Část podstatně menší a bohužel
převážně politiků je přesvědčena
- i když to veřejně nepřizná
- že jim silná a reprezentativní federace brání
v dosažení vytoužených politických
postavení. Stačí jim tedy, aby, pokud už
federace musí být, byla jen firmou, vývěsním
štítem, pod kterým bychom se prezentovali ve
světě a možná ani to ne.
Musím stejně jako občané mého
volebního obvodu vyslovit zklamání nad současným
vývojem vnitrostátních událostí,
přesto, že jsem mnoha ústy přesvědčován
o tom, že to je běžný jev po rozpadu každého
totalitního režimu, když neřešené
problémy po mnoho desítek let chtějí
být řešeny najednou. Na druhé straně
nechci ani akceptovat futurologické studie, které
dokazují, že v dalším tisíciletí
jen diktatury dají světové národy
dohromady a vytvoří solidní státní
celky.
Zklamán jsem především proto, že
jsem si myslel, zejména v prvních měsících
po naší revoluci, že jsme schopni společnými
silami v klidu, bez nátlaku a s potřebnou mírou
tolerance vyřešit své problémy podle
svého nejlepšího svědomí, nejen
ve prospěch vlastní, osobní, ale především
pro ty, kterým toho dlužíme tolik, že
nejsme schopni to za svých životů splatit našim
potomkům.
A jak se ukazuje, zmýlil jsem se.
Stojíme tu dnes a hrdlujeme se o každou píď
toho, co bychom měli dát ve prospěch celku.
Víme přitom, že rozhodujeme jen na velmi krátké
období, neboť přežije-li tato federace
ještě jeden rok, budeme stát před novými
ústavami a zmoudřelí životními
a možná příliš draze zaplacenými
zkušenostmi.
Většina našich občanů, a statistiky
to výrazně potvrzují, očekávala,
že budeme nejprve řešit to základní,
co se bezprostředně dotýká jejich
života, tedy ekonomické problémy. Jsou ochotni
přinést určité oběti za předpokladu,
že za nimi bude následovat cíl zlepšení
jejich životní úrovně, jehož dosažení
je reálné. Zatím zde však řešíme
kompetenční spory, jejichž řešení
většina občanů považuje za druhořadý
problém.
Jsem přesvědčen, že naše federace
musí být dostatečně pevná a
reprezentativní a k tomu mě vedou nejen historické
zkušenosti, ale především poznání,
že náš společný stát je
díky minulému direktivně plánovacímu
systému příliš hospodářsky
provázán a bude trvat určitou dobu, než
se podaří vytvořením tržní
ekonomiky tuto, do jisté míry řídící
funkci státu, zrušit.
Nedostal jsem dostatek argumentů, které by mne přesvědčily
o tom, že se nám to podaří dříve
či lépe, rozdělíme-li všechno
beze zbytku na republiky a federaci budeme udržovat jen jejich
dary, aby přežívala.
Všichni jsme schopni vybavit si situace, a nepříliš
dávná doba toho byla dokladem, kdy některá
z republik bude potřebovat v mimořádné
situaci pomocnou ruku, která pomůže nezištně.
Mám-li splnit svůj mandát a s klidným
svědomím předstoupit před své
voliče, musím se snažit prosadit jejich vůli,
aby mohli žít ve skutečně federativním
státě Čechů, Slováků
a národností. Chtěl jsem zde přednést
některé doplňující návrhy,
ale protože byly zde uvedeny, připojuji se k návrhům
jednak k doplnění článků 4.
9. 28 b) osnova Federálního shromáždění,
přednesené zde poslancem Kudláčkem,
stejně tak v článku 14 - návrh přednesený
poslancem Zemanem a k návrhům poslance Bendy v článku
37. Navrhuji však, aby bod č. 49 zprávy ústavně
právních výborů byl vypuštěn,
nesouhlasím totiž s vypuštěním
článku 85 a) z ústavního zákona
č. 143/1968 Sb. vede mě k tomu současná
neexistence ústavního soudu. Budou-li tyto mé
návrhy do konečného znění zákona
o československé federaci začleněny,
budu pro něj hlasovat přesto, že nejsem dostatečně
přesvědčen o tom, že ani konečné
znění nedává dostatek záruk,
aby kompetenční spory, které vzniknou, nebyly
takového charakteru, že by je nebyl schopen vyřešit
ani ústavní soud. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji, slovo má
poslanec Gandalovič, připraví se poslanec
Suchánek.
Poslanec SN P. Gandalovič: Vážený pane
předsedo, pane předsedající, dámy
a pánové, toto Federální shromáždění
bylo ještě před volbami nazváno ústavodárné.
Dovoluji si tedy tvrdit, že právě pro tento
úkol nás občané obou republik zvolili.
Právě proto se nemohu smířit s konstrukcí,
která se jako červená niť táhne
jednáními vlád, že totiž suverenita
federace je odvozena od suverenity republik. Vůbec tento
problém nepovažuji za scholastiku, a to právě
proto, že ústava, kterou máme přijmout,
již má tímto předem zpochybněnou
výsostnost. Svým voličům jsme slíbili
dát suverénní ústavu a nikoliv druhotnou
státní smlouvu. Zmíněná myšlenka
našla svůj odraz v mnoha článcích
novely, které se však v běhu práce výborů
tohoto Federálního shromáždění
podařilo změnit, a jak doufám, pozměňovací
návrhy kolegy Kudláčka vše ještě
vyjasní.
Musím se však zeptat, jakou důvodovou zprávu
si mám přestavit jako součást tohoto
zákona. Všichni víme, že ta slovenská
dokonce vychází ze zmíněné
myšlenky. Kolegy, kteří mě teď
nařknou ze zbytečného detailismu, chci ujistit,
že i podle informací odborníků má
důvodová zpráva charakter zdroje výkladu
práva. Při nejasnostech, které tento zákon
obsahuje, budou právě zdroje výkladu úmyslu
zákonodárce důležité pro práci
ústavního soudu.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Suchánek, připraví se poslanec Uhl. Poslanec
Uhl není, připraví se poslanec Olej.
Poslanec SL J. Suchánek: Vážený pane
předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, nikdo z nás jistě
nepochybuje o zaostalosti našeho státu v oblasti elektrotechnické
či v oblasti výpočetní techniky. Málokoho
také bude třeba přesvědčovat
o našem zaostávání, pokud jde o informatizaci
naší společnosti.
Pro lepší osvětlení tohoto problému
uvedu tři příklady:
1. Když si někdo z vás nebo váš
podnik zakoupí počítač a bude se jím
chtít napojit na některou ze světových
databází, nepodaří se mu to.
2. Když zavoláte na telefonní informace v libovolném
městě a budete se chtít dozvědět,
kdo bydlí na telefonním čísle třeba
485 736, nedovíte se to.
3. Pokud zajdete do zdejší knihovny a budete chtít
nahlédnout do předválečně mapy
Bulharska, opět budete neúspěšní.
Všechny tyto ukázky svědčí o
tom, že v oblasti informatizace naší společnosti
nám ujel vlak nejméně tak daleko, jako ve
všech ostatních oblastech, naše nynější
problémy s kompetencemi nevyjímaje. Abychom vytvořili
prostor pro nápravu tohoto tristního stavu v oblasti
informatizace společnosti, navrhli jsme zde před
časem vytvoření centrálního
orgánu, zabývajícího se výhradně
touto problematikou a také vytvořením poslanecké
skupiny,dohlížející na tento orgán.
Mohu vás informovat, že při předsednictvu
federální vlády vznikla Rada pro informatizaci
a rovněž pracuje uvedená skupina v rámci
našeho parlamentu složená z poslanců,
kteří mají k této problematice blízko.
Protože jsme přesvědčeni, že budovaní
informačních systémů, jejich propojování,
správa a normotvorná činnost, jakož
i napojení na vnější svět, má
být koordinováno z jednoho centra, a to z důvodů
vyšší efektivnosti, podobně jako je tomu
u telekomunikací, podal jsem na zahraničních
výborech pozměňovací návrh
článku 20, který byl v obou výborech
výraznou většinou přijat.
Zřejmě proto, že v ostatních výborech
byla tato záležitost opominuta, do zprávy výborů
ústavně právních již nebyla zahrnuta.
Dovolte mi tedy přednést zde po konzultaci zpřesněný
návrh článku 20, tj. bod 19 zprávy
č. 369. Článek 20 zní: "V oblasti
spojů do působnosti České a Slovenské
Federativní Republiky patří: a nyní
navrhují doplnit v bodě a) "zákonná
úprava ve věcech pošt, telekomunikací
a informačních systémů organizovaných
v sítích;
b) určování jednotných pravidel poštovního
telekomunikačního provozu a provozu informačních
sítí, jakož i tvorby tarifů";
a konečně v bodu
e) "organizování a řízení
jednotné soustavy telekomunikací a informačních
sítí".
Věřím, že tento pozměňovací
návrh bude v zájmu dobré věci přijat,
neboť nikde na světě není informatika
dotčena národnostními rozpory. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím, abyste předal
písemně příspěvek zpravodajům.
Slovo má poslanec Olej. Pak poslanec Uhl.
Poslanec SN J. Olej: Vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, dámy
a páni. Som jeden z tých poslancov v parlamente,
ktorý mal možnosť už od januára t.r.
zažívať malé či veľké,
skryté či otvorené krízy tohto nášho
najvyššieho zákonodarného orgánu.
Najmä v období do júnových volieb sa
riešenia hľadali ťažko, v ostrých názorových
sporoch a pod výrazným tlakom vystúpení
verejnosti. Napriek zásadným a permanentným
konfrontačným ideovým stretom spomínam
na toto obdobie s určitou nostalgiou a najmä na určitú
politickú prezieravosť, ako i zvýšený
pocit zodpovednosti poslancov za svoju parlamentú činnosť
pred verejnosťou.
Súčasná spoločenská kríza
spojená s prerokúvaním a schválením
kompetenčného zákona je jednou z najzložitejších.
Rozpad československej federácie by v súčasných
zložitých vnútorných i medzinárodných
podmienkach znamenal vo svojom dôsledku ohrozenie národnej
samostatnosti českého a slovenského národa,
ako o tom hovoril včera z tohto miesta aj pán prezident.
Príčiny tohto stavu sú rôzne. Otvorene
treba povedať, že medzi ne patrí nielen oprávnená
deštrukcia centrálneho riadenia byrokratických
štruktúr štátneho a hospodárskeho
mechanizmu minulého režimu, ale nepochybne aj súčasná
politika vládnúcich síl a politických
špičiek. Spôsob prípravy kompetenčného
zákona federálnou a republikovými vládami,
neúplná, nedostatočná a niekedy aj
skreslená informovanosť, vzájomné nepochopenie
a podozrievavosť zainteresovaných, ako aj neuspokojené
politické ambície jednotlivcov či skupín,
v obidvoch republikách sú toho lapidárnym
dôkazom. Zdá sa, že v tomto období zťažovania
hospodárskej situácie, zhoršovania ekonomickej
situácie a zvyšovania a zostrovania spoločenského
napätia niekomu asi bude vyhovovať stav, v ktorom sa
začne volať po vláde tvrdej ruky, za koncentráciu
politickej a štátnej moci, pravda s "dočasným"
obmedzením fungovania inštitútov a mechanizmov
rodiacej sa krehkej demokracie. Pravda, s dočasnosťou
u nás máme vlastné a nie malé skúsenosti.
Komunistickí poslanci, názor klubu ktorých
prezentujem, hodnotiac vzniknutú situáciu, ju nepovažujú
za krízu vzájomných vzťahov a spoločného
nažívania Čechov a Slovákov, ale za
krízu politického systému, za prvú
krízu rodiacej sa demokracie, ale súčasne
aj, tak, ako povedal predo mnou pán poslanec Bakšay,
i za prvú skúšku z demokracie.
Plne uznávame prioritný princíp suverenity
národných republík pri formovaní reálne
fungujúcej federácie, čo je vyjadrené
aj v našom novom vnútrostraníckom usporiadaní.
V tomto zmysle je súčasná komunistická
strana skutočne stranou štátotvornou a vždy
jej pôjde o to, aby existoval spoločný životaschopný
štát českého a slovenského národa
a v ňom žijúcich národností a
etníckych skupín.
Chápeme, že tvorba skutočnej federácie
je procesom nie ľahkým, ale komplikovaným,
ktorý je výrazne limitovaný spoločenským
a politickým priestorom, ako aj historickým časom.
Z pohľadu týchto skutočností hodnotíme
legislatívne návrhy Českej národnej
rady a Slovenskej národnej rady o kompetenciách,
v ktorých sa zosobnila spoločná dohoda federálnej
a republikových vlád.
Máme vlastné názory na usporiadanie kompetencií,
ktoré nie vo všetkom sa zhodujú s predloženými
návrhmi. I napriek tomu komunistickí poslanci budú
podporovať ich prijatie v zmysle spravodajských správ
a týmto rešpektovať nielen spoločnú
dohodu vlád, ale najmä vôľu slobodne zvolených
zástupcov českého a slovenského národa.
To však nevylučuje, aby zmeny, smerujúce k
novému spravodlivému usporiadaniu československej
federácie, založenej na slobodnej vôli a spoločnej
dohody dvoch suverénnych republík boli naďalej
programovo riešené a našli svoj definitívny
výraz v nových ústavách.
V závere mi ešte dovoľte malú poznámku.
Je paradoxné, že taký dôležitý,
bytostne existenčný zákon tejto federácie
podporuje politická pozícia, ktorá nemala
žiadnu reálnu možnosť zasahovať do
ich prípravy a konečnej formulácie. A naopak,
značné výhrady sa proti návrhom vznášajú
z radov poslancov vládnucich politických síl,
ktorých zástupcovia a čelní predstavitelia
sa bezprostredne podieľali na jeho spracovaní. Neviem,
či je to len rečnícka otázka, ale
prípadným neschválením zákona
parlament asi nepriamo vysloví nedôveru všetkým
trom vládam, ktorým prerokovanie kompetencií
odčerpalo významnú časť pracovného
času a síl.
Som nenapraviteľný optimista a preto verím,
že pocit zodpovednosti poslancov za veci verejné bude
určujúci pri ďalšom prerokúvaní
tohto zákona. Máme totiž jednu z výrazných
a vzácnych možností presvedčiť
spoločnosť, že parlament sa dokáže
zjednotiť nielen v prípadoch schvaľovania protikomunistických
zákonov.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec
Uhl. Připraví se poslanec Ruml.
Poslanec SN P. Uhl: Pane předsedo, pane předsedající,
paní a pánové, dovolte, abych úvodem
citoval z důvodové zprávy návrhu Slovenské
národní rady na vydání zákona,
o němž vedeme nyní rozpravu:
"Návrh důsledně vychází
z toho, že ve federaci je suverenita republik původní
a suverenita federace odvozená. Z toho vyplývá,
že rozsah působnosti federace je určen jen
rozsahem oblasti a věcí, které republiky
svěří do její působnosti".
(Šum v sále.)
Já to neříkám, prosím, žertem.
Promiňte, jestli jsem vyvolal smích, nebylo to mým
úmyslem.
Je docela možné, že tento princip se uplatní
v budoucích ústavách. Je docela možné,
že s tím budou souhlasit nejenom občané
Slovenské republiky, ale i občané republiky
České. Je docela možné, že s tím
budu souhlasit po promyšlení celé záležitosti
i já. Dosud tomu tak však není a neplatí
to pouze o mně, ale platí to také o mých
voličích, kteří žijí v
Praze.
Chtěl bych říci, že toto je závažné
vysvětlení celého zákona a že
se to promítá také v dikci zákona.
Je samozřejmě možné, že příští
ústava nebude předpokládat Federální
shromáždění, ale bude předpokládat
funkci obou dvou národních rad, kde skutečně
republiky budou delegovat svoje pravomoci tomuto federálnímu
orgánu. Ale je také možné, že půjdeme
ještě níže, ještě demokratičtěji,
a že občané České republiky a
Slovenské republiky bez rozdílu svěří
sami jako individua určité pravomoci federaci a
že ono přímé spojení federace
- občan - bude zachováno. V tomto případě
nepůjde o delegování pravomoci z republik
na federaci, ale z občanů na federaci a z občanů
na reprezentaci republik.
Už o tom hovořil kolega Gandalovič a kolega
Kudláček dokonce formuloval pozměňovací
návrhy. Já bych se za návrhy postavil a ještě
je rozšířil. V podstatě jde o to, že
zákon, který novelizujeme, předpokládá,
že některé věci patří
do působnosti federace, jiné patří
do působnosti republik. Už v původním
zákoně z roku 1968 se na dvou místech uvádí,
že federaci se svěřuje něco do působnosti.
V jednom případě běží
o souvislost s taxativním výčtem, ve druhém
případě se uvádí, že federaci
je to svěřováno tímto ústavním
zákonem. Zde na pěti místech v původním
návrhu, jak ho předložila Česká
národní rada a Slovenská národní
rada, tam to bylo naprosto totožné, se uvádí
formulace zhruba - v oblasti svěřené do působnosti
federace. Po námitkách, které byly vzneseny
na půdě parlamentu, ústavně právní
výbory ve své zprávě, které
se zde říká společná zpráva,
a nemohu si odpustit poznámku, že považuji za
prohřešek proti parlamentní demokracii a jejím
zvyklostem, že to není společná zpráva
všech výborů.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pane poslanče, dovoluji
si upozornit, že se jedná o společnou zprávu
ústavně právních výborů
Sněmovny lidu a Sněmovny národů.
Poslanec SN P. Uhl: V této zprávě je uvedeno:
ústavním zákonem... Byla možnost rozšířit
tuto formulaci "svěřených tímto
ústavním zákonem do působnosti federace"
a nebo "svěřených ústavním
zákonem Federálního shromáždění
do působnosti federace".
V prvním případě předpokládáme,
že rozdělení kompetencí je jednorázový
akt, v němž se nebude pokračovat. Ve druhém
případě přejímáme možnost,
že rozdělování kompetencí je
permanentní proces. Buďme tolerantní a předpokládejme
onu druhou možnost.
Kolega Kudláček se poněkud zmýlil,
když řekl, že je to důležité
proto, že až budou tři ústavy, bude možno,
aby Slovenská národní rada a Česká
národní rada vydávaly své ústavní
zákony, a že není jasné, jakým
ústavním zákonem se mají svěřit
do působnosti federace nějaké pravomoci.
Podle platného zákona, který novelizujeme
- zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, podle jeho článku 107, odstavec 1, mohou
obě dvě národní rady již nyní
se usnášet na ústavních zákonech.
Není to tedy otázka pro futuro, ale otázka
aktuální. Kromě tří bodů,
které navrhoval kolega Kudláček, přičemž
druhý byl článek 9, který bude možná
pozměňovacím návrhem zcela vypuštěn,
kromě těchto tří bodů jsou
ještě dvě místa, kde se pozměňovacím
návrhem domáhám, aby došlo ke změně.
Je to článek 28 b) odstavec 2, kde se uvádí:
"Pokud ve věcech uvedených v článku
10 - 28 a) není výkon svěřen orgánům
České a Slovenské Federativní Republiky,
patří orgánům České
republiky a Slovenské republiky". Navrhuji změnu:
"Pokud tento ústavní zákon nesvěřuje
výkon ve věcech uvedených v článku
10 - 28 a) orgánům České a Slovenské
Federativní Republiky, patří tento výkon
orgánům České republiky a Slovenské
republiky".