Čtvrtek 13. prosince 1990

V souvislostech, ve kterých se nám zákon dostává k nám, je myslím, ovšem nesmírně nebezpečný. Musím jen navázat na to, co jsme říkali s kolegou Doležalem už několikrát - je to typická ukázka, kdy určitá lidská činnost, problematika - třeba pozitivní - se úplně zbytečně svěřuje do rukou vlády, a tak se zbytečně posiluje jejich aparát, její moc, Vždyť přece ve všech západních zemích, a z toho bychom si měli brát příklad, existují privátní ústavy, které se těmto věcem věnují.

Máme tržní ekonomiku. Měli bychom mít i privátní ústav pro strategické plánování. Stačí, že jsme ministerstvo pro strategické plánování dali do jednoho zákonu. Jsem jednoznačně proto, abychom tento zákon zamítli. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Mandlerovi. Ešte sa prihlásil člen predsedníctva poslanec Benda.

Poslanec SL V. Benda: Vážené Federální shromáždění, pokusím se být co nejstručnější. Jsem stoupenec koncepčního myšlení, koncepčních postupů. Nedomnívám se však, že nám takovéto koncepční postupy zabezpečí ministerstvo nebo zákon. Ba právě naopak - po dosavadních zkušenostech.

Jediné přesvědčivé argumenty pro zákon, které jsme slyšeli, byly o dosavadním velmi neutěšeném stavu tzv. národohospodářského plánování. To mě ale ještě nepřesvědčuje o tom, že odstranění tohoto velkého zla je možné jen za cenu zavedení zla menšího.

Domnívám se, že zákon je psán špatným jazykem, který má znaky totalitní rétoriky, která připouští mnohé výklady, a že je to špatný zákon v podstatě o špatné věci. Proto vám nedoporučuji, abychom pro tento zákon hlasovali, a nebudu pro něj hlasovat. Když už jsme v neutěšené situaci co do počtu účastníků (v tuto chvíli není schopna usnášení ani jedna sněmovna, lituji toho, že je tomu tak), cítím se povinen navrhnout svým kolegům, kteří podobně jako já se zákonem nesouhlasí, aby, bude-li tento stav trvat i po ukončení rozpravy, že budeme na pokraji usnášení schopnosti, aby před hlasováním společně se mnou opustili sál.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Bendovi, prosím teraz pána poslanca Kincla.

Poslanec SL J. Kincl: Vážené předsednictvo, vážení poslanci, přesně 4 slova mne zvedli ze židle, abych se přihlásil: slova nebezpečí, strach a obavy, které se koncentrují a jedno velice moudré slovo, které zaznělo na úplném začátku z úst pana Zemana - parlament se zamyslí. Myslím si, že pak tato tři slova jsou zcela zbytečná. Chce to jen mírně upravit zákon. Dovolím si odcitovat takovou skutečnost z důvodové zprávy, která mluví na jeho podporu. Cituji: "Podporu společenských sil je možno očekávat jen v tom případě, kdy vlády budou cílevědomě postupovat podle strategií přijatých na základě nejširšího konsensu." A tudíž, jakkoliv odborníci zastávají názor, že parlament to dostane na vědomí, já budu podporovat tento zákon a podávám tyto pozměňovací návrhy:

V § 5 odst. 2: "Federální vláda předkládá k projednání", a doplňuji "a schválení federace Federálním shromážděním", čili abychom se nejen zamysleli, ale abychom rozhodovali koneckonců o strategii.

Paragraf 6 - víceméně formální připomínka - cituji odst. 4 : "Federální vláda je povinna" - místo slovo "přihlížet" - "vycházet při koncipování a uskutečňování hospodářské politiky ze schválené strategie a strategie federace a ze schválených strategií republik. Obdobně vlády republik jsou povinny vycházet ze své schválené strategie..."

Konečně třetí pozměňovací návrh se týká § 7 odst. c) - celý ponechat a za slovo "opatření" doplnit: "K zabezpečení základních strategických cílů."

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kinclovi. Ďalej udeľujem slovo poslancovi Ambrosovi.

Poslanec SN R. Ambros: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, dámy a páni, budem stručný. Uznávam potrebu strategického plánovania, ale myslím si, že v predlohe zákona, ako je koncipovaný, je strategické plánovanie v tomto zákone nevhodné.

Myslím, že potreba strategického plánovania by mala byť nezávislá na vláde. Tieto prognózy do budúcnosti a strategické plánovanie by mali predkladať, nezávisle na vláde, prognostické ústavy. Prečo? Pretože mám obavy, že každá vláda bude ovplyvňovať prognózy podľa svojej potreby. A na to má svoje ministerstvo.

Ďalšia otázka je, do akej budúcnosti bude toto ministerstvo plánovať. Či nie do najbližších volieb. Za jeden a pol roka budú nové voľby, môže prísť nová vláda, ktorá bude mať celkom odlišné koncepcie a názory na plánovanie. Preto pre tento zákon nebudem hlasovať.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má poslanec Mlynárik. Pripraví sa poslanec Komárek.

Poslanec SN J. Mlynárik: Vážený pán predsedajúci, vážený pán predseda Federálneho zhromaždenia, kolegyne a kolegovia, na rozdiel od niektorých predrečníkov plne súhlasím s návrhom zákona i s pripomienkami, ktoré budú uznané za prijateľné. Každá organizácia, ktorá chce byť životaschopná, musí plánovať, mať akýsi cieľ. Mne však ide o čosi iné, totiž o širšie veci, ktoré sa týkajú terminológie nášho parlamentu. Vo všetkých pádoch sa napr. skloňuje termín filozofia, až sme sa dostali k filozofii polície. Keď to počul môj priateľ filozof Kosík, profesor filozofie na Karlovej univerzite, tak nenachádzal slov. Filozofia je predsa veda o najvšeobecnejších kategóriách ľudského myslenia a poznania. Namiesto aby sme používali termíny "pojem", "zmysel vecí", "podstata problému", "význam činnosti" či pojem "myšlienka", používame všade pojem "filozofia zákona", "filozofia myšlienky" až po "filozofiu polície".

Tak je to aj so strategickým plánovaním. Termín "stratégia" sa spojoval skôr s vojenskými či podobnými aktivitami. Stalinizmus ho používal v koprodukcii s taktikou. Minulé obdobie sa vyznačovalo zvlášť militantným žargónom. Slovník minulého systému vychádzal z militaristicko-vojenskej terminológie. Za veci sa "bojovalo", plán sa "bojove" plnil. "Šturmovalo" sa, "nastupovalo sa k zápasu" za niečo, "zápasilo" sa za udržanie čohosi, "víťazilo" sa nad čímsi atď. Príkladov by bolo mnoho.

Tento militaristicko-stalinský slovník vidím i v súvislosti s navrhovaným zákonom. Môžeme predsa navrhnúť i Ministerstvo taktického plánovania. Centrálne plánovanie sa nám zmenilo na strategické plánovanie. Ak chceme prijať tento zákon, navrhujem, aby vo všetkých súvislostiach sa vypustil termín "strategický" a aby sme mali jednoducho Ministerstvo plánovania (bez stratégie) rovnako ako máme Ministerstvo obrany alebo Ministerstvo vnútra. Stratégiu ponechajme generálnemu štábu.

Dostávam dosť listov, ktoré reagujú na to, že náš parlament hovorí nezrozumiteľnou rečou, ľudia sa pýtajú jeden druhého, čo je to tá stratégia, čo je to legislatíva. Hovoríme k normálnym ľuďom. Prosím vás, čeština a slovenčina majú toľko krásnych adekvátnych výrazov. Pridržujme sa toho. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Máme to chápať ako pozmeňovací návrh?

Poslanec SN J. Mlynárik: Áno, vypustiť všade slovo "strategický" a ničím ho nenahradzovať.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Slovo má poslanec Komárek, pripraví sa poslanec Fišera.

Poslanec SL V. Komárek: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové! Je přirozené, že každý z nás pracuje v nějakém oboru a má různé profilované znalosti. Já považuji v takové situaci za normální, abychom vždy respektovali znalosti specialistů v jiných oblastech a omezenost našich znalostí vlastních. Překvapuje mě, jak daleko jde ignorance některých lidí a dokonce vychloubání touto vlastní ignorancí. To přece nemá smysl. (Potlesk.) Já myslím, že náš parlament musí prokazovat určitou kulturu, určité elementární niveau znalostí. Nemá smysl náš individualismus pouštět natolik do volného prostoru, aby se každý stával originálním myslitelem a rychle a ukvapeně sděloval své okamžité nápady celému širokému okolí tohoto parlamentu.

Podívejte se, strategické plánování - to je strategic planning. Je to americký termín, to není stalinský termín, to je terminus technicus stejně jako "long term planning". Je to termín, který je ve světové terminologii, ve světovém byznysu vžitý už hodně dlouho. Jsou tam americké katedry, zakladatelem profesor Fletcheim, je tam Hudson Institut s velkou tradicí svých prognóz, je tam Herrman Kahn, známý představitel strategického plánování a velký futurolog. Končí to nedávnými velkými pracemi Alvina Toflera "Třetí vlna" a Johna Naisbitta "Megatrendy". Je zde francouzský "Comisariat du plan" jako státní organizace, která zpracovává ve Francii už 30 let plány, prognózy. Poslední obrovská práce, na které se podepsaly desítky francouzských intelektuálů je "Francie roku 2000". Byla zpracována pod redakcí tohoto komisariátu. Je tu holandská plánovací komise, je tu japonské plánovací ministerstvo a zejména se tu angažuje známý "Keidansen", který sdružuje jak japonské průmyslníky, tak syndikáty a vládní odborníky, který produkuje významné strategické prognózy, předkládá je s doporučením vlády širokým průmyslovým kruhům především proto, aby podniky měly informace, aby se mohly orientovat. Rozhodují samozřejmě podle svého. Dnes je to však stále více věc strategických plánů, chcete-li prognóz, futurologických úvah. Nejde o věc názvu, ale o koncepční zrcadlení světa. Nechci už vzpomínat Římský klub a další. To je věc reálné praxe, která je úplně elementární záležitostí moderní světové ekonomiky.

Pokud jde o to, jestli se tím u nás někdo zabývá nebo ne, u nás existuje přece celá řada prognostických pracovišť. I v boji proti totalitě nám mohli být užiteční nejen Prognostický ústav, ale i prognostikové Zeman a Gál. Najednou se ptáme, jestli se vůbec někdo v Československu zabýval a zabývá prognózami.

Ještě připomínám prognózy Světové banky, které jsou každoročně zveřejňovány, prognózy OSN, zpracované kolektivy odborníků v čele s Leontějevem, Tinbergenem a dalšími.

Nyní ale konkrétně pokud jde o nás. Myslím, že my potřebujeme velmi nutně alespoň objasnění a prodiskutování otázek strukturálních změn. My přece nemůžeme pokračovat s hypertrofií, kdy kapacita výroby oceli je u nás stejná jako ve Velké Británii, ještě větší kapacitu a produkci máme u masové petrochemie, plastických hmot. obrovské deformace máme pokud jde o naše těžké strojírenství. V našem strojírenství pracuje stejně tolik lidí jako ve strojírenství italském. Není možné domnívat se, že to během dvou až tří let srovná tržní mechanismus, aniž by si tato společnost vůbec dělala těžkou hlavu s tím, jak bude lidi rekvalifikovat, jak bude napomáhat daňovou a finanční politikou strukturálním změnám, které těžce dopadnou do některých regiónů, jak bude uskutečňovat politiku adaptace pracovní síly, jak bude provádět politiku teritoriální mobilizace, jak bude vytvářet předpoklady v bytové politice a v celé řadě jiných otázek. Nemůžeme se vzdát toho, že stát bude kultivovat lidské zdroje, pomáhat universitám, smířit se s tím, že bude nejvíce škrtat ve svých rozpočtech náklady na vědu a výzkum. V takovém případě půjde o politiku, která povede k úniku mozků z této země, která povede k zaostávání sofistikovaných oborů, která povede k zaostávání strukturálních změn a k hospodářskému úpadku. (Potlesk.)

Není to samozřejmě jen otázka strukturálních změn výlučně u nás. Chtěl bych také upozornit na rezoluce Rady Evropy, kde se nás zúčastnila velká řada. Prosil jsem, aby rezoluce byly přeloženy a dány k dispozici všem členům parlamentu. Tam se konjunktura posledních let řádu 3 % v západoevropských zemích vysvětluje především strukturálními změnami. Je pochopitelné, že tyto země mají dávno tržní ekonomiku, nemohou tvrdit - i kdyby to jejich teoretikové chtěli, že budou zvyšovat blahobyt tím, že přejdou k tržní ekonomice. Derivují svůj dnešní pokrok především z inovačního dynamismu a strukturálních změn. Strukturální změny, jako obrovský proces posledních dvou až tří let dekád, jsou známým zdrojem úspěšného konjunkturálního vývoje. Právě tyto celoevropské rezoluce parlamentního sdružení na půdě Rady Evropy velmi zdůrazňují problémy strukturálních změn, jejich úspěchy, ale současně také problémy adaptace pracovní síly, problémy boje proti nezaměstnanosti, rekvalifikace, apod.

Poslední jsou otázky makroekonomické. Není možné se pouštět do obrovských operací. Devalvace, které souvisejí s nákladovou hladinou, s konkurenčním prostředím, stupněm centralizace a monopolizace, které vytlačují nahoru cenovou hladinu, vedou k inflaci a mohou působit v interakci s inflací na značnou recesi nezaměstnanosti, sociální napětí atd. Nelze se pouštět do těchto otázek bez určitých Makroekonomických modelů, studií, předběžných úvah a propočtů. I to patří k otázkám strategického plánování. Jestliže míníme vážně přechod k tržní ekonomice a nechceme se přitom pouštět bezhlavě do určitých operací a pak teprve zjišťovat, jaké jsou jejich makroekonomické výsledky, jestliže se chceme aspoň předběžně orientovat a dát orientaci podnikům a těm, kteří chtějí rychle privatizovat (nebo mají zájem o privatizaci), aby věděli, kam směřuje konjunktura, pak musíme řešit také otázky krátkodobějších konjunkturálních prognóz, tří až dvouletých. Otázky dlouhodobějších prognóz patří též k těmto potřebám.

Nechci však dramatizovat problém samotného zákona o strategickém plánování. Trochu se bojím, že my se domníváme, že k novému demokratickému a tržnímu systému přejdeme především cestou fabrikace zákonů. Jsem spíš stoupencem respektování reality a měnění reality. Nechci tedy považovat za jablko sváru samotný zákon, ale velmi se mě dotýká, jestliže bychom měli navzájem si nabízet nějaké neúplné informace.

Vzhledem k tomu, že v této oblasti pracuji, promiňte mi, že jsem považoval za svoji povinnost informovat o tom, co v této oblasti považuji za nutné zvážit. Samotný navržený zákon považuji za otázku ne zcela relevantní, mám k němu neutrální stanovisko, protože nevěřím, že nějaký zákon nám pomůže ke strategickému plánování. Daleko víc věřím v kvalitu a schopnosti lidí. Samozřejmě zákon tomu také nemůže uškodit, čili podle mého názoru tato otázka není rozhodující. Spíš je rozhodující konsensus, jestli ho budeme v těchto otázkách dosahovat. Myslím, že bychom ho měli dosáhnout aspoň v tom, že daná věc má význam, že není nesmyslná, že není proti tržní ekonomice, proti cílům a odpovědnosti tohoto parlamentu. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Komárkovi. Slovo má poslanec Fišera, pripraví sa poslanec Šlápota. S technickou poznámkou sa prihlásil poslanec Mlynárik.

Poslanec SN J. Mlynárik: Aby nedošlo k nedorozumeniu; povedal som, že uznávam plán i v jeho dlhodobom význame, i tak prijateľný a uznávam termíny, ako sú futurológia, prognózy atď. Poslanec Benda spomenul nemožnú terminológiu predkladaného zákona. Toporné a mechanické prenášanie anglosaskej terminológie do našej reči nie je adekvátne. Neviem, či sa niekto pokúšal v patričných lingvistických ústavoch nájsť adekvátny výraz pre strategické plánovanie v slovenskej alebo českej reči. To je aj moja otázka na kolegu Komárka.

Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající, dámy a pánové, děkuji vám za osvětlující diskusi v tomto plénu, neboť filozofické úvahy hovořící o dračím vejci lidského rozumu, jež by se chtěl přece jen jednou prosadit, nebo nádherné terminologické diskuse, které futurologie vede uvnitř sebe sama, mě opravdu velmi potěšily. Myslím, že nám to v pohledu do naší budoucnosti velmi pomůže a že nepřijetí tohoto zákona bude tou nejmoudřejší věcí, kterou takto věřící poslanci učiní. Myslím ty poslance, kteří věří v 15 miliónů subjektů, jež se jednou sejdou na velkém tržišti a uspořádají svoji budoucnost náhodnými akty geniálním způsobem. (Potlesk.)

Nerad bych propadl jedné slepé víře, když jsem se jedné víry, které jsem nikdy moc neměl, zbavil. Mohl bych uvést jako jednu z věd, která v minulosti nepomohla, známou slavnou vědeckotechnickou revoluci, která mě kdysi už rozesmála a která byla tragickou představou o naší budoucnosti, neboť se nikdy naštěstí nenaplnila.

Myslím, že potřebujeme ne debatovat o tom, zda to bude strategické plánování nebo ministerstvo budoucnosti, a dokonce ani nemá smysl příliš debatovat o tom, jaké to budou instituce v nejbližší budoucnosti, protože mám pocit, že ani strany, které zde jsou včetně nás, nejsou skutečnými duševními kadluby, které jsou schopny předložit vůbec nějaké úvahy o budoucnosti, jež nutně potřebujeme. Vidím v tomto zákonu, byť formulovaném v hantýrce, která se za dobu prognózování a plánování vytvořila - myslím, že neschválením zákona bychom si příliš neprospěli - vidím v něm velký pragmatický krok, ze kterého vyplývá, že bychom si měli velmi dobře pohlídat, jak se bude tento orgán vyvíjet a jak bude pracovat, a že bychom měli dostávat variantní výsledky práce tohoto orgánu. Zdůrazňuji variantní. Měli bychom dosáhnout, aby zde pracovaly různé proudy, různé skupiny, předkládaly různé návrhy. Myslím, že bychom se jako parlament i různé strany s těmi to názory měli seznamovat.

Považuji za velmi důležité, že zde bylo jmenováno několik významných prognostiků, jako byl např. H. Kahn, a my, kteří jsme s nimi přišli do styku, víme, že to byly prognózy velmi omylné a platily krátkou dobu, zatímco prognózy, které měly velký vliv na vývoj světové ekonomiky, byly v sedmdesátých letech u nás odmítány a dokonce zakazovány. Vzpomínám si, že jeden velký teoretik říkal, že nás se problém ekologie netýká, že se nás netýká problém zvyšování cen surovin atd. Potřebujeme vytvořit v tuto chvíli velmi rychle kapacitu duševní, poznávací kapacitu, která aby byla schopna něco dělat, podívat se do budoucnosti a vidět aspoň na nejbližší dva roky dopředu a dívat se na tento problém aspoň z hlediska nejbližších 10-ti let.

Prostě nedá se nic dělat, budeme-li podnikat - a všichni bychom rádi podnikali - bude-li trh ekonomický - a všichni bychom rádi měli trh ekonomický - potřebujeme aspoň jakousi orientaci.

Byl bych jenom velmi rád, aby se neuplatnil nebo neprošel pozměňovací návrh pana poslance Kincla. Říkám to zcela otevřeně. Byl jsem povolán také panem kolegou Kobylkou, abych potvrdil, že podniky, které mají koncepci nebo na koncepci pracují, jsou na tom lépe. Nechť to potvrdí tyto podniky, protože jsem to s nimi dělal. Ale platí také jedna věc - omlouvám se zapisovatelům, protože se to dá těžko vyjádřit slovy, co je koncepční řízení. Ukazoval jsem, že je to politika směřující takto. Znamená to, že je znám určitý cíl, určitá představa, varující informace o budoucnosti. Znamená to neustálé velmi pružné přizpůsobování se změnám. Je to velmi nutné, aby to tak bylo.

Uvedu jeden z čistých, krásných příkladů. Vždycky jsem se ptal, proč firma Chrysler stále prodávala velké vozy, když všichni věděli, že jednoho dne přijde ropný šok. Prostě trh potřeboval velká auta. Takže zlom nastal náhle. Ale kdyby se nebylo vědělo, že problém zásob ropy je vážným světovým problémem, malá auta by patrně nebyla vyvinuta. A patrně rychlost reakce by byla mnohem pomalejší. To chci říci i těm pánům, kteří věří na to, že velké množství individuálních subjektů, bez znalosti budoucnosti, si velmi snadno poradí. (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP