"V oblasti zemědělství a výživy
patří do působnosti České a
Slovenské Federativní Republiky
a) stanovit základní zásady zemědělské
politiky a politiky výživy,
b) základní koordinaci státní intervenční
politiky v zemědělství a výživě,
c) jednotná právní úprava ve věcech
veterinární a rostlinno-lékařské
péče a zemědělského půdního
fondu a jeho ochrany.
Je to velmi jednoznačné a pro zemědělce
jak na Slovensku, tak v Čechách čtivé,
nehledě k tomu, když víme, že základní
zásady jsou vždy integrující a že
tyto základní zásady v podstatě platí
v Evropském hospodářském společenství
a ne naopak.
Proto bych byl velmi rád, abych já (ale nepřál
bych to ani vám), abychom nebyli člověkem,
který má vždy jen jeden úsudek a vždy
jen jedno stanovisko, protože jde zpravidla o méněcenného
člověka. Proto z tohoto důvodu hodnoťte
tento návrh.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Prosím pana poslance,
aby návrh předal panu zpravodajovi. Bude hovořit
poslanec Mandler. Potom bych doporučoval přerušit
na hodinu jednání. Další technické
pokyny sdělím po vystoupení poslance Mandlera.
Poslanec SL E. Mandler: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, už dobře čtyři
měsíce chystají všechny tři naše
vlády závažné státoprávní
změny v podobě zejména v pojetí naším
federace a dovedly přípravy na tyto změny
do takového stupně, že ji de facto začaly
uskutečňovat. Veřejnost také začala
chápat schválení těchto změn
jako víceméně formalitu. Stát musí
fungovat a tak my, Federální shromáždění,
máme říci ano, jinak nám hrozí
podezření, že naše působení
je destruktivní.
Uvědomil jsem si to hlavně při projevech
prvních oficiálních řečníků
a bohužel i při přednášení
stanoviska poslaneckého klubu občanského
fóra.
Ve skutečnosti měl náš parlament nebo
jeho předsednictvo už dávno říci,
že "ne". "Ne" k tomu, že se zásadní
státoprávní změny v takovém
rozsahu a dosahu a v onom stupni dohotovenosti připravují
bez naší účasti. Měl říci
"ne" tím spíš, že situace naší
federace po listopadu byla a dodnes je mimořádná.
Tuto mimořádnost lze spatřovat zejména
v následujících okolnostech:
- Výchozím stavem našeho státu byla
postalinská, formální a centralistická,
dvoučlenná, na národnostním principu
založená federace.
- Tento stav by měla radikálním způsobem
pozměnit nová ústava, ale zároveň
státoprávní úpravy jedna za druhou
tuto ústavu fakticky prejudikují.
- Zmínění faktická prejudikace ústavního
uspořádání státoprávních
poměrů není výsledkem racionální
diskuse, nýbrž výsledkem emotivní vlny
požadavků ze slovenské strany, jimž odpovídá
ze strany české politické reprezentace taktika
"applasementu", politika zmírňování,
ustupování, uklidňování. To
je samo o sobě na pováženou. Jsme my, Češi,
opravdu tak tvrdošíjní ve své vládychtivosti,
aby bylo ze slovenské strany zapotřebí takového
stupně nátlaku? A naopak - neznamená politika
applasementu vůči Slovákům degradaci
slovenské národní vůle?
- Po věcné stránce jde ovšem o toto:
Slovenská strana se bouří proti dosavadní
formě federace zdaleka nejen pro to, že byla centralistická.
Jak vyplývá z průběhu akcí
a jednání, z předložených dokumentů
a výroků předkladatelů, dnešní
kompetenční zákony jsou pro slovenskou stranu
jen kompromisem, který vytváří milník
na cestě k oné formě státního
uspořádání, ve kterém má
federace formálně právní smysl, kdežto
původní a svrchované jsou pouze obě
národní republiky. Slovenská reprezentace
tak nepochybně směřuje ke konfederaci a na
této cestě je slovenská strana ochotna a
připravena vylít s centralistickou vaničkou
i federativní dítě.
Je to zvláštní. Česká politická
reprezentace se ubírala opačným směrem
a přece k témuž. Pravda, úpěnlivě
se snažila zachránit z federace, co ještě
šlo, ale chybělo jí dost představivosti
a vůle k tomu, aby si tuto federaci alespoň představila
jinak než jako onen dvoučlenný federativní
stát, založený výlučně
na národnostním principu. Toto staré východisko
je jako jediné neúnosné, a tím je
dán směr platného ústupu ke konfrontaci.
Jsme-li schopni v předloženém kompetenčním
zákonu spatřovat velice dočasný kompromis,
nemusíme o tom, co bylo řečeno pochybovat.
Pokusím se stručně promluvit už jen
o tom, jak se jeví tento kompromis z hlediska odlišného
postoje českého a slovenského obyvatelstva
k naší federaci "a dále o tom, je-li současná
krize naší federace vůbec řešitelná".
K první věci: po desetiletích, v nichž
převládalo tvrzení marxistických filozofů
a historiků, že národy jako subjekty dějinných
procesů patří nenávratně minulosti,
nastal v minulém roce pravý opak: v celé
východní a střední Evropě se
začaly národy o právo být subjekty
dějin hlásit s vehemencí, kterou nikdo nepředpokládal
a předpokládat nemohl. Teď jsme my, Češi
a Slováci, hned dvěma takovými subjekty.
A pro naše jednání platí nejen argumenty
ekonomické, takové, které tu tak přesvědčivě
vyložil poslanec Zukal, ale i věci mnohem a mnohem
méně hmatatelné a přesto důležité.
Jak je patrné například právě
z kompetenčního zákona, jsou Slováci
národnostně aktivní. O Češích
se soudí, že jejich nacionální aktivita
vyhasla. Je to částečně pravda, ale
nepostačující. Málokdy si všímáme,
jak pozitivně a hluboce je v současném českém
národním vědomí zakotveno Slovensko
a Slováci. Čím více jsme časově
vzdáleni od první republiky a čím
více se objektivizují její očividné
nedostatky, tím je naopak nespornější
její celková velikost. Po třech stoletích
periferní existence dokázal český
národ vytvořit opravdový stát, který
byl svým založením nejen demokratický,
ale také slovanský, (což se tehdy zdálo
důležité), přičemž Slováci
v něm na dlouhá desetiletí získali
podmínky pro celkový vzestup a rozvoj, i když
za cenu ostrých vzájemných sporů.
To je dnes zřejmé a zřetelné.
Právě tato zřetelnost byla jednou z příčin
přesahu českého "já", takže
český člověk si na základě
tohoto pozitivního vývoje na Slovensku přivlastnil,
a to v dobré víře, že právě
tak jako jemu se rozprostírá od Chebu k Tatrám,
rozprostírá se Slovákům jejich vlast
od Prešova ke Krušným horám.
Není tomu tak. Dějinná logika má vždycky
dva konce. V tomto případě jsou Slováci,
z české strany nazíráno, povinní
být vděční za vše, co jim soužití
s českým národem přineslo dobrého.
Ze slovenské strany se to jeví jinak, a to především
proto, že Slováci, i když se Čechům
všeobecně kulturně vyrovnali, mají přece
- z minula a ne vlastní vinou - jeden velký handicap.
Svou státotvornost měli příležitost
prokázat jen nakrátko a s více než problematickou
pomocí totalitní mocnosti. Socialistické
Československo tento státotvorný nedostatek,
a obávám se i komplex slovenského národa,
svým centralismem jen posílilo.
Je tedy oprávněný požadavek, aby se
česká strana snažila Slováky a jejich
situaci pochopit? Z toho, co jsem říkal, jednoznačně
vyplývá, že ano. Ale právě tak
je důležité, aby se Slováci snažili
pochopit sami sebe a aby se také snažili pochopit
druhou stranu, Čechy.
K druhé věci: Národy nechápou samy
sebe, natož ty druhé, na základě filozofické,
či dokonce náboženské kontemplace, nýbrž
na základě událostí, dění.
Předložený zákon je součástí
tohoto dění. Připravily jej národní
politické reprezentace, reprezentace, které národy
v demokratických státech zastupují a v mnohém
vedou.
Prvním předpokladem řešení naší
krize státoprávní je existence rovnocenných
národních reprezentací. Česká
a slovenská reprezentace se v tomto ohledu v současné
době dosti liší. Slovenská reprezentace
formuluje slovenské národní zájmy.
Vychází přitom jak z nezadatelného
práva slovenského národa na sebeurčení,
to znamená na samosprávu, ale také na osamostatnění,
tak z nereflektovaných národních komplexů,
o kterých již tu byla řeč. To vede slovenskou
reprezentaci k odhlédnutí od českých
národních zájmů. Toto odhlédnutí
od českých národních zájmů
je ovšem také - jak už ostatně připomenul
také kolega Doležal - dílem právě
české politické reprezentace. Ta, pokud jde
o federaci, jednoduše až do nynějška předpokládala,
že české národní zájmy
naplní tím víc, čím víc
je ztotožní s národními zájmy
Slováků. Tedy čím víc vyjde
vstříc slovenským požadavkům.
Právo všech národů, nejenom Čechů
a Slováků, na celou Českou s Slovenskou Federativní
Republiku, na samosprávu ve federaci, nikoli jen v národní
části, toto právo zůstalo smeteno
pod stůl a při jednání tří
vlád vedeném v duchu kabinetní politiky vznikla
nám předložená novela ústavního
zákona č. 143/1968 Sb. o československé
federaci, která jednoznačně vytváří
předpoklady pro změnu federace na konfederaci, a
tak skutečně české národní
zájmy zcela přechází.
Zmíněný postoj české národní
reprezentace umožnil předložení oněch
ultimativních požadavků, které předcházely
tomuto jednání.
Je nesporné, že krize československé
federace není před námi, ale zde, že
ji právě nyní prožíváme.
Zásadní změna v postoji obou národních
reprezentací je podle mého názoru prvním
předpokladem pro řešení současné
krize.
Druhým předpokladem - kupodivu, ale jak jsem přesvědčen,
zcela jistě, je uvolnění zábran v
šíření informaci. My jsme si pochopitelně
ještě zcela nezvykli žít v demokracii
a svobodě, nevžilo se nám vědomí
hodnoty pravé, nezkreslené, autentické informace.
Autentické informace však především
potřebujeme, ony představují to, co se skutečně
událo a řeklo. Význam dostatečných
autentických informací ukazuje právě
současná krize naší federace. Nevzešla
z ostrých prohlášení politiků.
Tato prohlášení ji jen vyostřila. Krize
vzešla z kabinetního tajného jednání
tří vlád, z něhož jsme všichni
dostávali informace neúplné, pozdní
a v důsledku toho i zkreslené.
Autentické informace mají u nás závažně
mantinely v podobě hrůzostrašných, teribilních,
historickým termínem vyjádřeno, nedozírných
důsledků. Jakoby vyjádření
vlastního názoru, svobodné hlasování,
třeba minoritní, mohlo způsobit komplikace
našeho svobodného vývoje, vstupu do Evropy
atd., atd. Těmto bariérám a mantinelům
nesmíme podléhat. Proto bychom měli napomoci
třetí podmínce pro překonání
současné krize. Tou je dle mého názoru
jednoznačné stažení nebo odmítnutí
této novely, a to především proto, aby
obě reprezentace, nebo lépe řečeno
všechny strany, všechny reprezentace národů
a etnických skupin získaly čas a mohly přistoupit
ke kompetentním jednáním, která by
byla opravdu svobodná a rovnocenná. Takřka
aforisticky řečeno, jednáním, ve kterých
by opět Češi byli rovnocení Slovákům.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: S faktickou poznámkou
se přihlásil předseda Sněmovny národů
poslanec Šútovec.
Předseda SN M. Šútovec: Vážený
pán predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, na začiatku tejto schôdze som
vás všetkých vyzýval k porozumeniu a
k tolerancii. Dúfam, že ma nikto nebude podozrievať
z toho, že som netolerantný, alebo že nemám
porozumenie pro liberárne názory. Avšak pán
poslanec Mandler, ktorého si inak veľmi vážim
a poznám ho dlhé roky, poznám dlhé
roky jeho názory, vyslovil tu jeden axiom, s ktorým
nemôžem súhlasiť. V polovici svojho prejavu
povedal, že český národ po tristo rokoch
vytvoril štát, v ktorom Slováci získali
také alebo onaké podmienky. Ja by som prosil pána
poslanca Mandlera, aby vysvetlil, ako to myslel. Ako historik
svojím školením a ako človek, ktorému
záleží na tejto federácii, mám
názor a vždy som mal taký názor, že
tento štát sme vytvorili spolu a že ho nevytvoril
český národ a že Slováci v ňom
nie sú len hostia. Ja sa pýtam pána poslanca
Mandlera, či to myslel tak, alebo nejako ináč?
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Přerušuji schůzi,
v 19.00 hodin budeme pokračovat. Jsem nucen vás
žádat o porozumění, protože je
ještě ohlášeno velmi mnoho diskusních
vystoupení a musíme dát slovo každému,
kdo se přihlásil. Prosím zpravodaje a předsedy
ústavně právních výborů
a jejich místopředsedy dr. Voščeka a
dr. Masopusta, aby přišli k řečnickému
pultu.
(Jednání přerušeno v 18.10 hodin)
(Jednání opět zahájeno v 19.10 hodin.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Zahajujeme jednání.
Slovo dostává poslanec Ondrejkovič. Jako
první měl dostat slovo poslanec Kroupa, který
se zatím nedostavil, s faktickou poznámkou se mezitím
přihlásil poslanec Mandler.
Poslanec SL E. Mandler: Předseda Sněmovny národů
pan Šútovec mě požádal, abych objasnil
smysl tohoto svého výroku: "Po třech
stoletích periferní existence dokázal český
národ vytvořit opravdový stát...přičemž
Slováci v něm na dlouhá desetiletí
získali podmínky pro celkový vzestup a rozvoj."
Pan Šútovec se mě ptá, zda si opravdu
myslím, že Slováci se nezúčastnili
na výstavbě československého státu.
Omlouvám se za zkratkovitost této věty a
prosím pana předsedu Sněmovny národů,
kterého si vážím přinejmenším
tak, jako on mne, aby byl tolerantní, když už
je tolerantní k myšlenkám liberalismu, k této
zkratkovitosti. Šlo mi především o státotvorný
princip první republiky. O Masarykovu ideu jednotného
československého národa. Ta sice už
neodpovídala zcela situaci, ale opravdu byla základnou
pro vytvoření československého státu:
tím, že československý národ
ji přijal aktivně, slovenský národ
na ni přistoupil a po nějakou dobu ji pak aspoň
toleroval. Děkuji ještě jednou za pochopení.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Poslanec Kroupa se mezi tím
dostavil, takže mu uděluji slovo, připraví
se poslanec Ondrejkovič.
Předseda SN M. Šútovec: Myslím, že
je slušnosť, aby som aspoň jednou vetou poďakoval
poslancovi Mandlerovi za vysvetlenie. Nepovažujem ospravedlnenie
za adekvátne, ale beriem ho na vedomie.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Doufám, že tato
slušnost bude provázet celé naše jednání.
Prosím poslance Kroupu, aby se ujal slova.
Poslanec SL D. Kroupa: Pane předsedající,
dámy a pánové, chtěl bych promluvit
nejen k otázce základní koncepce navrhovaného
zákona, ale i k okolnostem, které tento zákon
provázejí. Myslím, že bych především
měl odpovědět na určité obvinění,
které pronesl pan premiér Mečiar v televizi.
Řekl tam, že schválení tohoto zákona,
přijetí kompetenčního zákona,
je z velké části v rukou demokratické
pravice, té části Občanského
fóra, která se sdružila v našem poslaneckém
klubu. Jako předseda tohoto poslaneckého klubu Meziparlamentního
klubu demokratické pravice, se domnívám,
že musím podat určité vysvětlení
a říci, jaké stanovisko zaujímají
poslanci sdružení v tomto klubu k připravovanému
zákonu.
Pan Mečiar o nás řekl, že jsme údajně
zastánci centralismu, že jsme zastánci unitárního
státu, a že jsme proti národnímu státu.
Začnu tím posledním, v tom jediném
má totiž pravdu. Budu mluvit za sebe, protože
neví, zda všechny argumenty, které zde mohu
pronést, sdílejí moji kolegové.
Proti národnímu státu jsem především
z důvodů státoprávních. Jedná
se totiž o to, že je-li nějaký stát
chápán jako prostředek určitého
národa, jako jeho majetek nebo něco podobného,
co je s tím národem příliš identifikováno,
staví občany, příslušníky
ostatních národností a národnostních
menšin do postavení občanů druhého
řádu. Přitom je nezbytné, aby národnost
občanů nebyla překážkou toho,
aby se každý mohl se státem ztotožnit,
aby jej mohl považovat za svůj stát.
My, Češi, jsme právě na myšlenku
národního státu velmi těžce doplatili
před druhou světovou válkou. Měli
jsme zde velkou národní menšinu německou,
a přesto jsme postavili náš stát na
národním principu jako stát Čechů
a Slováků. Němci se právem cítili
odstrčeni a tento stát nikdy nepovažovali za
svůj stát. Tím jsme si už v samém
zárodku vytvořili podmínky k tomu, aby v
těžké historické situaci se obrátili
k tomu, kdo začal hájit jejich zájmy. Shodou
okolností to byl představitel nacionálního
totalitarismu. Z tohoto důvodu se domnívám,
že každý národ, který má
v nějakém státě většinu,
by měl usilovat o nezbytné záruky pro práva
menšin. Tyto záruky ani v nejmenším nejdou
proti národním zájmům, ale naopak:
jsou v zájmu toho většinového národa.
Ostatně paradoxním způsobem se to ukázalo
i v posledních komunálních volbách,
kdy na jižním Slovensku nebyli v maďarské
části do zastupitelských orgánů
zvolení představitelé tamní menšiny
slovenské. Jistě všichni cítí,
že menšina v menšině je vlastně ve
stejném postavení a měla by být nějakým
způsobem chráněna. Já nevím,
čím je to způsobeno, nevím, zda je
to nedostatek volebního zákona, nebo zda byly jiné
příčiny. Ale myslím, že to dobře
ilustruje situaci, jak by měl většinový
národ přistupovat k zájmům a zárukám
práv menšin. Protože právě ten
většinový národ tu menšinu občanů
potřebuje pro zdárné fungování
svého státu.
Jsou i důvody nikoli státoprávní,
ale národní. A myslím, že ty jsou ještě
silnější. Důvody proti národnímu
státu. V žádném smyslu nepopírám
právo utlačovaných národů použít
politických prostředků na svoji obranu. V
žádném smyslu nepopírám ani,
usilují-li národy o státoprávní
záruky na ochranu svých přirozených
práv. Domnívám se ale, že každý,
kdo miluje svůj národ, kdo věří
v kulturní a civilizační smysl svého
národa, bude bránit jeho identifikaci se státem.
Bude tomu bránit nejenom z obavy, že postátněním
národa se jeho kulturní a civilizační
cíle stanou cíli mocenskými. A stanou-li
se cíli mocenskými, vstoupí ten národ
do mocenského zápasu, a v naší situaci
do mocenského zápasu se soupeři mnohem silnějšími,
do zápasu, ve kterém vlastně musí
prohrát a ve kterém mu hrozí, že prohraje
všechno.
Myslím, že úsilí o národní
stát není výsledkem lásky ke svému
národu, není výsledkem touhy po jeho povznesení,
ale je v podstatě výrazem národní
slabosti. To si my, příslušníci národů
postižených komplexem malosti, musíme dobře
uvědomit, protože jinak svou národní
silou plýtváme na vnější konflikty,
ale nikoli na autentické národní cíle.
Chtěl bych se také vyjádřit k obvinění,
že usilujeme o unitární stát. Pravda,
mnoho občanů se u nás diví, zda opravdu
náš stát potřebuje tři vlády,
tři parlamenty, a přebujelou státní
byrokracii, kterou tato trojitost způsobuje.