Středa 12. prosince 1990

Myslím si, že by bylo dobré, aby dodatek horního zákona byl do novely kompetenčního zákona zařazen, myslím ve článku 17.

Ještě ke sporu o budoucnosti federace. Zazněla zde různá slova, hovořilo se o perspektivách. Jsem pro federaci, věřím, že po zvážení dodatků, tedy pozměňovacích návrhů bude pro většinu z nás návrh přijatelný. Já budu hlasovat pro tento zákon. Měl jsem v poslední době možnost hovořit s různými zahraničními politiky. Oni jsou ve světě stále ještě nadšeni naší revolucí, ale nechápali a kroutí hlavou nad našimi třenicemi a nacionalismem. Ztrácíme, zbytečně a nesmyslně. Je na čase tento nepříznivý vývoj zastavit a říci: Dost! Někteří si myslí, že být sám znamená samostatnost, ale to může být trapný omyl, být sám znamená také být opuštěný. Všem těm, kteří sní o tom být sám, připomínám to, co napsal Viktor Dyk: "opustíš-li mne, nezahynu, opustíš-li mne, zahyneš!" Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Kobylka, připraví se poslanec Senjuk.

Poslanec SN J. Kobylka: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové. Tři krátké poznámky.

Za prvé: Chtěl bych podpořit návrh na tvorbu celostátní, to jest federální informační sítě: Krásně o tom mluvil Dr. Fišera. Podniky, a nejen ony, budou nutně potřebovat takové sítě, informace budou enormně důležité.

Druhá poznámka: Chtěl bych se zmínit o vztahu mezi tragickým viděním budoucnosti a produktivitou myšlení a práce. Mám dojem, že možná prožíváme trošku výjimečnější situaci, ale určitě ne tragickou. Vnímám ji jako civilní, přirozený proces. Prosím vás, jakmile začneme něco vnímat tragicky, máme tendenci se chovat neadekvátně, špatně myslet, špatně uvažovat, atd. Připomněl bych velkého souseda, který má enormně vyvinutý smysl pro tragično, zatím co mu tisíce tun obilí hnije na hromadách. Prosím vás, neviďme věci tragicky, já mám dojem, že je vše naprosto přirozené, a že to bude v pořádku.

A třetí věc, která je v tomtéž duchu: Chtěl bych připomenout francouzského filozofa a theologa Teilarda de Chardina, který měl velice krásné úsloví. On říkal, že "Radost je neklamným znamením toho, že Bůh je přítomen."

Já bych přál, a speciálně mnoha slovenským politikům, aby v nich byl Bůh daleko více přítomen, než dosud. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Senjuk. Připraví se poslanec Anderko.

Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, původně jsem nechtěl hovořit k filosofii tohoto zákona, protože jsem se dlouhou dobu domníval, že povinností nás všech je po pádu socialistického molocha zajistit - pokud možno - práci, peníze a zlepšující se životní úroveň pro občany celého tohoto státu.

Když po 17. listopadu se nám začalo volněji dýchat, připadal jsem si stejně jako oráč, který zdědil 42 let neorané pole, rezavý pluh a dva voly. Domnívám se, že úkolem každého hospodáře je to, aby voli táhli v jedné brázdě. Myslel jsem si, že prvou naší povinností je vytvořit silnou a prosperující ekonomiku. Slyšel jsem tady za včerejšek strašná slova, jako národní ekonomiky, samostatné národní ekonomiky. Bohužel však to nebylo dotaženo do konce. Jestliže budeme hovořit o národních a etnických a jiných skupinových ekonomikách.

Ve státě, kde 72 let je vše budováno a společné bázi, budeme-li hovořit o dvou nezávislých národních ekonomikách, pak je to nonsens. Stejně tak nikoho nezarazí, že tady z tohoto místa se hovoří o jedné demokracii, ale v kompetenčním zákoně kompetence demokraci pro jednu republiku a druhou republiku nejsou žádným způsobem vymezeny. Ale každého zaráží, že by měla být pouze jedna ekonomika. Já se domnívám - v rozporu s kompetenčním zákonem - že po dobu nezbytně nutnou, než přejde naše ekonomika na tržní hospodářství, že by naopak v klíčových oblastech měly být minimalizovány vlivy republik.

Co se týče mého vystoupení, abych tady nehovořil jenom rétoricky, není mým zvykem hovořit dlouho. Chtěl bych vaši pozornost obrátit k něčemu jinému. Jestliže se přijme několik zásadních pozměňovacích návrhů, které tady padly z řad mých kolegů, rád bych tento zákon odhlasoval. Můj pozměňovací návrh, který podávám, a který bych rád trochu vysvětlil, se tyká oblasti životního prostředí. Vzhledem k tomu, že jsem pracoval v oblasti energetiky, setkávám se na všech úrovních a dokonce i na úrovni české vlády, se skoro nepochopením toho, že vliv energetiky do životního prostředí je naprosto zásadní. Proto mě v kompetenčním zákoně zarazilo, že v oblasti životního prostředí žádným způsobem není vymezena pravomoc kontrolovat či zasahovat do komplexního projektování energetiky. Vždyť energetika nám ovlivňuje z 60 % životní prostředí.

Uvedu příklad: v Praze jsem se setkal s názorem, jestliže máme určitý zdroj financí, řekněme 5 miliónů na ekologii, pak je naprostým nesmyslem tuto sumu použít na koupi nových plynových kotlů, místo původních uhelných, protože to je energetika a nikoliv ekologie. Já bych byl rád, kdyby tyto nesmysly, které se dějí a které poškozují ekologii, už byly zakotveny v tomto zákoně a navrhoval bych do článku 21 nový odstavec mezi odstavec b) a c), kde v písmenu b) se hovoří o výkonu státního dozoru ve věcech jaderné bezpečnosti. Za toto písmeno bych navrhoval nové znění odstavce c): "zákonná úprava koncepce, provozu a výkon státního dozoru v oblasti energetiky". To je vše. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Anderko, připraví se poslanec Kňažko.

Poslanec SN A. Anderko: Pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, dámy a páni, počúvaním mnohých príspevkov som dospel k názoru, že naša federácia mi pripadá ako mesiac. Poznáme len osvetlenú časť. Keď nám niekto odhalí niečo z odvrátenej, pripadá nám to neskutočné, cudzie, absurdné a sme schopní každého za to odsúdiť ako rozbíjača. Vždy by sme mali mať takú zásadu, aby sme dokázali poznať a prijať pohľad z rôznych zorných uhlov.

Inak mozaiku pravdy neposkladáme. Každý predsa poznáme len malú časť z celku rozsiahlej problematiky. Kým si neosvetlíme odvrátenú časť federácie, nebudeme schopní ju správne pochopiť. Ako ju možno osvetliť? Len tak, ak spustíme prirodzený mechanizmus, ktorý ju začne otáčať okolo vlastnej osi stredobodu.

Vo svojom vystúpení by som sa pokúsil odhádzať tú hromadu logických dôvodov a argumentov tu vznesených, pretože pod ňou sa skrýva tajomstvo - podstata nášho problému. V každej argumentácii vychádzame z premís. Ak premisy sú nesprávne, aj konklúzia je ohybná, hoci logika je presvedčivá. Ak hodnotím niektoré doterajšie vystúpenia z tohoto pohľadu, sú naozaj logické, presvedčivé, štylisticky nádherné a okúzľujúce. Abstrahujme všetky tieto prípadkové dôvody a poďme k podstate, k slobode. Skôr, ako by som vyslovil záver, chcel by som poukázať na prirodzenosť človeka a zákonitosti, ktoré z nej vyplývajú. Pokiaľ by sme v našom rokovaní dospeli k záverom, které by sa priečili týmto zákonitostiam, spôsobili by sme zmätok, ktorý by bol brzdou spoločenského života, a tvorby hodnôt. Vieme zo skúseností, čo znamená nerešpektovanie prírodných zákonov. Devastácia životného prostredia. Nerešpektovanie zákonitostí vyplývajúcich z prirodzenosti človeka a ľudskej spoločnosti prináša ďaleko väčšiu skazu. Poznáme to veľmi dobre z predchádzajúcich 42 rokov. Táto skúsenosť nám hovorí, aby sme sa poučili. Dnešný deň stojíme pred vážnym a svojím spôsobom závažným rozhodnutím. Na akom základe postaviť naše spolužitie? Rešpektuje tento základ podstatu prirodzeného spolužitia? Je to pevný základ, ktorý vydrží aj zemetrasenie? Tu sa na chvíľku zastavme a preskúmajme si svoje poznanie. Čím bude bližšie pravde, môžeme očakávať väčší efekt nášho rozhodnutia. Pritom si treba uvedomiť, že toto poznávanie nesmie byť ovplyvnené emóciami a vypočítavosťou, ktoré nás pripravujú o súdnosť, lebo zídeme z cesty. V spoločenskom dianí je kľúčovou ústrednou hodnotou ľudská osoba. Vďaka rozumu človeka a jeho slobodnej vôli sa tvoria hodnoty, ovláda svet a vesmír. Človek je spoločenský tvor, preto sa zrieka časti svojej slobody v prospech svojej rodiny, jednotlivec a rodina v prospech obce, obec v prospech republiky a republika v prospech štátu.

Pozrime sa na problém z iného zorného uhla. Vieme, že tvorba hodnôt je najsilnejšie motivovaná cez zákon hodnoty, zakotvený v človeku, teda cez pocit vlastníctva. Preto pristupujeme k rozsiahlej privatizácii, osamostatňujeme jednotlivého vlastníka, vytvárame mu možnosti združovať sa so svojim majetkom v rôznych spoločenstvách. Dali sme možnosť obciam, mestám, aby si zveľaďovali majetok. Nuž, ak chceme, aby mal možnosť jednotlivec, obec, prečo nie aj republika?

Aký je historický pohľad na tento problém? V Pittsburghu sa Česi a Slováci dohodli, že budú žiť v spoločnom štáte. Iniciatíva vyšla z dvoch strán a nie inak. Nedodržanie tejto zásady nám prinieslo množstvo zbytočných problémov a bolesti. Máme sa rozhodnúť nechať nedobrovoľne právomoc v jedných rukách, alebo dobrovoľne túto právomoc do jedných rúk odovzdať? Čo má väčšiu stabilitu? Trvácnosť?

Zásadne nie som za to, aby sa rozbila federácia, ale som za to, aby sa posilnila autentickým slobodným odovzdaním právomocí s možnosťou ich odňatia pri zneužití a tým zachovať prirodzený kontrolný mechanizmus proti porušovaniu vzťahov. Prečo sa federácia nehýbe, neotáča vo svetle pravdy? Čo je tým hnacím mechanizmom? Je to sloboda. A my ju nemáme chuť rešpektovať. Pouvažujme. Rozumné, racionálne stanovisko má byť bezvýhradne dominantné v našom rozhodovaní. Uvedomme si, koľkokrát v našom živote prinášame daň rozumu, že sa zriekneme, alebo obmedzíme príjemné v prospech rozumného.

Vážené poslankyne, vážení poslanci, ak by sme dnes tento problém nevyriešili, nahromadená spoločenská energia rozmetá politické štruktúry a teda aj nás bez nás. Neberme si navzájom to, čo nám prirodzene patrí. Ak sa dokážeme povzniesť, pričiníme sa o pokoj v sebe a tým aj v spoločnosti. Lebo federácia nemá byť zdrojom rozporov, ale prínosom k urovnávaniu vzťahov, k pokoju. Niektorí poslanci sú urazení, že týmto kompetenčným zákonom sú postavení pred hotovú vec, len odhlasovať. Oháňajú sa nátlakom, ktorý je na nich vyvíjaný. Podľa tohoto názoru sme boli postavení pred nátlak každým zákonom, ktorý predkladá vláda. Totiž vláda sa vždy dohodne, vypracuje hotový zákon a tým nás postaví pred hotovú vec. A predsa sme sa až doteraz neurazili. Aj teraz máme pred sebou hotovú vec. Ale pýtam sa, kto môže donútiť mňa, alebo niekoho iného z nás, aby som nehlasoval podľa svojho svedomia a presvedčenia? Podľa tejto reakcie mi vychádza, že parlamentu nemôže nikto nič predkladať, aby sa niektorí poslanci v tomto parlamente neurazili, alebo aby sa parlament neurazil. A budem hlasovať slobodne za to, čo bolo dohodnuté v Hrzánskom paláci a čo je v podstate obsiahnuté v predloženej spravodajskej správe. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Kňažko.

Poslanec SL M. Kňažko: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, milé dámy, vážení páni. Po predvčerajšom vskutku dramatickom úvode v našom parlamente som očakával, že vstúpim do arény nezmieriteľných. Našťastie nie je tomu tak. Po včerajšom zasadnutí som večer v televízii zachytil interview pána prezidenta pred jeho cestou do Španielska. V Španielsku navštívi Madrid a stretne sa s kráľom a predstaviteľmi španielskej vlády. Navštívi však aj Barcelonu. Barcelonu preto, aby sa stretol s predstaviteľmi katalánskej vlády. Na letisku v Barcelone ho privíta prezident katalánskeho národa pán Pužol. Prajem nášmu pánu prezidentovi hlboké dojmy z tejto cesty a prajem mu, aby sa po návrate zo Španielska a Katalánska podíval i na Slovensko a jeho problémy aspoň s takou mierou pochopenia, aké dokumentuje svojou návštevou v Katalánsku. Inak bezmedzne súhlasím s jeho vyhlásením, že použitie brannej moci by bol skutočne ten najnevhodnejší prostriedok na riešenie politických problémov v našej krajine.

Včera tu ktosi citoval z môjho nedávneho interview v Květoch, kde hovorím, že federáciu treba rozbiť a na jej troskách postaviť novú. Označil tento názor za nebezpečný. Ja si skôr myslím, že je nebezpečné hovoriť o zachovaní starého modelu federácie. Nie je predsa možné zachovať niečo, čo prakticky neexistovalo. Naša federácia existovala presne tak ako pluralita v bývalom režime, kamuflovaná inými bratskými stranami. Vtedajšia vláda sa odvolávala na existenciu tejto plurality podobne ako mnohí dnes na existenciu federácie minulého typu. Federáciu teda nezachovávajme, ale vytvorme si ju. Vytvorme si ju spôsobom kultivovaného dialógu, ktorý povedie k dohode. Verte mi, že iná cesta k federácii a k vzájomnému spolužitiu skutočne nevedie. K tomuto dialógu a dohode potrebujeme pokojnú atmosféru. Nekazme si ju malichernými nenávistnými vystúpeniami, ktoré sú založené na dezinformáciách alebo jednoducho na vedomom nerešpektovaní faktov. Ponechajme radšej túto činnosť humoristom tretej kategórie, ktorí často na stránkach inak pomerne slušných novín diskreditujú prácu poctivých novinárov.

Chcel by som ešte upozorniť na riešenie kompetenčných sporov. Myslím, že riešenie týchto sporov by nemalo presahovať vecnú, viacmenej ekonomickú argumentáciu. Mali by ich riešiť odborníci , ktorých argumenty by boli podopreté štatistickými údajmi. Som však žiaľbohu svedkom, že tam, kde akosi argumenty tohto druhu chýbajú, prichádza na rad demagógia minulých rokov. Vecnosť nahrádza ideológia, rafinovanejšia o to, že sa tvári demokraticky, a tam, kde nestačí ani toto, si mnohí berú na pomoc politické spochybnenie svojho partnera. Toto politické spochybňovanie prerastá do obviňovaní, a to do obviňovania už nie jednotlivca, ale časti či dokonca celej reprezentácie, myslím politickej reprezentácie Slovenska. Toto obviňovanie Slovenska z rozbíjania spoločného štátu (i keď ja som presvedčený, že spoločný štát rozbíjajú viac tí, ktorí tak proklamatívne bojujú o tzv. "zachovanie federácie"), ktoré som už spomínal, diskredituje nielen politický obraz Slovenska vo svete, ale i Československa, a tiež tých, ktorí o túto diskreditáciu priamo usilujú.

Svet sa na nás díva, tak aký obraz sme schopní ponúknuť? Svet prijme akýkoľvek obraz a štátoprávne usporiadanie našej krajiny, pokiaľ sa na ňom dohodneme. Neprijme ani ten najideálnejší, pokiaľ bude sprevádzaný konfliktami a ohováračskými kampaňami.

Prestaňme sa už konečne strašiť, strašiť sa jeden druhým, strašiť sa Európou či svetom, prestaňme sa báť jeden druhého, báť sa hovoriť pravdu.

Keď hovorím o pravde, mám tým na mysli i dnešné hlasovanie. Súhlasím so všetkými, ktorí hovoria, že nebudú hlasovať len z povinnosti alebo straníckej príslušnosti, alebo poslušnosti k tomu ktorému hnutiu, ale budú hlasovať podľa svojho vedomia a svedomia. Myslím si, že je to správne. Tiež budem hlasovať takto, pretože napriek množstvu prejavov, v ktorých sa odrážala neinformovanosť, nenávisť, často hlúposť, som si vypočul ešte väčšie množstvo prejavov ľudí, s ktorými by som sa rád stretával na platforme tohto parlamentu a riešil ešte stovky problémov, ktoré našu spoločnú krajinu v budúcnosti určite očakávajú.

To, čo bolo povedané o Belgicku, je pravda. Majú to tak dvadsať rokov a ešte nevyriešili mnohé zásadné problémy, vo Švajčiarsku stovky rokov riešia a budú riešiť svoje problémy na úrovni a kultivovane. Som presvedčený, že toho sme schopní i my. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím poslance Stomeho, aby se ujal slova, připraví se poslanec Šilhán.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající, vážení hosté, paní kolegyně, páni kolegové poslanci Federálního shromáždění, po své tetě jsem zdědil knížku, která se jmenuje "Řehole třetího řádu svatého Františka z Assisi". V článku 145 organizace této řehole je zajímavá věta: "Kongregace se řídí a spravuje podle církevního práva, podle těchto konstitucí a podle usnesení generální kapituly v duchu řehole třetího řádu svatého Františka". Já bych tím začal, abych snad některé krajní názory uvedl do určitých mezí. Řada názorů, které zde byly vyřčeny o pevné federaci, nehovořila o pevné federaci, ale o decentralizovaném unitárním státu. To na adresu některých sítí. To je tehdy, když stát některé oblasti třeba i územně svěří do správy ve svém výkonu této určité oblasti a řídí už ji pouze zákonem a tak, že kontroluje rozhodnutí v této oblasti učiněná s právem zrušení. To není výron státní suverenity jednotlivého státu této federace.

Na druhé straně řada připomínek vyzněla tak daleko, že vlastně už se nejedná ani o federaci, ale jde o konfederaci. Rozdíl formálně právní je v tom, že federace má společnou ústavu a konfederace mezistátní smlouvu. Federace má mezinárodní zastupování, obranu a měnu, ale někdy v mezistátních vztazích ponechává svým členům část subjektivity, tedy mezinárodně právní osobnost. Konfederace nemá parlament, ale shromáždění je prakticky konferencí diplomatů a zřizuje si jen některé orgány, většinou zastoupení a podobně. To na adresu těch, kteří se domnívají, že tato federace je příliš svazuje.

Je pravda, že federace vznikají decentralizované a více centralizované, ale v těchto mezích, o kterých jsem se zmínil, je to stále federace. V těchto mezích je tedy věcí vkusu a vůle jejich součástí, jak federace bude uvolněnější nebo pevnější.

Chtěl bych apelovat na své kolegy, aby zvážili u svých návrhů, zda se pohybují v těchto rámcích a pokud nikoliv, aby své návrhy patřičně upravili.

Za druhé bych chtěl hovořit o tom, o čem máme rozhodovat. Rozhodovat máme v podstatě o tom, zda nám dosavadní úprava vyhovuje nebo zda nám nevyhovuje. Jestliže máme pocit, že nám dosavadní úprava vyhovuje, pracovali jsme tady teď zbytečně. Jestli nemáme tento pocit. Jestli se nám tedy nezdá, že úprava z 1. 1. 1969, změněná v roce 1970 tak, aby byl soulad socialistické federace s požadavkem demokratického centralismu, jak říká právnický slovník před několika lety vydaný, bylo by asi třeba tyto vztahy změnit.

Pak tedy pracujeme smysluplně a je na nás, abychom tyto vztahy upravili. Domnívám se, že se na to nemůžeme dívat z toho hlediska, jestli je to na pár měsíců, na rok, ale musíme se na to dívat z toho hlediska, zda je to vůbec potřeba. Jestli ano, měli bychom spět k tomu, abychom se nějak dohodli.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP