Dobře si uvědomuji, že materiál neuvádí,
z jakých předpokladů vyčíslení
těchto potřeb vychází. Musíme
si uvědomit, že dílčí valorizace
důchodů této úrovně, necelých
80 % růstu životních nákladů,
si například při 30ti procentní inflaci
vyžádá 9,7 mld. korun, valorizace ostatních
sociálních dávek, pomoci rodinám s
dětmi 8 až 9 mld korun, částečná
kompenzace zvýšení cen energií částku
7,5 mld., což odpovídá pouze původnímu
záměru kompenzace spojenému s odstraněním
záporně daně z obratu, a nikoliv navrhovanému
dalšímu zvýšení cen paliv a energie
- to by si vyžadovalo prostředky na dílčí
kompenzace v celkovém rozsahu 12 až 14 miliard korun.
Na nezaměstnanost je při její 5 až 6procentní
výši potřeba 16 až 17 miliard korun. Z
toho formou příspěvku na nezaměstnanost
11 až 12 miliard. To znamená, že proti rozpočtovému
projektu navrhované potřeby ve výši
26,9 mld. vyvstává řádově potřeba
mnohem vyšší.
Při projednávání státního
rozpočtu jsem upozornil na možné problémy
a všichni jsme velmi pečlivě zvážili,
jakou odpovědnost na sebe bereme. Jsme si plně vědomi
toho, že na některé položky, pokud by
například inflace přesáhla více
než 30 %, budeme nutně muset najít jinde prostředky,
které v současné době skutečně
ve státním rozpočtu nejsou, jak na to někteří
z vás upozornili.
Jsme si také vědomi toho, že společenská
závažnost sociálních důsledků
liberalizace cen a dalších projevů ekonomické
reformy si vyžaduje zcela jiný a ofenzívní
přístup. Obyvatelstvo bude schopno reagovat úspornou
spotřebou, kvalitativním seskupením struktury
poptávky, nebo odložením nákupů
do určité míry, kterou v současné
době označujeme za mez sociální tolerance.
Je velice důležité, abychom si všichni
uvědomili, kde asi se tato mez sociální tolerance
nachází. Ovšem taková mez je prakticky
nulová u skupin obyvatel, jejichž životní
úroveň je i v současnosti zčásti
nebo zcela závislá na sociálních příjmech.
Pro tyto případy jsme vytvořili sociální
záchrannou síť. Materiál, který
považujeme za velice prospěšný, velice
důležitý, v podstatě mechanismus přizpůsobování
sociálních a mzdových rodinných příjmů
růstu životních nákladů tak,
aby byla udržena reálná hodnota dávek
doplňujících příjem sociálně
slabých skupin obyvatelstva, aby nikdo nezaviněně
neklesl do bídy.
Chtěl bych se s vámi podělit o některá
čísla, abychom se podělili o závažnost
a důležitost rozhodování, se kterým
jsme přistoupili ke schvalování státního
rozpočtu.
Při 10procentním zvýšení životních
nákladů se rozšíří skupina
sociálně potřebných důchodců
z 300 tisíc na 550 tisíc, při 20procentním
až na 750 tisíc osob.
V současnosti je svými příjmy pod
hranicí sociální potřebnosti 94 tisíc
rodin s 212 tisíci dětí. Zvýšení
životních nákladů o 10 % zvýší
počet sociálně potřebných rodin
na 187 tisíc s 411 tisíci dětí. 20procentní
zvýšení životních nákladů
už postihne 340 tisíc rodin se 735 tisíci dětmi
a pod hranici sociální potřebnosti se při
zvýšení životních nákladů
pod 30 % dostane v ČSFR více než 1,8 mil. osob.
Jsou zde ještě další problémy,
které nejsou v těchto propočtech zahrnuty,
jako je například úprava cen paliv a energií.
I to se zde objevilo. Dostal jsem řadu dotazů od
poslanců. Chtěl bych říci, že
vláda tento materiál v současné době
neprojednala, dala ho k přepracování, vytvořily
se pracovní skupiny z ministerstva financí, práce
a sociálních věcí, ministerstev vnitra
ČR a SR, zástupců bytových družstev
a po projednání v národních vládách
se federální vláda opět k této
úpravě vrátí. Nemá smysl, abych
zde teď říkal některá čísla,
protože jednání ještě není
u konce.
Nicméně mi také dovolte, abych se vrátil
k další důležité věci, která
souvisí s možností našeho státu,
s možností této vlády, k požadavkům,
které se v současné době na tuto vládu
kupí.
Jsou to zejména požadavky z hlediska odborů,
které se objevují při tvorbě přípravy
generální dohody, jsou to tak velké požadavky,
na které tento stát prostě nemá. Když
jsme si propočetli, jak si odbory představují
třeba minimální mzdu, jaké úpravy
by se měly udělat ve mzdách, přizpůsobování,
tak jsme došli k částce, že bez sociálního
zabezpečení, kdybychom chtěli uspokojit tyto
potřeby, tak bychom museli disponovat okamžitě
částkou 109 mld. Kčs. Kdybychom chtěli
do toho zahrnout ještě sociální zabezpečení
tak, jak si to představují mnozí, tak by
to byla částka kolem 170 mld. Kčs.
Já si myslím, že všichni jsme se dohodli,
že nějakým způsobem se pokusíme
překlenout toto obtížné období,
které před námi je, a všichni jsme se,
myslím, dohodli na tom, že pro to přineseme
nějaké nutné oběti.
Čísla, která vám zde uvádím,
možná do jisté míry vnesou jiné
pohledy na projednávání státního
rozpočtu, možná, že svému kolegovi
panu Klausovi tím trochu ztížím jeho
pozici, ale není tomu tak, není to mým záměrem.
Mým záměrem je, abych vám ukázal,
že vláda skutečně si je vědoma
všech těchto rizik, že se všemi těmito
riziky počítá, že to není vláda
diletantů, která by házela nějaká
čísla, aniž by věděla, jaká
se zatím ještě skrývají nebezpečí.
Problémy s minimální mzdou: v současné
době se navrhuje minimální mzda ve výši
10,- Kčs na hodinu, což je 1850,- Kčs měsíčně.
Uvědomte si, kolik lidí v současné
době nedosahuje tuto minimální mzdu a jaký
dopad to bude mít opět na výši příjmů,
když řadě těchto lidí musíme
tuto mzdu přizpůsobit na výši 10,- Kčs.
Naprosto nereálný je požadavek, aby minimální
mzda byla vyčíslena 2300,- Kčs, což
je 12,70 Kčs na hodinu. Uvědomme si, že asi
25 % pracujících podle našich současných
mzdových podmínek by bylo na hranici minimální
mzdy.
Další problematika, která tady vzniká,
je z obavy odborů o zabezpečení pracovníků,
kteří jsou uvolňováni v rámci
organizačních změn a budou nezaměstnaní.
V současné době navrhujeme toto řešení
a česká a slovenská tripartitní rada,
federální tripartitní rada s těmito
věcmi vyjádřily souhlas. Vycházíme
z toho, že pokud někdo bude uvolňován
v rámci strukturální změny, bude propuštěn
ze zaměstnání, zrušili bychom "stopětadevadesátku"
a tohoto pracujícího bychom zabezpečili tak,
že například by prvních šest měsíců
pobíral 65 % průměrné mzdy v našem
národním hospodářství a druhých
šest měsíců 60 % s tím, že
bychom mu ještě dali dvouměsíční
odstupné, které by bylo dvojnásobkem hrubé
mzdy s 15 % zdaněním. Teď počítejte
se mnou, abychom si řekli, jakým způsobem
my chápeme sociální zabezpečení.
Průměrná hrubá mzda je u nás
3431,- Kčs, průměrná čistá
mzda 2780,- Kčs. 65 % čisté mzdy je 1807,-
Kčs plus dvojnásobek odstupného, který
se nedává jako sociální zabezpečení,
ale je to jakási forma náhrady za to, že pracovník
nezaviněně musel odejít, je 5832,- Kčs,
takže 1870,- krát šest je 10842,- plus 5832,-
je 16674,- děleno šesti je 2779,- Kčs. To bude
průměrný čistý příjem
nezaměstnaného za jeden měsíc. V porovnání
s čistou mzdou, která u nás je v České
a Slovenské Federativní Republice, to bude představovat
99 %. Já si myslím, že takovýmto hmotným
zabezpečením se může pochlubit málokterá
země. Druhých šest měsíců
to bude o něco menší, protože ta částka
bude 60 %.
Proč to takto řešíme? Domníváme
se, že v prvních měsících se
řada lidí dostane takto nezaviněně
mimo pracovní poměr. Nepředpokládáme,
že řada lidí se bude umět vyrovnat se
sociálními důsledky a se situací,
že nebudou zaměstnáni, chceme, aby měli
dobré hmotné zajištění. Ale také
jsme si plně vědomi toho, že řada lidí
to bude využívat, a že to bude do jisté
míry i demotivační stimulace.
Pokud se týče minimální mzdy, odbory
v žádném případě nechtějí
ustoupit z výše 2300,- Kčs. Po dlouhém
jednání se nám podařilo dosáhnout
ústupku na 2100,- Kč a pod tuto částku
odbory nechtějí jít. Je možné,
že v této situaci dojde k rozporu, ale myslím,
že se nám podaří vystupováním
ve sdělovacích prostředcích přesvědčit
občany o tom, že minimální mzda tak,
jak si ji představují odbory, není žádný
výsledek tarifní mzdy nebo něčeho
podobného. To je sociální institut, na kterém
by neměli pracující, aspoň ti, kteří
vykonávají kvalifikovanou práci, nějakým
způsobem dlouho pracovat.
Nebudu vám vyprávět o tom, jakým způsobem
jsme k tomu došli. Je to poměrně dlouhý
analytický podrobný výpočet. Myslím
ale, že je to další důkaz toho, že
vláda si některé problémy uvědomuje
a chce se s nimi vypořádat.
Pokud se týče mne a mého resortu, je to pro
mne samozřejmě situace obtížná.
Jsem si toho vědom. Jsem si vědom, že musíme
kalkulovat s tím, že se nám podaří
uvádět zpět do pracovního procesu
velmi rychle lidi. K tomu ale potřebujeme vynikající
rekvalifikační programy. Na to bude také
potřeba některá finanční zabezpečení
- ta ve státním rozpočtu v současné
době zatím máme. Musím se ovšem
přiznat, že kdyby nezaměstnanost měla
být dlouhodobě vyšší, kolem 10%
i více, že bychom se potom museli k některým
věcem vrátit a některá stanoviska
přehodnotit.
Přesto, co jsem zde řekl, a přesto, že
si uvědomuji, jakou odpovědnost na sebe tato vláda
bere, a vlastně i vy, protože jste dostali informaci,
jaká jsou zde rizika, a já si myslím, že
o nich máte také vědět, protože
vy o státním rozpočtu rozhodujete, že
bychom státní rozpočet měli přijmout
jako v současné době jediné možné
řešení a vzít na sebe to nepříjemné
riziko. Já vám děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J.Stank: Ďakujem pánu ministrovi Millerovi. Záverečné
slovo k tomuto zákonu prednesie pán minister financií
Klaus.
Ministr financí ČSFR V.Klaus: Vážené
Federální shromáždění,já
nemám připraven žádný konfrontační
příspěvek, protože si myslím,
že všichni chápeme složitost a nesmírnou
komplikovanost sestavování státního
rozpočtu, a proto je na místě, abyste o vašich
návrzích hlasovali, a nevystupuji zde s žádnou
agresivní polemikou.
Chtěl bych uvést několik vysvětlení.
Za prvé byl bych velmi rád, kdyby se návrh
státního rozpočtu interpretoval i pány
poslanci i vašimi zpravodaji jako vládní návrh,
nikoli jako návrh ministerstva financí. Na to se
občas zapomíná. Vláda navrhne státní
rozpočet, vláda diskutuje dvě hodiny o struktuře
sazeb daně z obratu, provede tam o své újmě
určité změny, nicméně dále
je to interpretováno jako polemika s ministerstvem financí
a nikoliv s vládou, která o tom specificky a explicitně
rozhodla.
To je jedna věc. Nebudu se vyjadřovat třeba
k problematice obrany, protože na rozpočtu skutečně
pracovali odborníci, nejenom ministerstva financí,
ale všech dalších resortů. S náměstkem
Kočárníkem jsme 10.července prvně
jednali na ministerstvu obrany několik hodin o státním
rozpočtu na rok 1991. Tehdy jsme se domluvili řádově
na únosnou míru 10 % snížení
oproti rozpočtu letošního roku. Říkám
to jen proto, že to neznamená, zda jsme se rozhodli
správně, neznamená to ani, že by FS
nemělo mít právo to změnit. Naopak,
je to dokonce povinnost, pokud je FS přesvědčeno
o opaku.
Chci tím říci to, že se při sestavování
rozpočtu vede diskuse velmi podrobná, trvající
řadu měsíců. Mě trochu zneklidňuje
dnešní pokus - nadirigovat, nadiktovat jednotlivé
konkrétní položky. Je naprosto správné,
rozhodne-li dát méně na obranu, více
na ekologii. To je v naprostém pořádku. Jsem
však neklidný z toho, že by mohl výbor
FS rozhodnout, na které konkrétní akce. Takto
se státní rozpočet nesestavuje... Ten se
sestavuje tak, že se měsíce a měsíce
testuje, zda položka tam napsaná je investičně,
projektově, dodavatelsky zabezpečena; když
je, tak se může do rozpočtu zapsat, a když
není, tak se do rozpočtu zapsat nemůže.
Chtěl bych vás tedy proto trochu varovat před těmi, dnes rychle schválenými popř. neschválenými položkami. Objevilo se něco o zastarání vozového parku, o ekologii... Plně respektuji návrh pana poslance Bakšaye, ale skutečně nevím, na kolik je projektově, kapacitně, dodavatelsky projekt opravy letiště v Košicích připraven a zajištěn, kdo to stvrdil svými podpisy, abychom to mohli do rozpočtu zařadit, zda položka 300 mil. je či není pro investovatelná právě v roce 1991. Možná, že tomu tak je. Musím však prohlásit, že to nevím, a proto je pro mne velmi obtížné, abych se k tomu nyní jednoznačně vyjádřil. To byla jen taková metodická, úvodní poznámka.
Nejprve snad k vaší připravené zprávě.
Nebudu nyní diskutovat o vzájemně svázaných
či nesvázaných položkách, když
schválíte o tolik a tolik méně na
ministerstvo obrany, oč může být více
na položky jiné. Moc bych prosil, abyste neschválili
vypuštění bodu 4 společně zprávy
výborů - bod 4, nebo-li vypuštění
§ 9 a přečíslování ostatních
paragrafů. To je opravdu určité nedorozumění.
Tady v části 3 (pokud máte 4.část
toho růžového, vlastní návrh
zákona s usneseními), jsou úpravy finančního
hospodaření. Změnili jsme principy finančního
hospodaření minulý týden ve vládě.
Některé věci jsou v pravomoci vlády.
Některé věci přesahují zmocnění
vlády a musí to být provedeno formou zákona.
Mohli jsme vládním nařízením
rozhodnout - udělat něco pro normální
státní podniky, ale neměli jsme právo
totéž absolutně udělat pro banky a spořitelny
- § 7, pro státní orgány ČSD
- § 8 a pro pojišťovny - § 9. Vypuštění
tohoto § 9 by tedy znemožnilo provedení zásadní
změny fondového hospodaření v československé
ekonomice, protože u těchto typů subjektů
to musí být formou zákona a nikoli formou
vládního nařízení. Prosil bych,
pokud by vás k tomu nevedly jiné důvody a
my jsme neobjevili důvod, aby to nebylo vypuštěno.
To je k vašemu návrhu zásad.
Dále bych chtěl říci několik
slov o reálnosti příjmů. Objevila
se v několika vystoupeních, pana Borguli, Ransdorfa,
zejména v oblasti odvodů ze zisku. Těch neznámých
je nás strašně mnoho, rizikových veličin
je odhad, který jsme udělali po jednotlivých
položkách, odhad s nejlepším vědomím
a svědomím a my neumíme udělat odhad
lepší. Rizika jsou, ale na druhé straně
zase myslím, že není třeba, abychom
rizika příliš dramatizovali. Samozřejmě,
řada veličin, které tam jsou, jsou našimi
prognózami, odhady, propočty, nejsou to pevné
a definitivní částky. Totéž se
týká další připomínky
- hraniční hodnoty inflace a nezaměstnanosti.
Uvedené odhady jsou našimi hraničními
hodnotami. Nemůžeme říci,jaký
další exogenní faktor vpluje do naší
ekonomiky, který může všechno posunout
úplně jinam.
Podle posledních prognóz přednášených
v Basileji na mítinku předních světových
bankéřů, je předpoklad prudkého
poklesu cen ropy - až na hodnotu 12 - 14 dolarů za
barel. Proti tomu jsou scénáře, které
vedou k možnosti zvýšení na 55. V této
souvislosti hraniční hodnoty inflace nemohu říci.
Poklesla-li by cena ropy během několika měsíců
na hodnotu 12 dolarů za barel - přesně totéž
vyslovil saúdsko-arabský ministr ropného
průmyslu před několika dny jako svou prognózu
ceny ropy - mohl by odhad míry inflace být nižší.
Není tedy možné, abychom se definitivně
zkoušeli do znalostí těchto veličin.
Jsou to opravdu naše hraniční hodnoty. Souvisí
to s tím, co uváděl ministr Miller - částky
na nezaměstnanost apod. Vycházejí z toho
- myslím tím rozpočtové částky
na nezaměstnanost - že nezaměstnanost, o které
zde hovoříme, nebude nezaměstnaností
2. ledna. Znamená to, že tyto výdaje nebudou
vypláceny od 2. ledna. Mohou narůstat v průběhu
celého roku. Proto hodnotu nezaměstnanosti tady
uvedenou vynásobit počtem průměrné
mzdy a z toho vypočítat podporu v nezaměstnanosti
by bylo velmi nepřesné. Hodnota je nikoli průměrnou
hodnotou roční nezaměstnanosti, ale úvahou,
kam až může nezaměstnanost dospět.
Tak je třeba vidět velikost uváděných
hodnot.
Pan poslanec Vild a nevím kdo ještě další
navrhoval zpochybnění rozpočtových
pravidel, zpochybnění velmi křehkých
dohod o rozpočtových pravidlech, které jsme
v poslední době schválili. Opravdu to nedoporučujeme,
neprospělo by to, podle mého názoru, nikomu
z nás.
Předsedající místopředseda
FS J.Stank: Moment, pán minister, preruším
vás na chvíločku. Dostala sa mi správa,
že niektorí poslanci, hlavne zo Slovenska, majú
letenky na 16.20 h. Jednak neviem, čo koho oprávňovalo,
aby si obstarával letenku na 16.20 h., keď bola spoločná
schôdza zvolaná na tri dni. V prípade, že
majú, prosím, aby zrušili tieto letenky a odporúčam,
aby zostali. Je to predovšetkým ich povinnosť.
Prosím, pán minister!
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Nebyla to výzva, abych už skončil?
(Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Nie.)
Pan poslanec Valtr nabízel poměrně radikální
návrh, aby byla redukována položka 140 Kčs
- kompenzační státní vyrovnávací
příspěvek - a aby byl ponechán pouze
určitým příjemcům důchodů,
příjmů do určité výše.
My jsme o tom už v době, kdy jsme uvažovali o
tomto kompenzačním příspěvku,
velmi dlouho přemýšleli. Hledali jsme variantu,
jak stanovit výši tohoto vyrovnávacího
příspěvku až od určité
výše příjmů. Bohužel se
musím přiznat - jestli mne chce pan ministr Miller
doplnit - dostali jsme se do neuvěřitelných
technických obtíží vyplývajících
z nepravidelnosti příjmů, z toho, že
někdo má jeden měsíc nemocenskou,
není to příjem, jeden měsíc
má odměny, přesáhnou hodnotu, o které
se uvažovalo, druhý měsíc je nemá,
jeho příjem v čase fluktuuje. Je zde obrovské
množství příjmů vedlejších,
druhotných, doplňkových apod. Neuměli
jsme to technicky vyřešit. Panu Valtrovi řeknu,
že bychom to rádi zavedli od určité
úrovně příjmů, není
v tom sebemenší koncepční nesouhlas,
naopak. Dokonce jsme si mysleli, že by to bylo správné.
Neuměli jsme nalézt jednoznačné technické
kritérium, jak bychom to udělali. Jestliže
by to bylo za rok, už bychom to vypláceli dvanáct
měsíců, pak by se za rok sečetlo,
že v některých měsících
to tuto hodnotu přesáhlo, v některých
měsících nepřesáhlo atd. Prostě
neuměli jsme to technicky udělat. Čili nedoporučuji
to, pokud to nebude doprovázet nějaký racionální
návrh, jak to fakticky realizovat.
Poslanec Žáček. Zde se nebudu vyjadřovat
k názorům o výši měnového
kursu. On často používal slova rovnovážný,
nerovnovážný, rovnovážné
ceny, nerovnovážně ceny. Kupodivu chtěl
ale zavést a přimlouval se za zavedení rovnovážných
cen, ale chtěl ponechávat nerovnovážný
kurs. To je určitý protimluv, protože kurs
je samozřejmě cenou par excelence. Když rovnovážné
ceny, tak všechny. Ale to není tak podstatné.
Podstatné je, že navrhovat v podstatě velmi
netradiční metodu zlepšovaní kursu československé
koruny, metodu, která je realizovatelná. Federální
shromáždění by mohlo případně
tuto metodu vzít v úvahu. Navrhoval zlepšování
kursu koruny za cenu zvýšení našeho zahraničního
zadlužení. Kdybychom si vypůjčili mnoho
peněz, mohli bychom si udržovat kurs, který
by už odpovídal našim ekonomickým poměrům,
a mohli bychom z vypůjčené rezervy jistou
dobu čerpat a tak žít na jiné úrovni
měnového kursu. Myslím ale, že to není
postup, který bychom chtěli masově podpořit.
Hovořil dále o tom, že je potřeba valorizovat
důchody. Spojoval nepřesně otázku
zvýšení některých důchodů
před dvěma měsíci s principem valorizace
důchodů, kterým předpokládáme
začít v březnu příštího
roku. Chtěl bych mu jen připomenout, že v březnu
předpokládáme dodatečnou valorizaci
důchodů podle míry inflace, která
byla v roce letošním. To bude provedeno.
Je zde spousta drobných detailů, respektují,
že o nich budete hlasovat. Nechtěl bych se vyjadřovat
k mnohým z nich. Nechtěl bych se vyjadřovat
k problematice ministerstva vnitra, obrany, k Pražskému
hradu. Varianty jsou samozřejmě dvě. Jedna
věc je zvýšit rozpočtový výdaj,
druhá varianta je zavést dvoukorunové vstupné
na Pražský hrad. Efekt by byl zhruba stejný.
Není pravda, že to má všechno jedno variantní
řešení a že musí jít nezbytně
u dotací ze státního rozpočtu.