Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Vystúpi pán poslanec Magyar.
Poslanec SL F. Magyar: Vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, dámy
a páni, nie je to ani mesiac, čo sa na nás
obrátil Zväz invalidov s presne rovnakými požiadavkami,
aký je obsah tlače 340. Žiadali, aby výpovede
z miestností, kde majú svoje prevádzkárne,
boli zastavené do konca roku 1991, resp. pokiaľ už
výpovede boli dané, aby neboli realizované
pred uvedeným termínom. Vtedy sa ústavnoprávny
výbor uzniesol (ako to povedal predsedajúci schôdze
výborov ústavnoprávnych, fiat iustitia pereat
mundus. Musíme sa vyhnúť novelizáciám
zákonov. Invalidom sme aspoň na 50 % neschválili
ich žiadosť. Len na to som chcel poukázať.
Ďakujem.
Poslanec SL J. Kovář: Pane předsedo, pane
předsedající, patřím také
do skupiny navrhovatelů této novely č. 427/1990
Sb. V jedné věci souhlasím s tím,
co tady řekl pan kolega Benčík - že
není dobré, když se příliš
často novelizují zákonné normy, a
to ještě v případech, kdy sotva nabyly
účinnosti. Ale zástupce iniciativní
skupiny pan Bakšay, který tento zákon uváděl,
jednoznačně řekl, že je to i projev
operativnosti chápání problémů
ze strany parlamentu. My jsme se skutečně snažili
najít jinou cestu, jak zabránit těmto nezákonným
převodům, respektive převodům, které
narušují ve své podstatě proces privatizace.
Chtěli jsme využít ustanovení §
21 hospodářského zákoníku,
že by prostřednictvím státních
arbitráží byly řešeny případ
vedle případu pro obcházení zákona.
Ale jak se tady zmínil kolega poslanec Pohanka, při
včerejší poradě s hlavním arbitrem
a jeho náměstkem jsme skutečně dospěli
k závěru, že není možné
obecně řešit tyto případy za
pomoci hospodářského zákoníku
a zákona o hospodářské arbitráži.
Proto jsme se rozhodli a předložili tuto novelu malé
privatizace (tisk 340). Podněty, které nás
k tomu vedly, se soustřeďovaly u nás jako u
osob, jednak na ministerstvech pro správu národního
majetku a jeho privatizaci České republiky a Slovenské
republiky. V takovéto vzájemně součinnosti
vznikl tento iniciativní návrh. Byl bych velmi rád,
abyste pochopili všichni, že je skutečně
nezbytné provést tuto novelu, abychom zabránili
úniku objektů z privatizace a finančních
prostředků ze státní pokladny. Proto
bych doporučil, abyste tuto novelu zákona přijali.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má poslanec
Ambros.
Poslanec SN R. Ambros: Vážený pán predseda,
pán predsedajúci, dámy a páni, budem
veľmi stručný. Nemôžem súhlasiť
s názormi kolegu Benčíka. Som si vedomý
jednej veci, že tento parlament má schváliť
veľké množstvo zákonov a musíme
pracovať operatívne. Keď prijmeme nedokonalý
zákon, ale zákon, ktorý rieši určitú
situáciu, nič nám nebráni, aby sme
novelizáciu - zaiste, čím menej novelizácii
bude tým lepšie - tento zákon upravili. Nakoniec
i novelizácia tohto zákona, ktorá je v podstate
vynútená, ukazuje na jeden faktor - že naše
hospodárske subjekty sa učia žiť v trhovom
a hospodárskom prostredí. Dosiaľ to nebolo.
Prijmeme nejaký zákon a tieto organizácie,
osoby, na tento zákon patričným spôsobom
reagujú. A pokiaľ takto budú reagovať
častejšie v tom lepšom duchu, iste to bude v
poriadku. Preto odporúčam túto novelizáciu
zákona schváliť. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Hlási sa ešte
niekto? Pán poslanec Němec.
Poslanec SN I. Němec: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
považuji za svou povinnost jako člen výboru
pro plán a rozpočet a zároveň člen
iniciativní skupiny navrhovatelů zde vystoupit.
Musím podotknout, že výbory pro plán
a rozpočet sice došly k závěru, že
věc se má vrátit zpět navrhovatelům,
aby posoudili, zda věc nelze řešit jinak. Musím
zde ale také říci, že výbory
pro plán a rozpočet jednaly na základě
neúplných informací, zvláště
co se týče legislativního hlediska. Navrhovatelé
se sešli, jak zde podotkl dnes poslanec Kovář,
včera s hlavním arbitrem a došli k závěru,
že opravdu věc nelze řešit jinak.
Závěrem mi dovolte, abych podotkl toto: chyby samozřejmě
dělá vláda, chyby dělá také
parlament, chyby děláme každý z nás.
Důležité je umět si přiznat tyto
chyby. Proto doporučuji tuto novelu přijmout. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má poslanec
Malina.
Poslanec SL Z. Malina: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
já se přimlouvám za přijetí
tohoto zákona, ale dovolím si malou poznámku.
Nezdá se mi vhodné začleňovat do tohoto
zákona odstavec 3 § 26 a), kde se řeší
problém náhrady škody. Myslím, že
se vlastně jedná o přelévání
peněz z kapsy do kapsy, a že by to vlastně
nic neřešilo. Problém škody je velice
problematický, zejména s ohledem na to, že
v navrženém znění se počítá
i s možností náhrady škody, která
by vznikla organizaci podle odstavce 1, to znamená za převod
nebo za výpověď, která se vlastně
neuskutečnila.
Můj pozměňovací návrh je vypustit
odstavec 3 § 26 a) . Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Hlási sa ešte
niekto do rozpravy? Pán poslanec Ševčík.
Poslanec SN V. Ševčík: Pane předsedo,
dámy a pánové, patřím k té
skupině poslanců ústavně právního
výboru, který novelu odmítl s poukazem na
to, že je to cesta, ve které dále pokračovat
nelze.
Mně osobně bylo velmi nepříjemné,
že jsme se střetli z pohledu na tuto otázku
s nedávnou dobou - a byla tady o tom zmínka - kdy
podobná otázka vyvstala v souvislosti se Svazem
invalidů. Podle mého přesvědčení
jde o otázku zásadní. Nelze kauzuistiku vnášet
do legislativního procesu, neboť se tím rozpoutá
takový způsob úvah a práce, že
těžko říci, kde skončí.
Jediný argument, který zde vnášejí
ti, kteří novelu chtějí uzákonit,
je ten, že hospodářský život k
tomu nutí, a současně více méně
pochvalně se vyslovují o tom, že hospodářské
subjekty učí se myslet ekonomicky a že z toho
hlediska také parlament musí tento způsob
úvah dohánět. To je podle mého přesvědčení
šálivý pohled.
Nerozumím dost dobře té argumentaci, pokud
měla vyplynout z jednání s hlavním
arbitrem, že totiž nelze tuto otázku obecně
řešit. Rozhodovací orgány, ať už
jsou to arbitráže nebo soudy, nikdy nemohou řešit
otázku obecně. Vždy aplikují právní
normu na ten který případ. Otázka
obecnosti v rozhodování nepřichází
v úvahu. Novela, která je nám předkládána,
je nedomyšlená ze všech hledisek. Odhlédnuto
od odstavce 3, který vůbec nesnese kritiku, protože
bychom se museli ptát, co je vlastně škodou,
jaký je vztah té škody k jednání,
kterým měla být vyprovokována a museli
bychom si položit základní otázku, proč
by takovéto břemeno náhrady škody mělo
být kladeno na organizaci, která má nebytovou
jednotku v užívání.
Nepřesvědčil mě ani argument o tom,
že práce parlamentu v tomto směru nebo pro
účely této úvahy je nekvalitní.
Základní pochybení při zpracování
základni normy spočívalo v tom, že přes
opakované žádosti nikdy se nám nedostalo
ekonomických podkladů tak, abychom si mohli udělat
představu, v jakém rozsahu a kterých hodnot
se zamýšlená norma týká. To však
nelze odstraňovat novelami, poněvadž již
jsem měl při jiné příležitosti
možnost upozornit parlament na to , že tato cesta novelizace
vede do pekel. Může se docela dobře stát,
že nakonec budeme stát před otázkou,
zda nebude třeba novelizovat trestní zákon
nějakou trestní normou pro ty, kteří,
abych parafrázoval ty předchozí úvahy,
užívali ekonomického mechanismu k tomu, aby
se učili.
Dámy a pánové, podle mého přesvědčení
jsou zde zcela běžné normální
obvyklé cesty. Aplikace normy, jestliže jednání,
které má být novelizováno obchází
zákon, pak dovolte , abych vám ocitoval upřesnění
§ 21 hospodářského zákona, který
z převážné míry by na tyto případy
doléhal. § 21 v odstavci k říká:
"Právní úkon je neplatný, pokud
se svým obsahem nebo účelem příčí
právnímu řádu nebo pokud právní
předpis obchází nebo jestliže je předmětem
jeho plnění nemožné". Argumentace,
kterou zde předkladatelé vyvozují ve svůj
prospěch zcela dopadá na toto ustanovení.
Cesta rozhodování před arbitráži
a případně před soudem je samozřejmé
pomalejší než novela. Ale my se přece
nemůžeme nechat vmanévrovat do situace, kdy
při jakékoliv těžkosti sem někdo
přijde a předloží návrh na novelu,
poněvadž bude mít za to, že parlament
je tím nejslabším článkem, který
těžkosti takovýmto způsobem snadno a
rychle odstraní.
Dovolte mi, abych uzavřel varováním, že
jestli si jednou neosvojíme ve společnosti, která
již tak je rozkolísaná právním
nihilismem zásadu, že zákon je třeba
respektovat, pak naše normy nebudou mít nikdy žádný
význam. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má pán
poslanec Štern.
Poslanec SN J. Štern: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové. Nerad zdržují,
ale vystoupení předchozího řečníka
mě přinutilo k reakci. Zákon o malé
privatizaci prostě nelze dávat do jedné roviny
se zákony například trestními. Nebo
se zákony trvalé povahy. Je nutné si uvědomit,
že malá privatizace je jednorázový proces
převodu jisté části státního
majetku do soukromých rukou a jako taková proběhne
jednorázově a pak skončí. A ten zákon
ztratí platnost. To není věc trvalá,
kde bychom měli s každou novelou váhat. To
je první věc. Myslím si, že porovnání,
které tady provedl pan kolega je naprosto nepřijatelné
po všech stránkách.
Druhá věc: U malé privatizace a vůbec
v procesu privatizace se dostáváme do situace, kde
vůbec nelze předvídat následky toho,
co se dělá. Jestliže se zde při uvedení
tohoto návrhu novely řeklo, že jde zejména
o nápravu chyby, já si myslím, že jde
o nápravu chyby. Prostě tyto věci se nedají
předpokládat, protože život je daleko
bohatší než to, co si dokáže navrhovatel
zákona představit. On prostě nemůže
předvídat všechny situace, které nastanou
zejména v případě tak originálního
procesu, jako je převod státního majetku,
to je naprosto unikátní situace, do soukromých
rukou. Čili apeloval bych na vás v této souvislosti,
abyste tuto novelu brali úplně z nových hledisek,
než jako nám tady navrhoval pan předřečník
a tu novelu, pokud možno přijali a zachovali se tentokrát
velice pragmaticky.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má poslanec
Šamalík.
Poslanec SN F. Šamalík: Dámy a pánové,
jsou samozřejmě právní normy, které
mají časově omezenou platnost, ale ve státě,
který chce být právním státem
se i tyto krátkodobé normy řídi právními
principy, které jsou více méně téměř
věčné. Já mám pocit, že
tady v tomto sporu jde o to, a odvolal bych se i na to, co nedávno
říkal premiér Čalfa, že v našem
politickém životě chybí vědomí
priorit. Já osobně jako právník budu
zdůrazňovat právní priority, celé
to uplynulé období jsme jako priority zdůrazňovali
svobodu, jistotu, bezpečnost občanů, neboli
to, co shrnujeme do pojmu právní stát. My
zde máme normu, která napravuje jednání,
které naplňovalo zákon. Jak zde již
bylo řečeno, sice nešlo o úplné
porušení zákona, což je věta, která
mi zní značně nebezpečně. Protože
zákon můžeme a máme vyčerpávat
až k hranicím, které poskytuje. Nikdy neuděláme
dokonalé zákony, které by nemohly být
zneužívány. Já si tady připadám
v těchto diskusích o privatizaci, jako kdybychom
se pokoušeli ucpat nějakou vodní nádrž,
která uniká mnoha směry. To, co bude znamenat
malá privatizace, to bude nekonečné množství
pokušení, selhávání, řekl
bych, anebo boje proti selhávání. Nepochybně
musíme přemýšlet o tom, abychom určili
okruhy osob ze státních agentur, kteří
by se neměli aktívně zúčastnit
privatizace proto, poněvadž jsou ve zvláštním
postavení, které by mohli zneužívat.
Problém korupci je před námi a vždycky
všechny velké majetkové přesuny poznamenávaly
ty, kteří je realizovali. Toto nebezpečí
musíme mít na zřeteli. Ale toto nebezpečí
musíme řešit, řekl bych, vždy takovými
právními normami, které nás budou
přibližovat k našemu cíli. A představa,
že my tady budeme fungovat zároveň místo
soudů, je představa, která by nás
vykolejila jednak z toho, co je naším hlavním
úkolem, a jednak bychom nikdy nebyli s to reagovat na všechny
věci, které přijdou. Jsou prostě věci,
které zákonodárci nepřísluší
a já si myslím, abychom my tady jednali především
jako zákonodárci s vědomím toho, že
nikdy nemůžeme dosáhnout jenom našich
předpokládaných cílů. Vždy
zde bude něco navíc, něco co nemůžeme
předvídat, ale co musíme přijmout,
protože zvládnout skutečnost absolutně
je nemožné.
Místopředseda SL E. Valko: Vážený
pán predsedajúci, dámy a páni, dovoľte,
aby som reagoval na niektoré poznámky niektorých
predrečníkov z ústavnoprávnych výborov.
Už pri schvaľovaní zákona, (tlač
427) , ktorého novelu mienime teraz eventuálne prijať,
sme vychádzali možno z ideálnej predstavy o
tom, že štát a ľudia, ktorí ho reprezentujú,
budú sa chovať seriózne. Z toho dôvodu
sme prijali zákon v tom zmysle, že vydražiteľ
automaticky môže uzavrieť zmluvu s vlastníkom
priestorov, resp. s tým, ktorý má tie priestory
v hospodárení. Prax ovšem ukázala, že
ľudová tvorivosť je zrejme nevyčerpateľná
a snaží sa obísť či už účel
zákona alebo koná v rozpore so záujmami spoločnosti.
Tento fakt je nepopierateľný. Nikto túto skutočnosť
nenapadá. Máme teda len dve možnosti: buď
sa zmieriť s touto skutočnosťou, to znamená,
že určité hospodárske subjekty svojim
spôsobom dobehnú parlament a tým pádom
sa prizerať dosť bezmocne na celú záležitosť,
alebo posúdiť, a ja by som v tomto momente nepovedal,
že parlament urobil chybu, proste nerátal s tým,
že existujú aj situácie, aj ľudia, ktorí
ich reprezentujú, že budú postupovať v
podstate spôsobom, ktorý do určitej miery
obchádza zákon.
Aplikácia ustanovenia § 21, tak ako sa na ňu
odvoláva dr. Ševčík, domnievam sa, že
bohužiaľ, v tomto prípade nie je možné
využiť z jedného hľadiska: vzťahuje
sa totiž na právne úkony, ktoré sa týkajú
Hospodárskeho zákonníka. A v tomto prípade
dochádza k obchádzaniu iného zákona,
zákona, ktorý sme schválili. Preto aj pri
konzultácii s hlavným arbitrom došlo k záveru,
že toto ustanovenie nie je použiteľné, arbitráž
nemôže na základe týchto skutočností
vysloviť neplatnosť týchto výpovedí,
ktoré sú dané.
Vážené dámy a páni, prosím,
aby ste posudzovali prijatie novely tohoto zákona aj s
týchto aspektov. Sám sa budem prihovárať,
aj keď možno veľmi nerád, za jeho novelu.
(Potlesk) .
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má pán
poslanec Miloš Zeman.
Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové,
přimlouval bych se za postup, který navrhl už
kolega Štern, to znamená za postup pragmatický.
Diskutujeme zde v podstatě o právních otázkách,
jejichž význam samozřejmě nechci nikterak
podceňovat. Na výboru pro plán a rozpočet,
pokud vím, všichni souhlasili s věcným
obsahem této novely a jediný spor, který
zde vznikl, byl spor právě o to, zda téhož
cíle nelze dosáhnout pod zákonnou normou
nebo novelizací tohoto zákona. Je to v zásadě
právní problém. Došlo k tomu, že
po výkladu odbornice z našeho legislativního
oddělení sám navrhovatel, jeden z členů
iniciatívni skupiny, natolik znejistil, že prohlásil,
že na návrhu zákona netrvá. Takže
my jsme vrátili jako výbor pro plán a rozpočet
tento zákon nikoliv pro to, že bychom s ním
věcně nesouhlasili, ale proto, že v nás
vznikly odůvodněné pochybnosti o tom, zda
novelizace je jedinou cestou. Nejsme ale kompetentní s
kladným věcným vyjádřením,
abychom zde řešili právní problém,
to je skutečně v tomto případě
záležitost ústavně právního
výboru.
Já ovšem upozorňují na jednu věc:
když budeme neustále odkládat rozhodnutí,
tak samozřejmě riskujeme, že budou vesele probíhat
transakce, které si asi nikdo z nás nepřeje.
Proto doporučují, aby ještě na tomto
zasedání se parlament k této záležitostí
vrátil tím, že by měli legislativci
, kteří mají rozdílný názor
zaujmout většinové stanovisko, byť by
to nebyla kvalifikovaná většina, že bychom
měli dostat právní doporučení
v tomto smyslu. Protože většina z nás
není právníky a upřímně
řečeno tomu nerozumíme a pokud věcně
s tímto návrhem souhlasíme, měli bychom
se rozhodnout ve smyslu právního doporučení,
a to nejpozději v pondělí.
Poslanec SL O. Világi: Pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie.
Ja si myslím, že ten problém nie je právny,
je to problém, určitým spôsobom, prístupu
k samému právu. Tento problém si môžeme
predstavovať tak, že keby sme vytvorili najdokonalejší
zákon a ten zákon nie je dobrý. Ja si myslím,
že keď vyhlásime to, že keď budeme
novelizovať zákon, zákon nebude lepší.
Problém spočíva v tom, že musíme
problematiku, ktorá tu nastala, riešiť. Riešiť
to môžeme jedine právnou cestou, alebo sa budeme
pretvarovať tak, že to vyrieši život? Tak
to život nevyrieši. Odkážeme svojich spoluobčanov
na súdne spory a pošleme ich na arbitráž,
aby sa tam súdili preto, lebo my budeme ako parlament trvať
na tom, že sme zásadné slovo povedali a to
slovo nijakým spôsobom vziať naspäť
nechceme. To nie je priechodná cesta aj tým viac,
že zákon o malej privatizácii vznikol ako poslanecký
návrh a novelizácia je tak isto návrhom poslancov
a práve preto cítime tú zodpovednosť
voči ostatným ľuďom, ktorí to očakávajú,
aby sme im dali právnu istotu, ale i možnosti a zámery,
ktoré má zákonodarca v normálnom živote
naplniť, a to je naša úloha. Ja si myslím,
že to nie je problém práva, to je problém
prístupu práva, ale v tomto prípade to nie
je na mieste.
Předsedající místopředseda
K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má pán poslanec
Zukal.
Poslanec SL R. Zukal: Pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, jsem pragmatický ekonom. Plně chápu
obavy, které tady vyslovili právníci. Velmi
pozorně jsem sledoval to, co říkal pan profesor
Šamalík. Uvědomte si, že naše shromáždění
bude stát před mnoha podobnými jevy, proto
doporučují, abychom ze všech sil ukázali,
že stojíme proti těmto jevům a budeme
je tvrdě postihovat. Doporučuji tento zákon.
(Potlesk).
Předsedající místopředseda
FS K. Vikorín: Ďakujem. Hlási sa ešte
niekto do rozpravy? Nech sa páči, pán poslanec
Tahy.