Čtvrtek 20. prosince 1990

Dámy a pánové, branný a bezpečnostní výbor svým usnesením federální ministerstvo vnitra zavázal k tomu, co bylo řečeno ve zpravodajské zprávě. Ujišťoval, že tento resort byl a bude pod bedlivou kontrolou našeho výboru, který by nedopustil jakékoliv mrhání svěřenými prostředky. Myslím si, že lidé nám odpustí to, že nebude v obchodech dovozové zboží, ale nikdy by nám neodpustili mrtvé či generaci, která začne být závislá na tvrdých drogách.

S ohodnocením armády poslancem Zukalem se v mnohém ztotožňuji. Dávám proto pozměňovací návrh, aby rozpočet.federálního ministerstva vnitra byl zvýšen na jím požadovanou částku, t. j. na 5 555,4 mil. Kčs na úkor resortu federálního ministerstva obrany. Jde tedy o navýšení o částku 824,5 mil. Kčs. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Malému. Ďalej vystúpi v rozprave poslanec Vysloužil, pripraví sa poslanec Záček. Ďalej sú prihlásení poslanci Zavřel, Pohanka a Doležal.

Poslanec SL Z. Vysloužil: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jménem Klubu poslanců Hnutí za samosprávnou demokracii - Společnost pro Moravu a Slezsko chci tlumočit naše stanovisko k návrhu rozpočtu federace na rok 1991.

Jedním ze základních cílů našeho hnutí - obsažených ve volebním programu - je podmínka, aby národní důchod vytvořený na Moravě a ve Slezsku zůstal po nezbytných odvodech ve prospěch celku - rozumí se tím federace - tam, kde byl skutečně vytvořen. Tuto zásadu ostatně prosazovala většina zde přítomných poslanců, ať už zvolených v Čechách, na Slovensku, na Moravě či ve Slezsku.

Podobně jako v předcházejících letech je opět zcela zřejmé, že k přerozdělování finančních prostředků v rámci federace bude i v příštím roce docházet, a to v neprospěch České republiky, tím samozřejmě Moravy i Slezska. Z územního principu - podle slov pana ministra Klause - sice nelze v současném období při stávajících pravidlech státního rozpočtu zcela jednoznačně vycházet, ale jsme toho názoru, že lze už při stanovení rozpočtu federace na rok 1992 jednoznačným způsobem zohlednit oprávněné požadavky České republiky a následkem toho i Moravy a Slezska.

Poměr rozpočtů České republiky a Slovenské republiky 1,91 ku 1 na rok 1991 je neúměrný vzhledem k počtu obyvatel, a proto jej nepovažujeme za odpovídající.

Nebude se pak opakovat známá zkušenost, že přerozdělování se nejvíce dotkne právě obyvatel na Moravě a Slezsku, jak se tomu dálo po řadu let.

Vzhledem k uvedeným skutečnostem a také s ohledem na oprávněné zájmy České republiky a zejména našich voličů na Moravě a ve Slezsku, musíme vyjádřit k rozpočtu federace na rok 1991 vážné výhrady.

Závěrem vyzývám federální vládu a pana ministra Klause, aby při vědomí nezbytnosti uplatnit spravedlivé principy v rozdělování národního důchodu v rozpočtu federace a jednotlivých republik přihlédli k uvedeným zásadám již při sestavě rozpočtu na rok 1992 a nikoliv až v souvislosti s úpravou daňové soustavy k 1.lednu 1993. V tomto smyslu a s těmito podmínkami přistoupí poslanci našeho klubu k hlasování o rozpočtu federace na rok 1991. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J.Stank: Ďakujem poslancovi Vysloužilovi. Slovo má poslanec Žáček, pripraví sa pan poslanec Zavřel.

Poslanec SL L. Žáček: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vláda premiéra Čalfy ve svém vládním prohlášení odsoudila přerozdělování jako nemorální. Tatáž vláda o několik týdnů později v přerozdělování pokračuje. Federální ministr financí se odvolává na dohodu tří premiérů. Tato dohoda nemůže přece být v rozporu s vládním prohlášením.

Přerozdělování desítky let je orientováno jedním směrem. Nikdy se nestane pravý opak. Dojemně to řekl 16.12. 1990 v televizním programu F 1 ministr Slovenské republiky pan Kňažko: "Tatíček federácia nám na to dá". My na Moravě a ve Slezsku tohoto tatíčka nechválíme, od nás jen bere a dá jen na to, co rozmnožuje federální zisk.

Souhlasím s poslancem Borguľou, aby toto přerozdělování nesloužilo na zakrytí neefektivní práce některých podniků. Přes několika miliardové přerozdělení např. v roce 1989 jsou pozoruhodná pasiva České republiky 1,2 mld. Slovenské republiky 1,4 mld. Pro soustavné přerozdělování budu hlasovat proti.

Využívám přítomnosti pana ministra financí, aby se vyjádřil k směnitelnosti, valorizaci, úsporám a mzdám, což je v souvislosti i se státním rozpočtem.

Vládní návrh zavedení vnitřní směnitelnosti vychází ze stanovení vysokých směnných kursů a tím výrazné vnitřní devalvace československé koruny. Výchozí směnná relace československé koruny ke konvertibilním měnám by měla být stanovena na úrovni nákladů na jejich reprodukci, tj. asi 17 Kčs za jeden US dolar. Současné by měl být vyhlášen program snižování tohoto kursu centrálními orgány.

Dynamický prvek změny ve vývoji vnitřní směnitelnosti musí především obsahovat časový postup a odhodlání státu postupně snižovat kursové relace zahraniční měny i za cenu určitého devizového zadlužení. Efektivnost takového postupu je zřejmá.

Součástí řešení vnitřní směnitelnosti musí být i jednotnost směnných kursů pro obchodní a neobchodní platy a zavedení pro přechodné období zvláštního směnného mechanismu pro turistiku. Není možné ponechat kurs pro zahraniční turisty na takové úrovni, která představuje několikanásobek paritní kupní síly koruny a způsobuje vykupování našich výrobků a služeb devizovými turisty pro ně za nepatrnou hodnotu, která nám neuhrazuje ani reprodukční náklady materiálu a provedené práce a způsobuje velké devizové i korunové ztráty našemu hospodářství. Opětná devalvace naší koruny, opětné podcenění její kupní síly prospělo devizovým turistům, kteří vykupují ve velkém a v tisícových davech denně náš vnitřní trh a tím si zvyšují již tak velmi vysokou životní úroveň.

Uvedu příklad: Člověk, který svůj příspěvek v nezaměstnanosti ve výši 400 marek u nás promění na 10 tis. Kčs, člověk s nízkým důchodem 1200 marek na 30 tis. Kčs, člověk s průměrným měsíčním platem 3200 marek promění na 80 tis. Kčs. Tito lidé mají dnes u nás ráj na zemi. My si opasky utahujeme, aby se oni mohli mít ještě lépe.

Pro zahraniční turisty musí být směnné relace stanoveny maximálně ve výši jednotného kursu. Rovněž pro čs. občany musí být dána možnost nákupu deviz za hodnotu jednotného kursu. Je třeba odmítnout i devizové aukce jako kritérium proměnné relace. Vycházet z nich při praktickém rozhodování o směnných kursech by znamenalo akceptovat v systému vnitřní směnitelnosti dočasnou velkou nerovnováhu ve zdrojích a potřebách deviz i akceptoval poskytovanou daň našeho vývozu vzniklou z příčin dřívějšího systému.

Podotýkám, že je nutno devalvovat turistický kurs koruny i k východním zemím. Ty nás přece vykupují také, i když prozatím v poměrně menším měřítku. Po 1.lednu 1991 se však situace může katastrofálně změnit. Musíme být připraveni i na tuto šokující alternativu.

Zajímalo by mne, o kolik miliard korun za rok 1990 bylo ochuzeno naše hospodářství tím, že jsme se otevřeli Evropě. Na tuto okolnost, pokud si pamatuji,již poukazovala v první polovině roku česká vláda v době, kdy to byly "jen dvě miliardy". Požaduji, aby byly zveřejněny ztráty za celý rok 1990.

"Potřebujeme ceny i kursy rovnovážné, což by mělo být základním cílem naší ekonomické reformy. Musíme vrátit veličinám takový charakter, který by měly mít.

V zájmu minulého režimu bylo, aby ceny nebyly v pořádku, aby nebyly rovnovážné a tím jím získávaly základní moc dekretovat všechno v této ekonomice." Tolik citát federálního ministra financí ing. Václava Klause na společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění dne 11.7. 1990. Ptám se, nedala by se tato věta aplikovat na dnešní situaci?

Předpokládám, že k 1.1. 199 dospějeme dle prohlášení vlády k cenové liberalizaci, která by měla vycházet z postupné regulace směnných kursů, což nám vytvoří rovnovážné ceny. Musíme si uvědomit, že se prozatím vzdalujeme rovnovážnému kursu, protože stále připouštíme a málo potíráme černý obchod s cizí měnou.

V další části se chci zaměřit na valorizaci důchodů, která byla dlouho připravovaná ve větším rozsahu už minulým režimem a provedena byla už k 1. 10. 1990. Na tuto valorizaci se dívám jako na naprosto nedostatečnou. Procenta, která byla přiznána k důchodům dle doby jejich přiznání, zdaleka nekryjí procenta inflace za tuto dobu. Požaduji, aby k 31.1. 1991 byly důchody zvýšeny o skutečné procento za rok 1990. Požaduji, aby kvartálně, počínaje měsícem lednem 1991 byly následující měsíc zvyšovány důchody o procento inflace. Garantem by měla být federální vláda. Totéž požaduji u úspor obyvatelstva, aby nadále neklesala kupní síla vkladů, aby nedošlo k nežádoucímu odlivu úspor.

Navrhované zvýšení úrokové sazby o 2 až 7% je výsměch našim občanům, když inflace bude činit např. 30 nebo více procent, co nám potom pomůžou 2 nebo 7%. Jako občan mám právo kdykoliv a bez omezení disponovat se svým vkladem tzn., že tam mám jenom 2%.

Pan ministr se mě na semináři zeptal, kde na to stát má brát, když požaduji zvýšení podle inflace. Vypočítal to na 81 mld. Kčs. Já se ptám naopak pana ministra, proč to mají zaplatit drobní střádačové?

Je nutno od 1.1. 1991 stanovit nové životní minimum, a to na principech a zkušenostech našich severních sousedů, kteří dokázali doživotního minima započítat všechny životní potřeby občana. Bylo by paradoxem životní minimum pro našeho občana ve výši 1200 Kč měsíčné v porovnání k nákladům na uprchlíka 150 Kč denně, tj. 4500 Kč měsíčně.

Předpokládám, že odezva na mé požadavky bude taková, že nemáme z čeho. Vzhledem k tomu, že nás již nikdo neohrožuje ani - ze Západu, ani z Východu - použijme zdroje z redukce rozpočtu ministerstva obrany.

Závěrem chci podotknout, že jsem pro tržní hospodářství, ovšem takové, kde bude zastoupen soukromý, družstevní i státní sektor. Předpokládám, že svým příspěvkem nebudu zařazen do kategorie populistů nebo sociálních demagogů, jak jsou dnes běžně označováni poslanci, kteří tlumočí požadavky těch občanů, kteří volili demokracii. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J.Stank: Ďakujem poslancovi Žáčkovi. Ďalej vystúpi pán poslanec Zavřel, pripraví sa poslanec Pohanka. Upozorňuje ma ešte pán poslanec Zeman, aby v súlade so zákonom o rokovacom poriadku prípadné pozmeňovacie návrhy, ktoré chcete ešte predniesť, boli dané písomne spravodajcom.

Poslanec SL M. Zavřel: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jsme v období, které teoreticky z hlediska zájmu veřejnosti o velkou politiku by mělo být obdobím útlumovým. Nedávné komunální volby, které nezastihly voličskou veřejnost v takové náladě, jak si to tento závažný akt v životě naší společnosti zasloužil, svými výsledky ale signalizují přání a tužby.

Občané tohoto státu žijí v očekávání obtížného období, kterým budou muset projít, chtějí-li dosáhnout cílové roviny posunující společnost vpřed. Většina z nich je ochotna v tomto přechodném období slevit ze stávajícího životního standardu. Jsou ochotni slevit z toho mála, co mají, ale zároveň poukazují na skutečnosti, které se vymykají zdravé úvaze. Jednou z nich jsou i výdaje na československou armádu. I přes jejich snížení představují stále částku okolo 30 mld. Kčs, což je v přepočtu na jednoho občana, včetně toho, který se v této chvíli narodil, téměř 2 000,- Kčs ročně. Nutnost existence našich ozbrojených sil je nám všem známa. Ano, ale pouze na takové úrovni, která je nutná z hlediska naší společnosti v Evropě roku 1990. Jsem přesvědčen o tom, že již pominuly důvody k tomu, abychom na základě diktátu vydržovali armádu, která 40 let marně očekávala anexi našeho území ze Západu. Sjednocující se Evropa a změny ve vztazích dvou rivalských vojenských seskupení - NATO a Varšavské smlouvy - přímo vybízejí k tomu, abychom konečně nastolili i problém, co s naší armádou. Nemám na mysli její existenci jako takovou. Do doby, než tuto ozbrojenou složku převedeme na profesionální úroveň, bychom měli učinit taková opatření, která odbourají výdaje, jež setřel čas.

Armáda, jako každý článek našeho hospodářství, potřebuje pravidelnou obměnu svých velitelských kádrů. Vzhledem k tomu, že se početní stavy naší armády budou v budoucnu radikálně snižovat, je třeba obrátit pohled i na naše vojenské školství, vojenské školství vysoké nevyjímaje. Každému z nás je zřejmé, z jakých hledisek byli na vojenské školy přijímáni uchazeči o studium. Prvním předpokladem byla absolutní věrnost ideám socialismu a učení marxismu-leninismu. Tito posluchači sedí dnes nadále v posluchárnách škol. Část z nich dokonce na vysokých školách v Sovětském svazu - podotýkám na vysokých školách vojenských. Nedovedu si představit jejich uplatnění v rámci u nás nově budované armády, která se řídí zcela jinou vojenskou doktrínou. Jsem přesvědčen, že tito absolventi po zařazení do naší armády budou mít pro výkon svých velitelských funkcí asi obdobnou kvalifikaci jako vyučenec Zámečník ve zvláštním učilišti pro opravu numericky řízených obráběcích strojů.

Navrhuji proto, aby v souladu s návrhy na úsporná opatření ve vojenské oblasti byli posluchači vojenských vysokých škol v Sovětském svazu okamžitě odvoláni a rekvalifikováni na civilní povolání. Armáda má dostatek prostředků k tomu, aby civilnímu sektoru zcela demonstrativně předvedla, jak předbíhá civilní sektor i v tomto oboru. Čím dřív tento návrh bude realizován, tím lépe, neboť se jedná o lidi mladé, kterým rekvalifikace nebude dělat takové obtíže, jaké by očekávaly ty, kteří patří do generace středního věku a kteří z armády budou odcházet v důsledku snižování početních stavů. Řada z nich má i svá civilní povolání, čímž by se situace ještě více usnadnila.

Hledáme-li proto, kde uspořit pro státní rozpočet, poukázal jsem na jednu z možností. Kromě zisků, ve formě peněžních prostředků, které zdánlivě pro naši armádu představují její oslabení, dojde naopak k posílení naší armády v tom směru, že její řady opustí ti příslušníci, kteří nebudou k výkonu služby z morálního hlediska na vysokých velitelských funkcích způsobilí. Čím dříve se tak stane, tím více prostředků si ministerstvo obrany ušetří pro účely obrany obránci, kterým můžeme důvěřovat. Lapidárně řečeno - s nižšími náklady na armádu zvýšíme její bojovou spolehlivost.

Ještě bych chtěl k příspěvku poslance Kostyi, který tady na adresu poslance Zukala řekl, že si neuvědomil, když mluvil o snižování početního stavu tanků, kolik peněz stojí likvidace těchto tanků. Ano, je to pravda. Ale na druhé straně získáme taková kvanta materiálů z těchto tanků, materiálů vysoce jakostních s vysokým stupněm legování, které ostatní sektor nezná, že se mnohonásobně vyplatí práce vložená do jejich destrukce. Vynahradí se to v tom, co národní hospodářství takto získá.

Současně, pokud to jednací řád dovoluje, bych se obrátil na pana ministra Dobrovského s tím, že můj příspěvek bych považoval zároveň jako interpelaci ve věci vojenského školství. Pokud to bude nutné, dal bych svůj příspěvek na 11. společné schůzi písemně. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Môžete to dať ešte dnes, pán poslanec. V druhom bode budeme mať interpelácie, takže v prípade, že by pán minister neuspokojivo reagoval alebo nebol pripravený, móžete to ponechať ako interpeláciu v ďalšom bode.

Ďakujem poslancovi Zavřelovi. Slovo má poslanec Pohanka, pripraví sa poslanec Doležal.

Poslanec SL M. Pohanka: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi nejprve, abych se pokusil zde upozornit na názor většiny poslanců ústavně právních výborů, kteří ve svém vyjádření pro Gesční výbor navrhli při projednávání kapitoly o rozpočtu Kanceláře prezidenta republiky, aby v položce investiční výdaje, údržba a opravy nebyl akceptován škrt provedený ministerstvem financí, tj. přiznání pouze výloh, pokud jde o investice na akce rozestavěné, podobně v údržbách, ale v těchto dvou položkách požadavky kanceláře podle rozpočtu, jak byl ministerstvu financí předložen.

My všichni jsme dostali zprávu Kanceláře prezidenta republiky, kde na straně 3 - sice stručně, ale dostatečně burcujícím způsobem - jsou zdůvodněny požadavky na stavební a další technickou nezbytnou údržbu Hradu, který je dnes symbolem už nejen české ale i slovenské státnosti a který zároveň reprezentuje do značné míry i naši kulturu, a to nejenom jako stavební památka, ale také obsahem různých kulturních a uměleckých děl, které jsou tam vystavovány prakticky bez jakékoliv ochrany.

Já jsem shodou okolností byl autorem interpelace, která směřovala k ochraně podobných uměleckých a kulturních památek, které jsou podobně většinou bez ochrany umístěny v našich kostelech a kaplích a tam se stávají předmětem velmi snadných krádeží nebo dokonce loupeží. Ta interpelace vyzněla tak, že se ukázala být velmi důvodnou. Stav popsaný v odpovědi je skutečně žalostný, i když poněkud lepší ve Slovenské republice, kde možnost technického zabezpečení je lépe využívána. Jsme varováni krádeží dvou cenných uměleckých obrazů z Hradu a je na místě předejít dalším zbytečným ztrátám, které by šly těžko vyčíslit penězi a raději něco málo investovat.

Zvýšení, které my požadujeme, je dohromady asi o 98 mil. korun, což je částka zanedbatelná ve srovnání s částkami, se kterými tento rozpočet zachází. Domníváme se, že by se snadno našla náhrada třeba v kapitole o obraně. Jde o nezbytnou údržbu. Já nechci opakovat všechny argumenty, které zde Kancelář prezidenta republiky předložila. Je sice pravda, že by bylo možno spokojit se s doporučením, aby během roku byla částka podle možnosti doplněna na nezbytnou údržbu Hradu, ale jde také o to, že během roku, podle očekávání, se budou zvyšovat ceny zejména stavebního materiálu i prací. Doporučuji proto, abychom tedy tuto částku zajistili a přiznali Kanceláři prezidenta republiky hned, aby mohla už teď okamžitě anebo na počátku příštího roku uzavírat potřebné smlouvy.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP