V těch zemích, kde strategické plánování
není, vznikají problémy z toho, že politická
moc ovlivňuje nebo rozhoduje o úrokové míře,
co může být méně přímým
zásahem do hospodářství, co může
být rámcovým zásahem... Přesto,
když porovnáte země, inflace různých
zemí, zjistíte, že je zde přímá
závislost s tím, jak je spojena centrální
banka s politickou mocí. (Největší inflaci
měla před nástupem paní Thatcherové
Anglie, protože tam o úrokové míře
rozhodoval přímo člen vlády.) Menší
inflace byla ve Spojených státech, protože
je tam zaručena určitá nezávislost
federálního rezervního systému na
centrální vládě. Nejmenší
inflaci měla SRN, kde centrální německá
banka vůbec nesouvisí s politickou mocí.
Žádný německý parlament neschvaluje
nic o tom, jakou bude mít banka úrokovou míru,
a my budeme schvalovat nejenom úrokové míry,
ale daleko hlubší zásahy do hospodářství.
Proto navrhuji tento zákon neschválit. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má poslanec Kobylka. Ďalej
sa prihlásil do rozpravy pán poslanec Komárek.
Poslanec SN J. Kobylka: Pane předsedající,
dámy a pánové. Nejdříve několik
slov k tomuto celkovému nedorozumění. Mám
dojem, že vypracovat nějakou celistvější
koncepci by bylo rozumné. Určitým způsobem
by přispívala k orientaci. Nevadí tedy to,
že by měla být tvořena koncepce. Spíše
nám vadí, že by ji mělo dělat
samo ministerstvo, z toho by mohly vyplývat mnohé
věci.
Chtěl bych dát na zvážení - kdo
by se měl podílet na tvorbě, kdo měl
dělat filtr. Pokud by to bylo samo ministerstvo, toho bych
se skutečně bál. Pokud by se na tvorbě
koncepce podíleli nejenom úředníci
z ministerstva, nejen ekonomové a prognostici, ale pokud
by se na ni podíleli i jiní, jiné obory,
bylo by to dobré, předpokládám, že
by toto ministerstvo "nakupovalo" v jistém smyslu
tyto "práce" zvenčí, tím
by tito odbomíci získali svůj podíl.
Pak by to bylo v pořádku. Ale přesto mě
děsí představa, že by tím konečným
"filtrem" a redaktorem mělo být ministerstvo.
Domnfvám se, že by to měla být jakási
relativně nezávislá skupina složená
z pracovníků z akademie věd, z oblasti umění
a z dalších oblastí.
Jde o relativní nezávislost takovýchto týmů,
měly by být více oborové. Takový
materiál by se asi neměl předkládat
nejprve vládě, je to výkonná moc.
Zde se rozhoduje o dlouhodobé orientaci společnosti
i státu, mělo by se předkládat jako
určitý vstupní materiál parlamentu
a pak teprve vládě.
Znamená to, že bychom se měli jako parlament
daleko více podílet na celkové orientaci
dalšího vývoje.
Poslední poznámku. Ptal jsem se v Radě Evropy
ve Štrasburku, resp. vznesl jsem takový dotaz, zda
by mě mohli seznámit s lidmi, kteří
vytváří novou Evropu, resp. koncepci nové
Evropy. Trochu byli udiveni. Zjistil jsem, že žádný
takový tým neexistuje. Mám pocit, že
se řada věcí vytváří
tzv. za pochodu, a vše dělají politikové,
kteří mají ohromné starosti s bezprostředním
řízením státu, a díku tomu
nemají dost času a volných kapacit na to,
aby mohli něco takového dělat.
Bojím se - pokud by se tvorba koncepce spojila s výkonnou
mocí, - že jsou příliš ponořeni
do zátěže praktického řízení
a že by to díky tomu nedělali s dostatečnou
kvalifikací.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. V rozprave ďalej vystúpi
poslanec Komárek. Pripraví sa poslanec Fišera.
Poslanec SL V. Komárek: Vážený pane
předsedající, vážení kolegové
a kolegyně, domnívám se, že jistě
těžiště naší diskuse není
v nějaké teoretické úvaze nebo v našich
individuálnfch zamyšleních nad obecnými
otázkami tržní ekonomiky, kapitalismu a podobně.
Proto bych chtěl pouze na okraj poznamenat, že pro
mne třeba interpretace kapitalismu jako ničím
neovlivňovaného spontáního rozvoje
ekonomiky kolegou Bratinkou, je poněkud překvapující.
Nejenom já, ale celá řada zcela konkrétně
diskutujících minule ukázala, že je
strategicky ovlivňována ekonomika např. v
Japonsku, Holandsku, ve Francii.
Nechtěl jsem dál hromadit fakta o strukturálních
prognózach rakouské vlády a řadě
ministerstev rakouské vlády, o finských prognózách,
o švédských. Bylo by asi dobré dát
toto k dispozici. Jsou tam také velmi konkrétní
strukturální změny. Myslím, že
představa, že je to tedy "laisser fair"
a či nejvýše regulace úrokovou mírou
a pod., je neudržitelná, ale samozřejmě
je to věc diskuse. Já jenom chci připomenout
své zkušenosti a zkušenosti jiných, že
věci se nám zdají být daleko složitější,
bohatší ve svém obsahu a že taková
jednoduchá, krystalicky čistá učebnicová
představa je velice ojedinělá i mezi západními
ekonomy. Ale znovu chci říci a podtrhnout, že
nejde, myslím, o tuto diskusi. Tady jde o něco daleko
vážnějšího, a to by si tento parlament
měl uvědomit. Tady byl totiž mj. předložen
nejen návrh zákona, ale i analytický materiál
ministerstva strategického plánování.
Myslím, že by bylo třeba se zamyslet nad základním
obsahem tohoto materiálu. I v tom zde uváděném
nejpříznivějším scénáři,
kromě katastrofického, se předpokládá
v nejbližších mésících příštího
roku cenový náraz řádu 50 % cenového
růstu potravinářského a spotřebního
zboží jako průvodní jev a důsledek
devalvace. Z propočtů, které mám,
se domnívám spíš, že z devalvace
lze očekávat růst 60 % i více. V materiálu
se dále předpokládá v příštím
roce růst nezaměstnanosti jako minimální
6 - 7 %, to znamená 500 - 600 tisíc lidí.
Předpokládá se také výrazné
snížení osobní spotřeby obyvatelstva.
Velmi složitá situace se vytváří
v zahraničněekonomických vztazích
ohrožené platební bilance až řádu
několika miliard dolarů. A já myslím,
že především poslanci jsou povinni si
uvědomit, do jaké asi situace ekonomika české
a slovenské federace jde. Tady přestává,
myslím, už nějaká obecná diskuse
o tom, cbceme-li reformu, nechceme-li, chceme-li radikální
nebo méně radikální, tady se formuje
určitá konkrétní situace této
ekonomiky, velmi konkrétní, velmi složitá,
velké sociální napětí; a v
této situaci myslím, že každý realisticky
uvažující poslanec musí být pro
to, že nelze vyslovovat jen soudy, představy, ale
že je třeba stále myslet na politickou odpovědnost,
kterou máme. A je třeba uznat, že tato vláda
musí mít v rukou nějaké nástroje,
aby vůbec byla schopna obyvatelstvu této země
garantovat nějaký přijatelný a nějaký
aspoň v zásadě vyvážený
ekonomický rozvoj. Jinak se přece může
stát, že výkyvy budou tak veliké, že
lidé ztratí loajalitu, že vzniknou sociální
bouře, že tato země bude otřásána
ekonomickým, ale i politickým chaosem. A my přece
musíme vládu nechat, aby měla aspoň
elementární právo, má-li vládnout,
aby si podle své úvahy ministerstvo strategického
plánování zformovala nebo ne. Proč
do toho pleteme své subjektivní odborné názory,
co kdo z nás si myslí, či ví o strategickém
plánování a podobně? Vždyť
to je irelevantní. Kdybychom stokrát měli
v jednotlivostech pravdu, tady je právo vlády, aby
zajišťovala s tím, co má po ruce - ona
toho moc po ruce nemá, má tady jakousi kostru a
základ tohoto ministerstva, má tam některé
odborníky, kterých je dnes jako šafránu
- aby to využila, aby byla aspoň schopna toto hospodářství
orientovat tak, aby nedošlo k jeho rozpadu. A já,
i když bych si také mobl říci, že
je celá řada problémů kolem těchto
otázek, že bych si také mohl představit
něco jiného než ministerstvo, myslím,
že je třeba nechat vládu, ať si tyto věci
pragmaticky řeší podle těchto možností,
které má, tedy chovat se racionálně,
rozumně a nevyvyšovat naše osobní soudy
nad tuto evidentní pragmatickou potřebu, která
je dána ve všech strukturovaných systémech
současné moderní politiky. Myslím,
že pak budou spíš velké otázky,
zda je vláda schopna tyto procesy uřídit
- to musí říci ona - ale o takovém
detailu, aby vůbec mohla mít elementární
aparát k tomu, aby se pokusila orientovat a zvládnout
tyto procesy - o tom, myslím, by nebylo zapotřebí
při určité politické zkušenosti
a zodpovědnosti široce diskutovat. Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J.Stank: Ďakujem. Slovo má poslanec Ivan Fišera,
pripraví sa poslanec Kavan.
Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající,
dámy a pánové, v první řadě
bych chtěl říci, že si myslím,
že bychom opravdu si nemuseli připomínat, co
kdo napsal nebo nenapsal, zda publikoval nebo nepublikoval v té
či oné oblasti, protože to opravdu nepovažuji
za podstatné, a když někdo v nějaké
oblasti publikoval, neznamená to, že tu oblast bude
dobře vykonávat.
Já bych chtěl teď obrátit vaši
pozornost k věcem velmi konkrétním, které
v tomto zákoně jsou, a které by mčly
vést ke shodě spíš než k rozdílným
diskusím o filozofii řízení společnosti
nebo jejího vývoje.
Chtěl bych upozornit, že v § 2 odst. 2 hovoří
o tom, že strategické plánování
má poznávací, informativní, harmonizující,
o tom je možné diskutovat, ale nevadí mi to
- ale hlavně programově orientační
funkci. Programově orientační funkce v jazyce
prognostiky v podstatě znamená, že jsou stanoveny
určité cíle a tyto cíle že jsou
orientační. Nechci teď vyprávět
o různých systémech plánování,
programování, které byly třeba vyvinuty
ve Spojených státech, které se velmi uplatnily,
byly velmi cenné, byly vyvinuty třeba právě
kdysi při strategickém plánování,
dokonce i v oblasti plánování vojenských
akcí, ale chci říci, že to má
opravdu velmi slabý význam z hlediska těch
obav, které zde byly, pokud jde o plánování,
vysloveny. Je to svým způsobem terminus technicus
a když řeknu programově orientační,
je to opravdu velmi slabé.
Dále zde byl v § 3 předložen návrh,
aby v odst. 3 v bodu h) byla vyškrtnuta slova "způsob
života". Tento termín se kdysi hojně používal
a měl své oprávnění. Smyslem
toho, proč zde byl uveden, není to, že by měl
někdo ovlivňovat nebo výrazně zasahovat
do způsobu života kohokoliv z nás, ale jeho
smyslem patrně bylo, že by se měl zvažovat
způsob našeho života nebo hodnotit způsob
našeho života ve vztahu k ostatním změnám
ve společnosti, které probíhají.
Já nechci rozebírat dlouho problémy ve světě,
které vznikly po té, co se ukázalo, že
jsou nějaké ekologické problémy, že
pojetí kvantitativního růstu ve společnosti
není jediným hlediskem, a chtěl bych říci,
že by se zde mělo dát slovo modernější,
tj. "kvalita života".
Doporučuji nahradit v tomto bodě "způsob
života" - "kvalitou života". Je to termín,
který je v západní literatuře velmi
silně používán, při strategickém
plánování velmi silně používán
a je velmi důležitý, protože je jakousi
protiváhou proti jenom kvantitativním přístupům
při strategickém plánování.
Dále bych se chtěl podívat na § 5, kde
byl předložen návrh poslancem Schneiderem,
který měl námitky proti termínu "schválení"
v odstavci 1. V tomto paragrafu chápu schválení
jako čistě vnitřní akt, ve kterém
vláda přistupuje k návrhu, který předkládá
jedno z jejích ministerstev. Nejde zde tedy o nic jiného,
takto to chápu, ale nevidím z dikce toho, co je
zde řečeno, zda má o variantní navrhy
strategie nebo o návrhy strategie, které jsou předkládány
postupně za sebou. To vyplývá z 1. odstavce.
Doporučoval bych vložit v § 5 do odst. 1 před
slovo "návrhy" "variantní návrhy
strategie federace", abychom zde nutili do určité
míry toto ministerstvo k varianním návrhům
strategie. Myslím si, že by to bylo účelné
a v řadě případů by nás
to zbavilo zbytečných diskusí o tom, zda
toto ministerstvo bude postupovat rozumně nebo ne.
Dále bych doporučoval, aby v § 6 bylo v 1.
odstavci vyškrtnuto slovo "federální vláda
je povinna přihlížet", ale prostě
se konstatovalo "přihlíží".
Je to z toho důvodu, aby opravdu měla možnost
pružné reakce za situace, kdy se něco výrazně
změní a je nutné rychle zasáhnout.
Od toho zde exekutiva je a je to její povinnost.
Ještě mi dovolte jednu poznámku. Zde nevydiskutujeme
na základě tohoto zákona, jakými metodami
bude tento orgán pracovat, jak bude postupovat, protože
to zatím nejsme schopni. Metodologie strategického
plánování je poměrně komplikovaná
a složitá, obsahuje v sobě mnoho tvořivosti,
vyžaduje velký počet subjektů, které
se na věci podílejí. V situaci, ve které
jsme, opravdu rychie - zdůrazňuji rychle - a velmi
pragmaticky potřebujeme, aby takový orgán
kvalifikovaně fungoval.
Dalšími diskusemi jenom oddalujeme efektivní
práci tohoto orgánu. Mimo jiné proto, že
oddalujeme to, abychom si prodiskutovali jeho výsledky
a začali se zabývat sami tím, jak naše
státní správa opravdu funguje. Pak bychom
mohli dosáhnout leccos z toho, co kolegové z pravicového
demokratického klubu doporučovali. Děkuji
vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Fišerovi.
S faktickou pripomienkou k vystúpeniu poslanca Bratinku
sa prihlásil poslanec Kavan.
Poslanec SL J. Kavan: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, budu stručný. Nepovažuji se za ekonoma,
i když jsem vystudoval londýnskou vysokou ekonomickou
školu, ale naučil jsem se tam alespoň jisté
úcty ke statistikám a nutnost ověřovat
si zdroje informací.
Pan poslanec Bratinka, pokud jsem všechno zachytil, zdůraznil,
že před nástupem M. Thatcherové - to
znamená před rokem 1979 - byla nejvyšší
inflace v Angiii a že od té doby byl ekonomický
růst v Anglii vyšší dokonce než japonský
apod. Chtěl bych zdůraznit, že například
i zde, ve Federálním shromáždění,
jsou v prodejně k dispozici anglické noviny např.
Financial Times. Doporučoval bych poslancům, kteří
chtějí mít dobrý zdroj informací,
aby si je občas přečetli. Dozvíte
se, že Británie má dnes, a měla již
i v době vlády paní Thatcherové, nejvyšší
inflaci na celém evropském kontinentě - 10,6
až 11% - což je dvojnásobek evropského
průměru. Ekonomický růst nejen, že
není vyšší než japonský, ale
v podstatě se zastavil, a to především
díky úrokovým sazbám, které
jsou 14 až 15 %, to znamená nejvyšší
úrokové sazby na evropském kontinentě.
O pomčrnč vysoké úrovni nezaměstnanosti
ani nemluvě.
Nedávno, během římského summitu
Evropského společenství v rámci diskuse
o jednotné evropské měně britští
ekonomové konstatovali, že v současné
době jednou z nejnestabilnějších měn
v Evropském společenství je právě
britská libra. Byl to právě neúspěch
britské ekonomiky, který vede některé
britské ekonomy dnes k diskusi o potřebě
či nutnosti zavedení jistého strategického
plánování. Z diskusí je naprosto jasné,
že není možné regulovat ekonomii čistě
jen úrokovými sazbami, jak se o to pokoušela
vláda Thatcherové.
Skončil bych tím, že souhlasím s profesorem
Komárkem, že by si vláda měla nechat
právo orientovat hospodářství tak,
aby nedošlo k jeho rozpadu. Takováto práva
si nechávají vlády všech úspěšných
západoevropských zemí, a to nejen v hospodářstvích
tak úspčšných jako jsou ekonomie severských
států a Spolkové republiky Německo,
ale i těch méně úspěšných,
jako je např. ekonomie Spojeného království
Velké Británie. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Do rozpravy sa ďalej prihlásil
poslanec Honner, potom pán poslanec Bratinka.
Poslanec SL K. Honner: Vážený pán predseda,
kolegyne a kolegovia, milí hostia, môj osobný
názor na negativistické výroky k predloženému
návrhu zákona predchádzajúcich kolegov
je, že v ich prípadoch ide o svojim spôsobom
nešťastný názor. Predkládaný
návrh nie je zakonzervovanou formou plánovania,
nemá s ním nič spoločného.
Každá domácnosť, keď chceme ciaľavedome
žiť do budúcnosti, a to je štát,
musí sledovať trendy techniky, vedy, ekonomiky vo
svete, aby sa nešlo neracionálnym vývojom,
založeným na mýlnom návrhu žiť
zo dňa na deň.
Prikláňam sa a podporujem myšlienky a závery
pána Jičínského, Fišeru, Komárka.
Budem hlasovať za prijatie predloženého návrhu
zákona o strategickom plánování. Dávam
návrh na ukončenie diskusie, čas je v tejto
dobe obzvlašť drahý. Ďakujem za pozornosť.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J.Stank: Ďakujem poslancovi Honnerovi. Ďalej sa s
technickou poznámkou prihlásil poslanec Bratinka,
ďálej pán poslanec Senjuk.
PoslanecSN P.Hratinka: Také sleduji pravidelně britský
tisk asi 20 let. Když jsem srovnával anglický
a francouzský růst, hovořil jsem o růstu
za celou dekádu. Ten je opravdu vyšší
než v případě západního
Německa a Japonska.
Inflace je dnes v Anglii vysoká, ale vznikla přesně
na základě vládního strategického
plánování v oblasti devizových kursů.
V roce 1988 se totiž rozhodl britský ministr financí,
že napojí britskou libru na západoněmeckou
marku bez toho, že by byla uzavřena formální
dohoda se západoněmeckou bankou, aby obě
banky spolupracovaly. Jelikož byla učiněna
počáteční chyba v tom smyslu, že
marka začala v daném momentu vůči
libře klesat, britský ministr vázan svým
rozhcdnutím, začal nakupovat na britském
trhu marku, aby udržel její kurs v librách,
a začal tak vrhat na britský trh velké množství
liber, což vedlo k nynější inflaci.
Strategické plánování britského
ministra financí v oblasti devizových kursů
je odpovědné za současnou inflaci v Anglii.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Hlási sa poslanci Senjuk a Černý
s technickými pripomienkami.
Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedající,
omlouvámse, že to není technická poznámka,
ale faktická.
Chtěl jsem připomenout, že některým
kolegům, kteří tu pronášejí
ohnivé filipiky proti názorům na odmítnutí
nebo schválení toho zákona, že v tomto
zákoně se nejedná o zrušení ministerstva
strategického plánování, protože,
i když tento zákon nepříjmeme, tak myslím,
že ministerstvo strategického plánování
bude mít ještě širší prostor
na základě zákona č. 297/1990. Považuji
veškeré tyto připomínky za irelevantní.
Poslanec SL J. Černý: Já mám rovněž
faktickou poznámku. Domnívám se, že
situace se značně mlží celou diskusí.
Mvslím, že vůbec nejde o to, jestli strategické
plánování ano nebo ne. Jsem přesvědčen
o tom, že vláda jako taková bude jistě
volit při používání metod své
práce, při řešení problémů
této země dobře a pokud zjistí, že
strategické plánování je nezbytné,
tak ho určitě použije. Nechápu, z jakého
důvodu bychom této metodě měli dávat
formu zákona. Nevím, jestli to tady zaznělo
při předchozí diskusi, ale dnes rozhodně
ne, opravdu mě neni jasné, proč by metoda
práce, jak řešit určité problémy,
měla mít formu zákona. Připadá
mně to určitým způsobem i alibistické,
že v případě určitého
neúspěchu může někdo prohlásit,
že byl vázán zákonem o strategickém
plánování. Domnívám se, že
to je naprosto nemístné. (Potlesk.)