Úterý 11. prosince 1990

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Sacherovi, slovo má poslanec Sokol. Než bude mluvit, chtěl bych říci jednu poznámku. Nechci nikoho, kdo dál bude mluvit - je ještě asi 23 přihlášek - omezovat v jeho svobodě projevu, na kterou má podle jednacího řádu práce. Chtěl bych jen doporučit, aby pokud poslanci budou mít pozměňovací návrhy, které už tu byly, aby je podrobně neodůvodňovali, stačí poukázat na to, že souhlasí s důvody toho či onoho pozměňovacího návrhu. Nikdo se tím nemusí řídit, je to metodická rada, abychom jednání byli sto v dohledné době ukončit a dovést k hlasování. Poslanec Sokol, doufám, nechápal toto moje slovo jako něco, co by platilo pro něj.

Místopředseda SN J. Sokol: Vážený pane předsedo, vážené Federální shromáždění, v atmosféře posledních dvou týdnů je skutečně těžké jednat o kompetencích s chladnou hlavou. Slova politiků létají éterem, padají na zem jako šrapnely a působí značné škody na lidech i na válečném materiálu. Mluvíme spolu a nerozumíme si, za tím, co říkáme, slyší každý něco jiného, většinou daleko horšího a hrozivějšího. Z obou stran vzniká dojem iracionality, ne-li nepoctivosti partnera. Oč vlastně jde. Je to podle mého názoru proto, že Češi a Slováci, když uvažují o společném státě, vycházejí z rozdílného předpokladu, či axiomu. Zdá se mi, že konečně začínám chápat slovenské národní stanovisko a chci se pokusit přeložit je do češtiny, abychom tomu my, Češi, aspoň trochu rozuměli.

Potřeba člověka, opřít se o pevné a nepochybné společenství druhých, kteří mluví stejným jazykem a myslí podobným způsobem, je především v neklidných dobách přirozená a obrovská. Tak vzniká konkrétní přirozené národní společenství. Je nesmírně pevné, bezpečné, ale může být také slepé. Aby nebylo, potřebuje svoji jazykovou kulturu. Mnozí z nás závistivě pokukují na Západ, kde stát a poměry poskytují občanům tak pevné opory, že toto přirozené národní společenství nepotřebují. Také bychom rádi žili v takovém bezpečí občanské společnosti, kde se stačí opírat o právo a stát. Ale už letmý pohled do naší minulosti i do našeho okolí nás přesvědčí, že toto - aspoň zatím - není naše situace. Stačí si vzpomenout, jaký význam mělo české národní společenství za německé okupace a ještě v roce 1968. V dobách nejistoty se může oživit i zde v Čechách a nemusí to být hned katastrofa. Československo vzniklo jako unitární stát, takže ve všech krizových okamžicích soudržnost národních společenství, slovenského, německého i maďarského, působila proti němu a tak ho rozkládala. Myšlenka federativního uspořádání a členění státu, kde by oba naše nejpočetnější národy posilovaly soudržnost jednoho i druhého člena federativního státu, je tedy myslím velmi dobré řešení. Možná není ideální, ale je uskutečnitelné.

Federace je dobrovolný svazek státních celků, které si zachovají svoji autonomii a identitu, V oboustranném zájmu se dohodnou a zaváží podřizovat se vyšší autoritě své federace, kterou ovšem nikdo nemůže vynutit, nýbrž která drží pohromadě jen na základě uzákoněné dohody. To je definice politologického slovníka, to je to, nač jsme přistoupili v okamžiku, kdy jsem řekli slovo federace. I když naše federace fakticky vznikla rozčleněním unitárního státu, je a má být federací, to je dohodou. Jakmile se však oba dohodli, je tato dohoda závazná a může se změnit zase jen dohodou. Tento stav je přesně vyjádřen v zákoně č. 143/1968 Sb., zejména v partiích, které dnes neměníme. Právo na rozdělení kompetencí dohodou je přímým důsledkem slova federace a rozumím tomu, že Slovák nechápe, jak by se tím federace mohla oslabit. Rozdělení kompetencí by mohlo v nejhorším případě přinést jisté hospodářské ztráty, politicky však vždy federaci upevní. Případy, jako Žiar nad Hronom, kde hospodářská otázka okamžitě dostala národní zabarvení, aby se už neměly opakovat.

Řada lidí si tyto souvislosti neuvědomuje a pod pojmem "silná federace" chápe vlastně unitární stát, který podle své úvahy uděluje pravomoce republikám, pokud možno tak, aby jim je kdykoliv mohl zase vzít. Skvělé hospodářské výsledky některých federací, zejména ve srovnání s výsledky našeho dosavadního centrálního státu, sice hovoří jasně, nicméně v Čechách stále přetrvává jakýsi dojem, že dělení kompetencí je oslabování státu. Ať je tomu jakkoli, unitární stát si žádná z našich stran ani hnutí do svého programu nedala a silně pochybuji, že by se dal jakkoli vynutit.

Reálné nebezpečí, které je před námi, není rozpad státu, který si patrně vůbec nikdo nepřeje - to bylo psáno před příspěvkem kolegy Doležala - je to nekonečné handrkování o tom, co je federace. A na to právě se vztahují hrozby, které tu maloval kolega Zukal.

O konkrétním rozdělení pravomocí se můžeme dohodnout všelijak, pod podmínkou, že se dohodneme a konečně se přestaneme dohadovat. To je i většinové stanovisko poslanců klubu občanského fóra, jehož mám tu čest i nesnáz být předsedou. Je to i v souladu s volebním programem Občanského fóra. Část poslanců Občanského fóra má k předloženému návrhu výhrady, a to v pořadí důležitosti k těmto otázkám: - k otázce řešení kompetence národnostní, - k otázce integrity sítí, - k otázce guvernéra banky, - k několika dalším s menší četností.

O těchto názorech musíme rozhodnout my všichni, poslanci Federálního shromáždění. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Sokolovi. Slovo má poslanec Veverka, připraví se poslanec Humpál.

Poslanec SL J. Veverka: Vážené poslankyne a poslanci, v dôvodovej správe materiálov k zmene ústavného zákona č. 143/1968 Zb., o československej federácii, sa uvádza veta: "Spoločenské zmeny po 17. novembri 1989 umožňujú usporiadať Českú a Slovenskú Federatívnu Republiku tak, aby bola fungujúcim štátnym útvarom vyjadrujúcim vnútorné potreby českého a slovenského národa".

Položme si otázku - ako chápu občania našej federatívnej republiky "vnútorné potreby"? Som presvedčený, že obyčajní občania tieto vnútorné potreby chápu a cítia ako súhrn obyčajných ekonomických a sociálnych istôt, ktoré sú založené na prosperujúcej ekonomike, v dostatku pracovných príležitostí, prístupom k vzdelaniu detí a mládeže, chápu to ako dobrú zdravotnú a sociálnu starostlivosť až k zabezpečeniu staroby.

Ale okrem týchto vnútorných potrieb podstatná časť obyvateľstva, ktorých zastupujem, žiadajú žiť v spoločnom štáte Čechov a Slovákov. Preto rozhodujúcou úlohou tohto zhromaždenia je urobiť všetko, aby sme prijali jednotnú celofederatívnu jasnú štátnu politiku, jednotnú koncepciu budúcej stratégie rozvoja a to ako vnútornej tak i zahraničnej politiky. Tomuto cieľu a úlohe musí slúžiť aj záujem našich občanov upevňovať a schváliť tento ústavný zákon.

Tento zákon chápem, ako i moji voliči, že je dočasným riešením súčasnej našej situácie. Teda skutočná filozofia tohto zákona sa preverí pri ďalšom fungovaní našej federácie a obidvoch republík, ktorá sa bude dotvárať v rámci práce na nových ústavách. V tejto činnosti sa chceme usilovať o túto stavbu československej federácie, ktorá sa plne realizuje alebo bude realizovať ľudská práva, t. j. právo každého občana bez ohľadu národnosti, rasy, náboženstva a pôvodu, ako aj občanov rovnoprávnych, ktorí zabezpečujú maximum priamej účasti občanov na riadení a správe vecí verejných.

Tento ústavný zákon sa musí stať štátoprávnou zárukou pre všetkých občanov našej federatívnej republiky a Federálne zhromaždenie si musí byť plne vedomé svojej zodpovednosti voči všetkým našim občanom, i tým ktorí sa ešte nenarodili. Práve pre tých je treba vytvoriť spoločnosť, ktorá zabezpečí každému ľudské práva a účasť na demokratickom živote v civilizovanej spoločnosti. Naši občania majú záujem na budovaní štátu, ktorý sa usiluje o zlepšenie života všetkých občanov, a nie štátu, ktorý podporuje vznik bohatstva v rukách jednej časti spoločnosti a hromadenie biedy na strane druhej. O tejto našej snahe musíme presvedčiť našich občanov a voličov. V tomto zmysle sme obdržali svoje mandáty od svojich voličov, a to vo väčšine prípadov, a to dokonca bez rozlíšenia strán a hnutí. Preto v plnej miere nástojme si svojich záväzkov, budúcnosť nás bude hodnotiť podľa našich činov a nie slov.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Veverkovi, slovo má poslanec Humpál, připraví se poslanec Kudláček.

Poslanec SN V. Humpál: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych vznesl na předkladatele, členy federální vlády a případně zpravodaje tři stručné dotazy z problematiky zemědělství, které jsme uvedli i v usnesení z jednání hospodářských výborů.

Podle navrženého kompetenčního zákona jsou rušeny články 8 a 18, z nichž zejména článek 18 hovořil o federálních kompetencích v oblasti zemědělství a výživy. Zákonodárné pravomoci federace, tedy Federálního shromáždění v této oblasti můžeme vyvozovat z článku 24, který se zabývá vlastnictvím a z článku 17, který hovoří pouze obecně o zásadách hospodářské politiky, mimo jiné i z oblasti zemědělství, pokud mají federální význam.

Na interpretaci neboli přetlumočení do srozumitelného jazyka této mlhavé informace se již ptal poslanec Mlčák.

Mám tedy tři další konkrétní dotazy:

1. Budou nadále po případném přijetí kompetenčního zákona v pravomoci federace zákonné úpravy vlastnictví půdy? Z článku 24 by to vyplývalo. Ptám se však proto, že jsem se před dvěma týdny zúčastnil jednání zemědělské komise Slovenské národní rady, kde někteří diskutující hovořili o potřebě tvorby vlastního republikového zákona.

2. Jsou nadále v pravomoci federace otázky zákonné úpravy zemědělského družstevnictví? Případně z jakého článku to vyplývá. Článek 18, který to přesně definoval, je zrušen, s odvoláním na článek 9 - hovořil o něm například poslanec Benda - by zase vyplývalo, co není zakázáno, je dovoleno, takže by to asi mělo patřit do pravomoci republik.

3 . Uvažuje se i nadále s působením federálního orgánu, který by řešil otázky zemědělství a výživy? Federální ministerstvo hospodářství bude zřejmě v souvislosti s kompetenčním zákonem a dalšími problémy snižovat svoji agendu a počet pracovníků a mohlo by dojít k zániku úseku pro zemědělství a výživu. Ptám se - bude tento úsek nadále zachován anebo by se mělo uvažovat o vyčlenění tohoto útvaru jako samostatného federálního výboru pro zemědělství a výživu, tak jak to navrhuje národní konference zemědělských sekcí občanského fóra, který by pravděpodobně s větší vahou řešil společně problémy zemědělství a výživy. Pokud bychom žádným způsobem nadále neřešili na úrovni celostátní, tedy federální, životně důležité odvětví, byli bychom pravděpodobně výjimkou mezi půldruha stovkou států světa.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Humpálovi, slovo má poslanec Kudláček. Připraví se poslanec Houška.

Poslanec SL L. Kudláček: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi několik poznámek k dnes projednávanému problému v obecné poloze.

Geopolitická historie odkrývá jednu rovinu naší společné existence, ne vždy správně interpretovanou. Tím je, řekněme, dějinný smysl Československa zachovat Evropě v čisté podobě její vnitřní kmenovou oblast Evropy střední a chránit její svobodný rozvoj. Z dnešního pohledu jde o samozřejmost práva na racionální suverenitu národů, ale i suverenitu, s níž přijmou přirozené základy za společný výchozí bod. Znamená to překonat úzké chápání federace, jako prvku pod vlivem vnějších tlaků dočasně vynuceného a přejít k chápání federace jako prvku všestranně rozumného, přirozeného a výhodného.

Primitivní novodobý čechoslovakismus by byl jistě neupřímným a nepravdivým, jakož i na druhé straně znevážení evropského významu existence československého státu nezodpovědným hazardem, slepou politickou ambicí jedinců. V právním řádu demokratického právního státu bývá obsažena myšlenka, že totiž stát, resp. lidé, kteří tento stát reprezentují nejen přikazuje a rozhoduje, ale k tomuto je legální demokratickou cestou oprávněn. Pak samozřejmě lze chápat jeho rozhodnutí jako určující.

Stejně tak omezení platnosti, zejména ve směru prostorovém, ale i obsahovém, může nastat jen vyšší normou. Dílčí státy uvnitř státu federálního se vyznačují vysokým stupněm decentralizace. Jejich orgány zpravidla mají vlastní ústavodárnou kompetenci, zejména však se musí řádně zúčastnit na ústředním zákonodárství, aby chod celku zůstal efektivním. Z tohoto pohledu není ani tak rozhodující, jak takový stát vznikl, t. j. zda dohodou států víceméně svrchovaných, nebo dělením státu jednotného. Podstatné však je, že mají-li si zachovat charakter a věrohodnost federativního státu, mělo by to být ústřední zákonodárství, svrchovaná společná reprezentace jednotlivých republik, které rozhodují o zásadních věcech.

Nás orgán ústředního zákonodárství vzniká bezprostředně volbou z lidu, nikoliv delegací, vysláním delegátů či striktním vyjmutím a odevzdáním kompetencí. To je pouto a dohoda, kterou sice činí, ale posléze zejména respektují národy. Dovolím si teď jedno, přiznávám, hrubé zjednodušení: Z diskusí a ohlasů veřejného mínění se zdá, že spory, které prožíváme, jsou spíše spory politiků, než veřejnosti. Ta od nás očekává, jak bylo mnohokrát zdůrazněno, zvláště práci na ekonomické reformě a na rychlém růstu životní úrovně. Přesto nemůžeme jenom napadat samotný princip jednání politických reprezentací, poněkud bychom zpochybňovali jejich demokratický původ. V žádném případě to však nemůže být ani naopak. Mohlo by se zdát, že princip životního standartu leží na srdci o něco více Čechům, zatímco Slovákům je to hodnota národní svébytnosti. Bylo by však tragickou iluzí domnívat se, že princip libovůle v národní svébytnosti může vést k růstu životního standartu, viz potíže s rozpočtem federace a republik. To neznamená, že lze prosazovat princip občanské společnosti, bez citlivého vztahu k jednomu z atributů občanství, kterým národní příslušnost bezpochyby je.

Co z toho vyplývá? Uznat poslání federace je vše jiné, než snaha uchovat nadbytečná křesla, či skryté úsilí vnutit vůli jednoho druhému. Je to uznání historické zkušenosti a víra v rozum budoucnosti. Nese s sebou i uznání, že federace nemůže být, má-li svou roli plnit, jen prázdným rámem nebo politickým luxusem pro zahraničí, ani jen jakýmsi třetím bratrem dvou národních subjektů. Musí mít svůj specifický obsah, jehož zdrojem může být jen svobodné rozhodnutí demokraticky zvolených zástupců občanů tohoto státu. Opravdu rád bych byl na konci jednání o tomto zákonu přesvědčen, že výsledné rozložení kompetencí tuto roli plní.

Nechci toto téma rozmělňovat, zvláště když například v úvodu pan premiér Čalfa zdůraznil většinu konkrétních aspektů budoucí federace. Mám jeden pozměňovací návrh, kromě toho se přikláním k řadě pozměňovacích návrhů, které tady zazněly, a které byly výsledkem jak formálních, tak věcných diskusí ve výborech a v dnešním plénu. Zejména bych rád zdůraznil ty, které vzešly z jednání hospodářského výboru, jehož jsem členem, a přikláním se k argumentaci pánů poslanců Zukala a Šterna.

Můj pozměňovací návrh spočívá na jednom principu, ačkoliv jsou to ve skutečnosti doplňovací návrhy tři. Jsou to tři, ale jeden, který jednoduše vysvětlím.

Jedná se o doplnění článku 4 odstavec 4, kde navrhuji za slova "ústavním zákonem" doplnit slova "Federálního shromáždění".

Tentýž případ navrhuji, aby se zopakoval do článku 19 a v článku 28 b) odstavec 1. Je to tedy svým způsobem jeden pozměňovací návrh. Sporné záležitosti kolem energetických sítí bych považoval za vyřešené přijetím bodu 1, dodatku, který měl smůlu a těsně neprošel, ale poslancem Bendou byl zdůvodněn.

Jenom krátké vysvětlení krátkou větou k mému doplňovacímu návrhu. Nejedná se mi o nic jiného, než o vyjasnění možných budoucích sporů, o výklad toho, o který ústavní zákon by se jednalo, dojdeme-li k situaci, že budeme mít ústavy a ústavní zákony tří subjektů. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Kudláčkovi, slovo má poslanec Houška, připraví se poslanec Mandler.

Poslanec SN F. Houška: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, vtiskuje se mi jedna myšlenka ze světové pokladnice kultury: "Co čtete, princi?" - "Slova, slova, slova".

Dám na pana předsedajícího a nebudu v žádném případě číst připravený referát a spatra bych některé myšlenky přednesl. Zaujala mě pasáž z projevu pana ministerského předsedy o tom, že každý stát, každá společnost musí vycházet z určitých pevných, jasných a neměnných principů, pokud chce být společnosti na určité úrovni. Tato otázka je velmi důležitá, já bych vám, vážené dámy a páni, doporučil jednu stěžejní knihu, která - doufám - vyjde v naší federaci, t.j. totiž dílo světového sociologa, již zemřelého Američana ruského původu pana Sorokina, který napsal "Krize našeho věku", a tam právě vychází z jedné velice zajímavé situace, která platí nejenom na rodinu nebo na větší societu, spolek, ale i na stát, na vztahy uvnitř státu a na vztahy mezi státy. A tam právě on v podstatě říká: Krize našeho věku vzniká z neplnění dohod nebo z nepřesných vzájemných pravidel, která se nedodrží a která mohou být různým způsobem vykládána. A právě v této souvislosti bych chtěl říci jedno, že někdy vydáváme pravdu, nebo pravdu pokládáme za skutečnost, kterou sice mnoho lidí sdílí, ale v podstatě jde o omyl.

Já bych v tomto příspěvku poukázal na jednu pasáž kompetenčního zákona o otázce zemědělství. Dva kolegové o této oblasti mluvili.

Dobře víte, že zemědělství je skutečně popelkou, ale popelkou nejenom ve Federálním shromáždění, popelkou i v reprezentaci české i slovenské.

Venkovský lid, zemědělci, tuto otázku velice těžce nesou. Chci vám ukázat, bez ohledu na jakékoli výhody, že tomu tak skutečně je. V článku 17 je pasáž a rovněž o zemědělství je chimérická pasáž článku 37 a tam se říká toto: Tvorba společných zásad hospodářské politiky, jejíž součástí jsou i zásady zemědělské politiky (a teď zdůrazňuji, že je zde pasáž), pokud mají federální význam. V článku 37 je obdobná pravda - pokud to vyžaduje jednota právního řád, uskutečňuje Federálního shromáždění zákonnou úpravu ve věcech veterinární a rostlinno-lékařské péče. Tyto dvě pasáže spolu souvisí, protože se týkají zemědělců. Co je na této otázce pozoruhodné? Pokud jste právníci, dáte mi za pravdu v jednom, že se nesetkáte v ústavním zákonu, aby tam byla pasáž, která by platila pod podmínkou odkládací. Totiž to je pasáž, která se hodí do norem nižšího právního řádu, která se hodí do občanského zákoníku, zákoníku o právu rodinném. Musím vám říci, že s těmito odkládacími podmínkami nebo suspenzivními se právníci skutečně velice natrápí. Toto dědictví chcete nechat ústavnímu soudu? Proto v této situaci bych učinil návrh, který by - podle mého názoru - nemohl bolet ani slovenskou reprezentaci, ani českou, ani federální. Totiž, aby místo těchto pasáží, které jsem četl, aby byly vypuštěny a byl vsunut vypuštěný článek 18, který by zněl takto, a to je můj pozměňovací návrh:

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP