Čtvrtek 20. prosince 1990

Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, dámy a páni, iba niekoľko poznámok. Jeden z mojich kolegov tu povedal, že mu chýbajú presnejšie vysvetlenia rozpočtu a potom sa i veľmi ťažko kvalifikovane vyjadriť k jednotlivým položkám. Mame veľkú zodpovednosť, aby sme schválili rozpočet, ktorý sa bude týkať celého štátu, bude sa týkať aj nás samotných ako jedincov. Preto som si dovolil i poprosiť pána predsedajúceho, aby ma posunul na koniec, pretože niektoré údaje, ktoré sú uvedené a ktoré sme dostali, boli pomerne veľmi všeobecné. Pán poslanec Zeman tu spomínal napr. rozšírenie položky pre Federálny výbor pre životné prostredie, ukázal mi údaje, ktoré podľa môjho názoru mali byť súčasťou materiálov, ktoré sme dostali.

Chcel by som podporiť návrh poslanca Bakšaya o prácach na letisku v Košiciach, ale s jeho odôvodnením nemôžem úplne súhlasiť. To nemá byť ako odmena za určité politické či iné názory občanov žijúcich na východnom Slovensku, ale má to vychádzať z normálneho trhového a ekonomického mechanizmu. Košice samozrejme sú významnou metropolou nielen Slovenska, ale aj Československa, sú excentricky položené a ako také musia mať, spojenie s ďalšou časťou republiky. Takže je to samozrejme nutné.

Ďalej by som už potom nechcel mojich kolegov zdržovať. Mal som celý rad námietok, ale napriek tomu, bol by som veľmi rád, keby pán poslanec Zeman predsa trošku zdôvodnil čiastku 300 mil. Kčs, aby sme teda vedeli presnejšie, o čo ide. Ďakujem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Technická poznámka poslanca Savčinského.

Poslanec SL V. Savčinský: Ja by som chcel k vystúpeniu predrečníka upozorniť, že akonáhle je to istá práca parlamentu, všetky položky kapitoly, predsa každý výbor rozoberá. Nedokážem si teraz predstaviť, že by sme tu, v tomto pléne každú položku, každých 100 mil. korún rozoberali dopodrobna. Považujem za irelevantné takéto vystúpenie a vôbec sa mi vidí, že už to, že tu bolo takéto vystúpenie - a bolo ich tu viac - svedčia o tom, že výbory zrejme nepracovali tak, ako by mali pracovať.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Slovo má poslanec Rynda, pripraví sa poslanec Storne.

Poslanec SL I. Rynda: Vážení kolegové, děkuji poslanci Savčinskému za poznámku, se kterou se ztotožňuji. Ztotožňuji se i s tím, co tady bylo řečeno, že není nejvhodnější po slušné práci výborů zde na plénu zpochybňovat některé položky, ke kterým výbory došly. Z toho důvodu jsem se nepokusil ani já, přesto, že by to bylo jistě populární, napadnout položku federálního ministerstva obrany a zvýšit položky např. pro dopravu, což tady bylo navrženo a co by životnímu prostředí jistě pomohlo, položku pro životní prostředí jako takové, případně položku pro ministerstvo vnitra.

Poslanec Zelenay vystoupil s určitým požadavkem. Jeho požadavku jsem vyhověl, předvedl jsem mu velmi podrobný, domnívám se, rozpis, který se týká oněch 300 miliónů. Poslanec Zelenay přesto pokládal za nutné seznámit s těmito údaji plénum, protože jinak si nedovedu jeho vystoupení vysvětlit. On osobně tato vysvětlení totiž obdržel. Jestliže jste shodného požadavku s poslancem Zelenayem, vy jste obdrželi tabulku, máte ji všichni k dispozici, kde je oblast životnímu prostředí podrobně rozpracována. Veškeré položky jsou tam uvedeny. Za každou jednotlivou z nich se samozřejmě - předpokládám, že je tomu tak i u jiných resortů - skrývá velmi obsáhlý materiál. Například zde je k dispozici návrh státního programu péče o životní prostředí, který má přes 100 stran, který položky rozvádí do podrobností, jež si, doufám, nepřejete slyšet. Proto se zaměřím jenom k jednotlivým číslům.

Původní návrh rozpočtu pro Federální výbor pro životní prostředí byl 500 mil. Kčs. Ten byl redukován na 100 miliónů do všeobecné pokladní správy, což bylo nesmyslné - troufám si to tak říci - ze dvou hledisek: z hlediska čistě formálního i z hlediska věcného, z hlediska výše té částky. Ta byla pro nás těžko přijatelná.

Dále byla redukována položka na neinvestiční finance, která byla redukována z původních 20,5 mil. Kčs na pouhých 5 mil. Kčs. Jestliže se odborné - podotýkám odborné - výbory dohodly na tom, že je možné zkrátit rozpočet federálního ministerstva obrany a sanovat tím alespoň částečně původní požadavek Federálního výboru pro životní prostředí, samozřejmě jsme to s radostí akceptovali jako garanční výbory a pořídili jsme nový, velmi podrobný rozpis ve variantách na 100 miliónů, 120 miliónů a 300 miliónů Kčs navíc.

Těch 300 mil. nejsou peníze navíc, jak bylo uvedeno. Těch původních 100 mil. bylo obsaženo ve všeobecné pokladní zprávě a mělo být federálnímu ministerstvu pro životní prostředí převedeno. Rovněž znovu opakuji, místo 5 mil. mělo být 20,5. Tedy ani tento údaj není přesný. Jedná se o navýšení o 185 mil. Kčs. Zde jsou rozepsány. Jsem ochoten za výbory pro životní prostředí vás kdykoliv seznámit s velmi podrobným rozpisem a plánem. To je 5. verze, neustále na tom pracujeme, neustále to rozvíjíme, jak budou tyto prostředky využity.

Poslední věc - ty oblasti neinvestiční povahy v životním prostředí, které bychom měli v příštím roce rozvinout, tzn. projekty a expertízy, jsou právě takovým typem investice, které by v letech následujících měly přinést zhodnocení, které si teď ani neuvědomujeme.

Na základě těchto projektů a expertíz sem teprve může efektivně plynout zahraniční kapitál, mohou efektivně fungovat naše podniky a můžeme něco udělat pro životní prostředí, které je v současné době v takovém stavu, že nejsme schopni, a prosím, velmi dobře poslouchejte, zastavit růst jeho znečištění. Děkuji vám.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Ryndovi. Poslanec Zelenay má faktickú pripomienku.

Poslanec SN R. Zelenay: Som veľmi rád, že práve teraz tu zazneli tieto slová, ktoré, ak by zazneli predtým, tak by som nemal také pochybnosti. V mojom vystúpení bola pochybnosť, určitá požiadavka by nemusela zaznieť. Musím povedať, že údaje, ktoré pán kolega citoval, sú na dvoch stranách. Žiadnych 100 strán sme nemuseli dostať. Mohli sme dostať 2 strany. Pre mňa osobne nie je 300 miliónov taká maličká položka, aby som o nej nechcel vedieť. Bol by som veľmi rád, aby sa presne citovalo, čo tu kto presne povedal (nechám vyhľadať stenografický záznam...) Ja som nespochybňoval, pýtal som sa. Mohol som sa pýtať ešte na iné veci v rozpočte, ktoré sa týkajú napr. počtu pracovníkov, ktoré nespochybňoval, ale - pýtal sa na ne jeden môj predrečník. Mali bysme to vedieť. Tieto veci sú i pre nás dôležité. Samozrejme, uznávam, pracovali na tom odborné komisie, pracovali na tom experti, ale v konečnom dôsledku ako poslanec budem dvíhať ruku. Myslím si, že keď je presun tých 300 miliónov, tak mám aspoň právo sa spýtať, na čo by tých 300 miliónov konkrétne malo ísť.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Bolo to, pán poslanec, vysvetlené, áno.

Slovo má pán poslanec Stome. Pripraví sa pán poslanec Deyl.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající, vážení hosté, dámy a pánové - poslanci, k připomínkám, které chtějí nafouknout výdajovou část rozpočtu, bych chtěl říci, že jde o rozpočet federace, tedy celého státu. Je založen na vyvážené snaze, abychom výdajovou a příjmovou část měli v takové bilanci, že zůstane určitý přebytek.

Velice rád bych slyšel od těch, kteří chtějí přidat na tu či onu kapitolu, aby řekli odkud a jak. Chceme-li něco subvencovat, aby bylo řečeno - těm a těm podnikatelům se určí vyšší odvody, aby se řeklo - z té a té kapitoly se ubere a předá se to na jinou kapitolu, aby se řeklo - tam a tam se bude subvencovat, a budeme dodávat do těch a těch podniků, které jsou soukromé jako subvence, aby se řeklo, z čeho budeme platit komisi, která určí, který druh literatury má být subvencován a který nikoli a abychom řekli, z čeho budeme platit ty, kteří o tom budou rozhodovat. To je jedna věc, kdy jsem já nepochopil, jakým způsobem implantováním dalšího struku bychom ze státního celku měli dostat více peněz...

Hovořilo se zde o armádě. Dovolte, abych jako člen branného a bezpečnostního výboru Sněmovny národů něco k tomu řekl. Dostali jsme do vínku základy československé vojenské doktríny. Poslanci s ní byli seznámeni před nějakým časem. Chtěl bych akcentovat, že tam jsou zejména tři body: rozumná vyzbrojenost, tedy ne odzbrojit, nebo se ozbrojit zastarale, ochrana území státu ze všech směrů, tedy ne jeho bezbrannost a tedy přesunutí armády na Slovensko, na jeho jižní, východní a severní hranici a posléze umožnit začlenění našeho státu do evropského systému kolektivní bezpečnosti. Tedy ne bez vlastního systému a ne s nějakou halapartnou.

Za těchto okolností se vtírá otázka, zda útoky na armádu jsou po právu. Padla zde metodická poznámka, že totiž nebyl dostatek času k zprůhlednění této kapitoly. Pěkně prosím, možná, že je to tak a že spousta lidí mělo jiné práce tolik, že se nemohli zúčastnit zasedání branných a bezpečnostních výborů a že tedy nebyli schopni zorganizovat svůj čas takovým způsobem, aby do této problematiky pronikli. Na adresu těch, kteří mají dojem, že to možné nebylo, chci říci, že procesně § 98 a 99 stávajícího jednacího řádu umožňuje, aby i neveřejných schůzí výborů se zúčastnili jiní poslanci, a to s hlasem poradním.

Branné a bezpečnostní výbory se touto problematikou velice pečlivě zabývaly a velice nepříjemnými dotazy a požadavky určitým způsobem trpěly garanční exekutivy - tedy ministerstvo obrany a ministerstvo vnitra. Nutno říci, že se jim dostalo od obou těchto orgánů toho, že v té míře v jaké bylo možno, byli jsme informováni o tom, co bylo skutečně, a potud mají kolegové pravdu, určitým způsobem zamlženo; byly předloženy cifry, byla předložena východiska a očekávání, aby chybělo racionální zdůvodnění. Nicméně stanovisko branných a bezpečnostních výborů je poslancům známo.

Domnívám se, že nic nebrání poslancům, aby metodikami, které zná jednací řád a které si mohou obstarat, aby materiály mohli zpracovat, neboť to je naše odpovědnost, zato jsme určitým způsobem také zajištěni, abychom tuto odpovědnost unesli a toto zpracování dovedli. Abychom zaujali názor a abychom rozhodli.

Myslím si, že přiměřená tajnost těchto věcí je na místě a je prolomitelná tím, že je možno se zúčastnit i zasedání, která jsou neveřejná. Pro mne osobně, čas, který jsem dostal na prostudování rozpočtu v té míře, abych mohl hlasovat, byl dostatečný, a já se domnívám, že můžeme rozpočet podpořit. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má poslanec Deyl. Pripraví sa poslanec Molnár, ktorý je posledným zprihlásených do tejto chvíle.

Poslanec SL P.Balgavý: K vystúpeniu poslanca Stomeho mám malú vecnú pripomienku. Pokiaľ ide o presun armády na Slovensko, nejedná sa o presun k hraniciam, ale o rovnomernú dislokáciu po území celej republiky. Ďakujem.

Poslanec SL V. Deyl: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění,já jsem po projevu mého kolegy Storneho téměř na rozpacích, zdali se nemám vzdát slova, protože část jeho projevu, kde hovořil o armádě, má velmi podobnou intenci s tím, co bych zde chtěl říci já. Přece jen dvě - tři věty k tomu bych chtěl říci.

Dostali jsme novou vojenskou doktrínu, což považuji za jeden z rozhodujících a velice důležitých skutků nové politické skutečnosti. Základním pojmem vojenské doktríny je suverenita. Není to pojem ohrožení, nebezpečí nebo vytváření nepřítele zvenčí. Je to pojem naší státní suverenity. Je nepochybné - každý to ví - že fundamentem suverenity je také armáda a že suverenita není zadarmo.

Když jsme hovořili o problematice výdajů, rozpočtu a dotací na armádu, také jsme pokládali otázky, zda snížení rozpočtů - a musíme si uvědomit, že současné výdaje už představují poměrně významné snížení rozpočtu oproti předchozímu roku - by se nedalo prohloubit, zda je dostatečné. Dozvěděli jsme se - a já mám z určitých materiálů důvody předpokládat, že tato informace byla oprávněná - že existuje hranice, pod kterou už by nemělo vlastně vůbec smysl do armády investovat a bylo by smysluplnější a rozumnější armádu prostě rozpustit. Pod určitou hranicí by armáda pouze jaksi vegetovala a už by neměla možnost se připravovat, neměla by možnost se transformovat a do pěti šesti let bychom se klidně mohli zříci armádu mít.

Jestliže vyústěním nové filozofie branné politiky je mít moderní profesionální armádu, pak bych žádal, aby při úvahách o rozpočtech - letošním i příštích - se uvažovalo i nad tím, že rozpočet na armádu pod určitou hranicí, pod určitou úrovní, pak nemá už vůbec žádný význam. Budeme-li nyní uvažovat o rozpočtu letošním, prosím kolegy, aby i tuto okolnost vzaly v úvahu. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej vystúpi poslanec Molnár, pripraví sa poslanec Malina.

Poslanec SL P. Molnár: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia a poslanci, dámy a páni, chcel by som vám predložiť, - a odpusťte, že budem trochu zdržovať - problém rozpočtový a celkom iste i problém typicky federálny. Týka tak Čiech, Moravy, ako aj Slovenska.

Ide o závažnú vec, ktorá bude mať v každom prípade dopad na budúcnosť. Mám na mysli to, čoho sa dožadujú na mne moji voliči - prezentácie názoru ľudí, ktorí v tejto republike - v Čechách, na Morave i na Slovensku - vyrábajú nákladné vagóny. Možno sa zdá, že je to v tejto chvíli nepodstatný problém a že je to len zdržiavania kolegov poslancov. Ale posúďte sami.

V danej situácii, pri danom rozpočte je výdaj na ministerstvo dopravy niečo vyše 1 miliardy, a keď taký zostane, bude to prakticky mat, taký dopad, že sa nebudú objednávať nákladné vagóny na budúci rok, čo môže mať taký následok, že prakticky v tejto továrni dojde k určitej reprofilizácii, resp. k zameraniu výrob iným smerom. Už v nasledujúcich rokoch sa môže stať, že budeme tieto vagóny dovážať za devízy.

Nechcem tu hovoriť o tom, že v minulosti bolo našim vagónkam znemožnené dodávať tieto vagóny do zahraničia za pomerne výhodných podmienok. Keby som prečítal, čo mi napísali moji voliči, možno by sme sa zasmiali, možno by nám bolo veľmi smutno, ale nechcem vás tým zdržiavať.

Chcem navrhnúť, konkrétne riešenie. Keby teda došlo k takému stavu a takto by sme rozpočet Federálneho ministerstva dopravy odsúhlasili, môže sa stať, že v budúcich rokoch to bude mať na nás veľmi vážny dopad. Navrhujem toto riešenie. Bolo tu povedané, že by bolo vhodné znížiť federálny rozpočet na armádu o 10 %. Vrelo sa k tomu pripojujem, ale môj návrh ide ešte ďalej. Navrhujem znížiť ho o 15 %. Možno sa zdá, že je to veľa. K tomu malý argument: Myslíme si, že naše armáda vagóny nepotrebuje? A keď ich bude na nás za pár rokov požadovať, nebude ich požadovať za devízy?

Ešte jednu požiadavku. Prezeral som si rozpočtový návrh na rekonštrukciu Pražského hradu. Je tam okolo 660 mil. Kčs. Navrhujem túto čiastku znížiť na 50 %, nie preto, že by som si nevážil kultúrne pamiatky, ale preto, že tieto kultúrne pamiatky snáď môžu ešte jeden rozpočtový rok prežiť i v takom stave, resp. v o 50 % menšej starostlivosti. Ale veci, ktoré musíme vyriešiť tohoto roku a neznesú odklad, musíme riešiť tak, aby boli pre tento štát a našu federáciu prínosom.

Snáď sa zdá, že som trochu príliš radikálny. Nie som tu na to, abysom siahal do svedomia našej armády, napr. v letectve. Ak sú argumenty také, že naši piloti musia mať nalietaný určitý počet hodín, s tým súhlasím. Ale môžeme mať menej pilotov a menej lietadiel a nalietaný dostatočný počet hodín. Ide tu možná určitá reštrikcia, ja sa za ňu plne prihováram. (Předsedající místopředseda FS J. Stank: Je to ako pozmeňujúci návrh?) Áno, prakticky dva pozmeňovacie návrhy: na rekonštrukciu Pražského hradu o 50 % a na armádu mínus 15 % s tým, že by sa prostriedky presunuli Federálnemu ministerstvu dopravy.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej vystúpi v rozprave poslanec Malina, po ňom poslanec Šimko.

Poslanec SL Z. Malina: Pane předsedající, dámy a pánové, přidržím se návodu pana poslance Sokola a nebudu podávat pozměňovací návrh. Přesto bych vás rád seznámil s pocitem jistého zklamání nebo jisté bezmoci, se kterým jsme se při projednávaní rozpočtu kapitoly ministerstva zahraničního obchodu ve výboru hospodářském potýkali.

Pan náměstek Pancíř byl schopen nám objasnit -domnívám se, že se snažil nám to objasnit a nezatemnit - činnost ministerstva zahraničního obchodu, ale mohu říci za řadu svých kolegů, že nás zcela neuspokojil. Nespokojili jsme se s tím, že na činnost ministerstva zahraničního obchodu je vydávaná částka 1,5 mld. korun.

Připadá mi podivné, že vlastně na obchodní činnost stát cosi doplácí, ale při projednávání jsme opravdu uznali, že složitost a propletenost této činnosti je takového rázu, že skutečně jsme nebyli schopni udělat radiální řez. Částky vydávané na obchodní zastupitelství apod. se dělí na částky západní, kde je činnost našich zástupců velice úspěšně zpochybnitelná, o čemž mluví zkušenosti a naše styky s experty a manažery, kteří přicházejí do našeho výboru referovat, ale větší problém je zřejmě obchodní činnost na Východě, kde jsme byli přesvědčováni o tom, že jiná forma obchodní spolupráce zatím v úvahu nepřichází, což se asi brzy změní.

Nemám, bohužel, pozměňovací návrh, nevím, zda je možné nebo není možné ušetřit, přesto bych rád, kdyby se pan ministr ve svém závěrečném slově k této problematice vyjádřil a doufám, že v dalším období, pokud ministerstvo vůbec bude, bude ministerstvem, které bude skutečně obchodovat, to znamená spíš vydělávat než utrácet peníze nás poplatníků.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej vystúpi poslanec Šimko. Pán poslanec Kováč sa chce ešte vyjadriť.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP