V druhom rade je potrebné upozorniť na to, že
prechod ČSFR na otvorenú ekonomiku predpokladá
postupné uvoľňovanie pohybu práce, financií
a kapitálu. Ani tento stav nie je možné podceňovať,
zdôvodňuje to nutnosť analýzy a prognózy
vývoja vonkajších vzieb a ich vplyv na budúci
vývoj čs. ekonomiky. Tento faktor je osobitne výrazný
v období rokov 1991 - 1993, keď už dnes je zrejmý
rozvoj recesie vo svetovom hospodárstve. Nebolo by správne
nepredpokladať vzťah tejto situácie k čs.
hospodárstvu. I toto vedie k nutnosti dôkladne hľadať
možnosti a varianty a potom voliť optimálne riešenie
pri určení dlhodobej a strednedobej stratégie
čs. obchodnej, sociálnej, ekologickej, vedeckotechnickej
a bezpečnostnej politiky. V tejto súvislosti je
potrebné vidieť tento zákon ako nástroj,
ktorý má a musí napomáhať k formovaniu
múdrej štátnej politiky.
Po tretie: nie je možné nevidieť, že prechod
na sociálno-trhové hospodárstvo s vecnými
problémami súvisí s trhom práce v
štrukturálnej prestavbe hospodárstva. Tento
krok už akokoľvek realizovaný a v súvislostiach
svetového vývoja recesie s otvorenosťou čs.
ekonomiky a ďalšími vplyvmi vedie nutne k rastu
inflácie a nezamestnanosti. Avšak je našou povinnosťou
urobiť všetko pre zmiernenie týchto tlakov, a
to si tiež vyžaduje analýzy a prognózy
pre kvalifikované rozhodovanie.
I z týchto dôvodov odporúčam predložený
zákon schváliť, pretože sľubuje možnosť
úspešne tieto otázky riešiť, bude
však treba na základe schválenia tohto zákona
požadovať, aby federálna vláda, ale zvlášť
Ministerstvo pre strategické plánovanie v krátkom
čase vytvorili nutné inštrumentácie
pre realizáciu tohto zákona v praxi. Dnes a pre
budúcnosť deväťdesiatych rokov bude platiť,
že múdro rozhoduje iba ten, kto má kvalitné
informácie a na základe toho spracoval a prijal
kvalifikovanú stratégiu rozvoja. K tomu okrem inštrumentácie
je potrebné tiež mať na mysli na rozhodujúcich
miestach v štátnej správe a hospodárskych
kooperáciách vzdelaných odborníkov,
schopných pracovať v takomto systéme. Domnievam
sa, že predloha tohto zákona umožní prípravu
a rekvalifikáciu schopných odborníkov. Len
jasná stratégia nášho hospodárstva
a jeho rozvoj dáva možnosť zásadne obnoviť
našu ekonomiku, pozdvihnúť technologickú
úroveň, a tak dosiahnuť masovú výrobu
kvalitného tovaru. Konvertibilita čs. tovaru na
zahraničných trhoch je predpokladom trvale a vecne
podloženej konvertibility čs. meny.
Zákon o strategickom plánovaní patrí
medzi zákony, ktoré umožňujú
ovplyvniť budúcnosť ČSFR. Samozrejme,
že pri jeho realizácii sa ukážu i ťažkosti
a prípadne nedostatky, ale s tým je treba počítať.
V našej spoločnosti máme dostatočný
počet inteligentných ľudí, ktorí
si aj s týmito ťažkosťami budú vedieť
poradiť a vyriešiť ich.
Na základe vyššie uvedeného odporúčam
predložený zákon o strategickom plánovaní
schváliť ako prvý krok k nástupu na
nový spôsob ovplyvňovania nášho
národného hospodárstva.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Veverkovi. Slovo má
poslanec Skalický, pripraví sa poslanec Bratinka.
Poslanec SN J. Skalický: Vážený pane
předsedo, vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
zákon 297/1990 Sb., který jsme v červenci
t.r. změnili v zákon 194/1988 Sb., o působnosti
federálních ústředních orgánů
státní správy, rámcově stanoví
rozsah působnosti federálního ministerstva
strategického plánování. Bylo by možné
polemizovat s tím, zda je takové ministerstvo nezbytné,
zda se tak zbytečně neudržuje rozsah byrokratického
aparátu na federální úrovni. Pro informaci
dodávám, že plánované výdaje
federálního ministerstva strategického plánování
na rok 1991 činí 120 mil. Kčs. Tím
se však nechci zabývat. Nechci ani zpochybnit skutečnost,
že každá vláda, má-li být
hodna toho jména, musí disponovat určitou
hospodářskou strategií. Jde o to, že
obvykle je formulace takové strategie věcí
především politického rozhodování,
co se týče rámce a základních
cílů, a věcí konkrétní
analýzy dostupných informaci a prognóz, co
se týče její praktické realizace.
V tomto smyslu byl základní směr hospodářské
strategie naších vlád, které vyšly
z červnových voleb, vytyčen volebními
výsledky. Zvítězily politické síly,
které ve svém programu prosazovaly opuštění
principu plánované ekonomiky a přechod k
ekonomice založené na tržních principech,
a za základ své strategie si vytkly heslo "návratu
do Evropy". Konkrétnější podobu
této strategie určil scénář
ekonomické reformy, který jsme zde schválili.
Nepochybuji o tom, že v průběhu praktické
realizace reformních kroků, především
při restrukturalizaci sekundární sféry
ekonomiky a s tím souvisejícími sociálními
problémy, bude vláda potřebovat určitou,
zcela konkrétní strategii, nebo, chcete-li, plán.
Mohu mít sice obavy o to, nakolik fixace této činnosti
na úrovni ústředního orgánu
státní správy, totiž bývalé
Státní plánovací komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj, přispěje k udržování
nadměrného, byrokratického a nevýkonného
aparátu. Ale vzhledem k tomu, že jiné, pružnější
instituce nemáme doposud k dispozici, nevidím jiné
řešení, než se s tím v současné
situaci smířit.
S čím se však smířit nemohu,
jsou implikace, na první pohled nevinné, předlohy
zákona, kterou projednáváme. Důvodová
zpráva nás ubezpečuje, že zákon
má pouze rozšířit a upřesnit
působnost federálního ministerstva strategického
plánování, jak je uvedeno ve zmíněném
zákoně o působnosti ústředních
federálních orgánů, že navržené
funkce, metody a postupy strategického plánování
nemají nic společného s direktivními
metodami dřívějšího plánování.
Když se podíváme na formulace zákona
297/1990 Sb., kde se hovoří o tom, že federální
ministerstvo strategického plánování
vypracovává zejména
a) návrhy základních směrů
věcných a systémových podmínek
hospodářského a sociálního
rozvoje státní politiky strukturálních
změn;
b) koncepci rozvoje vědy a vědeckotechnické
politiky;
c) koncepci ekonomického zabezpečení obranyschopnosti
a bezpečnosti státu;
d) dlouhodobé koncepce zapojení čs. ekonomiky
do světové ekonomiky;
e) hlavní směry v oblasti životních
podmínek a životní úrovně obyvatelstva;
a když se ubezpečíme v § 2 odstavec 2
navržené předlohy o tom, že strategické
plánování má poznávací,
informativní, harmonizující a programově
orientační funkce, nabudeme dojmu, že zákon
je sice asi zbytečný, ale vlastně není
žádný zvláštní důvod
k znepokojení či protestům.
Nepředpokládám ovšem, že by nás
tvůrci předlohy, moji kolegové z výboru
pro plán a rozpočet Zeman, Kočtúch
a další, chtěli pouze povyrazit a rozptýlit
a že by utráceli energii na zbytečnou věc.
Pokusím se vysvětlit, v čem spatřuji
skutečný smysl a záměr návrhu
zákona, skrytý spíše v pythických
než prognostických formulacích. Výstupem
strategického plánování, jak říká
§ 2 odstavec 3, jsou určité dokumenty. Výčet
funkcí, tyto strategické dokumenty vždy zahrnují
(ono vždy v původní předloze - je samo
o sobě minimálně zlověstné,
neboť naznačuje, že se případně
pro dobrou věc dá udělat i víc), je
zčásti duplicitní se zmíněným
zákonem 297/1990 Sb. a dále obsahuje vedle velmi
vágních formulací i takové prvky,
které by vláda, aspoň přímo,
neměla podle mého názoru určovat.
Jako příklad za jiné mohu uvést oblast
měnové politiky, která by měla být
pokud možno oddálena od přímých
vládních zásahů a určována
emisní bankou, která je povinna dbát o stabilitu
měny více než o momentální, kupř.
předvolební choutky vlády vylepšovat
zdánlivě chod ekonomiky pomocí kroků,
jež obvykle rezultují ve zvýšené
míře inflace.
Vraťme se však k podstatnému. V § 5 se stanoví,
že dokumenty hospodářské strategie schvalují
vlády a potažmo Federální shromáždění,
respektive národní rady. A § 6 ukládá
vládám de facto povinnost se schválenou strategií,
nebo, chcete-li plánem, řídit. Pro podnikatelskou,
vědeckovýzkumnou sféru a ostatní na
vládě v tržní ekonomice nezávislé
instituce má strategie sice jen informativní charakter,
ale vzápětí se dovídáme, že
vlády mají za úkol je určitým
způsobem přesvědčit, že pouze
ony, totiž vlády, mají prostřednictvím
svého strategicko-prognostického mozku patent na
rozum a vědí, co je třeba ve všech sférách
života společnosti činit, aby se vývoj
ubíral žádoucím směrem. Zbývá
už jen dodat, že pravděpodobně ke světlejším
zítřkům.
Jinými slovy řečeno, návrh zákona
svědčí o tom, že magická víra
ve smysluplnost plánovitého řízení
hospodářství v některých případech
vzdoruje každé empirii a je neotřesitelná.
(Potlesk.) Nic na tom nemění ani zdravý náznak
pochybností obsažený v § 8.
Na závěr mi nezbývá než vám
doporučit, abyste předložený návrh
zákona o strategickém plánování
neschválili. Jsem přesvědčen, že
rámcové vymezení působnosti federálního
ministerstva strategického plánování,
jak je uvedeno v zákoně č. 297/1990 Sb.,
mu poskytuje dostatečný prostor pro působení.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Skalickému. Ďalej
hovorí poslanec Bratinka. Pripraví sa poslanec Kobylka.
Poslanec SN P. Bratinka: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
opět s politováním zaznamenávám,
že je tu velmi málo poslanců, ačkoliv
se projednává věc, která mi připadá
velmi důležitá a nebezpečná.
Poslanec Skalický zde už řekl několik
důvodů. Já bych je chtěl doplnit o
další, a sice, proč považuji tento zákon
za nedostatečný. Byl bych rád, kdyby toto
byl poslední hřebíček do rakve centrálního
plánování. Ale ono to tak není. Je
to, metaforicky řečeno, v podstatě tzv. dračí
vejce. (Smích a potlesk.)
Jinak bych chtěl říci základní
důvody, které mě k tomu vedou. Jednak přecházíme
na tržní hospodářství. Na čem
je založeno? Obvykle se uvádí, že ceny
se nekontrolují, podnikatelé mohou existovat, podnikat,
atd. Přitom se zapomíná, v čem je
kouzlo tajemství úspěšnosti tržního
hospodářství. Je v tom, že milióny
a milióny subjektů používajíce
svých vlastních vědomostí a zkušeností,
a samozřejmě svých odhadů, co se bude
dít v budoucnosti. Tyto milióny spolupracují
a sdílejí obrovský potenciál intelektu.
Je to jakási velká intelektuální ekipa,
která je tvořena obrovskou intelektuální
svobodou jednotlivce. Zde se nám tvrdí a ještě
jsme byli ujišťováni, že ministerstvo strategického
plánování nebude mít tisíc
lidí, ale jen 160. 160 úředníků
bude schopno předvídat to, co milióny zkušených
podnikatelů předvídat nebudou moci. Nevím
zda budou předvídat i takové věci,
jako jsou vynálezy, které podstatně mění
výrobu energie, materiálu, telekomunikace, rychlost
a způsob ukládání a přenos
informací. Nevím, jak tito lidé budou předvídat
chování politiků typu Saddama Husajna. Jaká
bude cena ropy zítra, záleží na tom,
co řekne dnes večer irácký ministr
zahraniční. Věcí je nepřehledné
množství a informace, které jsou zde definovány,
považují ideologicky a metafyzicky za návrat
k socialismu.
Dále je zde řada zlověstných formulací.
Byl sice vypuštěn § 3 odstavec 3, písmeno
b) bylo škrtnuto. Další část věty,
že je to tvořeno fiskální, měnovou
a důchodovou politikou, je vypuštěna, ale zůstává
část věty "...zaměření
vývoje makroekonomického rámce...".
Fiskální měnová a důchodová
politika je přece makroekonomický rámec.
Dále jsou zde hlavní směry a priority výzkumu.
To je zase věc, která se předvídat
nedá, resp. schopnost lidského mozku přicházet
na nové věci je právě proto tak ohromující,
že je nepředvídatelná.
Pak je zde něco šíleně zlověstného,
je to písmeno h) odstavce 3 § 3 - "Základní
orientace vzdělávacího systému sociální
politiky a způsobu života". To mne opravdu naplňuje
zděšením, že by někdo měl
jakýmkoliv způsobem ovlivňovat můj
způsob života, kromě obecných a platných
zákonů. Pouze toto omezení je přijatelné.
Tady jsou právě ty věci, které způsobují,
že celý zákon není pouze informativní.
Federální vláda a vlády republik zajišťují
aktivní zapojení podnikatelské a vědeckovýzkumné
sféry, jakožto občanských iniciativ
do tohoto procesu. Ale jak to budou moci udělat, bude to,
že budou používat svých donucovacích
hospodářských metod, zvýšené
zdanění nebo daňové úlevy nebo
všelijaké dotace a tak podobně. Ale tady to
řečeno prostě není. Nevím,
jak budou nutit občanské iniciativy, aby se do tohoto
procesu zapojovaly.
Další věc je § 6 odstavec 2: "Strategie
schválené příslušnými
vládami mají pro podnikatelskou a vědeckovýzkumnou
sféru, politické strany a hnutí, občanské
iniciativy informativní charakter. Federální
vláda a vlády republik trvale usilují o získání
jejich podpory schválením strategií a současně
jim" - jaká lidumilnost - "nabízejí
účast na těch směrech rozvoje, které
zamýšlejí prosazovat" To zase znamená
v podstatě trvalý zásah vlády buď
hrozbou zvýšeného daňového zatížení,
nebo odnětím subvencí a naopak, sliby různých
subvencí, popřípadě celní ochrany.
To např. dělá Japonsko.
Tím se dostávám konečně k tomu,
co zde chci říci, to jest, k tomu zvyku zde citovat,
co se děje v západních zemích, vydávat
to za božskou autoritu. Tam to dělají takto,
musíme to dělat také takto. Přitom
se zamlčuje několik podstatných věcí.
Za prvé by mne zajímalo vyhodnocení. V těch
zemích, kde se dělalo plánování
takto a byly různé pokusy odhadovat, jaké
budou budoucí tendence vývoje a pak tomu vývoji
napomáhat tím, že se opačné tendence
potlačovaly zvýšeným zdaněním,
zdaňoval se například benzín a naopak
se dávaly peníze třeba na vývoj sluneční
energie. Zatím mi nikdo nepředložil bilanci
- já jsem měl několik dobrých odhadů
k dispozici, ale nikdy to nebylo přesně vyhodnoceno
ve zprávách - jaký to mělo konečný
dopad, jestli efekt byl pozitivní, nebo negativní,
nebo negativní pro ekonomiku. Jenom vím, že
ve Spojených státech se utratilo množství
peněz na pořizování alternativní
energie a potom cena nafty začala prudce klesat a bylo
to celé docela zbytečné.
Dále například taková fabrika jako
je Renault je státní. Máme tedy zestátnit
Škodovku? Instituce strategického plánování
v Japonsku vyplývají z toho - Japonsko je dnes velmi
vážným nebezpečím pro volný
trh ve světě, protože narůstá
chuť všech zemí světa Japonsko potrestat
zvýšením dovozních cen japonského
zboží, to znamená rozbitím světového
svobodného trhu, který je základem prosperity
trhu - právě proto, že Japonsko je obrovská
entita, v které se uvažuje o takových věcech,
jako je národní hrdost, národní síla
a národní produktivita. Proto v Japonsku je samozřejmě
vláda výkonným orgánem všech
velkých průmyslových konglomerací,
které jí prostě řeknou, že potřebují
proniknout na americký trh, takže vláda bojuje
seč může na různých mezinárodních
shromážděních o to, aby japonská
cla byla udržena na patřičně výši
a případně jim dává ještě
příslušné dotace a další
úlevy. Oni mohou proniknout na nějaký trh
nesmírně levným zbožím. To zase
dělají tak, že domácí trh si
chrání, ten je velice drahý a japonský
spotřebitel je ždímán. Víte,
že životní úroveň v Japonsku zdaleka
neodpovídá jejich ekonomické síle.
Ale je zde mýtus národní síly a chtějí
pronikat na cizí trhy, zničit domácí
výrobu a ceny zvýšit nahoru. Jestli toto je
něco, z čeho my si máme brát příklad,
tak pak jsme na velice špatné cestě. Takže,
zakončil bych tak, že varuji před schválením
tohoto zákona. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Bratinkovi. S technickou
poznámkou sa prihlásil spravodajca Kulan.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
P. Kulan: Vážení kolegovia, mám len
takú malú technickú poznámku. Povedal
by som vám jednu epizódu z detstva. Ako deti sme
si hrali na bubáka. Keď sme bubáka nemali,
tak sme si ho vymysleli. Mám taký nepríjemný
pocit, že teraz sme sa dostali do situácie, keď
si toho bubáka do tohto zákona maľujeme, aj
keď tu nie je. Myslím, že stačí
si zákon poriadne prečítať a zistíme,
že štát nemá najmenší záujem
niekoho direktívne riadiť. Chcel by som upozorniť
na to, nemaľujme si bubáka tam, kde nie je.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem, na záver ešte budeme mať
možnosť sa vyjadriť. Slovo má poslanec Kobylka.
Poslanec SN J. Kobylka: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové. Nevím, co dodat k tomu,
co říkal kolega, pokusím se být někde
uprostřed těchto názorů. Každopádně
strategické plánování schválím,
jenom si nejsem jist, zda ministerstvo bude ta pravá instituce,
která to má dělat. Ale to je věc jiná,
o tom mluvil kolega. Nejprve drobnou informaci o kontextu. Pracuji
v oblasti průmyslového poradenství a tam
jednoznačně zjišťujeme, že firmy,
které nemají koncepci, neprosperují. Firmy,
které mají koncepci, mají daleko větší
pravděpodobnost prosperovat. Přimlouval bych se
o to, pokusit se vytvořit jakousi dlouhodobou koncepci
a z ní vyplývající strategii. Problém
je, že toto prostě nemohou dělat úředníci.
To musí dělat někdo jiný. Nevím,
jestli akademie věd, ale tam to bude asi podobné,
nebo nějaká nezávislá instituce. Přimlouval
bych se za strategické plánování,
ale bál bych se toho, aby to bylo na ministerstvu.
Snažili jsme se - a může to potvrdit kolega Sokol
- v technické komisi uvažovat o tom, jak by tento
parlament a jeho úřad mohl fungovat lépe.
Dospěli jsme k tomu, že toto je "podnik",
který vlastně žádnou koncepci nemá,
nebo si ji vytváří za chodu. Všichni
na to narážíme a víme, jak je to obtížné.
Dále jsme si uvědomili jednu věc. Kdybychom
chtěli vytvořit koncepci pro chod parlamentu, dále
například určité etické regule
pro chování poslanců, apod., tak bychom potřebovali
jakousi nadřazenou koncepci, to znamená koncepci
celého státu. Najednou jsme si uvědomili,
že nic takového neexistuje. Jsme země, která
má ústavu - ta se dříve vůbec
nedodržovala, máme jakous takous ekonomickou koncepci.
Ta dříve také moc nefungovala. Dále
jsme měli jakousi ideologii, o níž se nemá
ani cenu zmiňovat.
Je tragické, existuje-li větší skupina
lidí, která má pouze ústavu a jakousi
základní ekonomickou koncepci a nic víc.
Neexistence koncepce a příslušné filozofie
bych se hrozně bál. Pokud by šlo o tradiční
strategické plánování ve smyslu, že
si sedne řada ekonomů a uvažují úzce
pouze o tom, jaké budou vývojové trendy,
uvažují o cenách ropy, o cenách aluminia
a neuvažují vůbec v širším
kontextu o tom, zda a jak se bude měnit lidské chování
a pod. A pokud se nebude radikálně měnit,
tato zeměkoule zahyne.
Přimlouval bych se za to, aby nějaká skupina
rozumně vzdělaných lidí, nikoli úředníků
z ministerstva, vytvářela jakousi dlouhodobou koncepci,
kde by byly kromě jiného takové položky,
jako je životní styl apod. Přimlouval bych
se za pokusy o vytváření nové koncepce.
Budu hlasovat pro tento zákon.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kobylkovi. Hlási sa
pán poslanec Mandler. Pripraví sa poslanec Kincl.
Poslanec SL E. Mandler: Vážený pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, budu
velice stručný. Jsem laik, na rozdíl od předcházejících.
Když jsem měl tento zákon v ruce, stále
jsem kolísal mezi dvojím nepochopením: proč
být pro tento zákon, a proč být proti
němu. Na jedné straně se mi zdál,
jak už bylo řečeno, velice neškodný.
Na druhé straně se mi zdálo, že vlastně
to podstatné, co se ze zákona předepisuje,
musí se nějakým způsobem ve společnosti
zařídit, a zařídí se to stejně
bez něho.
Přiznám se, nemám přesně vyhraněný
názor na tento druh prognostiky. Nemohl bych říci
zcela odpovědně sám za sebe, že je to
něco, co by se mělo zavrhnout a zamítnout
- zvláště proto ne, že nikdy nevíme,
k čemu by mohly být vedlejší produkty
takovéto činnosti. Přiznám se, že
z textu zákona, kdybychom izolovaně dělali
bubáka, bylo by to asi přehnané.