Úterý 11. prosince 1990

Ústavně právní výbory vyhověly také požadavkům návrhů některých výborů našich sněmoven, aby byl upřesněn pojem "svěřené působnosti" a aby tento pojem byl postaven na ústavní základ. Když porovnáte texty, tak zjistíte, že ve všech případech je použito výrazu, že jde o působnost svěřenou tímto nebo jiným ústavním zákonem, nikoli, že jde o svěřené působnosti např. republikami ad hoc.

Dovolte mi, abych se vrátil k některým pozměňovacím návrhům, které byly ještě dnes ústavně právním výborem projednány a na kterých chci také demonstrovat, že rozhodování v ústavně právních výborech, ale ani v jiných, nebylo tak jednoznačné a jednoduché.

Znovu bych chtěl upozornit, tak jak to už poslanec Valko udělal, že v dodatku ke zprávě ústavně právních výborů bod 1 byl schválen jenom ústavně právním výborem Sněmovny lidu, zřejmě někteří kolegové už tady na to upozorňovali, ve Sněmovně národů nebyl schválen a pokud sněmovny rozhodnou, bude zapotřebí ho projednat znovu.

Je to dodatek k odstavci 4, článek 4, který souvisí - když se podíváte na zpravodajskou zprávu - a pokouší se řešit nebo pomáhá řešit článek 17, ke kterému se ještě dostanu.

Ústavně právní výbory dnes znovu jednaly o návrhu našich výborů, aby do článku 11, který se týká sestavování státních rozpočtů, byl zabudován zákaz přerozdělování finančních prostředků mezi jednotlivými rozpočty. Nakonec výbory bez hlasování rozpravou akceptovaly stanovisko, že jde o rozpočty tří suverénních subjektů, že je jejich pravomocí, jak budou hospodařit se svými rozpočty, včetně toho, zda přijmou nebo nepřijmou takový zákaz.

Dneska byl znovu posouzen článek 14, kde byl vznesen návrh, aby v odstavci 2 byla vypuštěna poslední věta, t.j. rotace guvernéra Ústřední banky. Chtěl bych informovat sněmovnu, že tento návrh získal minoritní vótum ve Sněmovně lidu, jinak nebyl přijat.

Velká diskuse dnes byla rovněž k článku 17 a je potřeba informovat sněmovny, že zde byly vzneseny dva návrhy: jednak k písmenu c) článku 17, kde po určité modifikaci tohoto článku c) bylo navrženo, aby zde byla zařazena ropa. Tento návrh neprošel, získal minoritní vótum ve Sněmovně lidu.

Dále byl navržen nový článek nový odstavec pod písmenem d) ve znění "Výkon státní správy v oblasti energetických a jiných rozvodných sítí s celostátní působností". Rovněž tento návrh neprošel a získal opět minoritní vótum Sněmovny lidu.

Stejně tak v článku 20 byl návrh, aby věta odstavce nebo písmena a) do věty "Zákonná úprava ve věcech pošt a telekomunikací" byl zabudován pojem nebo kategorie "informační soustava". Tento návrh neprošel, získal minoritní vótum ústavně právního výboru Sněmovny lidu. Jinak bylo poukazováno na to, že tato úprava je v článku 23. Na závěr bych chtěl jenom upozornit na článek 21, který je svým způsobem demonstrací syntézy mezi návrhem Slovenské národní rady a České národní rady. Je zde rovněž ta úprava, tak jak jsme o ní hovořili: je to zákonná úprava v zásadních věcech životního prostředí. V české úpravě bylo životní prostředí dekomponováno na jednotlivé složky, byly návrhy na demonstrační výpočet. Myslím si, že to není ani tak kompromis, ale že je to rozumné řešení, jinak jsme si také vysvětlili na výborech, že v tomto zákoně, tak jak je koncipován, není možné používat demonstrativní výpočet, protože v kompetenci federace je pouze to, co je zde v tomto zákoně výslovně uvedeno.

Dámy a pánově, to je všechno. Jinak se připojuji k doporučení kolegy Valka.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji společnému zpravodaji výborů Sněmovny národů poslanci Mečlovi a zahajuji rozpravu.

Poslanec SL V. Benda: Vážený pane předsedo, milý pane předsedající, vážené Federální shromáždění, mám jenom procedurální výhradu proti konstatování obou zpravodajů, týkající se první úpravy dodatků, že nebyla schválena dostatečným počtem hlasů ve výborech. To je pravda, ale už tady společní zpravodajové uvedli a už předtím pan profesor Jičínský, že celá společná zpráva, celý dodatek nebyl schválen přinejmenším v jednom z výborů, právě proto abychom obešli procedurální pochybnosti, také jsme hlasovali na samém počátku jednání o tom, jestli společnou zprávu - tisk 369 a dodatek, který nám byl dnes rozdán do lavic bereme jako základ pro naše dnešní jednání, jako definitivní verzi návrhu zákona. Toto hlasování jednoznačně dopadlo, že ano, čili nemá smysl zpochybňovat, jestli o některých bodech se musí ještě znovu hlasovat jako o pozměňovacích návrzích. Toto je základní text, to jsme si odhlasovali a všechno ostatní jsou pozměňovací návrhy.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Bendovi. Doporučoval bych, abychom zahájili rozpravu, tento procedurální problém abychom teď momentálně neřešili, budeme se jím zabývat před hlasováním o jednotlivých pozměňovacích návrzích, kterých nepochybně bude více a před hlasováním o vlastním návrhu zákona.

První se do rozpravy přihlásil předseda federální vlády pan Marián Čalfa. Uděluji mu slovo.

Předseda vlády ČSFR M. Čalfa: Vážený pán predsedajúci, vážený pán predseda, vážené Federálne zhromaždenie. Dovoľte mi, aby som v rámci rozpravy vyjadril podporu predloženej novele ústavného zákona o československej federácii. Verím, že po prerokovaní a schválení vo všetkých troch vládach a republikových parlamentoch sa blížime k úspešnému dovŕšeniu úsilia o vymedzenie kompetencií v našom štáte. Je skutočne už najvyšší čas, aby sa stanovili akési pravidlá, aby sme sa mohli plne venovať ekonomickým premenám a zodpovednému rozhodovaniu o nich.

Boli sme svedkami toho, koľko ťažkostí, vysvetľovania a hľadania prijateľného kompromisu vznik navrhovanej úpravy sprevádzal. Boli to práve diskusie okolo kompetencií, ktoré od tohtoročného leta najvýraznejšie čerili hladinu našej politickej scény a verejnej mienky. Dôvod je dvojaký. Predovšetkým je dôležité ako organizačne zabezpečíme fungovanie nášho štátu a usporiadame jeho výkonnú moc, po druhé, nemenej významná je aj skutočnosť, že sa tieto problémy dotýkajú citlivej otázky vzťahu medzi našimi národmi a národnosťami.

Stanovisko federálnej vlády k štátoprávnemu usporiadaniu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky som tu na pôde Federálneho zhromaždenia prezentoval tak v programovom vyhlásení ako aj vo svojom prejave k objasneniu scenára ekonomickej reformy. Obsah oboch dvoch vyhlásení sa opieral o program, ktorému dali naši občania v slobodných voľbách najväčšiu dôveru. To, čo uľahčovalo prácu, bola všeobecná snaha o revíziu doterajšieho prevážne administratívneho centralistického štátoprávneho usporiadania. Zároveň jsme vždy upozorňovali na to, že v súčasných svetových, ekonomických a politických podmienkach nemôže dôjsť z tohto dôvodu k ekonomíckym a politíckym stratám, ktoré by mali veľmi ťaživý dopad na občanov celej krajiny.

Vôľa po spoločnom štáte zostáva iba neoverenou deklaráciou, pokiaľ nie je spojená práve s týmto hľadiskom. Naša mladá demokracia hľadá svoju tvár i v novom usporiadaní vzťahov našich národov. Zbavujeme sa centralizácie na federálnej i republikovej úrovni. Hľadáme novú podobu vzťahov - občan - štát - i vyjadrenie tohto vzťahu v štátnom usporiadaní. Nepotrebujeme republiky na uspokojenie záujmov republikových politikov. Nepotrebujeme federáciu na uspokojovanie záujmov federálnych politikov. Konečne, samotné delenie na republikových a federálnych politikov je vo svojej podstate falošné a chybné. Nič takého neexistuje. (Potlesk.)

Sú len federálne a republikové orgány vedené politickými reprezentáciami, ktoré zvíťazili v slobodných voľbách. Federáciu nechápeme v rozpore s ideou dielnych republík. Naším cieľom je štát s vysokou medzinárodnou autoritou a takým vnútorným usporiadaním, ktoré by uspokojovalo potreby ľudí v ňom žijúcich. Federácia musí prinášať úžitok pre obe strany a jej efektívnosť by mala byť väčšia než len jednoduchý súčet slovenských a českých kapacít.

Z tohto zorného uhla sa nám akékoľvek tzv. spory o kompetencie môžu javiť len ako hľadanie, i keď namáhavé, optimálneho usporiadania vzťahov. Politika je sférou záujmov, ale len záujmy našich občanov sú základom, na ktorom možno dôjsť ku zhode.

Federáciu chápu občania oboch republík ako vzájomne prospešné propojenie síl, na ktorom občania oboch republík najviac získajú. Slovák, Čech, Maďar, Poliak či Rusín, alebo i ďalší príslušníci iných národností žijúcich v tejto krajine, musia z toho, že žijeme v jednom štáte, získať maximum pro svoju životnú úroveň, bezpečnosť a kultúrny rozvoj. (Potlesk.)

To vôbec nie je v rozpore s decentralizáciou ekonomického riadenia a štátnej správy, ktorá sa nota bene nezastaví ani na úrovni vzťahov republík a federácie. Budujeme modernú, demokratickú, občiansku spoločnosť. Buduje ju federálna vláda, budujú ju národné vlády a parlamenty, budujete ju vy, poslanci Federálneho zhromaždenia.

Odstránenie byrokracie z riadenia hospodárstva nie je otázkou obmedzovania tohto riadenia na úrovni federácie a prenesenia bývalých právomocí na republikové orgány. Byrokraciu nelikvidujeme prenesením na iný subjekt, ale silou mechanizmov, ktoré musí uviesť do života ekonomícka reforma. (Potlesk.)

Slobodný trh, ku ktorému smerujeme, odoberie mnohé z povinností republikám a dá ich podnikateľom priamo v podnikoch, družstvách či iných prevádzkach. Do ich konkrétneho rozhodovania nebude štát zasahovať. A oni budú hľadať efektívnosť svojho podnikania v mieste svojej pôsobnosti, v rámci republík, federácie, ale i v medzinárodnom meradle. Život tak sám upraví pomery a zbaví nás zbytočných emócií.

V priebehu jesene som mal mnoho možnosti hovoriť s ľudmi nejrôznejších profesií, veku či názorov. Zo strany týchto ľudí absolútne dominoval záujem o ďalší ekonomický vývoj, o vlastnú prácu, o výšku mzdy, ceny, nájomné - teda o vlastný život. To je teda to, čo v rozhodujúcej miere vnímajú naši občania a musia to teda vnímať aj ich predstavitelia. Mne ako slovenskému politikovi príliš leží na srdci osud Slovenska, než aby som si neuvedomoval, aké dôležité je postupovať v zhode s názormi obyčajných ľudí. Napriek určitým prejavom podozrievania a neporozumenia sympatickou črtou zostáva, že drvivá väčšina ľudí v oboch našich republikách hľadí s nádejou na náš spoločný štát. Ich pozornosť nezískavajú extrémistické programy. Svoju perspektívu jednoznačne spájajú s federatívnou formou usporiadania nášho štátu, s hľadaním spôsobu, ako ho zefektívniť ako spoločenstvo ľudí, ktorí majú vedomie svojej národnej príslušnosti, ako nový výraz občianskej spoločnosti.

Nové usporiadanie pôsobnosti právneho štátu nebude efektívne len preto, že v ňom nájdeme novú kvalitu vzťahov. Táto efektívnosť je spojená s perspektívou širších integrovaných regiónov. Svetové a európske spoločenstvá rátajú s Československom ako s jednotným štátom a ich predstavitelia nám to dávajú pri každej príležitosti nahlas najavo.

Chcel by som sa zmieniť o jednom. Prečítal som si tvrdenie - citujem - že "federáciu v jej doterajšej podobe treba rozbiť a na troskách vystaviť federáciu novú, úplne odlišnú". Koniec citácie. Niekedy sa tiež uvádza, že by sa federácia mala vytvoriť zmluvou republík. V týchto myšlienkach je mnoho pozitívneho, ale i mnoho rizík.

Pani Burešová v tejto súvislosti znovu oživila historické povedomie, že náš štát vznikol v roku 1918 ako unitárny štát a v roku 1968 bol usporiadaný ako štát federatívny.

Jeho medzinárodnopolitické postavenie jako jednotného štátu sa však zmenilo. Preto nemôžeme zmeny doterajšieho štátoprávneho usporiadania, i keď uvažované formou troch ústav, považovať za vytvorenie nového nástupníckeho štátu, ktorého podoba bude predurčená republikovými ústavami a potvrdená zmluvou uzavretou medzi nimi.

Mám ten názor, že o štátopravnom usporiadaní Českej a Slovenskej Federatívnej Republike a o rozdelení pôsobností medzi federáciou a republikami musia rozhodnúť zákonodarné zbory, ktoré jediné sú kompetentné prijať nové ústavy a vyjadriť ich prijatím vôľu našich občanov, národov a národností, žiť vo federatívnom štáte. (Potlesk.)

Nové usporiadanie našej federácie by malo byť založené ústavne, a nie zmluvne. Zmluva totiž predpokladá konsens dvoch strán a to je veľmi krehký základ pre ďalšie trvanie 70 rokov existujúceho štátu.

Vážené poslankyne a poslanci, nebudem tu rozoberať jednotlivé zmeny kompetencií, pretože sa o nich dostatočne diskutovalo a mali sme možnosť sa s nimi dôkladne zoznámiť. Vychádzali sme z faktu, že je treba decentralizovať pôsobnosti predovšetkým tak, aby umožnili realizáciu ekonomíckych premien. Zmyslom úpravy ústavného zákona o československej federácii nie je to, že vytvoríme alebo uberieme niekde jeden, dva, alebo tri ďalšie úrady alebo kancelárie, ale to, aby sa naši ľudia mali lepšie. Z tohto pohľadu ho posudzujeme a uvedieme do života.

Neustále sa hovorí o delení právomocí a kompetencií. To je jedna stránka mince. Novela zákona však znamená, a na to zvlášť upozorňujem, nové delenie zodpovednosti. Predložený návrh je nutným a potrebným krokom k tomu, aby sme sa mohli plne venovať práci, na konci ktorej je stabilný, demokratický štát a ľudia prežívajúci život, aký si prajú.

Vážené poslankyne a poslanci, odporúčam, aby sa návrh ústavného zákona o československej federácii prijal v znení predloženom Slovenskou národnou radou a upravený podľa spravodajských správ výborov Federálneho zhromaždenia.

Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu předsedovi federální vlády za stanovisko vlády k předložené syntéze iniciativních návrhů Slovenské národní rady a České národní rady.

Konstatuji, že do diskuse se přihlásila řada poslanců. Pokud se další poslanci hlásí do diskuse, prosím, aby podali písemné přihlášky. Nyní budeme postupovat tak, že jednotliví diskutující budou zařazováni na pořad podle toho, jak se přihlásili. Konstatuji pouze, že se do diskuse přihlásila řada členů předsednictva, kteří, pokud se nemýlím, ve smyslu § 15 jednacího řádu mají přednostní právo, aby vystoupili v diskusi, takže z tohoto hlediska dostanou slovo dříve než ostatní poslanci.

Než zahájím diskusi, jednu historickou poznámku, zejména na adresu mladších členů tohoto Federálního shromáždění. Je myslím symboIické, že tento svým způsobem rozhodující zákon pro skutečně nový obsah československé federace přijímáme na základě shodného postupu, jaký stál u zrodu Československé federace. I tehdy předložila Slovenská a Česká národní rada iniciativní návrh na změnu unitárního státu ve stát federativní. Myslím, ze tato skutečnost je vzájemná a že projednáváni tohoto zákona a rozhodnutí o něm by mělo být pozitivním navázáním na změnu charakteru československého státu ve stát federativní tak, aby umožnil skutečné demokratické soužití občanů v obou republikách.

Nyní dávám slovo předsedovi Sněmovny lidu poslanci Rudolfu Battěkovi.

Předseda SL R. Battěk: Pane předsedo, pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážení hosté, považuji za správné krátce vás oslovit nikoliv proto, abych zvyšoval důstojnou vážnost tohoto shromáždění a už vůbec ne proto, abych apeloval na vaši politickou prozíravost. I když v koutku duše i na tuto bludičku v myslích politiků spoléhám.

Kladu si otázku: může být projednání novely ústavního zákona o československé federaci tak velkým problémem pro ty, kdo politickou vůli k federaci a těsnému soužití republik, jejich národů a národností zřetelně projevuji a projevili v průběhu uplynulých měsíců? Byl bych spokojen, kdyby odpověď na tuto otázku dal průběh našeho jednání.

Považuji za správné říci: pokud má někdo z nás pocit, že se zde bude jednat o bytí či nebytí federace, chápe se dnešního úkolu z mylné pozice. O nic takového nejde. Zbavme, prosím, atmosféru našeho jednání emotivně akcentovaných projevů. Nikdo nám nestanovil žádné bariéry pro naše rozhodování, pokud jsme si je nestanovili sami. Svým způsobem jde o běžný pracovní úkol, pro jehož splnění jsme dostatečně disponováni.

Nepleťme si také úkol rozdělení kompetencí s přidělováním privilegií. Získané kompetence se stávají závazkem, který se v praxi může projevit jako nezáviděníhodný úkol.

Měli bychom připustit, že z hlediska morálně politické odpovědnosti se poslanci a ministři nedělí na federální, českorepublikové či slovenskorepublikové, jak zde už bylo zmíněno. Člen kteréhokoliv zákonodárného sboru či vládní sestavy by měl přijmout za své, že nese společnou odpovědnost za celý stát, za obě republiky, za každého občana našeho státního společenství.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, nedejme se mást bedlivou pozorností, s níž nás budou sledovat členové stejně vážených vrcholných politických institucí. Oni stejně jako my, si přejeme, aby při našem jednání spíše než atmosféra zarputilosti politických odpůrců převládl v této síni duch porozumění pro splnění neodkladného úkolu. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní má slovo předseda Sněmovny národů poslanec Šútovec.

Předseda SN M. Šútovec: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, v hodinách, ktoré sú pred nami a ktoré niektorým pripadajú ako osudové, máme svojím rozhodnutím zavŕšiť jednu líniu zložitých procesov prerodu nášho štátu zo štátu diktatúry jediného všeobjímajúceho záujmu na štát pokojného, vyváženého a pritom dynamického súžitia mnohých a rozličných záujmov.

Za sebou sa pokúšame nechať málo komplikovaný nedemokratický model priamočiarych hierarchických vzťahov a pred očami - i keď nie ešte v plnom vedomí - máme zložitý model mnohoúrovňových interakcií, hľadania, artikulovania, zlaďovania a uspokojovania záujmov jednotlivcov, rodín, miestnych a iných komunít, sociálnych skupín, národností, národov i republík.

Chcel by som, abysme si všetci v tejto chvíli uvedomili štátnickú a štátotvornú cenu empatice, toho nádherného aktu vcítenia sa do túžob, nádejí a potrieb tých druhých.

Ako predseda Snemovne národov obraciam sa osobitne na poslancov tejto snemovne so želaním, aby rokovali vecne, zdržanlivo a tolerantne. Želal by som si, vážené poslankyne a vážení poslanci, aby ste si ešte raz pripomenuli to, čo istotne viete, že vychádzať v ústrety inému záujmu značí zároveň upravovať cestu pre svoj záujem, (Potlesk.) že pokojné zosúlaďovanie záujmov nie je nič katastrofické a nedôstojné, ale že práve to je základnou metódou demokratickej politiky a vôbec základom správania sa každého slušného a dospelého človeka.

Prosím, abyste rokovali a rozhodovali tak, aby sa tieto osudové hodiny nášho štátu zmenili na jeho hviezdne hodiny. Ďakujem. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji předsedovi Sněmovny národů a nyní uděluji slovo poslanci Bakšayovi.

Poslanec SL J. Bakšay: Vážený pán predseda, predsedajúci, kolegyne a kolegovia, dámy a páni, po roku budovania demokracie a právneho štátu sme dnes my, poslanci Federálneho zhromaždenia pristúpili k maturitnej skúške. Maturitnej skúške zrelosti uniesť bremeno slobody, demokracie a práva. Maturitná komisia čaká vonku, mimo nášho parlamentného mauzolea. Je to ptnasťmiliónov našich občanov, ktorí nám veria. Veria, že pripravíme pre nich zákonné predpoklady pre život v spoločnom federatívnom štáte, štáte zdravom a prosperujúcom, v štáte dynamicky sa rozvíjajúcom. Po štyridsaťročnom období diktatúry a temna budujeme novú humánnu komunitu občanov. Títo občania sa jasne vyjadrujú za spoločný život v štáte, ktorí založili naši predkovia, páni Masaryk a Štefánik.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP