Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Ako ďalší sa do rozpravy prihlásil
poslanec Novosád.
Poslanec SL K. Novosád: Vážený pane
předsedající, mám pouze otázku
na navrhovatele. V prvním vystoupení kolegy Tomise
zazněla otázka redistribuce rozpočtu. Protože
nejsem ekonom, chtěl bych, aby mi pan ministr tuto záležitost
ozřejmil a pro větší názornost
mi řekl, jaký se počítá příjem
na hlavu na občana České republiky a jaký
na občana Slovenské republiky, pokud je to ovšem
možné.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Hlási sa ešte niekto do rozpravy?
Poslanec SL R. Richterek: Vážené předsednictvo,
vážení poslanci, vážené
poslankyně, nemám na rozdíl od ostatních
poslanců pozměňovací návrhy
k předkládaným rozpočtovým
pravidlům. Své připomínky jsem uplatnil
při projednávání ve výborech.
Využívám přítomnosti pana ministra
Klause k položení dotazu, který souvisí
s materiálem dnes projednávaným.
V § 5, písmeno d), který se týká
výdajů státního rozpočtu federace,
jsou uvedeny vládní úvěry (mám
na mysli ty, které budeme splácet). Prosím
pana ministra Klause, aby informoval tento nejvyšší
zákonodárný orgán o tom, jaké
jsou podmínky poskytovaných úvěrů,
ať se to týká světového měnového
fondu či ostatních zemí. Osobně se
domnívám, že kromě úrokových
sazeb, o jejichž výši nejsme informováni,
se jedná i o další podmínky. Ptám
se tedy, jestli jsou další podmínky, jako je
např. míra inflace v dalších letech
v naší společnosti, zda je stanovena výše
nezaměstnanosti či maximum jejího nárůstu,
výše výdělku atd.
Mám ještě druhou otázku, která
souvisí s projednávaným materiálem
a s materiálem, který budeme projednávat
příští týden, to je s návrhem
státního rozpočtu na rok 1991. Je to moje
osobní otázka na pana ministra Klause a týká
se přebytkového státního rozpočtu
v letošním roce. Pan ministr Klaus nás ubezpečuje
o přebytku hospodaření. Prozatím měl
pravdu, protože ve všech statistických hlášeních
vychází přebytek ke každému konci
daného měsíce. Ptám se, je-li to tím,
že odvodové povinnosti jednotlivých podniků
a organizací našeho státu jsou plněny
v závěru měsíce? Pokud se nemýlím,
je tomu tak od 27. každého měsíce. Z
toho apriori vyplývá, že k 31. každého
měsíce je státní rozpočet přebytkový
ve výši 3 - 5 mld. Kčs. Nedokážu
to přesně říci. Moje konkrétní
otázka zní, jak je to třetí pracovní
den následného měsíce, čtvrtý
a pátý den, jestli tento přebytek je zachován
v průběhu celého měsíce? Jestliže
tomu takto není, tak pan ministr Klaus nemůže
hovořit o přebytkovém státním
rozpočtu.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Želá si ešte niekto vystúpiť
v rozprave? Pán poslanec Lux.
Poslanec SN J. Lux: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
mám pozměňovací návrh. Navrhuji
vypustit v § 16 odstavec 6. Já se domnívám,
že ten, kdo podvádí, nebo kdo se v tom neumí
orientovat, by měl zaplatit. Neměli bychom dělat
žádné výjimky. Uvedená formulace
zakládá nebezpečí přístupu
"tomu ano, tomu ne". Mělo by to být jednoznačně
stanoveno. Navrhuji tedy vypustit odstavec 6, § 16.
Ještě mám poznámku k důvodové
zprávě. Je na pováženou, že Federální
shromáždění nemá dosud vytvořené
reálné podmínky pro uplatnění
své kontrolní funkce nad hospodářstvím
s prostředky státního rozpočtu a se
státním jměním a že jsme dosud
nezřídili za tímto účelem kontrolní
úřad nezávislý na vládě,
jak je tomu ve všech současných demokratických
státech. Zaráží mě to o to více,
že tento úřad má v našem státě
hlubokou tradici, protože nejvyšší účetní
kontrolní úřad byl při vzniku samostatného
Československa zřízen zákonem č.
175/1919 a už v březnu toho roku byl ještě
před přijetím ústavy, a existoval
nepřetržitě až do roku 1951, kdy byl zrušen
a podle sovětského vzoru byl nahražen ministerstvem
kontroly. Toto ministerstvo státní kontroly je výtvorem
reformátora carské státní správy
Tatarinova. Domnívám se, že nadešel čas,
abychom se v tom orientovali a tento nezávislý úřad
vytvořili.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Praje si ešte niekto vystúpiť v
rozprave? Dávam slovo poslancovi Balgavému.
Poslanec SL P. Balgavý: Ja veľmi nerád vystupujem
polemicky a veľmi nerád reagujem na to, čo
demagogického sa povie na tejto tribúne. Po debatách,
ktoré sme tu mali včera a predvčerom, mi
však pripadá veľmi ťažké akceptovať
znovu hlasy o vzájomnom doplácaní, z ktorých
znovu znie nedôvera v to, čo nás očakáva
do budúcnosti.
Nechcem sa k tomu nejak vyjadrovať, ale dúfam, že
pán minister vo svoje odpovedi na tieto hlasy zároveň
povie, či je možné pri súčasnom
cenovom systéme dať správnu odpoveď. Ďakujem.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pán poslanec. Chce ešte niekto vystúpiť
v rozprave? (Ne.) Myslím, že tomu tak nie je. Vyhlasujem
teda rozpravu za skončenú a prosím pána
poslanca Klausa, aby sa vyjadril k jednotlivým vystúpeniam,
prípadne odpovedal na otázky.
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené
Federální shromáždění,
vím, že bylo škoda, že se tento zákon
neprobral po únavě z projednávání
zákona o kompetencích ještě včera.
Myslím, že bychom ho projednali rychleji.
Dostal jsem celou řadu otázek, jedny se týkají
skutečného hospodaření státního
rozpočtu v roce 1990, druhé se týkají
příští týden projednávaného
státního rozpočtu na rok 1991 a třetí
se týkají obecně poskytování
nebo přijímání úvěrů
ze zahraničí. Pouze menší část
se týká vlastních rozpočtových
pravidel, tedy toho, čemu je věnováno dnešní
jednání. Nicméně k tomu říci
mohu. Nerad bych nyní hovořil o státním
rozpočtu na rok 1991, budeme ho velmi intenzívně
probírat příští týden
a dnes jsem v rozhovoru s orgány Federálního
shromáždění diskutoval o tom, kdy uděláme
seminář o státním rozpočtu,
několikahodinový, jako byl proveden v loňském
roce. Čili otázky na rok 1991 nechám mimo
toto jednání.
K roku 1990. Úvodem o tom, jak je plněn rozpočet
a proč nebyla dodána zpráva Federálnímu
shromáždění. Vysvětloval jsem
to už ve výborech, že jsme to chtěli udělat,
už jsme měli připravený materiál,
ale mezi tím jsme dostali data o 2 měsíce
novější, byla diskuse o budoucím rozpočtu,
prostě se to fyzicky nestihlo. Nicméně mluvil
jsem o tom dost podrobně na společné schůzi
výborů pro plán a rozpočet a hospodářských
výborů. Dnes mám v ruce dnešní
ranní informace o předběžných
výsledcích plnění státní
rozpočtu za leden až listopad 1990. Dobře víte,
že jste schvalovali státní rozpočet
s přebytkem ve výši 5,4 mld. Kčs. Musím
říci, že přebytek státních
rozpočtů předběžně - protože
je tam řada odpočítávání
- činil ke konci listopadu 5,9 mld. Kčs. Tím
je o 0,5 mld. vyšší, než je plánovaný
přebytek. O proti předchozímu měsíci
přebytek vzrostl o 0,8, v loňském listopadu
došlo naopak k poklesu 0,9. Jistá nejistota ve státním
rozpočtu v posledním nejpohyblivějším
měsíci zůstává, ale zatím
můžeme říci, že se rozpočet
vyvíjí zhruba způsobem, jaký jsme
očekávali.
Co se týče vnitroměsíční,
vnitrodekádní a vnitrotýdenní struktury
příjmů a výdajů státního
rozpočtu, tam vždy byly a vždy budou disproporce,
protože je to asi stejné, jako jsou disproporce ve
vašem rodinném rozpočtu. Když budete pobírat
váš poslanecký plat 31x v měsíci,
měli byste zhruba stejné množství peněz
v průběhu celého měsíce. Jestliže
byste ho pobírali jednou měsíčně
jeden den, dostanete všechny peníze do ruky a postupně
je vydáváte. Stejně tak je struktura příjmů
a výdajů jakékoliv rozpočtu, osobního
rozpočtu každého z nás i rozpočtů
státních. V tomto smyslu disproporce musí
zcela zákonitě vznikat, nemohou nevznikat. Nebezpečné
by bylo, kdyby v rámci toho docházelo ke zvýšení
zadlužení v průběhu měsíce
oproti stejným měsícům v uplynulých
letech. Tak tomu není, v tomto smyslu je situace stabilní.
Navíc státní rozpočet v příštím
roce, jako významnou a zásadní změnu,
zanáší otázku čtvrtletního
hodnocení, takže tímto způsobem dostává
Federální shromáždění
do rukou zcela jiné možnosti pohledu na plnění
státního rozpočtu. Tím se dostávám
k otázce, kterou zde nechci rozebírat, ale která
byla nastolena, to je otázka úvěrů,
neúvěrů, vedlejších podmínek
úvěrů Mezinárodního měnového
fondu apod.
Teď, bohužel v mé nepřítomnosti,
se na federální vládě projednává
dohoda, kterou jsme uzavřeli, resp. její návrh
s Mezinárodním měnovým fondem. V této
dohodě je dvoustránkový dopis, požadavek
na tento určitý úvěr, a desítky
stránek ekonomických analýz, které
jsou k tomu propojeny. Myslím, že nic nebrání
tomu, aby s důvodovou zprávou k tomu bylo Federální
shromáždění seznámeno a rádi
to také uděláme. Ale žádné
podmínky o míře inflace, nezaměstnanosti,
míře čehokoli jiného těmito
půjčkami neuzavíráme. Neuzavíráme
žádné takové konkrétní
sliby, že budeme mít tolik nezaměstnaných,
v žádném případě to není
vázáno. Jsou tam nové věci, jiné,
slibujem tam to, že jsme přijali tento státní
rozpočet přebytkový a přebytek státního
rozpočtu, který, doufám, vy schválíte
příští týden v úrovni
8 mld., je jedna kontrolovaná položka Mezinárodním
měnovým fondem. Jestli splníme svůj
tento záměr a cíl. Asi v tomto smyslu jsou
v těchto dohodách obsaženy vedlejší
podmínky, kromě úrokové míry.
Druhá vedlejší podmínka, která
se vztahuje na čtvrtletní hodnocení Mezinárodního
měnového fondu, je čtvrtletní diskutování
a kontrolování tohoto. To znamená, že
to, co nyní uzavřeme s Mezinárodním
měnovým fondem, bude vyhodnoceno po skončení
prvního čtvrtletí 1991, takže jedna
z dalších podmínek bylo toto čtvrtletní
hodnocení, ne až roční hodnocení
státního rozpočtu. To je zcela v souladu
i s vaším zájmem, aby to bylo takto hodnoceno.
Nyní k tomu podstatnému, co se týká
rozpočtových pravidel. Poslanci Pernicovi bych chtěl
říci na námitku, že se na náměstích
v listopadu loňského roku mluvilo jinak, že
tam - předpokládám - nemluvilo o rozpočtových
pravidlech. To nás právě až tak moc
nezajímalo a je trapné, že právě
po roce se na to, co nás zajímalo před rokem,
tak moc zapomnělo.
Za druhé chci říci, že v dnešních
rozpočtových pravidlech na základě
kompetenčního zákona, který jsme včera
schválili, dobře či špatně, nediskutujeme
o podílech republik. To bych chtěl říci.
Můžeme znovu zavést diskusi o vzájemných
poměrech republik na velikosti rozpočtů apod.,
ale považuji to za bezcenné. Diskutujeme tady o rozpočtových
pravidlech pro státní rozpočet federace.
Máte právo vmísit se do této diskuse
tím, že předurčíte určitý
manévrovací prostor pro federální
rozpočet, pro ten rozpočet, který schvalujete
vy.
Teoreticky můžete jako nejvyšší zákonodárný
sbor rozhodnout, že v § 4, odstavec f a g chcete 100
% výdajů z daně z obratu a z daně
ze zisku. To teoreticky můžeme tady dneska rozhodnout
a tím, i když se schválí rozpočtová
pravidla republik, by vláda neměla o čem
rozhodovat. Chci říci, že teď nemá
smyslu, abychom se pokoušeli diskutovat o tom, jaké
budou vzájemné vztahy obou republik v tom smyslu.
Jestli si rozumíme. Můžete si teď předurčit
podíl, který byl původně diskutován,
loni 30%, na letošní, respektive příští
rok jako nejnižší možný 35 % a je
na vás, abyste to zvážili. Ale teď není
na místě diskutovat vzájemné vztahy
po rozpočtu obou republik.
Poslanec Tomis předeslal úvahu o územním
principu. My jsme skutečně - to abych navázal
na poslance Balgavého - neobjevili jako technicky možné
přijmout územní princip jako východisko
pro sestavení všech tří rozpočtů.
Má to tři základní důvody:
První je ten, že dnešní organizační
uspořádání podnikové sféry,
dislokace podnikových ústředí a řada
věcí v této organizační stránce
naprosto neumožňuje tento územní princip
realizovat. Druhý důvod je, že dnešní
daňová soustava bez zásadní změny
její struktury neumožňuje toto realizovat.
A třetí, nejpodstatnější důvod
je, že naše zcela voluntaristicky vzniklá cenová
struktura neumožňuje tento princip realizovat. Než
získáme ekonomicky racionální, rovnovážné
ceny, v žádném případě
se nemůžeme dopočítat územního
principu. Technicky to není možné, i když
pan poslanec Tomis vrtí hlavou. Uvedu vám jeden
příklad za všechny:
Od začátku roku diskutujeme o změně
velkoobchodní ceny uhlí, například.
Varianta byla dát dotaci výrobcům uhlí,
nebo jim nedat dotaci a změnit velkoobchodní cenu
uhlí na jakousi rovnovážnou úroveň.
Toto je v daném případě voluntaristické
rozhodnutí, není-li to uděláno trhem.
Je to voluntaristické rozhodnutí cenového
orgánu. Zvýšíme-li dramaticky velkoobchodní
cenu uhlí, jak se stalo 1. prosince. Udělali-li
bychom to 1. února už v letošním roce
- protože drtivá většina uhlí se
těží v České republice - samozřejmě
bychom výrazně zvýšili daňové
výnosy v České republice. Jinak by se nestalo
vůbec nic v této zemi. Vůbec nic by se nestalo
s územním principem, lidé by pracovali stejný
počet hodin denně na stejném místě,
ale pouze takovým zásadním změněním
ceny uhlí - můžeme najít tisíce
jiných příkladů - by se zásadním
způsobem změnily příjmy v jedné
části země, na jihu, na severu, na západě,
na východě. Prostě jsou to naprosto naše
voluntaristická rozhodunutí, a bohužel tento
princip není možné zodpovědně
realizovat.
Jako ekonom jsem nepřetržitě tázán,
na co kdo, kdy doplácí. Prohlašuji, že
to je naprosto nezodpověditelná otázka a
budu hájit, že je to nezodpověditelná
otázka vždy a všude, do momentu normálního
fungování tržní ekonomiky v naší
zemi.
Chtěl bych vám nicméně říci,
nevím, jestli jsem nezapomněl vzít si s sebou
támhle ze stolu ještě jednu tabulku, v žádném
případě se však nezmýlím,
když vám řeknu, že rozpočet federace
v roce 1989 obsahoval - říkám to z hlavy,
tak se mohu o jedno, dvě procenta mýlit - chtěl
jsem říci 47 a vidíte (drží v
ruce tabulku), bylo to 47,8 % celkového objemu rozpočtových
prostředků.
Chtěl bych, abyste si poznamenali tři čísla:
47,8. Pro rok 1990, na základě minulých rozpočtových
pravidel, která už byla zapracována s podobnými
úvahami v hlavě jako ty dnešní, to bylo
32,7. Nyní schvalujeme rozpočtová pravidla
a rozpočet na rok 1991, který bude 23 %.
Chtěl bych vám říci, že proto,
že je tam zakotveno několik naprosto pevných
položek, jako je ten 140 korunový příspěvek,
o kterém není co diskutovat, není prostor
pro vaše rozhodování. Když z toho vybereme
několik takových položek, tak pro rozhodování
Federálního shromáždění
nezůstává téměř nic.
Říkám to s plnou zodpovědností,
abyste to věděli. Prohlašuji, že při
jednáních s republikami nebylo umožněno,
aby v rozpočtech zůstalo to, co jsme nazývali
sociální rezerva. Nezůstalo tam téměř
nic na ekologický zásah z prostředků
federace atd.
Chci vám tedy říci, abyste věděli
co schvalujeme - a proto ta slovíčka "nejméně",
která někteří z vás navrhujete,
považuji za velmi důležitá. Ale přinejmenším
si zapamatujte dvě, tři cifry, které jsem
řekl, navíc s tím, že tam nebylo v těch
23 %, ve srovnání s loňským rokem,
oněch 140 korun krát tolik a tolik, což jsou
peníze, o kterých není co rozhodovat. To
nedělá žádný prostor.
Jde o to, že v loňském roce jsem v našem
rozpočtovém semináři dramaticky obhajoval,
jestli děláme správné výdaje
na zdravotnictví, na školství, na ekologii,
na kulturu - a byl jsem celý rok předmětem
kritiky těchto oblastí. Prohlašuji vám,
že na semináři o státním rozpočtu,
který uděláme dnes nebo v pondělí
večer, o těchto položkách vám
v žádném případě nic neřeknu.
Nejsou v rozhodovací pravomoci federální
vlády, ani ve schvalovací pravomoci Federálního
shromáždění. Vy budete moci schvalovat
výdaje na armádu, bezpečnost atd. To je velmi
důležitá změna.
Tolik k rozhodování o principu rozpočtových
pravidel.
Nerozuměl jsem plně připomínkám
pana poslance Kincla. Paragraf 4, odstavec 3 hovoří
o cenných papírech. Podle společné
zprávy výborů slova "cenné papíry"
byla vyškrtnuta, takže nic takového tam není
napsáno. Dobře ví, že předpokládáme
přebytkové rozpočty. Považujeme je za
nesmírně významné, a proto myšlenka,
že bychom tiskli cenné papíry, není
aktuální. Nicméně se vracím
k tomu, co jsem řekl před chvílí.
Má-li federace tak malý podíl na celkových
rozpočtových příjmech a vydáních,
myslím, že by bylo nerozumné, abyste si vy,
jako Federální shromáždění,
odhlasovali nemožnost, aby federace získala dodatečné
prostředky tím, že vydá státní
cenné papíry, obligace, které se mohou v
určité situaci stát dodatkovým příjmem,
se vším rozhodováním o tom, že
je to státní dluh, který je potřeba
splácet.
Ale myšlenka, že by federace chtěla zabránit
tuto věc - jak jsem rozuměl panu poslanci Kinclovi
v jeho relativně, nechápu proč, agresivním
vystoupení, nevím, co je rozumné, nicméně
slovo "cenné papíry" tam vypadlo. Přeci
už je tam napsáno "jiné zdroje".
Bod 5 c). Bylo by velmi dobře, abychom si všichni
pohovořili o tom případném přerozdělování.
Bude-li výhodou, nebo nevýhodou. Já chci
a znovu opakuji, že nějaké přerozdělování
ve smyslu vydání něčeho z federace
do jiné republiky je - podle mého názoru
- základním prinicipem federace. Já vždy
dávám příklad o tom, že když
v Kalifornii vypukne zemětřesení, a to zemětřesení
je malé a stačí se jeho škody pokrýt
z rozpočtu místa, města nebo okresu, tak
je to v pořádku. Když je velké, zaplatí
se z prostředků státu Kalifornie, když
je největší, pan prezident Bush to označí
za národní ohrožení a vyplatí
se z prostředků federace.
Já si myslím, že federální vláda
a Federální shromáždění
musí mít prostředky a rozhodovací
pravomoc pro to, aby dotovala takové zemětřesení,
které samozřejmě může mít
v naší konkrétní situaci jakoukoliv
podobu. Já si myslím, že něco takového
vyloučit z našich rozpočtových pravidel
je naprostým nesmyslem a federace by ztrácela jakýkoliv
smysl, kdyby něco takového tam nebylo. Bohudík
nebo Bohu cokoliv, zásady strukturální politiky
federálního ministerstva hospodářství
nejsou východiskem tohoto principu, na což se ptal
pan poslanec, protože zásady strukturální
politiky federálního ministerstva hospodářství
nejsou téměř možné a realizovatelné,
protože pro to v rozpočtu federace, který vy
budete schvalovat, téměř nic nezůstává.
Protože toto chtějí zásadním
způsobem na základě pravomocí, které
jste jim včera předali, realizovat výlučně
a výlučně republiky.
Nejsem schopen se vyjádřit - respektuji názor
právníka - ohledně lhůty pro penále
a nechám na vašem rozhodnutí, jestliže
stačí rok, tři roky nebo deset let. Nepovažuji
to za podstatně.
Poslanec Schneider - koordinace s měnovou politikou. Spor
nezávislosti měnové politiky na státu
je zásadní věcí a domnívám
se, že měl by být a bude řešen
v zákoně o Státní bance, který
dostanete v nejbližších dnech k vaší
diskusi. Dobře víte, že třeba ve Spojených
státech je to totálně nezávislé,
rozpočtová politika jde nahoru a měnová
politika jde dolů. V zákoně o Státní
bance, kterou asi budete vy chtít a já to budu navrhovat,
mít jako velmi nezávislou na státu instituci,
tam by byl prostor pro to případně říci,
že má být koordinována s politikou státu.
Čili ta úvaha by měla být smysluplně
opačná, ale přikazovat finanční
politice, aby se koordinovala s politikou měnovou je logicky
- jestli rozumíme - nepřesné. Mělo
by to být když tak opačně, pokud nechceme
nechat totální nezávislost, nezávislost
fungování centrální banky, ale není
to koncepční rozdíl.