Přítomno: | 127 poslanců Sněmovny lidu |
x | 70 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice |
x | 62 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Omluveni poslanci:
Sněmovny lidu:
Adam, Andelová, Bárta, Černý A., Dienstbier
J. st., Dlouhý, Hrušínský, Hrušovský,
Jambor, Kňažko, Kocáb, Kováč,
Langoš, Mohorita, Mynář, Novosád, Soboňa,
Sychra, Šidík, Špaček, Tvrdá, Záležáková,
Zán
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
Selner, Sláma, Svoboda, Šolc, Štern
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice:
Anderko, Babálová, Batta, Čalfa, Kočtúch,
Mečiar, Pánis, Roman, Slota, Suchán, Sýkora,
Vicen, Viktorín.
(Řízení schůze místopředseda
FS J. Stank)
Předsedající místopředseda
FS J.Stank: Vážené Federálne zhromaždenie,
vážení hostia, otváram 2. deň
10. spoločnej schôdze Snemovne ľudu a Snemovne
národov. Všetkých srdečne vítam.
Obidve snemovne sú v tejto chvíli schopné
uznášať sa, takže môžeme pokračovať
v našom programe. Máme ešte 2 body programu.
Vládny návrh zákona o štátnom
rozpočte federácie na rok 1991 a interpelácie.
Keď to prerokujeme, 10. spoločná schôdza
skončí.
Môžeme pokračovať prerokovávaním
Poslanec Federálneho zhromaždenia a minister financií
ČSFR pán Václav Klaus požiadal, aby
sa nášho zasadnutia v tomto bode mohol zúčastniť
jeho prvý námestník pán Kočárník.
Má prosím niekto námietky proti účasti
prvého námestníka ministra financií
na našej spoločnej schôdzi? Nevidím,
že by boli námietky, považujem to za váš
súhlas. Prosím pána námestníka
Kočárníka, aby zaujal miesto vedľa pána
ministra.
Teraz prosím ministra financií pána Václava
Klausa, aby podal výklad k predloženému vládnemu
návrhu.
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, jsem trochu smutný z toho, že je nás
tady poměrně málo na této straně
i na straně lavice vlády, protože návrh
státního rozpočtu federace a přehled
o souhrnu veřejných rozpočtů celé
ČSFR na rok 1991 je v dnešní situaci hlavním
ekonomickým dokumentem na rok 1991. Myslím, že
by bylo potřeba, abychom mu věnovali mimořádně
velkou pozornost.
Z pověření federální vlády
před vás tedy předstupuji s návrhem
státního rozpočtu a finanční
politiky na rok 1991. Příprava státního
rozpočtu a návrhu finanční politiky
na rok 1991 byla velmi složitá. Odrazila se v ní
komplikovanost kompetenčních diskusí násobená
faktem, že po rozpadu centrálního plánovacího
mechanismu mimořádně vzrostla úloha
finanční politiky. Návrh státního
rozpočtu vychází z existující
hospodářské situace, ve které se ekonomika
na prahu reformy nachází, vychází
z dosažitelného poznání o pravděpodobných
směrech ekonomického vývoje v roce 1991 a
vychází i z ocenění vnitřních
a vnějších faktorů, které budou
tento vývoj ovlivňovat.
Základem pro zpracování tohoto návrhu
byla reformní strategie vlády zaměřená
na tržní transformaci ekonomiky. Předložený
návrh má proti minulosti také svůj
nový vnější rozměr a velmi úzce
se váže na naše jednání, která
jsme v uplynulých týdnech a měsících
měli, zejména s Mezinárodním měnovým
fondem, ale i se Světovou bankou a dalšími
institucemi. Tato jednání měla náročný
průběh a samotný fakt, že se podařilo
dosáhnout konsensu i o otázkách finančních
a rozpočtové politiky, je výrazem důvěry,
které tyto mezinárodní instituce mají
v náš ekonomický program a v akceschopnost
naší vlády. Ekonomická situace roku
1990 nebyla jednoduchá. Zasáhl nás zvláště
překotný vývoj vnějších
podmínek, zejména problémy RVHP, ztráta
značné časti východoněmeckého
trhu a v neposlední řadě i propad dodávek
ropy ze SSSR a zvýšení její ceny. V
těchto podmínkách začala vláda
uplatňovat řadu opatření ve směru
tržní transformace ekonomiky. Chtěl bych jen
připomenout rozsáhlé institucionální
změny směřující k odstranění
nositelů administrativně příkazového
hospodářského mechanismu, jako byla Státní
plánovací komise. Chtěl bych připomenout
rozdělení bankovní soustavy a zavedení
dvoustupňového bankovnictví, vytvoření
právních základů soukromého
podnikání, přípravu rozsáhlé
privatizace, zahájení procesu odstraňování
netransparentnosti cen a záporné daně z obratu,
přiblížení měnového kursu
jeho rovnovážné hladině, rozsáhlé
omezování státního dirigismu ve vztahu
k podnikové sféře, spojené s omezováním
poskytovaných dotací.
Významnou událostí letošního
roku byl i vstup Československa do Mezinárodního
měnového fondu a navazujících institucí.
Vedle zmíněných opatření přistoupila
vláda i k některým krokům řešícím
z minulosti nezrálé i nově se objevující
problémy v ekonomice. Šlo o druhou devalvaci koruny
ve vztahu k směnitelným měnám v říjnu
tohoto roku, šlo o dvojí zvýšení
maloobchodních cen benzínu a nafty a o pozastavení
státních půjček na bytovou výstavbu.
Významným kritériem pro hodnocení
těchto kroků vlády i pro hodnocení
účinnosti finanční politiky v letošním
roce jsou očekávané výsledky hospodářského
rozvoje, které budou přibližně následující:
Národní důchod poklesne zhruba o 3 až
3,5 %. Inflace v oblasti maloobchodních cen - zdůrazňuji
maloobchodních cen, protože v oblasti velkoobchodních
bude výrazně nižší - se bude pohybovat
v průměru za celý rok zhruba na hranici 10
% a počet nezaměstnaných lze koncem roku
odhadovat na zhruba 60 000 osob. Přes složité
vnější podmínky nedojde k výraznému
zhoršení stavu naší zahraniční
zadluženosti. Čili to jsou ty 4 základní,
nejvýznamnější cíle naší
hospodářské politiky.
Ve vazbě na to v návrhu státního rozpočtu na rok 1991 předkládá vláda k posouzení své hlavní ekonomické cíle právě pro rok 1991. Ústředním záměrem hospodářské politiky vlády v roce 1991 bude tržní transformace ekonomiky. Vláda bude usilovat o stabilizaci ekonomiky, o maximální omezovaní inflačního vývoje a o vybudování sociální záchranné sítě. Vycházíme z představy, že za předpokladu důsledného dodržení záměrů hospodářské politiky vlády a rychlého postupu tržní transformace, která uvolní některé dosud zadržované síly naší ekonomiky, nebude v příštím roce nevyhnutelný více než 5 % pokles národního důchodu.
Analýza vlivů přechodu na světové
ceny v celém sortimentu našeho zahraničního
obchodu spolu s dopadem jeho liberalizace, s dopadem liberalizace
vnitřních cen v podmínkách stále
ještě nedokonalého trhu nás vede k závěru
o zrychlení inflačního vývoje v příštím
roce až k hranici řádově 30 %.
Tržní transformace ekonomiky nevyhnutelně přinese
i určitý další nárůst
nezaměstnanosti, která by však neměla
překročit hranici 5 až 7 % aktivního
obyvatelstva. Vytvořili jsme pro řešení
tohoto problému ochrannou sociální síť
a vyčlenili na její financování ve
státním rozpočtu značné prostředky.
Ve vnějších hospodářských
vztazích dochází příští
rok ke kumulativnímu působení řady
negativních skutečností. Rozpadl se trh RVHP,
hlubokou hospodářskou krizí prochází
náš donedávna největší obchodní
partner, Sovětský svaz, značný náraz
představuje i ztráta velké části
východoněmeckého trhu a v neposlední
řadě na nás tvrdě dopadne přechod
celého zahraničního obchodu na účtování
ve světových cenách a v konvertibilních
měnách.
V důsledku všech těchto vlivů se v příštím
roce nevyhneme růstu našeho zadlužení
řádu 2,5 - 3 mld. Kčs. Už tento fakt
nás zavazuje důsledně pokračovat v
přechodu k tržní ekonomice, protože kompromisy
by v této konstelaci vnějších okolností
znamenaly vystavit Československo nebezpečí,
že se ocitne ve stejné dlužnické krizi
jako řada jiných zemí. To si nechceme a nemůžeme
dovolit.
Ze všech těchto předpokladů vychází
návrh státního rozpočtu, který
uvedený vývoj anticipuje a současně
dává základy pro překonání
současného složitého období.
Stanní rozpočet na rok 1991 má tři
základní úkoly: je transformační,
je protiinflační a je sociální. Vláda
bude pokračovat v nastoupené linii řešit
hospodářské problémy a tlumit náraz
měnících se vnějších i
vnitřních podmínek opatřeními
zapadajícími do logiky tržní transformace
ekonomiky. Vláda vychází z přesvědčení,
že nakupené hospodářské problémy
i problémy nově vznikající lze řešit
podstatně efektivněji přirozenou tržní
cestou než dosavadními administrativními metodami
a přístupy. Součástí této
transformace ekonomiky je snížení podílu
státních rozpočtů na národním
důchodu, další omezování dotací
podnikové sféře, snižování
daňového zatížení podniků
a omezování přerozdělovacích
procesů zejména mezi státními rozpočty
a podnikovým sektorem, ale i mezi jednotlivými úrovněmi
rozpočtového hospodaření.
V roce 1991 lze očekávat - jak jsem se již
zmínil - výrazné rozkmitání
hospodářských čísel. Politika
vlády proto musí mít výrazně
protiinflační charakter. Úsilí vlády
o překlenutí tohoto složitého období
bude zabezpečováno v prvé řadě
fiskální, tedy rozpočtovou politikou, která
bude založena na dosažení přebytku státních
rozpočtů. Chceme tím společně
s restriktivní měnovou politikou učinit důležité
kroky k tomu, aby si podniky i občané začali
koruny vážit, vydávali ji s maximální
uvážlivostí a aby jim peníze co nejdříve
poskytovaly potřebný pocit jistoty nejen pro dnešek,
ale i pro budoucnost.
Nechceme restriktivní finanční politikou
vytvářet zbytečné ekonomické
i sociální tvrdosti.A proto bude státní
rozpočet plnit významné sociální
funkce. Stát bude pomáhat především
těm, kteří nemají možnost svou
pracovní činností bezprostředně
ovlivnit svůj životní standard, svou životní
úroveň. Známkou toho je prudký růst
transferových výdajů obyvatelstvu ze státního
rozpočtu.
Politika v oblasti zaměstnanosti bude aktivní. Nepůjde
jen o to poskytovat podporu těm, kteří dočasně
ztratili zaměstnání, ale také usnadnit
a urychlit jejich opětovné zařazení
do pracovního procesu, zejména cestou rekvalifikací.
Rychlé změny v hospodářském
vývoji budou vyžadovat průběžné
hodnocení vývoje rozpočtového hospodaření.
V tomto směru bude třeba se ke státnímu
rozpočtu a finanční politice vracet pravidelněji,
než tomu bylo v minulosti. Odpovídá to i našim
závazkům vůči Mezinárodnímu
měnovému fondu, pro který bude směrodatným
čtvrtletní plnění vybraných
ukazatelů, na kterých jsme se s nimi dohodli, a
do toho samozřejmě na velevýznamném
předním místě patří
i plnění různých ukazatelů
rozpočtu.
Základní cíle finanční politiky
pro příští rok se proto odrážejí
v návrzích vývojů rozpočtových
příjmů i výdajů na toto období.
Chtěl bych říci zejména toto: celkové
příjmy státních a místních
rozpočtů ve svém souhrnu se zvyšují
o 6,7 % ve srovnání s upraveným rozpočtem
na rok 1990 a měly by dosáhnout zhruba 472 mld.
Kčs. Celkové rozpočtové výdaje
porostou pouze o 6,2 %, tedy pomaleji, a jejich objem by měl
v příštím roce dosáhnout přibližně
464 mld. Kčs. Z rozdílu příjmů
a výdajů vyplývá přebytek 8
mld Kčs, přičemž ve federálním
rozpočtu činí přebytek 6,2 mld. Kčs,
v rozpočtu České republiky 1,1 mld. a v rozpočtu
Slovenské republiky 0,7 mld. Kčs.
Navrhovaný přebytek představuje necelé
2 % objemu rozpočtových výdajů. Nepodařilo
se nám tedy naplnit původní záměr
finanční a rozpočtové politiky, aby
míra restriktivnosti v rozpočtových výdajích
byla vyšší - předpokládali jsem
3 % - a současné, abychom měli větší
rezervu pro případ neplnění rizikových
příjmů, nepředvídaných
zvratů apod. Svou roli zde sehrály i důsledky
kompetenčních sporů, které se právě
v rozpočtu projevovaly v diskusích o dělení
jeho příjmů a výdajů mezi rozpočty
federace a rozpočty národních republik, a
které zatlačovaly do pozadí pozornost věnovanou
nezbytné racionalizaci rozpočtových výdajů
v jednotlivých sférách.
Růst celkových rozpočtových příjmů
se opírá především o výnos
daně z obratu, která by měla dosáhnout
objemu 154 mld. Kčs, což představuje třetinu
všech rozpočtových příjmů.
Oproti minulosti je nejvýraznější změnou
odstranění záporné daně z obratu,
tj. převýšení velkoobchodních
nad maloobchodními cenami, které ještě
v roce 1989 představovalo téměř 50
mld. Kčs.
Objem odvodů z hospodářského výsledku
podnikové sféry se snižuje proti letošnímu
roku téměř o 16 %, přičemž
rozhodující vliv zde má všeobecné
snížení sazeb odvodů ze zisku ze 65
% na jednotnou sazbu 55 %. Tím se posilují vlastní
zdroje podnikové sféry a ve spojení s omezováním
dotací podnikům klesá úloha státu
v hospodářství, výrazně se
snižuje jeho všezahrnující paternalistický
přístup a rozšiřuje se prostor pro rozhodování
podniků, pro jejich skutečné podnikání.
Tento trend má značný význam v procesu
transformace naší ekonomiky na podmínky ekonomiky
tržní.
Obdobný význam má i zrušení obligatorního
fondového hospodaření podniků s jedinou
výjimkou, s výjimkou rezervního fondu, což
znamená další významné rozšíření
pravomocí a zodpovědnosti podniků v celé
oblasti finančního hospodaření. Odvody
z objemu mezd, jejichž podíl na mzdách zůstává
stejný, jsou navrhovány zhruba na úrovni
letošního roku.
V uvažovaném objemu daní a odvodů organizacím,
podnikům pro příští rok se koncentrují
největší rizika, vyplývající
z celkové nejistoty hospodářského
vývoje. Týká se to především
prognózovaně tvorby zisku a z ní odvozených
odvodů, kde se bude střetávat celá
řada protichůdně působících
vlivů.
Pro politiku v oblasti rozpočtových výdajů
je charakteristický výrazně diferencovaný
přístup. Posiluje se sociální orientace
státních rozpočtů ve vazbě
na očekávanou míru inflace a na očekávanou
míru nezaměstnanosti, což se projevuje v růstu
podílu transferu a ostatních výdajů
pro obyvatelstvo, které by měly dosáhnout
57,2 - výrazně více než polovinu celkových
výdajů. Naopak, v souvislosti s klesající
úlohou státu v ekonomice se snižuje podíl
dotací podnikovému sektoru o 6,7 bodu na 11,6. Klesá
i podíl tzv. veřejných výdajů
státu - tj. výdajů na obranu, bezpečnost,
státní správu a ostatní účely
- celkem o 2,5 bodu.
Položkou, která je v návrhu státních
rozpočtů omezována ve srovnání
s letošním rokem - jsou dotace poskytované
podnikům. Snižují se o třetinu. O 32,7
%. Celkem o 26 mld. Kčs, což je výrazný
krok oproti tomu, o kolik se nám podařilo dotace
snížit v novém rozpočtu na rok 1990,
kde to bylo pouze 8,5 mld. Nyní jde řádově
o trojnásobný počet.
Nejde však pouze o kvantitativní změny, ale
především o jinou kvalitu poskytovaných
dotací. Zatímco dosud hlavním úkolem
rozpočtových dotací bylo nahrazovat nedostatky
v cenové soustavě, včetně krytí
rozdílů vnitřních a zahraničních
cen, pro příští rok jsou jejich funkce
v souvislosti s liberalizací cen, úpravami měnového
kursu i zásadními změnami v oblasti agrokomplexu
jiné. Zdůrazňuje se v dotacích jejich
zaměření na účelovou podporu
vybraných důležitých činností.
To však neznamená, že i v budoucnu nebudeme usilovat
o další minimalizaci dotací a o jejich omezení
na skutečně nezbytnou míru. V dotacích
poskytovaných podnikům zůstává
zhruba zachován objem investičních dotací
na úrovni letošního rozpočtu. Tyto dotace
jsou poskytovány především na železniční
infrastrukturu, lesní a vodní hospodářství
a další organizace s přímým vztahem
ke státnímu rozpočtu, působícím
ve veřejném zájmu.
V rozpočtech republik je zabezpečeno zhruba 2,5
mld. Kčs na financování různých
ekologických programů. Výrazně se
naopak snižuje objem dotací neinvestičních.
Ruší se celá řada dosavadních
příplatků a intervenčních dotací
apod. V neinvestičních dotacích zůstávají
jako výjimka výrazně omezené dotace
na těžbu rud, na nájemné a k tržbám
osobní dopravy, MHD a ČSAD, kde dosud nejsou uplatněny
ekonomické ceny.
Od roku 1990, tedy od roku letošního, už probíhá
financování vládních úvěrů
poskytovaných do zahraničí přes státní
rozpočet. Pro příští rok počítáme
s rozpočtovým financováním těchto
úvěrů jen v rámci dosud uzavřených
mezistátních dohod. Proto limit výdajů
rozpočtu federace na tyto účely stagnuje
na dosavadní úrovni.
Rozhodující část celkových rozpočtových výdajů je orientována ve prospěch obyvatelstva, a to jak v přímé formě peněžních transferů, kam patří dávky sociálního zabezpečení, kompenzace cenových změn a finanční náklady zmírňující dopady opatření přijatých v jiných sférách hospodářské politiky státu, tak ve formě výdajů na odvětví poskytující služby obyvatelstvu -
jako je školství, zdravotnictví a kultura.
Celkový objem výdajů na společenské
služby a činnosti bezprostředně ve prospěch
obyvatelstva by měl dosáhnout částky
téměř 270 mld Kčs. Představuje
to oproti letošnímu roku růst o jednu čtvrtinu
- o 25 %. Je tam celá řada vám známých
poplatků, vyrovnávacích příspěvků
apod., které zde nebudu rozvíjet. Některé
byly zahájeny už v letošním roce, některé
vzniknou jako nové v roce příštím.
Dávky sociálního zabezpečení
se zvyšují primárně o 4,7 %. Daleko
rychleji rostou výdaje na školství, jejich
růst o 21,4 %, tedy více než o pětinu
odráží požadavky vyplývající
ze schváleného zákona o vysokých školách
a školského zákona.
Výdaje na zdravotnictví rostou o 12,7 %. K zásadní
změně dochází v oblasti rozpočtových
výdajů na bytovou výstavbu, které
budou postupně nahrazeny systémem tržních
vztahů. Proto se celkové výdaje na tuto sféru
snižují ve srovnání s rozpočtem
na rok 1990 o 13 mld. Kčs, ale i nadále zůstávají
na úrovni 14 mld. Kčs.
Výrazně se snižují státní
příspěvky na družstevní a individuální
bytovou výstavbu v souladu s připravovanými
změnami celého systému. Pokračuje
tlak na omezování veřejných výdajů
státu. Také zde byly stanoveny okruhy výdajů,
které je nezbytné snižovat, brzdit nebo v případě
naléhavé potřeby zvyšovat.
Výdaje na obranu se snižují v našem návrhu
zhruba o 10 %. Naopak, výdaje na bezpečnost se oproti
minulému roku zvyšují, čímž
rozpočet reaguje na nezbytnost posílení počtu
pracovníků v této sféře a na
potřebu jejich lepšího technického vybavení.