Středa 5. prosince 1990

Poslanec SL M. Pohanka: Mám faktickou poznámku. Jak vysvětlil kolega Benčík, způsob, jakým je skutková podstata formulována, je naprosto obvyklý. Obvyklé je, že v takovém případě za čárku u předchozí alternativy, než následuje další, bylo uvedeno ne "a" - to by nemělo smysl - ale spojka "nebo". Jde o dvě skutkové podstaty. Takový případ je třeba v ustanovení § 201 - ohrožení pod vlivem návykové látky, kde jsou alternativy a) - d). U bodu c) za čárkou je nebo, čímž se právě vylučuje pochybnost, i když je to daně už v odstavci. Tam by mělo být "nebo". Není to pozměňovací návrh, ale upozorňuji, že "a" je vyloučeno, spiš by tam patřilo "nebo".

Společný zpravodaj výborů SN poslanec M. Benčík: Keď tam nedáme "a", tak s tým nemáme problém. Pokiaľ by sme tam mali dať "alebo" - pozrite sa na b), tam je hneď "podobný čin alebo". Potom by sme "alebo" mali dvakrát za sebou. Čistejšie sa mi zdá pôvodné znenie. Tým netvrdím, že v určitých prípadoch to nie je možné aj takto to preklenúť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Hlasujeme o pozmeňovacom návrhu v znení, ako ho podal poslanec Sacher.

Pýtam sa poslancov Snemovne národov, kto súhlasí s týmto pozmeňovacím návrhom? (Hlasuje se.) (Tři.) Traja. Ďakujem.

Kto je proti? (Třicet čtyři.) Tridsaťštyri. Ďakujem.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Čtyřicet sedm.) Štyridsaťsedem. Ďakujem.

Hlasujú poslanci Snemovne ľudu. Kto je za návrh poslanca Sachera? (Hlasuje se.) (Dvanáct.) Dvanásť. Ďakujem.

Kto je proti? (Patnáct.) Pätnásť. Ďakujem.

Zdržal sa niekto. hlasovania? (Čtyřicet sedm.) Štyridsaťsedem. Ďakujem.

Konštatujem, že ani jedna zo snemovní tento pozmeňovací návrh neprijala.

Mám dojem, že ďalšie pozmeňovacie návrhy už neboli. Je to tak, páni spravodajci?

Společný zpravodaj výborů SL poslanec M. Benčík: Chcem, aby pán Sacher objasnil, či trvá na tom, aby výklad a vysvetlenie k tovaru sa vypustilo? Bol to jeho návrh, nechcem, aby potom povedal, že sa o návrhu nehlasovalo. Uviedol som v stanovisku, že pre sudcu tento tovar bude identifikovateľný, že sa naň vzťahujú zvláštne predpisy.

Poslanec SL R. Sacher: Zvláštní předpis jsme právě před chvílí schválili. Říká, co jsou technologie, ale neříká, co je zboží.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec V. Ševčík: My máme například v trestním zákonu zakázáno obchodovat s léčivy, respektive výroba léčiv apod., přičemž se vychází z toho, že jednotlivé druhy, které jsou takto chráněny, jsou vyhraženy zvláštním předpisům, respektive zvláštnímu seznamu. Jestliže se zde vychází z toho, že jde o součásti věci, které podléhají zvláštnímu režimu podle zvláštního pořádku, zvláštního seznamu, pak je identita věci zcela jednoznačně a bezpečně dána, aniž by tím aparát trestního zákona musel být zatěžován.

Předsedající predseda SN M. Šútovec: Môžme hlasovať o predloženej novele Trestného zákona (tlač 203 a 245), ako sú obsiahnuté v spoločnej správe ústavnoprávnych výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky (tlač 305a, s dodatkom, že sa vyškrtávajú v § 124 a) odsek 2 v predposlednom riadku slová "Vo výmere do jedného milióna korún". Predposledný riadok znie: "...alebo peňažitým trestom, alebo prepadnutím majetku". To isté sa týka § 124 b) odsek 3, druhý riadok - škrtá sa "analogický výraz".

Dávam hlasovať. Kto z poslancov Snemovne národov je za predložený návrh? (Hlasuje se.) (Devadesát pět.) Devťdesiatpáť. Ďakujem.

Kto je proti? (Nikdo.) Nikto. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (Pět.) Päť. Ďakujem.

Hlasovať budú poslanci Snemovne ľudu. Kto je za predložený návrh zákona v znení spoločnej správy? (Hlasuje se.) (osmdesát devět.) osemdesiatdevť. Ďakujem.

Kto je proti? (Nikdo.) Nikto. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (Sedm.) Sedem. Ďakujem.

Konštatujem, že vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní Federálne zhromaždenie Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky schválilo zákon, ktorým sa mení a doplňuje Trestný zákon. Ďakujem pánom spravodajcom.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 77, SL č. 123, SN č. 125)

22

Návrh zákona, ktorým sa mení a doplňuje zákon č. 100/197o Zb., o služobnom pomere príslušníkov ZNB (tlač 242) a spoločná správa výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 329).

Ide o iniciatívny návrh poslanca Snemovne národov Štefana Glezga, a

23

Návrh zákona, ktorým sa mení a doplňuje zákon č. 100/1970 Zb., o služobnom pomere príslušníkov ZNB, v znení neskorších predpisov a č. 169/1990 Zb., o občianskych komisiách pôsobiacich v rezorte ministerstiev vnútra a o zmene a doplnení zákona č. 100/1970 Zb. (tlač 253) a spoločná správa výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 329).

Je to iniciatívny návrh poslanca Snemovne národov Petra Uhla.

Ďalej prerokujeme spoločnú správu príslušných výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov, ako ju máte obsiahnutú v tlači 329.

Prosím poslanca Glezga a potom poslanca Uhla, aby návrhy odôvodnili.

Poslanec SN Š. Glezgo: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci, dovoľte mi predložiť vám novelu zákona č.100/1970 Zb., o služobnom pomere príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti, ktorú máte v tlači 242. Hlavným bodom, ktorý ma viedol k predloženiu tejto novely zákona bol fakt, že ustanovenie § 36 zákona č. 100/1970 Zb. určuje pre príslušníkov povinnosť vykonávať službu nad stanovenú základnú dobu služby v prípadoch, keď to vyžaduje dôležitý záujem služby.

Za takto vykonanú službu patrí príslušníkovi náhradné voľno len za službu konanú v noci alebo v dňoch nepretržitého odpočinku alebo sviatok.

Súčasný právny stav nedovoľuje preplácanie nadčasových hodín, ale len vo vymedzenom rozsahu dovoľuje udeľovanie náhradného voľna. Náhradné voľno sa neposkytuje za dobu služby vykonávanú nad stanovenú dobu služby v týždni v dobe medzi 6. 00 a 23. 00 hodinou navzdory tomu, že dôležitý záujem služby si práve v tomto časovom rozpätí vyžaduje konať službu. Spravidla to predstavuje u jedného príslušníka až 6o hodín nadčasovej práce mesačne. Konkrétne je to napríklad na okresnej správe ZNB v Košiciach 35, 5 hodín na jedného príslušníka a na okresnej správe ZNB v Trnave až spomínaných 6o hodín nadčasovej práce na jedného príslušníka.

Pri dnešnom náraste zločinnosti je práca polície obzvlášť komplikovaná a obťažná. Malo by byť samozrejmosťou, a bolo by to aj spravodlivé, aby práce nadčasová bola zaplatená ako je to v iných profesiách. Pri posudzovaní tohoto zákona sa nesmieme veľmi dívať dozadu, ale dopredu. Polícii musíme dať dôveru, ale je treba ju aj platiť. Keď nezaplatíme spoločnosť, zvýši sa možnosť toho, že zaplatia zločinci. Pri schválení novely by náklady na finančné krytie predstavovali v rámci pôsobnosti Federálneho ministerstva vnútra 18 miliónov korún ročne, v rámci ministerstva vnútra Českej republiky 125 miliónov korún a v rámci Slovenskej republiky by to bolo približne 60 miliónov korún. Federálna vláda aj obidve republiky túto novelu doporučujú.

Na záver by som chcel upozorniť, že tento návrh, ktorý máte v tlači pod číslom 242, je spojený ako spoločná správa s číslom 329 výborov branných a bezpečnostných a Ústavno právnych s návrhom poslanca Uhla, ktorý bol pôvodne v tlači pod číslom 253. Tieto dva zákony majú spoločné len to, že ide o novelu zákona č. 100/1977 Zb.

Návrh, ktorý predkladám, sa týka v spoločnej správe (tlač 329) článku 1 odsek 1 a spoločný máme článok 3. Časť, ktorú predkladá poslanec Uhl, sa týka článku 1 odsek 2 a spoločného článku 2 odsek 3.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Teraz prosím poslanca Uhla.

Poslanec SN P. Uhl: Pane předsedo, pane předsedající, paní a pánové, náš návrh s kolegou Glezgem má společné to, že jde v obou případech také o finanční částky na zabezpečení tohoto zákona. Zatímco návrh kolegy Glezga vyžaduje určité finanční krytí naprosto nutné pro zajištění bezpečnosti našich spoluobčanů a majetku, u mne naopak vzniká úspora.

Návrh není podán kvůli tomu, aby vznikla úspora, nicméně dovolte mi, abych se zmínil o tomto aspektu. Jen v České republice se ušetřilo hrubým odpadem půl miliónu korun měsíčně, to znamená 6 milionů korun ročně. Tím by vznikly prostředky například na částečné kryti návrhu pana Glezga.

Můj původní návrh je tisk 253, kde je také umístěna důvodová zpráva. Celý návrh vznikal postupně z prověřovací činnosti u prověrek u útvarů sboru nápravné výchovy a také můj návrh se tyká pouze sboru nápravné výchovy nikoliv SNB. Pokud budu mluvit za Českou republiku, z osmitisicového sboru odešlo asi 3 tisíce příslušníků SNB, kteří byli podrobeni prověrkám, část jich podrobena již nebude, odešlo 352 příslušníků označených jako nezpůsobili. Problém je ale v tom, že mnozí příslušníci odešli těsně před prověrkami a dokonce se stalo, že mnozí odešli jako nezpůsobilí těsně po prověrkách, a to buď z důvodů zdravotních nebo jiných nebo dokonce dohodou a neprošli služebním postupem, který způsobuje, že potom nedostávají patřičné finanční dávky, jak to předpokládá zákon č. 100/1970 Sb.

Ale i ti, kteří jsou nezpůsobili, část těchto částek, jak ukážu dále, užívají.Tento fakt způsobuje neklid v demokratické části příslušníků SNB, kteří poukazuji na to, že vlastně ti, kteří odešli jako nezpůsobili, proto že byli shledání nezpůsobilými pro své chování za minulého režimu a nebo proto, že nejsou sto v žádném případě přijmout novou koncepci českého, respektive slovenského, vězeňství, že tito lidé požívají výhody stejně jako ti, kteří si výhody zaslouží pro svoji poctivou službu.

Má to také negativní dopad na část příslušníků, kteří sice nové demokratické poměry ještě příliš nepřijali, ale kteří v podstatě vidí, že je jedno, zda se příslušník chová k novému státu loajálně a nerespektuje nové směry politické, humanizační a demokratické a nebo, zda se chová naprosto neloajálně.

Návrh tohoto zákona sleduje především zlepšení situace v rámci sboru nápravné výchovy. O jaké částky jde? Především jde o tak zvané odchodné podle § 100 novelizovaného zákona z roku 1970 Je to jednorázová částka, kdy za 6 let služby dostává příslušník SNB při odchodu jeden plat plus třetinu platu a za každý další rok se tato jednorázová částka zvyšuje o jednu třetinu. Po dvaceti letech služby dostává šest platů. Podmínka k tomu, aby obdržel toto odchodné, jsou závažné důvody, zejména zdravotní, následování manželky do místa trvalého bydliště apod. Nejsou-li závažné důvody, pak se odchodné zkracuje na jednu polovinu. Je-li potom služební poměr ukončen proto, že příslušník byl uznán nevyhovujícím pro službu, dostává pouze jeden plat. V případě příslušníků Sboru nápravné výchovy, kteří byli prověrkami shledání nezpůsobilými pro výkon služby, je to právě tento jeden plat, ovšem v případě těch, kteří odešli sami nebo ze zdravotních důvodů, že se manželka přestěhovala do jiného města a on ji následuje apod., to všechno se běžně děje, tak běží o částky daleko vyšší. Platové vyrovnání podle § 109 náleží tomu příslušníkovi, který byl ve službě aspoň 10 let a tedy odchází-li ze závažných důvodů. To se poskytuje po dobu dvou let. Opět u těch, kteří si našli závažné důvody nebo dostávají toto platové vyrovnání.

Nejdůležitéjši je však příspěvek za službu podle § 110 - 114, který náleží přislušníkovi, který má aspon 40 let věku a 15 let služby za sebou a takový dostává 20 % ze svého platu až do 60 let svého věku. Anebo náleží bez ohledu na věk příslušníka takovému příslušníkovi, který má za sebou 20 let služby a potom mu náleži 30 % plat vyplácený měsíčně až do 60 let věku. Tento příspěvek za službu se neposkytuje jen tehdy, když služební poměr skončil pro porušení přísahy nebo proto, že se příslušník dopustil trestného činu. Poskytuje se, skončil-li služební poměr proto, že byl shledán nezpůsobilým, nevyhovujícím pro službu jako v případě příslušníků, kteří jsou takto označování prověrkami.

Návrh zákona předpokládá, že samozřejmě v období, pro které se žádá suspendovat tyto částky, to je pro období od 1. července 1990 do 1. července 1991, je možno tyto částky vyplácet, pokud příslušný služební orgán na žádost příslušníka rozhodne jinak. Chtěl bych vás upozornit se znalostí věci, že ve Sboru nápravné výchovy současné orgány působí i pracují v duchu nových demokratických poměrů a že se můžeme spolehnout na to, že nebude docházet ani ke křivdám, ani ke zneužívání. Tyto orgány jsou pod důslednými kontrolami České národní rady, respektive Slovenské národní rady a jejich příslušných orgánů. V jednom takovém orgánu České národní rady dokonce působím.

Předkládaná novela stanovila, že tyto částky nebudou vypláceny příslušníkům, jejichž služební poměr skončil v době od 1. července 1990 do 1. července 1991.Je to právě toto období, kdy se dořešují případy příslušníků, kteří neprošli prověrkami. Tito příslušníci musejí podstoupit ještě poměrně složité služební řízení, které trvá několik týdnů a v případě, že jsou nemocní i několik měsíců. Toto časové vymezení má ještě své určitě úskalí a já jsem vázán původním návrhem a podporou tohoto návrhu ze strany státních orgánů, a proto to přednáším takto, ale v rozpravě si pak dovolím přednést ještě menši pozměňující návrh za svou osobu.

Článek 2 by navíc znamenal, že tyto částky nebudou vypláceny také příslušníkům, kteří odmítli složit přísahu. Proto bylo třeba novelizovat i zákon č. 169/1990 Sb., protože zde právě toto už bylo novelizováno ve vztahu k příslušníkům Sboru národní bezpečnosti, takže by se jen doplnilo, že jde také o příslušníky Sboru nápravně výchovy. Na závěr bych se chtěl zmínit o několika námitkách, které se vyskytly proti dikci tohoto zákona, respektive této novelizaci. Námitky spočívají zhruba v tomto: sbor je srovnáván se Státní bezpečností a tvrdí se, že vlastně příslušníci Sboru nápravné výchovy jsou postihováni stejně jako příslušníci Státní bezpečnosti. Chtěl bych zdůraznit, že jde o dva podstatné rozdíly. Příslušníci Státní bezpečnosti jsou propouštěni postupně všichni a přejeme si, aby byli propuštění opravdu všichni, zatímco velká část, více než dvě třetiny, možná tři čtvrtiny příslušníků Sboru nápravné výchovy zůstává. Za druhé je zde zmírňující ustanovení, které dovolí uznat finanční nároky těm, kteří odcházejí opravdu ze zdravotních důvodů, z rodinných důvodů anebo i z nezájmu o službu a kteří nebyli prověrkami shledání nezpůsobilými. Ostatně je nutno chápat, že ti, kteří byli shledání nezpůsobilými, jsou morálně postaveni na úroveň příslušníků Státní bezpečnosti, protože byli shledání nezpůsobilými většinou pro špatné zaházení s odsouzenými, pro naprosto nehumánní pojetí výkonu trestu, pro neschopnost adaptovat se na nové demokratické poměry. Sbor nápravné výchovy byl represívní sbor, i když většina vězňů samozřejmě byla odsouzena po právu, podle tehdy platného práva, jehož koncepce se poněkud změnila, není možno zavírat oči nad tím, že v československé věznici byli i političtí vězni, není možno zavírat oči nad tím, že tento sbor byl pokračovatelem sboru z 50 let, který měl výrazně a vlastně převážně pouze represívní úlohu. Chtěl bych upozornit ještě na to, že tato smutná tradice 50 let se odrážela ani ne tak ve vztahu příslušníci versus vězni, jako na samotných poměrech uvnitř Sboru nápravně výchovy, kde situace byla a do určitě míry ještě je dost neobvyklá v tom, že mezilidské vztahy byly dosahovány téměř na nulu, panovaly tam feudální ryze byrokratické poměry, zvůle a neláska mezi lidmi.

Další námitka je ta, že vlastně tím, že postihneme příslušníky pouze od 1. července se zpětnou platností, nemůžeme od nich vymáhat zpět částky, které už byly vyplaceny. O tom existuje dohoda, že částky už vyplacené nebudou vymáhány zpět. Samozřejmě tato námitka je důvodná, skutečné částky, které už byly vyplaceny stát ztratí, nicméně lepší je toto zákonné opatření vytvořit vůbec, než nikdy. Je lepší, jestliže nějakým represívním opatřením jsou postižení řekněme v jiném případě, v jiné společenské situaci pachatelé trestného činu a není argumentem, že dosud postihování nebyli.

Také se argumentuje tím, že při rozhodování o tom, komu přiznat výjimku, může panovat jistá libovůle. Znovu poukazujeme na konsolidované poměry ve sboru, resp. na správu obou sborů, na konsolidované poměry, které jsou dány tím, že v čele sboru stojí zcela noví lidé, ministerstva řídí noví ministři a u těch mohou příslušníci vždy najít odvolání. Protože nejsem přímo autorem nebo jsem navrhovatelem, ale vypracovával jsem osobně tento návrh a na jeho vypracování se podílela poslankyně České národní rady dr. Hana Marvanová společně s legislativou českého ministerstva spravedlnosti, rád bych vás požádal, vážené kolegyně a kolegové, abyste povolili vstup dr. Marvanové, aby mohla případně zodpovědět některé odbornější otázky, pokud by byly kladeny.

Domnívám se, že třeba tomu tak nebude, ale nechci se zříci možnosti, aby mohla odpovědět kvalifikovaněji nežli já. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pýtam sa poslancov, či nie sú proti tomuto návrhu nejaké zásadné námietky. Má niekto niečo proti tomu, aby sa pani poslankyňa Marvanová zúčastnila nášho rokovania? (Hlasy z pléna - ne.)

Nie. Je teda možné, aby vstúpila do snemovne.

Návrhy prerokovaly výbory branné a bezpečnostné a výbory ústavno právne obidvoch snemovní. Prosím teraz spoločného spravodajcu výborov Snemovne národov pána poslanca Haška, aby predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec A. Haško: Vážený pán predsedajúci, dámy a Páni. Obidva návrhy boli prikázané na prerokovanie výborom ústavno právnym a branným a bezpečnostným s tým, že uvedené výbory sú garančnými. K návrhu predložili svoje stanoviská výbory Slovenskej národnej rady a Českej národnej rady a vyjadrenie je toto: Branný a bezpečnostný výbor Slovenskej národnej rady vyslovil vo svojom uznesení zo dňa 7. 11. 1990 s návrhom poslanca Štefana Glezga (tlač 242) súhlas s tým, že navrhnú vlastnú formulačne inú verziu návrhu. Podstatný je predovšetkým návrh na špecifikáciu služby, o ktorej kompenzáciu ide ako služby priamej bezpečnostnej povahy. Táto pripomienka bola v spoločnej správe (tlač 329) akceptovaná výbormi brannými a bezpečnostnými a výbormi ústavnoprávnymi Federálneho zhromaždenia.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP