Čtvrtek 13. prosince 1990

Paragraf 12 odst. 2 - poslanec Roman - účelové použití - nevím opravdu ten rozpočet v roce, jako je letošní, jako bude příští, probíhá pod takovým množstvím otřesů a změn, které není průchodné, myslím, schvalovat Federálním shromážděním. Čili tam nějaké zmocnění pro odchylky, podle mého názoru, je naprosto nezbytné a já bych doporučoval, jestli byste souhlasili s tím, že už ten princip toho čtvrtletního hodnocení je taková zásadní změna a vrácení rozpočtu Federálnímu shromáždění k projednávání, že podle mého názoru by toto čtvrtletní hodnocení mělo stačit. Ale nějaký prostor na odchylky ponechat výkonným orgánům k realizaci. Já myslím, že časově a účelově tam opravdu patří, protože nejde jen o časové, dokonce rozpočty tak časově přesně stanovovány nejsou. Spíše jsou stanovovány účelově.

Podstatná otázka je, jestli chceme vypustit v § 4 odstavci 1 za g) a h) ta procenta a ponechávat je na ročních zákonech o státním rozpočtu. Já to při všem vědomí, že se tolik věcí bude měnit, že je možné, že se v příštím roce shodneme na jiných procentech. Myslím, že dát tam určitá procenta je nesmírně důležité, protože je to blokace, je to základní informace pro všechny, že to asi tady tudy není možné utéci něčemu úplně jinému. Je tu úvaha na stážní strukturální politiku, je tu úvaha na ekologickou politiku, je tady úvaha na výdaje na armádu. Prostě tady je potřeba vědět, že v příštím roce to bude zhruba obdobné jako teď. Pokud tam nedáme ta procenta, tak myslím, že se pouštíme do strašně volného světa, který já v tomto smyslu nedoporučuji.

Paragraf 3 odstavec 3 - úvaha o tom, specifikace toho, co má být v rozpočtu. Rozpočet je dost podrobný. Je-li dnes napsáno v návrhu, že je třeba předkládat návrhy v podrobném členění, pokud se formulace v podrobném členění zdá nedostatečná, mně se dostatečná zdá.

Snad poslední věc ještě k § 12 odstavec 2 - byl návrh poslance Romana, předem projednávat s republikami. Ale to jsme pochopili, že do právní úpravy nepatří, protože to se nedá žádným způsobem realizovat. Samozřejmě, že se všechno projednává s republikami, ale není to možné dát do tohoto návrhu zákona. Myslím, že to je poslední návrh - vypustit - pan poslanec Lux - vypustit v § 16 zamezení tvrdosti povolit úlevy z ustanovení odstavce 1, 3. Jestli nám zamezíte poskytnout úlevy, my to budeme plně respektovat. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu ministrovi.

Teraz prosím spravodajcu pána poslanca Kesslera.

Technická poznámka pán poslanec Mandler.

Poslanec SL E. Mandler: Faktická poznámka, krátká. Já jsem chtěl konstatovat jenom to, že včera nám jeden ministr federální vlády poměrně dlouze zdůvodňoval, proč je třeba z všeobecných důvodů přijmout kompetenční zákon a druhý den nám jiný ministr téže vlády vysvětlil, že to vede a vedlo k naprosté dezintegraci a k zneškodnění federálního rozpočtu. Jenom tím chci zdůvodnit, proč se zdržím hlasování o tomto návrhu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Pán poslanec Kessler, prosím.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec Z. Kessler: Kolegyně a kolegové, já bych dal hlasovat o jednotlivých pozměňovacích návrzích tak, jak vyplynuly z debaty.

První protinávrh vznesl poslanec Kincl a týká se § 21 druhé věty, kde navrhuje doplnit na konci druhé věty "po předchozím schválení Federálního shromáždění". V podstatě jde o to, že státní finanční prostředky z výsledků rozpočtového hospodářství federace minulých let lze použít pouze se souhlasem Federálního shromáždění. Takovéto omezení je v první větě.

Druhá věta: "Prostředků dalších finančních operací lze použít pouze se souhlasem vlády České a Slovenské Federativní Republiky", a pan poslanec Kincl ještě i v tomto případě navrhuje, aby se tak mohlo stát "po předchozím schválení Federálního shromáždění". Já si myslím, že takovéto omezení je nadbytečné a nedoporučuji, aby tato změna byla přijata.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Áno, upozorňujem, že pri schvaľovaní tohto zákona platí podľa článku 42 odst. 2 písm. b) zákona č. 143/68 Zb., o čs. Federácii, zákaz majorizácie.

Hlási sa poslanec Roman s technickou poznámkou.

Poslanec SN L. Roman: Ak dovolíte, ja by som sa chcel vrátiť k tomu § 12, odst. 20.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Rozprava je skončená, prosím.

Poslanec SN L. Roman: To je technická poznámka. Že to účelovo nebolo prijaté v ústavnoprávnych výboroch. Myslím si, že pokiaľ to tam bude, bude treba dať protinávrh.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím, pán poslanec Benda.

Poslanec SL V. Benda: Pane předsedající, já mám jenom procedurální poznámku. Jednací řád říká, že ujme-li se po skončení rozpravy slova člen vlády, rozprava je tím znovu otevřena. Já nechci přispívat do rozpravy, ale rozprava není skončena, musel byste ji znovu ukončit. Teď je rozprava znovu otevřena.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Možná je aj takáto interpretácia.

Hlasujeme v Snemovni národov, poslanci zvolení v Českej republike, o pozmeňovacom návrhu pána poslanca Kincla, tak, ako ho tu prečítal pán poslanec Kessler.

Pýtam sa, kto z poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike súhlasí s pozmeňovacím návrhom pána poslanca Kincla? (Deset.) Desať. Ďakujem.

Kto je proti? (Dvacet devět.) Dvadsaťdevť.

Kto sa zdržal hlasovania? (Devět.) Devť.

Ďakujem. Teraz bude hlasovať Snemovňa národov, poslanci zvolení v Slovenskej republike. Kto je za tento pozmeňovací návrh? (Pět.) Pť.

Ďakujem. Kto je proti? (Dvacet sedm.) Dvadsaťsedem.

Ďakujem. Kto sa zdržal hlasovania? (Šestnáct.) Šestnásť.

Ďakujem. V Snemovni národov tento pozmeňovací návrh nebol odsúhlasený.

Hlasovať bude Snemovňa ľudu. Pýtam sa, kto je za pozmeňovací návrh, nech zdvihne ruku! (Patnáct.) Pätnásť.

Kto je proti? (Padesát čtyři.) Pťdesiatštyri.

Kto sa zdržal hlasovania? (Dvacet sedm.) Dvadsaťsedem.

Ďakujem. Konštatujem, že ani v Snemovni ľudu tento návrh nebol prijatý.

Prosím, pán poslanec Kessler.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec Z. Kessler: V pořadí druhý návrh přednesl poslanec dr. Stome. Ale prosím vás, aby to mělo jakýsi hierarchický sled, já bych doporučoval, aby předtím bylo hlasováno o protinávrhu poslance Schneidera. Jde o stanovení procenta v § 4 odstavec 1 písmeno g) a h). Poslanec Schneider navrhuje, aby před 35 % v písmenu g) a 35 % v písmenu h), což je pozměňovací návrh proti původnímu textu návrhu zákona, bylo ještě předřazeno slůvko "nejméně" 35 %. Čili v případě, když by byl odhlasován návrh poslance Schneidera, byl by návrh poslance Stomeho v tomto směru bezpředmětný. Dovoluji si ale upozornit pana poslance Schneidera, že jeho návrh, aby současně byl vypuštěn odstavec 2 v § 4, není logický, protože je naopak potřeba tento odstavec tam ponechat. Tak se ho ptám, jestli bere svůj návrh v té části odstavce 2 zpět.

Poslanec SL J. Schneider: Já se domnívám, že tím slůvkem "nejméně" je řečeno, že podíly mohou být změněny. Domnívám se, že opravdu ten odstavec 2 je tam redundantní. Nicméně, pokud byste na tom trval...

Společný zpravodaj výborů SL poslanec Z. Kessler: Já na ničem netrvám, já se jenom ptám, zda na tom trváte naopak vy.

Poslanec SL J. Schneider: Já se domnívám, že ten návrh na vypuštění odstavce 2 je konsekventní, proto to nechci rozdělovat na dva pozměňovací návrhy.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec Z. Kessler: Čili protinávrh pana poslance Schneidera, který trvá na svém původním návrhu zní takto: v § 4 písm. g) a h) se navrhuje nahradit tímto zněním - "nejméně 35 % na výnosu daně z obratu a spotřební daně a nejméně 35 % na výnosu odvodu ze zisku a zemědělské daně ze zisku" a odstavec 2 vypustit.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ja by som bol za to, aby sme hlasovali oddelene najprv o odseku 1, potom o odseku 2. Kto sa hlási, prosím, pán poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, já jsem vyrozuměl z toho, co zde říkal předřečník, navrhovatel poslanec Schneider, že svůj návrh považuje za konsekventní v tom, že se o něm má hlasovat jako o celku. Já se nedomnívám, že je to tak třeba, ale musíme respektovat vůli navrhovatele. Pokud by tomu tak bylo, tak bych žádal, aby bylo hlasováno odděleně o návrhu pana poslance Schneidera a o návrhu mém, a to z toho důvodu, že svázanost návrhů pana kolegy Schneidera, to znamená dvanáctý a čtvrtý oddíl, o kterém máme hlasovat, tak by mohl způsobit rozdíl v názorech, zatímco těch 35 či nejméně 35 by se mohlo pro řadu lidí jevit protichůdným.

Činím tedy procedurální návrh, aby bylo hlasováno o mém návrhu a o návrhu kolegy Schneidera zvlášť a jednak, pokud není trváno kolegou Schneiderem na tom, aby bylo hlasováno o obou těchto věcech najednou, aby byl podrobeny hlasování také zvlášť. Jsou to věci, které lze přijmout odděleně a je věcí názoru, jestli musí spolu takto souviset. Děkuji.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Košnár: Pán predsedajúci, mám tiež procedúrnu otázku. Pán poslanec Stome uplatňoval protinávrh - kvalifikovať podiel na výnose dane na 35 %. Zrejme pán kolega Stome v tej dobe, keď som prednášal verziu spoločnej správy, tu nebol, mám teda otázku, či tento návrh 35 % je súčasťou spoločnej správy? Neviete, pán predsedajúci?

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Bolo to podané len ústne, písomne to podané nebolo. Vo vašej písomnej správe je tu ovšem na strane 2 rozdiel v porovnaní s návrhom, je tam ešte vypustené "a spotrebných daní". Neviem, či to zachytili navrhovatelia pozmeňovacích návrhov, pán poslanec Stome a pán poslanec Schneider.

V každom prípade musíme nechať hlasovať aj o jednom, aj o druhom. Pýtam sa poslanca Stomeho, vzhľadom na to, že to bolo ústne obsiahnuté ako príloha k spravodajskej správe, či akceptuje alebo si žiada hlasovať? (Súhlasí.)

Budeme teda hlasovať o návrhu pána poslanca Schneidera. Prosím, hlási sa ešte poslanec Schneider.

Poslanec SL J. Schneider: Vycházel jsem z toho, co řekl pan zpravodaj - tedy cifra 35 - bral jsem za základ - tzn. nebyla to součást mého pozměňovacího návrhu. Jinak souhlasím s tím, aby se hlasovalo o mých návrzích odděleně - tzn. nejprve o odstavci 1 a potom o odstavci 2.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec Z. Kessler: V této chvíli tedy budeme hlasovat o protinávrhu pana poslance Schneidera a sice o změně v § 4 odst. 1 písm. g) a h).

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Budeme teda hlasovať o protinávrhu - už s vypustením slov "spotrebných daní".

Najprv prosím poslancov Snemovne národov v českej časti. Kto súhlasí s pozmeňujúcim návrhom, nech zdvihne ruku. (Čtyřicet čtyři.) Štyridsaťštyri.

Kto je proti? (Jeden.) Jeden.

Kto sa zdržal hlasovania? (Sedm.) Sedem. Ďakujem.

Hlasovať budú poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej republike. Kto je za tento pozmeňujúci návrh? (Pět.) Päť.

Kto je proti? (Třicet tři.) Tridsaťtri.

Kto sa zdržal hlasovania? (Šestnáct.) Šestnásť.

Ďakujem. Snemovňa národov pozmeňujúci návrh poslanca Schneidera neschválila.

Hlasovať bude Snemovňa ľudu. Kto je za pozmeňujúci návrh poslanca Schneidera, nech zdvihne ruku. (Padesát pět.) Päťdesiatpť.

Kto je proti? (Deset.) Desať.

Kto sa zdržal hlasovania? (Třicet tři.) Tridsaťtri.

Ďakujem. Snemovňa ľudu tento pozmeňujúci návrh schválila, avšak musím konštatovať, že návrh prijatý nebol.

Poslanec SL J. Schneider: V tomto případě stahuji svůj druhý pozměňující návrh týkající se odstavce 2.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Teraz budeme hlasovať o pozmeňujúcich návrhoch poslanca Stomeho.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec Z. Kessler: Vypouští se slovo nejméně a text zní: 35 % v podílu na výnosu daně z obratu a 35 % na výnosu daně ze zisku. To je zhruba ve shodě se zpravodajskou zprávou Sněmovny národů.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pýtam sa ešte pána Stomeho, či si praje, aby sme o tomto hlasovali? Máme za to, že je to súčasťou správy a základ tvorí 35 %.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec Z. Kessler: Další protinávrh je protinávrh pana poslance Vosčeka na úpravu znění § 16 odst. 5, kde sankce tam uvedené - aby byly časově zkráceny na období, jak je původně uvažováno - nepromlčitelnost 10 let. Navrhuje se zkrácení na jeden rok, popř. na 3 roky jako objektivní lhůta.

Tato otázka byla předmětem projednávání v ústavně právních výborech a nenašla dostatečnou podporu. Z těchto důvodů se nepřimlouvám za to, aby byl tento protinávrh přijat.

Přesné znění textu zní takto: "Penále podle odst. 1 - 3 není možné vymáhat po uplynutí jednoho roku (počítáno od konce kalendářního roku), kdy se orgán podle odst. 2 o porušení rozpočtové disciplíny dozvěděl, nejpozději však po uplynutí 3 let, počítáno od konce kalendářního roku, ve kterém porušení rozpočtové disciplíny podle odst. 1 došlo."

Poslanec SN J. Vosček: Myslím, že pre objasnenie je treba objasniť, že lehoty sa navzájom nevylučujú.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: S týmto pristúpime k hlasovaniu. Hlasovať bude Snemovňa národov v českej časti. Kto súhlasí s pozmeňovacím návrhom pána poslanca Vosčeka, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo. (Pět.) Pť.

Kto je proti? (Šest.) Šesť.

Kto sa zdržal hlasovania? (Dvacet šest.) Dvadsaťšesť.

Ďakujem. Konštatujem, že Snemovňa národov pozmeňovací návrh neprijala.

Hlasujú poslanci zvolení v Snemovni ľudu. Kto je za pozmeňujúci návrh pána poslanca Vosčeka? (Dvanáct.) Dvanásť.

Kto je proti? (Čtyřicet.) Štyridsať.

Kto sa zdržal hlasovania? (Čtyřicet osm.) Štyridsaťosem.

Zisťujem, že ani Snemovňa ľudu pozmeňujúci návrh neodsúhlasila.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec Z. Kessler: Následuje několik pozměňujících návrhů poslance Romana. První z nich se týká § 12 odst. 2, kde je navrhováno vypuštění z textu - předposlední věta - odchylky od časového a účelového využití rozpočtových prostředků, aby byl vypuštěn termín "účelového".

V souladu se stanoviskem zástupce navrhovatele doporučuji, aby tato změna nebyla přijata.

Poslanec SN L. Roman: Prepáčte, ešte raz sa pýtam: keď to nebolo schválené vo výboroch, prečo je to v spoločnej správe ako základ? Je rozdiel, či hlasujeme o protinávrhu, alebo či to vyplýva zo základu. Pokiaľ viem, predseda ústavnoprávneho výboru Snemovne národov poslanec Mikule sa tohto rokovania zúčastnil. Neprešlo to, a pritom sa to objavilo v spoločnej správe.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím spravodajcu, aby to vysvetlil.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Košnár: Chcel by som upozorniť kolegu Romana, že v správe, ktorú sme dostali z ústavnoprávnych výborov spolu s prílohou, kde sú konkrétne pripomienky, táto pripomienka, o ktorú sa opierate, uvedená nie je. Kolega Stome o tom vie, pretože sme si to pred chvíľou vyjasňovali.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP