Předsedající místopředseda
FS K. Ďakujem. Kto chce ešte vystúpiť v
rozprave? Poslanec Gurtler.
Poslanec SL Š. Gúrtler: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
chtěl bych se vyjádřit velice krátce
k zákonu č. 318, v bodu 2 § 1, že v původním
návrhu bylo, že jmenuje a odvolává předsednictvo
Federálního shromáždění.
Je změněno, že pouze volí Federální
shromáždění. Zůstává
otevřena otázka, jak už zde bylo řečeno,
kdo bude navrhovat.
V § 2 ke všem otázkám, které už
byly řečeny, považoval bych za krajně
nepřijatelně vypustit variantu a), b), c) d) . Původní
návrh obsahuje hlavně náplň práce
armády a celého sboru.
Pokud by tato písmena - tři z nich - byla vypuštěna,
musel bych se ptát, čím se vůbec bude
zabývat.
Pokud se jedná hlavně o písmeno b), pokud
armáda bude armádou, domnívám se,
že to musí zůstat, aby bojová, taktická,
operační a odborná příprava
byla řízena, kontrolována a vykazována,
čím se vůbec zabývá. Jestli
by toto mělo být vypuštěno, považoval
bych to za nešťastně řešení.
Pokud jde o § 4, je tam navrhováno vypustit odstavec
3. Domnívám se, že by paragraf mohl být
vypuštěn, pokud by současně bylo v §
4 odstavec 2 zakotveno, jakým způsobem se má
provádět.
Nedomnívám se, že je šťastná
formulace ,,k jednotlivým inspekčním akcím
jsou inspektoři zplnomocňováni generálním
inspektorem". Domnívám se, že bude mnohem
šťastnější, aby tito inspektoři
měli určitou pravomoc a o výsledku své
inspekce podávali neprodleně - písemně
případně jiným způsobem - zprávu
generálnímu inspektorátu.
U § 5, kde se v článku 2 mluví v plurálu
"ministři", nevím, zda se u nás
uvažuje, jak je to v některých zemích
světa, že každý druh vojsk má svého
ministra, a že bychom toto měli zavést. Nebo
jestli se myslí ministři v národním
smyslu, v národních vládách. Pokud
je mi známa koncepce, kompetenční zákon
o něčem podobném nehovoří,
nechápu, proč se tam mluví v množném
čísle, když navíc inspektorátu
nebudou podléhat ministerstva vnitra vůbec.
Paragraf 7, kde se hovoří "generální
inspektor podává zprávu orgánům
Federálního shromáždění,
České národní rady a Slovenské
národní rady" - domnívám se,
že by tam mělo být přibližně
stanoveno, jak často tyto zprávy bude podávat:
zda dvakrát do roka, na požádání
nebo podle potřeby.
Paragraf 8 v poslední větě dole je napsáno:
"ve statutu mohou být stanoveny další
úkoly generálního inspektora". Domnívám
se, že v zákoně by se nemělo říkat
"mohou být", ale přesně by se mělo
stanovit, že "budou stanoveny další úkoly
generálního inspektora".
K poznámce, že generálním inspektorem
musí být pouze důstojník, bych chtěl
říci, že to tam není v žádném
paragrafu. Lze však předpokládat z profesionálního
hlediska, že by bylo správně, když má
někdo posuzovat tuto činnost, aby to byl důstojník,
který rozumí oč se vůbec v jednání
mluví. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má pán
spravodajca poslanec Kovář.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Kovář: Položil bych panu Gúrtlerovi
otázku, protože z jeho vystoupeni není jasné,
jaké pozměňovací návrhy předkládá,
pokud nějaké předkládá. (Poté
se oba poslanci spolu domlouvali.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má pán
poslanec Černý.
Poslanec SL A. Černý: Pane předsedo, pane
předsedající, dámy a pánové,
tak jako základním principem demokracie je oddělení
moci zákonodárné od moci výkonné
a od moci soudní, tak i praktický výkon těchto
principů lze formulovat jako princip pravomoci, odpovědnosti
a nezávislé kontroly. Ministr obrany se svým
aparátem, se svým ministerstvem, má určitou
dávku pravomocí a nese určitou dávku
odpovědnosti. Jakákoliv forma autokontroly se nikde
neosvědčila. Je jistě, že ministr obrany
bude mít svou inspekci, ale je to pouze vnitřní
kontrola, která slouží ministrovi osobně.
Jestliže má být takový mocensky kolos,
jako je armáda, skutečné účinné
kontrolován, pak tato kontrola musí byt nezávislá.
A v demokratickém parlamentním zřízeni
jediná forma nezávislé kontroly je přes
parlament.
Kontrola parlamentem musí být účinná,
nemůže být pouze formální. Jestliže
bychom tedy okleštili pravomoci generálního
inspektora, jak to navrhoval poslanec Mlynárik, tato kontrola
by se stala formální, protože podstatou armády
nejsou jen lidské vztahy v armádě, ale podstatou
armády je její bojová schopnost a bojová
pohotovost. To platí i v nynější situaci,
kdy se celá Evropa snaží o odzbrojení,
o smlouvy, které by měly zamezit konfliktům.
Pokud existuje armáda, musí to byt armáda
účinná. To znamená, ze právě
podstatu věcí, které dělají
armádu bojeschopnou, je nutné kontrolovat.
Nejúčinnějším nástrojem
kontroly je kontrola rozpočtem. Ale kontrola rozpočtem
je absolutně neúčinná, jestliže
kontrolní orgán nemá podrobný pohled
do mechanismů, které kontroluje. Jestliže tedy
generální inspektor nebude moci udělat inspekci
pokud jde o bojovou a mobilizační pohotovost, o
odbornou přípravu velitelů, stavu připravenosti
výzbroje, týlového zabezpečení
a všech těchto věcí, nemůže
kontrolu rozpočtem účinně uplatnit.
Na závěr bych chtěl říci, že
institut generálního inspektora je zřizován
právě proto, aby existovala nezávislá,
účinná kontrola armády. Jestliže
kontrola nebude mít reálný základ,
jestliže nebude skutečná, faktická,
pak se obávám, že generální inspektor
by byl pouze dalším více či měně
lukrativním křeslem bez jakéhokoli obsahu.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má poslanec
Malý.
Poslanec SL M. Malý: Hovoříme zde o tom,
že generální inspektorát bude spadat
pod Federální shromáždění.
Dovolte mi otázku. Pod koho? Pod předsednictvo,
plénum, branný a bezpečnostní výbor
nebo jeho podvýbor? Myslím si, že v této
chvíli bychom se měli bavit o tom, kdo to jmenovitě
a za jakých podmínek bude.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má poslanec
Stome.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, já nerad, ale budu
muset zřejmě se ponořit do debat, které
vedly branně a bezpečnostní výbory.
Branným a bezpečnostním výborům
neuniklo, že zřízení generálního
inspektora je záležitostí natolik moderní,
že se musí nutně setkat s odporem ve vědomi
některých lidí. Je to institut značně
neobvyklý a značně nový i v zemích
s tradiční demokracií. Samozřejmě,
že pojem resortní neprůhledně armády,
která u nás fungovala prakticky půl století,
jaksi musel zanechat určitě následky v tom,
zda máme mít armádu průhlednou a armádu
kontrolovatelnou.
Já se samozřejmě vůbec nedivím
a my jsme se v branných a bezpečnostních
výborech ani nedivili tomu, když zřízení
generální inspekce bylo chápáno některými
hlasy jakožto zásah do kompetence ozbrojených
ministerstev. Myslím tím zejména ministerstvo
vnitra a ministerstvo národní obrany. Neuniklo branným
a bezpečnostním výborům, že branný
zákon v platném znění podřizuje
v případě mobilizace a obdobných situací
tyto ozbrojené složky všechny pod ministerstvo
národní obrany, a že tedy generální
inspektor musí mít právo právě
v těchto krizových situacích zjišťovat
úroveň těchto zbrojených sborů,
a to v celé šíři. Branné a bezpečnostní
výbory se zabývaly nejen historií Československé
republiky, tedy republiky první, protože generální
inspektor či inspektorát po druhé světové
válce byla instituce, která se jenom okrajově
mihla systémem československé legislativy
a prakticky se asi vůbec neprojevila ve vnějším
světe tak, aby byla zaznamenáníhodná.
A zjistily si výbory, že orgánu vojenské
inspekce za první republiky příslušelo
vykonávat dozor, kontrolovat duch a kázeň
armády, bojeschopnost, stupeň výcviku a výchovy
ve všech oborech, pohotovost a materiální stav
armády, vnitřní pořádek a chod
služby, zjišťovat individuální způsobilost
důstojníků a plnění služebních
předpisů obdobnou situaci má kontrola francouzská,
kde je na všechny druhy zbraní zvláštní
inspektor, který kontroluje rovněž toto všechno.
Tak z těchto důvodů zní text 318 tak,
jak zní. To na adresu těch pozměňovacích
návrhů, které vycházely z toho, že
je třeba odmítnou jakési křížení
kompetencí.
Jestli bychom tedy to probrali bod po bodu, tak bych se vrátil
k jednotlivým bodům jednotlivých poslanců.
Protože jsem však dostal slovo a nevím, jestli
rozprava skončila nebo jestli chce ještě někdo
hovořit, poprosím pana předsedu, aby učinil
procedurální opatření, t.j. dotázal
se, zda ještě někteří poslanci
chtějí hovořit a pokračovat v rozpravě.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem pánu poslanci Stome.
Chce niekto vystúpiť v rozprave? Keď nie, prehlasujem
rozpravu za skončenú. Praje si záverečné
slovo zástupca navrhovateľa? Nech sa páči.
Poslanec SL P. Jégl: Já bych se věnoval jednotlivým
pozměňovacím návrhům a dotazům,
které byly vzneseny.
Pan poslanec Blažek. Ten měl pozměňovací
návrh, který se týká § l, což
je procedura vlastni instalace do funkce federálního
inspektora. Zde navrhuje, specifikovat oprávněni
k návrhu inspektora.
Já bych nejdříve zdůvodnil, proč
jsme tuto otázku nepovažovali za nutno zdůrazňovat
a proč jsme prostě konstatovali, ze osobu inspektora
volí Federální shromáždění.
Rozumí se, že samo sebou ho budou navrhovat poslanci
Federálního shromáždění,
protože se v podstatě jedná o obdobnou proceduru,
jako když si volí Federální shromážděni
předsednictva svých sněmoven. Generální
inspektor bude parlamentním orgánem, tudíž
je logické, že ty návrhy měli podávat
jednotliví poslanci, poslanecké frakce pod. Pan
Blažek navrhuje, aby k návrhům byl oprávněn
prezident, Federální shromáždění,
federální vláda, aby generálního
inspektora jmenovalo Federální shromáždění.
Jmenovat generálního inspektora Federální
shromážděni dost těžko může,
proto Federální shromáždění
volí. A navíc není jasně v tomto případě
. . . těch navrhovatelů je poněkud mnoho.
Jak bychom tyto návrhy vlastně posuzovali? Dále
mám dojem, že by to tuto proceduru komplikovalo.
Dále zde přednesl těž připomínku,
která se týká současného ústavního
postavení prezidenta jakožto vrchního velitele
ozbrojených sil.
Touto otázkou jsme se také dost podrobně
zabývali i ve výborech ústavně právních,
nejen v branných a bezpečnostních. Současně
postavení prezidenta je jistě reziduum, které
tu zůstalo z doby Rakousko-Uherského mocnářství,
to není v Evropě obvyklé. To ale není
podstata věci. Tuto otázku budeme zvažovat.
Pokud bychom se chtěli zamýšlet nad vztahem
prezidenta, tak bychom dále museli nastolovat otázku,
co zde Rada obrany, jaký je vztah Rady obrany, případně
k ministrovi. V našem pojetí jde skutečně
o parlamentní orgán, který stojí více
méně někde vedle Kanceláře
Federálního shromáždění.
Ten generální inspektor nebude to, co bylo za první
republiky. Už zde o tom hovořil pan zpravodaj Stome.
Za první republiky skutečně generálního
inspektora jmenoval prezident republiky na návrh ministra
obrany, jenže, zdůrazňuji, nebyl to orgán
parlamentní kontroly, ale byl to orgán podřízený
ministrovi a byla to vojenská osoba, která byla
zmocněna v ozbrojených silách pochopitelně
i velet, dávat příkazy k odstranění
zjištěných závad, které byly
v rozporu s vyhláškami a směrnícemí
ministerstva národní obrany a dekrety prezidenta.
Generální inspektor v tomto pojetí je zde
čínítelem, který bude zřízen
zákonem Federálního shromáždění,
což je poněkud jiné.
Dále bych ještě připomenul, že
tímto nejsou dotčeny pravomoci prezidenta ani vlády
v oblasti exekutivy. To je vše k návrhům pana
Blažka.
Co se týče pana Mlynárika. Ten jako pan Klokner
podává pozměňovací návrh
k § 2.
Byl to také velice diskutovaný paragraf. Já
bych chtěl upozornit zvláště na to,
čeho si tady asi málokdo všiml, že totiž
výčet § 2 není taxativní, ale
je deklarativní. Já si skutečně myslím,
že je zbytečně nějak omezovat působnost
generálního inspektora, protože je to kontrolní
orgán Federálního shromáždění
a Federální shromáždění
je ústavou pověřeno ke kontrole ozbrojených
sil. Navíc, pokud bychom přijali pozměňovací
návrhy, museli bychom se zamyslet nad tím, zda tento
orgán nazveme generálním inspektorem. Potom
by byl spíše více méně nějaký
pověřenec Federálního shromáždění
pro otázky vojenského školství a dodržování
lidských práv v ozbrojených silách.
Dále k připomínce pana Mlynárika.
Mám dojem, že zde došlo k nějakému
nedorozumění. Zákon nestanoví, jaká
osoba, zda civilní nebo vojenská má být
generálním inspektorem. Pouze v § 8 uvádí
v odstavci 2, že občan, který je zvolen generálním
inspektorem, nebo jmenován inspektorem je po dobu výkonu
této funkce osvobozen od služebních povinností.
Tím se řeší otázka, pokud do
této funkce bude jmenován voják, ať
už tedy voják z povolání nebo voják
mimo činnou službu, že tedy nebude moci nadále
setrvávat ve služebním poměru, povoláván
k vojenské činné službě. Týká
se to pochopitelně nejen vojáků. Těch
oblasti je celá řada.
Další připomínka k § 6 odstavci
2. Jde o doplnění prokurátorského
dozoru. Já bych s tímto také nesouhlasil,
protože se domnívám, že je to jistě
reziduum komunistickému režimu. Prokurátorský
dozor bychom tedy tímto neměli petrifikovat.
Pan poslanec Gúrtler - vynechat v § 4 odstavec 3.
Mám opět dojem, že je to nedorozumění,
protože on neustále hovořil o generálním
inspektorátu, kdežto v pojetí tohoto zákona
je to generální inspektor, orgán, který
by měl někoho zplnomocňovat. Pokud by byla
jeho připomínka brána jako relevantní,
zřejmě by si vyžádala další
úpravu zákona.
Dále měl pan poslanec Gúrtler dotaz, ohledně
ministrů, v tomto případě jsou ministři
odpovědní za ozbrojené síly. To se
týká ministra obrany a federálního
ministra vnitra, pod jehož pravomoc spadají vojska
ministerstva vnitra. Pochopitelně jsme vycházeli
ze současné dikce branného zákona.
To, že vojska ministerstva vnitra budou pravděpodobně
zrušena, je záležitost budoucnosti, my musíme
respektovat současný stav.
Poslanec Malý vznesl dotaz, pod koho vlastně bude
spadat generální inspektor, zda pod předsednictvo
nebo jiný orgán, který jsme zvažovali
už ve výboru a spočívá vtom,
že v současné době nemáme pevný
jednací řad Federálního shromaždení
a budeme přijímat nový. Vtom novém
pokud jsem dobře četl, je to velmi obecné,
beru ho jako provizorní pro toto volební období
Tyto věci by bylo lépe řešit operatívne
ve Statusu Generálního inspektora ČSFR. Až
bude nový jednací řád, který
by měl dlouhodobější platnost, bylo
by možné uvažovat o tom, že ustanovení
z tohoto statusu budou doplněná do zákona.
Dřív asi těžko.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem, prosím spravodajcov.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, pokusím se reagovat
na některé body, které vyplynuly ještě
z diskusních příspěvků. Především
k panu poslanci Gürtlerovi. Pochopil jsem, že zřejmě
preferuje francouzský model jak v § 4 odstavec 3,
čili nezmocňovat inspektora, ale přímo
jim pravomoce stanovit, a rovněž v § 8, že
mohou, ale přímo jim úkoly určit nebo
stanovit rozsah pravomocí.
Ve francouzském modelu inspektoři na jednotlivé
druhy vojsk, na letectví, námořnictví,
pozemní síly atd., jsou vymezení těmito
druhy vojsk, kde jsou zmocněni vykonávat inspekce.
Je tam velmi jednoduché jim přímo stanovit
pravomoce a přímo je nezmocňovat. Oni mají
také svůj aparát, který my nepředpokládáme
v tomto modelu, který máme projednávat.
Se stejným pojetím souvisí i § 8, přímo
stanovit statut, co současně inspektor by ještě
mohl nebo naopak nemohl. Nemáme generálního
inspektora, který by byl omezen na určité
oblasti, ale chceme, aby mohl armádu zcela proniknout.
Nesmíme totiž zapomínat na to, že jsme
v období - a výbory branné a bezpečnostní
o tom velmi diskutovaly - určitého přechodu
vnitřního i vnějšího. Tyto přechody
se promítnou v oblasti úrovní demokracie,
ale nejen v úrovních demokracie, nýbrž
i ve způsobech řešení těchto
rozdílů v úrovních jednotlivých
evropských států. Jestliže si vzpomeneme
na vojenskou doktrínu, nebo předložení
jejích zásad, což je už nějakou
dobu, měli jsme tam uvedeno, že přestože
máme armádu humanizovat, máme mít
armádu a ozbrojené sily tak kvalitné, aby
uměly chránit tento stát a dovedly integrovat
do systému kolektivní evropské bezpečnosti
s tou podmínkou, že v této své připravenosti
budeme počítat i se zásahem mimo evropský
kontinent. Domnívám se, že za této situace,
by toto vysvětlení postačilo a že z
toho vyplývá, že se předem nemůžeme
vázat přesně vymezenými kompetencemi
už nyní v zákoně, ale že je musíme
ponechat Federálního shromáždění.
Podle toho, jak vývoj půjde, bude si vyžadovat
ony zprávy od generálního inspektora. Předpokládáme,
že to bude malý útvar, čili žádný
další úřad, ale je to vlastně
Federální shromážděni zhutnělé
do jedné osoby. Tato osoba musí k jednotlivým
úkonům svých inspekci zmocnit další
pracovníky, které zákonná předloha
nazývá inspektora. Předpokládám,
že toto vysvětlení by stačilo i k úvaze,
zda se nyní na návrzích má trvat či
nikoliv.
Dovolte mi ještě jednu poznámku navíc.
Jsem povinen kolegovi Benčíkovi, který v
ústavně právním výboru naznačil,
že předloha zákona vyvolá velké
diskuse a já jsem se domníval, že tomu tak
nebude, v takovém rozsahu, přiznat, že jeho
připomínka byla velmi oprávněná.
Vám všem, jako zpravodaj, děkuji za zájem
a hluboké pochopení této problematiky. Děkuji
vám.