Omezím se proto po dohodě s oběma společnými
zpravodaji jen na věcné připomínky
k některým pozměňovacím návrhům.
Věcné proto, že je třeba, abychom skutečně
věcně posoudili, zda je možné, únosné
a z ústavního hlediska přijatelné
je všechny akceptovat.
Jménem Klubu křesťansko-demokratických
poslanců poslanec Benda vznesl návrh, aby byl vypuštěn
článek 9. Připomínám, že
to, co jsem řekl o rozpravě, platí podle
mého názoru i o pozměňovacích
návrzích. Věřím tomu, že
všechny pozměňovací návrhy byly
předneseny s těmi nejlepšími úmysly.
Chtěl bych vás ubezpečit o tom, že předložená
osnova by neunesla vypuštění článku
9, neboť celá koncepce ústavního zákona
vyplývá z pozitivního vymezení pravomocí
federace, kterému nutně musí odpovídat
princip zakotvený v článku 9, to je princip,
že co není pozitivně vymezeno, co není
svěřeno ústavním zákonem do
působnosti federace, je v působnosti republiky.
Vskutku, vypuštění článku 9 by
vyžadovalo předložení jiného ústavního
zákona.
Další návrh zazněl na vypuštění
bodu 49 společné zprávy, jinými slovy
na zachování článku 85 a) dosavadního
zákona o československé federaci v platném
znění. O co v uvedeném ustanovení
jde? Je to ustanovení, které nebylo v původním
zákoně o československé federaci z
roku 1968. Je to ustanovení, které sem bylo zakotveno
až při normalizační novelizaci z roku
1970. Je to ustanovení, které nebylo nikdy použito
a jeho obsah je jediný: federální vláda
má právo zrušit opatření vlády
republiky, pokud odporuje opatření vlády
federální. Chtěl bych říci,
že toto ustanovení odporuje celému zákonu
o československé federaci, neboť vlády
jsou si rovny. Není možné vycházet z
principu, že jedna vláda je nadřízena
vládám ostatním. Navíc krok, který
máte učinit projednáním tohoto kompetenčního
zákona je krokem, který ruší společné
působnosti vlád, takže již nebude oblast,
ve které by bylo možné, aby se překrývala
opatření vlády federální a
opatření vlád republik. Posléze je
dobré si uvědomit, že vlády republik
jsou ze své činnosti odpovědny svým
zákonodárným sborům a nikoliv vládě
federální.
V důvodové zprávě se hovoří
o tom, že event. problematiku řešenou v citovaném
článku bude možné řešit
za pomoci Ústavního soudu a návrh ústavního
zákona o zřízení Ústavního
soudu sem byl předložen. Chtěl bych říci,
že tuto problematiku lze řešit i dnes za platného
právního řádu, za pomoci zákona
o prokuratuře, který generálnímu prokurátorovi
umožňuje zjednat nápravu takových prováděcích
opatření vlád, která by odporovala
platnému právnímu řádu vyšší
právní síly. Domnívám se proto,
že ani tento návrh by neměl být předmětem
velkých sporů a věřím, že
mé vysvětlení uznáte za vhodné.
Pan poslanec Senjuk dnes navrhl, aby článek 21 pojednávající
o životním prostředí byl doplněn
o zákonnou úpravu koncepce provozu a výkon
státního dozoru v oblasti energetiky. V předloženém
návrhu zákona o československé federaci
je však větší část jeho
návrhu již obsažena, a to v článku
17, kde je orgánům federace, ale nikoliv orgánům
životního prostředí, nýbrž
orgánům hospodářství svěřena
odpovědnost za tvorbu společných zásad
palivoenergetické politiky a vám jako zákonodárnému
sboru je v písmenu c) svěřena úplná
zákonná úprava výroby, rozvodu a spotřeby
elektřiny, plynu a tepla. Z návrhu pana poslance
Senjuka je tedy jediná věc, která není
v předložené osnově zahrnuta, a to je
státní dozor v oblasti energetiky. Věřte
mi, že bude-li jednotná právní úprava
území celé federace, není potřeba,
aby státní dozor podle této úpravy
prováděl úředník z Prahy. To
vskutku není podstatné, kde bude pobírat
plat.
Z těchto důvodů se domnívám,
že ani tento pozměňovací návrh
by se neměl stát příčinou eventuálních
konfliktů mezi sněmovnami tohoto váženého
zákonodárného sboru.
Z podstatných návrhů, ke kterým se
hodlám vyjádřit, zbývá jediný.
Je to totiž návrh, který je velice racionální,
návrh poslance Suchánka na doplnění
článku 20, a to o tři nové kompetence
federace.
Kompetence na zákonnou úpravu ve věcech informačních
systémů, kompetence na určování
jednotných pravidel provozu informační sítě
a kompetence spočívající v organizování
a řízení provozu informačních
sítí. Nepochybuji nejen o racionalitě, ale
naprosté nezbytnosti jisté unifikace v oblasti přenosu
dat, a to nikoliv v rámci federace, ale v rámci
samozřejmě celé Evropy.
Přesto se nedomnívám, že by bylo nejšťastnější
řešení předložené návrhy
zapracovat do této osnovy. Jednak proto, že náš
právní řád vůbec nezná
termín "informační systém"
a termín "informační síť",
které se v návrhu objevují. Dále proto,
že předložená úprava koresponduje
samozřejmě s platným zákonem o telekomunikacích,
který už zabezpečuje svou platnou úpravu
jednoty telekomunikační sítě i přenos
informací všeho druhu. Dnes se telekomunikace považují
za přenos informací všeho druhu, tj. samozřejmě
i datové základny. A navíc, jak dobře
víte, ve velmi krátké době vám
bude muset být předložen nový návrh
zákona o telekomunikacích, a to v souvislosti se
známými problémy ohledně hromadných
sdělovacích prostředků, hospodaření
s frekvencemi atd. Takže budeme mít příležitost
- abych tak řekl - odpovědně zpracovat problematiku
přenosu dat a zapracovat ji do této normy.
Říkám to zejména proto, že vláda
si je nejen vědoma významu oblasti informatiky,
ale především je plně rozhodnuta považovat
tuto působnost ve znění ústavního
zákona, který platí, i ústavního
zákona, který vám bude předložen,
za svoji kompetenci, za kompetenci ministerstva pro strategické
plánování. A při vládě
již byla v tomto smyslu - mimochodem minulý týden
- na federální úrovni zřízena
speciální komise, která řeší
tuto problematiku. Byla vytvořena tzv. mezirezortní
rada o informatizaci materiálem předloženým
a projednaným v prosinci tohoto roku ve federální
vládě. Takže to je oblast, kterou samozřejmě
řešíme.
Nemohu z tohoto místa vyjadřovat stanoviska, která
nejsou, tak jak jsem zde naznačil, ryze formálně
právní, ale týkají se věcného
vymezení kompetencí. Tak jako všichni ostatní
členové vlády, jsem vázán usnesením
vlády, proto se nemohu vyjádřit ani k otázce
církví a národností, ani k ostatním
otázkám, ale věřím, že
vy svým naprosto samostatným a svéprávným
rozhodováním posoudíte předložené
návrhy zcela odpovědně. Ale především
bych vám všem chtěl popřát, abyste
tak, jak zde mnohokrát zaznělo, projednali a k hlasování
přistoupili co nejodpovědněji, s vědomím
toho, že skutečně jste před jedním
z nejzávaznějších kroků svého
života. Děkuji vám. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Než dám slovo
zpravodajům, přece jenom bych připomněl,
že pan místopředseda klade důraz na
formální stránku věci, že federální
vláda není předkladatelem. To je pravda,
ale je samozřejmě jedním z tvůrců
návrhu zákona, protože za její řídící
role, protože nikdo v tomto ohledu řídící
roli mít nemohl, neboť jde o úpravu federálního
zákona, byla jedním z těch subjektů,
které tento návrh zákona vypracovaly.
Pan poslanec Valko jako zpravodaj.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
E. Valko: Vážený pán predsedajúci,
vážený pán predseda, vážené
kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte, aby
som stručne odôvodnil jednotlivé pozmeňujúce
návrhy a zaujal k nim stanovisko.
Prvý pozmeňovací návrh podal pán
poslanec Benda, aby do bodu 35 článok 37 odsek 3
bolo vložené za slovo "vo veciach" slová
"národnostných a etnických skupín".
Vážené dámy, vážení
páni, pokúsim sa objasniť túto skutočnosť.
Ide podľa môjho názoru o určité
nedorozumenie pri formulácii tohto ustanovenia. Totiž
v každom prípade v súčasnom období
platí ústavný zákon 144/1968 Zb.,
kde v článku 3 sú uvedené práva
národnostných menšín a etnických
skupín. Námietka, týkajúca sa toho,
že v článku 37 odsek 1 to tam nie je pokryté,
nie je celkom opodstatnená, pretože príslušný
zákon - ide o Listinu základných práv
a slobôd - ešte len prijímame. Totiž táto
súčasná právna úprava existuje
a nie je na mieste opodstatnená obava, že v prípade
vypustenia práv menšín by v podstate neplatila
žiadna právna úprava. Naopak, platný
právny súčasný stav. Pri prerokúvaní
Ústavy, resp. ústavného zákona, v
prípade, ak by došlo k vypusteniu, samozrejme, požadovať
zrušenie ústavného zákona 144/1968 Zb.
Ešte na jednu dôležitú vec by som upozornil.
V prípade inkorporácie tohoto ustanovenia do článku
3 nám vzniká z ústavného hľadiska
zaujímavý moment. Totiž, aj keď budú
proti tomu námietky, v uvádzacom ústavnom
zákone k Listine práv a slobôd - a ja pevne
verím, že to tak prejde - v § 2 odsek 2 je uvedené:
"V Ústave Českej republiky a v Ústave
Slovenskej republiky môžu byť základné
práva a slobody rozšírené". To
znamená, že by tu existovali vedľa seba dva ústavné
zákony rovnakej právnej sily. Nechcel by som byť
v koži sudcu Ústavného súdu, ktorý
by mal rozhodovať, kedy je otázka, týkajúca
sa prípadne národností, v kompetencii federácie
a kedy republík. Domnievam sa, že aj prípadným
nezaradením tohto slova "vo veciach národnostných
a etnických skupín" tá obava je neopodstatnená.
Samozrejme, je to čisto moje pragmatické právne
hľadisko. Ako sa rozhodnete, je to na vás.
Ďalší bod poslanca Bendu je návrh, aby
bol článok 9 vypustený, podpredseda federálnej
vlády jednoznačne odôvodnil, nebudeme sa vracať.
Pán poslanec Benda mal ďalšiu pripomienku k bodu
12 článku 14 odst. 2, vypustiť poslednú
vety a tak isto v tejto súvislosti pán poslanec
Zeman navrhoval správu v tomto článku 14
odsek 2 tak, ako je to v českom znení. K tomuto
bolo rozsiahle extempore. Domnievam sa - a potvrdil to aj pán
minister Klaus, že aj keď ide o určitý
konsenzus, nevyhnutný, ku ktorému pristúpil
v záujme zachovania existencie jednotnej emisnej banky
a na strane druhej je latinské príslovie "Pacta
sunt servandta", prosím, dovoľte, je to otázka
vyslovene praktická, nie ústavná, či
má ostať tak, alebo či prijímate pozmeňujúce
návrhy. Tiež som jednoznačne toho názoru,
že prvoradou otázkou obsadenia tejto funkcie je otázka
kvalifikácie; to je nesporné, o tom nie je treba
debatovať.
Ďalší, posledný pozmeňujúci
návrh poslanca Zemana k článku 11 odsek 1
- na konci pripojiť túto vetu "medzi jednotlivými
štátnymi rozpočtami nemôže dochádzať
k prerozdeľovaniu finančných prostriedkov".
v tejto súvislosti chcem predovšetkým poukázať
na nasledujúce skutočnosti. V článku
11 odsek 2 a 3 je uvedené, že ide o samostatný
rozpočet federácie, o samostatné rozpočty
republík, ktoré sú suverénne a na
sebe nezávislé. To im priznávame predovšetkým
v odseku 3 článku 11. Čiže, keby sme
uviedli do odseku 1, že nemôže dochádzať
k prerozdeľovaniu finančných prostriedkov,
obmedzili by sme ich v ich suverenite a rozhodovacej právomoci.
Preto sa neprikláňam k prijatiu tohto pozmeňovacieho
návrhu.
Pokiaľ ide o pozmeňovací návrh poslanca
Kudláčka, všade tam, kde sa hovorí o
zverení do pôsobnosti ústavnými zákonmi,
navrhuje vložiť slová "Federálneho
zhromaždenia". Je treba si uvedomiť, že iný
výklad, než navrhuje poslanec Kudláček,
nie je možný. V tomto ústavnom zákone
môžeme meniť len "...zverené právomoci
ústavným zákonom FZ". Prikláňam
sa v záujme akéhosi konsenzu, i keď to považujem
za nadbytočné, k tomu, aby do týchto ustanovení
boli inkorporované slová "Federálneho
zhromaždenia".
Pokiaľ ide o článok 18, poslanec Houška
- je to otázka vecná, odôvodnil to poslanec
Dlouhý. Tiež sa neprikláňam k prijatiu
tohto pozmeňovacieho návrhu.
K pozmeňovaciemu návrhu poslanca Lacinu vypustiť
bod 49: odôvodnil to pán podpredseda Rychetský.
Všimnite si § 4 odsek 1 vládneho návrhu
ústavného zákona o Ústavnom súde,
kde je uvedené, že Ústavný súd
bude riešiť spory vzniknuté v kompetenciách
medzi orgánmi republík a orgánmi federácie.
Keby zostalo toto znenie, došlo by k paradoxu, že jedna
zo strán by mala oprávnenie. Preto neodporúčam
prijať tento pozmeňovací návrh.
Pokiaľ ide o pozmeňovací návrh poslanca
Suchánka, prikláňam sa k záveru a
názoru pána podpredsedu Rychetského a tiež
neodporúčam prijať pozmeňovací
návrh.
Pozmeňovacie návrhy pána poslanca Uhla dosť
korešpondujú s návrhmi poslanca Kudláčka,
s ktorými som sa stotožnil. Prosím pána
poslanca Uhla, aby sa prípadne zúčastnil
prerokúvania, pretože toto sú len legislatívno-technické
zmeny, a to konkrétne vypustiť "tento".
Je to zužujúce a bránilo by to tomu, aby ďalšie
ústavné zákony zverili zákon orgánom
federácie.
Pán poslanec Pohanka mal pozmeňavacie návrhy
síce nad rámec, týkali sa občianstva.
Upozorňujem, že jeden zo základných
ústavných atribútov, okrem tých, ktoré
uviedol poslanec Stome, je i dvojaké štátne
občianstvo, to je štátne občianstvo
republík a štátne občianstvo federácie.
Prijatie tohto pozmeňovacieho návrhu by znamenalo,
že je len jedno štátne občianstvo. V konfederácii
existuje len štátne občianstvo príslušného
štátu, ale nie konfederácie ako celku. Preto
to neodporúčam prijať, bolo by to popretie
princípu federálneho štátu.
Tiež doplniť odsek 5 takéhoto znenia: "Nadobudnutie
a stratu štátneho občianstva republiky upravujú
zákony národných rád." Obe národné
rady už v roku 1968 alebo 1969 vydali svoje zákony.
V SNR to bol zákon č. 206/1968 a ČNR vydala
zákon č. 39/1969 v znení zákonného
opatrenia Predsedníctva ČNR. Neodporúčam
prijatie tohto pozmeňovacieho návrhu.
K pozmeňovaciemu návrhu poslanca Macka: Týka
sa tiež vypustenia alebo určitej úpravy článku
85. Z už spomenutých príčin to neodporúčam
prijať.
Pokiaľ ide o návrhy poslanca Kopřivu vložiť
v článku 37 odseku 3 slová: "...a ve
věcech církví a náboženských
společností", je to čiste vecná
otázka, o ktorej sa momentálne diskutuje. Poviem
úprimne, že z vecného hľadiska by sa k
tomu mala vyjadriť predovšetkým vláda.
Treba si uvedomiť, že existujú určité
špecifiká. V prípade, že by sa toto ustanovenie
zakomponovalo, je napísané "pokud to vyžaduje
jednota právního řádu", museli
by byť jednotne upravené vzťahy na celom území
federácie ústavným zákonom a pritom
by nedošlo k rešpektovaniu určitých špecifík.
Je síce pravda, že zákon FZ by mohol splnomocniť
zákony ČNR alebo SNR k bližšej úprave
tohto špecifika, ale nechávam to na uváženie.
Vecne sa k tomu nemôžem vyjadriť.
Pokiaľ ide o ďalšie pripomienky, bol tu pozmeňovací
návrh poslanca Vosčeka vypustiť bod 1, článok
4, odsek 4. Je to bod 1 dodatku. Okolo toho už bolo dosť
debát. I keď ide len o odklad problému, že
z hľadiska legislatívneho dávať do ústavy
toto ustanovenie je určitý unikát, ale vzhľadom
na to, že to vyrieši situáciu a až ďalším
zákonom FZ a vyrieši otázka vlastníctva,
tak ako spravodajca odporúčam neprijať tento
pozmeňovací návrh na vypustenie.
Pán poslanec Valtr mal rovnakú pripomienku ako poslanec
Kopřiva k článku 37 odsek 3, pokiaľ
ide o cirkvi. To som už odôvodnil.
K pripomienke poslanca Novosáda: Úzko korešponduje
s pozmeňovacím návrhom poslanca Suchánka
a jednoznačne to odôvodnil podpredseda vlády
pán Rychetský. Nepripájam sa k prijatiu tohto
pozmeňovacieho návrhu z dôvodov, ktoré
uviedol pán podpredseda vlády Rychetský.
Pozmeňovací návrh poslanca Konečného
tykajúci sa banského zákona bol stiahnutý
späť, rovnako ako pozmeňovací návrh
poslanca Kříža po objasnení určitých
skutočností a hlavne právnych nadväzností.
K pozmeňovaciemu návrhu poslanca Senjuka sa vyjadril
pán podpredseda Rychetský, z rovnakých dôvodov
sa nepripájam k prijatiu tohto pozmeňovacieho návrhu.
Posledné pozmeňovacie návrhy mal poslanec
Tomis, ktorý požadoval v čl. 37 odsek 3 vypustiť
slová "pokiaľ to vyžaduje jednota právneho
poriadku." Ako spravodajca sa nepripájam k tomuto
pozmeňovaciemu návrhu z toho dôvodu, že
pokiaľ by to tam nebolo, podstatne to zužuje celý
obsah tohto ustanovenia a nepripúšťal by v tých
istých veciach, aby sa nevyžadovala povaha jednoty,
pokiaľ danú problematiku upravili vlastnými
zákonmi národné rady. Obava pána poslanca
Tomisa - keď bude zriadený Ústavný súd,
dajme mu príležitosť k tomu, aby mal za čo
poberať mzdu. Aspoň bude mať nejakú prácu.
Pokiaľ ide o článok 4 - vypustenie pozmeňovacieho
návrhu odsek 5, 6 - takisto sa s týmto návrhom
nestotožňujem. Keď si všimneme, tak článok
4, bod 3 a 4 jednoznačne hovorí o tom, že existujú
vlastníctva federácie, vlastníctva republík.
Nezdá sa mi, nie som toho názoru, že by robila
problém otázka výkladu. Upozorňujem
zároveň, že v článku 10 ústavného
zákona som zistil legislatívno-technickú
chybu (prosil by som vypustiť odsek 1a. Myslím, že
ďalšie pozmeňovacie návrhy neboli.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
společný zpravodaj poslanec Mečl.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
J. Mečl: Vážení kolegové, vážené
kolegyně, budu velmi stručný, protože
kolega Valko nepochybně vyčerpal všechny návrhy.
Podle mého názoru je zajímavé, že
ve srovnání s často vzrušenou diskusí,
všechny pozměňovací návrhy byly
víceméně klidné a vyrovnaně,
pragmatické. Myslím si, že se všemi se
dá pracovat, o všech se dá uvažovat. Ne
všechny nepochybně sněmovny přijmou.
Snad žádný z nich nebo ve svém souhrnu
všechny, nenarušily celkovou koncepci předloženého
návrhu.
Chtěl bych doporučit přece jen, abyste zvážili
ještě jednou úpravu práv národností.
Chtěl bych vás požádat, abyste přemýšleli,
zda pokládáte vyjádření federální
úpravy práv národností za dostatečné
v čl. 37 odst. 1, kde je to upraveno v rámci všeobecného
pojetí individuálních a kolektivních
či skupinových práv a svobod, zda to pokládáte
za dostatečné s vysvětlením kolegy
Valka. Jde o věc, kterou je třeba pečlivě
zvážit. Federální zákonná
úprava by samozřejmě nevylučovala,
aby si republiky vlastním zákonodárstvím
upravovaly některé věci nad standard ochrany
a úpravy.
Myslím, že stejně tak stojí za úvahu
i kompetence federace - pokud jde o úpravu církví,
která opět nevylučuje, aby zvláštní
záležitosti si řešily republiky.
Chtěl bych se přimluvit za návrh, aby horní
právo zůstalo v kompetenci federace. Nejsem odborník
v této věci, nechci komplikovat hlasování,
ani rozmnožování působnosti federace,
ale přece jen horní právo je záležitost
celostátní, měla by být v tomto smyslu
asi upravena. Sám to navrhuji. To je všechno.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. S technickou
poznámkou se hlásí poslanec Roman.
Poslanec SN L. Roman: Chtěl bych zdůraznit, že
protinávrh poslance Vosčeka není třeba
brát jako protinávrh, protože bod jedna nebyl
v ústavněprávním výboru SN
přijat.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Sněmovna přijala
to stanovisko, které přijala včera usnesením,
že bere za základ společnou zprávu včetně
dodatku, který je součástí této
společné zprávy a nemáme důvod
na tomto stanovisku nic měnit. Dnes při zahájení
schůze bylo toto stanovisko obou sněmoven potvrzeno.
Hlásí se poslanec Gandalovič.
Poslanec SN P. Gandalovič: Omlouvám se, že
to komplikuji, ale rád bych se zpravodajů zeptal,
jak se to má s důvodovou zprávou, o které
jsem hovořil. Považuji to za poměrně
závažné. Děkuji.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
J. Mečl: Tady důvodová zpráva, podle
mého názoru, nebude. Důvodová zpráva
byla u obou iniciativních návrhů. Ty části,
které odpovídají příslušnému
stavu, budou platit. Je možné využívat
jako interpretační pravidlo při výkladu.
Samostatná další třetí důvodová
zpráva být nemůže.