Čtvrtek 13. prosince 1990

Písomne sa do rozpravy prihlásil pán poslanec Tomis a pán poslanec Pernica. Prosím pána poslanca Tomisa.

Poslanec SN V. Tomis: Pane předsedo, pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, i když tento návrh zákona byl projednáván v našem hospodářském výboru, bohužel tam však nebyly ony poměry 35 : 40 : 25, ale přesto tam odezněla celá řada připomínek, které nebyly přijaty a také nejsou součástí společné zprávy. Považuji proto za vhodné se zde o některých zmínit, a to z toho důvodu, že v celkovém pohledu na předkládaný návrh nemohu s ním souhlasit. Plně chápu to, že jde o nové pojetí vztahů mezi státním rozpočtem federace a státními rozpočty republik, čímž se odstraňuje dosavadní faktická nadřazenost státního rozpočtu federace, která odpovídala dříve poměrům centrálního direktivního řízení ekonomiky a navenek se projevovala především velkým objemem federálních dotací republikám. Chápu i to, že nová úprava rozpočtových pravidel je v podstatě jen provizorním řešením, než bude nová ústava a provedena radikální reforma daňového systému. Přes tato odůvodnění stále mi zní v uších slova náměstka ministra financí pana Kočárníka, že stanovení podílu 30 % na výnosu daní z obratu a spotřebních daní a 30 % na výnosu odvodu ze zisku a zemědělské daně ze zisku, že toto nezabezpečuje rozpočet federace. Tento rozpočet podle pana náměstka vyžaduje přibližně 120. mld. Kčs, ale zajištěno má federace pouze 92 mil. Kčs. To znamená, že federace dostane méně než 14%, vezmeme-li to z celkové sumy 470 mld. Kčs, přičemž takové Švýcarsko takto dostává do federace 22 %. S poukazem na to, co jsem uvedl, doporučuji, aby tato situace byla řešena ještě v této fázi podle návrhu předkladatelů. Jsem přesvědčen, že federace má mít rezervní i rizikový fond pro případy nevyhnutelných a nepředvídaných okolností, např. sucha, havárie a jiných negativních vlivů ve společnosti, což by jistě za navrhované situace neměla.

Dále nemohu souhlasit já, ani moji voliči z Ostravska a z Moravy s dělenými příjmy v poměru 35 : 40 : 25. Vzpomínám si, že v roce 1989 pan premiér Adamec řekl, že jsme se Slovenskem vyrovnáni. Vzpomínám si i na slova pana ministra Klause při zdůvodňování minulého rozpočtu - jak řekl - Slovensko dostane o 1 mld. méně, ale hned nato řekl, kolik dostane %. Toto vůbec nekorespondovalo s tím, jak Slovensko přispívalo na národní důchod federace a kolik by mělo odvádět a kolik dostávalo. Bylo to vždycky o několik, až bych řekl, desítek miliard více. To prý již v dalších letech nebude.

Dneska mám předkládány tyto poměry, které skutečně nejsou spravedlivé a jsou poplatné minulosti. Jestliže se podíváme na situaci - vlastní příjmy republik v miliardách Kčs: 206 - Česko 141, Slovensko 65. Dělené příjmy 157, Česko 105, Slovensko 52. Příjmy celkem 363, Česko 246, Slovensko 117, ale výdaje 361 celkem, 237 Česko a 124 Slovensko.

Saldo tedy v rámci obou republik plus 2 mld. Kčs v rámci Čech plus 9, Slovensko mínus 7. Je nutno poukázat, že systém veřejných rozpočtů obsahuje přerozdělení ve prospěch Slovenska. Toto si nemusíme nadále zakrývat. Je však zbytečné, aby česká a federální vláda tyto věci zamlčovaly a vzájemné vztahy se tím nezlepšily.

Při tomto schvalování bychom ještě měli znát, kolik která republika přispívá do národního důchodu, a to vždy při schvalování rozpočtu. Pokud je mi známo, že Slovenská republika údajně by měla přispívat 33 %, může mne každý opravit, nejsem státní ekonom, přispívá 28 % a přijímá nad 33 %. I toto by se mělo zprůhlednit a očekával jsem, jistě nejen já, že právě během tohoto roku udělá federální vláda všechno, aby zprůhlednila všechny tyto věci, které dělají vlastně mlhu mezi našimi republikami, zbytečně se potom na sebe díváme přes prsty. Češi říkají, že Slovensko žije na úkor Čechů, Slováci zase opačně a myslím si, že kdyby jak statistické orgány, tak ministerstvo financí všechno zprůhlednily, daly všechno jednoznačně na vědomí občanům, i nám, že by k tomu nemuselo docházet. Pokud nebude provedena patřičná úprava v tomto návrhu, nebudu moci pro tento návrh hlasovat.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu Tomisovi. Ďalej vystúpi pán poslanec František Pernica.

Poslanec SN F. Pernica: Vážený pane předsedo, pane předsedající, kolegyně, kolegové. To, co se děje dnes na Moravě, je dost nebezpečná věc. Lidé telefonují, že jsme včera schválili kompetence a dneska již zapomínáme počítat. Už můj předřečník zde uvedl to, co jsem chtěl říci - nebudu zde házet čísly - ale lidé říkají: "Prosím vás, dopláceli jsme, nedopláceli, ale chceme konečně spravedlnost." Včera se zde hovořilo o konverzi. Na té Moravě se také budou zavírat doly, konverze nás také postihne.

Proto vás prosím, zamysleme se. Prosím i pana ministra Klause, protože na náměstích se v listopadu hovořilo jinak.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Pernicovi. Ďalej sa do rozpravy prihlásil pán poslanec Jiří Kincl. Dávam mu slovo.

Poslanec SL J. Kincl: Vážené předsednictvo, vážení poslanci, předložený zákon o rozpočtových pravidlech federace si od nás žádá zvláštního zřetele, neboť sama důvodová zpráva k němu přiznává, že u tohoto zákona je ještě plno otevřených otázek hlavně ve vazbě na připravovaný daňový systém. Z těchto důvodů vás žádám, abyste takto zákon i posuzovali.

Vaši pozornost chci upřít k § 4 odst. 3 zákona, jímž se stanoví úhrada finančních potřeb federace. Jak stanoví zákon, může být provedena mimořádně se souhlasem federace, přičemž může být použito prostředků federace z minulých let, popřípadě - a teď pozor - z prostředků získaných prodejem státních cenných papírů. Takže, vážení poslanci, budou-li prostředky - chcete-li přebytky - z minulých let, bude vše v pořádku. Nebudou-li prostředky z minulých let a bude-li federace potřebovat uspokojovat své potřeby, bude provedena emise cenných papírů a ty rozprodáme. V této části se chová zákon podle mne velice prozíravě, neboť zde uvádí, že k vydání je zapotřebí souhlasu Federálního shromáždění. Činí tak tento sbor poslanců odpovědným za emisi cenných papírů. Předpokládám, že si tuto odpovědnost všichni uvědomujeme a že tak učiníme vždy po vyjádření banky a posouzení všech vlivů a dopadů emise na ekonomiku federace. Protože emise cenných papírů bude vlastně státním dluhem a jak každý jistě dobře ví, každý dluh státu zhoršuje jeho ekonomické postavení. V současné době se stále zdůrazňuje, že jsme žili na úkor budoucnosti. Bude proto i potřeba vždy našeho zodpovědného rozhodnutí nepřipustit jakýkoliv nárůst státního dluhu.

Dále žádám pana ministra o vyjádření k § 5 odstavec c. Jde o problematiku dotací a návratné finanční výpomoci. Tedy se táži: Kdo bude rozhodovat o výši a zaměření do jaké sféry podnikání se prostředky umístí? Sice v zákoně je uvedeno "dotace dohodnuté s vládami", ale mně chybí kontrola. Bude ji dělat federální ministerstvo financí, anebo vlády?

Další otázka. Je toto ustanovení provázané na tzv. materiál, který se nazývá "Návrh zaměření státní strukturální politiky v rozvoji ekonomiky ČSFR z období 1991 - 1992", které vydalo federální ministerstvo hospodářství?

Vážení poslanci, dovolte mi poznámku k § 5 písm. e). Cituji: "Výdaje spojené se státním dluhem federace, jakož i výdaje na nákup cenných papírů...", takže výdaje spojené se státním dluhem při přebytku prostředků bude chtít federace snížit a rychle zaplatit. Ale může to také znamenat, že bude ze svých výdajů kupovat cenné papíry z jiných subjektů. V tomto případě to bude znamenat, že nakoupením cenných papírů poskytne stát prostředky pro toho, kdo je vydal. Bude to vlastně určitá forma podpory, dotace či subvence. V takovémto případě by federace měla zdůvodňovat, proč cenné papíry nakupuje a proč právě od tohoto subjektu a ne jiného, a hlavně vědět, že onen subjekt je opravdu subjektem prosperujícím. A vůbec by federace měla vědět, zda má zájem na jeho dalším rozvoji. Z toho plyne, že federace, resp. federální ministerstvo financí musí vždy prioritně usilovat o snížení státního dluhu a pak teprve někoho podporovat.

Dovolte ještě jednu otázku na pana ministra a sice k důvodové zprávě na straně 5 § 4. Cituji: "Aby bylo možno dosáhnout principielní finanční soběstačnosti jak státního rozpočtu federace, tak státního rozpočtu republik". otázka zní - činím tak pod dojmem ze včerejška - bude připuštění či nepřipuštění přerozdělování mezi rozpočty výhodou či nevýhodou?

Vážení poslanci, já předpokládám, že federální ministerstvo financí bude dobře počítat, komu který výnos připadne a jestli ne, tak má vždycky k dispozici § 4 odstavec 2, kde bude podle potřeby administrativně měnit výnosy. Já si myslím, že to bude nevyhnutelné.

A nakonec mi dovolte pozměňující návrh § 21 druhé věty. Cituji: "Prostředků z dalších finančních operací federace lze použít pouze se souhlasem vlády ČSFR" a já navrhuji doplnit: "po předchozím schválení Federálním shromážděním". Děkuji vám.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec Kincl, ďalej je pripravený poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající, vážení hosté, dámy a pánové, máme zpracovat rozpočtová pravidla, která jsou uvozena snahou po samostatnosti hospodaření republik i federace, a tato snaha nám umožňuje splnit zčásti již dříve požadovaný požadavek průhlednosti. Já jsem se zaměřil pouze na tu část, kterou zpracovává § 4 v odstavci prvém a shledávám, že tohoto požadavku je dosahováno jednak výčtem zdrojů, to znamená subjekty pod federací, což jsou litery a), b), c), d), i) a j), jednak metodou pevného podílu, kde shledáváme písmena g) a h) a dále do výčtu zdrojů patří ještě subjekty v cizině nebo ve vztahu k cizině - písmena e) a f). Nebudu hovořit o pojistkovém ustanovení, to je to poslední, kde se říká: "...a další příjmy podle zákona". Formálně jsem nucen k tomu, aby onen rozdíl mezi 30 - 35 % v písmenech g) a h) - to je výnos daně ze zisku a daně zemědělské - byl upraven a navržen.

O co v podstatě jde? V době zpracování návrhu nebyly známy ještě některé další výdaje. Jde o rezervu na financování strukturálních změn a kompenzací cen za teplo a energii, v podstatě určitý příplatek pro případ zdražení a posléze rezervu na mimořádné výdaje, která by měla činit asi 3,4 v miliardách, což všechno bylo zpracováno do dohody vlád. Domnívám se, že tím bude také splněn požadavek přebytkovostí tohoto rozpočtu. Činím tedy formální pozměňovací návrh, jehož obsahem je, že v § 4 odstavec 1 pod písmenem g) a h) se změní cifra 30 % na 35 % v obou těchto písmenech.

Vede mne k tomu stanovisko garančního výboru, výboru pro plán a rozpočet, který, když projednával tuto záležitost, uvažoval o vsunutí slova "nejméně 30 %" před ony cifry, které se dostaly do předlohy. Já, prosím pěkně, respektuji názor odborníků a když jsem si dal dohromady to, co dohodly vlády a co garanční výbor považoval již tehdy za nejnižší mez, zřejmě předjímaje to, že v průběhu doby bude možno požadovat ještě vyšší výdaje, tak jsem dospěl k tomu, že částka 35 %, jak o ní bylo hovořeno předkladatelem, je naprosto po právu. Navrhuji proto, abychom takto hlasovali. Já vám děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec Stome, prosím, pán poslanec Šlápota.

Poslanec SL J. Šlápota: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych využil této příležitosti, kdy mezi námi je pan ministr Klaus. Dovolil bych se ho zeptat, kdy bude naplněno usnesení vlády ČSFR ze dne 11. října 1990 číslo 688, kde v druhém odstavci je ukládáno ministru financí vypracovat samostatnou informaci o změnách státního rozpočtu federace na rok 1990 pro orgány Federálního shromáždění. I když přímo tato věc nesouvisí s předmětem dnešního jednání, myslím si, že by nás to všechny zajímalo. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Konštatujem, že nikto ďalší písomne do rozpravy prihlásený nie je. Pýtam sa, kto si želá vystúpiť v rozprave? Nech sa páči, pán poslanec Vosček.

Poslanec SN J. Vosček: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, mám tu pozmeňovací návrh k § 16 odsek 5 prerokúvaného návrhu zákona o rozpočtových pravidlách. Toto ustanovenie pojednáva o lehotách, v ktorých možno penále vymáhať.

Túto lehotu stanovuje na 10 rokov, počítaných od konca kalendárneho roku, v ktorom došlo k porušeniu rozpočtovej disciplíny podľa odst. 1. Upozorňujem, že ide o denné penále, počítané denne. Môj pozmeňovací návrh je tento:

Penále podľa odst. 1 a 3 nemožno vymáhať po uplynutí jedného roka počítaného od konca kalendárneho roku, keď sa orgán podľa odseku 2 o porušení rozpočtovej disciplíny dozvedel, najneskôr však po uplynutí troch rokov, počítaných od konca kalendárneho roka, v ktorom k porušeniu rozpočtovej disciplíny podľa ods. 1 došlo.

Ja som s týmto pozmeňovacím návrhom vystúpil už v ústavnoprávnych výboroch, žiaľ, nezískal potrebnú väčšinu hlasov. Som toho názoru, že navrhovaná doba 10 rokov je veľmi dlhá a nie je ničím opodstatnená. Ide o denné penále, ktoré s odstupom dlhšej doby by nebolo možné ani riadne preukázať. Dlhá doba vymáhateľnosti by neprispievala k právnej istote občanov a organizácií. Treba poukázať i na korešpondujúce ustanovenie § 99 colného zákona, ktorý sme prerokúvali už tento mesiac a má rovnaké znenie premlčacej lehoty, ako navrhujem vo svojom pozmeňovacom návrhu. Podobne i nedávno prijatý devízový zákon v ustanovení § 39 obsahuje tiež dve lehoty. Lehotu subjektívnu pre vymáhateľnosť, stanovenú na dobu dvoch rokov od zistenia porušenia právnych povinností, a rovnako objektívnu lehotu.

Preto nevidím dôvod stanovovať v prerokúvanom zákone iné lehoty pre vymáhateľnosť týchto majetkových sankcií. Preto prosím, aby ste môj pozmeňovací návrh zvážili a prijali.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Vosčekovi. Ďalej sa do rozpravy prihlásil poslanec Vild.

Poslanec SN J. Vild: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, budu mluvit stručně. Měl bych pouze jeden dotaz na pana ministra Klause. Když rozpočtový zákon přijmeme tak, jak je nyní onen poměr, o němž se tolik diskutuje - 35 : 40 : 25 - k tomu se nebudu vyjadřovat, protože se mi to nelíbí, ale nebudu to zdůvodňovat.

Pokud se republiky nedohodnou, nebo když to neschválí Česká národní rada a rozhodne se, že poměr bude 1 : 2, zajímalo by mne, jakým způsobem se to bude řešit?

Podle mého názoru by v nějakém zákonu mělo být, že například Federální shromáždění stanoví poměr mezi jednotlivými republikami. Když se nedohodnou, tak co se bude dít? Federace si může určit, že bude mít 35 %, a když se každá z republik dohodne jinak, jak se to bude řešit? Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. V rozprave sa ďalej prihlásil poslanec Schneider.

Poslanec SL J. Schneider: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, dovolil bych si obrátit vaši pozornost k § 2. Bylo už společným zpravodajem Sněmovny národů navrženo nové znění § 2 odst. 2., které v podstatě odpovídá znění kompetenčního zákona čl. 11 odst. 1. Pokud toto znění srovnám s původním zněním návrhu, chybí mi tam koordinace dohodnutých zásad finanční a rozpočtové politiky s měnovou politikou ústřední banky.

Jelikož se domnívám, že role ústřední banky v nastávajících letech bude stále důležitější, myslím, že ve znění by měla být doplněna druhá věta, která by roli Státní banky zohlednila.

Navrhuji, aby ke znění, které navrhl pan zpravodaj, byla do § 2 odst. 2 připojena tato věta: "Tyto zásady (rozumí se zásady finanční a rozpočtové politiky) musí být koordinovány s měnovou politikou SBČS". To je jeden můj pozměňovací návrh.

Druhý v podstatě vychází ze stanoviska, z minoritního stanoviska garančního výboru, jehož jsem členem. Týká se § 4 písm. g) a h) v odst. 1. Navrhuji, v souladu s minoritním votem garančního výboru, aby před číslo před procentuální podíl - po změně těch 35 %, bylo vsunuto slůvko "nejméně". Jako důsledek, protože tady umožňujeme pohyblivost ve směru nahoru, doporučuji konsekventně vyškrtnout odst. 2 téhož paragrafu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Ako ďalší sa do rozpravy prihlásil poslanec Roman.

Poslanec SN L. Roman: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne poslankyne, vážení kolegovia poslanci, dovoľte mi, aby som aj ja zaujal stanovisko k predloženému návrhu zákona o rozpočtových pravidlách federácie a zároveň navrhol niektoré pozmeňujúce návrhy.

Pokiaľ ide o moje stanovisko, chcel by som sa dotknúť § 12 odst. 2. Bol som spravodajcom v ústavnoprávnom výbore Snemovne národov a pokiaľ viem, uzniesli sme sa, že slovo "účelového použitia rozpočtových pravidiel" navrhujeme odtiaľ vypustiť.

A teraz k mojim návrhom. V § 4 odst. 1 navrhujem v písmene g) a h) slová "tridsať percent" alebo, ako tu bolo spomínané, tridsaťpäť percent, vypustiť "podiel federácie na príjmoch republík". Nemalo by to byť určené v zákone, ktorý určuje základné pravidlá hospodárenia štátneho rozpočtu federácie.

Tento podiel má byť každoročne určený v zákone o štátnom rozpočte federácie podľa predpokladaných ekonomických podmienok budúceho roka.

Zároveň je potrebné upraviť odsek 2 tak, že podiely federácie na výnosoch vybraných daní podľa odseku 1 písm. g) a h) budú určené rozpočtovým zákonom po dohode s výkonnými a zákonnými orgánmi republík.

V § 3 odst. 3 v znení spoločnej správy navrhujem doplniť toto znenie "...so špecifikáciou podstatných a významných položiek štátneho rozpočtu". Myslím, že sa tým získa prehľadnosť záväznosti jednotlivých položiek.

Vrátim sa ešte k § 12, odst. 2. Tento odsek navrhujem vypustiť alebo doplniť o toto znenie: "...ktoré však musí byť schválené Federálnym zhromaždením po predchádzajúcom prerokovaní s vládou Českej republiky a s vládou Slovenskej republiky." Je to právne nelogické. Štátny rozpočet federácie sa prijíma zákonom. Podľa citovaného ustanovenia odseku 2 § 12 môže byť menený časovo i účelovo vykonávacím predpisom, to jest normou nižšej právnej sily a štátny záverečný účet sa schvaľuje uznesením Federálneho zhromaždenia. Pýtam sa, akú hodnotu má tento zákon, ktorým sa prijíma štátny rozpočet, a čo zostáva z princípu rozpočtovej suverenity parlamentu?

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP