Středa 19. prosince 1990

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Slovo má poslanec Pohanka.

Poslanec SL M. Pohanka: Rád bych navázal a připojil se tím, že jsem dostal od pana ministra Langoše včera vyřízení dotazu, který jsem měl před 14 dny v souvislosti s vydáním hromadného zbrojního průkazu firmě PROFIT - TRANS v Bruntále. Tuto firmu založili a tvoří čtyři neprověření bývalí příslušnící Státní bezpečnosti, kteří nabízejí poskytovat ozbrojenou ochranu transportům. Přitom vzhledem k velikosti města a k tamním poměrům je sotva veřejný zájem, který by mohl vydání takového hromadného zbrojního průkazu podle § 9 odst. 1 platného zákona o zbraních a střelivu i existenci takové servisní firmy odůvodnit.

Celý případ je zajímavý tím, že když se průkaz vydával, nebyla dotázána občanská komise. Byla pouze náčelníkem informována dodatečně s tím, že se postupovalo podle zákona a jinak nebylo lze. Když se o to poté začalo zajímat Občanské fórum náčelník trval na tom, že vydal oprávněně podle platného zákona zbrojní průkaz, že to nemohl odepřít. Když jsem já potom poslal upozornění podle zákona o poslancích, tak ho tento náčelník zaslal do Ostravy na krajskou úřadovnu inspekce Veřejné bezpečnosti, ta ho po týdnu zaslala na Okresní prokuraturu v Bruntále k vyřízení.

Pan ministr Langoš správně zde píše, že se to dá vyřídit poměrně snadno, když už se takto vydá zbrojní průkaz, že i z vlastního podnětu a zejména když je zde vnější podnět, může nejblíže nadřízený úřad, jímž je zřejmě Krajská správa SNB v Ostravě podle správního řádu - rozhodnutí zrušit a buď nahradit jiným, např. záporným, nebo nařídit, aby rozhodl znovu náčelník podle zákona.

Mluvil jsem telefonicky s náměstkem Drbohlavem na českém ministerstvu vnitra a s náčelníkem SNB v Ostravě plukovníkem Vaculkou a všichni říkají ano, když odepřeme bývalému příslušníkovi neprověřenému vydat zbrojní pas, on se obrátí na soud a soud to povolí a naše zákonné rozhodnutí zruší. Z toho všeho vyplývá, že oni pořád trvají na tom, že průkaz byl v této formě vydán podle zákona, že být vydán měl a nevyužila se první možnost, aby podle správního řádu nejbližší vyšší správní orgán toto rozhodnutí zrušil.

Obracím se na pana ministra vnitra se žádostí, aby přes ministerstvo vnitra České republiky dál tento přfpad sledoval. Dnes zrovna v Moravskoslezském dni vyšel článek o tom, že včera bylo zahájeno jednání okresního soudu v Bruntále, ve kterém tito 4 příslušníci žalují civilně manažéra Občanského fóra a dva mluvčí Občanského fóra, z nichž jeden se mezitím po komunálních volbách stal starostou města Bruntálu, že je vláčeli tiskem, že je označili za neprověřené příslušníky bývalé StB, což není docela pravda, že sice nebyli prověření, ale podali proti tomu odvolání, které dosud nebylo vyřízeno. Že pověst jejich a firmy byla dotčena do té míry, že to mohlo vést k nějakým obchodním neúspěchům a že si vyhražují, že budou žádat náhradu škody. Tolik na dokreslení postoje, přes tlak, který vyvíjí Občanské fórum, který vyvíjím i já, je situace tři měsíce nezměněná. Tamní manažér dospěl k závěru, že bude navrhovat, aby tito příslušníci byli vzati zpět k policii, protože stejně mají zbraně a budou aspoň pod kontrolou.

Chtěl jsem, aby pan ministr přezkoumal, poněvadž je podobný případ v Rychnově na Kněžnou, tuto situaci. Je vidět, že by bylo vhodné prověřit na dalších okresech, jestli případů není víc a udělat z toho statistiku a závěry.

Tady píše pan ministr, že se domnívá, že není třeba zatím vypracovávat novelu zákona o zbraních a střelivu. Píše: "Nepovažuji novelu v současné době za nezbytně nutnou. Federálním ministerstvem vnitra jsou v souladu s plánem legislativních prací federální vlády připravovány zásady nového zákona o zbraních a střelivu, jehož účinnost se předpokládá k 30. 6. l992.

Já se nedomnívám, že bychom měli pokračovat v praxi, kdy iniciativní skupiny poslanců nebo jednotlivců z řad poslanců budou připravovat návrhy novel nebo nové osnovy, že je lépe, když to dělá legislativa, kde je předpoklad, že práce bude kvalitnější a bez mezer a navrhuji, abychom uložili federálnímu ministrovi vnitra, aby vhodnou novelu připravil, aby byla v platnosti podstatně dříve, než v polovině přespříštího roku. Při poslední jarní novele z letošního roku nebyl novelizován § 9 ustanovení o vydavání hromadných zbrojních průkazů.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec, váš podnet prestává byť srozumitelný pre vetšinu poslancov. Buďte taký láskavý a sformulujte to stručne, aby pán minister vedel zachytiť podstatu veci a abychom mohli ísť ďaiej.

Poslanec SL M. Pohanka: Žádám pana ministra, aby zjistil, jestli není víc případů, ve kterých by neprověřeným bývalým příslušníkům, zejména StB byly vydány hromadné zbrojní průkazy, a vyvodil z toho eventuálně závěry, směřující k nápravě.

Druhý návrh je pro Federální shromáždění; uložit panu ministrovi vnitra, aby připravil novelu ustanovení § 9 platného zákona o zbraních a střelivu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. To boli dva podnety. Pán minister, chcete k tomu niečo povedat?

Ministr vnitra ČSFR J. Langoš: Dámy a páni, v súčasnosti končíme práce na osnove o návrhu zákona o civilných spravodajských a bezpečnostných službách, ktorý svojimi ustanoveniami by mal viazať udelenie licencie v individuálnych prípadoch pre takúto prácu a súčasne viazať i vydávanie zbrojných pasov pre zamestnancov takejto služby. Predpokladám, že návrh zákona predložím začiatkom mesiaca januara do výborov.

Předsedající místopředseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Hlásil sa poslanec Dostál, po ňom poslanec Kostya.

Poslanec SN P. Dostál: Pane ministře, rád bych se vás zeptal, zda v položce státního rozpočtu, připravovaného na bezpečnost, je dostatek financí na to, aby naše bezpečnost v příštím roce předvedla, že jsme právní stát. Nebo, zda vám máme pomoci k tomu, aby rozpočet na ministerstvu vnitra byl zvýšen.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Želáte si odpovedeť okamžite? Myslím, že túto záležitosť môžeme presunúť na zajtra do rospravy o rozpočte.

Hlásil sa pán poslanec Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, dámy a pánové, mám velice krátký dotaz na pana ministra. Dne 19. září při projednávání bezpečnostní situace v republice byl pan ministr Langoš usnesením obou sněmoven zavázán k předložení bezpečnostní doktríny do konce roku. Vzhledem k tomu, že je zítra poslední den společného jednání obou sněmoven, ptám se, jestli tento termín bude dodržen. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec Honner sa prihlásil s interpeláciou na pána ministra Langoša. Pýtam sa poslanca Žáčka, ktorý tu má interpeláciu - heslá zmeniteľnosť, valorizácia, úspory mzdy - komu je určená táto interpelácia. Pán minister Klaus už odyšiel. Myslím, že to odložíme na zajtra. Prosím pána poslanca Honnera.

Poslanec SL K. Honner: Využívam prítomnosť pána ministra Langoša. Pri dnešnej ceste do Bratislavy ma letištná kontrola požiadala, aby som sa na vás obrátil v súvislosti s neistotou, ktorú pociťuje policajný zbor v súvislosti so súčasnou situáciou, ktorá v posledných dňoch vznikla. Prosí, aby bol urýchlene prerokovaný zákon o polícii, aby boli jasné povinnosti a práva policisty a aby boli vyslovené právne záruky pri výkone služby. Cítia, že tieto problémy sú nedostatočne riešené a ovplyvňujú ich psychický stav.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem i ja. O slovo sa prihlásil ešte poslanec Tomis.

Poslanec SN V. Tomis: Pane předsedo, pane předsedající, vážené Federální shromaždění, mrzí mne, že tady potřetí vystupuji ve věci své interpelace k promrhaným 10 miliardám na sovětských stavbách. Chtěl bych vás seznámit s tím, jak jsou interpelace vyřizovány. Od července se o tuto záležitost starám. Vyřizovala to paní ministrynč Kořínková, po mé urgenci řekla, že to předala na předsednictvo federální vlády.

Tam jsem nedostal odpověď. Urgoval jsem to u pana premiéra. Přišel za mnou poradce pana premiéra Dr. Ublt, který mi řekl, o co vlastně jde a že to vyřídí. Za tři týdny nic nevyřídil, i když jsme se domluvili na 14 dnech. Zavolal jsem na sekretariát premiéra vlády, ozval se Dr. Svoboda, představil se jako šéf poradců pana premiéra. Nechal si to vysvětlit a řekl, že vše zařídí. Když se zase za měsíc nic nestalo, požádal jsem pana premiéra, i když vím, že má plno úkolů, zda by to nešlo dovést do konce, abych to zde nemusel urgovat. Pan premiér mně řekl, že je trapné, že to nevyřídili jeho poradci. Přišel za mnou třetí poradce Dr. Špalka (tak nějak se jmenoval), nechal si všechno vysvětlit a řekl, že mi odpoví do 14 dnů. Žádal jsem odpověď do týdne. Za týden přišel a říkal: "Je to dobré, vyřídí to vedoucí pracovník" - nevím jeho jméno - "na ministerstvu státní kontroly". Řekl jsem, že s nimi už jednat nebudu, že to zveřejním zde.

Prosím vás, je to velmi důležita věc. Jestliže nám záleží na každé koruně a nezáleží nám na tom, abychom našli viníky, jako to bylo v usnesení federální vlády č. 38/1988 a 122/1989 uloženo všem ministrům, generálním ředitelům a dalším, aby našli odpovědné pracovníky, vyvodili kárné disciplinární a trestní řízení, jestliže se orgány činné v trestním řízení nezabývají takovouto problematikou, tak komu má na tom záležet? To znamená, že to zaplatíme my, naši poplatníci, naši voliči, lidé zaplatí těch deset miliard, které byly promrhány. 240 milionů bylo promrháno jen nehospodárnou dopravou. Toto a další dohromady dává těch 10 miliard.

Žádal bych, aby se sjednala náprava, aby se takto nepostupovalo při vyřizovaní interpelací poslanců.

Předsedajfcí předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec, aké číslo mala vaša interpelácia? (Nevím.) Nemám totiž tu žiadnu vašu interpeláciu poznamenanú. (Já mám odpověď). A teraz sa obraciate na pána premiéra a na pani ministerku Kořínkovú. Pani ministerka Kořínková chce niečo k tomu povedať. Potom poprosím o odpoveď na interpeláciu pána poslanca Kostyi.

Ministryně kontroly ČSFR K. Kořínková: Vážené dámy a pánové, pokud jste byli svědkem posledních dvou společných schůzí Federálního shromáždění, jistě jste slyšeli, že pokaždé se vyvolávala tato interpelace a já jsem zde seděla a čekala, zda pan poslanec Tomis je s naší odpovědí spokojen. Bohužel ani jednou nebyl pan poslanec Tomis v této zasedací místnosti, a proto na poslední schůzi bylo rozhodnuto (protože se to už opakovalo několikrát), že tato interpelace je kladně ukončena. Chtěla bych k tomu dodat pouze to, že vše, co bylo v možnostech bývalého Výboru lidové kontroly, dnešního Federálního ministerstva kontroly, jsme udělali. V souladu s reorganizacemi, které jsou prováděny v této oblasti (bohužel řada pracovníků na uvedené integrační obci nepracuje), požádali jsme příslušné orgány, v jejichž působnosti to je, aby přijaly příslušná opatření. Myslím, že je to poměrně dost složitá situace. Byla bych velice ráda, kdyby se býval pan poslanec Tomis obrátil přímo na nás a vyřešil tento problém s námi přímo. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Tiež ďákujem. Zrejme preto nemám v zozname odpovede na interpelácie túto záležitosť, pretože už bola zlikvidovaná spôsobom, ktorý naznačila paní ministerka Kořínková. Pán poslanec nebol v priebehu prerokovania prítomný. Hlási sa pán poslanec s technickou poznámkou. Prosím, nech je naozaj technická. Z našeho hľadiska to bolo už odložená ad akta.

Poslanec SN V. Tomis: Je pravda, co řekla paní ministryně, že to tu bylo. Ale nepovažoval jsem za nutné se k tomu vyjadřovat, protože řekla, že ministerstvo státní kontroly mělo za úkol jen zjistit škody a předložit to vládě. Další věc že je vlády. Od tohoto okamžiku jsem jednal jen s panem premiérem. Bylo to předáno sekretariátu premiéra vlády a víc s tím ministerstvo kontroly nemá. Nevím, proč bych se k tomu dále vyjadřoval. Tuto věc nemůžu ani napadnout ani s ní nemůžu být spokojen. To jsou fakta. Ale mě zajímá, kdo byl viníkem 10 mld. Kčs škod, kdo byl dohnán k zodpovědnosti, jaké bylo provedeno náhradové řízení. A to je věcí sekretariátu předsedy vlády nikoli státní kontroly.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Neviem, čo si s touto polemikou počať. Pokiaľ sa vec prejednávala pred mesiacom či dvoma, zrejme je založená. Šiel by som ďalej. Prosil by som teraz pána ministra Langoša, aby odpovedal na to, čo tu vzniesol pán poslanec Kostya.

Minister vnitra ČSFR J. Langoš: Nepamätám sa presne, kedy som sa zúčastnil prvého čítania návrhu zákona o polícii, ale už vtedy (myslím, že to bolo začiatkom novembra) sa pán poslanec Kostya ohradil voči tomu, že je predkladaný návrh zákona o polícii, aj keď nie je známa bezpečnostná doktrína. Vtedy na zasadnutí výborov tajomník branných a bezpečnostných výborov potvrdil, že návrh zásad bezpečnostnej doktríny bol doručený branným a bezpečnostným výborom. Bolo to pred viac ako mesiacom.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Hovorí pán poslanec Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Chci konstatovat, že tato odpověď mě neuspokojuje, protože skutečně podobný materiál byl do branně bezpečnostního výboru dodán, ale jednalo se o informativní materiál, o kopii toho, co pan ministr předkládal vládě ČSFR. Ani branně bezpečnostní výbor se tímto nezabýval, protože nedostal závěr, zda tento materiál byl vládou projednán a s jakým výsledkem.

Za druhé bych chtěl konstatovat, že včera při projednávání rozpočtů kapitoly federálního ministerstva vnitra bylo konstatováno panem Kohoutem, náměstkem federálního ministra vnitra, že v současné době existuje několik variant koncepce, natož aby byla známa nějaká bezpečnostní strategie. Zkomplikovalo nám to ve výboru věcné projednávání rozpočtu.

Konstatuji, že žádná bezpečnostní doktrína, ze které by mohly branně bezpečnostní výbory vycházet, neexistuje. Upozorňuji znovu, že to nebyl požadavek branně bezpečnostního výboru, ale bylo to společné usnesení SL a SN (je možno se podívat do zápisu) na závěr projednávání bezpečnostní situace dne 19. září. Podle tohoto mělo být postupováno. Byl tam stanoven termín do konce roku.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Hlásí sa s technickou poznámkou pán poslanec Balgavý.

Poslanec SL P. Balgavý: Chcel by som vyjadriť len poľutovanie, že sa branné a bezpečnostné výbory na svojich zasadnutiach nezaoberali námetmi. Chcem na adresu pána Kostyi doteraz povedať jedno: Na jednej strane toto Federálne zhromaždenie volá po tom, aby sme dostávali podklady k zákonom, resp. jednotlivým koncepciám, ešte keď sú v štádiu úvah, v štádiu námetov. Ministerstvo vnútra toto urobilo. Ja osobne som si tieto námety prečítal a ľutujem, že branné a bezpečnostné výbory nemali, bohužiaľ, dostatok času sa nimi zaoberať. Domnievam sa, že s výnimkou zmien, kde dochádza pri príprave koncepcie k Úradu pre ochranu Ústavy, sa na zásadách nebude nič meniť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ešte by som sa obrátil osobne na pána ministra Langoša v jednej záležitosti. Pred desiatimi dňami som cestoval na 24 hodín do Bavorska. Použil som pritom diplomatický pas. Bol som odstavený do bočného pruhu, kde som bol podrobený dôkladnému prieskumu, zatiaľ, čo všetci ostatní, ktorí malí obyčajné civilné pasy, sa hrnuli do Bavorska veľmi rýchlo. Pri spiatočnej ceste som bol opäť preskúmaný. Mám dojem, že je to v súvislosti s tým, že do dnešného dňa neboli stiahnuté všetky diplomatické pasy bývalých majiteľov týchto pasov. Navrhujem pánovi ministrovi Langošovi, aby túto metódu zisťovania, kto je oprávneným vlastníkom a kto nie, zmenili. A aby jednoducho vyhľadali na domácich adresách tých ľudí, ktorí ešte do dneška pasy neodovzdali, pretože pri takomto spôsobe kontroly sa stáva vlastníctvo diplomatického pasu záťažou a nie uľahčenfm. Ak môžem poprosiť, aby stopli túto akciu, tak by som bol veľmi rád, keby tak učinili. To je môj podnet.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP