Středa 12. prosince 1990

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Suchánek.

Poslanec SL J. Suchánek: Chtěl bych se vyjádřit k vystoupení místopředsedy federální vlády pana Rychetského ve věci informačního systému. Chci pouze zareagovat na to, co prohlásil pan místopředseda Rychetský, že náš právní řád dosud nezná pojem informační systém.

Domnívám se, že právě tato okolnost potvrzuje má slova o naší zaostalosti v této oblasti a myslím, že je nejvyšší čas, aby se tento pojem v našem právním řádu objevil. Domnívám se, že pokud bychom toto explicitně nevyjádřili v přijímaném zákonu, že by to podle kteréhosi paragrafu mohlo sklouznout do působnosti republik, i když žádný z řečníků, kteří se k tomuto vyjádřili, toto nepodporuje.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nechci zastávat funkci zpravodaje. Není vždy nejúčelnější zavádět nové pojmy jako pojmy ústavní. Pan místopředseda vlády tady uvedl, že k tomuto ústavnímu zákonu bude normální, v klasické právní teorii se říká prováděcí zákon k tomuto ústavnímu zákonu. Takže, bude-li to shledáno za správné - zavést určité konkrétnější právní pojmy, které do ústavy nepatří. To jen na vysvětlenou. Hlásí se poslanec Vosček.

Poslanec SN J. Vosček: Mám len krátku faktickú poznámku. Pán podpredseda Rychetský pochopil moje vystúpenie v tom zmysle, že som spochybnil jeho právomoc vo veci iniciovania a doplnenia článku 4 o vetu uvedenú v bode 1 dodatku k správe. Chcem zdôrazniť, že som použil vyjadrenie v tom zmysle, že jeho iniciatíva je nad rámec dohôd vlád i nad rámec návrhov národných rád.

Pán podpredseda vlády Rychetský vyhlásil, že k ďalším pozmeňovacím návrhom sa nevyjadruje, pretože je viazaný uznesením federálnej vlády. Prosím o jeho stanovisko - nie je prítomný. Prosím o stanovisko pána premiéra Čalfu, či návrh bodu 1 doplnku je v súlade s uznesením federálnej vlády, alebo ho presahuje?

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Mečl: Poznámku, než bude hovořit předseda vlády. Pokud si vzpomínám, nemohli jsme ve výboru hlasovat o návrhu místopředsedy vlády, proto si tento návrh osvojil dr. Benda. Je potřeba to řešit trochu jinak, protože dr. Rychetský ho stáhnout nemůže a záleží na dr. Bendovi.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Návrh se stal součástí, tak jak jsme o tom mluvili, čili poslanec Vosček tu dal pozměňující návrh. Ten návrh platí. Nepovažoval bych za účelné dále tyto věci komplikovat. Ptám se pana premiéra Čalfy, jestli považuje za potřebné k tomu něco říci. (M. Čalfa: dal najevo, že ne.) Jinak je tato věc vysvětlena.

Je ještě někdo z poslanců, kdo chce vystoupit k pozměňovacím návrhům, apod.?

Byla ukončena rozprava, jenomže poté vystoupil - před závěrečnými zpravodaji - člen vlády a platí, že vystoupí-li člen vlády, je rozprava znovu zahájena. Považoval jsem za účelné, aby po vystoupení náměstka předsedy vlády bylo slyšeno závěrečné slovo zpravodajů, abyste tak měli celkovou představu o celé problematice, než se rozejdeme do poslaneckých klubů, abychom tyto věci včetně základních pozměňovacích návrhů projednali. Prosím dr. Mikuleho.

Poslanec SN V. Mikule: Omlouvám se vážené kolegyně a kolegové, ale z intenzívních jednání dnešního dopoledne, respektive noci (Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Omlouvám tím neúčast poslance Mikuleho na této schůzi. Nebyl mimo, ale pracoval na úpravě pozměňujících návrhů, aby mohly být přesně formulovány, abychom nepřijímali v rozpravě něco, co by nebylo právně vpořádku.) vyplynuly některé závěry, které by asi bylo třeba přednést jako pozměňovací nebo doplňovací návrhy, aby nevznikly problémy procesní povahy. Komplexní řešení bude výsledkem ještě dalších jednání, ale návrhy přednesu velmi jednoduše. Myslím, že to nebude dělat potíže.

1. Pozměňovací návrh, který předkládáme, se týká bodu 33 čili článku 37 odstavec 1, do kterého původně ústavně právní výbory vsunuly pouze slova: "ve věci ústavních práv a svobod stanovených ústavními zákon". Jak je to v tisku č. 369.

V doplňku se pak k tomuto bodu uvádí, že ještě za slovo "základních" se vloží slova "individuálních a kolektivních."

Vzhledem k intenzivní debatě nedávno ukončené navrhuji, a formuluji to jako pozměňovací návrh, aby slova "individuálních a kolektivních" byla vypuštěna s tím, že problematika základních práv a svobod stanovených základními zákony FS, myslí se tím především na připravovanou Listinu práv, bude vyjádřena obecně, tedy ve vztahu ke všem základním právům a svobodám v rozsahu stanoveném připravovanou listinou. Problematika národnostních menšin, církví a náboženských společností by podle předběžné dohody s předkladateli pozměňovacích návrhů byla řešena v odstavci třetím článku 37. Tam se říká: "pokud to vyžaduje jednota právního řádu." To je po jednáních s předkladateli. (Poslanec Valko: Je to navrženo.)

Pozměňovacím návrhem je vypuštění slov "individuálních a kolektivních", aby se umožnilo toto řešení.

Druhý návrh spočívá ve změně článku III, jak je uveden v dodatku ke zprávě ústavně právních výborů na straně 3. Spočívá v tom, že by se text dosud uvedený v článku III označil jako bod jedna, a za to by se vložily další dva body.

Bod 2 by zněl takto: Postavení a majetkové poměry organizací zřízených těmito právními předpisy, nebo podle těchto předpisů upraví zákon Federálního shromáždění. - Tím se myslí na instituce, o nichž nemáme přehled. Tento přehled nebyl navrhovateli poskytnut, nevíme tedy jasně, co se stane, až zákon schválíme, jaké přesuny nastanou. Touto obecnou klausulí se myslí na případy, které tím nastanou.

Bod 3. Navrhuji toto znění, které vás asi překvapí, ale je důsledkem poznatků, které postupně získáváme: "Zákon o Československé akademii věd č. 54 z roku 1963 Sb., ve znění pozdějších předpisů, se ruší. Československá akademie věd zanikne dnem, kdy nabude účinnosti zákon ČNR o organizaci vědy. (Tím se myslí obecně zákon upravující tuto problematiku.) Slovenská akademie věd zanikne dnem, kdy nabude účinnosti zákon SNR o organizaci vědy."

Kdybychom toto řešení neprovedli, vznikly by velmi kuriózní a těžko domyslitelné důsledky.

Omlouvám se, že s těmito návrhy přicházím až v této fázi jednání. Ale je to důsledek toho, jak postupně objevujeme, co všechno návrhy, které nám byly předloženy k rozhodnutí, vyvolávají.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Chtěl bych se zeptat, protože úprava prvního pozměňujícího návrhu je důležitá, zda poslanec Benda se změnou souhlasí.

Poslanec SN V. Mikule: Jednali jsme předběžně i s poslancem Bendou a předběžně souhlas vyslovil. Samozřejmě je to věc jeho dalšího uvážení.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. O slovo se přihlásil poslanec Benda.

Poslanec SL V. Benda: Poněkud bych to zkorigoval, protože se nejedná o změnu mého pozměňovacího návrhu, který zněl zařadit do odstavce 3 návrh o menšině. Tady žádná změna nenastává. Připustil jsem pokračovaní diskuse - s tím, že věc musí být projednána v klubech - o tom, zda tam mají být vynechána slova "individuálních a kolektivních práv" v odstavci 1 s tím, že zástupci slovenské reprezentace se vyjádřili, že podpoří oba pozměňovací návrhy. My jsme slíbili, že v klubech projednáme, zda jsme za těchto okolností, projdou-li oba tyto návrhy, ochotni podpořit pozměňovací návrh na vynechání individuálních a kolektivních práv. Takto probíhalo dosavadní jednání s předsedy ústavně právních výborů, ale zdůrazňuji znovu, že jsme tam byli i s kolegou Kopřivou zavoláni jenom jako navrhovatelé a neměli jsme žádné zmocnění svých poslaneckých klubů cokoliv uzavřít nebo přislíbit. My jsme jenom přislíbili, že tento návrh, chápejme slovenský návrh, a byli tam zástupci různých slovenských stran, na našich klubech předneseme.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Já jsem se na to ptal proto, že o těchto věcech budeme jednat na klubech a je třeba vědět zhruba jaké je pozadí resp. jakou naději mají ty tři ony pozměňovací návrhy, resp. jaké důsledky by mohlo mít nepřijetí těch či oněch pozměňovacích návrhů. Jinak samozřejmě poslanec Benda není povinen cokoliv na svých stanoviscích a na svých návrzích měnit.

Já bych nyní doporučoval tento postup. Skončili bychom tuto dopolední část schůze. Poslanecké kluby by se sešly v těchto místnostech. Klub OF v č. 209, VPN v sále Sněmovny národů, poslanci z KSČ v míst. X., KDU č. 026, KDH č. 534, SNS č. 102, Soužití v předsálí SN.

Ještě se hlásí poslanec Petr Uhl.

Poslanec SN P. Uhl: Já mám jenom krátkou faktickou poznámku k tomu, co říkal poslanec Mikule. Jsem velmi rád, že v hodině dvanácté bylo vzpomenuto Československé akademie věd. Obávám se však, že takových opomenutí je více a že tento zákon právě proto, že byl s takovou rychlostí pojednáván v našem Federálním shromáždění nepamatuje na celou řadu dalších oblasti a že vstupujeme na neznámé pole. A proto bych opět radil k uvážlivosti při přijímání tohoto zákona.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím poslanec Magyar.

Poslanec SL F. Magyar: Chcel by som poukázať na prvý praktický dôsledok zákona, ktorý sme ešte neprijali. Naše pracovisko v Košiciach čerpalo prostriedky na výskumnú činnosť v Československej akadémie vied z Prahy. Prijatím zákona tento zdroj pre nás teraz padne. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím poslanec Senjuk.

Poslanec SN R. Senjuk: Pane předsedající, než začnu, chci se zeptat, zda už nebyla ukončena rozprava. Já jsem chtěl reagovat na vystoupení místopředsedy vlády pana Rychetského, který oponoval mému pozměňovacímu návrhu, že vše co se týká řízení a kontroly energetiky s dopadem do ekologie je vyřešeno v článku 17. Já toto vysvětlení nepovažuji.....

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: On řekl "téměř" pane poslanče.

Poslanec SN R. Senjuk: Já bych přesto považoval svůj návrh za natolik důležitý, aby nebyl tímto způsobem znevažován, protože jestliže se v článku 17 říká, že pokud mají federální význam, neznamená to, že federace v dopadu do ekologie může zasahovat i v dílčích projektech. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím vás, je samozřejmě těžké, abyste mi dávali odpověď na otázku, kterou já si kladu jako řečnickou, ale snad by to mohli učinit zástupci klubů. Myslím, že bychom mohli považovat za reálné, abychom se tu sešli opět v 15 hodin, že bude čas i na oběd i na projednání těch hlavních věcí v klubech.

Prosím vás, žádám vás o maximální účast, jde o zákon, který má ústavní charakter. K jeho přijetí je třeba 3/5 všech poslanců. V 15 hodin budeme pokračovat v jednání.

(Jednání přerušeno ve 13.27 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 15.07 hodin.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, přistoupíme do závěrečné části jednání o návrhu ústavního zákona o vymezení kompetencí ve smyslu zpravodajské zprávy a jejího dodatku; který je jeho organickou částí.

Hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích uvede poslanec Valko. Dávám mu slovo.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec E. Valko: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, milé kolegyne, vážení poslanci, dovoľte, aby som vás pred hlasovaním o pozmeňovacích návrhoch zoznámil so stanoviskom takmer všetkých poslaneckých klubov, ktoré súhlasia so zásadnými pozmeňovacími návrhmi. Jedine klub poslancov SNS sa nepripája k týmto pozmeňovacím návrhom.

Článok 4, odsek 4 doplniť "ústavným zákonom Federálneho zhromaždenia". Článok 4 odsek 4 doplniť o vetu: "Zákon Federálneho zhromaždenia stanoví vlastníctvo k ropovodu, tranzitnému plynovodu a nadriadeným ropovodným sieťam a prenosu elektrickej energie."

Ďalej všade túto zmenu, ktorú sme dali v článku 4, odsek 4, to značí tam, kde sa vyskytuje "ústavným zákonom" doplniť "ústavným zákonom Federálneho zhromaždenia".

To je v bode 6, čl. 9, v bode 31, t.j. čl. 28 b), odsek 1, ďalej 28 b) odsek b) v novom znení.

Upozorňujem, že tieto pozmeňovacie návrhy pri každom hlasovaní budem ešte raz opakovať.

Teda 28 b) odsek 2 "Pokiaľ ústavný zákon FZ ... nezveruje výkon vo veciach uvedených v čl. 10 až 28 a) a 38 odsek 3 orgánom ČSFR, patrí tento výkon orgánom ČR a SR."

Takisto došlo k zásadnej dohode v čl. 37 odsek 3, a to doplniť jednak vo veciach národnostných a etnických menšín" a ďalej "cirkví a cirkevných spoločností", pričom v čl. 37 odsek 1 sa navrhuje v nadväznosti na článok 37 odsek 3 vypustiť slová "individuálnych a kolektívnych". Rozumie sa náboženských spoločností.

To je zásadný dohovor klubov FZ s výnimkou klubu SNS. Teraz budem čítať všetky pozmeňovacie návrhy, ktoré vznikli z prerokúvania tohto ústavného zákona.

Prvý: Do bodu 35 čl. 37, odsek 3, vložiť slová "vo veciach" slová "národnostných a etnických menšín". odporúčam prijatie tohto pozmeňovacieho návrhu poslanca Bendu.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Před přijetím hlasování připomínám poslancům, že jde o ústavní zákon, k jehož přijetí je třeba - a dovolte mi, abych vám přečetl příslušné ustanovení čl. 41 ústavního zákona o československé federaci: K přijetí ústavního zákona Federálního shromáždění je třeba souhlasu třípětinové většiny všech poslanců Sněmovny lidu, jakož i souhlasu třípětinové většiny všech poslanců Sněmovny národů, zvolených v České republice a třípětinové většiny všech poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice. Samozřejmě že ve Sněmovně národů se hlasuje odděleně. Můžeme tedy přistoupit k hlasování.

(Technická poznámka: Pane předsedající já bych měl technickou poznámku, která se týká hlasování, jestli mohu. Takže, vážené dámy a panové, já bych vám doporučil jenom správnou techniku hlasování aby nedošlo ke ztrátě některých hlasů, takže se obracím nejdřív na členy předsednictva a členy vlády, kteří mají kolečkové křeslo, aby se při hlasování posunuli co nejblíže tomu stolku. Je tam cívka, která reaguje, v případě jestli odjedou o něco dále, tak to hlasovací zařízení nemusí vzít. (Potlesk.) To je první připomínka. Druhá - doporučuji všem poslancům, aby se přesvědčili, jestli mají správně hlasovací zařízení zasunuto ve stolku. Za třetí doporučuji všem kolegyním a kolegům, aby v průběhu hlasování, především když začne blikat slovíčko pro, aby nepoposedávali ve svých křeslech, mohlo by se stát, že jejich hlas nebyl zaznamenáván a za poslední bych chtěl doporučit soustředěnost všem poslancům při tom, když mačkají tlačítko, aby tlačítko zmáčkli na dostatečně dlouhou dobu, na prodlevu 3 - 5 sec., aby je zmáčkli jenom jednou a ne několikrát po krátkou dobu a aby se soustředili hlavně na to, kdy bliká slůvko pro, proti nebo zdržel se hlasování. To je všechno. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Začne hlasovat Sněmovna národů, návrh byl přečten, myslím, že není třeba aby byl opakován, nejprve budou hlasovat poslanci Sněmovny národů zvolení v České republice.

Ptám se poslanců zvolených do Sněmovny národů v České republice kdo je pro tento pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko! (Šedesát sedm.) Děkuji. Šedesát sedm.

Kdo je proti? (Nikdo.) Děkuji. Nikdo. Zdržel se hlasování? (Jeden.) Děkuji. Jeden.

Nyní budou hlasovat poslanci zvolení ve Slovenské republice. Ptám se, kdo je pro tento pozměňující návrh, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko! (Šedesát jedna.) Děkuji. Šedesát jedna.

Kdo je proti? (Sedm.) Děkuji. Sedm.

Zdržel se hlasování? (Jeden.) Děkuji. Jeden.

Sněmovna národů tento pozměňující návrh schválila. Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu.

Ptám se poslanců zvolených do Sněmovny lidu kdo souhlasí s tímto pozměňujícím návrhem, nechť zvedne ruku a zmáčkne hlasovací tlačítko! (Jednostodvacet pět.) Děkuji. Jednostodvacet pět.

Kdo je proti? (Sedm.) Děkuji. Sedm.

Zdržel se hlasování? (Čtyři.) Děkuji. Čtyři.

I Sněmovna lidu tento pozměňující návrh schválila, pane poslanče, pokračujte.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP