Čtvrtek 20. prosince 1990

Zvyšují se celkové výdaje na státní orgány, správu a jurisdikci. Z tohoto přírůstku připadá na federální orgány méně než jedna desetina v souvislosti se zabezpečováním zvýšených potřeb zahraniční a celní služby.

Republikové rozpočty financují zvýšené výdaje zejména na zajištění chodu nové zřizovaných úřadů práce a daňových úřadů.

Z čísel uvedených v návrhu rozpočtu na rok 1991 vyplývá, že na financování řady existujících problémů budou chybět potřebné rozpočtové prostředky nebo budou poskytovány v nedostatečné výši.

To se může týkat řady oblastí jako jsou výdaje. To se může týkat řady oblastí jako jsou výdaje na investice, obranu, ekologii, dotace podnikům a mnohé další. Tato situace bude vyvolávat velké problémy, tlaky, nespokojenost, pocit ukřivdění. Bohužel, větší příjmy v rozpočtu nemáme, spíše musíme počítat s riziky při jejich naplňování a nejistých podmínkách příštího roku.

Našimi hlavními cíli při sestavování návrhu rozpočtu bylo omezování úlohy státu v ekonomice včetně snižování přerozdělovacích procesů. Snaha o výrazné omezení těchto přerozdělovacích procesů se týká i vztahů mezi veřejnými rozpočty, tzn. - vztahy mezi rozpočty federace a státními rozpočty republik a rozpočty místních orgánů. Vysoká závislost republik na dotacích z federálního rozpočtu se snížila už v letošním roce a nové zákony o rozpočtových pravidlech schválené vámi v minulém týdnu s platností od 1.1. příštího roku vnesly do celé této situace zásadní kvalitativní změnu.

Realizovat tyto správné zásady v praxi však nebylo při přípravě návrhu státních rozpočtů pro rok 1991 nijak jednoduché. Svou roli zde sehrály neracionální ceny, zastaralá daňová soustava, kompetenční spory a snahy republikových orgánů minimalizovat podíl rozpočtu federace na celé rozpočtové soustavě.

V celkových státních příjmech se nám podařilo oddělit určitou část, která jednoznačně patří příslušnému rozpočtu. V případě federálního rozpočtu se jedná o odvody ze zisku Státní banky československé jako emisní banky státu, o cla, o příjmy federálně řízených rozpočtových organizací, o splátky vládních úvěrů a o další drobnější příjmy.

Pro rok 1991 tvoří tyto vlastní příjmy federace částku 23,7 mld. Kčs, částku tedy poměrně velmi malou.

Dobře víte, že zákony o rozpočtových pravidlech také stanoví, že celkový výnos určitých celostátních příjmů je nezbytné dělit mezi rozpočty federace a republik. Nebudu znova rozvíjet, jak dělení nakonec dopadlo, ale chtěl bych říci, že suma sumárum výdaje rozpočtu federace tvoří v dnešní době pouze 22 % celkových rozpočtových výdajů naší republiky jako celku. To vede k tomu, že prostor pro aktivní politiku federální vlády je velmi úzký, že mnoho položek v rozpočtu federálním je předurčeno pro elementární financování vlastní činnosti federálních orgánů a organizací a pro kompenzace obyvatelstvu, takže prostor pro aktivní politiku federální vlády je skutečně vymezen zcela miniaturní částkou 6,9 mld. Kčs tvořenou jako rezerva na strukturální změny celostátního významu ve výši 3 mld. Kčs a jako neúčelová rezerva na mimořádné výdaje 3,4 mld. Kčs. Tu je třeba považovat do určité míry i za rezervu na rizika v příjmové stránce státního rozpočtu. Vládní rozpočtová rezerva sama o sobě tvoří 0,5 mld. Kčs. Všechny ostatní rezervy a všechny ostatní výdaje spojené s vlastní realizací hospodářské politiky byly převedeny do kompetencí a tím i do rozpočtů obou republik. Toto všechno je třeba, abyste si dobře uvědomili.

Uvedená minimalizace federálního rozpočtu v příštím roce vyvolává vážné otázky, zda bude možné provádět dostatečně silnou makroregulační finanční politiku nezbytnou pro velmi komplikované období přechodu k tržní ekonomice, vyvolává otázky, kdo zajistí jednotu finanční politiky a její potřebnou pružnost, z čeho budou financovány akce nezbytné pro racionální vývoj našeho společného státu.

Na významu nabývá koordinační funkce finanční rady jako kolektivního orgánu všech tří ministerstev financí, Státní banky československé a ministerstev pro správu národního majetku a jeho privatizace, a to nejen z hlediska prosazování společných principů restriktivní, rozpočtové a měnové politiky, ale i z hlediska plnění našich zahraničních závazků, zejména vůči Mezinárodnímu měnovému fondu. Chtěli bychom vám v nejbližší době předložit návrh zákona o instituaci finanční rady, abychom její význam posílili, dali jí jasná práva, jasné kompetence. Vycházíme dále z toho, že podstatně vyšší úlohu při sestavování i realizaci jednotně rozpočtové a měnové politiky musí sehrát i orgány Federálního shromáždění. K tomu přispívá i daleko vyšší podrobnost informací o předkládaném rozpočtu. Poprvé je přílohou k návrhu zákona přehled o výdajích státního rozpočtu federace podle kapitol, v materiálech k návrhu rozpočtu jsou detailně rozvedeny příjmy a výdaje kapitoly všeobecná pokladní správa, která nikdy takto uváděna nebyla a která obsahuje řadu dosud přísně utajovaných skutečností.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych vám poděkoval za spolupráci při přípravě státního rozpočtu na příští rok a jménem vlády České a Slovenské Federativní Republiky navrhuji, aby Federální shromáždění předložený návrh zákona o státním rozpočtu federace na rok 1991 schválilo. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu ministrovi Klausovi.

K celej problematike sa uskutočnil seminár v pondelok v tomto týždni. Ďalej návrh prerokovali výbory Ústavno právne a pre plán a rozpočet. Prosím spoločného spravodajcu výborov Snemovne národov Miloša Zemana, aby predniesol spravodajskú správu.

Zpravodaj výboru pro plán a rozpočet SN poslanec M. Zeman: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, dokud mně zcela neodejde hlas, dovolte, abych soustředil vaši pozornost na tisk 388, což je zpráva výborů pro plán a rozpočet Sněmovny lidu a Sněmovny národů k tomuto návrhu zákona.

O co se tady jedná? Naše rozpočtové výbory vycházely ze zjištění, že můžeme zasahovat především nebo výlučně pouze do těch oblastí, které jsme jako Federální shromáždění skutečně schopni ovlivnit. To v žádném případě bohužel není problém příjmové stránky, která je v podstatě determinována odhadem ekonomického vývoje, odhadem míry zdanění a také do jisté míry odhadem inflace. Chtěl bych připomenout, že v úvodním materiálu ministerstva financí se v této souvislosti konstatuje, že se očekává v roce 1991 další pokles národního důchodu přibližně o 5 % a míra inflace řádově ve výši 30 %. Proto se výbory pro plán a rozpočet soustředily především na část výdajovou a na určité návrhy změn, které máte také v naší společné zprávě obsaženy a které budu stručně komentovat. Ani u těchto návrhů změn bych si nedělal iluze, že jsou to změny rozsáhlé a radikální.

Patrně nejpodstatnější z nich je návrh, abychom v rozpočtové kapitole ministerstva národní obrany provedli snížení z 28 na 26,5 mld. Kčs. Tedy snížení o dalších 5 % oproti návrhu rozpočtu z ministerstva financí. K tomuto návrhu výboru pro plán a rozpočet nás vedly některé důvody, které se patrně stanou předmětem živé diskuse, takže mi dovolte jen jejich telegrafické shrnutí.

Vyšel bych z usnesení č. 50 branných a bezpečnostních výborů, z nichž pouze jeden, a to výbor Sněmovny lidu, doporučil přijetí navrhované částky 28 mld. Kčs, přičemž zdůraznil - cituji: "Považuje za potřebné hledat potenciální možnosti snižování výše nákladů plánovaných zejména na pořizování bojové techniky, materiálně technické zabezpečení, investiční výstavbu a výzkum a vývoj v roce 1991". Dále, že "nelze považovat všechny položky této rozpočtové kapitoly za pevně fixované. Při změnách v koncepci výstavby armády lze předpokládat možné úspory, zejména v souvislosti s urychleným zavedením efektivních forem velení, reorganizací armády a vojenského školství". Konec citátu.

Přitom výbor branný a bezpečnostní Sněmovny národů takto navrhovanou částku nepřijal a jak jsem byl informován, požadoval její snížení.

Výbory pro plán a rozpočet při tomto návrhu vycházely z úvahy o výrazné změně charakteru naší armády, z armády v podstatě koncipované jako útočné, na armádu, která by měla být založena na zásadě rozumné obranné dostatečnosti. Vycházely ze skutečnosti, že podle dostupných mezinárodních komparací je vybavenost naší armády základními druhy bojové techniky nadprůměrná v evropském měřítku a někde zde dokonce dosahujeme záviděníhodné pozice. Protože předpokládám, že o tom bude podrobněji mluvit kolega Zukal, nebudu se těmito dílčími propočty zabývat.

Vycházel konečně i ze zkušeností, že situace, kdy ještě nebyla stabilizována nová vojenská doktrína, je možno orientovat úspory především do oblasti materiálně technického zabezpečení, s nímž podmíněně souhlasili i někteří zástupci ministerstva obrany při projednávání ve VBB. Uvědomujeme si samozřejmě řadu argumentů, které zde patrně zazní z úst pana ministra obrany a nebudu tyto argumenty předbíhat. Uvědomujeme si například argument, že může nastat situace, kdy armády bude nutné použít i ke zvládnutí problémů souvisejících např. s běženci ze Sovětského svazu. Na druhé straně se domníváme, že některé investiční akce jako by byla např. výstavba raketové protiletecké základny za 500 mil. Kčs, nám patrně k tomuto účelu nepomohou, pokud nepředpokládáme, že běženci se nad naše území budou dostavovat v letadlech, nehledě na to, že i tak by bylo poněkud nehumánní je sestřelovat.

Vycházíme dále z toho, že se zde mění jakési základní paradigma přístupu výdajů na obranu. Dříve bylo toto paradigma založeno na naturálním odhadu. Byly zde uvedeny základní požadavky, které se pronásobily cenou a po jisté licitaci byl obranný rozpočet přijat. Myslím si, že Federální shromáždění by mělo zastávat opačný, skutečně do jisté míry tržní přístup, kdy tento stát má prostředky pouze v omezené výši a nelze ani technikou fait accompli, to znamená určitými kontrakty, vynucovat penále, vynucovat překročení těchto prostředků. Ale jak už jsem řekl, bude to velmi pravděpodobně předmětem další diskuse a nechtěl bych ji zde předbíhat.

Teď jde samozřejmě o to, co s touto uspořenou a v makroekonomických měřítcích upřímně řečeno minimální částkou uděláme. Vycházeli jsme z toho, že naší první povinností je přesunout podstatnou část takto vzniklé úspory do rozpočtové rezervy sloužící ke krytí havarijních situací. I tak je a zůstane tato rozpočtová rezerva značné malá, už vzhledem k očekávanému ekonomickému vývoji v příštím roce.

Kromě toho ale považujeme za nezbytné, aniž bychom si dělali iluze o rozsahu těchto výdajů, posílit především dvě další oblasti. Za prvé je to oblast vědecko-technického rozvoje, kde celkové výdaje jsou v návrhu státního federálního rozpočtu výrazně, asi o 1 mld. sníženy, s účelovým zaměřením na oblast informatizace. To se pak, i když malými částkami promítá ještě v dalších kapitolách. Toto zvýšení se doporučuje ve výši 300 mil. Kčs s tím, že bude promítnuto do pohybu v kapitole všeobecné pokladní zprávy, ale s tímto účelovým vymezením, abychom neplýtvali prostředky na ty formy výzkumu a vývoje, které jsou skutečně neefektivní.

Za druhé v rozsahu 200 mil. Kčs na oblast životního prostředí. Podobně jako u 300 mil. Kčs pro informatizaci si neděláme iluze, že nám to pokryje nějaký nákup hardwarů, tak zde jde především o ekonomické projekty a další předinvestiční přípravu pro rozsáhlejší ekologické investice, které by mohly nastat ve šťastnějších dobách naší ekonomiky. Nicméně jde o akce, které by tyto investice urychlily a vytvořily pro ně potřebnou přípravu.

Další změny jsou už více méně z hlediska rozpočtových agregátů zanedbatelné a uvedu je pouze pro informaci. Snížení odvodů SBČs je v podstatě totéž, co zvýšení jejich výdajů o 100 mil. a tyto výdaje mají být rovněž určeny na informační zabezpečení státní banky.

Pokud jde o federální ministerstvo pro strategické plánování, kde jde o částku 5 mil. zvýšení, navrhuje se právě na základě toho, o čemž jsme včera mluvili, tzn. na základě grantového systému konkursů, na základě expertíz, aby některé strategické podklady nebyly výlučně nebo převážně zpracovávány pouze ministerskými byrokraty.

Kapitola Kancelář Federálního shromáždění, kde vycházíme ze zásady, že rozhodnutí o výši rozpočtu Federálního shromáždění má charakter zákona a rozhoduje o něm Federální shromáždění samo, se upravuje na část ku schválenou předsednictvem tzn. 177 mil. Kčs a kromě toho se zavádí rozpočtová rezerva, kterou předsednictvo rovněž požaduje ve výši 50 mil. Kčs na informatizaci.

Konečně Federální statistický úřad má rovněž zvýšení asi o 7 - 8 mil. Kčs pro informatizaci.

Pak jsme provedli ještě technický přesun na základě požadavků výborů pro životní prostředí, že výdaje na ekologii, obsažené v kapitole všeobecná pokladní zpráva, ve výši 100 mil. Kčs se přesouvají do rozpočtové kapitoly Federálního výboru pro životní prostředí, což je více méně technická záležitost.

Konečně jsme se setkali s požadavkem ústavně právních výborů na zvýšení výdajů pro Kancelář prezidenta republiky ve výši 98 mil. Kčs. Tento požadavek výbory pro plán a rozpočet nepřijaly, samozřejmé nikoliv z neúcty ke Kanceláři prezidenta republiky, ale s argumentací, že jednak rozpočtové prostředky na opravu Pražského hradu jsou již v jistém minimálním rozsahu v existujícím rozpočtu obsaženy a za druhé, že v případě pozitivního vývoje naší ekonomiky a úspor v jiných oblastech lze při pravidelných čtvrtletních kontrolách provádět příslušné přesuny.

Nejde jen o využívání citované vládní rezervy 500 mil. Kčs, ale jde také např. o to, že dosud nedošlo ani nebylo doporučeno k zeštíhlení rozpočtu federálního ministerstva hospodářství v souvislosti s přesuny kompetencí, tento rozpočet dnes řádově činí 700 mil. Kčs a z toho např. úkoly RVT jsou rozpočtovány téměř polovinou této částky, i když by se možná dalo úspěšně pochybovat o jejich efektivitě.

V každém případě se domnívám, že všechno to budeme dělat v našich výborech každého čtvrt roku, protože jsme se dohodli, že bude čtvrtletní kontrola plnění rozpočtu, čímž se uplatní rozpočtová suverenita parlamentu. Kromě toho budeme vysílat přepadové čety federálního ministerstva kontroly, aby zjistily míru plýtvání v jednotlivých orgánech státní správy, FMO nevyjímaje. Když má americký kongres svůj výbor proti plýtvání, proč bychom něco podobného nedělali i my.

Závěrem dvě nebo tři technické poznámky. Doporučujeme vypustit § 2 a přečíslovat ostatní paragrafy, tj. legislativní doporučení, vyplývající z toho, že oněch 35 % je už v zákonu o rozpočtových pravidlech, takže by se to zdvojilo.

Doporučujeme vypustit § 9, protože úprava pojišťovnictví bude provedena zákony národních rad, neboť podle kompetenčního zákona už do oblasti federace v tomto smyslu nepatří.

Doporučuji tedy Federálnímu shromáždění, aby s uvedenými návrhy úprav, obsaženými v tisku 388, státní rozpočet naší federace na rok 1991 schválilo. Samozřejmě, že se domnívám, že v této souvislosti navážeme i na včerejší diskusi o dani z obratu, protože si musíme uvědomit, že částka, o kterou se jednalo (částka 600 mil. Kčs při snížení daně z obratu z 22 na 0 % pro neperiodické tiskoviny), může být předložena jako pozměňující návrh v rámci výdajové struktury státního rozpočtu. Upozorňuji pouze, že bychom nenalezli už vůbec žádné krytí pro částku jedné miliardy vyplývající z vynulování daně z obratu u periodických tiskovin. Avšak předpokládám, jak už jsem byl informován, že pozměňovacích návrhů bude víc. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Zemanovi. Slovo má spoločný spravodajca výborov Snemovne ľudu poslanec Michal Borguľa.

Do funkcie spravodajcov boli v tomto prípade zvolení obaja predsedovia výborov pre plán a rozpočet.

Spravodaj výboru pre plán a rozpočet SL M. Borguľa: Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci, chcel by som sa pripojiť k správe spravodajcu Miloša Zemana. Zároveň však by som chcel doplniť jeho správu o niektoré poznatky, ktoré síce do spoločnej správy sa nedostali; avšak zazneli na rokovaní výborov. Zaznelo to dosť výrazne tak na seminári s pánom ministrom financií, ako aj na rokovaní výborov pre plán a rozpočet. Je to otázka reálnosti príjmov rozpočtu federácie.

Rozhodujúcimi položkami príjmov je podiel na dani z obratu a podiel na odvodoch zo zisku. Teoreticky sú spočítané predpoklady príjmov dane z obratu. Veľmi diskutabilnou veličinou je však najmä podiel na odvodoch zo zisku. To je treba si uvedomiť. Ako vieme, naše hospodárstvo je na prahu prechodu na trhovú ekonomiku, je na prahu liberalizácie cien, na prahu ďalších zásahov do doposiaľ zaužívaných pravidiel hry podnikovej sféry. Je preto veľmi ťažko postihnuteľná (nedá sa to ministerstvu v nijakom prípade vyčítať, že rad podnikov neprežije šok z prechodu, že rad doposiaľ ekonomicky prosperujúcich podnikov doslova padne na kolená, ale na druhej strane sa môže stať, že sa objavia nové podniky, že na ekonomickom nebi, ako ten bájny vták Fénix, sa objaví a z popola vstanú tie podniky, o ktorých dnes ešte predpokladáme, že v podstate ekonomickú reformu neprežijú.

Toto sú skutočne veľké riziká, s ktorými naša vláda musí počítať, pretože i niektorí experti hovoria, že práve tých podnikov, ktoré neprinesú v podstate do štátneho rozpočtu nič, bude značná časť.

Preto bude na Ministerstve financií (a naše výbory - výbory pre plán a rozpočet sa k tejto úlohe prihlásili) zabezpečiť skutočne dôslednú a permanentnú kontrolu vývoja rozpočtu a v prípade potreby signalizovať parlamentu potrebu zmeniť zákon, ktorý, predpokladám, dnes schválime.

Poslanci vo výboroch z hľadiska podnikov a miery rizika u podnikovej sféry poukazovali (a to už teraz prechádzam k výdajovej časti rozpočtu), že čiastka 3 miliardy, ktorá je v rozpočte federácie určená na štrukturálne zmeny hospodárstva, sa nám javí ako veľmi malá. Požadovali tiež, aby o čerpaní položky boli výbory informované, pretože zatiaľ nebol predložený žiadny program štrukturálnych zmien, a to tiež z pohľadu rozdelenia týchto troch miliárd medzi hospodárske subjekty v ČR a SR. Vo výbore pre plán a rozpočet bola vyslovená tiež obava, aby tieto prostriedky neboli nesprávne použité ako skrytý zdroj prerozdelenia na zakrytie neefektívnej práce niektorých podnikov.

Predmetom kritiky bola metodika zostavovania kapitol rozpočtu, kde zostavovateľ požadoval u federálnych orgánov mechanické percentuálne skrátenie rozpočtu bez ohľadu na vecnú stránku. Bude preto nutné vo vláde, a to najmä vo väzbe na prijatý kompetenčný zákon, zhodnotiť, kde a aké úlohy sa zmenili a pripraviť i nevyhnutné zmeny v rozpočte. Osobitne predmetom skúmania by mali byť výdavky ministerstva hospodárstva, ale i ďalších orgánov vrátane Úradu predsedníctva vlády.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP