Středa 19. prosince 1990

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Chce pán minister odpovedať?

Ministr financí ČSFR V.Klaus: Nevím, zda je to interpelace na mne nebo spíše interpelace na ČST. Podívejte, měl jsem dohodnutý program s vedením ČST před dvěma týdny, že Studio dialog včerejší večer bude využito k tomu, že několik odborníků z mého ministerstva a některých dalších ministerstev byli pečlivě vybráni lidé na jednotlivé specializované oblasti - že mají touto formou poskytnout tzv. definitivní informace pro podnikovou sféru o ekonomických podmínkách roku 1991. Je to stejnojmenný název materálu, který pod gescí Federální ministerstvo financí se v těchto hodinách a minutách dokončuje a připravuje se k publikaci. Bylo rozhodnuto, že nejenom písemnou formou budou základní myšlenky sděleny. Byli vybráni speciální odborníci přes ceny, daně, úvěrování, a to nejenom z ministerstva financí, ale i z komerční banky, centrální a podobně.

V odpoledních hodinách jsme k tomu ještě měli poradu, 3 hodiny trvající, kde jsme se domlouvali s čím začneme, kdo řekne první větu, jak se bude pokračovat atd. Ve zbývajících odpoledních hodinách jsem měl přednášku na Karlově univerzitě a nebyl jsem tedy na svém pracovišti. Poté jsem odjel do budovy ČST. Přišel jsem do příslušné místnosti a k mému překvapení jsem tam místo připravené skupinky lidí uviděl pana ministra Grégra, pana poslance Komárka a pana poslance Zemana. V odpoledních hodinách, zdá se, někdo v ČST odvolal připravenou skupinu odborníků, kteří měli nikoliv formou sporu o scénář ekonomické reformy, nýbrž pozitivní formou informovat o tom, co podniky stále chtějí vědět, co jsme v podstatě uzavřeli a s čím mohou definitivně od 1. ledna 1991 počítat. Místo toho jsem tam uviděl zcela jinou sestavu. Měl jsem v ruce papíry, kde jsem měl připraveno co budu říkat... V této situaci jsem řekl, že nemám důvod, abych se zúčastnil nějaké globální problematiky o scénáři ekonomické reformy. Z nastávajícího sporu jsem tedy odstoupil já, nikoliv ti, kteří tam zůstali. Proto jsem se dále nezúčastnil.

Pokud to byla interpelace na mne, mohu to vysvětlit pouze takto. Považoval bych spíše za potřebné, aby to byla interpelace na někoho jiného. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. S technickou poznámkou sa prihlásil pán poslanec Zeman. Ďalej sa hlási pán poslanec Jurečka.

Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové, když už o tom hovoříme, bývá dobrým zvykem, že je vyslyšena i druhá strana, i když si nejsem jist, zda v tomto případě onou druhou stranou jsem.

V odpoledních hodinách jsem obdržel od sekretářky našeho výboru telefonát, že je velice nutné, abych byl na Studiu diaiog v ČST. Přijel jsem tam rovnou z parlamentu a dostalo se mi informace, že ČST v rámci Studia dialog chce uspořádat dialog... Je to možná podivné, ale je to koneckonců jejich právo. Viděl jsem tam své dva kolegy a samozřejmě, byl jsem ochoten se tohoto dialogu zúčastnit. Stejně tak jsem byl ochoten se ho nezúčastnit.

Domnívám se, že z tohoto hlediska je záležitostí ČST, koho si pozve, a je také záležitostí, když už si pozve protivné skupiny, zda se některá z těchto skupin ozve, či zda se nebude chtít zúčastnit.

Dovolte mi říci, možná trochu na rozdíl od pana ministra, protože se domnívám, že televizní tribuny jsou určeny nejenom ke sdělování, ale také k diskusi, názorovým sporům, že Studio dialog by mělo být především dialogem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Prihlásil sa pán poslanec Jurečka s technickou poznámkou.

Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedo, kolegové, kolegyně, nejde o technickou, spíše faktickou připomínku. V této souvislosti mi dovolte vyjádřit překvapení, že sestřih pořadu, který ČST natočila v pondělí při semináři v parlamentu, je zařazen na absurdně nevhodnou dobu - jakou je sobota odpoledne.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Hlásil sa pán poslanec Kvačkaj.

Poslanec SL P. Kvačkaj: Chcel by som využiť prítomnosti pána ministra Klausa k interpelácii, kterú sme pripravili spolu s pánom poslancom Zukalom a Chýlkom. Musím vopred povedať, že včerajší televízny Dialog sme nepozerali (na Opatove v našej ubytovni takú vymoženosť ani nemáme...), dopredu sa ospravedlňujem, ak by sa naša interpelácia týkala vecí, o ktorých sa už včera v televízii hovorilo.

Ide nám totiž o nasledujúcu vec: v súčasnej dobe sa narastajúcim spôsobom rozširuje počet podnikov, ktoré nie sú schopné plniť svoje finančné záväzky. Sú insolventné. Väčšinou ide o tzv. platobnú neschopnosť druhotnú. Do tejto situácie sa dostávajú aj podniky s perspektívnym výrobným programom a dostatočnou mierou rentability. Vzájomné sankcionovanie medzi podnikmi problém vyriešiť nemôže. Pritom banky v Čechách a na Slovensku buď nemajú dostatok prostriedkov na úverovanie týchto podnikov, alebo ich úverovanie odmietajú, i keď ide o podniky výhľadovo schopné ďalšej existencie. Taktiež ich úverová politika spôsobuje, že pri ďalšom stupňovaní úrokovej miery z úverov sa stále viac podnikov dostáva do neriešiteľnej situácie. Finančná a úverová politika vlády začína pôsobiť proti zámerom hospodárskej reformy, tj. nepôsobí selektívne a nevytrieďuje a nelikviduje stratové a neschopné podniky, ale pôsobí plošne, čiže lavínovite, dochádza k rastu podnikov odsúdených na bankrot.

Ak sa v dohľadnom čase situácia v úverovaní rentabilných podnikov nezlepší, hrozí krach celého priemyslu. Niektoré odhady hovoria, že sa tak stane v I. polovici mesiaca januára.

Chcel by som pánovi ministrovi položiť dve otázky:

Otázka prvá znie: Čo sa zmenilo v činnosti banky oproti minulosti na zvýšenie jej podnikateľskej činnosti?

Otázka druhá: Čo pripravuje vláda na predídenie prípadného kolapsu priemyslovej sféry? Boli by sme neradi, keby táto interpelácia vyznievala poplašne, ale zas na druhej strane si myslím, že by sme tento problém obchádzať nemali.

Odporúčam tento problém vyhlásiť za naliehavý a žiadať pána ministra o odpoveď do 9. januára 199l.

Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Ešte raz opakujem, že tento bod programu sa volá "odpovede na interpelácie". Využili sme, pravda, prítomnosť pana ministra. Chce odpovedať v tejto chvíli na interpeláciu?

Ministr financí ČSFR V. Klaus: Podobnou otázku jsem dostal na předvčerejším semináři o státním rozpočtu. Chtěl bych říci několik stručných poznámek: a) slovo platební neschopnost a insolventnost se dostalo dnes do vašeho povědomí a do našeho ekonomického slovníku. Dostalo se do našeho povědomí a do diskusí ve veřejných sdělovacích prostředcích. Není to jev, který by byl nový pro listopad či prosinec roku 1990. Je v platební neschopnosti, existoval v Československu dávno před tím, byl průvodním jevem celého našeho minulého období. Platební neschopnost jen v 80. letech měla tři vrcholy: první vrchol byl v letech l981 - 1982, kdy platební neschopnost dosáhla - říkám z hlavy číslo - řádu 27 - 28 mld. Kčs v tehdejších cenách. Druhého vrcholu dosáhla platební neschopnost v období 1986 - 1987, kdy na přelomu září a října r. 1987 se přiblížila úroveň platební neschopnosti těsně pod hranici 70 miliard Kčs.

Poslední definitivní měsíční cifra o platební neschopnosti, kterou mám k dispozici, byla u nás 35,9 mld Kčs za říjen; z předběžných informací mám zprávu, že se zvýšila nad 40 mld. Kčs. Nejedná se o nějaký diametrálnč odlišný jev, než jaký existoval v minulosti.

To je první teze, kterou bych chtěl říci, abychom snížili míru poplašnosti tohoto jevu jen proto, že tento jev zrovna konkrétně osobně ten či onen z nás objevili, protože ho objevili naši novináři.

Druhá věc: čím je toto všechno vyvoláno. Samozřejmě je to vyvoláno chováním podniků, které tolerují, promíjejí, neplatí i navzájem, preferují jiné platby, neplatí určité faktury a pod., a to vede k platební neschopnosti prvotní, druhotné i jiné. Tento jev se nedá v žádném případě vyřešit tím, že - jak bylo zde nabídnuto - se "zlepší" úvěrování podniků. Zlepšit úvěrování podniků není nic jiného, než že dáme do naší ekonomiky další peníze a umožníme podnikům, aby snadno přežívaly do budoucna. Čili v žádném přfpadě nejde o otázku zlepšeného úvěrování našich podniků.

Třetí věc: nárůst platební neschopnosti má v poslední době nepochybně své přičiny objektivní. Je to důsledkem jistého zauzlení ekonomického koloběhu, ale významným prvkem nárůstu platební neschopnosti je rychlý růst zásob, ke kterému v poslední době došlo. Tento růst zásob není tím klasickým růstem zásob, kdy se hromadí odbytové problémy, ale tento růst zásob je v daném případě způsoben především spekulativním chováním podniků, které se předzásobují před 1. 1. 1991, které se pokoušejí získat maximum reálných statků na úkor jak svých vlastních statků finančnfch, tak na úkor platební neschopnosti, na úkor svého zadlužení.

Významná část těchto nadměrných zásob jsou zásoby připravené na to, že budou k dispozici po 1. 1., kdy hrozí různé cenové pohyby a podniky se tím kryjí a za každou cenu preferují nárůst zásob před problémem, který jim vyplývá z platební neschopnosti. Tento jev je mnohodimenzionální, má mnoho příčin, mnoho důsledků. V žádném případě není důsledkem toho, že by se naše komerční banky začaly chovat méně racionálně. Spíše naopak. V žádném přfpadě není důsledkem toho, že by byla prováděna neracionální finanční politika vlády.

Nikdy jsme neřekli, nikdy jsme neslíbili, že bude prováděna selektivní finanční politika. Nikdy v tomto parlamentě, ani v parlamentě předchozím nebyla základem v žádných našich projevech, vystoupeních, selektivnost finanční politiky vlády. Opravdu jsme to neříkali. Budeme schvalovat státní rozpočet. Dobře víte, že na jakoukoliv selektivnost máme velmi minimální prostředky. Nicméně s těmi minimálními prostředky samozřejmě budeme zacházet jako se šafránem a budeme se snažit ty podniky, které se krátkodobě dostávají do určitých potíží, případně podržet, aby se mohly nadechnout a fungovat dál.

Připravují se některá dílčí opatření, podobně jako v konci roku 1987 se připravuje technický zápočet platební neschopnosti navzájem, což znamená, že pomoci počítačových programů se provede pasivní započtení vzájemné platební neschopnosti, čímž předpokládáme, že tuto platební neschopnost bude možné srazit o nezanedbatelnou část, možná blížící se jedné čtvrtině nebo jedné třetině.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu ministrovi. Je pán poslanec Kvačkaj spokojený s takouto odpoveďou, alebo si želá odpoveď ešte písomne?

Poslanec SL P. Kvačkaj: Ja som sa zúčastnil aj seminára s pánom ministrom, ktorý sme mali pred 2 dňami. Niektoré jeho argumenty, ktoré tu hovorí, mi vcelku vyhovujú, ale v podstate si myslím, že keďže ten problém je predsa len zložitejší, požadujem písomnú odpoveď, v termíne, ako som navrhol.

Předsedající předseda SN M.Šútovec: Ďakujem. V tomto zmysle budeme ďalej pokračovať. Teraz by sme prešli k odpovediam na interpelácie. S technickou poznámkou sa prihlásil pán poslanec Moric.

Poslanec SN V. Moric: Chcel som len povedať, že je nenormálne a nemorálne, proti ľúdskej a poslaneckej etike, postaviť tu proti sebe nejakým spôsobom ministra a poslanca a pýtať sa ich, prečo sa nezúčastnili toho- ktorého dialógu. Minister je zodpovedný svojmu predsedovi vlády a poslanci sú zodpovední len sebe samým. Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem aj ja za túto krátku moralitu.

Teraz požiadam pána predsedu vlády, aby bol pripravený odpovedať na event. pochybnosti poslancov.

Poslanec Stanislav Devátý adresoval ústnu interpeláciu, odpoveď, na ňu dostal v tlači 353. Bola to interpelácia adresovaná ministerskému predsedovi. Poslanec Devátý, ako vidím, nie je prítomný.

Ďalšia interpelácia bola adresovaná ministerskému predsedovi v tlači 160, bola to interpelácia skupiny poslancov Snemovne národov pána Svobodu, Grebeníčka a poslancov Snemovne ľudu Jaroslava Kosa a Jiřího Sedláka. Odpoveď je obsiahnutá v tlači 370. Pýtam sa interpelantov, či sú spokojní s touto odpoveďou?

Poslanec SN J. Grebeníček: Napovídá mi kolega Sedlák, že je spokojen. V podstatě mohu konstatovat totéž. Omlouvám Jiřího Svobodu, který je ve Francii. Pravděpodobně bychom to uzavřeli po jeho návratě.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Konštatujem, že obidve interpelácie, ktoré obdržal pán ministerský predseda Čalfa, sú týmto vybavené.

Teraz prídu na rad interpelácie adresované pánu ministrovi vnútra Langošovi. Začnem od ústnej interpelácie poslanca Lisa z 24. 10. Pýtam sa, či odpoveď v tlači 361 je preňho uspokojivá? (Ano.) Pán poslanec Lis berie odpoveď na vedomie.

Pán poslanec Devátý podal ústnu interpeláciu 24. 10., odpoveď je v tlači 362. Pán poslanec Devátý nie je prítomný.

Pani poslankyňa Samková interpelovala ministra vnútra v tlači 183. Odpoveď je obsiahnutá v tlači 375. Pýtam sa pani poslankyne Samkovej, či je spokojná s odpoveďou pána ministra? (Ano.) Ďakujem.

Pán poslanec Hubálek interpeloval ministra vnútra v tlači 178. Dostal odpoveď v tlači 376. Pýtam sa, či je spokojný s odpoveďou pána ministra Langoša?

(Posl. Hubálek: O detailech se domluvím s panem ministrem, ale vcelku ano.) Ďakujem.

Je tu ešte interpelácia pána poslanca Mikuleho v tlači 201. Pán poslanec je v budove, ovšem v tejto chvíli tu nie je.

Konštatujem, že tým sme, žiaľbohu, nie dosť produktívne pána ministra Langoša využili. Ja mu ďakujem. Ak ho chce niekto interpelovať, využime túto možnosť.

Poslanec SL F. Magyar: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, dámy a páni, dozvedel som sa, že keď som na chvíľu opustil sálu, že bol som hľadaný. Pokiaľ ide o pána ministra Klausa, nie sme a ani nemôžme byť s jeho odpoveďou spokojní, ale to sme mu už oznámili písomne s pani Novákovou. Dnes bola zložená komisia pod vedením pána Wagnera, takže verím, že v tejto veci sa bude ďalej pokračovať.

Pokiaľ ide o interpeláciu, využijem prítomnosť pána ministra Langoša. Keď som bol teraz v nedeľu doma, obrátil sa na mňa pán Paul Gyula, bytom Moyzesova 22, Košice, s touto sťažnosťou.

Vo štvrtok 13. decembra 1990 pred odpoludňajšou svätou omšou, to znamená pred 15,30 hod., vošiel do kostola františkánov v Košiciach na Hlavnej ulici nadoporučík bezpečnosti, vypytoval sa, aká bohoslužba tu bude a koľko ľudí maďarskej národnosti je prítomných. Odôvodňoval to tým, že je náčelníkom okrsku.

Po prvé: musím protestovať proti tomu, aby bezpečnosť snorila v kostoloch, aby sa miešala do cirkevných záležitostí. A po druhé, aby sa z toho vyvodzovali národnostné otázky.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Ako znie otázka na pána ministra Langoša?

Poslanec SL F. Magyar: Žiadam vyšetriť toho nadporučíka a aby sa takéto veci nevyskytovali.

Poslanec SL M. Malý: Pane předsedající, dámy a pánové, pane ministře, mám spíše prosbu. Dne 6. 9. na veřejném jednání branných a bezpečnostních výborů jsem upozorňoval na to, že v tomto státě se zřizují soukromé detektivní kanceláře. Upozorňoval jsem na nutnost novelizace zákona o zbraních a střelivu. Na tu samou skutečnost jsem upozorňoval zhruba po měsíci před tímto plénem. Žádal jsem, jak legislativce vlády, konkrétně legislativce vnitra, tak i kolegy poslance, zda by nepomohli s tolik potřebnou novelizací těchto dvou zákonů. Doposud se tak nestalo. Připomínám páteční vysílání Československé televize, kde byla veřejnost seznámena s tím, že soukromá detektivní kancelář, které šéfuje bývalý neprověřený příslušník StB, obdržela, respektive jí byl vydán hromadný zbrojní pas. Současnou situaci považuji za značně znepokojivou, protože soukromých detektivních kanceláří je v republice asi 118. Z tohoto místa prosím pana ministra a jeho podřízené a kolegy poslance, zejména právníky nebo legislativce, aby s touto záležitostí něco urychleně udělali a formou iniciativního návrhu skupiny poslanců s konečnou platností se mohly tyto věci ukončit. Děkuji.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP