Ďakujem. Myslím, že toto riešenie so súhlasom
prijímame.
Poslanec SL J. Wagner: Jen malým nedopatřením
se stalo, že jste neřekl, že by v té skupině
měli být i předsedové výborů
sociálních a kulturních.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Tak je to, pochopiteľne myslené.
Dalším bodom našho programu je
2
Uvoľnenie z výborov a voľba poslancov do výborov
snemovní FZ.
Predsedníctvo Snemovne národov navrhlo uvoľnit
pani poslankyňu Alenu Ovčačíkovú
z výboru sociálneho a kultúrneho Snemovne
národov a zároveň ju zvoliť do výboru
pre životné prostredie. Do výboru hospodárskeho
zvoliť nového poslanca Istvána Miklósa.
Majú pani poslankyňa a pán poslanec pripomienky
k tomuto navrhu? (Ne.)
Konštatujem, že Snemovňa národov je uznášenia
schopná, Snemovňa ľudu, bohužiaľ,
nie. Preto volám poslancov, aby sa dostavili do snemovne.
Budeme hlasovať o návrhu uvoľniť pani poslankyňu
Ovčačíkovú z výboru sociálneho
a kultúrneho a zvoliť ju do výboru pre životné
prostredie a do výboru hospodárskeho zvoliť
pána poslance Istvána Miklósa.
Prosím poslancov Snemovne národov. Kto súhlasí
s takto predneseným návrhom, nech zdvihne ruku!
(Hlasuje se.) (Šedesát pět.) Ďakujem.
Kto je proti? (Tři.) Traja.
Kto sa zdržal hlasovania? (Šest.) Šesť. Ďakujem.
Konštatujem, že prednesené návrhy boli
prijaté.
(Poznamka redakce: usnesení SN č. 133.)
Hlási sa pán poslanec Benda.
Poslanec SL V. Benda: Je mi líto, že chodím
pořád s takovými nepříjemnostmi,
ale konstatuji, pane předsedající, že
jednání nelze zahájit a k hlasování
nelze přistoupit podle platného hlasovacího
řádu, není-li v obou částech
Sněmovny národů přítomna nadpoloviční
většina poslanců, což jak vidím
na tabuli, v české části Sněmovny
národů není.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Je to tak, ako povedal pán poslanec Benda. Žiadam
poslancov Snemovne národov zvolených v Českej
republike, ktorí sa nachádzajú v priľahlých
priestoroch, prípadne v ostatných priestoroch Federálneho
zhromaždenia, nech sa ráčia dostaviť do
snemovne.
Musím zopakovať hlasovanie o tomto bode. Prosím
ostatných poslancov, aby mi prepáčili, že
som si nevšimol hornej cifry.
S technickou poznámkou sa prihlásil poslanec Zeman.
Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové,
než přijdou kolegové z kuloárů,
mám jednu prosbu na Sněmovnu lidu. Výbory
pro plán a rozpočet se obrátily na předsednictvo
Sněmovny lidu s prosbou, aby z výboru pro plán
a rozpočet Sněmovny lidu byl vyškrtnut poslanec
Kováč. Nic proti němu nemáme, ale
vzhledem k tomu, že je pověřen funkcí
ministra slovenské vlády (nedostavil se na zasedání
našeho výboru ani jednou, při obvyklém
hlasování nám to tedy zkresluje, z hlediska
hlasovací techniky bychom uvítali, aby tato změna
byla provedena).
Pokud je mi známo, předsednictvu Sněmovny
lidu byl návrh předložen a domnívám
se, že by bylo užitečné nechat o něm
Sněmovnou lidu hlasovat.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
To bude, pán poslanec, další bod nášho
programu.
Opakujem teda znova. Navrhuje sa uvoľniť poslankyňu
Ovčačíkovú z výboru sociálneho
a kultúrneho a zvoliť ju do výboru pre životné
prostredie a pána poslance Miklósa do výboru
hospodárskeho. O tejto záležitosti bude hlasovať
Snemovňa národov. V tejto chvíli sú
obidve časti Snemovne národov uznášania
schopné. Prosím, kto súhlasí s takto
predloženým návrhom, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačítko!
(Sedmdesát dva.) Sedemdesiat dva.
Kto je proti? (Šest.) Šesť.
Kto sa zdržal hlasovania? (Osm.) Osem.
Ďakujem.
Ďalší bod.
Predsedníctvo Snemovne ľudu navrhuje snemovni, aby
uvoľnila z členstva vo výbore pre plán
a rozpočet poslance Michala Kováča, čo
je v zmysle návrhu predneseného poslancom Zemanom,
aby z členstva vo výbore sociálnom a kultúrnom
uvoľnila poslanca Michala Bláhu a z členstva
vo výbore ústavnoprávnom poslanca Emanuela
Mandlera. Zároveň Predsedníctvo Snemovne
ľudu navrhuje zvoliť do výboru branného
a bezpečnostného Michala Bláhu, do výboru
sociálneho a kultúrneho poslanca Emanuela Mandlera
a do výboru zahraničného poslanca Vasila
Mohoritu. Odporúčam o týchto návrhoch
hlasovať en block. Máte k takémuto postupu
pripomienky? Hlási sa pán poslanec Soldát.
Poslanec SL M. Soldát: Navrhuji, aby se hlasovalo samostatně.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Prosím. Bude to zdľhavejšie, ale možno korektnejšie.
Hlasovať budeme teda o tom, či vo výbore pre
plán a rozpočet má zostať poslanec Michal
Kováč alebo nie. Kto z poslancov Snemovne ľudu
súhlasí s tým, aby bol pán poslanec
Kováč z výboru pre plán a rozpočet
uvoľnený, nech zdvihne ruku! (Šedesát
dva.)
Kto je proti? (Dva.).Dvaja.
Kto sa zdržal hlasovania? (Šestnáct.)
Ďakujem.
Konštatujem, že návrh bol schválený.
Hlasujeme o tom, či z výboru sociálneho a
kultúrneho Snemovne ľudu má byť uvolnený
poslanec Bláha, alebo nie. Kto súhlasí s
návrhom v Snemovni ľudu, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačítko! (Šedesát osm.)
Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.
Kto sa zdržal hlasovania? (Osm.) Osem.
Ďakujem.
Konštatujem, že návrh Predsedníctva Snemovne
ľúdu bol schválený.
Hlasujeme o tom, v Snemovni ľúdu, či z výboru
ústavnoprávneho uvoľniť poslanca Emanuela
Mandlera, alebo nie.
Návrh Predsedníctva Snemovne ľudu je, aby bol
poslanec Emanuel Mandler z tohto výboru uvoľnený.
S technickou poznámkou sa prihlásil ešte pán
prvý podpredseda Jičínský.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážení kolegové, v tomto případě
skutečně doporučuji spojit toto uvolnění
zároveň s novým zařazením,
protože je zbytečné, abychom o tom rozhodovali
dvakrát.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pokiaľ sme už takto začali, musíme hlasovanie
v tomto zmysle dokončiť.
Upozorňujem poslancov, že každý poslanec
má nielen právo, ale zároveň povinnosť
pracovať vo výbore, takže aby ste túto
okolnosť mali pri hlasovaní brať, na vedomí.
Okrem niekoľkých fúnkcionárov, ktorí
sú tejto povinnosti sprostení.
Pýtam sa, či Snemovňa ľudu súhlasí
s tým, aby na návrh predsedníctva snemovne
bol uvoľnený z ústavnoprávneho výboru
poslanec Emanuei Mandler?
Kto s týmto návrhom súhlasí, nech
zdvihne ruku a stlačí tlačítko hlasovacieho
zariadenia! (Padesát osm.) Paťdesiatosem..
Kto je proti tomuto návrhu? (Dva.) Dvaja.
Kto sa zdržal hlasovania? (Dvacet.) Dvadsať.
Konštatujem, že poslanec E. Mandler bol z tohto výboru
uvolnený.
Súčasne predsedníctvo navrhuje zvoliť
poslanca E. Mandlera do výboru sociálneho a kultúrneho.
Toto preradenie do výboru je v každom prípade
se súhlasom daného poslanca i príslušných
výborov.
Prosím, aby ste hlasovali o tom, či pán poslanec
Emanuel Mandler má byť členom výboru
sociálneho a kultúrneho Snemovne ľudu.
Kto súhlasí, nech zdvihne ruku a stiskne tlačítko?
(Padesát devět.)
Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.
Kto sa zdržal hlasovania? (Dvacet pět.)
Ďakujem.
Ďalej budeme hlasovať o tom, či členom
branného a bezpečnostného výboru má
byť poslanec Michal Bláha, predtým uvoľnený
z výboru sociálneho a kultúrneho.
Pýtam sa, či Snemovňa ľudu súhlasí
s tým, aby členom výboru branného
a bezpečnostného bol na návrh Predsedníctva
Snemovne ľudu a so súhlasom príslušného
výboru pán poslanec Michal Bláha?
Kto súhlasí, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačítko! (Šedesát osm.)
Kto je proti tomuto návrhu? (Čtyři.) Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (Deset.) Ďakujem. Desať.
Konštatujem, že pán poslanec Michal Bláha
se stáva členom výboru branného a
bezpečnostného Snemovne ľudu.
Posledným bodom v tejto sérií personálnych
návrhov je otázka, či členom výboru
zahraničného má byť pán poslanec
Vasil Mohorita.
(Hlas z pléna: Já bych se chtěl zeptat, ve
kterém výboru pracoval poslanec Mohorita předtím,
a pokud v žádném, žádal bych zdůvodnění.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Bol členom predsedníctva FZ a pracoval vo výbore
mandátovom a imunitnom. Členom mandátového
a imunitného výboru zostáva naďalej.
Prosím, kto súhlasí s tým, aby poslanec
Vasil Mohorita sa stal členom zahraničného
výboru Snemovne ľudu tak, ako to navrhuje Predsedníctvo
Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko!
(Třicet dva.)
Kto je proti? (Dvacet šest.)
Kto sa zdržal hlasovania? (Třicetjedna.) Ďakujem.
Musím konštatovať, že Snemovňa ľudu
nesúhlasí s tým, aby poslanec Mohorita bol
členom jej zahraničnébo výboru. Buda
se mu musieť najsť iné uplatnenie.
(Poznámka redakce: Usnesení SL č. 133.)
Poslanec SL J. Ruml: Pane předsedající, už
na minulém zasedání jsme žádali,
aby členové komise pro vyšetření
událostí 17. listopadu byly uvolněni z výborů,
což se stalo ve Sněmovně národů,
nikoli ve Sněmovně lidu. My tím velice brzdíme
práci zejména dvou výborů, a to ústavně
právního a branného a bezpečnostního.
Proto navrhujeme, aby byli uvolněni z těch výborů:
Ruml v ústavně právním, Jansta v ústavně
právním, Pospíšil v branném a
bezpečnostním, Vidím v sociálním
a kulturním, Dienstbier ml. v branném a bezpečnostním
výboru a dr. Krejcar ve výboru pro plán a
rozpočet.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pán poslanec, tento návrh pí- somnou formou
predložte predsedovi Snemovne ľudu, ktorý ho
predloží na schôdzu Predsedníctva Snemovne
ľudu, kde tento návrh musí byť prerokovaný
a schválený. To nie je záležitosť,
o ktorej sa môže rokovať tu, v tejto chvíli.
Prejdeme k ďálšiemu bodu programu, ktorým
je
3
Vládny návrh, ktorým sa predkladá
Federálnemu zhromaždeniu ČSFR na vyslovenie
súhlasu s Opčným protokolom k Medzinárodnému
paktu o občianskych a politických právach,
ktorý bol prijatý v New Yorku dňa 16. decembra
1966 a vyhlásený podľa či. 41 Medzinárodního
paktu o občianskych a politických právach,
ako je obsiahnutý v tlači č. 279.
Vládny návrh odôvodní pán podpredseda
vlády minister zahraničných vecí Jiří
Dienstbier. Dávam mu slovo.
Ministr zahraničních věcí ČSFR
J. Dienstbier: Vážený pane předsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, dokumenty, které vám dnes předkládáme,
zdaleka nepatří mezi nové nástroje
mezinárodně právní ochrany základních
lidských práv a svobod. Mezinárodní
společenství je přijalo v druhé polovině
let 60. a počátkem let 70. Jak Opční
protokol k Mezinárodnímu paktu o občanských
a politických právech ze 16. prosince 1966, tak
i čl. 41 tohoto paktu patří k základnímu
univerzálnímu mechanismu mezinárodní
kontroly dodržování lidských práv
a základních svobod jednotlivců a tvoří
určitou bariéru proti zneužívání
státní moci. Myslím, že není
nutné vysvětlovat příčiny,
proč zmíněné mezinárodní
dokumenty zůstaly dlouhou dobu nepovšimnuty bývalým
vedením naší země. Základním
důvodem byly obavy před možným zapojením
české a slovenské veřejnosti i organizace
Spojených národů do řešení
situace lidských práv v naší republice.
Předchozí vývoj v zemích střední
a východní Evropy ukázal, jak potřebné
a užitečné je srovnání úrovně
zabezpečení práv a svobod člověka
v jednotlivých zemích, což umožňuje
právě zmíněný mechanismus.
Jeho ústředním článkem je Výbor
pro lidská práva, vytvořený na základě
Mezinárodního paktu o občanských a
politických právech. Tento mechanismus zdaleka neztrácí
svůj význam ani dnes. Ostatně stále
roste počet jeho účastníků.
Téměř třetina států
světa tak aktivně v rámci uvedeného
mechanismu spolupracuje.
Zvyšující se iniciativa jednotlivců
při ochraně práv poněkud snížila
využívání kontrolního mechanismu
podle čl. 41 paktu. Vlády jsou někdy snad
až příliš zdrženlivé ve využívání
těchto možností proti jiné vládě,
jsou-li podle jejich názoru lidská práva
porušována. To však nikterak neznamená,
že článek 4l nenajde své uplatnění.
Nyní mi dovolte jen několik slov o již zmíněném
Výboru pro lidská práva. Téměř
15leté zkušenosti s jeho činností v
oblasti projednávání individuálních
stížností přesvědčují
o tom, že se jedná o skutečně nestranný
orgán. Tvoří ho 18 nezávislých
členů, kteří se ve své funkci
řídí především svým
profesionálním a morálním přesvědčením
a kteří se snaží o dosažení
skutečně spravedlivých rozhodnutí.
Příslušná procedura je posílena
o určité záruky, aby členství
ve výboru nebylo zneužito pro politické či
osobní cíle. Patří sem především
zásada, že rozhodnutí výboru ve věcech
občanských a politických práv jednotlivců
jsou přijímána konsensem a že člen
výboru, který může být jakýmkoli
způsobem zainteresovaný na případu
se jeho projednávání nezúčastní.
Ke každému případu výbor přistupuje
nikoli s předpokladem viny státu, ale považuje
příslušný stát i jednotlivce
za rovnoprávné strany ve sporu. Samotná rozhodnutí
výboru jsou sice formálně nezávazná,
ale jejich politická a především morální
závaznost je nesporná. Je logické, že
stát, který se rozhodl dobrovolně přijmout
na sebe závazky z Opčního protokolu vyplývající,
uzná také výsledky činnosti příslušného
mechanismu.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, z doby odporu tu existují Česko- slovenský
helsinský výbor, Výbor na obranu nespravedlivě
stíhaných a od roku 1977 Charta 77. To jsou však
nezávislé iniciativy. Jde o to, aby také
náš právní řád poskytoval
dostatečné množství účinných
vnitrostátních opravných prostředků,
které má každý jednotlivec k dispozici
v případě porušení některého
z jeho práv či svobod.