Středa 12. prosince 1990

Máme ještě ovšem třetí otázku, ve které můžeme jednat. Teoreticky jsme si vymezili, co je a není federace. Jsme Federální shromáždění, tím je dána naše odpovědnost, ale také vymezení, kam až můžeme jít. Jestliže to, co bylo předloženo, je ještě federací a jestliže systém tam zachycený dopouští, aby tato federace fungovala, máme jeden mantinel, levou stranu. Budeme hledat mantinel druhý. Nejsme poručníky národních rad a republik. Nejsme tady od toho, abychom upravovali přání našich národních reprezentací, neboť nad nimi obrazně stojí naše federace a na nich naše federace stojí. Jestliže ČNR a SNR určily ten druhý mantinel, to je ještě federace a tam je naše vůle se pohybovat, žádám všechny a tedy i sebe, abych se vešel do této mezery mezi dvěma krajními body a v nich se odpovědně pohyboval. Jestliže národní rady označily předložený návrh za schopný projednání a schopný funkce, neměli bychom jim vyčítat, že této funkce schopný není a měli bychom si uvědomit, že více či méně se v těchto mantinelech můžeme pohybovat, ale žádný náš pozměňovací návrh nás nemůže v těchto mantinelech vést k tomu, abychom tuto předlohu shodili se stolu. To by bylo nezodpovědné vůči národním reprezentacím, nebo vůči reprezentacím republik.

Třetí věc, o které chci hovořit, je psychologizující přístup. Nám, jako poslancům Federálního shromáždění, kteří si musejí být vědomi, že tato federace bude fungovat jen tehdy, když bude prospívat oběma republikám, musí být zcela lhostejné, kdo s jakým návrhem přišel dřív, jestli se o něm jednalo "x krát" nebo jen jednou, jestli se na sebe premiéři tvářili jako že se chtějí obejmout a kolikrát kdo tuto pozici vystřídal, ale musí nás zajímat obsah toho, co máme před sebou. Domnívám se, že mnoho příspěvků odeznělo nepříznivě pro celkovou atmosféru jen proto, že podlehly přílišnému psychologizování. Máme vlády, které se mění, vznikají a zanikají jako celky i v jednotlivých ministrech, ale máme národy a státy, které by snad měly přetrvávat. Měli bychom ve státech vytvořit prostředí pro všechny, ať mají jakoukoliv národnostní nebo národní příslušnost, ať patří ke kterémukoli etniku, aby fungovaly. Nevyvozujme naše budoucí rozhodování z toho, kdo přišel první nebo druhý s návrhem a kdo se na koho jak tvářil.

Dovolte, abych se zmínil ještě o čtvrté věci, a to je poměr nás poslanců k tomuto jednání. Za svou osobu vyjadřuji úctu všem a dík všem, kteří svou snahou vedenou pro dobro věci - a já ji předpokládám u každého - se snažili pomoci řešit problémy kompetencí. Tuto složitou rozpravu vedenou na různých úrovních považuji za pozitivum toho parlamentu, protože cítím, že se chceme k něčemu společně dopracovat. Domnívám se, že všichni, a to členové všech tří vlád i členové všech zastupitelských sborů a další iniciativy měli za cíl jedno, a to je uspořádání funkcí tohoto našeho soustátí nebo státu v nejbližší době. Za to jim osobně děkuji.

Ale dovolte, abych ještě vyjádřil obavy z něčeho jiného. Z toho, jak někdy vidíme tendence, jak snadno se zbavit své odpovědnosti. Jestli tu poslanec sedí nebo nesedí je v určitých pasážích tohoto jednání zcela lhostejné. Jestli podá více či žádný pozměňovací návrh, může být také úplně jedno, ale nemůže se zbavit své odpovědnosti za výsledek, to je odpovědnosti za chod a existenci tohoto státu. Když o této otázce soukromě přemýšlím, napadají mě dva tituly: jeden od pana Václava Havla "Moc bezmocných" a druhý od pana Ladislava Mňačka "Jak chutná bezmoc", ale bohužel v paradoxním obratu - "bezmoc mocných" a jak chutná moc. Jsem zděšen tím, jak někdo radostně přijal varování pana prezidenta, jakoby si otřepal ramena od své odpovědnosti: že když to nějak parlamentně nedopadne, že jako deux ex machina se tady odpovědnosti uchopí něco jiného, co nějak bude spravovat tento stát.

Není naším úkolem se takto na věc dívat, ale na tuto alternativu bychom se měli dívat jako na memento, které by nás mělo vést k tomu, abychom pevněji pracovali k tomu, aby trval tento parlament a stát tak, aby v něm byli všichni spokojeni, tak jak to umíme touto vůlí zde vyjádřit a ne abychom si řekli, že to udělá někdo jiný. Naší povinností je rozhodovat. Budoucnost v oblasti kompetencí je v našich rukách teď a hned. Velmi rád bych apeloval na sebe i všechny ostatní, abychom v tomto směru hlasovali a upravili své pozměňovací návrhy. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Šilhán, připraví se poslanec Dlouhý.

Poslanec SL V. Šilhán: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, nevystupuji příliš rád na těchto velkých shromážděních, ale i přesto bych chtěl něco k zákonu, který projednáváme, říci.

Kompetenční zákon byl a je příležitostí vyslovit se ke všem možným problémům naší společnosti, včetně historických reminiscencí, mezinárodních vztahů atd. Tato možnost je námi, jak je vidět a hlavně slyšet, velmi bohatě využívána. Někdy to připomíná vědecký seminář a za poznatky, které tady byly řečeny, velmi pěkné děkuji. Někdy to připomíná kázání a dobré výzvy, jako když někdo někoho vypravuje na dlouhou cestu. I za to děkuji a není to na škodu. A někdy to také připomíná nepodařenou svárlivou volební schůzi. Tady není za co děkovat. To, co projednáváme, je opravdu velmi důležitý zákon, ale není to zákon věčný, není to zákon, který by měl mít delší platnost než do přijetí nové ústavy. Tento zákon věnuje řešit mnoho věcí, o kterých tu byla řeč, protože řešení nespočívá přímo v zákoně, ale spočívá někde jinde. Spočívá v každodenní politické, hospodářské, kulturní a vzdělávací atd. práci, kterou zákon může pouze upravovat. Problémy nacionalismu nevyřeší tento zákon, to mohou řešit jiné společenské a politické síly: Problémy naší morální devastace nevyřeší tento zákon, upravuje jen podmínky, aby se tyto problémy mohly demokratickou cestou řešit, nic víc.

Nyní se dostávám k tomu, co jsem skutečně chtěl říci. Myslím, že se v diskusi ztrácí funkční smysl toho, o čem jednáme. Je to sice zákon, který vychází a akceptuje určitou ideovou koncepci uspořádání státu, ale který především řeší kompetence vládní, tedy uspořádání výkonné moci.

Výkonná moc má podobu tří vlád. Federální i dvou národních vlád. Tady pro mne vznikají tři otázky.

První. Je možné vládnout po přijetí kompetenčního zákona lépe než dosud? Je to otevřená cesta k demokracii? Je to cesta občanských a lidských práv včetně národnostních práv? Je to vedoucí k tomu, co bychom si přáli, aby bylo, co nám dává šanci řešit věci racionálně s dostatečnou invencí jak v oblasti ekonomiky, tak i v oblasti občanských a lidských práv, samospráv obcí. Domnívám se, že to tento zákon umožňuje, že je tedy lepší, že je to zákon, který je určitým způsobem mostem mezi tím co bylo a tím, co teprve bude v podobě nové ústavy. Je to tedy zákon určitého historického poslání. Je to zákon, který posunuje naši výkonnou moc k demokracii, k řešení ekonomických problémů. Možná, že to bude se skřípáním, s potížemi, ale zdá se mi, že to bude s daleko menšími potížemi než dosud.

Druhá otázka, kterou jsem si kladl, zní: Má v sobě zákon, tak jak byl předložen včetně pozměňovacích návrhů, nebezpečí nějakých budoucích konfliktů? Nezakládá tyto konflikty? Myslím, že jsme mnohé možná nedomysleli a neodhadli, co by v zákoně mohlo být, ale jsem přesvědčen, že předložený zákon minimalizuje nebezpečí budoucích konfliktů. To je dobré.

Včerejší jednání ministrů hospodářství, jehož výsledkem byla dohoda o ustavení nadnárodní akciové společnosti v oblasti naftovodů mně říká, že je tady mnoho prostředků, jak možné a pravděpodobné konflikty, v budoucnosti řešit zcela normální hospodářskou a jinou politikou, tzn. že zákon zakládá do budoucnosti méně konfliktů než kolik jich bylo dříve.

Třetí otázka, na kterou si netroufám plně odpovědět, zní: Bude výkonná moc vyplývající z přijetí předloženého zákona levnější, anebo bude dražší? Zdá se, že bude spíše dražší než levnější, ale to nechme ale také na daňových poplatnících a jejich vůli (oni nám tu hlavu sami napraví).

Proto jsem se rozhodl, že budu hlasovat o jednotlivostech tak, jak mi můj rozum a zkušenost káže. Budeme mít takovou proceduru, že budeme hlasovat o jednotlivých pozměňovacích návrzích, které pravděpodobně povedou k tomu, že se předložený zákon zlepší všude tam, kde se zlepšit může.

Pak si kladu otázku o zákoně jako celku. Tady budu jednoznačně pro, protože ho považuji za užitečný a dobrý zákon. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Dlouhý, připraví se poslanec Burian.

Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý: Pane předsedo, pane předsedající, vážení poslanci, dámy a pánové, diskutujeme zde o předloženém zákonu už poměrně dlouho. Slyšeli jsme sice řadu protichůdných názorů, nicméně až na výjimky se všichni zaklínáme jediným - ochotou zachovat federativní uspořádání našeho státu.

I já bych se chtěl v prvé řadě přihlásit k této myšlence. Domnívám se, že je naprosto nutné, jednoznačně podpořit každé úsilí, každý krok, který povede k zachování a posílení čs. federace. Stejně tak jsme slyšeli, že pokud jde o chápání federace, jsou mezi námi poměrně hluboké rozdíly v celkové filosofii a v celkovém přístupu.

Chtěl bych rovnou říci, že se nedomnívám, že rozdíly by byly tak hluboké. Diskuse však byla, přes občas velmi ostré hrany, k něčemu jistě dobrá. V bolestném procesu učení jsme v podstatě za pochodu začali chápat odlišné priority každého z nás. Hovořila o tom už řada mých kolegů. (Poslanec Sokol, poslanec Čič apod.) Hovořili o tom včera, a já jen krátce připomenu, jak to chápu já.

Na slovenské straně se zdá, že převažují argumenty trochu jiné než na straně české. Jsou to argumenty, kde větší váhu mají priority jiné než české. Priority související s otázkou národnostní, národní identity atd. Na české straně se mi zdá, jako by byly názory pragmatičtější, dávající větší prostor ekonomickým argumentům. Vůbec nechci diskutovat o tom, zda mám stoprocentní pravdu či který z těchto směrů máme preferovat. Myslím, že hlavní otázka je pochopení priorit jednoho s druhým. Nepohneme se kupředu, pokud jedna strana nepochopí stranu druhou.

Můžeme se zabývat otázkami federace a vzájemného soužití jak chceme, ale pokud se obě strany nepochopí, a třeba si i vzájemně neustoupí, pokrok k posílení federace nebude dosažen. To je zřejmě jasný princip.

Chtěl bych se ale zmínit i o třetím partneru, a tím je právě federace. Federace nejenom jako instituce, ale třeba jako z minulosti obtížné zděděná výkonná administrativa a jako i z minulosti obtížně zděděná odpovědnost, a to odpovědnost nemalá. Nikdo, myslím, nemůže obviňovat federální vládu ze snahy pokračovat v centrálním plánování a řízení naší ekonomiky. Naopak, snad jsme dostatečně jasně prokázali, jakou reformou jít chceme a prokázali jsme a snažíme se prokázat, že její neoddělitelnou součástí je demonopolizace a decentralizace. Připomenu i tu odpovědnost. Budeme to dosud my, federální vláda, která v krátkém období, ale možná ještě i určitý čas po předání kompetencí bude brána k odpovědnosti za řešení problémů. Žijeme ve světě deficitní ekonomiky, kdy tento deficit bude pro naše hospodářství charakteristický nadále, a to nejenom na domácím trhu, ale i ve specifických případech, jako např. ropa, i z hlediska dodávek ze zahraničí.

Zde to zatím byla federace, která měla odpovědnost, a snažila se podle toho chovat.

Odpovědnost však nemá pouze federální vláda, ale i Federální shromáždění, a i to se musí dle této odpovědnosti chovat.

Z toho všeho tedy vyplývá jedna skutečnost, na kterou narazil včera pan ministr Kováč, když řekl, že z jeho pohledu jde spíše o spor mezi slovenskou vládou a vládou federální. Tato federální vláda je však partner, se kterým se musí jednat jako s rovnocenným, a to ne z titulu našich osobních či politických ambicí nebo kvůli - v některých případech, např. v mém vlastním, zbytečně velkým úřadům a administrativě. Ale z toho titulu, že to zatím byla federální vláda a Federální shromáždění, které nesly hlavní tíhu práce, odpovědnosti a hlavně i často důsledky případné nevole veřejnosti.

I z toho titulu, jak včera říkal pan poslanec Čič, otevíráme zásadní otázky federace. Řadu modelů ve fungování jednotlivých součástí federace zatím nemáme a jen předvídáme ekonomické dopady různých přesunů kompetencí v různých oblastech a v různých situacích. Právě pro tyto okolnosti se federální vládě a Federálnímu shromáždění nemohlo a nemůže jen oznamovat, či jenom něco předkládat. Federální vláda a Federální shromáždění představují partnera, který musí hledat dohodu, musí ustupovat, ale se kterým se tato dohoda musí také hledat a kterému se musí - a třeba v zájmu dosažení této dohody - v některých případech ustoupit, je-li to nutné.

Dovolte mi k tomuto případu jednu osobní poznámku. Včera odpoledne a večer jsem zde zažil řadu vystoupení, která se mně musím říci nelíbila. Byla to vystoupení většinou z české strany, která zdůvodňovala některé argumenty. V řadě případů, v jednotlivostech jsem s těmito argumenty i souhlasil. Když jsem však z pozice nezaujatého pozorovatele dodatečně hodnotil, byla to vystoupení, která na Slovensku nemohla znít dobře. Byla to vystoupení, ve kterých chyběla snaha ustoupit v některých argumentech. Když voláme po tom, že se i federální vládě, federaci a Federálnímu shromáždění musí ustoupit - ještě se k tomu vrátím - musíme právě v zájmu ochoty zachování federace chápat priority toho druhého, vžít se do nich a mít i určitý taktický přístup k tomu, jak skutečně dosáhnout dohody a jak federaci zachovat.

Vše toto neuvádím pro reminiscenci minulosti, ale ve snaze najít cestu dál. Tak jsem také vystupoval v Hrzánském paláci. Jako člen federální vlády tuto verzi jednoznačně podporuji a připomínám, že je to verze slovenské vlády, která obráží Hrzánský palác. Vždy jsem chápal tuto verzi změn ústavního zákona jako dobrý rámec. Výsledek sice politického kompromisu, ale ne kompromisu pro sebe sama, ale kompromisu konstruktivního, umožňujícího překonat dnešní krizi. Považuji to za ústavní rámec, v jehož rozsahu je asi nedůstojné diskutovat některé podrobnější otázky. Osobně mohu mít na dílčí věci, které jsou v tomto návrhu zákona, odlišný názor, ale jako člen vlády a jako účastník diskuse v Hrzánském paláci za návrhem, který z Hrzánského paláce vzešel, stojím. Na druhé straně je nutno respektovat i právo Federálního shromáždění na možné změny a doplňky.

Jak konkrétně vidím možnosti dalšího postupu:

1. především nedramatizovat situaci. Přijměme návrh předloženého zákona - opakuji, že podporuji verzi, která vzešla z Hrzánského paláce a že v nejčistší formě je to verze, kterou navrhla Slovenská národní rada - a současně respektujme nezadatelné právo poslanců Federálního shromáždění mít pozměňovací návrhy;

2. urychleně zajistěme přesun kompetencí z federace na republiky všude tam, kde je to zjevné podle tohoto zákona, kde je to však důležité i z hlediska běžného chodu ekonomiky. Předáním kompetencí musí proběhnout rychle, musí proběhnout k datu, na kterém se dohodneme, a musí proběhnout tak, aby pokud možno chod této ekonomiky nebyl narušen;

3. postupme dále v interpretaci potenciálně sporných problémů, a zdůrazňuji potenciálně sporných, protože myslím, že předložený návrh je dostatečně dobrým rámcem.

Postupme v interpretaci, ale způsobem společného jednání tří partnerů, jak jsem o tom hovořil. Tří partnerů, kteří se musí respektovat, musí se snažit nalézt dohodu a umějí jeden druhému v případě nutnosti ustoupit.

Bude následovat jednání o tzv. vlastním kompetenčním zákoně. Budeme zde muset interpretovat, jak vlastně tento ústavní rámec, který je zde předkládán, budeme chápat. Budeme vymezovat na úrovni federace - a patrně si to udělá i ČNR a SNR - jako kompetence a jaké činnosti budou vykonávat jednotlivá ministerstva a jaká ministerstva to budou. To bude první prostor pro to, aby se postoupilo k interpretaci tohoto ústavního rámce.

Dále definujme, co je to federální význam. Na to se podle mého názoru řada poslanců odpovídajícím způsobem ptala.

Dovolil bych si zde odpovědět na otázky, které se týkají zemědělství, rozvodných sítí - především ropy a plynu - krátce i surovinové a palivoenergetické politiky.

Na otázky, které byly vzneseny včera, zejména co se týče otázek zemědělství. Proč byl zrušen článek 18. Jde především o nové pojetí článku 17, kde se nehovořilo už o průmyslu jako dříve, ale o hospodářství, které zahrnuje všechny složky hospodářství, do kterých patří i zemědělství. V případě zařazení samostatného článku o zemědělství by musely být zařazeny i další články týkající se strojírenství, paliv, energetiky, apod.

Problematika zemědělství, tak jak byla uvedena v článku 18, je začleněna do tří článků:

a) zemědělská politika do článku 17,

b) intervence státu do zemědělství je chápána jako součást státního rozpočtu v článku 11,

c) právní úprava je v článku 37, odst. 3.

A pokud jde o družstevnictví, je kompetence federace dovozována z článku 24, písmena a, b, c. Navíc se s úpravou družstevnictví počítá jako se součástí obchodního zákoníku, který je v působnosti federace. V zemědělské oblasti přichází do kompetence republik pouze provádění úpravy ochrany zemědělského půdního fondu z tohoto hlediska.

Dále bych chtěl na další dotazy pánů poslanců sdělit: Co se týče vlastnictví půdy. Připravuje se tzv. zákon o půdě, který bude předkládat federální vláda. Totéž platí o zákonné úpravě o zemědělském družstevnictví. Co se tyče působení zemědělských orgánů, případně co se týče vytvoření samostatného zemědělského výboru, domnívám se, že to bude právě předmětem jednání dále, kdy budeme interpretovat dnes přijímaný zákon.

Dovolte mi, abych krátce přešel k problematice rozvodných sítí. Začnu otázkou plynu, plynovodu a začal bych včerejším vystoupením - domnívám se, že to byl pan poslanec Tahy, který hovořil o ceně plynu. Myslím, že jeho dotaz bude prostorem, abychom dobře ilustrovali, s jak těžkými otázkami se potýkáme.

Podnik zahraničního obchodu Metalimex skutečně dováží z SSSR plyn, nicméně cena 65 hal. za metr krychlový, odpovídá pouze ceně, kterou platíme, když získáváme plyn z tranzitních poplatků. Plyn získáváme i z dalších zdrojů. Je odvozena cena přes jiné obchody. Zde se pohybuje mezi 1,05 až 1,10 Kčs. Ústředně řízená cena pro České plynárenské podniky je 1,20 Kčs. Je zde skutečné deset haléřů na jeden kubický metr. Jestliže odebíráme 14 mld. metrů krychlových, je to rozdíl, který je odváděn do státního rozpočtu, sice ne tři mld., ale částka skutečně velká - 1,4 mld.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP