Další podstatnou částku pro fond zaměstnanosti
by bylo možno získat redukcí vyplácených
příspěvků na ceny potravin, které
činí 27 miliard korun. Navrhuji proto novelizaci
zákonného opatření předsednictva
Federálního shromáždění,
ve kterém by se zrušilo vyplácení příspěvků
u těch platů a mezd, které dvojnásobně
převyšují minimální mzdu. Takto
získané prostředky, odhadem ve výši
8 miliard korun, by výrazně pomohly k řešení
rekvalifikace a vytváření nových pracovních
příležitostí. Rovněž by
tak potřebně zesílily záchrannou sociální
síť, o jejíž dosavadní pevnost
mám vážné obavy. Jen tak, domnívám
se, může vláda plnit svůj program i
poslanci své předvolební sliby a jen tak
je možno s úspěchem realizovat ekonomickou
reformu. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Prosím, pán poslanec, aby ste odovzdal
svoje návrhy, i keďsi myslím, že navrhujete
zmenu iného zákona, než sa teraz prerokúváva.
Slovo má poslanec Ransdorf, pripraví sa do rozpravy
poslanec Bakšay.
Poslanec SN M. Ransdorf: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, jednání o návrhu
státního rozpočtu na rok 1991 je nesporně
jedním z nejdůležitějších
úkolů tohoto parlamentu, uvědomíme-li
si, jak poroste význam pohybu celé finanční
sféry v období transformace naší ekonomiky
v následujícím období.
Je třeba říci, že autorům rozpočtu
není co závidět. Vstupujeme totiž do
období, kdy míra rizik a nejistoty bude největší.
Je úkolem nás všech je minimalizovat. Předložený
návrh rozpočtu má kromě ekonomické
stránky svůj nesporný sociálně
psychologický aspekt. Přebytkový rozpočet
má uklidnit obyvatelstvo a dokumentovat, že vláda
má situaci země pevně v rukou. Tento dopad
by byl nesporně žádoucí. Tím
ale nechci říci, že nejsou znepokojující
momenty. Zneklidnění vyvolává např.
prosté porovnání dokumentů přiložených
k návrhu s analýzou ministerstva kontroly. Z ní
může vzniknout dojem, že konstrukcí státního
rozpočtu lze poměrně snadno otřást.
A netýká se to jen skutečnosti, že příjmová
stránka má vzhledem k labilitě vnitřní
i vnější spíše hypotetický
ráz. Je to dáno i tím, že příjmová
i výdajová část vycházejí
z jiné expektace inflačního pohybu. Nemluvím
už o nápadných neshodách, jako je případ
Státní banky československé, kdy federální
ministerstvo financí předpokládá odvody
3,2 mld. Kčs, zatímco sama Státní
banka československá 1,775 mld. Kčs.
Za citelnou slabinu pokládám Malé částky
věnované na strukturální změny,
které tvoří důležitou součást
adaptace celého hospodářství. Jsou
výhradní doménou federálního
rozpočtu a přece se na ně pamatuje včetně
konverzí - jen s 3 mil. Kčs. Neexistuje ani federální
rezerva na nezaměstnanost přesto, že se nedají
vyloučit migrační přesuny a výrazné
regionální rozdíly, které vyžadují
federální krytí.
Za nebezpečnou v této souvislosti pokládám
i tendenci utlumit bytovou výstavbu, i když strukturální
změny budou vyžadovat vytvoření rezervního
fondu bytů.
Vzhledem k složité situaci vnitřní i vnější se obávám, že rezervy na mimořádné výdaje 3,4 mld. Kčs se mohou ukázat jako nedostačující. Oba republikové rozpočty pamatují na nezaměstnanost rezervou 9,9 mld. Kčs, což pokryje nezaměstnanost řádu půl miliónu, ale miliónovou nezaměstnanost nikoliv. A v následujícím roce nelze vyloučit ani tu.
V minulých letech se kritizovalo zanedbávání
duchovní oblasti. V dalším období rozvoj
vědy a techniky bude mít nepochybně strategický
význam. Návrh rozpočtu ve svém souhrnu
ale provádí škrty u neinvestičních
výdajů na vědeckotechnický rozvoj
v rozsahu 840 mil. Kčs, tedy pokles proti roku 1990 na
89,2%. Tyto kroky jsou činěny přesto, že
se ohrožení kulturní identity národa
a možný rozvrat jeho intelektuálního
potenciálu nejeví vůbec jako planý
výmysl.
Nikdo nepochybuje o nutnosti narovnat hodnotové vztahy
v naší ekonomice. Antidotační zásahy
ale povedou k výrazným sociálním změnám.
Už 30 % zvýšení životních
nákladů uvrhne nejméně milión
občanů na hranici životního minima či
pod ně. Rozdíly mezi jednotlivými skupinami
obyvatelstva se zvýší; netroufám si
odhadnout, jak dokáže sociální síť
u hladit vznikající třecí plochy.
Snad by bylo možné žádat po těch,
kteří své nadměrné majetky
nabyli v období nadvlády direktivního systému
a prokazatelně nepodnikatelskou cestou, aby se podrobili
od určité výše majetku milionářské
dávce. Milionářů je v České
a Slovenské Federativní Republice 55 tisíc.
Je přece nemorální žádat po obyvatelích
utahování opasků a zároveň
ponechat pochybné majetky nedotčeny. Uvedený
postup by ochranný polštář v nejkritičtější
době přece jen zvětšil.
Dámy a pánové, často se na parlamentní
půdě dovoláváme příkladu
Velké Británie. Nedávno jsme si při
návštěvě paní Thatcherové
připomenuli památku Winstona Churchilla. I on sestavoval
několik rozpočtů a už první z
nich nazvala opozice rozpočtem bohatého muže.
Místo slibované prosperity se výsledek dostavil
v podobě otřesů v roce 1926. Snad jako ministr
financí došel Churchill k poznání o
tom, jaké vlastnosti musí mít politik. Cituji:
"Musí mít schopnost předvídat,
co se bude dít zítra, příští
týden, příští měsíc
anebo příští rok. A potom schopnost
vysvětlit, proč k tomu nedošlo." - Konec
citátu.
Přeji tvůrcům rozpočtu, aby se nemuseli
řídit tímto Churchillovým výrokem.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J.Stank: Ďakujem poslancovi Ransdorfovi. V rozprave vystúpi
dalej poslanec Bakšay, pripraví sa poslanec Ambros.
Poslanec SL J. Bakšay: Vážené kolegyne,
kolegovia, opáť sa ospravedlňujem, že
prichádzam s pozmeňujúcim návrhom,
ktorý teoreticky z dôvodu neujasnenosti projektovej
prípravy móžem podať až dnes.
Podávam pozmeňovací návrh na doplnenie
tlače 388 v bode 6 príloha č. 2, navrhujem
doplniť novým bodom h) kapitola Federalne ministerstvo
dopravy v položke výdavky celkove sa suma 4 736 180
000 zvyšuje na sumu 5 076 180 000 Kčs.
Ako druhý pozmeňovací návrh v tom
istom bode 6 v prílohe č. 2 bod a) navrhujeme zmeniť
záverečnú sumu 26,5 mld. Kčs na 26,2
miliónov Kč. Nadväzne na tieto zmeny potom
previesť v tabuľke č. 9 v návrhu na štátny
rozpočet doplnenie limitov na investičné
akcie bodom 9 - rekonštrukcia Letiska Košice s termínom
začatia 06/91, ukončenie 12/91, investičná
dotácia 300 miliónov Kčs.
K svojmu návrhu si dovoľujem uviesť nasledujúce
skutočnosti: Košice, ako všetci dobre vieme,
sú centrom východného Slovenska, najviac
vzdialené od ostatných území našej
republiky. Košické letisko je skutočne v havarijnom
stave. Podľa uznesenia Leteckej inšpekcie k 1. júna
1991 by košické letisko v prípade neuskutočnenia
rekonštrukcie bolo uzavreté. To by znamenalo vlastne
odrezanie Košíc a tým i východného
Slovenska od republiky. Myslím, že je všeobecne
známe, že obyvatelia východného Slovenska
sa výrazne stavajú za federatívne usporiadanie
našej republiky a jeho odrezanie od ostatnej časti
republiky by značilo aj jeho odrezanie hospodárske.
Teda prosím vás, aby ste pri hlasovaní prijali
tento pozmeňovací návrh. Ešte na okraj:
toto letisko je zároveň aj akýmsi materským
letiskom Vysokej školy leteckej, tedy podieľa sa na
využívaní tohto letiska aj Federálne
ministerstvo obrany. Čiže v prípade uzavretia
letiska aj Federálne ministerstvo obrany by malo určité
problémy. Dúfam, že tento môj návrh
pri hlasovaní podporíte. Ďakujem vám.
Předsedající místopředsea FS
J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Bakšayovi.
Slovo udeľujem poslancovi Ambrosovi, pripraví sa poslanec
Kostya. Ďalej sú prihláseni poslanec Malý,
Vysloužil a Žáček.
Poslanec SN R. Ambros: Vážený pán predseda,
kolegyne a kolegovia, mám len jednu pripomienku. - K tomu,
ako nám bol predložený alebo predložené
rozpočty na rok 1991. Každý rezort predložil
svoje návrhy a požiadavky. Z predložených
údajov nemôžem ako poslanec Federálneho
zhromaždenia posúdiť napr. či je mnoho
553 pracovníkov Kancelárie prezidenta republiky,
či je veľa alebo málo 690 pracovníkov
Federálneho ministerstva hospodárstva, či
je veľa alebo málo 95 pracovníkov Generálnej
prokuratúry atď.
Neviem, či je veľá alebo málo napr.
110 miliónov na údržbu a opravy pre FMD, alebo
či je málo alebo mnoho 27 miliárd pre Federálne
ministerstvo obrany v položke služby a výdaje
nevýrobnej povahy.
Zástupcovia jednotlivých rezortov, keď prišli
odôvodňovať svoje predložené požiadavky
na naše výbory, každý si sťažoval,
že prostriedkov je málo, a každý si v
podstate pýtal viacej.
Náš parlament dokázal posúdiť predložené
rozpočty, myslím si, vo veľmi krátkom
čase. Zahraničným parlamentom to trvá
podstatne dlhšie. Prečo? Lebo jednotlivý úrad
vie, kde môže ušetriť a kde nie. Takto potom
môže dôjsť k názoru, že napr.
Ministerstvo obrany bude možno potrebovat, 30 miliárd
a možno že mu bude stačiť 15 miliárd...
Preto požadujem, aby návrh rozpočtu na rok
1992 každý rezort predložil podrobne členený,
aby parlament mohol zodpovedne posúdiť oprávnenosť
jednotlivých rozpočtových položiek.
Aby sme teda mohli kvalifikovanejšie pristupovať k rozpočtu
na budúci rok.
Ešte jednu poznámku si nemôžem odpustiť
na margo vystúpenia poslanca Vilda. Odporúčal
by som mu, aby viacej sledoval vystúpenia pána ministra
financií Klausa, ktorý viacraz na toto reagoval,
že pokiaľ máme nie reálne ceny, nemôžeme
zodpovedne povedať, kto na koho dopláca.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Ambrosovi. Slovo má
poslanec Kostya, pripraví sa poslanec Malý.
Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi, abych se pozastavil
u bodu 6a) společné zprávy zpravodajů,
a to už u dvakrát diskutované položky
výdajů na federální ministerstvo obrany.
Chtěl bych předeslat, že jako poslanec tohoto
Federálního shromáždění
jsem připraven akceptovat jakékoli požadavky
na změnu kterékoli kapitoly tohoto rozpočtu
směrem nahoru a dolů, pokud bude věcně
zdůvodněna a pokud bude na jednotlivých položkách
těchto kapitol vykázáno, kde je tato kapitola
a nebo položka nedostatečná, nebo kde je předimenzována,
nebo nafouknutá.
Zásadně odmítám, aby se pokračovalo
v administrativně byrokratickém způsobu indexového
způsobu házení 5 % nahoru, 10 % dolů
apod., jak to zde z několika vystoupení zaznělo.
Je to neseriózní. Je to zejména neseriózní
od příslušníků jiných
výborů vůči výborům
gesčním, které jednotlivé kapitoly
velice podrobně, detailně posuzovaly.
Domnívám se, že doba, kdy byli neomylní,
jejichž rozhodnutí bylo jedině správné,
už skončila, a že bychom se měli dostat
do doby, kdy budeme věcně a seriózně
posuzovat jednotlivá stanoviska a jednotlivé položky.
Pan poslanec Zeman tady několikrát z tohoto místa
upozornil, že se mu nelíbí, když ústavně
právní výbory mění doporučení
výborů např. pro plán a rozpočet,
nebo hospodářského výboru k meritu
věci a že se nedrží jen legislativních
věcí. Přitom sám, bez jakéhokoli
zdůvodnění ve své zpravodajské
zprávě navrhne snížení rozpočtu
na federální ministerstvo obrany o 5 %, poslanec
Bakšay o 300 mil., pan poslanec Zukal o 10 %, aniž by
někdo řekl, ze které položky, která
se mu jeví jako nepřijatelná, neúměrná,
předimenzovaná, se to má stát. Kdybychom
takovým způsobem dnešní projednávání
vedli, mohli bychom se dostat do situace, že by jeden navrhoval
vzít 2 miliardy z hospodářství,,jiný
vzít 1 miliardu na životní prostředí
atd. Považuji tento způsob za neseriózní.
Chtěl bych upozornit, že branné a bezpečnostní
výbory měly těžkou pozici vtom, že
oba resorty - jak federální ministerstvo obrany,
tak i federální ministerstvo financí předložily
své rozpočty, aniž byly výbory branně
bezpečnostní zcela spokojeny s předloženou
koncepcí obou resortů na budoucí období.
Nebylo řečeno ve zpravodajské zprávě
pány zpravodaji, že výbory branné bezpečnostní
nebyly liberální vůči těmto
rozpočtům, že také přijaly usnesení,
které umožňuje oběma rozpočtům
čerpat tyto částky pouze do 31.března
- tzn. v její první čtvrtině a požadují,
aby oba resorty upřesnily svoje koncepce a vyhražují
si právo, aby jednotlivé položky po tomto datu
-tzn. k 31.březnu upravily.
Chtěl bych se rovněž ohradit vůči
tomu, co bylo fakticky vzneseno ve vystoupení poslance
Zemana, že výbory branně bezpečnostní
akceptovaly ve svém usnesení snížení
rozpočtu. Není to pravda. Na půdě
výborů branně bezpečnostních
byl vznesen návrh panem poslancem Lisem o snížení
o 1 mld. Tento byl jednoznačně v obou sněmovnách
zamítnut.
Proto se dostávám ke svému pozměňovacímu návrhu. Pokud nebude z tohoto místa věcně zdůvodněno, které jednotlivé položky této kapitoly rozpočtu a proč se mají snížit, aby byl bod 6a) ponechán v původní výši tak,jak jej schválila federální vláda.
Na závěr mi dovolte tři drobná pozastavení k vystoupení pana Zukala.Já si pana Zukala vážím jako ekonoma, ale jeho vystoupení bylo, přestože plné čísel, daleko od věcnosti. Bylo velice emotivní.
Já bych si dovolil jen poopravit tři drobné věci, které zde řekl. V souvislosti s výcvikovými prostory upozorňoval, že třeba Belgie, Holandsko apod. mají tyto prostory daleko menší. Ano. Ale neřekl, že v těchto státech umožňuje stát cvičit armádě v civilním prostoru, to znamená na loukách, polích apod. Právě proto, že je zřejmě natolik bohatý, že si může dovolit dát do rozpočtu takovou položku, která umožňuje tyto škody krýt.Zvažte, prosím vás, jestli by byly vyšší škody, pokud by naše armáda cvičila na polích a loukách tohoto státu, nebo ve vyčleněných vojenských prostorech.
Druhá věc. Říkal zde téměř
přesná čísla o vývoji tanků.
Domnívám se, že jako ekonom by měl ale
vědět - nebo alespoň tušit - že
chce-li řádově ministerstvo obrany snížit
počty tanků o několik tisíc, tak že
to nebude také zadarmo. Likvidování bojové
techniky bude tento stát a tuto pokladnu také něco
stát.
Třetí připomenutí. Byl zde vzpomenutý
rok 1939 a 1968. Chtěl bych jen říci, že
je dost neseriózní spojovat to s armádou,
protože i v roce 1939 i v roce 1968 to byla otázka
politického rozhodnutí, zda armáda bude nebo
nebude použita. I v roce 1939, i v roce 1968, i dnes byl
vrchním velitelem armády prezident této republiky.
A ani kdyby dnes měla být armáda použita
- ať ve vnitřní nebo vnější
souvislosti - nebude o tom rozhodovat pan ministr Dobrovský,
ale politické rozhodnutí vedení tohoto státu.
Prosím vás, když argumentujeme, měli
bychom argumentovat skutečně věcně.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kostyovi. V rozprave ďálej
vystúpi poslanec Malý, pripraví sa poslanec
Vysloužil.
Poslanec SL M. Malý: Pane předsedající,
dámy a pánové, předřečník
zde hovořil o tom, že bychom měli být
konkrétní, že bychom neměli mluvit v
procentech, ale konkrétně zdůvodňovat.
Chci se zastavit u rozpočtu na federální
ministerstvo vnitra. Toto ministerstvo žádal na pokrytí
svých potřeb zhruba 5.555,4 mil. Kčs jako
svou skutečnou potřebu pro rok 1991, avšak
vládou schválený návrh zní
na 4.730,9 mil. Kčs, to znamená o 824,5 mil. Kčs
méně. Sníženo bylo o 650 mil. Kčs
u materiálových výdajů a o 174,5 mil.
Kčs u investic. Výdaje na materiální
technické zabezpečení dosáhnou v roce
1990 úrovně let zhruba 1985-1986. Připočteme-li
trvalý nedostatek deviz a skrytý růst cenové
úrovně, jsme u příčin technické
zaostalosti a nedostatečné vybavenosti útvarů
federálního ministerstva vnitra. Jen na bezporuchovost
- pro příklad - je nutné vynakládat
ročně zhruba 1 mld. Kčs, na nákup
devizové techniky je třeba další 1 mld.
Kčs - při obchodním kursu marky 15,70 Kčs.
Jestliže uvážíme, že by v příštím
roce obchodní kurs marky stoupl zhruba o 50 % - netvrdím,
že o tolik stoupne - ale pokud stoupne, bude místo
jedné miliardy třeba 1,5 mld. Přitom náklady
na TRZ byly sníženy o 650 mil. Kčs. Zvýšení
nákladů na MTZ federálního ministerstva
vnitra v roce 1991 by bylo prvním krokem k odstranění
nedokonalé technické vybavenosti.
Toto vše souvisí s nároky na rozvoj činnosti
Federální informační služby,
Útvaru rychlého nasazení, ochrany prezidenta
republiky, vládních činitelů, centrální
federální policie, především
s vazbou na interpol, narkomanie a mezinárodního
zločinu, změny v ochraně státních
hranic apod. Chci říci, že federální
ministerstvo vnitra dnes disponuje s technikou, kterou by leckdy
naše děti mohly používat při hře
na četníky a zloděje.
U investičních prostředků bylo kráceno
o 174,5 mil. Kčs, takže nebude možné dokončit
rozestavěné akce, což bude mít za následek
škody dodavatelských organizací. Řádově
jde o desítky miliónů korun, které
bude nutno v souladu s právními předpisy
uhradit z prostředků federálního ministerstva
vnitra. To znamená, že je ohroženo např.
dokončení bytových jednotek v Horních
Počernicích, institut řízení
dopravy, který po dokončení má sloužit
Federální informační službě
- čili Úřadu pro ochranu ústavy -
a to znamená, že Federální informační
služba by přišla o budovu a federální
ministerstvo vnitra prakticky o jediné byty, se kterými
v letošním roce mohlo počítat.
Chci vás, dámy a pánové, upozornit
na to, že jsme v současné době výhodnou
tranzitní zemí. Denně je na hranicích
zadrženo 8 - 10 lidí ze zemí, kde je silně
rozvinut obchod s drogami, organizovaný zločin,
ze zemí, kde sídlí centra teroristických
organizací. Vím, že jestliže chci někde
přidat, musím někde ubrat. Osobně
bych navrhoval pokrýt navýšení rozpočtu
federálního ministerstva vnitra z rozpočtu
federálního ministerstva obrany.
Stále slyšíme, že si musíme uvědomit,
na co máme. Připadá mi to jako u mého
někdejšího zaměstnavatele, který
prohlásil, že nemáme na mazadla a oleje. Ušetřil
tedy 50 tisíc Kčs na olejích, ale prodělal
půl miliónu na pěti motorech, které
se zadřely navíc proti předešlému
roku.
Ptám se tedy, jestliže nemáme na to, abychom
pokryli nezbytně nutné potřeby federálního
ministerstva vnitra, zda máme na to, aby se zde usadily
centrály teroristických organizací, kterým
je naše země velmi dobře známá
díky bývalému režimu, který jim
zde umožňoval rekreační pobyty a tajné
sjezdy? Máme na to, aby zde vzkvétal obchod s lidmi?
Dnes se otevřeně hovoří o tom, že
přes nás jde balkánská cesta. Jedním
směrem zbraně, druhým směrem drogy.
Budují se u nás černé sklady tvrdých
drog. Za tranzit bude placeno opět drogami. Ptám
se vás, zda máme na to, aby naše mladá
generace přešla z čikuli, ironu, toluenu na
tyto tvrdé drogy?