tom nehlasovať.

Poslanec SN V. Valtr: Je patrně nedobře řečený. Prosím ho přednést ještě jednou. (Předsedající žádá poslance Valtra, aby jej přednesl sám.)

Navrhuji redukci vyrovnávacího příspěvku na ceny potravin, na odstranění záporné daně, a sice tak, že při překročení platů a mezd (dvojnásobku minimálního platu) se kompenzace nebude vyplácet. Vím, že je to technicky složité, ale chtěl bych oponovat tím biblickým, že kdo hledá, najde. Podle mého odhadu jde o 5 mld. Kčs, které by takto bylo možné věnovat na rekvalifikaci a vytváření nových pracovních příležitostí.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec, keby ste presne navrhol, ktorú časť zákona chcete zmeniť a ako. Je to vaša povinnosť.

Poslanec SN V. Valtr: Jde o novelizaci zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: O tom teraz nejednáme. To potom dobre formuloval pán poslanec Borguľa.

Poslanec SN V. Valtr: Bohužel momentálně nemohu konkrétně říci, kterou část je třeba změnit.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Bohužiaľ teda o tom nemôžeme hlasovať. Pokračujeme ďalej.

Spravodaj výboru pre plán a rozpočet SL poslanec M. Borguľa: Ďalej je tu návrh pána poslanca Bakšaya. Pán poslanec navrhuje, že v bode 6a) spoločnej správy je treba upraviť navrhovanú čiastku a síce znížiť na 26 200 mil. a zároveň doplniť bod h), že kapitola Federálneho ministerstva dopravy v položke "Výdaje celkom" sa upravuje tak, že sa čiastka 4 736 180 tis. zvyšuje na čiastku 5 036 180 tis. Kčs.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ide o návrh pána poslanca Bakšaya. Chce sa k tomu pán minister Klaus ešte vyjadriť?

Ministr financí ČSFR V. Klaus: Neřeknu ani slovo o letišti v Košicích. Jen chci upozornit poslance, že tímto začíná hlasování o rozpočtu ministerstva národní obrany. Abychom schválili toto a neschválili potom tamto, si nemůžeme už v malém rozpočtovém prostoru dovolit.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Prosím pán poslanec Zeman.

Zpravodaj výboru pro plán a rozpočet SN M. Zeman: Jen bych pana ministra poněkud doplnil, aby to bylo zřetelnější. Náš výbor pro plán a rozpočet provedl návrh redukce ministerstva obrany. Současně prostředky přesunul jednak na konkrétní účely, jednak do rozpočtové rezervy.Tento přesun je vybilancovaný. Všechny jednotlivé dílčí návrhy už vybilancované nejsou, tzn., že bychom se museli ptát, z čeho to budeme krýt a patrně by na řadu zase přišlo" chudák" ministerstvo obrany.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP