Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujcm. Zrejme sa k tomu vyjadrí pan
minister Hoffmann. Teraz sa eště do rozpravy prihlásil
poslanec Pohanka.
Poslanec SL M. Pohanka: Milé kolegyně, milí
kolegové, navázal bych na to, čím
můj předchůdce skončil. Divil se tomu,
proč vůbec zákon o strategickém plánování,
proč přijímat zákon o tom, jak plánovat
a asi také, co plánovat, ale především
o metodě a způsobu práce při strategickém
plánování.
Zatím nikdo v celé diskusi ani minule nevzpomněl,
že v článku 10 zákona o kompetencích,
ke kterému nikdo neměl připomínky
ani návrhy na změny, jsme schválili celou
tuto základní myšlenku o strategickém
plánování, a to ve třech bodech s
tím, že patří do působnosti federace
za a) tvorba strategie a koncepcí hospodářského
a sociálního vývoje celého státu,
včetně rozvoje vědy a zapojení do
mezinárodních seskupení hospodářských
a stanovenf nástrojů k prosazování
strategie v souladu s tímto ústavním zákonem.
Pod písmenem b) tvorba strukturálních koncepcí
federálního významu a pod písmenem
c), že federaci patří také zákonná
úprava strategického plánování.
Nám nezbývá než zákonnou úpravu
projednat a přijmout.
K zákonu, jak nám byl předložen, byla
řada připomínek, které zde byly projednány,
zákon byl patrně vylepšen, je možno mít
i zásadní připomínky, ale ne zcela
zásadní, protože věc byla v zásadě
vyřešena kompetenčním zákonem.
Je zbytečné o tom diskutovat. Ti, kdo kritizovali
tento zákon ze zásadnfch pozic, nenabízí
jiný. Nemohu než hlasovat pro tento zákon,
protože sám lepší nemohu nabídnout
a protože byl projednán v příslušných
výborech a takto doporučen. Nic nám nebrání
po zkušenostech se později k tomuto zákonu
vrátit a zákonnou úpravou zlepšit, třeba
i zásadně změnit. Ale zatím nikdo
nic konkrétního a lepšího nenabídl.
K tomu, co zde říkal poslanec Fišera bych zdůraznil,
že nejde o schválení v určitých
delších obdobích strategie vládami,
ale v § 2 odst. 2 ve zpravodajské zprávě
je doplněno, že jednotlivé plány strategie
budou předkládány k projednání
a schválení také Federálnímu
shromáždění. My budeme mít věc
pod kontrolou a jen na nás bude záležet, jak
často si budeme přát vracet se ke strategickému
plánování, jestli jednou za pět let
nebo za dva roky.
Domnívám se, že zde bylo řečeno
mnoho z obou stran a že nám nezbyvá nic jiného,
než nějaký zákon přijmout. Jsou
tu dvě možnosti. Buď přijmeme tento zákon
tak, jak nám byl předložen, ev. v pozměněném
znění, anebo bychom museli celou věc odložit
a někomu uložit, aby vypracovai jiný zákon.
Domnívám se, že bychom měli zkusit to,
co bylo pracně vytvořeno, jak se to v praxi osvědčí.
Předsedajícf místopředseda FS J. Stank:
Ďakujem poslancovi Pohankovi. Bol posledným prihláseným
do rozpravy. Technickú alebo faktickú poznámku
má poslanec Němec.
Poslanec SN I. Němec: Dovolil bych si upozornit kolegy,
kteří zde nebyli minule, aby věnovali pozornost
mému pozměňovacímu návrhu vypustit
§ 1 až 8. Týká se to těch kolegů,
kteří chtějí hlasovat proti tomuto
zákonu.
Poslanec SL J. Čemý: Chtěl bych jenom upřesnit
to, co říkal můj předřečník,
že svěření pravomoci upravit neznamená
ještě povinnost upravit.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ešte pokiaľ odovzdám slovo pánovi
ministrovi Hoffmannovi a poslancovi Zemanovi za navrhovateľa,
chce sa ešte niekto vyjadriť? Hlási sa poslankyňa
Bellušová.
Poslankyně SN E. Bellušová: Vážený
pán predsedajúci, vážený pán
predseda, ospravedlňujem sa, že vás musím
na chvíľku zdržať, ale okolnosti, ktoré
okolo tohto zákona prebehli v piatok a dnes, ma donútili
povedať pár siov.
S hrôzou som sedela a počúvala vystúpenie
v piatok niektorých pos1ancov a mám pocit, že
tu zostali iba tí, ktorí sa skutočne postavili
do skupiny oponentov, ale nie oponentov tohto zákona, ale
mám vnútorný pocit, ako keby tu išlo
o osoby alebo ministerstvo, za ktorým stoja určité
osoby, ktoré majú reprezentovať toto ministerstvo
strategického plánovania.
Snažím sa pozorne sledovať a počúvať
vystúpenie diskutujúcich, od času, kedy som
v tomto parlamente. Tým si chcem rozširovať samozrejme
svoje vedomosti a doplňovať si ich a zamýšľáť
sa nad nimi. Nemôžem sa ubránit, myšlienke,
že to, čo povedal pán profesor Jičínský,
je na pravom mieste. Nech mi to nemajú za zlé kolegovia
tí, ktorí tu vystupujú s rôznymi expertízami
s vyjadrovaním odborníkov na jednotlivé zákony,
pretože si myslím, že každý z nás
si dokáže zvážiť, že predloženú
expertízu dokážeme nielen prečítať,
ale naučiť sa ju aj naspamäť a reprodukovať.
Preto by som doporučovala, aj keď to myslím
s humorom, pánovi ministrovi Hoffmannovi a radu ďalších
odborníkov, aby takémuto vyjadrovaniu niektorých
našich kolegov, ktorí vystupujú ako odborníci,
aby ich zvolali, a to hneď, prediskutovali túto otázku
a tak sa skutočne utvrdili o odborných vedomostiach
niektorých z nás.
Táto situácia ma znovu vedie k myšlienke, a
som presvedčená, že budúci parlament
bude musieť byť zložený z našich popredných
odborníkov, aby sme sa zbytočne nedostávali
do slepej uličky a do toho, kde sme dnes. Nemajte mi to,
vážení kolegovia za zlé, že som
dnes takto vystúpila. Chcem veriť, že prichádzajúce
sviatky pokoja a kľudu vás dokážu natoľko
usmerniť, že teplo svojich domovov snáď
budete schopní preniesť v novom roku aj do parlamentu,
čo je nevyhnuteľne nutné. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslankyni Bellušovej. Eště
má faktickú poznámku pán poslanec
Senjuk.
Poslanec SN R. Senjuk: Velice nerad zdržuji jednání
tohoto parlamentu, ale chtěl bych reagovat na vystoupení
kolegy Pohanky, jehož vystoupení zaznělo "kdybychom
měli jiný zákon o strategickém plánování...".
Tedy tento zákon je číslo 297 z roku 1990
a o federálním ministerstvu pro strategické
plánování pro jeho informaci a vás
všech pojednává § 19 až 21. To je
jedna věc.
Za druhé bych chtěl zareagovat na vystoupení
paní kolegyně, která vystupovala přede
mnou. Dovolil bych si ohradit se proti tomu, aby byly jakýmkoli
způsobem zpochybňovány odborné či
jiné kvality poslanců tohoto sboru. Myslím,
že tyto připomínky na tuto půdu nepatří.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Senjukovi. Chce sa ešte
niekto vyjadriť v rozprave? (Nechce.)
Móžeme teda vyhlásiť rozpravu za ukončenú.
Vystúpi teraz pán minister Hoffmann a po ňom
pán poslanec Zeman za skupinu navrhovateľov. Prosím
pána ministra, aby sa ujal slova.
Ministr pro strategické plánování
ČSFR P. Hoffmann: Vážený pán
predsedajúci, vážené pani poslankyne,
vážení páni poslanci, chcel by som reagovať
na niektoré momenty z diskusie, ku ktorým je potrebné,
podľá môjho názoru, zaujať stanovisko,
aby sme si vyjasnili svoje pozície a názory.
Pokiaľ ide o ústavný zákon č.
143, konkrétne jeho tri odseky o pôsobnosti federácie
v oblasti tvorby hospodárskej stratégie, domnievam
sa, že túto pôsobnosť nemá federácia
ako fakultatívnu možnosť, ale ako povinnosť.
Sme toho názoru, že strategické planovanie
má byť zákonne upravene. Chcem pritom odmietnuť
názor, že ide o zákonnú úpravu
metódy, ktorou se strategické planovanie uskutočňuje.
To je zásadný omyl. Nejde o metódu, ale o
zákonnú úpravu úlohy, funkcie strtegického
plánovania v systéme ovplyvňovania hospodárskych
a sociálnych procesov, v systéme práce federálnej
vlády l parlamentu.
Niektorí diskutujúci stavali vec tak, ako by tu
bol nejaký veľmi problematický, odborne nedostatočný
návrh zákona, a)e iný tu žiaľ nemáme...
Chcem povedať jedno - zákon bol veľmi zodpovedne
pripravovaný tak poslancami, ako aj odbornou skupinou.
Bol konzultovaný s francúzskymi odbornikmi, s predstaviteľmi
holandského plánovacieho úradu, sú
v ňom zakomponované základné elementy
moderného strategického plánovania. Osobitne
by som chcel odmietnuť, čo tu viackrát zaznelo,
akoby to bol nejaký pokus odkrojovať tejto spoločnosti
niečo, čo nepotrebuje, čo nechce, čo
je pre ňu výslovne škodlivé. Akoby chcel
niekto parlamentu vnútiť také veci, ako je
prijímanie konkrétných úrokových
mier a podobne. To, že sme v tejto otázke postavili
parlament do významnej pozície, jeho vztahy s vládou,
vyplýva z toho, že považujeme posudzovanie výsledkov
strategického plánovania za vec normálneho
demokratického dialógu medzi vládou a parlamentom.
Nejde vôbec o prijímanie konkrétnych záverov
a nejakých záväzných opatrení,
ktoré sa v ekonomike majú uskutočňovat.
Ide o základnú filozofiu, ktorou sa bude vláda
riadiť a ktorú bude uplatňovat pri ovplyvňovaní
spoločenských procesov.
Zazneli tiež predstavy o tom, že ministerstvo strategického
plánovania je akýsi byrokratický filter,
ktorý pracuje oddelene od výskumu, od podnikateľskej
sféry, od záujmov odborov. Diskutujúci tu
pripomínali len to, že ako gestori strategického
plánovania vystupujú tri inštitúcie
-jedna na federálnej, dve na republikovej úrovni.
Je prirodzené, že vláda túto funkciu
niekomu zveriť musí. Ale v § l na str. 3 sa jasne
hovorí, že stratégia sa vypracováva
variantne pri aktívnom zapojení podnikateľskej,
vedecko-výskumnej sféry, odborov, občianskych
iniciatív, politických strán a hnutí
tohto procesu. Je to skutočne prístup, ktorý
vychádza zo systému demokratického participiálneho
plánovania, ktorý je známy i v rade vyspelých
trhových ekonomikách.
Chcel by som pripomenúť ešte jednu vec, ktorá
tu nijako výrazne nezaznela. Stále sa v pozadí
objavuje obava, že sa tejto činnosti zmocnil byrokratický
orgán vlády namiesto nejakých nezávislých
odbornych inštitúcii. Tento "byrokratický"
orgán, ako som už povedal, má okolo l50 ľudí.
Je to orgán, u ktorébo sme dôsledne uplatnili
základný princíp, že ako jediný
z vládnych orgánov nemá priamu výkonnú
právomoc, a to práve preto, aby nebol zaťážený
bežnými problémami a čiastkovými
záujmovými pozíciami. To by mu znemožňovalo
celistvo, nezávisle a objektívne posudzovať
koncepčné otázky, vystupovať i vo vláde
samej ako oponent takých rozhodnutf, ktoré niesú
v súlade so širšími strategickými
zámermi s ich celkovou filozofiou. Niektoré názory,
predstavy či obavy, že je to zase návrat k
starému plánovaniu, sú skutočne neopodstatnené.
Pri hlbšej analýze by sme došli celkom jednoznačne
k záveru, že myšlienka je tu úplne opačná
-definitívne sa odpútať od starého systému
a vniesť do činnosti vlády také elementy
strategického uvažovania, s ktorými predcházajúce
vlády v totalitnom systéme vlastne nikdy nepracovali.
Myslím, že bez takéhoto strategického
prístupu sa žiadna vláda v trhovej ekonomike
nemóže obísť. (potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu ministrovi Hoffmannovi.
Prosím teraz o slovo pána poslanca Zemana za iniciatívnu
skupinu navrhovatelov.
Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové,
tento zákon byl v klidu a míru posuzován
prakticky ve všech našich výborech, byl posuzován
v relevantních výborech ČNR a SNR, byl posuzovan
federální vládou. Všechny připomínky,
které zde byly, byly do návrhu zákona zapracovány
a promítnuty do společné zprávy. Znamená
to tedy, že teprve na tomto plénu se v zásadě
projevily meritorní názory proti, na které
má samozřejmě každý právo.
Chtěl bych upozornit pouze na několik souvislostí,
které v této diskusi zazněly.
Naprosto souhlasím s kolegou Senjukem v tom, že ministerstvo
strate- gického plánování již
bylo zákonem ustaveno a pokud nebude nějaký
zákon o strategickém plánování
přijat, pak pouze bude mít ještě větší
volnost, než má nyní. Smysl tohoto zákona
- proto se na jeho zpracování, i když malým
podílem účastnila i iniciativní skupina
poslanců - je právě m. j. v tom, aby parlament,
bude-li mít zájem, byl pravidelně konfrontován
s diouhodobými variantními výhledy, koncepcemi,
vizemi - nebo jakkoli jim chceme říkat. Nebude-li
takový zákon, vzniknou samozřejmě
některé problémy, např. problém
mezi koordinací tří ministerstev pro strategické
plánování, problémy z hlediska vnějších
vazeb atd. Ale upřímně řečeno,
mluvím o těchto problémech především
z hlediska parlamentu.
Poslanec Jiří Ruml citoval Karla Čapka. V
duchu tohoto citátu bych konstatoval, že jsme dostali
materiál o francouzském zákonu z roku 1982.
Kladl mi poslanec Macek otázku, jestli jsme na úrovni
Francie 1982. Sděluji mu, že samozřejmě
ne. Ovšem Francie neplánuje od roku 1982, generální
komisariát pro plánování je daleko
staršího data.
Tento zákon je daleko tvrdší. Navrhovaný
zákon je tedy daleko liberálnější,
než zákon francouzský, například
plánovací smlouvy s nezávislými subjekty,
které tam jsou, tímto zákonem nejsou doporučovány
a obávám se, že kdyby tam byly, byli bychom
obviněni z kryptokomunismu.
Pokud byly předloženy některé pozměňovací
návrhy - samozřejmě s výjimkou návrhu
poslance Němce - já si myslím, že je
možné je klidně z hlediska navrhovatelů
přijmout, nebo o nich věcně diskutovat. Uvedu,
abych nezdržoval, jen jediný příklad:
"způsob života nebo quality of life nebo zcela
vyškrtnout. Nám tam samozřejmě nešlo
o jakési normativní dirigování, ale
o to, zabývat se takovými věcmi, jako jsou
varianty dopadů různých rozsahů nominální
pracovní doby, indexů urbanizace a jejich souvislosti
s hodnotovými preferencemi etc. - to je také běžná
praxe v prognostice.
K poslanci Bratinkovi -já do jisté míry sdílím
jeho obavu, že jako u každé aktivity i tady hrozí
nebezpečí byrokratizace. Když se výbor
pro plán a rozpočet zabýval rozpočtem
ministerstva strategického plánování,
tak jsme mimo jiné prosazovati grantovu koncepci expertíz,
zadávaných konkursním způsobem. Nesdílím
však jeho názor, že by ministerstvo nemělo
existovat, protože v tomto případě by
tady nebyl orgán, který by Federátnímu
shromáždění, prostřednictvím
vlády, tyto koncepce předkládal. Uvědomme
si, prosím, že se tento parlament nemůže
zabývat koncepcemi, které mu předloží
jakýkoliv výzkumný ústav nebo jiná
nezávislá instituce. Já bych ovšem uvítal,
kdyby v tom ministerstvu nebyli jenom demokratičtí
úřednící, kdyby tam byli, já
už jsem některé poznal, odborníci -
bruselští eurokratové a takové byrokraty
bych v našich ministerstvech docela rád viděl.
Nechci rovněž zpochybňovat odbomé kvality
jakéhokoliv poslance. Myslím si, že v některých
příkladech si na to bohatě stačí
sami, takže z tohoto důvodu bych se ani nepouštěl
do sporu mezi poslancem Bratinkou a poslancem Kavanem z hlediska
jejich znalosti anglických realit.
Skončil bych tím, co zde poslanec Bratinka explicitně
řekl, a to je - přijmeme-li tento zákon,
budeme odsouzeni schvalovat návrh koncepce. V textu zákona
je mimochodem "projednávat" a souhlasím
samozřemě s tím, aby to projednávání
bylo i v jiných pasážích, ale přemýšlejme
chvíli nad touto větou, vážení
kolegové: "budeme odsouzeni projednávat koncepci
této země". K čemu jinému má
být tento parlament odsouzen? My tady projednáváme
desítky zákonů. Ty zákony samozřejmě
mají dlouhodobé zprostředkované důsledky,
které si neuvědomujeme. Tento zákon nás
v podstatě vyzývá nebo přesněji,
umožňuje nám, abychom se jeden den v roce zastavili
a přemýšleli o vzdálenější
budoucnosti této země, přesahující
horizont vládního programu a dimensi jakéhokoliv
dílčího scénáře napřiklad
scénáře ekonomické reformy.
Já jsem vždy měřil inteligenci schopností
anticipace. Jako prognostik lepší kritérium
nemám. A z tohoto hlediska jsem docela zvědav na
výsledek dnešního jednání, protože
ten nerozhodne o tom, jestli se strategické plánování
bude nebo nebude dělat, to už je předchozími
zákony dáno - ten rozhodne o tom, do jaké
míry na tom bude jako jeden z participujících
subjektů participovat i parlament. Hlasováním
v podstatě nerozhodujeme o ničem jiném, než
zda si tento parlament přeje znát informace o dlouhodobé
celkové budoucnosti nebo variantách budoucnosti
této země. Nic více, nic méně.
A poslední poznámka. Já jsem se těšil,
že tento zákon bude projednáván v souvislosti
s Chartou lidských práv a svobod. Bohužel není.
Nicméně jen si myslím, že s ní
má jistou souvislost. Když jsem v roce 1984 dostal
jednu z výpovědí z jednoho tělovýchovného
podniku, tak se tak stalo v souvislosti s textem, kde jsem psal,
že právo na budoucnost je jedno ze základních
lidských práv. Myslím si to i teď, a
proto vám doporučuji tento zákon k přijetí.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: O slovo sa prihlásil spravodajca poslanec
Bakšay.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Bakšay: Kolegyne a kolegovia, myslím, že prerokúvanie
tohoto zákona nám ukázalo, ako hlboko nepoznáme
trhové mechanizmy, trhové vzťahy. My sme totiž
zabudli na jeden základný zákon trhového
mechanizmu - time is money. V rozprave minulý týždeň
a dnes tu odznelo 44 diskusných príspevkov k 10
paragrafom. A pritom v podstate boli všetky príspevky
úplne rovnaké. Buď za, alebo proti.
Chcel by som upozorniť aj na to, že trhové hospodárstvo,
zákony trhovej ekonomiky nie sú anarchiou. Ten,
kto sa domnieva, že trhovú ekonomiku je možné
robiť nejakou anarchiou, vracia sa vlastne do obdobia luditizmu,
tj do ranného štádia kapitalizmu. Každý
normálny štát predsa musí predvídať,
čo bude v akej časovej relácii. Bez toho
sa to jednoducho nedá. Ja ako podnikateľ, ktorý
začal podnikať v novej ére, teda neviazaný
minulým plánovitým hospodárstvom,
hlboko a veľmi vítam existenciu takéhoto ministerstva,
ktoré mi predloží akúsi stratégiu
a ja na základe tejto stratégie môžem
zvoliť svoje variantné riešenie v podnikateľskej
sfére.
Tu by som si dovolil reagovať len na dva príspevky.
V súvislosti s tým, čo som pred chvíľou
povedal, na príspevok môjho kolegu a priateľá
Schneidera k výčitkám k § 6 odst. 2.
Ja by som podotkol len jednu vec - keď som mal 14 rokov,
tak som sa prvýkrát zamiloval. Naplánoval
som si stratégiu ako sa k vyvolenej dostanem, a sám
som si ju schválit - to je § 6 odstavec 2 prvá
veta. Za ňou nasleduje druhá veta, ktorou pán
poslanec navrhuje vypustiť. O získanie podpory som
sa síce usiloval, ale môj objekt ma nechcel. Čo
som mohol robiť. Navrhol som si novú stratégiu
a tá sa potom vydarila. Takže nikto nie je povinný
úplne rešpektovať navrhnutú stratégiu.
Tú stratégiu si bude každý podnikateľský
subjekt osvojovať, alebo neosvojovať. V celom zákone
nie je jeden jediný imperatív a to je veľmi
dôležité a domnievam sa, že pre každého
je potrebné poznať túto skutočnosť.