Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
poslanec Suchánek.
Poslanec SL J. Suchánek: Chtěl bych se vyjádřit
k vystoupení místopředsedy federální
vlády pana Rychetského ve věci informačního
systému. Chci pouze zareagovat na to, co prohlásil
pan místopředseda Rychetský, že náš
právní řád dosud nezná pojem
informační systém.
Domnívám se, že právě tato okolnost
potvrzuje má slova o naší zaostalosti v této
oblasti a myslím, že je nejvyšší
čas, aby se tento pojem v našem právním
řádu objevil. Domnívám se, že
pokud bychom toto explicitně nevyjádřili
v přijímaném zákonu, že by to
podle kteréhosi paragrafu mohlo sklouznout do působnosti
republik, i když žádný z řečníků,
kteří se k tomuto vyjádřili, toto
nepodporuje.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Nechci zastávat funkci
zpravodaje. Není vždy nejúčelnější
zavádět nové pojmy jako pojmy ústavní.
Pan místopředseda vlády tady uvedl, že
k tomuto ústavnímu zákonu bude normální,
v klasické právní teorii se říká
prováděcí zákon k tomuto ústavnímu
zákonu. Takže, bude-li to shledáno za správné
- zavést určité konkrétnější
právní pojmy, které do ústavy nepatří.
To jen na vysvětlenou. Hlásí se poslanec
Vosček.
Poslanec SN J. Vosček: Mám len krátku faktickú
poznámku. Pán podpredseda Rychetský pochopil
moje vystúpenie v tom zmysle, že som spochybnil jeho
právomoc vo veci iniciovania a doplnenia článku
4 o vetu uvedenú v bode 1 dodatku k správe. Chcem
zdôrazniť, že som použil vyjadrenie v tom
zmysle, že jeho iniciatíva je nad rámec dohôd
vlád i nad rámec návrhov národných
rád.
Pán podpredseda vlády Rychetský vyhlásil,
že k ďalším pozmeňovacím návrhom
sa nevyjadruje, pretože je viazaný uznesením
federálnej vlády. Prosím o jeho stanovisko
- nie je prítomný. Prosím o stanovisko pána
premiéra Čalfu, či návrh bodu 1 doplnku
je v súlade s uznesením federálnej vlády,
alebo ho presahuje?
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
J. Mečl: Poznámku, než bude hovořit
předseda vlády. Pokud si vzpomínám,
nemohli jsme ve výboru hlasovat o návrhu místopředsedy
vlády, proto si tento návrh osvojil dr. Benda. Je
potřeba to řešit trochu jinak, protože
dr. Rychetský ho stáhnout nemůže a záleží
na dr. Bendovi.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Návrh se stal součástí,
tak jak jsme o tom mluvili, čili poslanec Vosček
tu dal pozměňující návrh. Ten
návrh platí. Nepovažoval bych za účelné
dále tyto věci komplikovat. Ptám se pana
premiéra Čalfy, jestli považuje za potřebné
k tomu něco říci. (M. Čalfa: dal najevo,
že ne.) Jinak je tato věc vysvětlena.
Je ještě někdo z poslanců, kdo chce
vystoupit k pozměňovacím návrhům,
apod.?
Byla ukončena rozprava, jenomže poté vystoupil
- před závěrečnými zpravodaji
- člen vlády a platí, že vystoupí-li
člen vlády, je rozprava znovu zahájena. Považoval
jsem za účelné, aby po vystoupení
náměstka předsedy vlády bylo slyšeno
závěrečné slovo zpravodajů,
abyste tak měli celkovou představu o celé
problematice, než se rozejdeme do poslaneckých klubů,
abychom tyto věci včetně základních
pozměňovacích návrhů projednali.
Prosím dr. Mikuleho.
Poslanec SN V. Mikule: Omlouvám se vážené
kolegyně a kolegové, ale z intenzívních
jednání dnešního dopoledne, respektive
noci (Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Omlouvám tím
neúčast poslance Mikuleho na této schůzi.
Nebyl mimo, ale pracoval na úpravě pozměňujících
návrhů, aby mohly být přesně
formulovány, abychom nepřijímali v rozpravě
něco, co by nebylo právně vpořádku.)
vyplynuly některé závěry, které
by asi bylo třeba přednést jako pozměňovací
nebo doplňovací návrhy, aby nevznikly problémy
procesní povahy. Komplexní řešení
bude výsledkem ještě dalších jednání,
ale návrhy přednesu velmi jednoduše. Myslím,
že to nebude dělat potíže.
1. Pozměňovací návrh, který
předkládáme, se týká bodu 33
čili článku 37 odstavec 1, do kterého
původně ústavně právní
výbory vsunuly pouze slova: "ve věci ústavních
práv a svobod stanovených ústavními
zákon". Jak je to v tisku č. 369.
V doplňku se pak k tomuto bodu uvádí, že
ještě za slovo "základních"
se vloží slova "individuálních
a kolektivních."
Vzhledem k intenzivní debatě nedávno ukončené
navrhuji, a formuluji to jako pozměňovací
návrh, aby slova "individuálních a kolektivních"
byla vypuštěna s tím, že problematika
základních práv a svobod stanovených
základními zákony FS, myslí se tím
především na připravovanou Listinu práv,
bude vyjádřena obecně, tedy ve vztahu ke
všem základním právům a svobodám
v rozsahu stanoveném připravovanou listinou. Problematika
národnostních menšin, církví
a náboženských společností by
podle předběžné dohody s předkladateli
pozměňovacích návrhů byla řešena
v odstavci třetím článku 37. Tam se
říká: "pokud to vyžaduje jednota
právního řádu." To je po jednáních
s předkladateli. (Poslanec Valko: Je to navrženo.)
Pozměňovacím návrhem je vypuštění
slov "individuálních a kolektivních",
aby se umožnilo toto řešení.
Druhý návrh spočívá ve změně
článku III, jak je uveden v dodatku ke zprávě
ústavně právních výborů
na straně 3. Spočívá v tom, že
by se text dosud uvedený v článku III označil
jako bod jedna, a za to by se vložily další dva
body.
Bod 2 by zněl takto: Postavení a majetkové
poměry organizací zřízených
těmito právními předpisy, nebo podle
těchto předpisů upraví zákon
Federálního shromáždění.
- Tím se myslí na instituce, o nichž nemáme
přehled. Tento přehled nebyl navrhovateli poskytnut,
nevíme tedy jasně, co se stane, až zákon
schválíme, jaké přesuny nastanou.
Touto obecnou klausulí se myslí na případy,
které tím nastanou.
Bod 3. Navrhuji toto znění, které vás
asi překvapí, ale je důsledkem poznatků,
které postupně získáváme: "Zákon
o Československé akademii věd č. 54
z roku 1963 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, se ruší. Československá
akademie věd zanikne dnem, kdy nabude účinnosti
zákon ČNR o organizaci vědy. (Tím
se myslí obecně zákon upravující
tuto problematiku.) Slovenská akademie věd zanikne
dnem, kdy nabude účinnosti zákon SNR o organizaci
vědy."
Kdybychom toto řešení neprovedli, vznikly by
velmi kuriózní a těžko domyslitelné
důsledky.
Omlouvám se, že s těmito návrhy přicházím
až v této fázi jednání. Ale je
to důsledek toho, jak postupně objevujeme, co všechno
návrhy, které nám byly předloženy
k rozhodnutí, vyvolávají.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Chtěl bych se zeptat,
protože úprava prvního pozměňujícího
návrhu je důležitá, zda poslanec Benda
se změnou souhlasí.
Poslanec SN V. Mikule: Jednali jsme předběžně
i s poslancem Bendou a předběžně souhlas
vyslovil. Samozřejmě je to věc jeho dalšího
uvážení.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. O slovo se
přihlásil poslanec Benda.
Poslanec SL V. Benda: Poněkud bych to zkorigoval, protože
se nejedná o změnu mého pozměňovacího
návrhu, který zněl zařadit do odstavce
3 návrh o menšině. Tady žádná
změna nenastává. Připustil jsem pokračovaní
diskuse - s tím, že věc musí být
projednána v klubech - o tom, zda tam mají být
vynechána slova "individuálních a kolektivních
práv" v odstavci 1 s tím, že zástupci
slovenské reprezentace se vyjádřili, že
podpoří oba pozměňovací návrhy.
My jsme slíbili, že v klubech projednáme, zda
jsme za těchto okolností, projdou-li oba tyto návrhy,
ochotni podpořit pozměňovací návrh
na vynechání individuálních a kolektivních
práv. Takto probíhalo dosavadní jednání
s předsedy ústavně právních
výborů, ale zdůrazňuji znovu, že
jsme tam byli i s kolegou Kopřivou zavoláni jenom
jako navrhovatelé a neměli jsme žádné
zmocnění svých poslaneckých klubů
cokoliv uzavřít nebo přislíbit. My
jsme jenom přislíbili, že tento návrh,
chápejme slovenský návrh, a byli tam zástupci
různých slovenských stran, na našich
klubech předneseme.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Já jsem se na to ptal
proto, že o těchto věcech budeme jednat na
klubech a je třeba vědět zhruba jaké
je pozadí resp. jakou naději mají ty tři
ony pozměňovací návrhy, resp. jaké
důsledky by mohlo mít nepřijetí těch
či oněch pozměňovacích návrhů.
Jinak samozřejmě poslanec Benda není povinen
cokoliv na svých stanoviscích a na svých
návrzích měnit.
Já bych nyní doporučoval tento postup. Skončili
bychom tuto dopolední část schůze.
Poslanecké kluby by se sešly v těchto místnostech.
Klub OF v č. 209, VPN v sále Sněmovny národů,
poslanci z KSČ v míst. X., KDU č. 026, KDH
č. 534, SNS č. 102, Soužití v předsálí
SN.
Ještě se hlásí poslanec Petr Uhl.
Poslanec SN P. Uhl: Já mám jenom krátkou
faktickou poznámku k tomu, co říkal poslanec
Mikule. Jsem velmi rád, že v hodině dvanácté
bylo vzpomenuto Československé akademie věd.
Obávám se však, že takových opomenutí
je více a že tento zákon právě
proto, že byl s takovou rychlostí pojednáván
v našem Federálním shromáždění
nepamatuje na celou řadu dalších oblasti a
že vstupujeme na neznámé pole. A proto bych
opět radil k uvážlivosti při přijímání
tohoto zákona.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím poslanec Magyar.
Poslanec SL F. Magyar: Chcel by som poukázať na prvý
praktický dôsledok zákona, ktorý sme
ešte neprijali. Naše pracovisko v Košiciach čerpalo
prostriedky na výskumnú činnosť v Československej
akadémie vied z Prahy. Prijatím zákona tento
zdroj pre nás teraz padne. Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím poslanec Senjuk.
Poslanec SN R. Senjuk: Pane předsedající,
než začnu, chci se zeptat, zda už nebyla ukončena
rozprava. Já jsem chtěl reagovat na vystoupení
místopředsedy vlády pana Rychetského,
který oponoval mému pozměňovacímu
návrhu, že vše co se týká řízení
a kontroly energetiky s dopadem do ekologie je vyřešeno
v článku 17. Já toto vysvětlení
nepovažuji.....
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: On řekl "téměř"
pane poslanče.
Poslanec SN R. Senjuk: Já bych přesto považoval
svůj návrh za natolik důležitý,
aby nebyl tímto způsobem znevažován,
protože jestliže se v článku 17 říká,
že pokud mají federální význam,
neznamená to, že federace v dopadu do ekologie může
zasahovat i v dílčích projektech. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím vás,
je samozřejmě těžké, abyste mi
dávali odpověď na otázku, kterou já
si kladu jako řečnickou, ale snad by to mohli učinit
zástupci klubů. Myslím, že bychom mohli
považovat za reálné, abychom se tu sešli
opět v 15 hodin, že bude čas i na oběd
i na projednání těch hlavních věcí
v klubech.
Prosím vás, žádám vás
o maximální účast, jde o zákon,
který má ústavní charakter. K jeho
přijetí je třeba 3/5 všech poslanců.
V 15 hodin budeme pokračovat v jednání.
(Jednání přerušeno ve 13.27 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 15.07 hodin.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
kolegové, přistoupíme do závěrečné
části jednání o návrhu ústavního
zákona o vymezení kompetencí ve smyslu zpravodajské
zprávy a jejího dodatku; který je jeho organickou
částí.
Hlasování o jednotlivých pozměňovacích
návrzích uvede poslanec Valko. Dávám
mu slovo.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
E. Valko: Vážený pán predseda, vážený
pán predsedajúci, milé kolegyne, vážení
poslanci, dovoľte, aby som vás pred hlasovaním
o pozmeňovacích návrhoch zoznámil
so stanoviskom takmer všetkých poslaneckých
klubov, ktoré súhlasia so zásadnými
pozmeňovacími návrhmi. Jedine klub poslancov
SNS sa nepripája k týmto pozmeňovacím
návrhom.
Článok 4, odsek 4 doplniť "ústavným
zákonom Federálneho zhromaždenia". Článok
4 odsek 4 doplniť o vetu: "Zákon Federálneho
zhromaždenia stanoví vlastníctvo k ropovodu,
tranzitnému plynovodu a nadriadeným ropovodným
sieťam a prenosu elektrickej energie."
Ďalej všade túto zmenu, ktorú sme dali
v článku 4, odsek 4, to značí tam,
kde sa vyskytuje "ústavným zákonom"
doplniť "ústavným zákonom Federálneho
zhromaždenia".
To je v bode 6, čl. 9, v bode 31, t.j. čl. 28 b),
odsek 1, ďalej 28 b) odsek b) v novom znení.
Upozorňujem, že tieto pozmeňovacie návrhy
pri každom hlasovaní budem ešte raz opakovať.
Teda 28 b) odsek 2 "Pokiaľ ústavný zákon
FZ ... nezveruje výkon vo veciach uvedených v čl.
10 až 28 a) a 38 odsek 3 orgánom ČSFR, patrí
tento výkon orgánom ČR a SR."
Takisto došlo k zásadnej dohode v čl. 37 odsek
3, a to doplniť jednak vo veciach národnostných
a etnických menšín" a ďalej "cirkví
a cirkevných spoločností", pričom
v čl. 37 odsek 1 sa navrhuje v nadväznosti na článok
37 odsek 3 vypustiť slová "individuálnych
a kolektívnych". Rozumie sa náboženských
spoločností.
To je zásadný dohovor klubov FZ s výnimkou
klubu SNS. Teraz budem čítať všetky pozmeňovacie
návrhy, ktoré vznikli z prerokúvania tohto
ústavného zákona.
Prvý: Do bodu 35 čl. 37, odsek 3, vložiť
slová "vo veciach" slová "národnostných
a etnických menšín". odporúčam
prijatie tohto pozmeňovacieho návrhu poslanca Bendu.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Před přijetím
hlasování připomínám poslancům,
že jde o ústavní zákon, k jehož
přijetí je třeba - a dovolte mi, abych vám
přečetl příslušné ustanovení
čl. 41 ústavního zákona o československé
federaci: K přijetí ústavního zákona
Federálního shromáždění
je třeba souhlasu třípětinové
většiny všech poslanců Sněmovny
lidu, jakož i souhlasu třípětinové
většiny všech poslanců Sněmovny
národů, zvolených v České republice
a třípětinové většiny
všech poslanců Sněmovny národů
zvolených ve Slovenské republice. Samozřejmě
že ve Sněmovně národů se hlasuje
odděleně. Můžeme tedy přistoupit
k hlasování.
(Technická poznámka: Pane předsedající
já bych měl technickou poznámku, která
se týká hlasování, jestli mohu. Takže,
vážené dámy a panové, já
bych vám doporučil jenom správnou techniku
hlasování aby nedošlo ke ztrátě
některých hlasů, takže se obracím
nejdřív na členy předsednictva a členy
vlády, kteří mají kolečkové
křeslo, aby se při hlasování posunuli
co nejblíže tomu stolku. Je tam cívka, která
reaguje, v případě jestli odjedou o něco
dále, tak to hlasovací zařízení
nemusí vzít. (Potlesk.) To je první připomínka.
Druhá - doporučuji všem poslancům, aby
se přesvědčili, jestli mají správně
hlasovací zařízení zasunuto ve stolku.
Za třetí doporučuji všem kolegyním
a kolegům, aby v průběhu hlasování,
především když začne blikat slovíčko
pro, aby nepoposedávali ve svých křeslech,
mohlo by se stát, že jejich hlas nebyl zaznamenáván
a za poslední bych chtěl doporučit soustředěnost
všem poslancům při tom, když mačkají
tlačítko, aby tlačítko zmáčkli
na dostatečně dlouhou dobu, na prodlevu 3 - 5 sec.,
aby je zmáčkli jenom jednou a ne několikrát
po krátkou dobu a aby se soustředili hlavně
na to, kdy bliká slůvko pro, proti nebo zdržel
se hlasování. To je všechno. Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Začne hlasovat Sněmovna
národů, návrh byl přečten,
myslím, že není třeba aby byl opakován,
nejprve budou hlasovat poslanci Sněmovny národů
zvolení v České republice.
Ptám se poslanců zvolených do Sněmovny
národů v České republice kdo je pro
tento pozměňovací návrh, nechť
zvedne ruku a zmáčkne tlačítko! (Šedesát
sedm.) Děkuji. Šedesát sedm.
Kdo je proti? (Nikdo.) Děkuji. Nikdo. Zdržel se hlasování?
(Jeden.) Děkuji. Jeden.
Nyní budou hlasovat poslanci zvolení ve Slovenské
republice. Ptám se, kdo je pro tento pozměňující
návrh, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko!
(Šedesát jedna.) Děkuji. Šedesát
jedna.
Kdo je proti? (Sedm.) Děkuji. Sedm.
Zdržel se hlasování? (Jeden.) Děkuji.
Jeden.
Sněmovna národů tento pozměňující
návrh schválila. Nyní budou hlasovat poslanci
Sněmovny lidu.
Ptám se poslanců zvolených do Sněmovny
lidu kdo souhlasí s tímto pozměňujícím
návrhem, nechť zvedne ruku a zmáčkne
hlasovací tlačítko! (Jednostodvacet pět.)
Děkuji. Jednostodvacet pět.
Kdo je proti? (Sedm.) Děkuji. Sedm.
Zdržel se hlasování? (Čtyři.)
Děkuji. Čtyři.
I Sněmovna lidu tento pozměňující
návrh schválila, pane poslanče, pokračujte.