Středa 5. prosince 1990

Pan poslanec Maštálka, § 22 odstavec 2 - odkaz na § 2 hospodářského zákoníku opravdu nelze vypustit. Tady si musíme říci, že musí jit o soustavnou a trvalou podnikatelskou činnost, i když malého rozsahu. Jestliže rozpočtová organizace provozuje částečnou podnikatelskou činnost trvale, tak ať ji využívá ke zvýšení pracovně právních nároků. Vypuštění odkazu by znamenalo, že by rozpočtově organizace mohly použít ke zvýšení nároků pracovníků také zcela nežádoucí úspory.

Pokud se týče návrhů pana poslance Mikuleho, my s těmito doplňovacími návrhy k novele zákoníku práce souhlasíme.

K článku 3 bod 8: tam doporučujeme provést jen navrhovanou dílčí novelu. Zde nejde o změnu. Odpovídá to předloženému návrhu.

Přijeti navrhovaně úpravy § 65 odstavec 1 by však vyžadovalo zároveň vypustit u článku 5 bod 2, v němž je upraveno předchozí ustanovení o skončení dosavadního pracovního poměru v případě založení pracovního poměru jmenováním.

Další řečník navrhoval ponechat § 140, odstavec 3 a 4 a provést dílčí úpravy v odstavci 4. § 140 obsahuje úpravu občansko-právních vztahů, týkajících se ubytování, kulturní a sportovní činnosti ve volném čase, a proto se to navrhuje vypustit. Otázky bydlení řeší jíně předpisy, záležitosti, týkající se volného času, je nejvhodnější ponechat v úpravě právě kolektivních smluv.

Pokud se týče poznámky pana poslance Novosáda, kterých měl několik, já bych se zaměřil na tu, kde tvrdil, že neexistuje žádná ochrana zástupců pracovníků, to není úplně přesná informace. V mnoha zemích nebyla přijata žádná zvláštní opatření a ustanovení právních předpisů, týkajících se diskriminace a pronásledování zástupců pracovníků. Tato absence však neznamená, že by neexistovala žádná přiměřená ochrana. Absence částečně vyplývá z povahy systému pracovně právních vztahů. Např. v některých zemích je stanoveno, že pouze volení zástupci pracovníků požívají značně ochrany, tak je tomu v Rakousku, SRN, Holandsku, Švýcarsku a ve většině frankofonních zemích Afriky. Nenaleznete žádné zvláštní ustanovení o ochraně odborových zástupců a jejích představitelů. Nedostatek zvláštní ochrany také může vyplývat ze všeobecného systému ochrany neoprávněného propuštění, obzvláště ze systému, kde je požadován předchozí souhlas před každým propuštěním nebo může vycházet ze všeobecného ustanovení o diskriminaci, pokud jde o členství v odborech nebo o činnost v odborech. Konečně tradiční charakter a síla odborového hnutí a schopnost účinně reagovat proti jakémukoli projevu diskriminace, proti každému z jeho představitelů. v mnoha zemích poskytuje právě nejlepší záruky proti diskriminaci i nedostatek formálních ustanovení, zaručujících ochranu. V některých zemích jsou jednání antiodborové diskriminace přímo soudně stíhány a trestány jako trestné činy. V jiných zemích mohou vyvolat pracovní spor a následující procedurální řízení. Ve Velké Británii např. neexistuje žádné právní ustanovení v této věci, bylo prohlášeno, že nejlepší ochrana odborových zástupců, zaměstnanců v jejich zaměstnání spočívá v možnosti kolektivní akce pracovníků, zvláště tam, kde jsou organizování do odborů. To přirozeně vede k zastrašení zaměstnavatelů proti zneužívání pravomoci, ekonomické kázně a propouštění a ignorování stížností a nesnází zaměstnanců. Situace je podobná i v dalších zemích. Jsou některé země, kde byly vytvořeny speciální zvláštní pravidla, která se musí naplnit. Např. předchozí souhlas Rakousko, členově pracovních rad mohou být propuštění pouze se souhlasem smírčího úřadu, veřejného orgánu, který je povinen řešit otázky v oblasti pracovně právních vztahů. V Norsku nesmi být zástupce pracovníků propuštěn bez předchozího schválení soudem. Francie, Itálie atd. To je pouze pro upřesnění.

Nesouhlasím ani s číslem, které pan poslanec uvedl, že průměrná nezaměstnanost v zemích se pohybuje kolem 12 % tam, kde je rozšířeno kolektivní vyjednávání. Mohu dokladovat, že pan poslanec nemá pravdu. Pokud by se týkalo tohoto čísla, to je procento nezaměstnanosti, to je veliice ošidné, protože nám nic neříká o tom, jak ten který člověk je dlouho nezaměstnaný. USA, které mají poměrně značnou nezaměstnanost, tak tam průměrná délka nezaměstnaného je 6 týdnů, což svědčí o veliké dynamice průmyslu, které dokáže takto rychle obměňovat a znovu uvádět tyto nezaměstnané do pracovního procesu. Takže s těmi čísly je také třeba pracovat poněkud rozumněji.

Poslanec Benda - § 65 odstavec 2 - uplynutím volebního období, odvoláním z funkce, a vzdáním se funkce končí pracovní poměr nebo jmenováním. Navrhovaná úprava vychází z úmluvy č. 158 o skončení pracovního poměru, kterou Česká a Slovenská Federativní Republika hodlá ratifikovat. Podle článku 4 úmluvy pracovník nesmí být propuštěn bez platného důvodu pro propuštění a propuštěním úmluva rozumí skončení pracovního poměru z podnětu zaměstnavatele, který souvisí se způsobilostí nebo chováním pracovníka nebo s provozními potřebami podniku. Této úpravě vyhovuje dosavadní úprava výpovědních důvodů taxativně uvedená v § 46 odstavec 1 písm. h) až písm. f ) zákoníku práce. Podle článku 9 úmluvy pak nestranný soud musí být oprávněn přezkoumat důvody propuštění a jiné okolnosti, týkající se případu a rozhodnout, zda propuštění bylo důvodné. Těmto požadavkům úmluvy navrhovaná úprava § 65 odstavec 2 vyhovuje a odpovídá i skutkovému stavu v případech, kdy organizace po uplynutí volebního období, odvolání z funkce nebo vzdání se funkce nebude mít možnost pracovníka dále zaměstnávat. V takovém případě se pro ní pracovník stává nadbytečným. Tomu odpovídá výpovědní důvod uvedený v dosavadním ustanovení § 46 odstavce 1 písm. c ) zákoníku práce.

Odezněla zde celá řada návrhů a připomínek k článku 5, pokud jde o účast odborů na řízení a vztahu k těmto věcem. Velice vášnivě se zde diskutovalo, ale nevšiml jsem si, že by někdo z odborných kritiků, kteří zde vystoupili, osvětlil, v čem tkví ta zaměstnanecká participace v moderní době, v demokratickém uspořádání, v privatizovaném hospodářství a v podmínkách tržní ekonomiky. Z takového výkladu, kdy by se někdo o to pokusil, by bylo hned patrno, že vláda to byla, která si vzala podnět ke vzniku nových forem participace, ke vzniku tripartitních rad, hospodářské a sociální dohody i návrhu moderního zákona o kolektivním vyjednávání. Z takového výkladu by bylo také patrné, že vládě jde o nahrazení administrativně právních nástrojů nástroji demokratickými. Znamená to tedy, že nadešel čas učinit tímto směrem další krok a demokratizovat oblast zaměstnaneckých vztahů, skoncovat se souborem direktivních nástrojů, které byly odborům poskytnuty totalitním režimem jako náplast na odňaté právo svobodně sjednávat pracovní a mzdově podmínky v kolektivních smlouvách.

Tato skutečnost mě vede k formulování několika poznatků a myšlenek, které by se snad měly artikulovat před tím, než budeme tvořit architekturu dalšího demokratizačního kroku. Je totiž nebezpečí, že v silné středoevropské tradici příliš podrobných právních úprav předem svážeme demokratické procesy do podrobných a tím i strnulých pravidel. Všichni jsme široce diskutovali, ale věnujme se trošku té genezi celého problému. V poslední době se tradují některé nepřesnosti o vývoji zaměstnanecké participace na řízení v zahraničí. V 19. století byla myšlenka dělnické participace formulována jen socialistickými filozofy a sociálně demokratickým hnutím. Nebyla osvojena žádnou vládou. Poprvé se s ní vážně zabývala vláda ve Velké Británii až v roce 1916 v souvislosti s revolucionizováním lidových mas za 1. světové války, která založila společně komise zaměstnanecké a zaměstnavatelské v obcemi řízených podnicích. Dělnické či závodní rady vznikaly v Rusku dokumentem z 23. 4. 1917 až Po 1. světové válce na území silně poznamenaným vznikem sociální demokracie, jako bylo Rakousko, Československo, Německo. Jejich vznik tedy zřetelně souvisí se sociálně demokratickou ideologií v revolučním Rusku a Střední Evropě. V Západní Evropě se jako nejrozšířenější forma participace mezí světovými válkami především rozjely kolektivní smlouvy jako zaměstnavatelské dohody o dalším vývoji podniku i o sociálně mzdových podmínkách práce. Dodnes se kolektivní vyjednávání a kolektivní smlouvy považuji za nejúčinnější formu dělnické participace. K otázce přímé participace se Evropa vrátila až v průběhu 2. světové války. U nás jsme se k tomu vrátili dekretem prezidenta republiky č. 104/1945 Sb., který obsahuje velmi progresivní variantní řešení.

V té době také poprvé vznikla myšlenka zaměstnanecké reprezentace dozorčí rady, a to ve velkých německých uhelných a ocelářských podnicích. Od této doby byla tato forma uzákoněna v Německu, Rakousku, Dánsku, Lucembursku, Norsku a Švédsku a podobné zákony se připravuji v Holandsku a ve Velké Británii. Je pozoruhodné, že ve většině těchto zemí se to především tyká soukromých, nikoliv státních podniků. Na státní podniky se vztahuje nejnovější zákonodárství např. ve Španělsku.

Jaké jsou cíle této participace na řízení? Podle Všeobecně deklarace lidských práv organizace spojených národů z roku 1948 v článku 22 je obecně určeno právo občana na hospodářský, sociální a kulturní rozvoj a na formy jeho zabezpečení, jako je svobodně odborové sdružování. Tím je formulován etický smysl participace.

V roce 1975 tzv. Zelená kniha komise evropského společenství konstatovala, že se má uznat právo těch, kdo jsou dotčení rozhodnutím politických a sociálních instituci a musí mít možnost podílet se na takových rozhodnutích. Tím byl upřesněn vlastní smysl participace a označen jako demokratický imperativ.

V roce 1978 Mezinárodní konfederace svobodných odborů se rozhodla, že obecně průmyslová demokracie a zvláště kolektivní vyjednávání musí vést ke spravedlivějšímu rozdělení příjmů a uspokojování základních potřeb. V 80-tých letech se zájem přenáší z oblasti práv na sociální spokojenost do oblasti sociální spoluodpovědností odborových organizací za národní prospěch, za zvyšování ekonomické účinnosti práce a za prosperitu podniků. Tento přístup ovlivňuje i posun odborové politiky z pozice konfrontace výrazu opozice na pozici pozitivního vyjednávání, jako výrazu spoluodpovědnosti za blaho společnosti. S tím souvisí i nový rozmach kolektivního vyjednávání jako výraz nejlépe odpovídající v posunu cíle, kdy subjekty vyjednávání si při formulaci konkrétních cílů plně zachovávají svou suverenitu a rovnost.

Když to tedy shrneme, cíle participace se vyvíjely v jednotlivých zemích pragmaticky, s ohledem na povahu sociálních problémů, které vznikaly a nakupily se. Neexistuje žádná doktrína nebo uceleně mezinárodně uznávaná teorie. Obecně se uznává, že cílem participace jsou formulovány zůčastněnými stranami jako dohodnutý, oboustranně přijatelný kompromis a pochopitelně mezi zcela odlišnými zájmy zaměstnavatelů a zaměstnavatelských subjektů.

Obecně se v literatuře uznávají tyto základní formy participace na řízení:

1. Povinné personální informace a konzultace.

2. Kolektivní vyjednávání.

3. Spolurozhodování v podnikových radách.

4. Účast v řídících orgánech podniku.

5. Samořízení.

Vedle toho se k účasti některých autorit na řízení počítá i účast na podílnictví a kapitálu podniku, avšak tyto formy jsou zřídka spojovány s účastí zaměstnanců na řízení. Jejich popularita dosáhla vrcholu na přelomu 60-tých a 70-tých let. V posledních letech ustoupily do pozadí zájmu.

Nechci číst celý tento rozbor. chtěl bych jen upozornit na některé věci, které se vyskytly v některých zemích. Například nová forma vznikla v Holandsku v roce 1971, kde odbory mohou požadovat soudní přezkoumání řízení podniků, mají-li důvodně podezření, že je špatně vedeno. Do této doby to byla pravomoc, výlučně právo akcionářů. Podobná opatření se v současně době zavádějí i ve Francii.

Pokud se týče obsahu účasti na řízení, uvádějí se čtyři klasické okruhy, v nichž se upravuje účast na řízení:

1. Technické vybavení práce a organizace, řízení, pracovní postupy i výkon práce.

2. Zaměstnanecké a personální otázky včetně přidělování práce či rozmisťování, hodnocení, odměňování, způsoby povyšování, dovolená, ostatní sociální výhody a zabezpečení.

3. Hospodářská a finanční politika podniků včetně alokace investic a rozdělování zisku.

4. Všeobecná rozhodnutí o politice podniků včetně jmenování ředitelů. Částečný útlum nebo úplné uzavření části i celého podniku, strukturálních změn apod.

Vyšší formy spolurozhodování na řízení jsou kritizovány nejenom zaměstnaneckými organizacemi, pro omezování volnosti podnikatelského manévrování, ale i odborářskými organizacemi. Pro přílišně svazování zaměstnaneckých zájmů se zaměstnavatelskými a pro zvýšenou spoluodpovědnost za ekonomické výsledky podniku, což omezuje odborářskou svobodu.

Jaké máme my tradice a jaké máme zkušenosti? Československo patří k prvním státům Evropy, které už v roce 1920 zavedlo závodní a revírní rady v hornictví, a později závodní výbory.

Závodní rady si volily na dobu dvou let revírní radu. Revírní rady mimo jiné rozhodovaly spory mezi správou a závodní radou, spolupůsobily pří vydávání jednotného pracovního řádu pro celý revír, při uzavírání kolektivních, mzdových a pracovních smluv, spolupůsobily při zprostředkování práce při určování cen a rozdělování uhlí, rozhodovaly o použití podílu na čistém zisku přikázaném revírní radě na všeobecně užitečné účely zaměstnanců. Alespoň jednou ročně podávaly zprávu o svém působení a finančním výsledku hospodaření.

Zákon z roku 1920 č. 144, který byl podepsán Tuzarem a Hamplem, byl sociálně-demokratickou alternativou uspořádání sociálních poměrů nově vznikající Československé republiky. Národní shromáždění přijalo zákon č. 330/1921 Sb. O závodních výborech. Zákon byl inspirován úpravou pro horníky a zřizován pro každý samostatný závod výdělečně činný, který zaměstnával alespoň 30 zaměstnanců. V roce 1945 prezident republiky dekretem č. 104 navázal na tuto tradici a zřídil závodní a podnikové rady tam, kde bylo alespoň 20 zaměstnanců. Tam, kde byli více než 3 zaměstnanci, zřizovaly se závodní důvěrníci. Tvořili samostatnou hospodářskou jednotku.

Jaké z toho vzniká pro nás poučení? Domnívám se, že smysluplná bude taková zákonná úprava, která nahradí dosavadní administrativně právní veto odborové organizace (zákon č. 37/1959 Sb. a zákoník práce, zákon č. 65/1965 Sb.).

Za základní formu účasti zaměstnanců na řízení podniku či organizace, je třeba považovat kolektivní vyjednávání dosud svěřené odborovým organizacím. upravit vzájemnými informacemi a konzultacemi, součinnosti. To je u nás už právně upraveno. Vzniká však otázka, zda mají kolektivní smlouvy uzavírat odborové organizace nebo zaměstnanecká samospráva.

Ve většině evropských zemi i v USA je toto právo svěřeno odborářům, kteří jsou militantním sdružením zaměstnanců více subjektů, a proto na nich nezávisí. Stává se naléhavou potřebou vytvořit legislativní prostor pro vznik systému zaměstnaneckých důvěrníků, kteří by měli být u malých soukromých podniků, zaměstnaneckých rad; soukromníků, akciové a státní podniky, které by byly voleny v přímých a tajných volbách.

Zástupci odborových organizací by se mohli ucházet o přízeň všech voličů. Tím by se definitivně skoncovalo s nežádoucími projevy politického monopolu odborových organizací a odborové aktivity by se podřídily demokratické kontrole.

V souladu s rozhodnutím Rady Evropy z roku 1980 by zaměstnanecké rady měly mít právo informace a konzultace v otázkách změn podmínek práce, metodách, při schvalování pracovního řádu, obsahujícího pravidla pro nábor a přijímání pracovníků, jednostranné změny pracovní smlouvy, její rozvazování, jakož i otázky restrukturalizace práce, omezování výroby a opatření k řešení. sociálních následků takových opatření. Tím by v podstatě převzaly dosavadní práva odborové organizace uvedená v zákoníku práce. Taková opatření by podle mého názoru měla mít stabilizující efekt, protože by výstřelky anarcho-syndikalistické demagogie podaly širšímu posouzení všech zaměstnanců.

V zemích tržního hospodářství v poslední době slábne tlak na povinnou přímou účast zástupců zaměstnanců ve správních nebo rozhodčích radách. V Belgii, Francii, Itálii a ve Velké Británii jsou i odborové organizace proti této instituci. Proto nebylo přijato žádné doporučení na půdě Evropské hospodářské společnosti k jejímu rozvoji. Její zavedení v Německu, v Rakousku a skandinávských zemích je výrazem jejich sociálně demokratické tradice a dědictví sociálně demokratických vlád.

Byl jsem zde vyzván několikrát, abychom nějakým způsobem formulovali názor vlády. Samozřejmě, že tento názor musí někdo připravit. Takto, jak jsem to zde přednesl, je to otázka pro budoucnost. Samozřejmě že my musíme vycházet z tradic, které zde máme, musíme vycházet z toho, co považujeme momentálně za nejúčinnější a nejrychlejší.

Chtěl bych se ještě vrátit k Chartě základních sociálních práv pracujících z roku 1989 a ke dvěma článkům. Týká se to informací, konzultací a účastí pracujících na řízení. Článek 17 - informace, konzultace a účast pracujících musí být rozvíjeny příslušnými formami, berouce v úvahu praxe existující v jednotlivých členských zemích. To platí zejména v podnicích nebo společnostech zahrnujících zařízení nebo podniky umístěné ve více zemích Evropského společenství. Článek 18 - tyto informace a konzultace a účast musí být uskutečňovány vždy a kde je to užitečné, zejména v následujících případech: kdy se v podnicích zavádějí technologické změny, mající závažné důsledky pro pracující, pokud jde o pracovní podmínky a organizace práce, když dochází ke strukturálním změnám či fůzím podniků, které ovlivňuji zaměstnanost pracujících, když dochází ke kolektivnímu propouštění a když pracující, zejména zahraniční, jsou postižení politikou zaměstnanosti prováděnou podnikem, v němž pracují.

Úplně na závěr bych chtěl. ještě citovat moudrého člověka, který řekl: "Není možné mobilizovat pracující na budoucnosti jejich podniku, pokud nejsou informování nebo konzultování o ekonomické strategii společnosti či závodu, jenž je zaměstnává, a o rozhodnutích, jež mají důležité důsledky na jejich zaměstnanost či pracovní podmínky." Řekl to ministr práce a odborné přípravy Francie pan Soison. To jsou moudrá slova člověka, který asi také prošel obdobím, v němž mládí sehrálo svou roli, obdobím touhy po rychlých změnách a nemuselo to být ani období porevoluční, které je obzvláště zdrojem radikálních činů a myšlenek, které však někdy zužují pohled a vybízejí řešit problémy prostředky neadekvátními. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem ministrovi Millerovi. Chce sa ešte niekto vyjadriť k jeho vystúpeniu? Prosím, poslanec Kostya.

Pokiaľ ide o navrhovateľov pozmeňujúcich návrhov, budů mať možnosť sa stretnúť s pánom ministrom a spravodajcami počas prestávky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP