Středa 19. prosince 1990

Ďakujem. Myslím, že toto riešenie so súhlasom prijímame.

Poslanec SL J. Wagner: Jen malým nedopatřením se stalo, že jste neřekl, že by v té skupině měli být i předsedové výborů sociálních a kulturních.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Tak je to, pochopiteľne myslené.

Dalším bodom našho programu je

2

Uvoľnenie z výborov a voľba poslancov do výborov snemovní FZ.

Predsedníctvo Snemovne národov navrhlo uvoľnit pani poslankyňu Alenu Ovčačíkovú z výboru sociálneho a kultúrneho Snemovne národov a zároveň ju zvoliť do výboru pre životné prostredie. Do výboru hospodárskeho zvoliť nového poslanca Istvána Miklósa.

Majú pani poslankyňa a pán poslanec pripomienky k tomuto navrhu? (Ne.)

Konštatujem, že Snemovňa národov je uznášenia schopná, Snemovňa ľudu, bohužiaľ, nie. Preto volám poslancov, aby sa dostavili do snemovne.

Budeme hlasovať o návrhu uvoľniť pani poslankyňu Ovčačíkovú z výboru sociálneho a kultúrneho a zvoliť ju do výboru pre životné prostredie a do výboru hospodárskeho zvoliť pána poslance Istvána Miklósa.

Prosím poslancov Snemovne národov. Kto súhlasí s takto predneseným návrhom, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) (Šedesát pět.) Ďakujem.

Kto je proti? (Tři.) Traja.

Kto sa zdržal hlasovania? (Šest.) Šesť. Ďakujem.

Konštatujem, že prednesené návrhy boli prijaté.

(Poznamka redakce: usnesení SN č. 133.)

Hlási sa pán poslanec Benda.

Poslanec SL V. Benda: Je mi líto, že chodím pořád s takovými nepříjemnostmi, ale konstatuji, pane předsedající, že jednání nelze zahájit a k hlasování nelze přistoupit podle platného hlasovacího řádu, není-li v obou částech Sněmovny národů přítomna nadpoloviční většina poslanců, což jak vidím na tabuli, v české části Sněmovny národů není.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Je to tak, ako povedal pán poslanec Benda. Žiadam poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike, ktorí sa nachádzajú v priľahlých priestoroch, prípadne v ostatných priestoroch Federálneho zhromaždenia, nech sa ráčia dostaviť do snemovne.

Musím zopakovať hlasovanie o tomto bode. Prosím ostatných poslancov, aby mi prepáčili, že som si nevšimol hornej cifry.

S technickou poznámkou sa prihlásil poslanec Zeman.

Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové, než přijdou kolegové z kuloárů, mám jednu prosbu na Sněmovnu lidu. Výbory pro plán a rozpočet se obrátily na předsednictvo Sněmovny lidu s prosbou, aby z výboru pro plán a rozpočet Sněmovny lidu byl vyškrtnut poslanec Kováč. Nic proti němu nemáme, ale vzhledem k tomu, že je pověřen funkcí ministra slovenské vlády (nedostavil se na zasedání našeho výboru ani jednou, při obvyklém hlasování nám to tedy zkresluje, z hlediska hlasovací techniky bychom uvítali, aby tato změna byla provedena).

Pokud je mi známo, předsednictvu Sněmovny lidu byl návrh předložen a domnívám se, že by bylo užitečné nechat o něm Sněmovnou lidu hlasovat.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: To bude, pán poslanec, další bod nášho programu.

Opakujem teda znova. Navrhuje sa uvoľniť poslankyňu Ovčačíkovú z výboru sociálneho a kultúrneho a zvoliť ju do výboru pre životné prostredie a pána poslance Miklósa do výboru hospodárskeho. O tejto záležitosti bude hlasovať Snemovňa národov. V tejto chvíli sú obidve časti Snemovne národov uznášania schopné. Prosím, kto súhlasí s takto predloženým návrhom, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko!

(Sedmdesát dva.) Sedemdesiat dva.

Kto je proti? (Šest.) Šesť.

Kto sa zdržal hlasovania? (Osm.) Osem.

Ďakujem.

Ďalší bod.

Predsedníctvo Snemovne ľudu navrhuje snemovni, aby uvoľnila z členstva vo výbore pre plán a rozpočet poslance Michala Kováča, čo je v zmysle návrhu predneseného poslancom Zemanom, aby z členstva vo výbore sociálnom a kultúrnom uvoľnila poslanca Michala Bláhu a z členstva vo výbore ústavnoprávnom poslanca Emanuela Mandlera. Zároveň Predsedníctvo Snemovne ľudu navrhuje zvoliť do výboru branného a bezpečnostného Michala Bláhu, do výboru sociálneho a kultúrneho poslanca Emanuela Mandlera a do výboru zahraničného poslanca Vasila Mohoritu. Odporúčam o týchto návrhoch hlasovať en block. Máte k takémuto postupu pripomienky? Hlási sa pán poslanec Soldát.

Poslanec SL M. Soldát: Navrhuji, aby se hlasovalo samostatně.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím. Bude to zdľhavejšie, ale možno korektnejšie.

Hlasovať budeme teda o tom, či vo výbore pre plán a rozpočet má zostať poslanec Michal Kováč alebo nie. Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s tým, aby bol pán poslanec Kováč z výboru pre plán a rozpočet uvoľnený, nech zdvihne ruku! (Šedesát dva.)

Kto je proti? (Dva.).Dvaja.

Kto sa zdržal hlasovania? (Šestnáct.)

Ďakujem.

Konštatujem, že návrh bol schválený.

Hlasujeme o tom, či z výboru sociálneho a kultúrneho Snemovne ľudu má byť uvolnený poslanec Bláha, alebo nie. Kto súhlasí s návrhom v Snemovni ľudu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko! (Šedesát osm.)

Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.

Kto sa zdržal hlasovania? (Osm.) Osem.

Ďakujem.

Konštatujem, že návrh Predsedníctva Snemovne ľúdu bol schválený.

Hlasujeme o tom, v Snemovni ľúdu, či z výboru ústavnoprávneho uvoľniť poslanca Emanuela Mandlera, alebo nie.

Návrh Predsedníctva Snemovne ľudu je, aby bol poslanec Emanuel Mandler z tohto výboru uvoľnený. S technickou poznámkou sa prihlásil ešte pán prvý podpredseda Jičínský.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, v tomto případě skutečně doporučuji spojit toto uvolnění zároveň s novým zařazením, protože je zbytečné, abychom o tom rozhodovali dvakrát.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pokiaľ sme už takto začali, musíme hlasovanie v tomto zmysle dokončiť.

Upozorňujem poslancov, že každý poslanec má nielen právo, ale zároveň povinnosť pracovať vo výbore, takže aby ste túto okolnosť mali pri hlasovaní brať, na vedomí. Okrem niekoľkých fúnkcionárov, ktorí sú tejto povinnosti sprostení.

Pýtam sa, či Snemovňa ľudu súhlasí s tým, aby na návrh predsedníctva snemovne bol uvoľnený z ústavnoprávneho výboru poslanec Emanuei Mandler?

Kto s týmto návrhom súhlasí, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko hlasovacieho zariadenia! (Padesát osm.) Paťdesiatosem..

Kto je proti tomuto návrhu? (Dva.) Dvaja.

Kto sa zdržal hlasovania? (Dvacet.) Dvadsať.

Konštatujem, že poslanec E. Mandler bol z tohto výboru uvolnený.

Súčasne predsedníctvo navrhuje zvoliť poslanca E. Mandlera do výboru sociálneho a kultúrneho. Toto preradenie do výboru je v každom prípade se súhlasom daného poslanca i príslušných výborov.

Prosím, aby ste hlasovali o tom, či pán poslanec Emanuel Mandler má byť členom výboru sociálneho a kultúrneho Snemovne ľudu.

Kto súhlasí, nech zdvihne ruku a stiskne tlačítko? (Padesát devět.)

Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.

Kto sa zdržal hlasovania? (Dvacet pět.)

Ďakujem.

Ďalej budeme hlasovať o tom, či členom branného a bezpečnostného výboru má byť poslanec Michal Bláha, predtým uvoľnený z výboru sociálneho a kultúrneho.

Pýtam sa, či Snemovňa ľudu súhlasí s tým, aby členom výboru branného a bezpečnostného bol na návrh Predsedníctva Snemovne ľudu a so súhlasom príslušného výboru pán poslanec Michal Bláha?

Kto súhlasí, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko! (Šedesát osm.)

Kto je proti tomuto návrhu? (Čtyři.) Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (Deset.) Ďakujem. Desať.

Konštatujem, že pán poslanec Michal Bláha se stáva členom výboru branného a bezpečnostného Snemovne ľudu.

Posledným bodom v tejto sérií personálnych návrhov je otázka, či členom výboru zahraničného má byť pán poslanec Vasil Mohorita.

(Hlas z pléna: Já bych se chtěl zeptat, ve kterém výboru pracoval poslanec Mohorita předtím, a pokud v žádném, žádal bych zdůvodnění.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Bol členom predsedníctva FZ a pracoval vo výbore mandátovom a imunitnom. Členom mandátového a imunitného výboru zostáva naďalej.

Prosím, kto súhlasí s tým, aby poslanec Vasil Mohorita sa stal členom zahraničného výboru Snemovne ľudu tak, ako to navrhuje Predsedníctvo Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko! (Třicet dva.)

Kto je proti? (Dvacet šest.)

Kto sa zdržal hlasovania? (Třicetjedna.) Ďakujem.

Musím konštatovať, že Snemovňa ľudu nesúhlasí s tým, aby poslanec Mohorita bol členom jej zahraničnébo výboru. Buda se mu musieť najsť iné uplatnenie.

(Poznámka redakce: Usnesení SL č. 133.)

Poslanec SL J. Ruml: Pane předsedající, už na minulém zasedání jsme žádali, aby členové komise pro vyšetření událostí 17. listopadu byly uvolněni z výborů, což se stalo ve Sněmovně národů, nikoli ve Sněmovně lidu. My tím velice brzdíme práci zejména dvou výborů, a to ústavně právního a branného a bezpečnostního. Proto navrhujeme, aby byli uvolněni z těch výborů: Ruml v ústavně právním, Jansta v ústavně právním, Pospíšil v branném a bezpečnostním, Vidím v sociálním a kulturním, Dienstbier ml. v branném a bezpečnostním výboru a dr. Krejcar ve výboru pro plán a rozpočet.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec, tento návrh pí- somnou formou predložte predsedovi Snemovne ľudu, ktorý ho predloží na schôdzu Predsedníctva Snemovne ľudu, kde tento návrh musí byť prerokovaný a schválený. To nie je záležitosť, o ktorej sa môže rokovať tu, v tejto chvíli.

Prejdeme k ďálšiemu bodu programu, ktorým je

3

Vládny návrh, ktorým sa predkladá Federálnemu zhromaždeniu ČSFR na vyslovenie súhlasu s Opčným protokolom k Medzinárodnému paktu o občianskych a politických právach, ktorý bol prijatý v New Yorku dňa 16. decembra 1966 a vyhlásený podľa či. 41 Medzinárodního paktu o občianskych a politických právach, ako je obsiahnutý v tlači č. 279.

Vládny návrh odôvodní pán podpredseda vlády minister zahraničných vecí Jiří Dienstbier. Dávam mu slovo.

Ministr zahraničních věcí ČSFR J. Dienstbier: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, dokumenty, které vám dnes předkládáme, zdaleka nepatří mezi nové nástroje mezinárodně právní ochrany základních lidských práv a svobod. Mezinárodní společenství je přijalo v druhé polovině let 60. a počátkem let 70. Jak Opční protokol k Mezinárodnímu paktu o občanských a politických právech ze 16. prosince 1966, tak i čl. 41 tohoto paktu patří k základnímu univerzálnímu mechanismu mezinárodní kontroly dodržování lidských práv a základních svobod jednotlivců a tvoří určitou bariéru proti zneužívání státní moci. Myslím, že není nutné vysvětlovat příčiny, proč zmíněné mezinárodní dokumenty zůstaly dlouhou dobu nepovšimnuty bývalým vedením naší země. Základním důvodem byly obavy před možným zapojením české a slovenské veřejnosti i organizace Spojených národů do řešení situace lidských práv v naší republice. Předchozí vývoj v zemích střední a východní Evropy ukázal, jak potřebné a užitečné je srovnání úrovně zabezpečení práv a svobod člověka v jednotlivých zemích, což umožňuje právě zmíněný mechanismus. Jeho ústředním článkem je Výbor pro lidská práva, vytvořený na základě Mezinárodního paktu o občanských a politických právech. Tento mechanismus zdaleka neztrácí svůj význam ani dnes. Ostatně stále roste počet jeho účastníků. Téměř třetina států světa tak aktivně v rámci uvedeného mechanismu spolupracuje.

Zvyšující se iniciativa jednotlivců při ochraně práv poněkud snížila využívání kontrolního mechanismu podle čl. 41 paktu. Vlády jsou někdy snad až příliš zdrženlivé ve využívání těchto možností proti jiné vládě, jsou-li podle jejich názoru lidská práva porušována. To však nikterak neznamená, že článek 4l nenajde své uplatnění.

Nyní mi dovolte jen několik slov o již zmíněném Výboru pro lidská práva. Téměř 15leté zkušenosti s jeho činností v oblasti projednávání individuálních stížností přesvědčují o tom, že se jedná o skutečně nestranný orgán. Tvoří ho 18 nezávislých členů, kteří se ve své funkci řídí především svým profesionálním a morálním přesvědčením a kteří se snaží o dosažení skutečně spravedlivých rozhodnutí. Příslušná procedura je posílena o určité záruky, aby členství ve výboru nebylo zneužito pro politické či osobní cíle. Patří sem především zásada, že rozhodnutí výboru ve věcech občanských a politických práv jednotlivců jsou přijímána konsensem a že člen výboru, který může být jakýmkoli způsobem zainteresovaný na případu se jeho projednávání nezúčastní. Ke každému případu výbor přistupuje nikoli s předpokladem viny státu, ale považuje příslušný stát i jednotlivce za rovnoprávné strany ve sporu. Samotná rozhodnutí výboru jsou sice formálně nezávazná, ale jejich politická a především morální závaznost je nesporná. Je logické, že stát, který se rozhodl dobrovolně přijmout na sebe závazky z Opčního protokolu vyplývající, uzná také výsledky činnosti příslušného mechanismu.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, z doby odporu tu existují Česko- slovenský helsinský výbor, Výbor na obranu nespravedlivě stíhaných a od roku 1977 Charta 77. To jsou však nezávislé iniciativy. Jde o to, aby také náš právní řád poskytoval dostatečné množství účinných vnitrostátních opravných prostředků, které má každý jednotlivec k dispozici v případě porušení některého z jeho práv či svobod.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP