Velkou pozornost nyní vyvolává problematika
změn sazeb daně z obratu. Pan poslanec Wagner zde
přečetl informace od ředitele odboru nepřímých
daní mého ministerstva ing. Klaka, ale nečetl
je přesně. Myslím, že má stejnou
informaci jako já. On mluvil o 644 mil. Kčs, zde
je napsáno 604, ale to je jedno. Podstatná věc
je, dát neperiodickým publikacím nulovou
daňovou sazbu a ostatním výrobkům
polygrafického průmyslu naopak zvýšit
sazbu na 32 procent. Rozdíl v tom by byl asi 65 mil. Kčs
v neprospěch státního rozpočtu.
Samozřejmě připouštím, že
toto je možné vzít v úvahu a i takto
uvažovat, nicméně bych chtěl říci,
že jsme o tom všem dlouho přemýšleli,
vláda o tom dlouho jednala. Dlouho jsem jednal s ministerstvy
kultury obou republik a stále jsme žádali jejich
návrh jistého kritéria pro dělení
daňové sazby příznivější,
méně příznivě, protože,
aby všechny knihy, všechny neperiodické publikace
měly nulovou daňovou sazbu, je pro mne velmi obtížná
věc. Myslím, že je mnoho produktů polygrafického
průmyslu v kategorii publikací neperiodických,
které by málokdo z nás považoval za
skutečnou kulturu. Je to velmi obtížné,
dostávali bychom se do velmi složitých debat.
Ve vládě jsme o tom dlouho jednali a nepodařilo
se nám nalézt jednoduchý princip v duchu
toho, co zde poněkud příliš razantně
naznačil poslanec Stome.
Kdyby se tomu tak stalo, tak pro státní rozpočet
to znamená ztrátu v daném případě
řádově 73 mil. Kčs na straně
příjmů. Možná, že bychom
mohli hledat řešení mezi návrhy, které
zde přednáší poslanec Zeman.
Druhá položka - snížení daně
z obratu u všech publikací periodického typu
o 10 % - vede ke ztrátě dalších 547,6
mil. Kčs, a to už by znamenalo další výrazný
problém. Dobře víme, že tyto půlmiliónové
částky vzhledem k tomu, že federální
vláda má jako celkovou svou částku,
se kterou bude schopna hrát, nějakých 6,5
mld., jsou dost zásadní.
Nejde o to, abychom tyto věci vyhrocovali, ale musím
vám za sebe říci, jako občanský
názor, že mám daleko větší
problém a daleko větší strach a daleko
více přemýšlení věnuji
úvahám o tom, co se má udělat s daní
z obratu u mléka, sunaru, u některých jiných
výrobků, poněkud více, než jaký
mám problém ohledně z periodických
nebo neperiodických publikací. Nicméně
respektuji, že uplatníte svůj názor.
Několikrát tady zazněla od poslanců
Ambrosze, Wagnera a opačně od poslance Šimka
úvaha o době projednávání státního
rozpočtu v parlamentech, o podrobnosti nebo nepodrobnosti
členění a o tom, že by se mělo
vidět hlouběji do rozpočtu. Myslím,
že to není úplně přesné.
Velmi hezky to řekl poslanec Šimko, když řekl,
že Federální shromáždění
má nepochybně za úkol revidovat hierarchii
hodnot či priorit, které stanovila vláda
a že má tuto revizi udělat z politického
hlediska. To je naprosto nesporným legitimním úkolem
Federálního shromáždění,
zvážit dobrou či špatnou, rozumnou či
nerozumnou hierarchii priorit, které vládní
orgány do státního rozpočtu zabudovaly.
Nejsem si jist, jestli k úvaze o hierarchii hodnot přispěje
nějakým způsobem další detailizace
jednotlivých položek státního rozpočtu.
Naopak. Čím bude státní rozpočet
podrobnější a detailnější,
tím se v něm daleko více utopíme a
tím se nám poztrácejí hlavní
obrysy, hlavní kontury, kde je - podle mého názoru
- největší prostor pro politické rozhodování
parlamentu oproti případně technokratickému
rozhodování vlády.
Tím bych skončil. Nebudu se vyjadřovat k
položkám, které jsou uváděny
jako protipoložky případné úspory,
která by pro rozpočet vznikla v kapitole federálního
ministerstva obrany a co z toho plyne. My si nemůžeme
dovolit dál změnit saldo. Prostor pro mezi kroky
plně nechávám na vašem rozhodnutí.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J.Stank: Ďakujem pánovi ministrovi Klausovi za
jeho vystúpenie za federálnu vládu. Teraz
prosím spravodajcov, aby sa vyjadrili najskôr ku
zmenám, ktoré navrhujú v spoločnej
správe a potom k jednotlivým pozmeňovacím
návrhom, o ktorých budeme hlasovať.
Zpravodaj výboru pro plán a rozpočet SN poslanec
M. Zeman: Vážení kolegové, jsem poprvé
v parlamentu poněkud nervózní, protože
se na svět dívám očima pana místopředsedy
Šútovce, který mně půjčil
svoje brýle, když jsem vlastní ztratil. Poněvadž
on má poněkud jiný počet dioptrií,
promiňte mi, když se budu občas trapně
dívat do papíru.
Za prvé plně akceptujeme návrh jednoho z
kolegů, abychom v prvním bodě naší
zprávy zaměnili zkratku Vojenské inspekce
za přesnější, i když delší
název "generálního inspektora ozbrojených
sil" a za slova "vzniku,, dodali slova "a činnosti".
To lze pokládat za součást zpravodajské
zprávy.
Pak zde byl pouze druhý bod, a to vypuštění
§ 9. To je doporučení našeho legislativního
odboru. Prosil bych pana ministra financí, aby mne teď
vnímal, protože se v podstatě jedná
i o jeho pozměňovací návrh. Zpravodajové
proti tomuto vypuštění naprosto nic nemají,
protože výbor pro plán a rozpočet přesně
zde rozhodl polovinou hlasů pro a polovinou proti a nakonec
jsme dali na doporučení našich právníků.
Nicméně, aby informace byla zcela jasná,
přečtu jejich argument.
Vypuštění § 9 doporučujeme v návaznosti
na přijetí novely ústavního zákona
o federaci v oblasti pojišťovnictví, není
zahrnuta do působnosti federace. Navíc republikové
orgány projednávají v současně
době návrhy zákonů upravujících
pojišťovnictví, v nichž je otázka
finančního hospodaření dle sdělení
pracovníků ministerstva financí republik
řešena.
Poslední věta: Po přijetí zákona
národních rad by vedle sebe byla dvojí právní
úprava, a to zákonem Federálního shromáždění
a národních rad. Naši právníci
tvrdí, že když přijmeme jednu z variant,
kterou zde navrhuje pan ministr financí, tak to znamená,
že tady bude nutně § 9 časem novelizovat.
Ale výhoda jeho uchovaní je mimo jiné v tom,
že překlene jakési vakuum. Bod 4 s klidným
svědomím, protože se nejedná o peníze,
vypouštíme. § 9 vypouštíme ze zpravodajské
zprávy.
Po projednání pozměňujících
návrhů a po odhlasování návrhu
zákona bych vás chtěl ještě seznámit
s návrhem usnesení. Protože si myslím,
že tato informace už zde byla řečena a
usnesení je velmi stručné, tak vám
budeme navrhovat, abyste souhlasili se dvěma body.
1. Federální shromáždění
souhlasí s tím, aby v rámci schváleného
rozpočtu federálního ministerstva obrany
byly výdaje tohoto resortu čerpány v prvním
čtvrtletí 1991 do výše 7 mld. korun.
O tom jsme před chvílí mluvili.
2. Federální shromáždění
žádá vládu ČSFR, aby mu každé
čtvrtletí předkládala zprávu
o plnění státního rozpočtu.
Vláda s tím nebude mít nadbytečnou
práci, protože totéž bude dělat
pro Mezinárodní měnový fond. O tomto
usnesení budeme patrně hlasovat až po přijetí
celého zákona a kolega Borgula se bude nyní
zabývat pozměňovacími návrhy.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ešte sa prihlásil pan minister Klaus.
Ministr financí ČSFR V.Klaus: Proti tomu poslednímu
návrhu vůbec nic nemám, ale ten jste schválili
minulý týden v zákonu o rozpočtových
pravidlech.
Předsedající místopředseda
FS J.Stank: To bysme mohli potom eventuálne vypustiť,
ale k tomu sme sa ešte nedostali. Prosím pána
poslanca Borguľu.
Spravodaj výboru pre plán a rozpočet SL M.
Borguľa: Vážené poslankyne, vážení
poslanci, pristúpili bysme k prerokovávaniu jednotlivých
pozmeňovacích návrhov. Pán poslanec
Zukal navrhol znížiť výdaje na armádu
o 10 %, nie ako v spravodajskej správe o 5 %, na čiastku
24 mld Kčs.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Trvá poslanec Zukal na tomto návrhu?
Poslanec SL R. Zukal: Ano.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Budeme o návrhu hlasovat,. S technickou poznámkou
sa hlásí poslanec Kostya.
Poslanec SN L.Kostya: Pane předsedající,
dámy a pánové, vzhledem k tomu, že jsem
byl členem dohodovacího jednání tří
výborů a pana ministra obrany, cítím
se povinen být akceptován přijatou dohodou
a jsem ochoten upustit od svého návrhu týkajícího
se této kapitoly ministerstva obrany upustit za předpokladu,
že tak učiní i ostatní kolegové,
kteří v této položce navrhovali různě
jiné úpravy a vyzývám je k tomu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Zukal trvá
na pozmeňovacom návrhu. Prosil by som, aby televízia
nezdržovala niektorých poslancov.
Budeme hlasovať o návrhu pána poslanca Zukala
znížiť výdaje o 10%.
Pýtam sa poslancov Snemovne národov v Českej
republike, kto z nich je za tento návrh, nech zdvihne ruku
a stlačí tlačítko! (Jedenáct.)
Kto je proti? (Třicet jedna.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Šestnáct.)
Teraz prosím poslancov Snemovne národov Zvolených
v Slovenskej republike.
Kto z nich je za tento návrh, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačítko! (Deset.)
Je niekto proti? (Devatenáct.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Dvacet tři.)
Snemovňa národov tento návrh neprijala.
Prosím poslancov Snemovne ľudu.
Kto je za tento návrh? (Třicet tři.)
Kto je proti? (Třicet šest.).
Kto sa zdržal hlasovania? (Třicet devět.)
Ani Snemovňa ľudu neprijala tento pozmeňovací
návrh.
Spravodaj výboru pre plán a rozpočtu SL poslanec
M. Borguľa: Poslanec Vild navrhuje zmeniť § 2,
a to v bodoch a) a b). Odporúča, aby podiel na výnosoch
bol stanovený v obidvoch prípadoch na 100 %.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec, chcete, aby sme o tom hlasovali?
(Ano.) Myslím, že je to v rozpore so zákonom
o rozpočtových pravidlách, ktorý sme
schválili.
Poslanec SN J. Vild: Není to v rozporu se zákonem
o rozpočtových pravidlech, protože § 4
odst. 2 připouští, že rozpočtovým
zákonem může být percentuální
výnos federace změněn. Nenavrhuji to proto,
aby příjmy šly do rozpočtu federace,
ale aby mohly být tyto neidentifikovatelné příjmy,
u kterých není jasné, odkud pocházejí,
spravedlivě rozděleny mezi obě republiky
v poměru 2:1. Potom jsem doporučoval, abychom přijali
usnesení, ve kterém požádáme
ČNR, aby prostředky, o které se zvýší
její rozpočet (zhruba o 7 mld.) Slovenské
republice půjčila na zabezpečení jejího
deficitního rozpočtu. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J.Stank: Budeme hlasovať o tomto návrhu pána
poslanca Vilda.
Hlasujú poslanci Snemovne národov zvolení
v Českej republike.
Kto je za? (Pět.)
Kto je proti? (Dvacet osm.)
Kto sa zdržal hlasovania? (Dvacet šest.)
Hlasujú poslanci Snemovne národov zvolení
v Slovenskej republike.
Kto je za? (Nikto.)
Kto je proti? (Čtyřicet osm.)
Kto sa zdržal hlasovania? (Čtyřicet šest.)
Teraz prosím poslancov Snemovne ľudu.
Kto je za tento návrh (Devatenáct.)
Kto je proti? (Čtyřicet osm.)
Kto sa zdržal hlasovania? (Čtyřicet šest.)
Návrh nebol prijatý ani jednou snemovňou.
Z pravodaj výboru pro plán a rozpočet SL
poslanec M. Borguľa:O návrhu pána poslanca
Ambrosa zrušiť vyrovnávací príspevok
a využiť takto uvoľnené prostriedky odporúčam
nehlasovať, pretože by to predpokládalo úpravu
zákonného opatrenia. Je potrebné to normálne
predložiť ako zmenu zákona.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Ambros sa zrejme chce prihlásiť
k tomu, že to tak nemyslel.
Poslanec SN R. Ambros: Chci jen upozornit, že to nebyl můj
pozměňovací návrh.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Podal někdo návrh tohoto znění?
Spravodaj výboru pre plán a rozpočet SL poslanec
M. Borguľa: Omlouvám sa, jednalo sa o iného
poslanca. Nehlási sa ale k tomu, takže odporúčam
o tom nehlasovať.
Poslanec SN V. Valtr: Je patrně nedobře řečený.
Prosím ho přednést ještě jednou.
(Předsedající žádá poslance
Valtra, aby jej přednesl sám.)
Navrhuji redukci vyrovnávacího příspěvku
na ceny potravin, na odstranění záporné
daně, a sice tak, že při překročení
platů a mezd (dvojnásobku minimálního
platu) se kompenzace nebude vyplácet. Vím, že
je to technicky složité, ale chtěl bych oponovat
tím biblickým, že kdo hledá, najde.
Podle mého odhadu jde o 5 mld. Kčs, které
by takto bylo možné věnovat na rekvalifikaci
a vytváření nových pracovních
příležitostí.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec, keby ste presne navrhol, ktorú
časť zákona chcete zmeniť a ako. Je to
vaša povinnosť.
Poslanec SN V. Valtr: Jde o novelizaci zákonného
opatření předsednictva Federálního
shromáždění.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: O tom teraz nejednáme. To potom dobre formuloval
pán poslanec Borguľa.
Poslanec SN V. Valtr: Bohužel momentálně nemohu
konkrétně říci, kterou část
je třeba změnit.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Bohužiaľ teda o tom nemôžeme
hlasovať. Pokračujeme ďalej.
Spravodaj výboru pre plán a rozpočet SL poslanec
M. Borguľa: Ďalej je tu návrh pána poslanca
Bakšaya. Pán poslanec navrhuje, že v bode 6a)
spoločnej správy je treba upraviť navrhovanú
čiastku a síce znížiť na 26 200
mil. a zároveň doplniť bod h), že kapitola
Federálneho ministerstva dopravy v položke "Výdaje
celkom" sa upravuje tak, že sa čiastka 4 736
180 tis. zvyšuje na čiastku 5 036 180 tis. Kčs.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ide o návrh pána poslanca Bakšaya.
Chce sa k tomu pán minister Klaus ešte vyjadriť?
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Neřeknu ani
slovo o letišti v Košicích. Jen chci upozornit
poslance, že tímto začíná hlasování
o rozpočtu ministerstva národní obrany. Abychom
schválili toto a neschválili potom tamto, si nemůžeme
už v malém rozpočtovém prostoru dovolit.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Prosím pán poslanec Zeman.
Zpravodaj výboru pro plán a rozpočet SN M.
Zeman: Jen bych pana ministra poněkud doplnil, aby to bylo
zřetelnější. Náš výbor
pro plán a rozpočet provedl návrh redukce
ministerstva obrany. Současně prostředky
přesunul jednak na konkrétní účely,
jednak do rozpočtové rezervy.Tento přesun
je vybilancovaný. Všechny jednotlivé dílčí
návrhy už vybilancované nejsou, tzn., že
bychom se museli ptát, z čeho to budeme krýt
a patrně by na řadu zase přišlo"
chudák" ministerstvo obrany.