- den jednání - čtvrtek 13. prosince 1990
Přítomno: | 136 poslanců Sněmovny lidu |
62 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
63 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Omluveni poslanci:
Sněmovny lidu: Andelová, Bartončík,
Borguľa, Čičmanec, Dienstbier st., Gürtler,
Hrušínský, Kňažko, Kos, Kováč,
Kříž, Langoš, Špaček, Zán
Sněmovny národů zvolení v České
republice: Blažek, Hradílek, Lis, Mečl, Mikan,
Motyčka, Samková, Sláma, Svoboda, Šamalík,
Šedivý, Šolc, Tichý
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Čalfa, Glezgo, Kanis, Kočtúch,
Kulan, Miklós, Mečiar, Molnár, Slota, Suchán,
Vicen, Zelenay
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS a předseda SN M. Šútovec)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Vážené Federálne zhromaždenie,
vážení hostia, otváram 10. deň
9. spoločnej schôdze Snemovne ľudu a Snemovne
národov Federálneho zhromaždenia a všetkých
vás srdečne vítam.
Zo schváleného programu máme ešte prerokovať
vládny návrh zákona o rozpočtových
pravidlách federácie (tlač 231), návrh
zákona o strategickom plánovaní (tlač
210) a návrh zákona o rokovacom poriadku (tlač
156).
Prvým bodom je
vládny návrh zákona o rozpočtových
pravidlách federácie (tlač 231) a spoločná
správa výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov
(tlač 234).
Prosím ministra Václava Klausa, aby podal výklad
k vládnemu návrhu.
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené
Federální shromáždění,
nemohu si odpustit historickou připomínku, protože
přesně před rokem, 13. prosince (nebyl to
čtvrtek, byla to středa) jsem stál poprvé
před Federálním shromážděním
a přinášel jsem návrh státního
rozpočtu na rok 1990. Dobře víte, že
jsme ho tenkrát nepřijali. Navrhli jsme rozpočtově
provizórium a mimo jiné jsme slíbili, že
stejně nejsme schopni pro rozpočet na rok 1990 připravit
nová rozpočtová pravidla, takže bude
ještě na základě rozpočtových
pravidel starých a teprve pro rok 1991 připravíme
rozpočtová pravidla nová. Čili dnes
máme příležitost, abychom to udělali,
opravdu do roka a do dne.
Předkládaný návrh zákona o
rozpočtových pravidlech má úzkou návaznost
na souběžně projednávané návrhy
obdobných zákonů v České a
Slovenské národní radě. Společným
cílem všech těchto návrhů je
zakotvit nové pojetí vztahů mezi veřejnými
rozpočty, tedy vztahů mezi státním
rozpočtem federace a státními rozpočty
obou republik. Těmito návrhy se odstraňuje
dosavadní nadřazenost státního rozpočtu
federace, která se navenek projevovala poměrně
velkým objemem dotací z federálního
rozpočtu do rozpočtů obou republik. Tento
princip měl své výhody, měl i své
nevýhody. Nová koncepce přechází
podle mého názoru sice příliš
daleko na druhou stranu, ale vychází ze samostatného
finančního hospodaření federace a
republik, zajištěného vlastními příjmy
jednotlivých rozpočtů v rozsahu, který
odpovídá přijatým kompetencím
republik a federace.
Základní zásadou navrhovaných nových
rozpočtových vztahů je tedy to, že jednotlivé
státní rozpočty mají mít předem
jasně vymezenou vlastní příjmovou
základnu. Odstraňují se tím tedy určité
dotační vztahy, které připouštěly
vznik subjektivismu a přenášení odpovědnosti
na jiné orgány.
Pokud budou existovat důsledně vymezené pravomoci
federální vlády i vlád republik, vytváří
tato zásada nových rozpočtových pravidel
potřebné podmínky pro samostatné,
plně zodpovědné finanční hospodaření
jednotlivých vlád, na základě rozpočtů
schválených příslušným
zákonodárným sborem.
Odpověď na to, jak tento základní princip
naplnit, nevznikala jednoduše. Trápili jsme se s ní
téměř celý letošní rok.
Bylo třeba odpovědět nejen na to, jaké
funkce a úlohy příslušejí federální
administrativě, což prakticky činí právě
schválený ústavní zákon o novém
rozdělení kompetencí, ale úkolem bylo
také najít spravedlivé a v praxi použitelné
kritérium pro rozdělení celkových
státních příjmů mezi jednotlivé
rozpočty. Předložený návrh volí
takový přístup, že státní
příjmy dělí na ty, které lze
přímo přiřadit k určitému
státnímu rozpočtu a na ty, kde tomu tak není,
jejichž celkový celostátní výnos
se musí rozdělit mezi rozpočty federace a
republik. Vlastní příjmy (ty jednodušší)
představuje například clo ve státním
rozpočtu federace a naopak například daně
fyzických osob v rozpočtech jednotlivých
územních celků.
Jako "společné daně" byly v tomto
návrhu zákona o rozpočtových pravidlech
navrženy odvody z podnikových zisků včetně
zemědělské daně ze zisku a daně
z obratu. Jedná se o objemově největší
státní příjmy.
Na základě nedávného jednání
všech tří vlád bylo dosaženo dohody
o tom, jak v roce 1991 rozdělovat celkové výnosy
z těchto společných daní mezi státními
rozpočty federace, České a Slovenské
republiky. Tato dohoda se ve svých východiscích
odlišuje od toho, s čím bylo původně
počítáno při předchozích
jednáních o nových rozpočtových
pravidlech. Tyto původní návrhy byly založeny
na názoru, že příjmy státních
rozpočtů republik by měly vycházet
z tě části společných daní,
která je tvořena na území té
které republiky. Tento územní výnos
odvodů ze zisku a daně z obratu by se snížil
pouze o část, která je nezbytná k
zajištění potřeb státního
rozpočtu federace. Federace měla mít stanovený
podíl na celostátním výnosu společných
daní, přičemž mezi orgány republiky
bylo dohodnuto, že se na této celkové částce
budou podílet tak, aby to odpovídalo zhruba poměru
počtu obyvatel obou republik.
Práce na přípravě návrhu státního
rozpočtu na příští rok jasně
prokázaly, že vycházet z tohoto tzv. územního
principu dělení výnosu odvodů ze zisku
a daně z obratu není u nás dnes z řady
důvodů reálné. Byl proto hledán
nový princip a byl nalezen v rozdělení celostátního
výnosu společných daní určitým
zvoleným poměrem.
Na tomto základě bylo pro rok 1991 dohodnuto, aby
takový poměr mezi příjmy státních
rozpočtů činil 35 % pro státní
rozpočet federace, 40 % pro státní rozpočet
České republiky a 25 % pro státní
rozpočet Slovenské republiky. Takový poměr
se zdá racionální jako základ pro
výdaje federace v dohodnutém rozsahu a pro takový
růst výdajů státních rozpočtů
republik, včetně místních rozpočtů,
který zajišťuje dlouhodobé sblížení
celkové úrovně jejich rozpočtových
výdajů na jednoho obyvatele.
Předložený text návrhu rozpočtového
zákona byl však formulován dříve
a vychází z původního návrhu
na podíl pouze ve výši 30 % pro federální
rozpočet z obou těchto daní s tím,
že každoroční rozpočtové
zákony - například návrh zákona
o státním rozpočtu na rok 1991, který
bude diskutován příští týden
- nemohou tento podíl změnit.
Je třeba připomenout, že navrhované
změny rozpočtových pravidel jsou jen přechodným
řešením. Vztahy mezi federací a republikami
budou ve finanční oblasti jistě zásadně
pozměněny novými ústavami, výrazně
se do nich promítne provedená transformace naší
ekonomiky na tržní ekonomiku a samozřejmě
se do nich zásadně promítne realizace připravované
a hluboké reformy naší daňové
soustavy. To je východisko.
Navrhovaná právní úprava je odlišná
oproti dosavadním rozpočtovým pravidlům
ještě v jiném smyslu. Navrhovaná právní
úprava, předkládaná jako východisko
pro zákon Federálního shromáždění,
se omezuje v podstatě jen na pravidla hospodaření
s rozpočtovými prostředky státního
rozpočtu federace, tzn. jen s malou částí
veškerých rozpočtových prostředků,
čímž vlastně vy budete dnes schvalovat
pravidla pro prozdělování neskonale menší
části rozpočtových prostředků
než kdykoli v minulosti. To je zásadní rozdíl
od dosavadního zákona o rozpočtových
pravidlech, který upravoval zásady rozpočtového
hospodaření i pro státní rozpočty
republik, včetně společných ustanovení
o zřizování, případně
o zrušování rozpočtových a příspěvkových
organizací apod. Nyní se všechny tyto otázky
přesunují do zákonů národních
rad o rozpočtových pravidlech republik. To je třeba
si velmi dobře uvědomit.
Přesto i v tomto textu zůstávají některá
společná ustanovení pro celou soustavu našich
veřejných rozpočtů a pro zabezpečení
jednotného přístupu k tvorbě a provádění
finanční politiky v celém našem státě.
Tato ustanovení navazují na novelu ústavního
zákona o československé federaci, kterou
jste včera projednali.
Myslím, že toto jako úvod může
stačit a doporučuji vám tento návrh
schválit. Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu ministrovi. Konštatujem, že
návrh prejednali výbory pre plán a rozpočet,
výbory hospodárske, ústavnoprávne,
branné a bezpečnostné, zahraničné,
sociálne a kultúrne a výbory pre životné
prostredie oboch snemovní. Prosím teraz spoločného
spravodajcu výborov Snemovne národov pána
poslanca Jozefa Košnára, aby predniesol spravodajskú
správu.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
J. Košnár: Vážený pán predseda,
pán predsedajúci, dámy a páni, nové
chápanie vzťahov medzi ekonomikami oboch republík
a vzťahov medzi štátnymi rozpočtami federácie
a republík sa premieta aj do predloženého vládneho
návrhu zákona o rozpočtových pravidlách
federácie. Tento návrh zákona a spoločná
správa k nemu (tlač 324) konštatujú,
že najvýznamnejšími zmenami oproti zákonu
č. 129/1989 Zb., je, po prvé vymedzenie príjmovej
základne štátneho rozpočtu federácie,
po druhé, nová úprava vzťahov medzi
článkami rozpočtovej sústavy a zakotvenie
samostatného finančného hospodárenia
federácie a republík, po tretie zrušenie päťročného
rozpočtového výhľadu.
Je prirodzené, že len tieto zmeny sami o sebe nezodpovedajú
týmto úlohám štátneho rozpočtu,
ktoré bude plniť v závislosti na postup ekonomickej
reformy, ale sú celkom nevyhnutné pre jej štart,
zvlášť pre zostavenie a prijatie štátneho
rozpočtu a rozpočtového hospodárenia
v roku 1991. V tomto zmysle ide vtedy len o malú úpravu,
o novelizáciu rozpočtových pravidiel. Ich
komplexná právna úprava bude nevyhnutná,
ale možná aj v nadväznosti na novú ústavu,
na zásadnú reformu daňového systému,
na prekonanie deformácie cien a kurzov a na iné
zmeny. Ale už len obmedzenie znovurozdeľovacích
vzťahov vôbec zvýši úlohu jednotných
zásad finančnej politiky a jednotných pravidiel
hospodárenia pre všetky hospodárske subjekty.
Tieto zásady sa budú tvoriť dohodou všetkých
troch vlád. Koordinácia finančnej a rozpočtovej
politiky federácie i obidvoch republík, ako to zakotvuje
návrh zákona o rozpočtových pravidlách,
je nevyhnutná aj v dôsledku záväzkov
a povinností, ktoré nám vyplývajú
z členstva v Medzinárodnom menovom fonde a v medzinárodných
finančných inštitúciách.
Vládny návrh zákona o rozpočtových
pravidlách (tlač 231) prerokovali všetky výbory,
okrem mandátových a imunitných výborov
Snemovne ľudu a Snemovne národov. Výbory pre
plán a rozpočet, ktoré boli garančnými
výbormi, prerokovali aj stanoviská, návrhy
a pripomienky Českej národnej rady a Slovenskej
národnej rady a spracovali ich do spoločnej správy
v tlači 324. Výbory Federálneho zhromaždenia
vzniesli 16 pripomienok, výbory Českej národnej
rady 9 a výbory Slovenskej národnej rady 14 pripomienok.
Veľká časť pripomienok sa opakovala, resp.
viac výborov Federálneho zhromaždenia, Českej
národnej rady a Slovenskej národnej rady navrhovalo
rovnaké zmeny v ustanoveniach vládneho návrhu
zákona o rozpočtových pravidlách.
Pripomienky, ktoré sa týkali istých formulačných
úprav, nemeniace vecný obsah jednotlivých
ustanovení, boli prakticky všetky garančnými
výbormi akceptované a sú premietnuté
v spoločnej správe.
Dovoľte mi preto, aby som sa obmedzil len na poznámky
k tým pripomienkam, ktoré v garančných
výboroch nezískali potrebnú podporu, a preto
nie sú v spoločnej správe obsiahnuté,
ako aj na nevyhnutné doplnky, ktoré vyplynuli jednak
z uvedenia príslušného návrhu zákona
predkladateľom, pánom ministrom Klausom. Mám
na zreteli zmenu týkajúcu sa federácie na
výnosoch dane z obratu a dane zo zisku, kde v pôvodnom
návrhu, ktoré výbory prerokovali, bol kvalifikovaný
tento podiel 30 %. Pán predkladateľ to odôvodnil
a upravuje tento návrh na 35 %.
Preto si dovolím v závere tohto vystúpenia
vám navrhnúť určité zmeny, ktoré
je treba premietnuť do písomného textu spoločnej
správy, ktorý máte k dispozícii.
K § 1, odsek 3 vo výboroch pre plán a rozpočet
získal minoritné vótum návrh nahradiť
slová " v rozpočtoch územných
samospráv" slovami "v rozpočtoch miest
a obcí". Aj Česká národná
rada navrhovala spresniť pojem "rozpočty územných
samospráv". Vzhľadom na odlišné riešenie
v Českej republike a Slovenskej republike, odporučili
výbory pre plán a rozpočet väčšinou
hlasov ponechať pôvodné znenie. Preto zmena
nie je premietnutá v spoločnej správe.
V § 4, odsek 1, ktorý bol najspornejší
a týkala sa ho značná časť pripomienok
hlavne k písmenu g) a h), teda určenie percentuálneho
podielu rozpočtu federácie na dani z obratu (písmeno
g) a výnosov odvodov zo zisku (písmeno h). Výbory
Slovenskej národnej rady navrhovali tento podiel nestanoviť
číslovkou a ustanovenie doplniť tým,
že tento podiel stanoví ročne rozpočtový
zákon. Výbory Českej národnej rady
tiež odporučili tento podiel nekvalifikovať a
číslovku 30 nahradiť slovami "stanovený
podiel".
Výbory sociálne a kultúrne Federálneho
zhromaždenia požadovali, aby predkladateľ v snemovniach
vec podrobnejšie vysvetlil, takže adresujem túto
požiadavku pánu ministrovi Klausovi pri jeho reagovaní
na pozmeňovacie návrhy, alebo pri inej príležitosti.
Vo výboroch pre plán a rozpočet, ako garančných
výboroch, získal minoritné vótum návrh
pred číslovku 30 v písmene g) i h) vložiť
slovo "nejméně". Väčšina
v týchto výboroch bola za návrh predkladateľa,
teda ponechať 30-% podiel. Preto v písomnom texte
spoločnej správy nie je uvedená žiadna
zmena týkajúca sa tejto výšky podielu
na výnosoch dane z obratu a na výnosoch ďalších
daní. Po konzultáciách s expertmi, vzhľadom
na prechodný charakter platnosti rozpočtových
pravidiel, ako aj na to, že sa dosiahla dohoda medzi vládami
či ministrami financií o rozpočtoch federácie
a republík, odporúčam prijať pred chvíľou
tlmočené znenie "35 %" s vypustením
slov "a spotřebních daní" v písmene
g), ako je to uvedené v spoločnej správe.
Prosím teda, aby ste si v spoločnej správe,
v bode, ktorého sa týka odsek 4, premietli i túto
zmenu: "znenie odseku g) sa mení v tom zmysle, že
číslovka 30 sa nahradzuje číslovkou
35 a v bode h) sa taktiež číslovka 30 nahradzuje
číslovkou 35. "
V § 13, odst. 2 a nadväzne v § 14 niektoré
výbory Slovenskej národnej rady i Českej
národnej rady odporučili zvýrazniť rozpočtovú
suverenitu parlamentu a obmedziť splnomocnenie vlády
a ministra financií tým, že úhrady potrieb
nezabezpečených rozpočtovo môže
vláda v prípade uvedenom v odseku 2, § 13 povoliť
len s predchádzajúcim súhlasom Federálneho
zhromaždenia.
Tento návrh získal v garančných výboroch,
vo výboroch pre plán a rozpočet taktiež
minoritné vótum. Domnievam sa, že takéto
riešenie ex ante by nebolo v každom prípade praktické
a znižovalo by operatívnosť rozpočtového
hospodárenia. Podstatné je však to, že
vzhľadom na požadovanú podrobnosť jednotlivých
kapitol rozpočtu, ako je to premietnuté v spoločnej
správe, ako aj na štvrťročnú frekvenciu
správ o plnení štátneho rozpočtu,
ako to navrhuje spoločná správa v bode 10
týkajúcom sa § 11, odst. 1, to považujeme
za vhodnejšie.
Vážení poslanci a poslankyne, vzhľadom
na to, že návrh rozpočtových pravidiel
federácie prerokovali výbory pred prijatím
kompetenčného zákona a taktiež písomný
text spoločnej správy bol vyhotovený predtým,
nemohli sme zohľadniť zmeny vyplývajúce
z práve prijatého, i keď ešte nevyhláseného
kompetenčného zákona, a preto ju doplňujeme
o tento text, ktorý, prosím, aby ste si pozorne
vypočuli a prípadne poznamenali.
K bodu 3 spoločnej správy týkajúceho
sa § 2 odst. 2 navrhujeme takéto znenie: odsek 2:
"Při hospodaření s rozpočtovými
prostředky státního rozpočtu federace
a státních rozpočtů republik se uplatňují
jednotné zásady finanční a rozpočtové
politiky dohodnuté mezi vládami České
a Slovenské Federativní republiky, České
republiky a Slovenské republiky." Chcem poznamenať,
že toto znenie je identické so znením článku
11, odst. 1 kompetenčného zákona.
Ďalej odporúčame doplniť text spoločnej
správy o ďalší bod, ktorý by bol
zaradený ako 17. bod spoločnej správy. V
§ 5 písm. b) sa slovo "výlučné"
vypúšťa. I v tomto prípade ide o zladenie
tejto dikcie s ustanoveniami práve prijatého kompetenčného
zákona.
Tretiu zmenu v texte spoločnej správy týkajúcu
sa § 4, odst. 1, písm. g) a h) som už komentoval
a predpokladám, že ste si ju označili.
Vážení páni a dámy, ako spoločný
spravodajca výborov Snemovne národov odporúčam
vládny návrh zákona o rozpočtových
pravidlách federácie, tlač 231, prijať
v znení spoločnej správy výborov,
tlač 234 a v znení teraz prednesených dodatkov.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu spravodajcovi Košnárovi,
prosím spoločného spravodajcu Snemovne ľudu
Kesslera, aby sa ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
Z. Kessler: Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, dámy a
pánové, jako společný zpravodaj výborů
Sněmovny lidu konstatuji, že návrh zákona
o rozpočtových pravidlech federace byl projednán
všemi výbory Sněmovny lidu s výjimkou
výboru mandátového. Připomínky
nebo pozměňovací návrhy byly zapracovány
do společné zprávy, tisk č. 324.
Jako zpravodaj se připojuji k úpravám, které
přednesl kolega prof. Košnár, respektive zástupce
předkladatele pan ministr Klaus, zejména v ustanovení
§ 4, písmeno "h" a "g", kde má
dojít k úpravě procentuálního
příspěvku z rozpočtu republik do rozpočtu
federace.
Jinak doporučuji jménem Sněmovny lidu tento
zákon přijmout. Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánovi poslancovi Kesslerovi. Otváram
rozpravu.