Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: S technickou připomínkou
se hlásí poslanec Sokol.
Místopředseda SN J. Sokol: Vážení
kolegové, vystupuji jen proto, že jsem byl citován.
Děkuji panu poslanci za slova uznání. Chtěl
bych upřesnit, že rozhodně nejsem zastáncem
toho, aby po přijetí tohoto kompetenčního
zákona následovaly další a další...
Poslanec SL I. Mynář: Pane předsedo, pane
místopředsedo, vážené Federální
shromáždění, dovolte, abych se na celou
záležitost podíval ještě z jednoho
úhlu. Domnívám se, že v celé
kalvárii, kterou tady řešíme, můžeme
vypozorovat dvě roviny. Jednak je to rovina psychologická
a jednak je to rovina politická.
V rovině psychologické, podle mého názoru
nejde o nic víc a o nic méně, než o
konflikt rozumu a citu. Jedna strana se chová jako starší
dáma, která si dokáže všechno dobře
spočítat, ale nechtějte po ní, aby
nerozumně investovala do jakýchsi podivných
citových záležitostí. Druhá strana
se tváří jako mladé, vrtošivé
děvče, kterou více než nějaká
ta ekonomická ztráta zajímá vlastní
pohled do zrcadla s tradiční otázkou zrcadlo,
zrcadlo, kdo je na světě atd.
V rovině politické však jde o ekonomickou reformu,
která je na jedné straně chápána
jako očišťující chirurgický
řez - padni kam a komu padni. Na druhé straně
stojí však jakási malá vyděšenost
z možných sociálních důsledků
při uvědomování si vlastní
nepřipravenosti nebo ne zcela připravenosti, případně
nedostatečnosti.
Myslím, že bychom se neměli mýlit tím,
že se toto nedorozumění tváří
především jako nedorozumění národnostní.
Myslím, že jde především o problém
politický. Co z toho plyne?
Plyne z toho následující. Tento problém,
nedorozumění či konflikt je neřešitelný,
pokud budeme chtít rozhodnout, na čí straně
je absolutní pravda. Na ničí. Pochopme, prosím
vás, zejména proto, že je to problém
politický - pravdu jako výsledek dohody a dohodněme
se co možná nejrychleji. Pokud možno s rozumem,
bez absence citu. Nenechme se deprimovat situací, kdy jednotlivé
pozměňovací návrhy třeba neprojdou
z tzv. národnostních důvodů a přistupme
k závěrečnému hlasování
potom s veselou myslí a klidnou, chladnou hlavou. Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Kučera. Připraví se poslanec Tomis.
Poslanec SL P. Kučera: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, vážení
kolegové, hosté, budování nového
federativního státu, a o skutečné
budování státu se jedná, vidím
jako proces. Proces od méně dokonalého k
dokonalejšímu. Není to však pohyb přímočarý.
To všichni víme. Stará federace či to,
co se za federaci vydávalo, nemá mnoho obhájců.
Není divu, protože toto uspořádání
vztahů jen zastíralo centralistický, vpravdě
unitární model řízení společnosti.
Nikdo nechce uchovat stávající stav - řekl
poslanec Vladimír Dlouhý. Ani já to nechci.
Předpokládaný návrh kompetenčního
zákona není dokonalý. Nezabrání,
a nemůže ostatně jako žádný
zákon zabránit, všem nadcházejícím
problémům. Ty budou muset řešit v nadcházejícím
období. Musíme si zachovat to podstatné -
dobrou vůli. Rámcově však předkládaný
zákon řeší, a řeší
pozitivně celou řadu otázek. Výrazně
posiluje mimo jiné proces decentralizace ve sféře
rozhodování a výkonu moci.
Z průběhu všech jednání, týkajících
se rozdělení kompetencí mezi republiky a
federaci dedukuji, že oproti dosavadnímu stavu je
kompetenční zákon přínosem
a právě z tohoto prostého důvodu jej
budu podporovat a pro něj hlasovat. (Potlesk.)
Přesedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
poslanec Tomis.
Poslanec SN V. Tomis: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
dovolte mi několik připomínek. Schvalujeme
další ústavní zákon, a opět
na návrh slovenské reprezentace. Víme všichni,
jakou odezvu ve světě má nový název
našeho státu. Vždyť i jméno a příjmení
občana je podle platného zákona možno
měnit jen tehdy, jsou-li pro to zvláštního
zřetele hodné, tj., je-li jméno směšné
nebo hanlivé, a ještě ne v dospělosti.
My jsme změnili název státu také pod
patrným nátlakem, protože je to nutné,
protože je to světoborné. Nyní schvalujeme
další zákon. Za náš klub jsem vystoupil,
že chceme, aby tento zákon byl projednán. Také
pro tento zákon budu hlasovat, a to z toho důvodu,
že věci, které mi zpočátku bránily,
jsou ze zákona venku a dále - to znamená
ropovod, plynovod a další sítě - že
je tu řada protinávrhů, se kterými
souhlasím.
Především bylo zlé to, že strany
slovenské reprezentace byly vydány ultimativní
nároky na to, aby Federální shromáždění
tento vládní návrh zákona schválilo,
tak jak jsme to slyšeli v televizi a rozhlase. Sám
jsem se zúčastnil manifestace zde u sv. Václava,
kde vystoupilo 12 řečníků za půlhodinu,
co jsem tam byl. Všichni řekli: dneska už tedy
ať se raději odtrhnou, jestliže máme slyšet
stále nové a nové ultimativní požadavky.
Také mi to řekla řada mých voličů,
nejenom doma přes sobotu a neděli, ale i zde telefonicky
a faxem.
Chtěl bych říci to, co zde bylo už řečeno:
aby to byl poslední ústavní zákon,
který měníme do nové ústavy.
Neustále musím mít takové brnění
v těle, že se tady jedná o tom, aby se nová
ústava krok za krokem tady předjímala, připravovala,
aby byla udělána tak, jak si to mnozí představují.
Čili, abychom zde nehovořili o nové nepojmenované
ústavě, ale stále o té staré,
jenom nějak oprášené a očištěné.
Jsem velice rád, že pan prezident předložil
návrh na referendum. Je velmi důležité,
že tu bude, aby státníci a naši představitelé
si uvědomovali, že kdykoliv budou něco prohlašovat,
měli aby bezpečně znát názory
lidí - a ne, že oni se tak rozhodli, oni to tak budou
chtít. Jestliže tu bude zákon o referendu,
pak vždycky, když nějaký politik vystoupí
a bude bojovat o nějaké své vymoženosti
pro jednu část naší republiky, bude
se moci udělat referendum, aby lid jednoznačně
řekl, co si přeje, a jestliže si přál
něco konkrétní politik v rozporu s lidem,
aby pak tento politik dokázal včas odejít.
Vím, že budeme možná před stejným
problémem za týden při rozpočtu, o
němž víme, že je to stejný problém.
Budeme mít další důležité,
závažné rozhodování před
sebou, federální rozpočet, který bychom
měli v letošním roce schválit. Jde o
to aby jej předkladatelé dokázali zprůhlednit.
(Předsedající Z. Jičínský:
Pane poslanče, budete mít příležitost
při rozpočtu.)
Předkládám zde 2 pozměňující
návrhy, aby přehled z toho důvodu, kompetenční
zákon nepotřeboval arbitra, například
na straně 14, kde se říká, "že
pokud to vyžaduje jednota právního řádu,
uskutečňuje FS zákonnou úpravu ve
věcech péče o zdraví lidu..."
Navrhuji, aby se tato pasáž vyškrtla a bylo tam
pouze: "FS uskutečňuje zákonnou úpravu
ve věcech péče o zdraví lidu."
Protože těžko bude někdo dělat
arbitra mezi ČNR, SNR a FS a posuzovat, co vyžaduje
jednota právního řádu.
Dále u strany 2, článek 4, zejména
u odstavce 5 až 6, které se vzájemně
vylučují. Nedovedu si představit, jak by
o jedné a téže věci mohlo podle odstavce
5 FS stanovit, že něco smí být jen ve
vlastnictví federace a podle článku 6 by
totéž mohly říci i ČNR nebo SNR
- že je to majetek, který může být
jen ve vlastnictví republiky. Je nutné, aby se jednoznačně
řeklo: po vzájemné dohodě. Není
správné, aby více orgánů mělo
právo rozhodovat o jedné a téže věci.
Mám faktickou poznámku k poslanci Tomisovi. Za předpokladu,
že tento ústavní zákon schválíme,
v což doufám, z hlediska jeho přání
asi nemůžeme splnit, jestliže jako parlament
máme splnit svůj úkol.
Abychom nevyvolávali velké iluze o referendu. Referendum
je velmi složitá záležitost a stojí
bratru půl mld. korun.
Poslanec SL I. Rynda: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, už
druhý den zde jednáme ne o jedné, ale o dvou
věcech. O způsobu projednávání
tohoto zákona a o tomto zákonu samotném.
Chtěl bych se stručně vyjádřit
k obojímu.
Ke způsobu projednávání: nepokládám
v legislativní praxi za nezvyklé, že jsou to
vlády, kdo připraví návrh zákona.
Myslím, že je to skutečně běžná
legislativní praxe. Nemyslím si ani, že by
se vlády na návrhu zákona neměly dohodnout.
Právě naopak. Mnohokrát už jsme byli
svědky stížností např. ze strany
našich ústavně právních výborů,
že předlohy zákonů nebyly dostatečně
připraveny. Chyba je v něčem jiném.
Není to poprvé, co je toto FS postaveno před
dohodu několika stran, kdy je mu sděleno, že
tuto dohodu je zavázáno dodržovat a kdy je
dokonce varováno před různými protiopatřeními.
Už jsem na tomto místě varoval i před
situacemi, kdy nám je předložen návrh
zákona jako jediná možná varianta. Myslím,
že nemusím ty situace připomínat.
Jsem velmi rád, že tento parlament se konečně
důrazně postavil proti této praxi a dal jasně
najevo, že je skutečně nejvyšším
zákonodárným orgánem v této
zemi.
Druhá věc je znění návrhu zákona.
Všichni víme, kolik variant bylo zpracováno,
víme i to, že některé byly pro toto
řádně zvolené FS zcela neprůchodné.
Víme však i to, že předložená
verze je ústupem od extrémních variant k
rozumnému kompromisu. Jestliže však podle sociologických
průzkumů 70 % občanů Slovenska podporuje
jednoznačné udržení federace a chtějí
žít ve společném státě,
neměli by být především slovenští
poslanci vázáni různými prohlášeními
své politické reprezentace. Především
naši slovenští přátelé v
tomto parlamentu musí mít svobodnou vůli
nevázanou žádnými předchozími
prohlášeními, abychom se mohli my, kteří
jsme byli jako reprezentanti svých voličů
zvolení k tomu účelu, rozumně dohodnout.
Já osobně budu z přednesených pozměňovacích
návrhů podporovat dva, protože jsou, podle
mého názoru, skutečně věcné
správné a odpovídají praxi vyspělých
zemí. Je to návrh o federálních pravomocech,
ve věcech národnostních a návrh o
jednotné informační soustavě. Musím
však zdůraznit jedno. Ať budou tyto návrhy
přijaty nebo ne, budu hlasovat pro tento zákon,
protože věřím, že se v budoucnu,
až opadnou, a to zdůrazňuji, běžné
porevoluční emoce, a my jsme byli v historii svědky
toho, že tyto emoce vypukly skutečně ve všech
státech, kde došlo k rozbití totalitního
systému - až tedy tyto emoce opadnou, věřím,
že se v budoucnu vždycky dohodneme. Budu hlasovat pro
tento zákon protože bych se stejně jako mnoho
Čechů cítil bytostně ochuzen, kdybych
měl žít ve státě, jehož
kultura, tradice, příroda, přátelské
svazky a mnoho dalšího byly ochuzeny o Slovensko.
Děkuji vám. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Poslanec Rynda byl poslední
přihlášený do diskuse. Ptám se,
zda se ještě někdo hlásí do diskuse.
Technickou poznámku má poslanec Kováč.
Má slovo.
Poslanec SN M. Kováč: Ja by som si len dovolil trochu
oponovať pánu poslanci Ryndovi v tom, že sme
nejako vedení našimi slovenskými predstaviteľmi.
Ja by som len povedal, čo ma vedie v tejto veci a ako budem
hlasovať. Myslím si, že pred viac ako rokom nám
študenti a starší poslanci by mohli povedať
- vlastne naše deti vybojovali politickú slobodu.
A pokračovaním politickej slobody je, myslím
si, ekonomická sloboda. A toto je práve ten problém,
ktorý dnes riešime. Tak preto budem hlasovať
za tento zákon a nie za názory nejakej našej
reprezentácie. Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím, poslanec Kapusta
má technickou poznámku.
Poslanec SL M. Kapusta: Chcel by som upozorniť môjho
predrečníka poslanca Ryndu, ale i ostatných,
dnes aj včera tu zazneli odkazy na štatistiku. Keď
70 % obyvateľov Slovenska je za federáciu, to ešte
neznamená, že sú za zachovanie tej federácie,
aká tu bola v doterajšej podobe. To je treba si uvedomiť.
(Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Poslanec Černý
má slovo.
Poslanec SL J. Černý: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající.
Aby kdokoliv se mohl rozhodnout, že se svých pravomocí
a kompetencí vzdá ve prospěch celku, musí
je nejdříve mít. Přesto, že jsem
z vážných důvodů pro unitární
stát, budu bez licitace o jednotlivostech vzhledem k uvedenému
principu hlasovat pro navržený zákon. Děkuji
vám. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Mohu považovat rozpravu
za ukončenou. Vystoupilo v ní 73 řečníků.
Je to, myslím, nejrozsáhlejší diskuse
v tomto Federálním shromáždění.
Předtím než dám slovo navrhovatelům,
prosím poslance, kteří se zdržují
v kuloárech, aby zaujali své místo v jednací
síni, aby mohli vyslechnout stanoviska navrhovatelů,
zpravodajů, tak aby měli podklad pro vážné
odpovědné rozhodování včetně
stanoviska k svým pozměňujícím
návrhům.
Já doporučuji prosím vás, abychom
toto dokončili, pak bychom udělali přestávku.
Když nyní uděláme přestávku,
tak se odpolední pořad schůze velmi roztříští.
Takže nemějte mi za zlé, že jednáme
bez přestávky, já myslím že při
jiné organizaci práce bychom dnes tento zákon
neprojednali.
Jako první vystoupí předsedkyně České
národní rady paní JUDr. Burešová.
Předsedkyně ČNR D. Burešová:
Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, vážené
Federální shromáždění.
Podle jednacího řádu je nyní mou povinností,
abych přednesla závěrečné stanovisko
předkladatele. Předkladatelem legislativního
návrhu kompetenčního zákona je Česká
národní rada jako celek. Nemohu proto jménem
předkladatele zaujmout zásadní stanovisko
ke změnám navrhovaným ve zprávě
výborů a k pozměňovacím návrhům.
K tomu by bylo nutné svolat národní rady,
a to jak chápete jsem včera o půlnoci nemohla
udělat. Nemohu tedy jménem předkladatele
zaujímat stanoviska, ráda bych vám však
řekla, že jsem s velkým zájmem a uznáním
vyslechla fundované a zasvěcené příspěvky
k hospodářské problematice, příspěvky
usilující o racionální a funkční
řešení, příspěvky, které
hledají zajištění demokratických
principů, příspěvky, které
se zásadně přihlašují k federativnímu
uspořádání našeho státu.
Zazněly však i jiné hlasy a i jiné tóny.
I když na ně již jiní poslanci a členové
federální vlády odpověděli,
nemohu vám nesdělit, jak zneklidňující
dojem ve mně vyvolaly. Zdá se mi, že začínáme
být unaveni lavinou změn, v níž se neustále
pohybujeme. Z řady příspěvků
zazněla touha vyřešit jednou pro vždy
neustalé spory o kompetence. Chápu tyto hlasy, ale
zároveň si myslím, že musíme
přijmout složitost života v demokracii. Že
si musíme uvědomit, že spory a konflikty budou
vždy průvodními jevy hledání
dohody. Musíme si uvědomit, že kompetenční
zákon je jen novelou ústavního zákona
o československé federaci. Jde o úpravu pouze
dočasnou, která bude platit pouze do přijetí
ústav. Jeho obrovský pozitivní smysl však
spočívá v tom, že jeho přijetím
se stanou závaznými dohody, z nichž tento zákon
vychází. To myslím je jeho hlavní
a důležitý význam.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, v příštích chvílích
budete hlasovat o zákonu, který je významným
krokem při budování našeho ústavního
systému. Dovolte mi, abych vyjádřila naději,
že v těchto chvílích projevíte
svou moudrost, svou uvážlivost a zejména svou
odpovědnost k občanům, kteří
vám dali svou důvěru. Děkuji vám.
(Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji paní
předsedkyni České národní rady
JUDr. Burešové a nyní má slovo pan předseda
Slovenské národní rady František Mikloško.
Předseda SNR F. Mikloško: Vážený
pán predsedajúci, vážené poslankyne,
vážení poslanci. V priebehu tých 73
vystúpení bolo povedané veľa, tak ja
by som sa pokúsil celkom jednoducho ešte raz zopakovať
akési vnútorné východisko, ktoré
slovenskú stranu viedlo k tomu, že bola akýmsi
motorom týchto kompetenčných zákonov.
To východisko, myslím si, sa dá celkom ľahko
popísať. Slovensko sa akýmsi historickým
a politickým vývinom dostalo do situácie,
v ktorej cíti potrebu vziať veci do svojich rúk,
niesť za ne zodpovednosť a spravovať ich.
V takejto atmosfére cíti, že na Slovensku môžu
vyrasť zodpovedné kádre, pretože iba tam,
kde je zodpovednosť, vyrastá aj úroveň.
Je treba, aby sme tiež skončili s často zbytočnými
diskusiami kto na koho dopláca. Nech je to jasným
spôsobom definované.
Sú to celkom obyčajné východiská,
ktoré nás viedli k tomu, že sme dospeli tam,
kam sme dospeli. Ak som na začiatku svojho prejavu povedal,
že by sme si mali podať ruky, mal som na mysli dve veci.
Po prvé to, že všetky tieto zmeny chceme uskutočňovať
spoluprácou, ktorú sme nakoniec dokumentovali počas
rokovaní vlád, ČNR a SNR a ktorú stále
dokumentujeme pri tvorbe spoločnej ústavy a ktorú
chceme dokumentovať aj v budúcnosti.
Po druhé som tým mal na mysli to, že podľa
nás končí čas diskusií a cítime
potrebu začať skutočne pracovať. Už
sme unavení z politíckych zápasov a vzájomných
invektív.
Ako povedala pani predsedníčka ČNR, že
nemá mandát čosi meniť, ani ja ho nemám.
Verím však, že po skončení tohto
plenárneho zasadnutia odtiaľto všetci budeme
odchádzať spokojní.
Celkom na záver by som chcel povedať jednu vec. Vy
všeci poznáte slovenské bryndzové halušky.
Nechcem vás nijako ovplyvňovať pred hlasovaním,
ale ak by ste náhodou odhlasovali tento kompetenčný
zákon, tak vás všetkých pozývam
na bryndzové halušky na Slovensko a uvidíte,
aký veľký rozdiel je medzi bryndzovými
haluškami varenými vo federácii a medzi bryndzovými
haluškami varenými v autentickej federácii.
(Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu předsedovi
Slovenské národní rady. Nyní má
slovo pan místopředseda federální
vlády dr. Rychetský.
Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský:
Vážený pane předsedo, vážený
pane předsedající, vážené
dámy a pánové, federální vláda
není předkladatelkou zákona, nepřísluší
mi tudíž se vyjadřovat ani k průběhu
rozpravy, ani podávat závazná stanoviska
vlády k pozměňovacím nebo doplňujícím
návrhům. Navíc v rozpravě, která
zde už druhý den probíhá, zaznělo
tolik myšlenek, názorů a někdy i velice
kontroverzních stanovisek, že mám pocit, že
bylo řečeno vše. Chtěl bych jen vyslovit
přesvědčení, že bylo řečeno
vše z těch nejlepších úmyslů,
že nezazněla v žádném vystoupení
zlolajnost, zlomyslnost, nesnášenlivost nebo dokonce
zlá vůle.